Ik moet mezelf er wel bij neerleggen, want we worden hier met de neus op de feiten gedrukt. Dit weerhoud me er niet van om alsnog de uitspraak patat te doen i.p.v. frietquote:Op woensdag 19 maart 2008 14:51 schreef retuow82 het volgende:
[..]
Betekend dit dat je jezelf erbij neerlegt?![]()
Ik heb in mijn studententijd een bijbaantje gehad bij de Sligro op de versafdeling en daar zat ook de diepvries afdeling bij. Daar kwam altijd een chauffeur zijn producten afleveren van "Piet de Wit". Op die wagens staat ook het internetadres www.frikadel.nl.
Ik heb toen aan die kerel gevraagd of het frikadel of frikandel was. Hij vertelde me dat Piet de Wit de frikadel heeft uitgevonden en dat andere mensen het succes zagen van deze snack en hem daarom ook na gingen maken alleen dan als frikandel. Kijk maar op de site van Mora (daar zit ook Ad van Geloven bij aangesloten), daar heet het namelijk een frikandel.
Dit is het verhaal wat ik te horen heb gekregen, als je het mij vraagt klinkt het allemaal best logisch en heeft dit niets te maken met boven of onder de rivieren wonen.
Ik weet ook niet of die chauffeur de waarheid sprak maar ik vond het vrij logisch klinken. En Wikipedia is nu ook niet de meest betrouwbare bron zoals we allen weten...quote:Op woensdag 19 maart 2008 14:54 schreef TheSorrow het volgende:
[..]
Ik moet mezelf er wel bij neerleggen, want we worden hier met de neus op de feiten gedrukt. Dit weerhoud me er niet van om alsnog de uitspraak patat te doen i.p.v. friet
Via Wikipedia zeggen ze dat de frikadel niet met de frikandel te verwarren isEen vreemd iets... maar wel ontzettend lekker!
Je hoeft niet gelijk te happen nu je een keer in het ongelijk gesteld wordt, het kan de beste onder ons overkomen hoor.....quote:Op woensdag 19 maart 2008 14:53 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Een of ander verouderd inferieur woordenboek stellen tegenover de Van Dale, omdat de Van Dale je geen gelijk geeft![]()
Van Dale![]()
PATAT![]()
friet
Das gewoon de Vlaamsche versie van het woordenboek (kijk maar naar de kleur!).quote:Op woensdag 19 maart 2008 14:35 schreef retuow82 het volgende:
Tering man baseer het nu eens gewoon op feiten ipv eigen bevindingen, een Wikipedia website en een Van Dale site... Pak gewoon een echt woordenboek erbij!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En nu opflikkeren met je "het is patat in plaats van friet" gejank!
Ik zal het je nog sterker vertellen, Elsevier Educatief is degene die Kramers woordenboeken uitbrengt. Het kantoor van hun zit in Amsterdam... dus boven de rivieren hebben ze beslist dat het friet moest zijnquote:Op woensdag 19 maart 2008 15:22 schreef Castor het volgende:
[..]
Das gewoon de Vlaamsche versie van het woordenboek (kijk maar naar de kleur!).
In Nederland is friet gewoon hetzelfde als patat.
Betekent het dan ook dat Kramers niet als legitiem gezien mag worden?quote:Op woensdag 19 maart 2008 15:42 schreef Hephaistos. het volgende:
Van Dale wordt algemeen erkend als dé autoriteit op gebied van de Nederlandse taal. Of zie je weleens een item op TV over nieuwe woorden die worden toegevoegd aan ´Kramers Woordenboek´?Of wordt Kramers woordenboek weleens aangeklaagd omdat mensen liever hebben dat bepaalde woorden uit onze taal verdwijnen.
Neen!
Conclusie: PATAT!!!!
Patat: 0quote:McDonald's
Franse Frietjes,
Patat: 1quote:Burger King
Als je je patat goudbruin, goed heet en lekker krokant wilt - bingo! Je wens is vervuld! Zo eenvoudig gaat dat bij Burger King!
Patat: 2quote:Bram Ladage
De Lekkerste Patat!
Patat: 2quote:Febo
FEBO frites zijn frites zoals frites moeten zijn: goudbruin, goed heet en lekker krokant.
Patat: 2quote:Aviko
Pommes Frites
Patat: 3quote:Ras
Da's andere patat
het is patatquote:Op woensdag 19 maart 2008 15:55 schreef MLF het volgende:
het is friet
want
patat is aardappel
en friet is gefrituurde aardappel
en wie het niet geloofd is zelf een aardappel
quote:Op woensdag 19 maart 2008 15:58 schreef Castor het volgende:
[..]
het is patat
want
friet is gefrituurd
en patat is gefrituurde aardappel
en wie het niet geloofd is zelf een frituur.
Blijf dan lekker boven de rivieren, dan heb je er mooi geen last van.quote:Op woensdag 19 maart 2008 16:06 schreef behangplakker het volgende:
ipatat
Friet, van het woord zelf vergaat je eetlust al
Alsof ik iets zou aannemen van iemand zijn eigen taal niet fatsoenlijk kan schrijvenquote:Op woensdag 19 maart 2008 15:55 schreef MLF het volgende:
het is friet
want
patat is aardappel
en friet is gefrituurde aardappel
en wie het niet geloofd is zelf een aardappel
In Belgie noemen ze het patat en het zuiden van Nederland ligt vlakbij Belgie. Dan moet je wel een heel dom iemand uit het zuiden treffen die het verschil niet weet.quote:Op woensdag 19 maart 2008 15:53 schreef Castor het volgende:
Persoonlijk vind ik patat beter klinken, maar ik begrijp je wel als je friet zegt. Dit in tegestelling tot sommige boeren uit het zuiden, die nog noooit van patat hebben gehoord.
Friet = gefrituurdquote:Op woensdag 19 maart 2008 15:58 schreef Castor het volgende:
[..]
het is patat
want
friet is gefrituurd
en patat is gefrituurde aardappel
en wie het niet geloofd is zelf een frituur.
Jammer dat de bloembollenboeren uit t noorden denken dat t in t zuiden iedereen boer is. T zuiden, waar de belangrijkste industrieën staan.. neem Philips als voorbeeld.quote:Op woensdag 19 maart 2008 15:53 schreef Castor het volgende:
[..]
Zo kunnen we nog wel even doorgaan... Friet is goed, patat is ook goed. Persoonlijk vind ik patat beter klinken, maar ik begrijp je wel als je friet zegt. Dit in tegestelling tot sommige boeren uit het zuiden, die nog noooit van patat hebben gehoord.
Dit slaat echt als een tang op een varken.quote:Op woensdag 19 maart 2008 16:27 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Friet = gefrituurd
Patat = aardappel
Pas de combinatie van patat en friet (patat frites) maakt de gefrituurde aardappel.
Kortom: Friet
Toevallig hebben wij hier op het werk ook nog een Van Dale liggen:quote:Op woensdag 19 maart 2008 15:42 schreef Hephaistos. het volgende:
Van Dale wordt algemeen erkend als dé autoriteit op gebied van de Nederlandse taal. Of zie je weleens een item op TV over nieuwe woorden die worden toegevoegd aan ´Kramers Woordenboek´?Of wordt Kramers woordenboek weleens aangeklaagd omdat mensen liever hebben dat bepaalde woorden uit onze taal verdwijnen.
Neen!
Conclusie: PATAT!!!!
Uit welk jaartalquote:Op woensdag 19 maart 2008 17:02 schreef Castor het volgende:
En uit welk jaartal die Van Dale is.
Dat antwoord had ik al verwacht. ik was hem al aan het halen bij een collega...quote:Op woensdag 19 maart 2008 16:57 schreef Ravage het volgende:
Ho voor een volledig bewijs a.u.b. ook even posten wat er achter "patat" staat
quote:Op woensdag 19 maart 2008 17:10 schreef Nikmans het volgende:
[..]
Uit welk jaartalVoor iemand die over Nederlands wil discussiëren is het jouwe nogal pauper.
Mensen die patat zeggen zijn net zo erg als de mensen die verzonnen dat French fries (Franse FRIETJES) opeens Freedom fries moesten heten. Het heette overal friet totdat iemand opeens het slimme idee kreeg de bijnaam die voor aardappel werd gebruikt, ook maar toe te passen op de arme frietjes
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |