btw, Path Of War nu bezig op Net5quote:Cubaanse boeren mogen zelf materiaal aankopen
Patricia Grogg
HAVANA, 21 maart 2008 (IPS) - In alle discretie worden op het Cubaanse platteland winkels geopend waar boeren zelf werktuigen, meststoffen, hekwerk en irrigatiemateriaal kunnen kopen. Waarnemers vragen zich af of dit een van de beloofde hervormingen is waarmee de nieuwe leider Raúl Castro de landbouw nieuw leven wil inblazen.
“De vrije verkoop van landbouwmateriaal is een structurele verandering”, zegt een anonieme expert die vaststelt dat er overal in het land winkels worden geopend waar boeren zelf hun investeringsgoederen kunnen gaan kopen. Ze kunnen er alleen betalen met convertibele peso’s, ook wel 'chavitos' genaamd. Die convertibele peso is 1,25 dollar en 25 gewone Cubaanse peso waard. De munt wordt gebruikt in de Cubaanse toeristische sector als betaalmiddel in zogenaamde “dollarwinkels” en ligt buiten het bereik van de gewone Cubaan, behalve als die geld krijgt toegestuurd van familieleden in de VS.
“De maatregel brengt ons verder weg van het bestaande systeem, waarbij de verdeling van investeringsgoederen gecentraliseerd verloopt, onder controle van de staat”, zegt de expert. “Het is de bedoeling de boeren meer verantwoordelijkheid te geven voor het productieniveau dat ze bereiken. De veranderingen worden discreet en geleidelijk ingevoerd, zonder er ruchtbaarheid aan te geven in de pers.”
Ruben Torres, een kleine boer uit Santa Villa Clara, 268 kilometer van de hoofdstad Havana, zegt aan de telefoon dat hij nog niet van de nieuwe mogelijkheid heeft gehoord. Wel hoorde hij van lokale ambtenaren van het ministerie van Landbouw dat ze bureaucratische hinderpalen voor een productieverhoging uit de weg zouden ruimen. “De velden kunnen niet wachten,” zegt Torres. “Daarom is het belangrijk dat we snel kunnen krijgen wat we nodig hebben, zonder rompslomp.”
Hoge verwachtingen
Volgens officiële cijfers geeft Cuba een miljard dollar per jaar uit aan de import van essentiële voedingsmiddelen, die door middel van rantsoenbonnen heel goedkoop worden verdeeld onder de Cubaanse bevolking. Toen hij nog interim-president was, zei Raul Castro in een intussen beroemd geworden toespraak in juli 2007 dat het van essentieel belang was om de landbouw productiever te maken. Toen hij op 24 februari in de voetsporen van zijn broer Fidel trad, zei Raul dat sommige beperkende maatregelen “meer kwaad dan goed doen” en “in de volgende weken” zouden worden afgeschaft.
Zijn uitspraken veroorzaakten een stroom van speculaties over welke veranderingen er precies op til zouden zijn. Eerder werd bekend dat de Cubanen binnenkort zelf computers, microgolfovens en andere elektronische consumptiegoederen mogen kopen. Een werknemer van de staatselektronicawinkel CIMEX bevestigt: “Het zit eraan te komen, we weten alleen niet wanneer. Misschien binnen enkele maanden.”
Volgens een memorandum dat door buitenlandse journalisten in Cuba wordt omschreven als een “intern regeringsdocument” zou in een eerste fase de verkoop van onder meer computers, televisieschermen, snelkookpannen, microgolfovens en autoalarmen worden vrijgegeven. Dat zou aanvankelijk gebeuren in drie CIMEX-winkels in de buurt van de hoofdstad. Ook deze goederen moeten worden betaald in de aan de dollar gekoppelde convertibele peso, die de gewone Cubanen moeilijk kunnen bemachtigen.
Volgens waarnemers heeft de liberalisering van de elektronicaverkoop vooral een psychologisch effect. “Ik heb helemaal geen ‘chavitos’ om die dingen te kopen, maar het is leuk om te weten dat ik het ooit misschien zou kunnen doen”, zegt studente Maribel Cuesta.
IPS(MC, JS)
Ik zoek helemaal niets op, hoor.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 01:18 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Je weet toch wel dat je het zelf opzoekt he?
en jij bent een kloon van wie?quote:Op zaterdag 22 maart 2008 01:08 schreef Picchia het volgende:
Ik vermoedde trouwens dat jazzy56 en Bluesdude twee relklonen van dezelfde persoon waren.
Een potverteerder bedoel je?quote:Op zaterdag 22 maart 2008 01:31 schreef Bluesdude het volgende:
ik ben een van de polveteranen onderhand..
