abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57463188
quote:
Er moet een wettelijk verbod komen op het terugdraaien van de kilometerteller in auto's. Dat eist een Kamermeerderheid. Initiatieven om fraude met het aantal gereden kilometers terug te dringen door betere registratie, blijken onvoldoende te werken. Bedrijfjes die met kilometerstanden rommelen, werven via internet actief nieuwe klanten.

Volgens de autobranche heeft het terugdraaien van tellers, ondanks de instelling van de Nationale Autopas, een enorme vlucht genomen. Geschat wordt dat één op de achttien auto's meer heeft gereden dan de teller aangeeft. Alleen al vorig jaar zou het gaan om 350.000 auto's.

Het rommelen met de kilometerstand zélf is nu nog niet strafbaar, omdat de teller geen wettelijk onderdeel is van het voertuig. Het verzwijgen van een gewijzigde kilometerstand bij de verkoop van een auto is wel verboden, maar voor de rechter lastig aan te tonen.

Initiatiefwet
Via een initiatiefwet wil PvdA-Kamerlid Lia Roefs het manipuleren van kilometertellers aanpakken. ,,Fraude is nu nog veel te gemakkelijk'', zegt ze. Volgens haar worden te veel mensen benadeeld. VVD en SP steunen haar. Regeringspartij CDA voelt weinig voor een wettelijk verbod, omdat dat veel extra werk voor de politie zou betekenen. De partij wil dat van alle voertuigen de kilometerstanden verplicht vaker geregistreerd worden via de stichting Nationale Autopas.

Die stichting, een initiatief van onder andere de ANWB en de bond van garagebedrijven Bovag, houdt nu al van miljoenen voertuigen de tellerstanden bij na elke apk-controle. Dat zou ook bij grote onderhoudsbeurten en overschrijvingen moeten gebeuren, vindt het CDA.
Roept u maar. Is de kilometertellerstand bij verkoop van een auto dermate belangrijjk dat de overheid de burger moet verbieden aan z'n auto te knutselen?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_57464267
Zelf opletten wat je koopt is natuurlijk veel belangrijker, maar het lijkt me geen slecht voorstel.
Als ik het zo zie is er ook geen partij tegen, of wel?
pi_57464849
Moet het eigenlijk niet verboden worden je auto te wassen voor je hem te koop aanbiedt? Kopers zouden zo ten onrechte de indruk kunnen krijgen dat de auto veel nieuwer is dan hij in werkelijkheid is.

Geschat wordt dat drie op de achttien auto's er gewassen nieuwer uitziet dan ongewassen. Alleen al vorig jaar zou het gaan om 1.000.000 auto's. En de regering doet niets!!!!
pi_57464887
Toevallig een auto gekocht waarvan de kmteller het niet schijnt te doen. .
I´m back.
pi_57464897
Je hebt een punt: uiteindelijk moet je vooral zelf opletten..

anderzijds is het een vorm van oplichting, volgens mij iets wat ook in een libertarisch systeem strafbaar gesteld zou worden. Waar of niet?
Maw even los van wat je van ons systeem vind, vind je het eerlijk of oneerlijk een kilometerstand te vervalsen?
pi_57464939
Ik zie er geen nadelen in dus huppa verbieden.
pi_57464992
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 23:01 schreef sneakypete het volgende:
Je hebt een punt: uiteindelijk moet je vooral zelf opletten..

anderzijds is het een vorm van oplichting, volgens mij iets wat ook in een libertarisch systeem strafbaar gesteld zou worden. Waar of niet?
Natuurlijk, fraude mag niet. Maar dat wil niet zeggen dat we dus de overheid een verbod op auto-knutselen moeten laten instellen en dat daarmee het probleem opgelost is, integendeel, die beginnen dan pas.
quote:
Maw even los van wat je van ons systeem vind, vind je het eerlijk of oneerlijk een kilometerstand te vervalsen?
Ik ben zelf een enorme leek op het gebied van auto's. In zekere zin ben ik dus een 'zwakkere' die beschermd moet worden tegen de grote boze auto-verkopers. Maar in plaats van te gaan janken bij de overheid om een verbod en daarmee mijn eigen verantwoordelijkheid op anderen af te schuiven zorg ik dat ik iemand bij me heb die wél verstand heeft van auto's als ik een occasion ga bekijken.
pi_57465141
In een libertarisch systeem zoudenmensen gaan janken bij een private rechtbank.
Het gaat immers om fraude.

Wat ik bedoel is: dat je een overheid an sich afkeurt weet ik, maar dat kilometertellers terugdraaien fout is, moet je toch beamen?
Misschien moet je het er dan eerder over hebben hoe dat dit zich beter zou kunnen regelen.
pi_57465194
Dit is idd geen taak van de overheid.

Die Nationale Autopas kan dat best zelf. En als je als koper te lam bent om die Autopas te raadplegen (of als verkoper te lam bent om van tijd tot tijd je km-stand door te geven), dan heb je pech gehad.

In de VS hebben we www.carfax.com om te zien of de km-stand van de auto klopt. Dat werkt prima.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_57465244
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 23:11 schreef sneakypete het volgende:
In een libertarisch systeem zoudenmensen gaan janken bij een private rechtbank.
Het gaat immers om fraude.
Ze zouden dan vragen om compensatie van de fraudeur. Dat is nogal iets anders dan mensen die er niets mee te maken hebben met geweld te dwingen op te laten draaien voor hun onkunde.
quote:
Wat ik bedoel is: dat je een overheid an sich afkeurt weet ik, maar dat kilometertellers terugdraaien fout is, moet je toch beamen?
Misschien moet je het er dan eerder over hebben hoe dat dit zich beter zou kunnen regelen.
Dat beaam ik. En de oplossing van dit enorme probleem ligt natuurlijk voor de hand. Spreek autofabrikanten erop aan om moeilijker terug te draaien kilometertellers in hun auto's te bouwen. Lyrebird noemt nog een andere oplossing. Allemaal zo simpel, maar in Nederland kunnen we werkelijk alleen nog maar denken in termen van regelen, belasten en verbieden.
pi_57465353
Oke, prima, begrijpend, eens.

Het is ook maar de vraag of het niet de zoveelste onuitvoerbare regel wordt.
Bovendien geldt het alleen voor occassions in het laagste prijssegment (de klasse die ik zelf overigens ook rijd), en daarin weet iedereen dat je een gok koopt en geen garantie.

Maar het moet opzich wel mogelijk zijn om een fraudeur aan te klagen. Als blijkt dat je auto uit elkaar valt omdat ie 100 000 meer had dan de verkoper jou deed geloven, vind ik dat je je geld terug mag vragen/korting mag eisen oid. Misschien dat dat wel een nuttig doel van zo'n verbod kan zijn.
pi_57465395
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 23:19 schreef sneakypete het volgende:
Het is ook maar de vraag of het niet de zoveelste onuitvoerbare regel wordt.
Is dat werkelijk een vraag?
pi_57465439
jawel, misschien wel een retorische.
pi_57465511
Overigens is natuurlijk niet het terugdraaien van je kilometerstand an sich een vorm van fraude maar het iemand wijsmaken dat het produkt dat je verkoopt in betere staat is dan het werkelijk is.
  woensdag 19 maart 2008 @ 07:30:43 #15
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_57469047
Leuk voorstel van Ballin, maar hoe wil mijnheer dit gaan handhaven? Een ingevoerde auto is immers niet altijd onder de vleugel van de autopas geweest..
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 21:54 schreef sigme het volgende:

[..]

Roept u maar. Is de kilometertellerstand bij verkoop van een auto dermate belangrijjk dat de overheid de burger moet verbieden aan z'n auto te knutselen?
Kilometertellerstand is (voor mij) belangrijk bij de verhandeling van een auto. Het zegt namelijk iets over de staat er van. Bovendien kun je de kilometerstand versus de stoelen / roest tegen elkaar afmeten om zo'n beetje vast te stellen of de kmstand waarheidsgetrouw is. Is dat laatste verdacht dan weet ik meteen dat ik de auto moet laten staan..

[ Bericht 71% gewijzigd door JaZekerZ op 19-03-2008 07:43:36 ]
  woensdag 19 maart 2008 @ 07:31:32 #16
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_57469051
Als het verboden is, gebeurt het niet meer.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  woensdag 19 maart 2008 @ 07:37:36 #17
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_57469079
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 23:25 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Overigens is natuurlijk niet het terugdraaien van je kilometerstand an sich een vorm van fraude maar het iemand wijsmaken dat het produkt dat je verkoopt in betere staat is dan het werkelijk is.
ik vind misleiding een beter woord. Overigens een typisch marktfalen
  woensdag 19 maart 2008 @ 07:49:19 #18
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_57469139
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 07:37 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

ik vind misleiding een beter woord. Overigens een typisch marktfalen
Een communist zou geen houdbaarheidsdatum veranderen om zo zijn staatsbroden aan zijn kameraden kwijt te kunnen?

Zo 'typisch marktfalen' vind ik het niet, ik vind het eerder typisch menselijk.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  † In Memoriam † woensdag 19 maart 2008 @ 08:18:01 #19
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_57469347
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 21:54 schreef sigme het volgende:

[..]

Non-issue. Km-teller moet je met je fikken van af blijven.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
  woensdag 19 maart 2008 @ 10:10:46 #20
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_57470894
Een valse kilometerteller vind ik net zoiets als een valse handtekening of een vals taxatierapport. Dat is ook strafbaar, dus wat mij betreft een valse kilometerteller ook. Kan iemand van degenen die tegen een verbod zijn, me vertellen wat een ander nuttig doel kan zijn van het terugdraaien van de teller, dan iemand anders proberen op te lichten?
  † In Memoriam † woensdag 19 maart 2008 @ 10:13:07 #21
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_57470929
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 10:10 schreef Pool het volgende:
Een valse kilometerteller vind ik net zoiets als een valse handtekening of een vals taxatierapport. Dat is ook strafbaar, dus wat mij betreft een valse kilometerteller ook. Kan iemand van degenen die tegen een verbod zijn, me vertellen wat een ander nuttig doel kan zijn van het terugdraaien van de teller, dan iemand anders proberen op te lichten?
Urhm, zie OP?
Carpe Libertatem
  woensdag 19 maart 2008 @ 10:13:07 #22
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_57470930
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 07:49 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Een communist zou geen houdbaarheidsdatum veranderen om zo zijn staatsbroden aan zijn kameraden kwijt te kunnen?

Net als het typisch menselijk is om oplichting keihard te verbieden. Het is eigenlijk zelfs typisch menselijk om van staatswege degene die de kilometerteller terug draait, achter de auto te binden en een paar blokjes om te rijden.

Ik prefereer beschaving boven 'typisch menselijk'. En het is beschaving om met de wet niet de oplichters te beschermen, maar de opgelichten. En daarbij hoort een verbod op het knoeien met meters.
  woensdag 19 maart 2008 @ 10:14:15 #23
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_57470953
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 10:13 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Urhm, zie OP?
Uhm, ik zie het niet?
  woensdag 19 maart 2008 @ 20:10:42 #24
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_57483856
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 07:49 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Zo bedoel ik het niet. Ik bedoel juist de zinvolheid van een centrale overheid aan te kaarten.

Het komt voort uit de gedachte dat de mens van nature slecht is, in die zin dat hij voor eigen belang zal gaan boven algemeen belang. Zo ook een communist, als 'ie überhaupt al aan het werken slaat
  † In Memoriam † woensdag 19 maart 2008 @ 20:54:01 #25
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_57484924
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 20:10 schreef JaZekerZ het volgende:
Zo bedoel ik het niet. Ik bedoel juist de zinvolheid van een centrale overheid aan te kaarten.

Het komt voort uit de gedachte dat de mens van nature slecht is, in die zin dat hij voor eigen belang zal gaan boven algemeen belang. Zo ook een communist, als 'ie überhaupt al aan het werken slaat
Jij vind het een zinvol idee om de mens die van nature slecht is bijna absolute macht te geven over andere mensen?

Je weet dat de mens slecht is en dan geef je hem het geweldsmonopolie, hoe dom, naief en ronduit stupide kan je zijn?
Carpe Libertatem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')