Waarom?quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:41 schreef Claudia_x het volgende:
Dat noemen we dan lectuur.
Er is geen Verbeelding voor nodig.quote:
Het gaat wel over boeken, hè, niet over voorlichtingsfolders.quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is geen Verbeelding voor nodig.
'Groepsseks is slecht.'
'Tienerzwangerschap kun je voorkomen.'
'Gebruik een condoom.'
Dat heb ik gister ook te veel gehoord. 'Aansluitend bij de belevingswereld.' Wie helpt die jongeren in vredesnaam om nieuwe werelden te leren kennen en om de grenzen van hun beleving op te zoeken?quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:43 schreef DevilsAndDust het volgende:
De boeken die ik in mijn jeugd het liefste las waren boeken die aansloten bij mijn belevingswereld.
Daar is toch óók (jeugd)literatuur over?quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat heb ik gister ook te veel gehoord. 'Aansluitend bij de belevingswereld.' Wie helpt die jongeren in vredesnaam om nieuwe werelden te leren kennen en om de grenzen van hun beleving op te zoeken?
Maren Stoffels was er ook. Ze las een scene voor over twee meisjes die naakt gingen zwemmen (en natuurlijk kwam het van zoenen). Op elke zin volgde een vergelijking: 'Het was net alsof ze...'. Het was ondraaglijk.quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het gaat wel over boeken, hè, niet over voorlichtingsfolders.
quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
'Groepsseks is slecht.'
'Tienerzwangerschap kun je voorkomen.'
'Gebruik een condoom.'
Ik ook, Lienekien. Ik ook.quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:52 schreef Lienekien het volgende:
Ik krijg bijna de indruk alsof er gisteren werd gepropageerd dat de kinderen alléén nog maar boeken over tienerseks en groepszwangerschappen mogen lezen.
Vind ik ook. Ik heb laatst een film van Harry gezien. Er zaten heel wat lekkere wijven in.quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:53 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als adolescenten zich al iets mogen verbeelden, dan moet het om twee zoenende meisjes gaan. Daar word ik treurig van. Gelukkig zijn er ook nog jongeren die Harry Potter lezen. Ik ben helemaal om. Leve Harry Potter!
Je hebt 't echt zwaar gehad, gisteren. En nog.quote:
Vandaag gaat het alweer wat beter. Ik heb drie jongeren het nut van eenquote:Op woensdag 19 maart 2008 13:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je hebt 't echt zwaar gehad, gisteren. En nog.
Dat klinkt als een aardige stelling, bijna als een open deur. Maar wat te denken van de Max Havelaar dan? Dat is met vooropzet geschreven om de misstanden in Indië aan de kaak te stellen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 14:04 schreef LXIV het volgende:
Boeken die vooropgezet geschreven worden om over een bepaalde problematiek te informeren kunnen sowieso geen literatuur zijn. Hooguit een voorlichtingsfolder in verhaalvorm. Pretendeer dat dan ook niet, zou ik zeggen.
Zo las ik onlangs (dit weekend geloof ik) een stuk in de Volkskrant over het boek / de literatuur. Dat het een ouderwets medium is. Dat het lezen van boeken niet meer van deze tijd is. Dat de literaire verbeelding niet meer naar adem snakt in het boek, maar op msn, op webfora, op blogs. Ja ja.quote:Op woensdag 19 maart 2008 14:53 schreef LXIV het volgende:
Tja, Ollie. Daar zeg je weer wat. Ik maak gewoon soundbites, die jullie eventueel ook moogt gebruiken in de kroeg of 's avonds aan de eettafel. Het is niet de bedoeling dat jullie over mijn uitspraken gaan nadenken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |