quote:Voetbal terug bij NOS, eigen kanaal Eredivisie
De eredivisiewedstrijden komen terug om 19.00 uur bij NOS. De bieding op de rechten viel dermate tegen dat de clubs iets nieuws gaan beginnen: onder de vlag van de Eredivisie starten ze een nieuw televisiekanaal waar de livewedstrijden te zien zullen zijn.
quote:NOS neemt voorschot op uitkomst voetbalrechten
De mensen in het land willen gewoon voetbal zien. Dat zei NOS-presentator Tom Egbers maandagochtend in het programma van Edwin Evers op Radio 538. De voorman van Studio Sport nam daarmee een voorschot op de uitkomst van de onderhandelingen over de verdeling van de uitzendrechten van Eredivisie.
De Eredivisie CV heeft voor maandagavond 18.30 uur een persbijeenkomst uitgeschreven in Arnhem. Eerder op de dag vergaderen de achttien Eredivisieclubs over de aanbevelingen van de mediacommissie van de ECV. Volgens diverse publicaties keren de samenvattingen na drie jaar terug bij de NOS.
Egbers: "Ik weet dat de NOS een meer dan gerede kans maakt op het uitzenden van de samenvattingen. Het voetbal zal bij ons zonder reclame-onderbreking te zien zijn. En de volgorde van de wedstrijden, dat heeft Nederland inmiddels wel geleerd hoe dat moet. We moeten het programma zo modern mogelijk houden. Daarom zal het anders zijn dan vier jaar geleden. Voetbal is de hoofdmoot, daar moet je niet te veel toeters en bellen aan hangen."
quote:Samenvatting filmpje VI TV:
De kabelmaatschappijen waren totaal niet interessant en onbetrouwbaar.Bieding twee was Sport1 + NOS voor 45 miljoen euro. Dat zou 25 miljoen euro verlies zijn, wat de kleine clubs niet kunnen opvangen.
Dus zelf een kanaal exploiteren is de enige oplossing, met de samenvattingen op het open net op de NOS. Al moet daar nog helemaal over onderhandelt worden omdat Ajax en AZ het natuurlijk zelf wilden doen, maar dit is eigenlijk de enige optie volgens de ECV om zoveel mogelijk geld te generen. Dat wordt dus een soort nieuwe 'Sport7', in combinatie waarschijnlijk nog steeds met Sport1 en Tele2/KPN, met een financier erachter die het langdurig gaat financieren zodat het dit keer wel een succes gaat worden .
De financier zou dus een bank kunnen zijn (rabobank of fortis werden genoemd) of heel misschien toch weer John de Mol. Zou dan echt om een langdurige periode gaan en dan zou er er contact gezocht moeten worden met de kabelmaatschappijen uiteraard, maar ook met Sport1 en Tele2, zodat de ECV met een basis van +- 400.000 leden dat kanaal kan starten via die bronnen.
Ben erg benieuwd wat er dan uit gaat komen, zeker omdat AZ en Ajax het dus eerst zelf wilde gaan opzetten en het dus misschien dan zelf wel willen gaan doen zodat ze er meer aan over houden. Denk wel dat het nu een betere basis en tijd is dan toendertijd met Sport7.
Geen verschil met RTL dus, aldus Willem van Hanegem.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:14 schreef DarkShine het volgende:
Iedere zondagavond, Studio Ajax.
Heerlijkquote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:14 schreef DarkShine het volgende:
Iedere zondagavond, Studio Ajax.
Inderdaad, RTL is net zoveel studio Ajax als de NOS.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:15 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Geen verschil met RTL dus, aldus Willem van Hanegem.
Dat merkt de rest nog wel die nu pro NOS is en geen fan van de Top3 is (en nu mogelijk ook AZ).quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:15 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Is toch ook logisch?quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:19 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Inderdaad, RTL is net zoveel studio Ajax als de NOS.
Ik hoor Willem nog zeggen dat bijna de hele crew stond te juichen als Ajax scoorde smiddags bij het kijken van de wedstrijden.
En volgens mij (weet het niet zeker hoor) is Leo Driessen ook niet vies van Ajax..
Mooi dat de crew staat te juichen.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:19 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Inderdaad, RTL is net zoveel studio Ajax als de NOS.
Ik hoor Willem nog zeggen dat bijna de hele crew stond te juichen als Ajax scoorde smiddags bij het kijken van de wedstrijden.
En volgens mij (weet het niet zeker hoor) is Leo Driessen ook niet vies van Ajax..
Joh, wacht nu eerst eens af hoe het er straks allemaal uit gaat zien bij de NOS voordat je nu een oordeel gaat lopen trekken.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:22 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Mooi dat de crew staat te juichen.
Het programma draait echter niet enkel om Ajax. Bij De Wedstrijden komt iedere club aan bod.
quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:15 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Wat kan jij zeiken zeg.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:20 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Dat merkt de rest nog wel die nu pro NOS is en geen fan van de Top3 is (en nu mogelijk ook AZ).
Als je straks de beelden van je club nog amper een samenvatting durft te noemen.
Inderdaad, de doelpunten van een VVV-Venlo tegen Sparta zijn vaak al voldoende, veel televisiekijkers verliezen hun interesse als er een nietszeggende samenvatting van vijf minuten komt.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat kan jij zeiken zeg.
Zorg je toch gewoon dat Roda inde top 3 komt. Ik vind het zelf volstrekt logisch dat het belangrijkste nieuws meer aandacht krijgt, dat vind ik zelfs goed en terecht. De nummer 1 tegen de nummer 4 mag best wat langer en prominenter dan de nummer 12 tegen de nummer 14, het zou idioot zijn als het anderis. Dat gelijkheidsdenken snap ik niet.
Nou nou, dat is ook een beetje overdreven. Ik ben wel degelijk geinteresseerd in een leuke samenvatting van dat soort wedstrijden. Maar gelukkig is het niet meer mogelijk om alleen de doelpunten van de mindere goden uit te zenden.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:47 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
Inderdaad, de doelpunten van een VVV-Venlo tegen Sparta zijn vaak al voldoende, veel televisiekijkers verliezen hun interesse als er een nietszeggende samenvatting van vijf minuten komt.
Alleen als ik een keer in de uitzending kom.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:48 schreef SCH het volgende:
Nou bozerikjes en blijerikjes, stem maar even: www.stand.nl
Zeiken of reëel zijn?quote:
Het is ook logisch dat de top3 meer zendtijd krijgt. Wat echter slecht en onterecht is dat men amper tijd heeft voor de clubs daaronder.quote:Zorg je toch gewoon dat Roda inde top 3 komt. Ik vind het zelf volstrekt logisch dat het belangrijkste nieuws meer aandacht krijgt, dat vind ik zelfs goed en terecht. De nummer 1 tegen de nummer 4 mag best wat langer en prominenter dan de nummer 12 tegen de nummer 14, het zou idioot zijn als het anderis. Dat gelijkheidsdenken snap ik niet.
Er zijn genoeg wedstrijden van Ajax en PSV die dit seizoen werkelijk onder elk niveau waren, terwijl er aan de andere kant genoeg meer vermakelijke wedstrijden waren uit de onderste regioen, dus dat is natuurlijk kul; dat de wedstrijd van een top3 club per definitie leuker, interessanter en meerzeggend is dan die van de nummer 7 tegen de nummer 10 of de nummer 14 tegen de nummer 18.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:47 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
Inderdaad, de doelpunten van een VVV-Venlo tegen Sparta zijn vaak al voldoende, veel televisiekijkers verliezen hun interesse als er een nietszeggende samenvatting van vijf minuten komt.
Volgend seizoen gewoon weer de topclubs uitgebreid en de rest (iets) minder.
Waar, maar ook van Sparta-De Graafschap wil ik meer zien dan ankel de doelpunten en bij de NOS kwam het daar vaak wel op neer.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:45 schreef SCH het volgende:
De nummer 1 tegen de nummer 4 mag best wat langer en prominenter dan de nummer 12 tegen de nummer 14, het zou idioot zijn als het anderis.
Atsma in de uitzendingquote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:48 schreef SCH het volgende:
Nou bozerikjes en blijerikjes, stem maar even: www.stand.nl
De man die elke keer zijn waffel opentrekt na voetbalrellen, maar vervolgens tégen een voetbalwet stemt. Wat een held.quote:
Dat is een non-argument BS, het is geen live-(sport)evenement. Daar gaat het om. Maar het wordt idd een blok van 19.00 tot 20.00.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:08 schreef BliksemSchigt het volgende:
Het wordt een blok van 19.00 tot 20.00, Stpan. En de PO mogen geen liveprogramma onderbreken voor reclames.