Ha Ryandude.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 01:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
en jij bent een kloon van wie?
niet zo snel denken sinds 12 maart ..je accoundatum ... ik ben een van de polveteranen onderhand..
Het staat in mijn eerste post.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 01:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
en jij bent een kloon van wie?
niet zo snel denken sinds 12 maart ..je accoundatum ... ik ben een van de polveteranen onderhand..
pokeren met goede vrienden, fles whiskey en fles wodka op tafel, en veel ouwehoeren over het libertarisme natuurlijk, sommigen van mijn vrienden zijn net zo hardnekkig als de nay-sayers hier, mijn werk is nog lang niet afquote:Op zaterdag 22 maart 2008 05:24 schreef sigme het volgende:
He Henri! Bij jou is het laat zeker?
Wat *doe* jij toch dat je zo lang wakker blijft?
En daarvóór de AHA-award. Wat zou erop volgen?quote:Op zaterdag 22 maart 2008 05:29 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
pokeren met goede vrienden, fles whiskey en fles wodka op tafel, en veel ouwehoeren over het libertarisme natuurlijk, sommigen van mijn vrienden zijn net zo hardnekkig als de nay-sayers hier, mijn werk is nog lang niet afmaar ook vanavond ging er weer eentje weg met de opmerking "je hebt me toch op een aantal punten weten te overtuigen"! Ik heb die Bolkestein-award echt verdiend!!
Oh, ik ben gewoon hardcore mijzelf. Nooit libertarisch geweest - een groep stelt altijd gezag aan. Ik ben alleen nogal kritisch op de reikwijdte van de bevoegdheden die we het onze gegeven hebben, en dat is er niet minder op geworden.quote:Al vind ik jou steeds minder libertarisch worden de laatste tijd, hoe komt dat?
De Nobel-prijs voor de vrede is te hoog gegrepen? Die ik zou weigeren natuurlijk, door belastingbetalers opgebracht...you know the drillquote:Op zaterdag 22 maart 2008 05:35 schreef sigme het volgende:
En daarvóór de AHA-award. Wat zou erop volgen?
Dat was me al vaker opgevallen, het gaat je meer om de discussie dan om het gelijk, maar dat vond ik vroeger nou juist zo jammer van je en ik had de indruk dat mijn evangelisme je ertoe gezet had iets meer van je echte eigen meningen prijs te geven. Oke misschien wat hooghartig van me maar tochquote:Oh, ik ben gewoon hardcore mijzelf. Nooit libertarisch geweest - een groep stelt altijd gezag aan. Ik ben alleen nogal kritisch op de reikwijdte van de bevoegdheden die we het onze gegeven hebben, en dat is er niet minder op geworden.
Verder verdedig ik natuurlijk wel eens een punt door de argumenten ervoor te geven, of val ik iets aan door er argumenten tegen te geven, zonder dat ik daarmee mijn eigen oordeel geef. Als libartarische stellingen voordurend met fladders worden beschoten wil ik daar wel eens iets van zeggen. Maar daarmee ben ik geen voorvechter van libertarisme, ik hou gewoon van een beetje behoorlijke discussie.
Dat zal je leren ...quote:Op zaterdag 22 maart 2008 08:21 schreef Mutant01 het volgende:
Werken zo...
quote:Quote of the day
"The Bush Administration's combination of tax cuts for the Republican 'base' and a Global War on Terror is being financed with a multibillion dollar overdraft facility at the People's Bank of China."
(Niall Ferguson, professor of history at Harvard)
Fact of the day
Historically, federal U.S. taxes have averaged about 18.5% of the GDP. That percentage fell to 16.3% of the GDP in 2004, largely because of President Bush's tax cuts. In 2007, it rose to 18.8% as a result of rising corporate profits and investment income.
The New York Times
Tot zover het nut van Kyoto.quote:Within two years, Chinese emissions of greenhouse gases will have vastly outstripped the reductions achieved by all the countries that have signed up to the Kyoto protocol combined.
Using data provided by the Chinese government, researchers at the University of California have calculated that China's emissions by 2010 will be at least 600 million metric tonnes greater than they were in 2000. But the most likely outcome, according to the computer models, will be emissions of twice that figure.
Even the minimum figure is five times as large as the 115.90 million metric tonnes in reductions which the US Energy Information Agency estimates will have been achieved by signatories of the Kyoto protocol by 2010.
"The emissions growth rate is surpassing our worst expectations, and that means the goal of stabilizing atmospheric CO2 is going to be much, much harder to achieve," says Maximillian Auffhammer of the University of California, Berkeley.
Doubled estimates
Auffhammer and Richard Carson from the University of California, San Diego, used national data on pollution produced by Chinese provinces. Previous estimates have been based on national data only. The pair says that the level of detail provided by the data has allowed them to make a more accurate forecast of the growth of Chinese emissions.
They estimate that CO2 emissions will rise by 11% per year in China between now and 2010. Previous estimates ranged between 2.5% and 5%.
China is deemed a developing country by the United Nations and as such is not required to reduce its emissions under the Kyoto protocol. It may, however, agree to do so in future.
At a UN climate summit in Indonesia in December 2007, China caved in to international pressure and pledged to consider cutting its emissions under a successor of the protocol. Negotiators are aiming for such a "son of Kyoto" to come into effect in 2012.
Marathon opt-out
Auffhammer and Carson's findings have been made public just days after the world's marathon record-holder declared he was unlikely to compete in the 2008 Beijing Olympics.
"The pollution in China is a threat to my health and it would be difficult for me to run 42 kilometres in my current condition," says Haile Gebrselassie of Ethiopia.
The 34 year-old suffers from asthma, but will not withdraw from the games altogether. Instead, he will focus on his 10,000-metre run.
In response to Gebrselassie's announcement, the Chinese government reiterated on Tuesday its pledge to have clean air for the summer games.
Zhang Lijun, vice minister of the State Environmental Protection Administration in China said the city had already met international standards on three major pollutants: sulphur dioxide, nitrogen dioxide and organic pollutants in water. Beijing must now reduce the concentration of tiny airborne particles in order to fulfil its pledge.
Although it is conceivable that the city will hold "clean air" games – it was given a positive progress report by the UN Environment Agency in October 2007 – this will do little to allay the concerns over its growing emissions of carbon dioxide.
Het lijkt me eerder een aanwijzing dat dit soort oplossingen niet werken.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 12:55 schreef Montov het volgende:
Het laat alleen maar de noodzaak zien voor Kyoto, of wellicht nog een stap verder.
En voor de gebruiksvoorwerpen van anderen moet men respect hebben.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 13:07 schreef Picchia het volgende:
Ik had namelijk het idee dat dieren vanuit religieus perspectief gebruiksvoorwerpen waren.
quote:Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is. (Ex 20:17)
Dat betekent toch juist een hoge vraag naar mono-cul?quote:Op zaterdag 22 maart 2008 13:16 schreef Napalm het volgende:
multi-cul-ellende. NU is zelfs de blanke vla uitverkocht in de supermarkt.
Begeren is natuurlijk niet hetzelfde als respect hebben. Begeren is verlangen naar.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 13:17 schreef lightbearer het volgende:
[..]
En voor de gebruiksvoorwerpen van anderen moet men respect hebben.
[..]
Het hangt er een beetje vanaf hoe ze het begrip rentmeesterschap interpreteren geloof ik.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 13:05 schreef Picchia het volgende:
Is er eigenlijk een religieus motief voor Moslims of Christenen (Katholiek of Protestant, dus Marianne Thieme daargelaten) om 'goed' te zijn voor dieren?
Volgens mij zijn dieren en planten van God, maar is de mens een soort rentmeester, die voor ze zorgt en er gebruik van mag maken. Zoiets dacht ik. De mens is in ieder geval het middelpunt.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 13:19 schreef Picchia het volgende:
[..]
Begeren is natuurlijk niet hetzelfde als respect hebben.
Maar als het niet van anderen is?
ik zie het meer als te beperkt aanbod.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 13:19 schreef lightbearer het volgende:
[..]
Dat betekent toch juist een hoge vraag naar mono-cul?
Nee.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 15:44 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Nummer IV had je al?
Hello.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 15:43 schreef Napalm het volgende:
Hello, my name is Johnny Cash.
Er is een alternatief?quote:Maar CDs zijn net zo ouderwets als Johnny.
Die heb ik ook. Inderdaad, af en toe vreselijke hillbilly-muziek. (http://www.spatiegebruik.nl/.)quote:Op zaterdag 22 maart 2008 15:57 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Cash heeft zeer goede stemmige muziek gemaakt maar ook vreselijke hillbilly muziek.
Die American-serie is goed, hoor, denk ik.quote:Als ze nu eens een cd uitbrengen met alleen z'n goede muziek...
Dat is mogelijk, maar dan moet je wel islamitisch worden en hopen dat Geert Wilders Teh Preznit wordt...quote:Op zaterdag 22 maart 2008 15:59 schreef Picchia het volgende:
Zou er geen animo zijn voor zo'n vertrekregeling voor rechtse personen? Het kan nooit moeilijk zijn om al die klagende rechtse personen het land uit te krijgen. Klein financieel duwtje.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |