FOK!forum / Fotografie en Digital Art / Knap: in een beeld een compleet verhaal vertellen
didotcicerowoensdag 19 maart 2008 @ 19:02
fotocredits:John Moore, Memorial Day at Arlington National Cemetery / Getty Images

Ongelofelijk knap hoe je een (in dit geval schrijnend) verhaal in één beeld kan vangen. Iedereen ziet meteen wat hier gebeurd is. Ik zou dit soort reportagefotografie niet willen doen (te emotioneel en geestelijk belastend) maar ik wou dat ik dit kon.

bron
LasTeRwoensdag 19 maart 2008 @ 19:07
Het is echt niet moeilijk om dit soort dingen te verzinnen hoor...
Xilantofwoensdag 19 maart 2008 @ 19:09
Ik vind het een vreemde foto...
Wel mooi en pakkend, maar zeker ook vreemd.

Je hebt namelijk donders goed door wat je ziet, wat er gebeurd is. Maar je moet het allemaal "zelf verzinnen". Je ziet bij de dame totaal geen emoties.
Je hersens maken bij deze de foto en het beeld.
LasTeRwoensdag 19 maart 2008 @ 19:11
Wat doet die smurf op de foto!!?? Of de geest van Aladin!

Enigszins raar...

[ Bericht 15% gewijzigd door LasTeR op 19-03-2008 19:23:30 ]
Xilantofwoensdag 19 maart 2008 @ 19:13
Er mist een post in dit topic.
Een mening geven mag, maar onderbouw hem. Zeg wat je vindt en waarom. Dan wordt het interessant voor discussie.

de post die miste was niet eens een niet-onderbouwde mening

Edit:
@Laster: Door je bovenstaande post komt mijn post nu precies goed uit voor jou.
Tha_Erikwoensdag 19 maart 2008 @ 19:15
Hoe speciaal de boodschap misschien ook is, qua foto vind ik het nou niet echt interessant, eerlijk gezegd.
SuperSharkwoensdag 19 maart 2008 @ 19:20
Ze is haar contactlens kwijt?
didotcicerowoensdag 19 maart 2008 @ 19:31
Nee, haar man verloofde is ze kwijt. En ze mist hem bovenmenselijk erg. En daarom ligt ze op z'n graf. Om (toch nog soort van) bij hem te kunnen zijn.

En dat dat het verhaal is bij deze foto "weet" je allemaal in 1 oogopslag.

@ Tha_Erik: ogenschijnlijk is het maar een snapshot. Maar ik kreeg meteen een knoop in mijn maag van het enorme verdriet dat ik in de foto zag. Zonder dat er ook maar 1 traan te zien is. En da's knap.

[ Bericht 4% gewijzigd door didotcicero op 20-03-2008 10:50:15 ]
ThinAirwoensdag 19 maart 2008 @ 19:33
Ik vind het een verwarrende foto, ik krijg geen duidelijk verhaal. Het is vooral waarom die vrouw in zo'n vreemde badpak gekleed is
SuperSharkwoensdag 19 maart 2008 @ 19:43
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 19:33 schreef ThinAir het volgende:
Het is vooral waarom die vrouw in zo'n vreemde badpak gekleed is
Veel vreemder is die blauwe smurf met een paasei op z'n hoofd .
ultra_ivowoensdag 19 maart 2008 @ 19:48
Dit soort reportagefotografie is m.i. minder emotioneel belastend als velen denken. Je camera werkt in zo'n omstandigheden als een emotioneel schild. Zo lang je met fotograferen bezig kunt zijn dringt de echte situatie niet tot je door.
Sugarwoensdag 19 maart 2008 @ 21:36
Ik vind het wel een duidelijk verhaal inderdaad, maar de foto heeft op mij niet de uitwerking die didotcicero beschrijft. maar het verhaal is wel duidelijk in deze foto, .

Zien jullie hierin ook een verhaal?
-Robbedoes-woensdag 19 maart 2008 @ 22:07
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 21:36 schreef Sugar het volgende:
Ik vind het wel een duidelijk verhaal inderdaad, maar de foto heeft op mij niet de uitwerking die didotcicero beschrijft. maar het verhaal is wel duidelijk in deze foto, .

Zien jullie hierin ook een verhaal?
[ afbeelding ]
Geen geld meer om de stoep schoon te maken
LasTeRwoensdag 19 maart 2008 @ 22:17
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 21:36 schreef Sugar het volgende:
Ik vind het wel een duidelijk verhaal inderdaad, maar de foto heeft op mij niet de uitwerking die didotcicero beschrijft. maar het verhaal is wel duidelijk in deze foto, .

