Roellio | donderdag 20 maart 2008 @ 15:37 |
Ik heb de olie van mijn huidige auto nog nooit bijgevuld. Op de achterkant van de auto-handleiding staan enkele vakjes waar o.a. brandstof, olie en bandenspanning ingevuld dient te worden. Zoals je zult begrijpen zijn deze vakjes leeg. Uit het boekje werd ik verder qua soort olie ook niet echt veel wijzer. Hoe maak ik toch een juiste keuze wat betreft motorolie? Er moet een half litertje bij schat ik. Ford Escort 1.8i station 1998 | |
Rosbief | donderdag 20 maart 2008 @ 15:46 |
5W40, zit je altijd goed! | |
Roellio | donderdag 20 maart 2008 @ 15:49 |
Ik belde net m'n pa, die had het over 15W40. Wat is het verschil ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 20 maart 2008 @ 16:12 |
Ford Escort daar kan gewoon de goedkoopste in. | |
mijndochters | donderdag 20 maart 2008 @ 16:14 |
quote: | |
#ANONIEM | donderdag 20 maart 2008 @ 16:16 |
quote:15W50 ook wel met een doorsneeauto maakt dat geen drol uit. | |
-chefke- | donderdag 20 maart 2008 @ 16:41 |
Niet bij deze ford daar moet minimaal 10w40 in of zelfs 5W40 maar 1 telefoontje naar de dealer dan vertellen ze je graag welke olie erin moet. 15W40 mag eigenlijk tegenwoordig in geen enkele auto meer deze is NL veel te dik. | |
Sloper | donderdag 20 maart 2008 @ 16:41 |
Voor een Escort gewoon zo'n jerrycan bij de bouwmarkt halen van 5L, heb je meteen wat reserve. (en dat heb je meestal nodig bij een Escort ![]() | |
RoodWitBlauw | donderdag 20 maart 2008 @ 17:06 |
het eerste getal bij motorolie staat voor de viscositeit. hoe hoger, des te stropiger | |
RoodWitBlauw | donderdag 20 maart 2008 @ 17:07 |
quote: wat een onzin | |
#ANONIEM | donderdag 20 maart 2008 @ 17:18 |
quote:Gewoon goed warm draaien die motor en wat voor olie er in zo'n Escort zit dat maakt geen Flauss aus. ![]() | |
LoggedIn | donderdag 20 maart 2008 @ 17:24 |
Hoe zit het met de keuze tussen een synthetische/ niet-synthetische olie? Daar zat ook een heel verhaal achter toch? | |
#ANONIEM | donderdag 20 maart 2008 @ 17:26 |
quote:Heb je Ferrari dan neem je de dure, met een gewone scijtbak voldoet elke olie wel. ![]() | |
vannelle | donderdag 20 maart 2008 @ 17:28 |
quote:Het 2e getal ook, maar dan als ie warm is. | |
Robbiej | donderdag 20 maart 2008 @ 18:22 |
Motor, Zetec E Smeermiddel inhoud 4,25 liter Inhoud filter 0,5 liter Aanbevolen product Emperol 5W40 Gebruik: Normaal, ververs elke 15000 km / 12 maanden bron: http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies.php?cat=Cars&makeid=115&rangeid=1136&modelid=134538 10W40 kan ook. | |
-chefke- | donderdag 20 maart 2008 @ 18:31 |
quote:vastwel pak van tien moderne auto`s de boekjes er maar eens bij er zullen niet veel moderne motoren zijn die nog 15W40 verdragen. zeker auto`s met hydraulische klepstoters moeten minimaal 10W40 hebben over het algemeen. | |
TheFreshPrince | donderdag 20 maart 2008 @ 18:35 |
quote:Dat iedere 12 maanden of 12.000 kilometer olie verversen ![]() Die dealers lachen zich rot. Pas nog in een Duits artikel dat olie met gemak 50.000 mee gaat en er zijn voorbeelden van mensen die al probleemloos 150.000 hebben gereden zonder te verversen. Ik ververs ook pas rond de 50 a 60.000. Wel regelmatig peilen en af en toe een half litertje bijvullen uiteraard. | |
Becherovka | donderdag 20 maart 2008 @ 19:30 |
quote:Als je lpg rijdt kan dat inderdaad makkelijk, je olie wordt dan nauwelijks vervuild. Met een normale benzinemotor zou ik het echt nooit doen. Je olie wordt gewoon extreem smerig van de roet die je bak genereert. Dat is echt niet bevorderlijk voor de smerende werking. | |
Sloper | donderdag 20 maart 2008 @ 19:34 |
Tja, tis maar hoeveel je om je auto geeft. Mijn "werk" auto heeft nog nooit een vers filter en olie gezien, terwijl ik m'n BMW altijd om de 5000km zelf een oliebeurtje gaf.... | |
DurQ | donderdag 20 maart 2008 @ 20:51 |
in principe kun je prima gewone 10w40 gebruiken. maar ik lees dat je de olie gaat BIJVULLEN. dan is het wel handig om te weten wat er nu in zit voor olie....weet je dat niet dan had ik de olie helemaal vervangen. Ik gebruik zelf 10W40 half synthetisch in een vw motor 2.0 liter 16V met hydraulische klepstoters... | |
PeeJay1980 | donderdag 20 maart 2008 @ 21:26 |
quote:Over het algemeen zijn de motor en versnellingsbak gescheiden en vervuilt de bak niet de motorolie. | |
dekilo | vrijdag 21 maart 2008 @ 10:56 |
Motorolie Een goede kwaliteitsvolle motorolie is essentieel voor de motor, door de opbouw, rijdt het voertuig altijd belast en op trektocht worden niet altijd gemakkelijke en vlakke wegen gebruikt, hier wat info: De smeering: De levensduur van de motor wordt in belangrijke mate bepaald door de kwaliteit van de smering. Motorolie heeft volgende functies: * De wrijving tussen de onderdelen zo minimaal mogelijk te maken zodat er zo weinig mogelijk energie omgezet wordt in nutteloze warmteontwikkeling. * Motorolie zorgt ervoor dat er zo weinig mogelijk slijtage gebeurt * Helpt mee met het koelen van de motor door warmteafvoer. * Reinigt en beschermt het oliecircuit tegen Corrosie( voor de mensen die niet weten wat corrosie is, aantasting van metalen door roest of verwering) * Zorgt voor een goede dichting tussen de cilinderwand en de zuiger zodat een maximale compressie en rendement behouden blijft. * Zorgt voor een goede werking van alle bewegende onderdelen bij elk bedrijfstemperatuur Oliepijlen: Dat weten jullie vast wel hoe dat moet. Controleer regelmatig het oliepeil voor een koude start , wanneer het voertuig geruime tijd op een horizontale weg heeft stilgestaan. Het oliepeil nooit hoger aan dan het maximum: dit kan motorschade veroorzaken!!! Olieverbruik: Een goede motor verbruikt altijd olie: tot een halve liter per 1000 km kan nog als normaal beschouwd worden. Een hoger verbruik duidt of kan verschillende redenen zijn : * versleten motor * verkeerde afstelling * kleppen vervuild of slechte sluiting * overbelasting * een defect * de verkeerde olie * verkeerd rijgedrag en moet nagekeken worden natuurlijk Eigenschappen: Viscositeit of vloeibaarheid van motorolie aflezen op het etiket: Wanneer de temperatuur stijgt, wordt motorolie dunner en dus vloeibaarder. Omgekeerd bij dalende temperatuur wordtmotorolie dikker en dus minder vloeibaar( starten gaat moeilijker). Om de viscositeit of vloeibaarheid van motorolie te kennen, wordt de SAF- Specificatie gebruikt SAF= Society of Automotive Engineers). De Letters SAE gevolgd door een getal, de letter W, eventueel gevolgd door een tweede getal. Hoe lager het eerste getal( voor de W) hoe dunner de olie blijft bijlage temperatuuren ( goede start en smering in koude omstadigheden). Hoe hoger het 2e getal ( dus na de W) hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen ( goede smering in warme omstandigheden) Monograde en singlegrade olie: een oliesoort die geschikt is voor lage ofwel hoge tempertaturen, maar niet voor beiden tegelijk!!! Multigrade olie: geschikt voor de aageduide lage en hode temperatuur tegelijkertijd. Enkele voorbeelden: SAE 5W-30: erg dunne motorolie A1/B1 en SJ, zijn even goed als A3/B3/B4.( gebruikt door vele amerikaanse merken en Europese Ford) SAE 10W-40: een multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen. SAE 15W-..: is monograde olie waarvan de olie redelijk vloeibaar blijft bij lage temperaturen en geen garanties biedt bij hoge temperaturen. SAE 30W..: is monograde olie waarvan de olie dik blijft bij hoge temperaturen en geen garanties biedt bij lage temperaturen. SAE 5W-40: is multigrade motorolie waarvan de olie zeer goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen ( geschikt voor de winter) SAE 10W-50: is multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en goed dik bij hoge temperaturen ( geschikt voor zomer of warme streken). SAE 10W-60: maak het maar zelf af DE API-NORM is de kwaliteit van de motorolie, kan je vaak gewoon aflezen op het etiket. deze normen bestaan uit 2 letters 1. S-klasse = voor Benzine motoren 2.C-Klasse = voor Diesel motoren, hier ga ik het niet over hebben Voorbeelden: API SD: motorolie vanaf 1968 -1970 die bescherming biedt tegen neerslag bij hoge en lage temperaturen met bescherming tegen slijtage en roest. API SE: motorolie vanaf 1971. SE-olie mag SC vervangen. Goede weerstand tegen oxydatie en cold slugde. API SG : motorolie vanaf 1989. SG-olie mag SF,CC SE of SE/CC vervangen. SG presteert beter dan SF olie op gebied van weerstand, bescherming tegen slijtage en weerstand tegen oxidatie. API SH: betere kwaliteit dan SG vooral voor bij gebruik in zwaardere motoren. API SJ: motorolie van uitstekende kwaliteit!!! De CCMC-Norm CCMC G4: (Multigrade) Bestemd voor benzinemotoren en vergelijkbaar met SG en overtreft SF ( voorheen G2) CCMC G5: (Multigrade) hoogste kwaliteit voor bezinemotoren ( voorheen G 3) met alle eigenschappen van G4 en een hogere temperatuursstabiliteit. DE ACEA-Norm: deze normen zijn ontwikkeld in 1996 em de code bestaat uit een letter, een getal en een jaargetal De letter A= voor bezinemotoren en Bt/m E = dieselmotoren. Het getal duidt aan over welke kwaliteit het gaat: 1 = lage kwaliteit, 2 = middel kwaliteit, 3= hoogste kwaliteit Het jaargetal duidt aan waneer de aangeduide norm werd vastgelegd. Voorbeeld: ACEA A1-96= de laagste oliekwaliteit, gebaseerd op de vastgelegde norm in 1996. | |
Becherovka | woensdag 26 maart 2008 @ 15:06 |
quote:Ik bedoelde met 'bak' de auto in het algemeen, niet de versnellingsbak. | |
Snelwagen | woensdag 26 maart 2008 @ 15:13 |
quote:right.... Vooral doen met een 2005 golf oid, lekker die goedkope olie erin gooien. ![]() in die ford kun je prima 10w40 doen ![]() | |
Draganta | woensdag 26 maart 2008 @ 16:31 |
kan iemand mij misschien uitleggen wat het verschil is tussen synthetisch en mineraal? Ik heb ook een Ford Escort, maar mijne is in tegenstelling tot de meeste Escorts technisch in topconditie, en dat wil ik even zo houden. | |
Sloper | woensdag 26 maart 2008 @ 17:40 |
quote:http://www.velocette.nl/olie.htm Synthetische nemen dus, maar dat leek me al duidelijk ![]() | |
Draganta | vrijdag 28 maart 2008 @ 23:11 |
Zo vandaag mn olie compleet ververst, en overgestapt van 15w40 naar 5w30. Dat zou volgens Ford beter zijn voor mn auto. Ook zeiden ze dat ik gewoon kan bijvullen met 15w40, want daar heb ik nog veel van thuis. Maar is dat wel verstandig? | |
eevebe | vrijdag 28 maart 2008 @ 23:47 |
volgens mij moet in de escortjes met hydraulische klepstoters sowieso 5w30, anders kunnen die dingen gaan tikken... | |
junkiexp | zaterdag 29 maart 2008 @ 09:07 |
Sowieso niet al te dure olie gebruiken, een Escort verbrand het toch snel weer ![]() | |
eevebe | zaterdag 29 maart 2008 @ 09:52 |
quote:ik heb wel eens 25.000 km gereden in een jaar met een escort mk4 1.4 (bj. 1989) zonder ooit maar een druppel olie te hoeven bijvullen. behalve de versnellingsbakolie want de keerring was lek ![]() ![]() | |
Draganta | maandag 31 maart 2008 @ 11:33 |
Mijne verbruikt ook geen olie ![]() ![]() Mijne is inderdaad met hydraulische kleppen, dus gewoon bijvullen met 5w30. quote:MK4's zijn de betere escorts ![]() ![]() | |
Neluhz | maandag 31 maart 2008 @ 13:01 |
quote:ALS een auto elke dag goed warmgereden wordt en veel lange ritten maakt, dus dat de olie flink heet wordt, kun je best lang met je olie doen, Controleer dan wel goed je carterventilatie. Als er korte stukken met een auto gereden worden (zoals boodschappen doen in een winkelcentrum dichtbij) is een jaar echt de maximale termijn, als je zuinig op je auto bent is een half jaar misschiel wel aan te raden. Als de olie niet warm genoeg wordt krijgt water wat bij de verbranding ontstaat wat in de olie terecht komt niet de kans te verdampen. Het gevolg is dat er mayonaise ontstaat, en na enige tijd zwarte drap. Als deze drap in bijv. klepstoters terechtkomt kun je je motor vaarwel zeggen. De werking van de carterventilatie is hierbij erg belangerijk omdat deze de rotzooi grotendeels afvoert en ook vocht afvoert. | |
Dualdude | maandag 31 maart 2008 @ 17:28 |
Zetec's moet niet te dikke olie in, heb ook een '98er Wagon gehad. Met dikkere olie kan het voor komen dat de klepstoters blijven plakken met koude motor, Zetec kwaaltje. Kan me zo alleen niet meer herinneren wat ik er precies in had. In de handleiding staan als het goed is wel 'kwaliteits codes' (SAE oid) Aan de hand daarvan kun je op de verpakking bij de toko waar je olie gaat kopen wel zien welke je moet hebben. Ik had Duckhams r in, 10W30 als ik me niet vergis, kan ook 5W30 geweest zijn. | |
Becherovka | maandag 31 maart 2008 @ 17:49 |
quote:Ook wel black sludge genoemt en dat is absoluut dodelijk voor je blok. Saabs aan het eind van de 90's en het begin van deze eeuw hadden er last van door slechte carterventilatie. Altijd oppassen als je een Saab uit die jaren wilt kopen. | |
PNG | dinsdag 1 april 2008 @ 01:51 |
Hoop gelul. Uitzoeken wat er default inmoet. 10W40 bv heeft veel minder slijtage dan een 5W40 bij bv zowel een Impreza GTT of bv een Astra C20XE. Dus ff uitzoeken wat daar fabrieksmatig inmoet. dat aanhouden, dat dan ook aanhouden, en gewoon diezelfde olie erin gooien, das een recept voor weinig slijtage. Dunne olieen slijten vaak veel meer, en met name verschillende olieen erin gooien is funest. Kortom, uitzoeken wat daar vanaf fabriek aanbevolen inmoet, en die olie tot einde gebruiken. Heb je minste slijtage. | |
1299 | dinsdag 1 april 2008 @ 10:49 |
quote:bron: http://www.8200rpm.com/forum/read.php?f=2&i=3113&t=3113 | |
Dualdude | woensdag 2 april 2008 @ 18:02 |
quote:Ford geeft zelf aan dat er dunne olie in moet ![]() | |
PNG | donderdag 3 april 2008 @ 00:16 |
Dan doe je dat, en hou die aan. Zelfde merk aanhouden, en gaan. |