Sorry, ik heb alles op jouw werk al overhoop getrokken en je collega's neergestoken. Macht van de sterkste, weet je.quote:Op maandag 17 maart 2008 17:31 schreef SpaRood het volgende:
[..]
Niet alleen over Mongolie, maar ook Tibet. Het is verder niet zo relevant, want 'might makes right.' Het is voor sommige mensen geen rechtvaardige wereld. In deze wereld eten we elkaar op. De grote vissen eten de kleine vissen. Tja, wat doe je eraan? Je zorgt ervoor dat je zelf niet wordt opgevreten. Dit hebben landen als Rusland en China, maar ook Amerika door. Zo gaat het al eeuwen, en dat gaat niet veranderen.
Ik moet nu verder met wat nuttigere dingen, zoals mijn werk. Vanavond zal ik kijken wat voor verontwaardigde reacties zijn binnen gekomen.
Toen Tibet werd bezet hebben ze het gebied verdeeld over verscheidene provincies.quote:Op maandag 17 maart 2008 21:46 schreef zuiderbuur het volgende:
Toch even onderstrepen dat de provincie Tibet niet samenvalt met "Tibet" in andere contexten, er leven ook Tibetanen in de provincies Sichuan, Qinghai, Yunnan en Gansu. Op veel plaatsen hebben ze "autonomie gebieden" binnen de provincie waarin zij een absolute meerderheid hebben. Weet iemand meer over de geschiedenis van die gebieden, en de demografische evoluties?
En het IOC ook, op financieel gebied. Die zijn weer afhankelijk van sponsors, die elke vorm van 'gedonderd over mensenrechten' of boycot als reden zullen gebruiken om maar minder te hoeven betalen, wat het IOC absoluut niet wil.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 02:27 schreef De_Ananas het volgende:
De Spelen boycotten zou China veel pijn doen.
En juist dat stoort me. China heeft daarnaast ook een behoorlijk deel van zijn propagandamachine ingezet om de wereld duidelijk te maken dat de Spelen niets met politiek te maken hebben. Voor je het weet werkt dat.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 18:01 schreef popolon het volgende:
Daar komt bij, Europa en de VS zijn veel te afhankelijk van China. Het is hun ideale productieland. Een boycot is ondenkbaar dus.
Maar is dat gebaseerd op de volgorde waarin Tibet is ingenomen door China of zo?quote:Op dinsdag 18 maart 2008 12:21 schreef Monidique het volgende:
Toen Tibet werd bezet hebben ze het gebied verdeeld over verscheidene provincies.
Hoe kijk je dan tegen de Palestijnse zaak aan?quote:Op zondag 16 maart 2008 16:43 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Als mijn volk een halve eeuw zo onderdrukt was als de Tibetanen was een baksteen gooien nog wel het misnte wat ik zou doen...
Ben je bekend met dit soort dingen? http://www.youtube.com/watch?v=hXC5RxhZUYw
Dat is op zich een interessante vergelijking. Ik ben geen fan van Israel, maar het doden van onschuldige burgers door Palestijnse terroristen is geen acceptabele reactie.quote:Op woensdag 19 maart 2008 00:05 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Hoe kijk je dan tegen de Palestijnse zaak aan?
Meerderheid van de Palestijnen staan ook niet achter de terroristen, maar zoals jij zei 'een steen gooien is het minste wat ik zou doen', dit gebeurde ook tijdens de eerste intifada, toen kwam de Palestijnse bevolking ook in opstand en gebruikte voornamelijk stenen, geen vuurwapens, om hun ongenoegen te uiten. De Israëlische regering reageerde met extreem bruut geweld om dit protest de kop in te drukken.quote:Op woensdag 19 maart 2008 00:08 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Dat is op zich een interessante vergelijking. Ik ben geen fan van Israel, maar het doden van onschuldige burgers door Palestijnse terroristen is geen acceptabele reactie.
Ik ga het ook echt niet goedkeuren wanneer Tibetanen Chinese burgers doden uit onvrede. Het is in zowel het Palestijnse als het Tibetaanse geval misschien wel begrijpellijk door de bruutheid van de overheersers, maar niet goed te praten.quote:Op woensdag 19 maart 2008 00:16 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Meerderheid van de Palestijnen staan ook niet achter de terroristen, maar zoals jij zei 'een steen gooien is het minste wat ik zou doen', dit gebeurde ook tijdens de eerste intifada, toen kwam de Palestijnse bevolking ook in opstand en gebruikte voornamelijk stenen, geen vuurwapens, om hun ongenoegen te uiten. De Israëlische regering reageerde met extreem bruut geweld om dit protest de kop in te drukken.
Als we de Chinese pers mogen geloven (dat qua betrouwbaarheid waarschijnlijk niet onder doet voor die van de Israëlische) zijn er ook doden gevallen door Tibetaans geweld.
Mensen zijn mensen, om de Tibetanen te idealiseren als een stel vredelievende goedzakken die alleen vreedzaam protest voeren, is totaal naïef.quote:Op woensdag 19 maart 2008 00:23 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Ik ga het ook echt niet goedkeuren wanneer Tibetanen Chinese burgers doden uit onvrede. Het is in zowel het Palestijnse als het Tibetaanse geval misschien wel begrijpellijk door de bruutheid van de overheersers, maar niet goed te praten.
Niet in Tibet, de onvrede daar is niet iets nieuws. De huidige uitbraak van onrusten is te verklaren door de naderende OS, waardoor de aandacht op China gericht is.quote:Op woensdag 19 maart 2008 00:43 schreef rood_verzet het volgende:
Waar ik me eerder druk om maak is de massale vervuiling die gepaard gaat met de enorme economische groei van China, dit verspreid zich ook in Tibet en qua dat opzicht, lijkt het oude feodale Tibet (absoluut niet democratisch) wel een stuk plezieriger. Ook het feit dat er een immense kloof tussen arm en rijk zich steeds verder manifesteert leidt tot onrust. Ik vraag me eigenlijk af of dit niet een veel grotere factor van ongenoegen is.
Ik denk dat sociale ongelijkheid zeker een factor is die meespeelt, maar het klopt dat de OS een uitstekende manier is om juist op dit moment massaal te gaan demonstreren, China worstelt nu namelijk hoe ze dit moeten aanpakken zonder al te veel imago schade op te lopenquote:Op woensdag 19 maart 2008 01:01 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Niet in Tibet, de onvrede daar is niet iets nieuws. De huidige uitbraak van onrusten is te verklaren door de naderende OS, waardoor de aandacht op China gericht is.
En een vrijblijvend advies: Verander je avatar. Het is moeilijk om een vriendelijke en genuanceerde discussie aan te gaan met iemand die dergelijke symbolen voert, ongeacht hoe je het bedoelt. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die er problemen mee heeft.
Het is natuurlijk je goed recht, maar ik denk dat je sommige mensen meteen tegen je in het harnas jaagt en dat is zonde van de discussie.quote:Op woensdag 19 maart 2008 01:18 schreef rood_verzet het volgende:
Ik denk dat sociale ongelijkheid zeker een factor is die meespeelt, maar het klopt dat de OS een uitstekende manier is om juist op dit moment massaal te gaan demonstreren, China worstelt nu namelijk hoe ze dit moeten aanpakken zonder al te veel imago schade op te lopen
Jammer dat sommige mensen zulke negatieve gevoelens hebben bij mijn avatar, maar dat vind ik geen legitieme reden om hem te veranderen. Dit symbool heeft grote waarde voor mij en zolang mensen hier symboliek voeren zoals vlaggen als die van Israël, de VS en het Ottomaanse rijk, hoef ik niet politiek correct te spelen.Discussie staat altijd open
quote:Op dinsdag 18 maart 2008 02:27 schreef De_Ananas het volgende:
De Spelen boycotten zou China veel pijn doen.
Dat is het niet alleen, ook Westerse belangen verdienen veel geld aan de spelen zelf, zonde om dat zoiets lulligs als ethische verantwoordelijkheid mis te lopen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 01:30 schreef thloreg het volgende:
[..]
Niet alleen pijn doen maar ook een ontzettend gezichtsverlies geven wat zij heel erg vinden. Maarja, utopie want Amerika en Europa weten dat China de toekomstige economische macht is en daar moeten ze nog zaken mee doen ,dus blijft het bij loze dreigementen [ afbeelding ]
Nee, ik bedoelde ook onafhankelijkheid, maar wel met de mogelijkheid om rechtstreeks op Shanghai te vliegenquote:Op zondag 16 maart 2008 22:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nauwere banden met China nastreven is heel wat ander dan de twee landen samenvoegen. Er is bijna niemand in Taiwan die dat wil.
Een paar posts terug heb ik uitgelegd wat het verschil is tussen groen en blauw. De hele discussie gaat helemaal niet over samenvoegen van China en Taiwan
Inderdaad.quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:13 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee, ik bedoelde ook onafhankelijkheid, maar wel met de mogelijkheid om rechtstreeks op Shanghai te vliegen
Zoals ik eerder zei is het sentiment voornamelijk economisch en niet cultureel.
Taiwan is de Republic of China, China is de People's Republic of China.quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:55 schreef fok99 het volgende:
Taiwan is toch een onderdeel van China of niet? Repulic of China?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |