Als neutrale toeschouwer leek me die 0-0 een terechte uitslag.
Moet zeggen dat ik van tevoren dacht dat Ajax zeer aanvallend ingesteld zou zijn, om als het ware als een orkaan over dat veld te gaan en simpelweg PSV te overbluffen en hen meteen onder druk te zetten.
Dat PSV achteruit zou gaan hangen had ik wel verwacht. Hoewel het PSV wel gesiert had als zij voor de winst zouden gaan spelen. Immers bij een winst op Ajax heb je het kampioenschap definitief binnen. Dat zou ook voor het imago van PSV een goede zet zijn geweest, om op een cruciaal moment alsnog risico te nemen met aanvallend spel.
Tevreden zijn met een gelijkspel als Ajax zijnde, mwah. Mocht PSV zomaar punten verspelen aankomend weekend dan zal hij wel zeggen dat als ze risico hadden genomen en hadden verloren zij dan alsnog 4 punten hadden achter gestaan en nu nog maar 1 en dat een gelijkspel dus een juiste keuze/uitslag was.
Door te winnen van PSV breng je niet alleen het gat terug tot 1 punt, tevens dien je er een psychologische dreun mee uit. PSV staat meteen onder druk, elk puntverlies kan al dodelijk zijn, je ziet je tegenstander en de bijbehorende fans (Ajax en fans) al juichen en allerlei toespelingen maken die mentaal misschien ook doorwerken.
Ajax speelde overigens niet slecht. Het was alleen erg mat doordat Koster blijkbaar geen alles of niets pot wou gaan spelen. Ajax was goed in de duels alleen door Huntelaar naar achter te schuiven was er een denkbeeldige lijn getrokken tot zo'n 30 meter van het doel van PSV af. Tot daar en niet verder. PSV was flink verdedigend bezig dus ook daar zo'n denkbeeldig lijntje aan de andere kant. Oftewel met z'n allen lekker pielen op het middenveld waar geen drol gebeurd en je bijna kan kijken naar het groeien van het gras.
Al met al denk ik een gemiste kans voor Ajax. Denk echter niet dat het al over is. Die mentaliteit van PSV zoals gister heerst nu ook nog steeds in dat team en bij de coach. Die kunnen dus zomaar onverhoopt tegen puntverlies aanlopen. Nadeel is alleen dat Ajax zelf nog tegen goede ploegen speelt, maar goed, van een Twente en zo kan Ajax best winnen als het gaat stormen.
Vertonghen speelde trouwens een puike wedstrijd