Zien jullie hierin ook een verhaal?
[ afbeelding ]
Natuurlijk. Avondje stappen! Flink lopen kotsen en portomonnee vergeten.

Tuurlijk ziet iedereen dit. Je moet wel een behoorlijke autist zijn om geen verhalen in deze foto's zien. En het is maar wat je ervan maakt, iedereen interpreteert het op zijn eigen manier.
prupkewoensdag 19 maart 2008 @ 22:58
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 22:17 schreef LasTeR het volgende:

[..]

Natuurlijk. Avondje stappen! Flink lopen kotsen en portomonnee vergeten.

Tuurlijk ziet iedereen dit. Je moet wel een behoorlijke autist zijn om geen verhalen in deze foto's zien. En het is maar wat je ervan maakt, iedereen interpreteert het op zijn eigen manier.
wat heeft autisme hier mee te maken?

reageer dan een beetje genuanceerder... als je reageerd
LasTeRwoensdag 19 maart 2008 @ 23:01
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 22:58 schreef prupke het volgende:

[..]

wat heeft autisme hier mee te maken?

reageer dan een beetje genuanceerder... als je reageerd
Die kunnen over het algemeen ook minder makkelijk emoties aflezen van iemand's gezicht dus laat staan een foto.
prupkewoensdag 19 maart 2008 @ 23:07
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 23:01 schreef LasTeR het volgende:

[..]

Die kunnen over het algemeen ook minder makkelijk emoties aflezen van iemand's gezicht dus laat staan een foto.
Nou jij ziet braaksel... en ik zie urine
LasTeRwoensdag 19 maart 2008 @ 23:28
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 23:07 schreef prupke het volgende:

[..]

Nou jij ziet braaksel... en ik zie urine
En een ander ziet weer bloed en dat iemand daar beroofd is. Ieder zijn eigen interpretatie en verhaal. En mijn interpretatie van het braaksel was lichtelijk sarcastisch.
prupkewoensdag 19 maart 2008 @ 23:32
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 23:28 schreef LasTeR het volgende:

[..]

En een ander ziet weer bloed en dat iemand daar beroofd is. Ieder zijn eigen interpretatie en verhaal. En mijn interpretatie van het braaksel was lichtelijk sarcastisch.
Ik zag je sarcasme even niet...
LasTeRwoensdag 19 maart 2008 @ 23:35
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 23:32 schreef prupke het volgende:

[..]

Ik zag je sarcasme even niet...
Ik zit nog steeds te twijfelen van de hoogte van het sarcasme in jouw post.
prupkewoensdag 19 maart 2008 @ 23:42
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 23:35 schreef LasTeR het volgende:

[..]

Ik zit nog steeds te twijfelen van de hoogte van het sarcasme in jouw post.


Roidonderdag 20 maart 2008 @ 01:23
Als een serie is de eerste foto interessant maar als losse foto is het erg matig.
Xilantofdonderdag 20 maart 2008 @ 05:59
Laten we het hier een beetje netjes houden... Oke?
Queen_Beedonderdag 20 maart 2008 @ 06:04
De foto doet me niet veel. Ik dacht eerst nog "waarom ligt dat mens daar in een handdoek? " Lichtelijk neigend naar necrofilie Ik snap wel wat er bedoeld wordt, iedereen wel denk ik, maar nee.

Onderbouwing goed genoeg?
RickTheGreatestdonderdag 20 maart 2008 @ 06:10
Als het nou aan het regenen was en het was donker, waarbij de vrouw de steen van het graf in de armen nam, ja. Maar nu, nee.
veldmuisdonderdag 20 maart 2008 @ 08:43
Lekker even in de zon liggen en de andere kant van je benen ook bruin laten worden. Flesje zonnebrand erbij, en je hoofd in de schaduw van dat stuk steen, omdat je anders koppijn krijgt.
Duidelijk verhaal.
dutchiedonderdag 20 maart 2008 @ 09:17
Ik zou 'm aan de rechterkant wat gecropped hebben.
Zodat die 'ramptoeristen' er niet op staan. Nu is dat een beetje een storende factor.
Isegrimdonderdag 20 maart 2008 @ 09:47
Ik vind het een prachtige foto, vooral omdat zij zo mooi is. Van achter dan.
sangerdonderdag 20 maart 2008 @ 09:52
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 19:31 schreef didotcicero het volgende:
@ Tha_Erik: ogenschijnlijk is het maar een snapshot. Maar ik kreeg meteen een knoop in mijn maag van het enorme verdriet dat ik in de foto zag. Zonder dat er ook maar 1 traan te zien is. En da's knap.
Maar dat is jouw beleving bij deze foto. Ik zie een foto waarbij een vrouw op een graf ligt, zonder dat ik enige vorm van emotie bij haar kan bespeuren. Het is maar net hoe je "er in staat"
didotcicerodonderdag 20 maart 2008 @ 10:48
Ja, voor mij is het klip en klaar, maar blijkbaar is dat niet zo voor iedereen. Vraag je je dan niet af waaróm ze daar zo ligt?

Hier het verhaal uit het oogpunt van de fotograaf zelf.
..benniedonderdag 20 maart 2008 @ 10:50
Ik vind de emotie juist erg duidelijk @Xil. Qua foto vind ik het standpunt veel te hoog waardoor het eerder een snapshot lijkt. Een lager standpunt had het drama van de situatie vast beter benadrukt.
Manneke_Pilsdonderdag 20 maart 2008 @ 11:00
Die vrouw is gestruikeld en niemand helpt haar!
sangerdonderdag 20 maart 2008 @ 11:34
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 10:48 schreef didotcicero het volgende:
Ja, voor mij is het klip en klaar, maar blijkbaar is dat niet zo voor iedereen. Vraag je je dan niet af waaróm ze daar zo ligt?

Hier het verhaal uit het oogpunt van de fotograaf zelf.
Het lijkt me duidelijk dat ze op bezoek is bij haar gevallen man. Echter zie ik in haar houding geen emotie, en ook niet in haar zelf.
Dr.Daggladonderdag 20 maart 2008 @ 11:39
Jezus, overspoelen die ONZ mongolen FOT nou ook al? .
Krijg eens humor, ofzo.
PdeHoogdonderdag 20 maart 2008 @ 11:43
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 19:02 schreef didotcicero het volgende:
[ afbeelding ]fotocredits:John Moore, Memorial Day at Arlington National Cemetery / Getty Images

Ongelofelijk knap hoe je een (in dit geval schrijnend) verhaal in één beeld kan vangen. Iedereen ziet meteen wat hier gebeurd is. Ik zou dit soort reportagefotografie niet willen doen (te emotioneel en geestelijk belastend) maar ik wou dat ik dit kon.

bron
Ik vind het een intrigerende foto. Het vertelt mij wel een verhaal In tegenstelling tot overigens de foto van Sugar.. Ik denk echter dat je deze op groot formaat moet zien. Dan zie je meer details en kan zich ook makkelijker een verhaal vormen.

[ Bericht 1% gewijzigd door PdeHoog op 20-03-2008 12:25:38 ]
Elefesdonderdag 20 maart 2008 @ 13:34
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 09:17 schreef dutchie het volgende:
Ik zou 'm aan de rechterkant wat gecropped hebben.
Zodat die 'ramptoeristen' er niet op staan. Nu is dat een beetje een storende factor.
Helemaal mee eens.
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 11:34 schreef sanger het volgende:

[..]

Het lijkt me duidelijk dat ze op bezoek is bij haar gevallen man. Echter zie ik in haar houding geen emotie, en ook niet in haar zelf.
Ze ligt met haar hoofd/gezicht in haar handen. Ik zie daar wel verdriet in..

Ik vind het een erg mooie foto, en zie zeker wel de emotie/verdriet.
freuddonderdag 20 maart 2008 @ 15:16
Mooi moment, maar enorm afgezaagd camerastandpunt en basic kleurstelling. Is veel meer uit te halen imo...
RonaldVdonderdag 20 maart 2008 @ 16:20
Ik zie niet wat een hogere resolutie toevoegt, behalve meer namen op de stenen en hun leeftijd erbij. Ik zie het verhaal wel, maar ik mis het drama in de foto. Ik zie een dame die op haar buik ligt, maar de pose is net zo dramatisch als die van een studente die op een zonnige dag op haar buik in het Vondelpark ligt te leren in de voorjaarszon. Zonnig jurkje, schoenen uit, flesje water erbij... Op zijn best kun je denken dat ze een "gesprek" voert met een overleden dierbare, maar dramatisch vind ik het allemaal niet. En wat Dutchie zegt: de toerist rechts op de achtergrond had er niet op moeten staan.
Vliegvragerdonderdag 20 maart 2008 @ 16:22
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 09:52 schreef sanger het volgende:

[..]

Maar dat is jouw beleving bij deze foto. Ik zie een foto waarbij een vrouw op een graf ligt, zonder dat ik enige vorm van emotie bij haar kan bespeuren. Het is maar net hoe je "er in staat"
Eerlijk gezegd dacht ik in eerste instantie dat dit een model-shoot was. Kan ook mijn afwijking zijn natuurlijk Overigens doet dat niets af aan het verhaal, je kan dit verhaal ook met een geënsceneerde foto vertellen.

ETA: ik denk overigens dat de 'ramptoeristen' rechts ook rouwende familieleden zijn, maar vanwege de rolstoel wat minder makkelijk naar de steen van hun keuze kunnen komen.
dutchiedonderdag 20 maart 2008 @ 16:46
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 16:22 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd dacht ik in eerste instantie dat dit een model-shoot was. Kan ook mijn afwijking zijn natuurlijk Overigens doet dat niets af aan het verhaal, je kan dit verhaal ook met een geënsceneerde foto vertellen.

ETA: ik denk overigens dat de 'ramptoeristen' rechts ook rouwende familieleden zijn, maar vanwege de rolstoel wat minder makkelijk naar de steen van hun keuze kunnen komen.
Ik kreeg er bij nader inzien meer het gevoel dat ze staan te wachten tot ze er langs mogen van de fotograaf. Die man die zo op die rolstoel hangt met zijn hand in de zij zo van: Zijn ze nu al eens klaar daar?

Maar goed, dat is ook weer een verhaal in een foto eigenlijk.
Sugardonderdag 20 maart 2008 @ 18:40
PdeHoog, kun je uitleggen hoe het komt dat je geen verhaal ziet in mijn foto? Of is dat niet uit te leggen?
Elefesdonderdag 20 maart 2008 @ 18:51
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 18:40 schreef Sugar het volgende:
PdeHoog, kun je uitleggen hoe het komt dat je geen verhaal ziet in mijn foto? Of is dat niet uit te leggen?
Ik zie het ook niet zo erg in jouw foto, eerlijk gezegd. Er mist iets, hij is grauw, vies, en niet bijv. ragscherp op de portemonnee. Het "is" het gewoon niet helemaal. Ik vind het verhaal ook niet echt duidelijk, wat wil je er precies mee zeggen?
Sugardonderdag 20 maart 2008 @ 18:55
Oh, maar de kwaliteit van de foto is toch niet het dicussiepunt hier, maar of er een verhaal uit spreekt?
Voor mij was en is dat verhaal glashelder: gerolde portemonnee, leeggehaald en weggegooid. Maar wel geinig dat er blijkbaar mensen geen idee hebben bij het zien van dit beeld. Dat vind ik ook best euhm...knap.
PdeHoogdonderdag 20 maart 2008 @ 18:57
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 18:51 schreef Elefes het volgende:

[..]

Ik zie het ook niet zo erg in jouw foto, eerlijk gezegd. Er mist iets, hij is grauw, vies, en niet bijv. ragscherp op de portemonnee. Het "is" het gewoon niet helemaal. Ik vind het verhaal ook niet echt duidelijk, wat wil je er precies mee zeggen?
Dat dus Verder mis ik juist het verhalende.....zet hier een mens bij en het wordt al een interessantere foto maar dan nog....ik mis gewoon bij jou dingen die ik bij andere foto's wel zie. Bijvoorbeeld de foto's van Chatchewbacca of psy_icon. Die zitten veel meer in die documentaire fotografie.
Elefesdonderdag 20 maart 2008 @ 18:58
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 18:55 schreef Sugar het volgende:
Oh, maar de kwaliteit van de foto is toch niet het dicussiepunt hier, maar of er een verhaal uit spreekt?
Voor mij was en is dat verhaal glashelder: gerolde portemonnee, leeggehaald en weggegooid. Maar wel geinig dat er blijkbaar mensen geen idee hebben bij het zien van dit beeld.
Ik zeg ook nergens dat de kwaliteit een rol speelt. Alleen dat het duidelijker is wat de focus is, als die bijv. duidelijk superscherp is.
De gerolde portemonnee kan ik nog inkomen, maar wat heeft de voorgrond voor toevoeging? Omdat die erg druk is, leidt die een beetje af, en lijkt het of die er ook wat mee te maken heeft (bijv. na het stappen, wat hier al eerder gesuggereerd werd).
PdeHoogdonderdag 20 maart 2008 @ 19:01
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 16:20 schreef RonaldV het volgende:
Ik zie niet wat een hogere resolutie toevoegt, behalve meer namen op de stenen en hun leeftijd erbij. Ik zie het verhaal wel, maar ik mis het drama in de foto. Ik zie een dame die op haar buik ligt, maar de pose is net zo dramatisch als die van een studente die op een zonnige dag op haar buik in het Vondelpark ligt te leren in de voorjaarszon. Zonnig jurkje, schoenen uit, flesje water erbij... Op zijn best kun je denken dat ze een "gesprek" voert met een overleden dierbare, maar dramatisch vind ik het allemaal niet. En wat Dutchie zegt: de toerist rechts op de achtergrond had er niet op moeten staan.

Ik denk juist wel dat een grotere resolutie (of eigenlijk gewoon een grote afdruk) gaat werken hier. Je krijgt dan nl. meer zicht op de dame die daar ligt en dan zie je echt wel dat ze met haar gezicht en haar handen bij elkaar ligt. En goed....misschien is de situatie dan niet helemaal alsof ze zwaar verdriet heeft maar de fotograaf heeft de situatie weergegeven zoals hij die op dat moment zag en dan vind ik het zeker wel een aangrijpend beeld.

Ik denk overigens dat de toerist geen toerist is, maar mensen die staan te kijken waar ze naar toe moeten.
PdeHoogdonderdag 20 maart 2008 @ 19:05
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 18:55 schreef Sugar het volgende:
Oh, maar de kwaliteit van de foto is toch niet het dicussiepunt hier, maar of er een verhaal uit spreekt?
Voor mij was en is dat verhaal glashelder: gerolde portemonnee, leeggehaald en weggegooid. Maar wel geinig dat er blijkbaar mensen geen idee hebben bij het zien van dit beeld. Dat vind ik ook best euhm...knap.
Nou...ik kan ook bedenken dat iemand die portomonnee heeft weggegooid omdat-ie kapot was of misschien omdat-ie hem gewoon kwijt wilde Het feit dat je een foto op zo'n manier maakt wil nog niet zeggen dat er gelijk een verhaal achter zit. Juist dat menselijke aspect uit de eerste foto maakt het verhaal.

Maar goed....laten we het, voordat we in een hele discussie over jouw foto verzanden, over de eerste foto hebben. Daar begon het tenslotte mee.
Sugardonderdag 20 maart 2008 @ 19:14
Oh, excuse me. Ik dacht dat het een topic was waarin zulke foto's in het algemeen bekeken konden worden. Maar dat staat idd niet in de OP.

Ik begrijp in elk geval uit jullie reacties dat het verhaal niet multi-interpretabel mag zijn. Dankjullie voor die uitleg.
Tha_Erikdonderdag 20 maart 2008 @ 19:18
Hoewel het natuurlijk prima gaat als het om die ene foto in de OP gaat is misschien gewoon de discussie wanneer een foto wel of niet een verhalend is ook wel interessant.
veldmuisdonderdag 20 maart 2008 @ 19:41
Ik heb er nog eens over nagedacht en ik denk dat de compositie bij bovenstaande foto het toch wel het meest verneukt, voor mij dan.
Het hoge standpunt maakt dat het afstandelijk wordt, en de groothoek zorgt ervoor dat het een stukje van het geheel is, terwijl die vrouw met die grafsteen eigenlijk het geheel al is. Al die storende elementen eromheen maken het imo niet beter.

Vind ik.
-Robbedoes-donderdag 20 maart 2008 @ 20:12
Ik zelf vind het beeld ook beter worden als de dame wat meer in beeld komt.
Heb even een simpele crop gedaan
NEDdonderdag 20 maart 2008 @ 20:18
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 21:36 schreef Sugar het volgende:


Zien jullie hierin ook een verhaal?

Iemand heeft vroeg op de zondagochtend met zn zatte klote in een portiekje staan te kotsen, is daarna in de hoek in zn eigenste kots in slaap gevallen en is vervolgens wakker geworden rond een uurtje of acht, half negen zondagochtend en is naar huis gestrompeld.

Toen hij opstond is zn beurs uit zn zak gevallen, en als je goed kijkt zie je die nu nog liggen op de achtergrond.

Deze meneer heeft na zn roes uitgeslapen te hebben zichzelf voorgenomen om nooit meer zoveel bier te drinken.

Het weekend erop heeft ie overigens ook weer liggen kosten ergens
PdeHoogdonderdag 20 maart 2008 @ 20:22
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:12 schreef -Robbedoes- het volgende:
Ik zelf vind het beeld ook beter worden als de dame wat meer in beeld komt.
Heb even een simpele crop gedaan
[ afbeelding ]
Mwjah...ik mis hier dus de rest van de omgeving. Juist dat hele wide-angle vind ik zo bij de foto passen. Een iets lager standpunt zou ik wel beter vinden.
veldmuisdonderdag 20 maart 2008 @ 20:24
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:22 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Mwjah...ik mis hier dus de rest van de omgeving. Juist dat hele wide-angle vind ik zo bij de foto passen. Een iets lager standpunt zou ik wel beter vinden.
En dan met wat scherptediepte spelen. Die extra grafstenen zijn wel leuk, maar dan mogen ze wegvallen in de scherptediepte.
didotcicerodonderdag 20 maart 2008 @ 20:28
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 19:41 schreef veldmuis het volgende:
Ik heb er nog eens over nagedacht en ik denk dat de compositie bij bovenstaande foto het toch wel het meest verneukt, voor mij dan.
Het hoge standpunt maakt dat het afstandelijk wordt, en de groothoek zorgt ervoor dat het een stukje van het geheel is, terwijl die vrouw met die grafsteen eigenlijk het geheel al is. Al die storende elementen eromheen maken het imo niet beter.

Vind ik.
Nou ja, er wordt dus het het blog waar ik de foto vond (zie OP) ook driftig gediscussieerd over deze foto.

Zo werd er in de NY Times een gecropte versie geplaatst:
(bron)

en zou je de foto zelfs verdedigbaar nog verder tot -min of meer de- de essentie kunnen terugcroppen:

of de "storende kleuren" die in de foto aanwezig zijn kunnen verwijderen door er een z/w-versie van te maken:



Ondanks die alternatieven vind ik de originele foto nog het best. Het standpunt geeft je/mij het gevoel een machteloze toeschouwer te zijn, de afstand laat de leegte van de begraafplaats zien en voegt daardoor meer drama toe aan het beeld. Hou wel in je achterhoofd dat dit reportagefotografie is en geen fotoshoot.

Maar daar ging het me in de OP niet om. Ik vond het knap dat je dus in 1 oogopslag een compleet verhaal weet achter wat een (ogenschijnlijk) simpele foto lijkt. Dat iemand dat kan, vind ik erg knap.

[ Bericht 6% gewijzigd door didotcicero op 20-03-2008 20:39:37 ]
shoo148vrijdag 21 maart 2008 @ 15:35
Wat denken jullie hiervan?
Queen_Beevrijdag 21 maart 2008 @ 15:40
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:28 schreef didotcicero het volgende:

[..]

Nou ja, er wordt dus het het blog waar ik de foto vond (zie OP) ook driftig gediscussieerd over deze foto.

Zo werd er in de NY Times een gecropte versie geplaatst:
[afbeelding] (bron)

en zou je de foto zelfs verdedigbaar nog verder tot -min of meer de- de essentie kunnen terugcroppen:
[afbeelding]
of de "storende kleuren" die in de foto aanwezig zijn kunnen verwijderen door er een z/w-versie van te maken:

[afbeelding]

Ondanks die alternatieven vind ik de originele foto nog het best. Het standpunt geeft je/mij het gevoel een machteloze toeschouwer te zijn, de afstand laat de leegte van de begraafplaats zien en voegt daardoor meer drama toe aan het beeld. Hou wel in je achterhoofd dat dit reportagefotografie is en geen fotoshoot.

Maar daar ging het me in de OP niet om. Ik vond het knap dat je dus in 1 oogopslag een compleet verhaal weet achter wat een (ogenschijnlijk) simpele foto lijkt. Dat iemand dat kan, vind ik erg knap.
Met een kerkhof is de link nogal gauw gelegd, zo knap vind ik dat niet.
-Robbedoes-vrijdag 21 maart 2008 @ 15:42
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 15:35 schreef shoo148 het volgende:
Wat denken jullie hiervan?
[ afbeelding ]
Ik zou alles z/w maken behalve het vlaggetje
veldmuisvrijdag 21 maart 2008 @ 17:13
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 15:35 schreef shoo148 het volgende:
Wat denken jullie hiervan?
[ afbeelding ]
Mijn mening: niet wéér die bewerking.
Buiten dat ik het hier niet zo vind passen vind ik het een verschrikkelijke bewerking, zo'n gedeelte zwart wit.
Net als die zwart-wit foto's met alleen 1 rood roosje erin ofzo. .

/mening.
Tha_Erikvrijdag 21 maart 2008 @ 17:24
Ik ben het hartgrondig met veldmuis eens.
Isegrimvrijdag 21 maart 2008 @ 17:45
Ik vind dat ook vreselijk. Waarom zou je iets moois verpesten door het te veranderen?
Elefesvrijdag 21 maart 2008 @ 23:02
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:28 schreef didotcicero het volgende:

[..]

Nou ja, er wordt dus het het blog waar ik de foto vond (zie OP) ook driftig gediscussieerd over deze foto.

Zo werd er in de NY Times een gecropte versie geplaatst:
[ afbeelding ] (bron)

en zou je de foto zelfs verdedigbaar nog verder tot -min of meer de- de essentie kunnen terugcroppen:
[ afbeelding ]
of de "storende kleuren" die in de foto aanwezig zijn kunnen verwijderen door er een z/w-versie van te maken:

[ afbeelding ]

Ondanks die alternatieven vind ik de originele foto nog het best. Het standpunt geeft je/mij het gevoel een machteloze toeschouwer te zijn, de afstand laat de leegte van de begraafplaats zien en voegt daardoor meer drama toe aan het beeld. Hou wel in je achterhoofd dat dit reportagefotografie is en geen fotoshoot.

Maar daar ging het me in de OP niet om. Ik vond het knap dat je dus in 1 oogopslag een compleet verhaal weet achter wat een (ogenschijnlijk) simpele foto lijkt. Dat iemand dat kan, vind ik erg knap.
Ik vind ze allemaal niet beter dat het origineel wat je postte.

Door omgeving weg te croppen, wordt het beeld imho minder sterk.
De tweede crop is imho niet de essentie, en de kleuren vind ik juist erg veel toevoegen. De essentie is (in mijn ogen) dat zij daar ligt, op een vrij mooie warme dag, in het alledaagse leven. Maar tegelijk heeft zij zo'n ontzettend verdriet dat voor bijna niemand voor te stellen is.
Juist doordat alles zo gewoon lijkt (de kleuren, kleding die zij draagt, het flesje water erbij, etc.) vind ik het een indrukwekkende foto.
ultra_ivovrijdag 21 maart 2008 @ 23:38
Bij het bewerken van ene dergelijke foto moet je in het oog houden dat al te extreme bewerkingen van een nieuws foto not-done zijn. Zo erg zelfs dat er mensen voor ontslagen zijn. Vooral als je dingen gaat weghalen. De aandacht van de kijker naar iets toetrekken door selectief om te zetten in zwart/wit is voor een nieuwsfoto erg op het randje. Niet iedere fotoredactie zal dit toestaan.
MaartenGrendelzaterdag 22 maart 2008 @ 12:20
Deze foto is ook al een paar keer voorbijgekomen op een Amerikaans militiar forum waar ik weleens kom.
Technisch is het een simpele snapshot, eenvoudige compositie, geen extreme brandpuntafstanden gebruikt, de fotograaf is waarschijnlijk gewoon achter haar gaan staan en heeft afgedrukt.
Maar wat de foto indrukwekkend/emotioneel, en daarom als nieuwsfoto 'goed' maakt is, wat ook al eerder gepost is, dat alles aan het plaatje vrolijk zou zijn; de kleuren, natuur, weer, etc., ware het niet dat het gaat om een situatie die een enorm verdriet en machteloosheid omvat.
NiGeLaToRdinsdag 25 maart 2008 @ 21:24
Overigens zei iemand 'je hersens maken het verhaal'. Dat is precies de essentie van een goede foto, dat er voldoende op staat om je hersens het verhaal erbij te laten vertellen. En dat impliceert inderdaad dat het voor iedereen een ander verhaal is, zo moest ik namelijk denken aan mijn ervaring op een kerkhof voor 2e wereldoorlog slachtoffers.. zo moest ik 3 keer denken voor ik door had dat het meisje haar partner mist, ipv haar opa...

Als goede fotograaf kun je je dus niet alleen in je onderwerp inleven - maar zeker ook de 'kijker' van de foto!

Nou is deze foto in geen verhouding tot ons onderwerp van gesprek, maar geeft het wel weer met welke context ik die foto bekeek.





Sorry voor de brakke versies, originelen zijn stuk netter..

[ Bericht 0% gewijzigd door NiGeLaToR op 25-03-2008 21:31:01 ]
MikelenniuMwoensdag 26 maart 2008 @ 11:38
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 09:17 schreef dutchie het volgende:
Ik zou 'm aan de rechterkant wat gecropped hebben.
Zodat die 'ramptoeristen' er niet op staan. Nu is dat een beetje een storende factor.
Net wat ik dacht! Die vent staat daar maar gewoon een beetje ongeintresseerd te kijken of ze al naar huis kunnen gaan...
..benniemaandag 31 maart 2008 @ 13:52
Hij is hiermee photojournalist of the year geworden... http://www.nppa.org/news_and_events/news/2008/03/bop_07.html eerlijk gezegd vind ik dat te veel eer voor deze foto.
Roimaandag 31 maart 2008 @ 13:56
quote:
Op maandag 31 maart 2008 13:52 schreef ..bennie het volgende:
Hij is hiermee photojournalist of the year geworden... http://www.nppa.org/news_and_events/news/2008/03/bop_07.html eerlijk gezegd vind ik dat te veel eer voor deze foto.
Eens.
didotciceromaandag 31 maart 2008 @ 15:10
Oneens. Ik heb de serie foto's bekeken en keer op keer slaagt hij er in om je als kijker het gevoel te geven dat je daar ter plekke bent. En vaak weet je ook in een oogopslag wat er speelt. Terechte keuze.
MaartenGrendelmaandag 31 maart 2008 @ 15:14
quote:
Op maandag 31 maart 2008 13:52 schreef ..bennie het volgende:
Hij is hiermee photojournalist of the year geworden... http://www.nppa.org/news_and_events/news/2008/03/bop_07.html eerlijk gezegd vind ik dat te veel eer voor deze foto.
Het gaat hier om een Amerikaanse prijs, vergelijkbaar met de Zilveren Camera in NL.
Qua verhaal is het (zeker voor de Amerikaans georienteerde pers) een hele sterke foto. Daar speelt de Irak-kwestie en de duizenden gezinnen die er dierbaren door verliezen veel meer dan hier.

Uit diezelfde NPPA-contest vind ik deze serie trouwens erg indrukwekkend vanwege het enorme contrast tussen de foto's die slechts momenten na elkaar gemaakt zijn:



De rest van de serie is zoals te verwachten redelijk bloederig.
Chelldinsdag 1 april 2008 @ 01:19
Ik heb gister de bewuste foto in het groot mogen aanschouwen in het fotomuseum in Antwerpen. Op enorm formaat is hij stukken indrukwekkender dan zo klein online.
KD-fotografiewoensdag 2 april 2008 @ 02:23
Ik denk dat "wij" als fotofanaten er ook anders naar kijken als leken.
Ik zag de foto en ik dacht ook idd aan croppen en dergelijke, mijn man zag de foto en zag meteen leed en verdriet..

Dat is het nadeel als je zelf fotografeerd vind ik, je bekijkt foto's op een andere manier.
RickTheGreatestwoensdag 2 april 2008 @ 03:23
quote:
Op woensdag 2 april 2008 02:23 schreef KD-fotografie het volgende:
Ik denk dat "wij" als fotofanaten er ook anders naar kijken als leken.
Ik zag de foto en ik dacht ook idd aan croppen en dergelijke, mijn man zag de foto en zag meteen leed en verdriet..

Dat is het nadeel als je zelf fotografeerd vind ik, je bekijkt foto's op een andere manier.
Helemaal mee eens.

Heb ik ook met films, kijk best vaak hoe het is gemaakt en welke montagetechnieken ze gebruiken enzo.
Gelukkig heb ik het niet zo erg dat ik niet kan genieten van een film, sommige mensen zitten steeds te denken wanneer de volgende shot komt en letten niet eens meer echt op het verhaal

Met muziek heb ik het andersom, dan geniet ik gewoon en luisteren anderen juist weer hoe het muzikaal in elkaar steekt en dan vinden ze een nummer niet mooi omdat het te simpel is terwijl ik er gewoon van kan genieten.

Bij een foto analyseer ik eerst wát er allemaal op staat en hoe en dan pas kijk ik naar de rest, ben zelf veel bezig met grafische meuk dan krijg je dat.

Ik denk trouwens dat iedereen de foto wel anders zou maken..
Zo van boven heb je als toeschouwer wel een mooi beeld dat je echt toekijkt, van onderen krijgt het object zelf meer impact en de toeschouwer zelf wat minder. De fotograaf zal vast wel met álles rekening hebben gehouden en zijn eigen smaak nastreven. Omdat ik het anders zou doen maakt de foto nog niet goed genoeg om die prijs te winnen. En ik vind de foto echt geen ene reet aan.
RonaldVzondag 6 april 2008 @ 00:55
In één beeld een verhaal vertellen. Eigenlijk is het twee keer hetzelfde verhaal, maar op twee compleet verschillende manieren uitgebeeld:





Welcome home.
veldmuiszondag 6 april 2008 @ 09:53
Die 2e
Technisch wellicht niet zo interessant, maar ik vind 'm erg goed bedacht!