Naar wie moeten ze dan kijken? ADO zal er de komende jaren niet in te zien zijn.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 12:29 schreef DIGGER het volgende:
Qua tijd beter voor de kleintjes
quote:Op dinsdag 11 maart 2008 12:45 schreef JohnDope het volgende:
En daar gaan weer 21 miljoen euro belastingcenten in rook op, ze geven het uit alsof het monopolygeld is. Het is een schande.
Het is belachelijk om zoveel geld er in te steken. De staat kan die 21 miljoen beter investeren waar het hard nodig is.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 12:48 schreef venomsnake het volgende:
[..]
.
Anders hadden ze dat geld in andere sport evenementen gestoken. Zeurkous.![]()
Ik zou me meer druk maken om die honderden miljoenen die ze in een nutteloos conflict in Afghanistan steken om maar eens wat te noemen. Hier hebben miljoenen mensen tenminste nog plezier van.
Ach ja, ik vind geld in sport en vermaak steken een goede inverstering, hebben veel mensen een hoop plezier van. Nogmaals, als ze nu eens die nutteloze oorlog in Afghanistan zouden staken hebbie weer honderden miljoenen om in te investeren in andere zaken. De NOS betaalt het voetbal gewoon uit het potje die ze ieder jaar te besteden hebben, niets nieuws dus.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 12:51 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Het is belachelijk om zoveel geld er in te steken. De staat kan die 21 miljoen beter investeren waar het hard nodig is.
quote:Op dinsdag 11 maart 2008 13:03 schreef Stpan het volgende:
Ja, want diei 21 miljoen gaat zo 'hop' de put in, en levert de publieke omroep totaal geen voordeel aan reclame inkomsten rondom Studio Sport en de daaropvolgende programma's op.
Voetbal = kijkcijfers. Hoe meer kijkcijfers hoe meer inkomsten, en hoe meer kijkers en geld voor "50 jaar kerkorgels in Oost-Nederland" zullen zijn.
In rook? Er wordt voetbal voor uitgezonden. Daar kan je van alles van vinden maar het is geen rook. Behalve soms op de F-side misschien.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 12:45 schreef JohnDope het volgende:
En daar gaan weer 21 miljoen euro belastingcenten in rook op, ze geven het uit alsof het monopolygeld is. Het is een schande.
Hij heeft in zo verre gelijk dat het ook prima op een commerciële zender uitgezonden kan worden en in die zin is het niet noodzakelijk dat de NOS het uitzendt.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 13:21 schreef SCH het volgende:
[..]
In rook? Er wordt voetbal voor uitgezonden. Daar kan je van alles van vinden maar het is geen rook. Behalve soms op de F-side misschien.
Dus alles dat op de commerciele komt, hoeft niet op de publieke???quote:Op dinsdag 11 maart 2008 13:23 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Hij heeft in zo verre gelijk dat het ook prima op een commerciële zender uitgezonden kan worden en in die zin is het niet noodzakelijk dat de NOS het uitzendt.
Nee, je kunt volgens mij kiezen tussen een abonnement en ppv, het is dus of, en niet allebei.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 13:26 schreef Pulu het volgende:
Isen als ik het goed heb begrepen, moet je elke maand een vast tarief betalen en vervolgens per wedstrijd ook een extra bedrag....
Dat zeg je goed, want als het rendabel was geweest, hadden de commercielen het wel gekocht.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 13:03 schreef Stpan het volgende:
Ja, want diei 21 miljoen gaat zo 'hop' de put in, en levert de publieke omroep totaal geen voordeel aan reclame inkomsten rondom Studio Sport en de daaropvolgende programma's op.
Het nieuws is wat anders, maar voetbal vind ik al twijfelachtiger, zeker als het betrekkelijk duur is.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 13:26 schreef Lionheaad het volgende:
[..]
Dus alles dat op de commerciele komt, hoeft niet op de publieke???
Dan kunnen we wel meer afschaffen....te beginnen met het nieuws...
Dat is waar - je kunt altijd discussieren over de vraag wat de taak is van de PO. Maar om te zeggen dat het in rook opgaat, is onzinnig.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 13:23 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Hij heeft in zo verre gelijk dat het ook prima op een commerciële zender uitgezonden kan worden en in die zin is het niet noodzakelijk dat de NOS het uitzendt.
