Oorzaak <-> gevolg.quote:Op donderdag 27 maart 2008 14:12 schreef Re het volgende:
NWS----> R&P---->S&M
bittere noodzaak of zwakkelingen kweken?
wat is er met de huidige jeugd dan aan de hand dat we ineens met 500,000 incapabelen zitten, waren die er vroeger ook al maar wuifden we dat weg als aanstellerij of spingt deze jeugd (of hun behandelaars) op een mooi en makkelijk alternatief?quote:
Ik zat een beetje te denken aan het volgende. Omdat we meer weten door onderzoek, worden er meer kinderen gediagnosticeerd dan in het verleden het geval was. Meer kinderen worden dus ook in een categorie (hokje) geplaatst, en dat kan stigmatiserend werken?quote:Op donderdag 27 maart 2008 14:51 schreef Re het volgende:
[..]
wat is er met de huidige jeugd dan aan de hand dat we ineens met 500,000 incapabelen zitten, waren die er vroeger ook al maar wuifden we dat weg als aanstellerij of spingt deze jeugd (of hun behandelaars) op een mooi en makkelijk alternatief?
dat kan natuurlijk maar een half miljoen is wel heel erg buiten proportioneel en dan wordt het hokje niet stigmatiserend maarde gratis uitkering?quote:Op donderdag 27 maart 2008 18:17 schreef dawg het volgende:
[..]
Ik zat een beetje te denken aan het volgende. Omdat we meer weten door onderzoek, worden er meer kinderen gediagnosticeerd dan in het verleden het geval was. Meer kinderen worden dus ook in een categorie (hokje) geplaatst, en dat kan stigmatiserend werken?
je begrijpt natuurlijk dat het "geschreeuw" niet naar jou toe is gericht, we hebben het hier niet over jongeren met een dwarslaesie maar jongeren die "gedumpt" worden in de wajong met wat vage psychische klachten etc. of althans daar begint het op te lijken en daar zijn juist mensen als jij uiteindelijk de dupe van...quote:Op donderdag 27 maart 2008 23:44 schreef Twingo_Driver het volgende:
Ik wil even op dit topic reageren, heb zelf een dwarslaesie al mijn hele leven lang.
Heb ook een wajong uitkering, ik wil werken maar kan gewoon nergens aan het werk.
Werkgevers zien op tegen de grote berg van regels en beginnen er niet eens aan om een gehandicapte aan te nemen.
Dus ik heb het geld hard nodig !!!!!!! Heb ook mijn maandelijkse vaste kosten. Duur ziekenfonds en dergelijke. En zoveel anderen meer.
Dus mensen denk even na voor jullie wat schreeuwen hier![]()
Zo ging het destijds ook met de WAO, dat werkte ook erg stigmatiserend.quote:Op donderdag 27 maart 2008 19:15 schreef Re het volgende:
[..]
dat kan natuurlijk maar een half miljoen is wel heel erg buiten proportioneel en dan wordt het hokje niet stigmatiserend maarde gratis uitkering?
Ik denk niet dat er iemand jouw uitkering niet terecht vind. En respect dat je ondanks je handicap toch probeert werk te vinden. Ik zou het ook goed vinden wanneer mensen die écht gehandicapt gewoon een royale uitkering zouden krijgen (modaal bijvoorbeeld). Maar mensen die met vage psychische klachten levenslang profiteren is een heel ander verhaal!quote:Op donderdag 27 maart 2008 23:44 schreef Twingo_Driver het volgende:
Ik wil even op dit topic reageren, heb zelf een dwarslaesie al mijn hele leven lang.
Heb ook een wajong uitkering, ik wil werken maar kan gewoon nergens aan het werk.
Werkgevers zien op tegen de grote berg van regels en beginnen er niet eens aan om een gehandicapte aan te nemen.
Dus ik heb het geld hard nodig !!!!!!! Heb ook mijn maandelijkse vaste kosten. Duur ziekenfonds en dergelijke. En zoveel anderen meer.
Ik wil het nog sterker stellen dan de vorige posters....quote:Op donderdag 27 maart 2008 23:44 schreef Twingo_Driver het volgende:
quote:Wat is een Wajong-uitkering?
Als u al jong arbeidsongeschikt wordt, hebt u meestal geen recht op een WAO-uitkering. Daarvoor moet u namelijk al gewerkt hebben. Om mensen die jong (voor hun zeventiende of tijdens hun studie) arbeidsongeschikt raken toch een inkomen te garanderen, is er de Wajong. Wajong staat voor Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten. De Wajonguitkering is gebaseerd op het minimumloon en is een uitkering op minimumniveau. De hoogte van de uitkering hangt af van uw leeftijd en mate van arbeidsongeschiktheid.
Hoezo oneerlijk, je zegt dat ze door psychische klachten tijdelijk geen studie aan, maar een uitzendbaantje trok ze wel. Dus niet arbeidsgehandicapt, zo makkelijk is het.quote:Op zondag 30 maart 2008 15:48 schreef thaleia het volgende:
Ik begrijp er niets meer van. Ik dacht altijd dat Wajong er is voor mensen die een permanente handicap hebbe, maar dat is dus niet zo?
Iemand die ik ken kreeg kort voor zijn achttiende verjaardag kanker en is ruim een jaar fulltime bezig geweest met chemo's en dergelijke. Uiteraard kon hij in die tijd niet werken of naar school. Had hij eigenlijk recht op een Wajong dus? Volgens mij heeft ie niks aangevraagd en in de periodes dat hij niet in het ziekenhuis lag bij zijn ouders gewoond.
Iemand anders die ik ken kon door haar psychische klachten tijdelijk geen studie aan, en ging dus maar anderhalf jaar lang een uitzendbaantje doen. Daarna heeft ze haar studie weer opgepakt. Had zij beter gewoon kunnen zeggen dat ze en geen studie, en geen werk aankon, en dan een Wajong kunnen krijgen? Had ze ook meer tijd gehad voor haar therapie....
Het voelt wat oneerlijk...
160.000quote:Op maandag 31 maart 2008 08:59 schreef thaleia het volgende:
De andere 499,999 Wajongers zullen er net zo hard van overtuigd zijn dat het in hun geval allemaal hartstikke nodig en terecht is. Intussen zitten er wel een half miljoen -op een totaal van hoeveel?- in de Wajong...
Nou, ik ken wel degelijk mensen die het niet echt nodig hebben en er gewoon misbruik van hebben gemaakt en dat zelfs hebben toegegeven en heel zielig hebben gedaan en op 1 of andere rare wijze een wajong hebben gekregen. Heb meer dan een jaar therapie gehad en geloof mij, er zitten daar genoeg jongeren die met een grote glimlach trots zijn dat ze voor elkaar hebben gekregen dat ze lekker niet hoeven te werken en maar een uurtje per week therapie hebben en straks met behoud van hun uitkering gaan studeren.quote:Op maandag 31 maart 2008 08:59 schreef thaleia het volgende:
Niemand hier kan over iemand die ze niet kennen zeggen of het wel of niet echt nodig is dat hij in de Wajong zit. Er kunnen hier nog vele verhalen volgen van mensen die uitgebreid uit de doeken doen waarom het in hun geval absoluut noodzakelijk is. Maar daar schieten we weinig mee op.
De andere 499,999 Wajongers zullen er net zo hard van overtuigd zijn dat het in hun geval allemaal hartstikke nodig en terecht is. Intussen zitten er wel een half miljoen -op een totaal van hoeveel?- in de Wajong...
Ik zeg dat het voor mij niet hartstikke nodig is!quote:Op maandag 31 maart 2008 08:59 schreef thaleia het volgende:
De andere 499,999 Wajongers zullen er net zo hard van overtuigd zijn dat het in hun geval allemaal hartstikke nodig en terecht isg...
Waar lees jij dat?quote:Op vrijdag 28 maart 2008 11:46 schreef heaven7 het volgende:
Wel raar dat jullie mensen die geen lichamelijk letsel hebben over één kam scheren en als je een wajong krijgt je per definitie niet of laag opgeleid bent en het illegale ciquit ingaat
Ik heb ook een wajong, voor 50%, ook door een autistische stoornis. Ik volg gewoon een opleiding tot onderwijsassistent en ga hierna gewoon parttime werken. Dit wil ik ook heel graag. Alleen kan ik niet zomaar overal aan de slag en ook nu binnen mijn opleiding worden de nodige aanpassingen gedaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |