abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57453358
Akkoord over Noorden-miljarden
Leeuwarden -
Het Noorden en het rijk zijn het eens over de besteding van de ¤2,2 miljard compensatiegeld voor de afgeblazen Zuiderzeelijn. Verkeersminister Camiel Eurlings stemde gisteren in met een akkoord, dat de gewenste zeggenschap biedt aan de drie provincies.

Afgesproken is dat van het rijksgeld 48 procent naar de provincie Groningen gaat, 38 procent naar Friesland en de resterende 14 procent naar Drenthe. Gezamenlijk leggen zij hier ¤670 miljoen eigen geld naast om voorrang te kunnen geven aan wensen waar Den Haag minder belang aan hecht.

Hiervan is ¤300 miljoen bestemd voor structuurversterking van de noordelijke economie. De rest gaat naar wegen en spoorwegen, die anders misschien niet of pas veel later zouden zijn aangelegd of verbeterd.

Hiervan is ¤1 miljard voor projecten die nu al zijn aangewezen. De Friese ‘rijksprojecten' uit deze categorie (met vermelding totale kosten) zijn : een spoorlijn Heerenveen-Groningen (¤600 miljoen), invalswegen van Leeuwarden (¤222 miljoen), treinstation Werpsterhoek (ca. ¤22 miljoen) en gedeeltelijke uitbreiding spoor Leeuwarden-Groningen (¤120 miljoen).

Er is ¤500 miljoen Haags geld voor investeringen in Noord-Nederlandse wegen. Friesland mag rekenen op geld voor de N31 in Harlingen (traverse en aquaduct onder Van Harinxmakanaal, ¤200 miljoen), een bijdrage van maximaal ¤40 miljoen in de Centrale As (Dokkum-Nijega) en oplossing rotondeprobleem bij Joure (¤100 miljoen).

De verbinding van Sneek en Heerenveen met Emmeloord wordt buiten de rotonde omgeleid. Verder mag Heerenveen rekenen op een bijdrage in de kosten voor de verdere ontwikkeling van Sportstad, het gebied rond het Abe Lenstastadion.

http://www.leeuwardercour(...)3284433.ece?secId=51
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp?actie=totaalbericht&pid=72238
http://www.nu.nl/news/148(...)n_2%2C8_miljard.html
pi_57458184
Zorg er gewoon voor dat de trajecten vanaf Zwolle naar Groningen / Leeuwarden ongelijkvloers worden en dubbelsporig . Rust ze uit met ERMTS en nieuwe dubbeldekkers en je haalt al 180 Km/h.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 19:01:28 #103
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_57458749
Wat lief Nog even wachten, en we hebben straks: Het Miljardenlijntje
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 18 maart 2008 @ 19:06:03 #104
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_57458844
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 19:01 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat lief Nog even wachten, en we hebben straks: Het Miljardenlijntje
Die hebben we al in de vorm van de Betuweroute en de HSL zuid
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_57458855
22 miljoen ook gewoon voor Leeuwarden Werpsterhoek. Amersfoort Vathorst kostte 'slechts' 14 miljoen. Wat wordt dat voor OV terminal . Voor 14 miljoen bouwden ze trouwens ook de stations Twello, Apeldoorn Osseveld, Apeldoorn De Maten en Voorst=Empe. En dat is het totaal bedrag
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 18 maart 2008 @ 19:07:29 #106
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_57458879
En het is maar afwachten hoeveel passagiers er op dat station in en uit zullen stappen. Ik denk dat het er helemaal niet veel zullen zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 18 maart 2008 @ 19:11:33 #107
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_57458970
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 19:06 schreef JeePee83 het volgende:
22 miljoen ook gewoon voor Leeuwarden Werpsterhoek. Wat wordt dat voor OV terminal .
Speesjoal'n loadpletse vur de koei'n
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 18 maart 2008 @ 19:16:01 #108
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_57459074
Het station komt niet in Groningen, Fles
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 18 maart 2008 @ 19:18:04 #109
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_57459124
Oowe. Miskien het er dan de wisselkuurse d'r iets mit van te doene
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 18 maart 2008 @ 19:21:12 #110
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_57459209
het zal tenminste toch niet om 22 miljoen ECHTE euro's gaan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_57459296
persoonlijk lijkt mij een spoorlijn Anna Pauwlona - Dronrijp (vanaf Dronrijp richting Leeuwarden/Groningen capaciteit uitbreiden/dubbelspoor aanleggen) een stuk lucratiever dan een lijntje Heerenveen Groningen.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 18 maart 2008 @ 19:27:21 #112
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_57459340
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 19:18 schreef Dr_Flash het volgende:
Oowe. Miskien het er dan de wisselkuurse d'r iets mit van te doene
Dat klinkt als Limburgs
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_57459833
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 19:25 schreef ghizzer het volgende:
persoonlijk lijkt mij een spoorlijn Anna Pauwlona - Dronrijp (vanaf Dronrijp richting Leeuwarden/Groningen capaciteit uitbreiden/dubbelspoor aanleggen)
Oftewel Alkmaar - Leeuwarden zonder stop? Een dienst die nu (met stops) als bus gereden wordt.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 21:21:30 #114
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_57462283
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 19:25 schreef ghizzer het volgende:
persoonlijk lijkt mij een spoorlijn Anna Pauwlona - Dronrijp (vanaf Dronrijp richting Leeuwarden/Groningen capaciteit uitbreiden/dubbelspoor aanleggen) een stuk lucratiever dan een lijntje Heerenveen Groningen.
Er is immers een grote markt voor mensen uit Dronrijp die een dagje willen shoppen in het bruisende Anna Paulowna.

Hou toch eens op met luchtkastelen, bouw spoor dat enig nut heeft. Die Zuiderzeelijn, die zou nut hebben, de Hanzelijn is een lapmiddeltje.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_57463022
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 21:21 schreef Duvel het volgende:

[..]

Er is immers een grote markt voor mensen uit Dronrijp die een dagje willen shoppen in het bruisende Anna Paulowna.

Hou toch eens op met luchtkastelen, bouw spoor dat enig nut heeft. Die Zuiderzeelijn, die zou nut hebben, de Hanzelijn is een lapmiddeltje.
euh.... ik zeg niet dat de treinen daar moeten stoppen, maar dit is geografisch het meest logisch, omdat dat simpelweg de kortsteweg is tussen de spoorlijnen in Noord-Holland en Friesland. Dus in het vervolg, eerst goed lezen en nadenken en daarna pas blaten! Dankuwel.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 21:59:38 #116
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_57463301
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 19:07 schreef Peterselieman het volgende:
En het is maar afwachten hoeveel passagiers er op dat station in en uit zullen stappen. Ik denk dat het er helemaal niet veel zullen zijn.
't zullen er voorlopig niet veel zijn nee, als je ziet waar het zo ongeveer moet komen.
goegelkaartje
pi_57464772
Als je het zo stelt niet nee. Maar er komt daar een groot kantorenpark, een redelijke woonwijk (7.000 woningen), een bedrijventerrein, een transferium en het wordt een overstaplocatie voor diverse buslijnen. Dus er zal wel wat in- en uitstappen. Of het er 1000 per dag zullen zijn zal hoofdzakelijk van de snelheid van aanleg liggen. Oftewel ligt het station er als de bebouwing goed in de lift zit. Of duurt het weer eens te lang en staat alles er al en wil niemand meer met de trein.
pi_57464884
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 19:21 schreef Dr_Flash het volgende:
het zal tenminste toch niet om 22 miljoen ECHTE euro's gaan?
Volgens mij krijgen ze daar gesubsidieerde krokketen van de FEBO
  woensdag 19 maart 2008 @ 08:05:50 #119
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_57469248
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 21:49 schreef ghizzer het volgende:

[..]

euh.... ik zeg niet dat de treinen daar moeten stoppen, maar dit is geografisch het meest logisch, omdat dat simpelweg de kortsteweg is tussen de spoorlijnen in Noord-Holland en Friesland. Dus in het vervolg, eerst goed lezen en nadenken en daarna pas blaten! Dankuwel.
Maar de kortste weg leidt niet langs enige plaats van betekenis, dus zouden alleen langeafstandsreizigers er iets aan hebben, en voor hun is dit een onwijze omweg. Helaas is dit dus geen economisch rendabele oplossing. Ook bedankt!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport woensdag 19 maart 2008 @ 09:21:43 #120
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_57470078
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 19 maart 2008 @ 09:30:25 #121
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_57470231
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 19:25 schreef ghizzer het volgende:
persoonlijk lijkt mij een spoorlijn Anna Pauwlona - Dronrijp (vanaf Dronrijp richting Leeuwarden/Groningen capaciteit uitbreiden/dubbelspoor aanleggen) een stuk lucratiever dan een lijntje Heerenveen Groningen.
Oh wacht, ik was op het verkeerde been gezet door het woordje "persoonlijk". Zo van "persoonlijk ben ik wel voor een directe HSL van mijn voordeur naar de friettent, laten we dat doen "

Maar ik begrijp dat dit serieus bedoeld was?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_57475557
Persoonlijk lijkt mij de FEBO beter dan Smullers
  woensdag 19 maart 2008 @ 14:08:18 #123
136283 knars
Teethgrinder
pi_57475802
U kent allen de clip van Underworld - Star Guitar? Welnu, gisteren bij het concert van the Cure werd het nummer Jumping Someone Else's Train begeleid met versneld afgespeelde videobeelden van een cabinerit ergens in Engeland
  woensdag 19 maart 2008 @ 14:24:47 #124
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_57476143
Star Guitar is van de Chemical Brothers op zich, maar okee
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 19 maart 2008 @ 14:37:43 #125
136283 knars
Teethgrinder
pi_57476418
Ja, die bedoel ik ook
crap, ik heb die cd zelfs hier ergens liggen, haal ik ze nog door de war

Nummer daarvoor had ik nog gefilmd, deze helaas niet. Achteraf gezien dus wel jammer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')