abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57528725
Hallo,

Binnenkort heb ik een kennismakingsgesprek voor een sollicitatie en nu vraag ik mij af of het goed is om een map mee te nemen waarin ik enkele vragen heb zitten die ik wil stellen + wat info over het bedrijf en vacature...

Het gaat om een commerciële functie.
  vrijdag 21 maart 2008 @ 21:35:43 #2
184899 Mike.Strutter
Am I The Only One?...
pi_57528773
Ik zou weinig gevallen kunnen bedenken waarom dat niet goed is. Als het vragen zijn die je niet zelf al had kunnen beantwoorden is het zeker van nut.

Dan toon je tenminste interesse in je nieuwe baan.
pi_57528798
Tuurlijk!! Waarom zou je dat niet doen? Kennismakingsgesprek is in principe voor beide partijen bedoeld lijkt mij.
pi_57528937
Dat was mijn gedachte ook maar misschien zijn er ongeschreven regels betreffende solliciteren die ik nog niet weet.

Het lijkt mij ook een manier van tonen dat ik me in het bedrijf en de functie heb verdiept!
  vrijdag 21 maart 2008 @ 21:44:58 #5
184899 Mike.Strutter
Am I The Only One?...
pi_57529006
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 21:42 schreef OVLOV het volgende:
Dat was mijn gedachte ook maar misschien zijn er ongeschreven regels betreffende solliciteren die ik nog niet weet.

Het lijkt mij ook een manier van tonen dat ik me in het bedrijf en de functie heb verdiept!
Dat waarderen ze vaak ook wel. Ik ben zelfs een keer bij een bedrijf geweest waar ik eerst zelf maar over het bedrijf moest vertellen
pi_57529162
Netjes alles voorbereiden is altijd goed .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  vrijdag 21 maart 2008 @ 22:11:47 #7
208586 Amandaa
Sneeky Italiana
pi_57529609
Succes!
pi_57529618
Dankje!

Verder nog tips?
  vrijdag 21 maart 2008 @ 22:17:11 #9
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_57529713
Wees jezelf en zie het niet als een examen waar je de goede antwoorden moet geven. Je gaat met mensen in gesprek om te zien of je bij elkaar past.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_57530936
Als ik ledinggevende zou zijn of personeelspik dan zou ik dat als negatief ervaren. Ik zou gelijk zeggen, wat heb je voor me meegenomen. Dit zijn de oh zo ge-ijkte dingen: vragen stellen, inlezen over het bedrijf, slechte eigenschappen "goed" praten. Zo ingestudeerd. Ben gewoon jezelf!

Zeker bij een commerciele functie. Ik zou zeggen: waarom zit ik hier? Waarom zou ik hier moeten beginnen?
Toon lef.
"Ow, en betreffende PP: Iedereen weet toch dat dat een verbitterde piemel is, die alleen maar op anderen kan kankeren? Daarom is hij ook zo leuk. Zonder PP zou het leven maar saai zijn "
pi_59664234
Nooit vragen stellen omtrend het bedrijf. Wanneer je serieuze interesse hebt in de functie binnen dat bedrijf, heb je je juist verdiept in dat bedrijf, zodat je eventuele vragen over het bedrijf niet hoeft te stellen, maar kan beantwoorden.
  woensdag 25 juni 2008 @ 06:10:00 #12
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_59667634
In ieder geval geen ruzie krijgen tijdens het eerste (en tevens laatste ) gesprek met de leidinggevende... echt gebeurd pas geleden bij waar ik werk
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_59667647
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 06:10 schreef BBQ-kip het volgende:
In ieder geval geen ruzie krijgen tijdens het eerste (en tevens laatste ) gesprek met de leidinggevende... echt gebeurd pas geleden bij waar ik werk
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  woensdag 25 juni 2008 @ 13:19:11 #14
211554 BlueMage
FOK! Insect
pi_59674623
Heb één keer ruzie gemaakt tijdens sollicitatiegesprek en dat was omdat ik om 11:00 op gesprek moest komen en die kerel was d'r om half twaalf nog niet, kregen we meteen bij 't begin van 't gesprek herrie. Vreemd genoeg heb ik die baan niet gekregen.

M.
Hallon!
pi_59679552
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 23:11 schreef patrickt37 het volgende:
Nooit vragen stellen omtrend het bedrijf. Wanneer je serieuze interesse hebt in de functie binnen dat bedrijf, heb je je juist verdiept in dat bedrijf, zodat je eventuele vragen over het bedrijf niet hoeft te stellen, maar kan beantwoorden.
Eh kan jij aan de hand van publieke informatie alle vragen beantwoorden over het bedrijf waar je op wilt solliciteren?

Je moet geen stomme vragen gaan stellen over wat doet dit bedrijf eigenlijk. Wel toegestaan en gewaardeerd is het wanneer je verdiepingsvragen gaat stellen. Bijvoorbeeld bedrijf doet aan detachering en jij vraagt verder wat voor projecten en of dit echt consultancy is of gewoon uurtje-factuurtje mensen schuiven. (laatste wel wat netter geformuleerd natuurlijk afhankelijk hoe de klik is)
pi_59684003
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 21:33 schreef OVLOV het volgende:
Hallo,

Binnenkort heb ik een kennismakingsgesprek voor een sollicitatie en nu vraag ik mij af of het goed is om een map mee te nemen waarin ik enkele vragen heb zitten die ik wil stellen + wat info over het bedrijf en vacature...

Ik zou geen map meenemen, helemaal niet als daar de vragen in staan. Je gaat als sales persoon ook niet tegenover een klant zitten en die persoon dan vragen stellen aan de hand van een lijstje. Gewoon uit je hoofd doen, en vantevoren goed inlezen in het bedrijf en veel redenen bedenken waarom je een aanwinst zou zijn voor hun.
pi_59686758
Wat ze bij de meeste bedrijven vragen is :
- wat weet je van ons bedrijf en waarom wil je bij ons komen werken
- Noem een paar sterke en zwakke eigenschappen van jezelf
- Als je een vraag krijgt hoe je een probleem zou gaan oplossen. Is het verstandig om een voorbeeld uit je huidige baan te nemen en dan te vertellen hoe je dit opgelost hebt. Dit komt werkelijk over en het lijkt niet op opscheppen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, bij ons in het bedrijf vinden ze dit zeer belangrijke vragen om te kijken of ze iemand uit de kast kunnen krijgen.
pi_59707117
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 19:37 schreef G-Mart het volgende:
Ik zou geen map meenemen, helemaal niet als daar de vragen in staan. Je gaat als sales persoon ook niet tegenover een klant zitten en die persoon dan vragen stellen aan de hand van een lijstje.
Ik kan me eigenlijk niet herinneren ooit een account manager gezien te hebben zonder leren map

Overigens kun je dat best doen hoor, maar zorg wel dat je die vragen niet zelf al had kunnen beantwoorden via publieke informatie.
  vrijdag 27 juni 2008 @ 09:29:24 #19
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_59724342
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 23:09 schreef PrincePolly het volgende:
Als ik ledinggevende zou zijn of personeelspik dan zou ik dat als negatief ervaren. Ik zou gelijk zeggen, wat heb je voor me meegenomen. Dit zijn de oh zo ge-ijkte dingen: vragen stellen, inlezen over het bedrijf, slechte eigenschappen "goed" praten. Zo ingestudeerd. Ben gewoon jezelf!
Als jij alle vragen uit je hoofd kunt opdreunen, vooral doen. Ik heb echter altijd dermate veel vragen dat ik dit op papier voorbereid. Zowel als ik zelf solliciteer of als ik een sollicitant heb. Ik vind het getuigen van interesse dat je meer wilt weten, je gaat toch een overeenkomst aan voor een langere tijd? Beide partijen willen weten waar ze aan toe zijn en dan is het heel normaal dat je je vragen voorbereidt. Een werkgever die dat niet op prijs stelt zou ik niet moeten.
quote:
Zeker bij een commerciele functie. Ik zou zeggen: waarom zit ik hier? Waarom zou ik hier moeten beginnen?
Toon lef.
Pas op met de laatste vraag. Een werkgever gaat namelijk niet voor jou invullen waarom jij de geschikte kandidaat bent, en zal gegarandeerd de vraag omdraaien en aan jou stellen. als je dan geen goed antwoord kunt geven, trap je in je eigen val.

Toon lef als dat je karakter is. Maar blijf vooral jezelf. Doe jezelf niet beter voor dan je bent want ervaren mensen (en dat hoeven niet eens personeelsconsulenten te zijn) kijken daar zo doorheen, en bij herhaling is dat een reden voor afwijzing. Ik wil weten wie de sollicitant is, en als ik geen goed beeld van hem of haar krijg neem ik geen enkel risico.
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 23:11 schreef patrickt37 het volgende:
Niet waar. Ik begrijp wat je bedoelt, maar als je je op een normaal niveau ingelezen hebt is het heel normaal dat je daarover doorvraagt. Dan toon je namelijk interesse in het bedrijf. Bovendien kan je niet alles weten van het bedrijf en dat weet de persoon aan de andere kant ook.

Zorg ook dat je voorbereid bent op de vraag "Waarom wil je bij ons werken?"
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_59731512
quote:
Op vrijdag 27 juni 2008 09:29 schreef vogeltjesdans het volgende:
Pas op met de laatste vraag. Een werkgever gaat namelijk niet voor jou invullen waarom jij de geschikte kandidaat bent, en zal gegarandeerd de vraag omdraaien en aan jou stellen. als je dan geen goed antwoord kunt geven, trap je in je eigen val.
Ik denk dat PrincePolly die vraag retorisch bedoelde. Dus, stel jezelf die vraag en bereid je antwoord voor, want die vraag komt 8 van de 10 keer ter tafel.
quote:
Zorg ook dat je voorbereid bent op de vraag "Waarom wil je bij ons werken?"
Dat dus.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_59732244
Ik vind de vraag "waarom denk je dat jij de geschikte persoon bent voor deze functie" een beetje een loze vraag.

Ik beantwoord hem dan ook steevast met: "Omdat jullie mij aan de hand van mijn CV hebben uitgenodigd voor een gesprek. Dus jullie zien in mij (afgaande op dat CV) een geschikte kandidaat. Ik weet wat ik kan en dat staat in mijn CV. :w
  vrijdag 27 juni 2008 @ 14:54:48 #22
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_59732347
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 21:33 schreef OVLOV het volgende:
Hallo,

zeker doen.
als commercieel persoon hoor je een drive te hebben en nieuwsgierig te zijn.
Als je die map meeneemt toont het ook aan dat je assertief bent en je de vacature serieus neemt.

zie je sollicitatie gesprek eigenlijk als een verkoop gesprek.
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  vrijdag 27 juni 2008 @ 16:02:45 #23
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_59733884
quote:
Op vrijdag 27 juni 2008 14:49 schreef NED het volgende:
Ik vind de vraag "waarom denk je dat jij de geschikte persoon bent voor deze functie" een beetje een loze vraag.

Ik beantwoord hem dan ook steevast met: "Omdat jullie mij aan de hand van mijn CV hebben uitgenodigd voor een gesprek. Dus jullie zien in mij (afgaande op dat CV) een geschikte kandidaat. Ik weet wat ik kan en dat staat in mijn CV. :w
Gaat het je helpen om bijdehand te doen? Ik denk het niet. Het versnelt alleen maar het "next!" proces.

Wat zou jij ervan zeggen dat als jij zou vragen "waarom zou ik bij jullie komen werken", het bedrijf "ja jij hebt bij ons gesolliciteerd!" zou antwoorden? Of op de vraag "hoeveel ga ik verdienen" het antwoord "dat weet ik niet, ik weet wel wat je krijgt" krijgt?

Juist, dan neem je hen ook niet meer serieus. En andersom werkt dat net zo. Dus gewoon in het gareel blijven. Dat doet jouw concurrent-sollicitant namelijk ook.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_59735573
Onzin. Je laat iemand op gesprek komen omat zijn of haar CV aansluit bij de functie.

Op die vraag waarom ben je de beste kandidaat lult toch iedereen het standaard riedeltje.
Daarom vind ik het een loze vraag en geef ik steevast dat antwoord. Sommige kunnen het waarderen, anderen niet. En dan is het voor mij ook heel makkelijk "next!"

Komop zeg, ik ben gewoon eerlijk en geef te kennen dat ik het een loze vraag vind. Daar is toch niets mis mee? Ik mag toch zeker wel gewoon eerlijk zijn in plaats van maar een beetje een mooi slap lulverhaal ophangen wat elke andere kandidaat voor mij (en diegene die na mij komen) ook al gedaan hebben / gaan doen?

Ik zie het probleem niet zo
  vrijdag 27 juni 2008 @ 17:54:59 #25
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_59735908
quote:
Op vrijdag 27 juni 2008 17:36 schreef NED het volgende:
Onzin. Je laat iemand op gesprek komen omat zijn of haar CV aansluit bij de functie.

Op die vraag waarom ben je de beste kandidaat lult toch iedereen het standaard riedeltje.
Daarom vind ik het een loze vraag en geef ik steevast dat antwoord. Sommige kunnen het waarderen, anderen niet. En dan is het voor mij ook heel makkelijk "next!"
En als een bedrijf die vraag stelt, doen ze dat niet omdat ze je CV zo goed vinden. Ze willen daarmee uit jouw mond horen wat jij voor hen kan betekenen. Jezelf verkopen is ook een stukje dat bij solliciteren hoort. Bovendien wil ik weten of wat jij vertelt matcht met wat jij in je CV hebt geschreven. Ook daar komt die vraag, hoe oubollig hij in jouw oren ook mag klinken, goed van pas. En wat is er mis met een standaard antwoord geven op een standaard vraag? Het weigeren daarvan vind ik meer iets zeggen over de antwoorder dan de vragensteller.
quote:
Komop zeg, ik ben gewoon eerlijk en geef te kennen dat ik het een loze vraag vind. Daar is toch niets mis mee? Ik mag toch zeker wel gewoon eerlijk zijn in plaats van maar een beetje een mooi slap lulverhaal ophangen wat elke andere kandidaat voor mij (en diegene die na mij komen) ook al gedaan hebben / gaan doen?

Ik zie het probleem niet zo
je bent er helemaal vrij in om dat te zeggen. De vraag is of dat je verder helpt in de sollicitatie, ik hang er geen waardeoordeel aan. Wel benadruk ik dat als je een vraag gesteld wordt, je geacht wordt antwoord te geven. Het is helemaal geen gekke vraag, dus waarom zou je geen antwoord geven? Als jij op een vraag geen antwoord wil geven is dat prima, mits goed verklaarbaar. En "ik vind het een loze vraag" is geen reden, simpelweg omdat het geen inhoudelijke reden is. Ik stel die vraag toch niet voor Jan lul?

Dus samengevat: je kunt zo antwoorden, maar ik denk niet dat dat je gaat helpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')