Egbers en Van Peperstraten dusquote:Op dinsdag 11 maart 2008 13:35 schreef Lyzio het volgende:
Weet iemand al wie dit hele circus gaat presenteren?
Als je goed had geluisterd naar de woordvoerder van RTL had je gehoord dat hij met andere programma's MEER geld denkt te kunnen verdienen op de tijdstippen zaterdag- en zondagavond.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 13:30 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dat zeg je goed, want als het rendabel was geweest, hadden de commercielen het wel gekocht.
Nee, Ajax is voor in de WC.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 12:43 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
Naar wie moeten ze dan kijken? ADO zal er de komende jaren niet in te zien zijn.
Of worden de kleintjes soms opgevoed als Ajax-fans?
Dat ze dat dan maar uitgeven aan fatsoenlijke CL-rechten, in plaats van die halfbakken zooi die ze nu hebben. Niet eens samenvattingen op dag 1 en een Inter - Liverpool mag ook weer niet, want ze hebben weer niet genoeg betaald. Ze hebben niet eens rechten voor de Eredivisie, waar is dat geld dan heen? Die drie mensen die korfbal volgen zitten wel in dat sportzaaltje.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 13:00 schreef venomsnake het volgende:
De NOS betaalt het voetbal gewoon uit het potje die ze ieder jaar te besteden hebben, niets nieuws dus.
Kinderachtig.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 18:51 schreef Ambrosius het volgende:
Dat logootje bij Schut nu op z'n jasje.
NOS-logo met een voetbal eronder.
quote:STER verwacht 'inkomstenboost' door voetbalrechten
RIJSWIJK (ANP) - De STER, de organisatie die verantwoordelijk is voor de reclamezendtijd op de publieke omroepen, verwacht een flinke stijging in reclame-inkomsten nu de voetbalsamenvattingen terugkeren bij de NOS.
,,Mijn eerste inschatting is dat de eredivisie zo'n 11 tot 13 miljoen euro per jaar aan reclamezendtijd zal genereren'', zei STER-directeur Arian Buurman dinsdag. De kosten die de publieke omroep maakt voor het verwerven van de televisierechten, zo'n 16 miljoen per jaar, worden door die terugvloeiende reclame-inkomsten voor een groot deel gecompenseerd. ,,Dat is een prettige bijkomstigheid, maar niet de drijfveer van een publieke omroep.''
,,Het is bovendien nog moeilijk aan te geven hoe groot de inkomsten precies zullen zijn, maar in potentie kan de eredivisie voor 13 miljoen aan inkomsten zorgen. Rond het tijdstip van zeven uur op de zondagavond komt er absoluut een 'boost'. Het is aan ons om de komst van extra kijkers te verzilveren.''
Vijfjarig contract
Buurman verklaarde dat bij de STER-klanten al de verwachting leefde dat het eredivisievoetbal zou terugkeren naar de NOS. ,,Bij de contractonderhandelingen voor 2008 is voetbal in de gesprekken meerdere malen de revue gepasseerd.''
Maandag werd bekend dat tv-samenvattingen van eredivisiewedstrijden vanaf komend voetbalseizoen weer bij de publieke omroep te zien zijn. De Eredivisie CV sloot daarvoor een vijfjarig contract af met de NOS. Eind 2004 verloor de NOS dat recht aan Talpa/Tien. Bovenop de verwervingskosten van de televisierechten trekt de NOS ook geld uit voor de radiorechten en productiekosten. Alles bij elkaar kost dat de publieke omroep zo'n 21 miljoen.
Vast niet vanwege het goede bod...quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:33 schreef Plato1980 het volgende:
Ik vraag me inderdaad af waarom er meteen een contract voor vijf jaar is afgesloten met de NOS.
Je neemt me de woorden uit de mond.quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:31 schreef Stpan het volgende:
Gister even opgelet. Bij de NOS lekker Toine, Tommie en Youri (dat is nog wel te pruimen) maar met commentaar van Arno Vermeulen. Yugh!
En die arrogantie van de NOS: football is comming home! 5 jaar lang geen concurrentie. Oftewel, 5 jaar lang Eredivisie zoals ZIJ denken dat het hoort gebaseerd op oudbollige denkbeelden. Ik blijf m'n hart vasthouden.
Waarschijnlijk om van het gezeik af te zijn van al die figuren die de NOS verafgoden en al lang en breed vergeten zijn hoe de NOS het voetbal de laatste jaren nu werkelijk uitzond.quote:
De NOS heeft een sublicentie van de Premier League (en serie A) tot 2008/2009, dus ook nog komend seizoen. Vermeulen is inderdaad een verschrikkelijke commentator die denkt dat hij de hele werekd aankan omdat hij chef voetbal is bij de NOSquote:Op donderdag 13 maart 2008 10:31 schreef Stpan het volgende:
Geen idee hoeveel de Studio Sport uitzendingen nu kosten, maar het Engels voetbal zullen ze ook niet extra-gratis uitzenden en dat zal nu wel naar de commercielen gaan.
Gister even opgelet. Bij de NOS lekker Toine, Tommie en Youri (dat is nog wel te pruimen) maar met commentaar van Arno Vermeulen. Yugh!
En die arrogantie van de NOS: football is comming home! 5 jaar lang geen concurrentie. Oftewel, 5 jaar lang Eredivisie zoals ZIJ denken dat het hoort gebaseerd op oudbollige denkbeelden. Ik blijf m'n hart vasthouden.
Stabiliteit van inkomsten. Kleinere clubs kunnen er nu vanuit gaan dat ze de komende 5 seizoenen een x bedrag aan inkomsten krijgen. Zelfde dat bij het eredivisiekanaal de externe financier zich garant stelt voor x miljoen zodat het totaalbedrag de komende drie jaar nog gelijk is aan wat ze nu ongeveer krijgen.quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:33 schreef Plato1980 het volgende:
Ik vraag me inderdaad af waarom er meteen een contract voor vijf jaar is afgesloten met de NOS.
Ik denk dat je dan toch wel behoorlijk blij mag zijn dat het naar de NOS gegaan is, puur omdat het in de vooravond blijft en langere samenvattingen zouden blijven, ondanks de kwaliteit die RTL nu biedt.quote:RTL bood nog geen 5 miljoen cash voor voetbalrechten
14 Maart 2008 08:24: Herman Roggeveen
Als de Eredivisie CV het voetbal bij RTL had ondergebracht na de zomer, zou het daarvoor jaarlijks nog geen 5 miljoen euro cash hebben gekregen. Dat meldt Adformatie deze week. Evengoed matchte het bod van RTL wel met dat van de NOS, doordat RTL een groot deel 'betaalde' met advertentieruimte.
De NOS betaalt vanaf september jaarlijks 21 miljoen euro. Daarvoor krijgt het de uitzendrechten voor de radio en de samenvattingen op televisie. RTL zou dus 5 miljoen euro cash bieden en nog eens 15 miljoen verrekenen met advertenties in en om RTL Voetbal heen. De Eredivisie CV zou in die commerciële ruimte het eigen digitale kanaal met live-wedstrijden kunnen aanjagen.
RTL was bereid daarvoor ver te gaan. Humberto Tan zou bij de presentatie bijvoorbeeld kunnen zeggen: "Wil je meer zien, ga dan nu naar het gesloten kanaal." Ook was het station bereid het voetbal om 20.00 uur uit te zenden en na een aantal jaar zelfs te verplaatsen naar de latere avond met eventueel kortere uitzendingen. Door de schaarste van Eredivisie voetbal op televisie zou de voetballiefhebber eerder bereid zijn te betalen om naar live beelden te kijken, en zodoende het digitale kanaal tot een succes te maken.
Zoals bekend koos Eredivisie CV dus voor de NOS, waardoor het voetbal min of meer weer zo wordt als tot drie jaar terug.
Er is door de NOS wel 100 keer gezegd dat je voetbal krijgt op zondagavond zonder analyses , hoe duidelijk moeten ze nog zijn, met een volgorde van de ranglijst ze beginnen dus met de "topclubs" tenzij bv MVV om maar een club te noemen bovenaan staat en geen reclamen.quote:Op donderdag 13 maart 2008 17:03 schreef Perico het volgende:
Ik mag 1 ding hopen voor de NOS, en dat bij het contract met Eyeworks en Endemol ook zit ingesloten, dat die de graphics voor hun rekening nemen, anders is het pas echt een teruggang...
Ik zit ook niet te wachten op de analyses van Youri, die niet vaak het niveau ontstijgen van "ze spelen gewoon goed, en de tegenpartij is slechter". Maar aangezien het uur op zondag zo voorbij is, zal hij wel alleen te zien zijn in Studio Voetbal en een enkele live wedstrijd.
http://www.nos.nl/nosstud(...)tennaarnos.html?tempquote:Op vrijdag 14 maart 2008 14:13 schreef Stpan het volgende:
Quotes en.of links maril? Gewoon om zeker te zijn.
Thank God dat het nu bij de NOS zit. De uitzendingen van RTL zijn prima op dit moment, maar als zij die ideeën echt wilden invoeren, dan was het echt lachwekkend triest geweest.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 11:55 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan toch wel behoorlijk blij mag zijn dat het naar de NOS gegaan is, puur omdat het in de vooravond blijft en langere samenvattingen zouden blijven, ondanks de kwaliteit die RTL nu biedt.
Dat dus.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 18:59 schreef RayMania het volgende:
[..]
Thank God dat het nu bij de NOS zit. De uitzendingen van RTL zijn prima op dit moment, maar als zij die ideeën echt wilden invoeren, dan was het echt lachwekkend triest geweest.
quote:ECV krijgt groen licht ABN Amro
Van onze redactie
AMSTERDAM – ABN Amro stelt zich garant voor een deel van de televisie-inkomsten van de clubs uit de eredivisie. De Eredivisie CV voert nog onderhandelingen met ING en de Rabobank voor het resterende gedeelte. Fortis is afgehaakt. In het vorige televisiecontract mochten de clubs zo’n 68 miljoen euro verdelen. Hoewel de NOS 16 miljoen euro heeft betaald voor de samenvattingrechten en de clubs rekenen op inkomsten uit een eigen voetbalkanaal, hebben de clubs voor de komende drie jaar de garantie dat zij net zo veel zullen ontvangen als afgelopen drie jaar uit de mediarechten.
De ECV hoopt dat naast ABN Amro dus ook twee andere Nederlandse grootbanken (ING en Rabobank) garant willen staan, met als onderpand de televisierechten van de eredivisie.
ABN Ambro wel, Fortis niet.....ijkt me logisch... ABN = Fortis....quote:Op dinsdag 18 maart 2008 09:20 schreef BliksemSchigt het volgende:
ECV krijgt groen licht ABN Amro
Van onze redactie
AMSTERDAM – ABN Amro stelt zich garant voor een deel van de televisie-inkomsten van de clubs uit de eredivisie. De Eredivisie CV voert nog onderhandelingen met ING en de Rabobank voor het resterende gedeelte. Fortis is afgehaakt. In het vorige televisiecontract mochten de clubs zo’n 68 miljoen euro verdelen. Hoewel de NOS 16 miljoen euro heeft betaald voor de samenvattingrechten en de clubs rekenen op inkomsten uit een eigen voetbalkanaal, hebben de clubs voor de komende drie jaar de garantie dat zij net zo veel zullen ontvangen als afgelopen drie jaar uit de mediarechten.
De ECV hoopt dat naast ABN Amro dus ook twee andere Nederlandse grootbanken (ING en Rabobank) garant willen staan, met als onderpand de televisierechten van de eredivisie.
quote:Interview vandaag met de hoofdredacteur van NOS Studio Sport in de krant van wakker Nederland. Belangrijkste punten:
* Voetbal zondag om 19u, minimaal 7, maximaal 12 minuten per wedstrijd, 20 minuten voor klassiekers. 4 wedstrijden. Geen journaal-break.
* Voetbal zaterdag om 22:00/22:30 uur na de overige sporten , 4 wedstrijden, verder hetzelfde als zondag.
* Geen analyses tussen wedstrijden door, enkel korte interviews.
* Studio voetbal op zondagavond laat krijgt een verkort gemonteerd overzicht van alle wedstrijden.
* De samenvattingen krijgen eigen commentatoren, die louter de samenvattingen inspreken. (geen live commentaar meer dus.
* Minder (onzinnige) statistieken
quote:* De samenvattingen krijgen eigen commentatoren, die louter de samenvattingen inspreken. (geen live commentaar meer dus.
Als het een verder een interessant artikel is..quote:Op maandag 24 maart 2008 13:15 schreef BliksemSchigt het volgende:
Ik kan het hele artikel eventueel nog posten.
Dat is balen. Nu doen ze dat al bij die samenvattingen van Engels voetbal en dat komt toch een beetje 'gemaakt' overquote:* De samenvattingen krijgen eigen commentatoren, die louter de samenvattingen inspreken. (geen live commentaar meer dus.
graagquote:Op maandag 24 maart 2008 13:15 schreef BliksemSchigt het volgende:
Ik kan het hele artikel eventueel nog posten.
quote:’Eredivisie op ónze manier’
Terugkeer samenvattingen kroon op topjaar NOS
door MARCEL FROST
„Alle verloven zijn ingetrokken”, grapt presentator Tom Egbers op de redactievloer van NOS Sport in Hilversum. Ware woorden: het belooft een hete zomer te worden voor hem en zijn collega’s. Tour de France, EK voetbal, Olympische Spelen, en wanneer dat allemaal achter de rug is, begint de eredivisie. Eindelijk weer bij de NOS. Vertrouwd, maar niet hetzelfde, verzekert hoofdredacteur Maarten Nooter.
Nooter nuanceert de uitspraak van Egbers. „Niemand mag deze zomer langer dan twee weken op vakantie, anders redden we het simpelweg niet.” Hij is druk met de voorbereidingen op de aanstaande evenementen. Zo worden momenteel ook de laatste puntjes op de i gezet met betrekking tot de terugkeer van de eredivisie. ,,Het is niet zo dat we de blauwdrukken van drie jaar geleden uit de kast trekken en op dezelfde wijze verder gaan.”
Lachend beantwoordt hij de vraag of de oude Studio Sporttune weer te horen zal zijn. ,,Nee, want die is al veel langer dan drie jaar weg.” Ook Nooter heeft de geluiden gehoord dat sommigen commentator Hugo Walker weer willen horen. Met een grijns: „Zo lang zijn we de rechten niet kwijt geweest, Hugo is al jáááren eerder gestopt.”
Minireportage
Wat krijgen we wel? „Stipt om 19.00 uur een voetbaloverzicht op Nederland 1 van 54 minuten, met daarin aandacht voor vier duels. De toppers aan het begin, per wedstrijd minimaal 7 minuten, maximaal 12. Behalve bij de klassiekers, daar trekken we maximaal 20 minuten voor uit. Tussendoor geen analyses, maar er is wel ruimte voor korte gesprekken met de hoofdrolspelers. Bij bijzondere gebeurtenissen kunnen we een minireportage over een bepaalde speler maken. Na het Journaal komt er geen vervolg, de overige sporten zijn – net als nu het geval is – om 18.00 uur te zien.” ,,Op vrijdagavond komt de samenvatting van één wedstrijd aan bod, verpakt in het Sportjournaal om 22.30 uur op Nederland 3. Zaterdag is er ruimte voor vier duels op Nederland 3 om 22.30 uur, vermoedelijk om 22.00 uur voorafgegaan door de overige sporten. Studio Voetbal geeft op zondagavond laat op Nederland 1 rond 22.40 uur een kort, snel gemonteerd overzicht van de gehele eredivisie.”
En de belangrijkste presentatoren zijn... „Tom Egbers, Jack van Gelder en Toine van Peperstraten. We gaan niemand extra aannemen, we kunnen het prima af met de mensen die we hebben.”
De suggestie dat Humberto Tan net zo bij de eredivisie hoort als Olav Mol bij de Formule 1, wijst Nooter van de hand. „Als je schaatsen zegt, zeg je Mart Smeets, maar het is niet zo dat Tan onlosmakelijk met de eredivisie is verbonden. Zelfs als dat wel zo is, gaan wij het toch op onze manier doen – zonder Humberto”, klinkt het resoluut.
Eén van de verschillen met RTL (voorheen Talpa/Tien) is volgens Nooter dat zijn mensen speciaal voor de samenvattingen commentaar leveren. „Nu verslaat één commentator de wedstrijd in zijn geheel voor de live-uitzending. Dat verslag is ook te horen bij de samenvattingen. Omdat je alleen maar hoogtepunten laat zien, hoor je ook elke keer een opgewonden verslaggever. Ik denk dat het een rustiger geluid geeft wanneer de commentator specifiek bij de samenvatting verslag doet.”
De overzichten met scores per speler, afstanden tot het doel en andere extra’s die RTL leverde, daar doet de NOS niet aan. ,,Tenzij het echt iets toevoegt. Als iemand vanaf 43 meter scoort, is dat leuk om te weten, bij 16 meter niet zo.”
Of de kijkers terugkeren die bij de verhuizing van NOS naar Talpa afhaakten, weet ook Nooter niet. „We hebben veel mailtjes gekregen van mensen die blij zijn dat het voetbal weer bij ons is en zeggen nu weer te gaan kijken omdat wij geen reclameonderbrekingen hebben. Maar een garantie is dat niet.” Over hoeveel kijkers er precies zijn afgehaakt, lopen de meningen uiteen. ,,Maar bij de topwedstrijden haalde RTL of Talpa echt ruim een miljoen kijkers minder”, weet Nooter.
De rechten van de samenvattingen kosten 16 miljoen euro per seizoen. ,,Dat geld komt gedeeltelijk – naar schatting zo’n 13 miljoen euro – weer terug via de STER. Ook hebben we de afgelopen jaren afscheid genomen van zaken die wij niet meer zo belangrijk vinden.”
„Bijvoorbeeld de Daviscup. Nederland zit momenteel niet bij de tenniswereldtop en als je de Daviscuprechten hebt, ben je verplicht om daar vrij veel zendtijd aan te besteden. Motorsport, waaronder de TT in Assen, doen we ook niet meer. Sommige evenementen zenden we uit zonder daar live bij aanwezig te zijn. Mart Smeets presenteerde het schaatsen in Nagano laatst gewoon vanuit Hilversum.”
En dan zijn er nog die ruim 10.000 euro die de NOS zou krijgen van de ludieke actiegroep Bord weer op schoot, die ijverde voor het voetbal bij de NOS op het ’aloude’ tijdstip van 19.00 uur. „Leuk, maar het geld hoeven we niet. Dat wordt geschonken aan de Johan Cruijff Foundation.”
Jammerquote:Eén van de verschillen met RTL (voorheen Talpa/Tien) is volgens Nooter dat zijn mensen speciaal voor de samenvattingen commentaar leveren. „Nu verslaat één commentator de wedstrijd in zijn geheel voor de live-uitzending. Dat verslag is ook te horen bij de samenvattingen. Omdat je alleen maar hoogtepunten laat zien, hoor je ook elke keer een opgewonden verslaggever. Ik denk dat het een rustiger geluid geeft wanneer de commentator specifiek bij de samenvatting verslag doet.”
Dat is inderdaad een lachwekkend argument.quote:Op maandag 24 maart 2008 14:23 schreef RayMania het volgende:
Vind het zo treurig dat steeds "het 'aloude’ tijdstip van 19.00 uur" en "bord op schoot" wordt gezegd. Bij Talpa en RTL begon het ook áltijd om 19.00.
Inderdaad en het feit dat daar zo makkelijk in meegegaan wordt ligt in het verlengde van het feit dat het voetbal op Talpa door veel mensen al afgeschoten werd voordat er ook maar 1 uitzending was geweest.quote:Op maandag 24 maart 2008 14:23 schreef RayMania het volgende:
Vind het zo treurig dat steeds "het 'aloude’ tijdstip van 19.00 uur" en "bord op schoot" wordt gezegd. Bij Talpa en RTL begon het ook áltijd om 19.00.
En voegt vooral voorspelbaarheid toe. Voor ieder doelpunt zal weer de speelminuut gezegd worden.quote:Op maandag 24 maart 2008 14:56 schreef JeroenV het volgende:
De commentator samenvattingen halen volgens mij juist het leuke tempo en spanning eruit...
Maar verder klinkt het wel goed.
Boeiend, als supporter weet je de uitslag toch al lang.quote:Op maandag 24 maart 2008 20:56 schreef pfaf het volgende:
[..]
En voegt vooral voorspelbaarheid toe. Voor ieder doelpunt zal weer de speelminuut gezegd worden.!
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Het is de éénenzestigste minuut en een kans voor PSV...
Het ergste zijn ook nog de NOS-fanboys die zeggen: "hehe, eindelijk weer om 19:00 met het bord op schoot". Dat de NOS het roept, vooruit, maar de kijkers.quote:Op maandag 24 maart 2008 14:48 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Inderdaad en het feit dat daar zo makkelijk in meegegaan wordt ligt in het verlengde van het feit dat het voetbal op Talpa door veel mensen al afgeschoten werd voordat er ook maar 1 uitzending was geweest.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |