Roept u maar. Is de kilometertellerstand bij verkoop van een auto dermate belangrijjk dat de overheid de burger moet verbieden aan z'n auto te knutselen?quote:Er moet een wettelijk verbod komen op het terugdraaien van de kilometerteller in auto's. Dat eist een Kamermeerderheid. Initiatieven om fraude met het aantal gereden kilometers terug te dringen door betere registratie, blijken onvoldoende te werken. Bedrijfjes die met kilometerstanden rommelen, werven via internet actief nieuwe klanten.
Volgens de autobranche heeft het terugdraaien van tellers, ondanks de instelling van de Nationale Autopas, een enorme vlucht genomen. Geschat wordt dat één op de achttien auto's meer heeft gereden dan de teller aangeeft. Alleen al vorig jaar zou het gaan om 350.000 auto's.
Het rommelen met de kilometerstand zélf is nu nog niet strafbaar, omdat de teller geen wettelijk onderdeel is van het voertuig. Het verzwijgen van een gewijzigde kilometerstand bij de verkoop van een auto is wel verboden, maar voor de rechter lastig aan te tonen.
Initiatiefwet
Via een initiatiefwet wil PvdA-Kamerlid Lia Roefs het manipuleren van kilometertellers aanpakken. ,,Fraude is nu nog veel te gemakkelijk'', zegt ze. Volgens haar worden te veel mensen benadeeld. VVD en SP steunen haar. Regeringspartij CDA voelt weinig voor een wettelijk verbod, omdat dat veel extra werk voor de politie zou betekenen. De partij wil dat van alle voertuigen de kilometerstanden verplicht vaker geregistreerd worden via de stichting Nationale Autopas.
Die stichting, een initiatief van onder andere de ANWB en de bond van garagebedrijven Bovag, houdt nu al van miljoenen voertuigen de tellerstanden bij na elke apk-controle. Dat zou ook bij grote onderhoudsbeurten en overschrijvingen moeten gebeuren, vindt het CDA.
Natuurlijk, fraude mag niet. Maar dat wil niet zeggen dat we dus de overheid een verbod op auto-knutselen moeten laten instellen en dat daarmee het probleem opgelost is, integendeel, die beginnen dan pas.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 23:01 schreef sneakypete het volgende:
Je hebt een punt: uiteindelijk moet je vooral zelf opletten..
anderzijds is het een vorm van oplichting, volgens mij iets wat ook in een libertarisch systeem strafbaar gesteld zou worden. Waar of niet?
Ik ben zelf een enorme leek op het gebied van auto's. In zekere zin ben ik dus een 'zwakkere' die beschermd moet worden tegen de grote boze auto-verkopers. Maar in plaats van te gaan janken bij de overheid om een verbod en daarmee mijn eigen verantwoordelijkheid op anderen af te schuiven zorg ik dat ik iemand bij me heb die wél verstand heeft van auto's als ik een occasion ga bekijken.quote:Maw even los van wat je van ons systeem vind, vind je het eerlijk of oneerlijk een kilometerstand te vervalsen?
Ze zouden dan vragen om compensatie van de fraudeur. Dat is nogal iets anders dan mensen die er niets mee te maken hebben met geweld te dwingen op te laten draaien voor hun onkunde.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 23:11 schreef sneakypete het volgende:
In een libertarisch systeem zoudenmensen gaan janken bij een private rechtbank.
Het gaat immers om fraude.
Dat beaam ik. En de oplossing van dit enorme probleem ligt natuurlijk voor de hand. Spreek autofabrikanten erop aan om moeilijker terug te draaien kilometertellers in hun auto's te bouwen. Lyrebird noemt nog een andere oplossing. Allemaal zo simpel, maar in Nederland kunnen we werkelijk alleen nog maar denken in termen van regelen, belasten en verbieden.quote:Wat ik bedoel is: dat je een overheid an sich afkeurt weet ik, maar dat kilometertellers terugdraaien fout is, moet je toch beamen?
Misschien moet je het er dan eerder over hebben hoe dat dit zich beter zou kunnen regelen.
Is dat werkelijk een vraag?quote:Op dinsdag 18 maart 2008 23:19 schreef sneakypete het volgende:
Het is ook maar de vraag of het niet de zoveelste onuitvoerbare regel wordt.
Kilometertellerstand is (voor mij) belangrijk bij de verhandeling van een auto. Het zegt namelijk iets over de staat er van. Bovendien kun je de kilometerstand versus de stoelen / roest tegen elkaar afmeten om zo'n beetje vast te stellen of de kmstand waarheidsgetrouw is. Is dat laatste verdacht dan weet ik meteen dat ik de auto moet laten staan..quote:Op dinsdag 18 maart 2008 21:54 schreef sigme het volgende:
[..]
Roept u maar. Is de kilometertellerstand bij verkoop van een auto dermate belangrijjk dat de overheid de burger moet verbieden aan z'n auto te knutselen?
ik vind misleiding een beter woord. Overigens een typisch marktfalenquote:Op dinsdag 18 maart 2008 23:25 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Overigens is natuurlijk niet het terugdraaien van je kilometerstand an sich een vorm van fraude maar het iemand wijsmaken dat het produkt dat je verkoopt in betere staat is dan het werkelijk is.
Een communist zou geen houdbaarheidsdatum veranderen om zo zijn staatsbroden aan zijn kameraden kwijt te kunnen?quote:Op woensdag 19 maart 2008 07:37 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
ik vind misleiding een beter woord. Overigens een typisch marktfalen
Non-issue. Km-teller moet je met je fikken van af blijven.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 21:54 schreef sigme het volgende:
[..]
Roept u maar. Is de kilometertellerstand bij verkoop van een auto dermate belangrijjk dat de overheid de burger moet verbieden aan z'n auto te knutselen?
Urhm, zie OP?quote:Op woensdag 19 maart 2008 10:10 schreef Pool het volgende:
Een valse kilometerteller vind ik net zoiets als een valse handtekening of een vals taxatierapport. Dat is ook strafbaar, dus wat mij betreft een valse kilometerteller ook. Kan iemand van degenen die tegen een verbod zijn, me vertellen wat een ander nuttig doel kan zijn van het terugdraaien van de teller, dan iemand anders proberen op te lichten?
Net als het typisch menselijk is om oplichting keihard te verbieden. Het is eigenlijk zelfs typisch menselijk om van staatswege degene die de kilometerteller terug draait, achter de auto te binden en een paar blokjes om te rijden.quote:Op woensdag 19 maart 2008 07:49 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Een communist zou geen houdbaarheidsdatum veranderen om zo zijn staatsbroden aan zijn kameraden kwijt te kunnen?
Zo 'typisch marktfalen' vind ik het niet, ik vind het eerder typisch menselijk.
Zo bedoel ik het niet. Ik bedoel juist de zinvolheid van een centrale overheid aan te kaarten.quote:Op woensdag 19 maart 2008 07:49 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Een communist zou geen houdbaarheidsdatum veranderen om zo zijn staatsbroden aan zijn kameraden kwijt te kunnen?
Zo 'typisch marktfalen' vind ik het niet, ik vind het eerder typisch menselijk.
Jij vind het een zinvol idee om de mens die van nature slecht is bijna absolute macht te geven over andere mensen?quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:10 schreef JaZekerZ het volgende:
Zo bedoel ik het niet. Ik bedoel juist de zinvolheid van een centrale overheid aan te kaarten.
Het komt voort uit de gedachte dat de mens van nature slecht is, in die zin dat hij voor eigen belang zal gaan boven algemeen belang. Zo ook een communist, als 'ie überhaupt al aan het werken slaat
quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:54 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Jij vind het een zinvol idee om de mens die van nature slecht is bijna absolute macht te geven over andere mensen?
Je weet dat de mens slecht is en dan geef je hem het geweldsmonopolie, hoe dom, naief en ronduit stupide kan je zijn?
nou, het begint natuurlijk al heel simpel omdat je de adverterende omklokbedrijven zal weren en daarmee een stuk preventief werkt.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 23:19 schreef sneakypete het volgende:
Oke, prima, begrijpend, eens.
Het is ook maar de vraag of het niet de zoveelste onuitvoerbare regel wordt.
welke natuurlijk absoluut niet te manipuleren zijnquote:Op vrijdag 28 maart 2008 10:05 schreef Ofyles2 het volgende:
Het verbod heft zichzelf op: steeds meer auto's zijn voorzien van een digitale kilometerteller.
Een stuk moeilijker dan een bureaucratisch controle-apparaat.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 00:00 schreef JaZekerZ het volgende:
welke natuurlijk absoluut niet te manipuleren zijn
En wat moge dat dan zijn in dit geval?quote:Op zaterdag 29 maart 2008 05:49 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Een stuk moeilijker dan een bureaucratisch controle-apparaat.
Ik vind dat het raakt aan valsheid in geschrift. Door nu de tellerstand terugdraaien wettelijk te verbieden, maak je vervolging makkelijker.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 21:54 schreef sigme het volgende:
Roept u maar. Is de kilometertellerstand bij verkoop van een auto dermate belangrijjk dat de overheid de burger moet verbieden aan z'n auto te knutselen?
Ja, want het is al lang niet meer nodig - zie mijn vorige post. Dus is het loze overbodige regelgeving, en dat is voldoende reden om er erg tegen te zijn.quote:Op maandag 31 maart 2008 18:18 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik vind dat het raakt aan valsheid in geschrift. Door nu de tellerstand terugdraaien wettelijk te verbieden, maak je vervolging makkelijker.
Geen probleem hiermee. Integendeel.
Ik zie veel onzinniger verboden langskomen... mijn vraag: is dit verbod dermate onzinnig dat het protest behoeft?
Nou, dat is een onjuiste veronderstelling van je. Nog steeds gaan heel veel auto's over de toonbank met teruggedraaide teller. Er IS geen sluitend systeem.quote:Op maandag 31 maart 2008 18:21 schreef sigme het volgende:
Ja, want het is al lang niet meer nodig - zie mijn vorige post.
En een wet maakt een sluitend systeem? Of maakt het gewoon iets verboden terwijl het verder niks toevoegt, en terwijl kilometertellerterugdraaien niet speciaal opeens onlangs mogelijk is geworden?quote:Op maandag 31 maart 2008 18:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nou, dat is een onjuiste veronderstelling van je. Nog steeds gaan heel veel auto's over de toonbank met teruggedraaide teller. Er IS geen sluitend systeem.
Nee... en dat staat er ook niet. Het maakt dat de daders te vervolgen zijn. Waardoor je een extra stok hebt om mee te slaan.quote:
Ik heb zojuist al geschreven dat het WEL wat toevoegt. Te weten: het makkelijker strafrechtelijk aanpakken van deze cat. oplichters. Ik snap niet wat daar tegen is?quote:Of maakt het gewoon iets verboden terwijl het verder niks toevoegt
NAP is zo lek als een mandje. Steek maar eens een licht op bij garagehouders...quote:Op maandag 31 maart 2008 19:01 schreef sigme het volgende:
Het is mosterd na de maaltijd. Dit soort oplichters kon altijd zonder enig probleem z'n gang gaan, inmiddels heeft de consument al een behoorlijke bescherming geregeld.
Ik denk dat de wet gewoon in overeenstemming is gebracht met hoe we tegen valse schriftelijke stukken aankijken. Er is dus niet te snel gehandeld, het had al decennia geleden geregeld moeten zijn. Er wordt dus een omissie hersteld.quote:Als die wet een dringend probleem oplost, wat maakt het dan plots zo dringend? Als het géén dwingend probleem oplost, vanwaar dan de noodzaak tot zo'n zwaar middel?
Ik zie geen wanverhouding...quote:maar ik vind probleem en bestrijding niet in verhouding staan.
Dat zou je ook over verkrachting kunnen zeggen. Gelukkig zit de pil in het ziekenfonds..quote:Op maandag 31 maart 2008 19:01 schreef sigme het volgende:
Het is mosterd na de maaltijd. Dit soort oplichters kon altijd zonder enig probleem z'n gang gaan,
Dat wordt door een wet niet beter.quote:Op maandag 31 maart 2008 19:19 schreef DS4 het volgende:
[..]
NAP is zo lek als een mandje. Steek maar eens een licht op bij garagehouders...
Als er geen enorme behoefte was aan zo'n wet is het geen omissie. Niet alles hoeft wettelijk geregeld te worden omdat vergelijkbare zaken óók wettelijk geregeld zijn.quote:[..]
Ik denk dat de wet gewoon in overeenstemming is gebracht met hoe we tegen valse schriftelijke stukken aankijken. Er is dus niet te snel gehandeld, het had al decennia geleden geregeld moeten zijn. Er wordt dus een omissie hersteld.
Nut & noodzaak. Het is bedoeld mensen te beschermen tegen oplichting. Maar er is geen sprake van massale oplichting. Er is een redelijk controlesysteem. Een wet maakt die controle niet beter. Wel kan zo'n wet middels eigen wetmatigheden een bureaucratische rompslomp aantrekken.quote:[..]
Ik zie geen wanverhouding...
Dat beoogt deze wet dan ook niet.quote:
Nou, er wordt al ik weet niet hoe lang om deze maatregelen verzocht, dus de behoefte was er altijd al. Het gaat ook niet zo zeer om iets nieuws, maar vooral ook om de bewijslast te vergemakkelijken.quote:Als er geen enorme behoefte was aan zo'n wet is het geen omissie.
Nou, dat zal je nog tegenvallen denk ik. Het schijnt dat in Apeldoorn en omstreken auto's gemiddeld ongeveer 1.000 km per jaar rijden als ze maar oud genoeg worden (ik chargeer natuurlijk...).quote:Het is bedoeld mensen te beschermen tegen oplichting. Maar er is geen sprake van massale oplichting.
Nee, er is een controlesysteem waar de domme consument veiligheid in ziet. Maar het is zo lek als een mandje.quote:Er is een redelijk controlesysteem.
Het is gewoon strafrecht hoor. Oplichters zijn nu makkelijker te veroordelen. Dat lijkt mij alleen een probleem als je zelf een oplichter bent...quote:Wel kan zo'n wet middels eigen wetmatigheden een bureaucratische rompslomp aantrekken.
quote:kilometerstand aanpassen
Service aan huis door heel het land vanaf ¤30 alle modellen 2008
Het grapje wordt dan duurder omdat het specialistischer wordt. Ik heb het gezien, met de juiste apparatuur is het supereenvoudig.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 10:05 schreef Ofyles2 het volgende:
Het verbod heft zichzelf op: steeds meer auto's zijn voorzien van een digitale kilometerteller.
Wat een suggestieve waardeloze opmerking.quote:Op maandag 31 maart 2008 23:03 schreef DS4 het volgende:
Het is gewoon strafrecht hoor. Oplichters zijn nu makkelijker te veroordelen. Dat lijkt mij alleen een probleem als je zelf een oplichter bent...
Hij was niet suggestief, dat lees jij erin.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |