abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 maart 2008 @ 20:12:10 #51
181764 -Robbedoes-
Nee dit is geen banaan
pi_57507239
Ik zelf vind het beeld ook beter worden als de dame wat meer in beeld komt.
Heb even een simpele crop gedaan
pi_57507393
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 21:36 schreef Sugar het volgende:

Zien jullie hierin ook een verhaal?

Iemand heeft vroeg op de zondagochtend met zn zatte klote in een portiekje staan te kotsen, is daarna in de hoek in zn eigenste kots in slaap gevallen en is vervolgens wakker geworden rond een uurtje of acht, half negen zondagochtend en is naar huis gestrompeld.

Toen hij opstond is zn beurs uit zn zak gevallen, en als je goed kijkt zie je die nu nog liggen op de achtergrond.

Deze meneer heeft na zn roes uitgeslapen te hebben zichzelf voorgenomen om nooit meer zoveel bier te drinken.

Het weekend erop heeft ie overigens ook weer liggen kosten ergens
pi_57507482
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:12 schreef -Robbedoes- het volgende:
Ik zelf vind het beeld ook beter worden als de dame wat meer in beeld komt.
Heb even een simpele crop gedaan
[ afbeelding ]
Mwjah...ik mis hier dus de rest van de omgeving. Juist dat hele wide-angle vind ik zo bij de foto passen. Een iets lager standpunt zou ik wel beter vinden.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_57507516
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:22 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Mwjah...ik mis hier dus de rest van de omgeving. Juist dat hele wide-angle vind ik zo bij de foto passen. Een iets lager standpunt zou ik wel beter vinden.
En dan met wat scherptediepte spelen. Die extra grafstenen zijn wel leuk, maar dan mogen ze wegvallen in de scherptediepte.
  donderdag 20 maart 2008 @ 20:28:29 #55
164300 didotcicero
de korte lenzen man
pi_57507618
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 19:41 schreef veldmuis het volgende:
Ik heb er nog eens over nagedacht en ik denk dat de compositie bij bovenstaande foto het toch wel het meest verneukt, voor mij dan.
Het hoge standpunt maakt dat het afstandelijk wordt, en de groothoek zorgt ervoor dat het een stukje van het geheel is, terwijl die vrouw met die grafsteen eigenlijk het geheel al is. Al die storende elementen eromheen maken het imo niet beter.

Vind ik.
Nou ja, er wordt dus het het blog waar ik de foto vond (zie OP) ook driftig gediscussieerd over deze foto.

Zo werd er in de NY Times een gecropte versie geplaatst:
(bron)

en zou je de foto zelfs verdedigbaar nog verder tot -min of meer de- de essentie kunnen terugcroppen:

of de "storende kleuren" die in de foto aanwezig zijn kunnen verwijderen door er een z/w-versie van te maken:

Ondanks die alternatieven vind ik de originele foto nog het best. Het standpunt geeft je/mij het gevoel een machteloze toeschouwer te zijn, de afstand laat de leegte van de begraafplaats zien en voegt daardoor meer drama toe aan het beeld. Hou wel in je achterhoofd dat dit reportagefotografie is en geen fotoshoot.

Maar daar ging het me in de OP niet om. Ik vond het knap dat je dus in 1 oogopslag een compleet verhaal weet achter wat een (ogenschijnlijk) simpele foto lijkt. Dat iemand dat kan, vind ik erg knap.

[ Bericht 6% gewijzigd door didotcicero op 20-03-2008 20:39:37 ]
pi_57521992
Wat denken jullie hiervan?
  vrijdag 21 maart 2008 @ 15:40:01 #57
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_57522079
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:28 schreef didotcicero het volgende:

[..]

Nou ja, er wordt dus het het blog waar ik de foto vond (zie OP) ook driftig gediscussieerd over deze foto.

[afbeelding] (bron)

en zou je de foto zelfs verdedigbaar nog verder tot -min of meer de- de essentie kunnen terugcroppen:
[afbeelding]
of de "storende kleuren" die in de foto aanwezig zijn kunnen verwijderen door er een z/w-versie van te maken:

[afbeelding]

Ondanks die alternatieven vind ik de originele foto nog het best. Het standpunt geeft je/mij het gevoel een machteloze toeschouwer te zijn, de afstand laat de leegte van de begraafplaats zien en voegt daardoor meer drama toe aan het beeld. Hou wel in je achterhoofd dat dit reportagefotografie is en geen fotoshoot.

Maar daar ging het me in de OP niet om. Ik vond het knap dat je dus in 1 oogopslag een compleet verhaal weet achter wat een (ogenschijnlijk) simpele foto lijkt. Dat iemand dat kan, vind ik erg knap.
Met een kerkhof is de link nogal gauw gelegd, zo knap vind ik dat niet.
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  vrijdag 21 maart 2008 @ 15:42:17 #58
181764 -Robbedoes-
Nee dit is geen banaan
pi_57522118
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 15:35 schreef shoo148 het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zou alles z/w maken behalve het vlaggetje
pi_57523593
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 15:35 schreef shoo148 het volgende:
[ afbeelding ]
Mijn mening: niet wéér die bewerking.
Buiten dat ik het hier niet zo vind passen vind ik het een verschrikkelijke bewerking, zo'n gedeelte zwart wit.
Net als die zwart-wit foto's met alleen 1 rood roosje erin ofzo. .

/mening.
  vrijdag 21 maart 2008 @ 17:24:47 #60
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_57523772
Ik ben het hartgrondig met veldmuis eens.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_57524113
Ik vind dat ook vreselijk. Waarom zou je iets moois verpesten door het te veranderen?
pi_57530758
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:28 schreef didotcicero het volgende:

[..]

[ afbeelding ] (bron)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik vind ze allemaal niet beter dat het origineel wat je postte.

Door omgeving weg te croppen, wordt het beeld imho minder sterk.
De tweede crop is imho niet de essentie, en de kleuren vind ik juist erg veel toevoegen. De essentie is (in mijn ogen) dat zij daar ligt, op een vrij mooie warme dag, in het alledaagse leven. Maar tegelijk heeft zij zo'n ontzettend verdriet dat voor bijna niemand voor te stellen is.
Juist doordat alles zo gewoon lijkt (de kleuren, kleding die zij draagt, het flesje water erbij, etc.) vind ik het een indrukwekkende foto.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  FOK!fotograaf vrijdag 21 maart 2008 @ 23:38:25 #63
73911 ultra_ivo
pi_57531525
Bij het bewerken van ene dergelijke foto moet je in het oog houden dat al te extreme bewerkingen van een nieuws foto not-done zijn. Zo erg zelfs dat er mensen voor ontslagen zijn. Vooral als je dingen gaat weghalen. De aandacht van de kijker naar iets toetrekken door selectief om te zetten in zwart/wit is voor een nieuwsfoto erg op het randje. Niet iedere fotoredactie zal dit toestaan.
pi_57537269
Deze foto is ook al een paar keer voorbijgekomen op een Amerikaans militiar forum waar ik weleens kom.
Technisch is het een simpele snapshot, eenvoudige compositie, geen extreme brandpuntafstanden gebruikt, de fotograaf is waarschijnlijk gewoon achter haar gaan staan en heeft afgedrukt.
Maar wat de foto indrukwekkend/emotioneel, en daarom als nieuwsfoto 'goed' maakt is, wat ook al eerder gepost is, dat alles aan het plaatje vrolijk zou zijn; de kleuren, natuur, weer, etc., ware het niet dat het gaat om een situatie die een enorm verdriet en machteloosheid omvat.
"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
  FOK!fotograaf dinsdag 25 maart 2008 @ 21:24:28 #65
13368 NiGeLaToR
pi_57608961
Overigens zei iemand 'je hersens maken het verhaal'. Dat is precies de essentie van een goede foto, dat er voldoende op staat om je hersens het verhaal erbij te laten vertellen. En dat impliceert inderdaad dat het voor iedereen een ander verhaal is, zo moest ik namelijk denken aan mijn ervaring op een kerkhof voor 2e wereldoorlog slachtoffers.. zo moest ik 3 keer denken voor ik door had dat het meisje haar partner mist, ipv haar opa...

Als goede fotograaf kun je je dus niet alleen in je onderwerp inleven - maar zeker ook de 'kijker' van de foto!

Nou is deze foto in geen verhouding tot ons onderwerp van gesprek, maar geeft het wel weer met welke context ik die foto bekeek.

Sorry voor de brakke versies, originelen zijn stuk netter..

[ Bericht 0% gewijzigd door NiGeLaToR op 25-03-2008 21:31:01 ]
pi_57618670
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 09:17 schreef dutchie het volgende:
Ik zou 'm aan de rechterkant wat gecropped hebben.
Zodat die 'ramptoeristen' er niet op staan. Nu is dat een beetje een storende factor.
Net wat ik dacht! Die vent staat daar maar gewoon een beetje ongeintresseerd te kijken of ze al naar huis kunnen gaan...
  maandag 31 maart 2008 @ 13:52:35 #67
190555 ..bennie
ik ben een lul
pi_57736278
Hij is hiermee photojournalist of the year geworden... http://www.nppa.org/news_and_events/news/2008/03/bop_07.html eerlijk gezegd vind ik dat te veel eer voor deze foto.
pi_57736357
quote:
Op maandag 31 maart 2008 13:52 schreef ..bennie het volgende:
Hij is hiermee photojournalist of the year geworden... http://www.nppa.org/news_and_events/news/2008/03/bop_07.html eerlijk gezegd vind ik dat te veel eer voor deze foto.
Eens.
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
  maandag 31 maart 2008 @ 15:10:18 #69
164300 didotcicero
de korte lenzen man
pi_57737747
Oneens. Ik heb de serie foto's bekeken en keer op keer slaagt hij er in om je als kijker het gevoel te geven dat je daar ter plekke bent. En vaak weet je ook in een oogopslag wat er speelt. Terechte keuze.
pi_57737840
quote:
Op maandag 31 maart 2008 13:52 schreef ..bennie het volgende:
Het gaat hier om een Amerikaanse prijs, vergelijkbaar met de Zilveren Camera in NL.
Qua verhaal is het (zeker voor de Amerikaans georienteerde pers) een hele sterke foto. Daar speelt de Irak-kwestie en de duizenden gezinnen die er dierbaren door verliezen veel meer dan hier.

Uit diezelfde NPPA-contest vind ik deze serie trouwens erg indrukwekkend vanwege het enorme contrast tussen de foto's die slechts momenten na elkaar gemaakt zijn:

De rest van de serie is zoals te verwachten redelijk bloederig.
"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
  Hoofdredactie Fotografie dinsdag 1 april 2008 @ 01:19:44 #71
95752 crew  Chell
Kluns
pi_57752449
Ik heb gister de bewuste foto in het groot mogen aanschouwen in het fotomuseum in Antwerpen. Op enorm formaat is hij stukken indrukwekkender dan zo klein online.
  woensdag 2 april 2008 @ 02:23:41 #72
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_57772639
Ik denk dat "wij" als fotofanaten er ook anders naar kijken als leken.
Ik zag de foto en ik dacht ook idd aan croppen en dergelijke, mijn man zag de foto en zag meteen leed en verdriet..

Dat is het nadeel als je zelf fotografeerd vind ik, je bekijkt foto's op een andere manier.
pi_57772915
quote:
Op woensdag 2 april 2008 02:23 schreef KD-fotografie het volgende:
Ik denk dat "wij" als fotofanaten er ook anders naar kijken als leken.
Ik zag de foto en ik dacht ook idd aan croppen en dergelijke, mijn man zag de foto en zag meteen leed en verdriet..

Dat is het nadeel als je zelf fotografeerd vind ik, je bekijkt foto's op een andere manier.
Helemaal mee eens.

Heb ik ook met films, kijk best vaak hoe het is gemaakt en welke montagetechnieken ze gebruiken enzo.
Gelukkig heb ik het niet zo erg dat ik niet kan genieten van een film, sommige mensen zitten steeds te denken wanneer de volgende shot komt en letten niet eens meer echt op het verhaal

Met muziek heb ik het andersom, dan geniet ik gewoon en luisteren anderen juist weer hoe het muzikaal in elkaar steekt en dan vinden ze een nummer niet mooi omdat het te simpel is terwijl ik er gewoon van kan genieten.

Bij een foto analyseer ik eerst wát er allemaal op staat en hoe en dan pas kijk ik naar de rest, ben zelf veel bezig met grafische meuk dan krijg je dat.

Ik denk trouwens dat iedereen de foto wel anders zou maken..
Zo van boven heb je als toeschouwer wel een mooi beeld dat je echt toekijkt, van onderen krijgt het object zelf meer impact en de toeschouwer zelf wat minder. De fotograaf zal vast wel met álles rekening hebben gehouden en zijn eigen smaak nastreven. Omdat ik het anders zou doen maakt de foto nog niet goed genoeg om die prijs te winnen. En ik vind de foto echt geen ene reet aan.
  zondag 6 april 2008 @ 00:55:36 #74
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_57861555
In één beeld een verhaal vertellen. Eigenlijk is het twee keer hetzelfde verhaal, maar op twee compleet verschillende manieren uitgebeeld:

Welcome home.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_57864112
Die 2e
Technisch wellicht niet zo interessant, maar ik vind 'm erg goed bedacht!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')