Afgelopen week:
The Mist (Frank Darabont, 2007)
Best tegenvallende King-verfilming van Darabont. De special effects waren echt onder de maat, het acteerwerk niet bijzonder en de sfeer had ook wel een stukje beter gekunt, zeker mist heel sfeervol kan zijn. Ze lieten imo te snel zien wat er in de mist zat, gelukkig blijft het hoe vager. Het interessantste zijn wel de onderlinge relaties en hoe die onder druk van iets onnatuurlijks kunnen veranderen. Dat is eigenlijk wat de film van een onvoldoende red. Jammer ook van het kut einde. Niet eens zo zeer wat het einde is, want dat is nog niet eens zo heel slecht. De uitvoering is echter om te huilen. De beslissing wordt binnen enkele tellen genomen en dat gaat eigenlijk compleet tegen de logica van het personage in. De totale impact van het einde verdween en diepe teleurstelling was uiteindelijk het gevoel wat ik overhield aan de film. ***
Ministry of Fear (Fritz Lang, 1944)
Vermakelijke thriller in een Tweede Wereldoorlog setting. De film heeft wat meer weg van een Hitchcock thriller dan een echte film noir. Echt bijzonder wordt het allemaal niet, maar de film biedt genoeg wendingen en fijne scenes om te blijven boeien. ***½
Human Desire (Fritz Lang, 1954)
Remake van de Jean Renoir klassieker
La bete humaine, of eigenlijk een tweede verfilming van het boek van Emile Zola. Ik kreeg sterk de indruk dat het allemaal een beetje afgevlakt was voor het Amerikaanse publiek. De focus leek meer om de noir aspecten te liggen dan de mogelijke dramatische aspecten van het verhaal. Nou heb ik de film Renoir niet gezien, noch het boek gelezen, maar ik kan me voorstellen dat die aspecten daarin sterker naar voren komen dan hier, want die potentie is er zeker. Hoogtepunt is de openingsscene. ***½
Der Mude Tod (Fritz Lang, 1921)
Naar verluidt een van de favoriete films van Hitchcock en de film die er voor zorgde dan Luis Bunuel regisseur wilde worden. Het is een lekker fantasievolle silent met een aantal innovatieve shots/special effects. De film bevat een drietal korte liefdesverhalen in verschillende settings omhult met het verhaal dat een vrouw haar man probeert te redden door een deal te sluiten met De Dood. Met name het Aziatische verhaaltje is erg vermakelijk. ****
The Bank Job (Roger Donaldson, 2008)
Toffe heistfilm geinspireerd door waargebeurde feiten. Het seventies sfeertje doet het prima en de film bevat genoeg pit om het tempo erin te houden. Het is net allemaal iets rauwer dan de gemiddelde film van zijn soort en met name de backlash van de buit maakt de film tof. Af en toe zijn alle verschillende belangen een beetje lastig uit elkaar te houden, maar uiteindelijk valt alles netjes in elkaar in een bevredigende climax. ****
Clash by Night (Fritz Lang, 1952)
Fijn familiedrama overgoten in een noir-filmstijl. Stanwyck komt terug in haar geboortedorp na een mislukt avontuur in de grote stad. Na deze teleurstelling zwicht ze voor de visser en goedzak Paul Douglas. Zijn vriend Robert Ryan spreekt echter haar meer avontuurlijke deel van haar karakter aan en ze begint te twijfelen. Met trouwens ook nog een leuk bijrolletje van Marilyn Monroe voordat ze echt beroemd werd. Niets wereldschokkend, maar kijkt lekker weg. ***½
Secret Beyond the Door (Fritz Lang, 1948)
aka Lang's
Rebecca. De overeenkomsten zijn namelijk legio. Eenvoudig meisje trouwt met rijke man zonder heel veel van hem af te weten en eenmaal aangekomen op zijn mansion komt ze langzaam achter dingen die ze liever van te voren had willen weten. De opbouw is wat langzaam, maar op het einde zit de suspense er toch wel in. De film kan echter geen moment uit de schaduw treden van Hitchcock's klassieker. ***½
Spione (Fritz Lang, 1928)
Toffe spionagethriller. Een soort James Bond avant le lettre. Compleet met een vrouw versierende spion, gestoord mastermind op zoek naar werelddominantie en een verborgen hi-tech lair. De twee-en-een-half uur vlogen toch wel voorbij, dankzij de constante stroom aan nieuwe informatie. De openingsmontage is trouwens erg tof en gooit je lekker in de film. Met name het shot van de motorrijder is erg cool. ****
Moonfleet (Fritz Lang, 1955)
Avonturenfilm die schijnbaar erg populair is/was bij Franse critici. Ik zie niet helemaal waarom. De gothische sfeer was wel aardig, maar het verhaal niet zo bijzonder. De sporadische actiescenes zijn niet bijzonder, zeker niet als je ze vergelijkt met de gemiddelde actiescene met Errol Flynn vele jaren ouder. De filmt draait hier ook niet echt om, maar toch. Het feit dat een onschuldige jongen tussen de piraten gegooid wordt zorgt nog wel voor een aardige dynamiek. ***
While the City Sleeps (Fritz Lang, 1956)
De op een na laatste Amerikaanse film van Lang is weer een noir. Deze keer in een journalistieke setting. Drie managers van verschillende afdelingen van een krant worden door het nieuwe management uitgedaagd om een seriemoordenaar op te pakken en zodoende de nieuwe positie van vice-president te bemachtigen. Een leuke variatie op de normale noir waar het toch meestal detectives/politieagenten zijn die de achtervolging in zetten. Zoveel personages zorgt er echter wel voor dat iedereen nogal oppervlakkig blijft. Het script is wel lekker gevat. ***½