je hebt wel aparte hobbiesquote:Op vrijdag 21 maart 2008 19:01 schreef Bartaz het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook dat de helft van de mensen die op kamers zit zo is. Personen als jij, die geen keuze hebben uit waar ze gaan studeren vallen daar dus niet onder. Ik bedoel de personen die op kamers gaan in een geheel andere stad, terwijl twee straten van het ouderlijk huis de eigen universiteit gevestigd is.
[..]
Ja... Mijn onderwijsgroepen beginnen dit blok om 8.30 en om daar op tijd te kunnen zijn sta ik dus om 6.30 op. Half uur met de bus, half uur met de trein, half uur lopen, als ik dat kan, kan iedereen het.
Hm, ik snap jouw visie wel, maar het is een beetje kortzichtig imo: sommige mensen vinden een stad helemaal geweldig en als ze liever in die stad zitten, laat ze tochquote:Op vrijdag 21 maart 2008 19:01 schreef Bartaz het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook dat de helft van de mensen die op kamers zit zo is. Personen als jij, die geen keuze hebben uit waar ze gaan studeren vallen daar dus niet onder. Ik bedoel de personen die op kamers gaan in een geheel andere stad, terwijl twee straten van het ouderlijk huis de eigen universiteit gevestigd is.
Ze zijn het niet verplicht volgens mij.. M'n ouders hebben tot 2 HBO het collegeld, en mijn zorgverzekering betaald. Mijn broertje gaat nu ook studeren, en mijn ouders willen hem uiteraard hetzelfde geven als wat ik heb gekregen. Twee studerende kinderen bekostigen werd wat teveel, dus betaal ik nu alles zelfquote:Op zaterdag 22 maart 2008 10:11 schreef Hexagon het volgende:
Mijn ouders stopten me iedere maand 250 euro toe en voor de rest kon ik het van mn stufi en werk doen
Overigens vraag ik me af of die studenten die hier alles zefl betalen ook allemaal van die arme ouders hebben die echt niet kunnen betalen. Want als ze dat wel kunnen zijn ze het eigenlijk ook verplicht.
Nadeel idd bij mij ook. Mochten mijn broer en ik op kamers gezeten hebben. Er zit 1 studiejaar tussen, en mijn ouders wil de een niet tekort doen tegenover de ander... probleempjeeequote:Op zaterdag 22 maart 2008 19:54 schreef JAY-T het volgende:
[..]
Ze zijn het niet verplicht volgens mij.. M'n ouders hebben tot 2 HBO het collegeld, en mijn zorgverzekering betaald. Mijn broertje gaat nu ook studeren, en mijn ouders willen hem uiteraard hetzelfde geven als wat ik heb gekregen. Twee studerende kinderen bekostigen werd wat teveel, dus betaal ik nu alles zelf
M'n ouders zijn niet arm, maar voor twee studerende kinderen het collegeld en verzekering betalen is al gauw zo'n 500-600 per maand. Tikt aardig aan dus, ook als je een bovenmodaal inkoment hebt..
Mijn moeder kan het niet! Maar vind het onzin dat je het verplicht bent... Leer maar eens werken voor je geldquote:Op zaterdag 22 maart 2008 10:11 schreef Hexagon het volgende:
Mijn ouders stopten me iedere maand 250 euro toe en voor de rest kon ik het van mn stufi en werk doen
Overigens vraag ik me af of die studenten die hier alles zefl betalen ook allemaal van die arme ouders hebben die echt niet kunnen betalen. Want als ze dat wel kunnen zijn ze het eigenlijk ook verplicht.
Ja, je hebt 't zwaar.. ik hoor het al.quote:Op woensdag 12 maart 2008 09:35 schreef Ryon het volgende:
Mijn pap en mam betalen de boeken, studies, huur en nog wat dingen daar buiten om.
Toch krijg ik het voor elkaar elke maand 700 euro (IBG lening) in bier, eten en reizen om te zetten
Jammer genoeg ben ik mooi de sjaak als ik ook maar een beetje studievertraging oploop. Wat er op neer komt dat ik een significant deel van mijn week verplicht moet doorbrengen in de UB
Hoezo ben je de sjaak als je studievertraging oploopt??quote:Op woensdag 12 maart 2008 09:35 schreef Ryon het volgende:
Mijn pap en mam betalen de boeken, studies, huur en nog wat dingen daar buiten om.
Toch krijg ik het voor elkaar elke maand 700 euro (IBG lening) in bier, eten en reizen om te zetten
Jammer genoeg ben ik mooi de sjaak als ik ook maar een beetje studievertraging oploop. Wat er op neer komt dat ik een significant deel van mijn week verplicht moet doorbrengen in de UB
hij is sowieso de sjaak met zijn 700 euro bijlenen per maandquote:Op zondag 23 maart 2008 11:41 schreef Matje-1989 het volgende:
[..]
Hoezo ben je de sjaak als je studievertraging oploopt??
700 kan niet eens, ik leen volledig en dat komt op 500 per maand terug te betalen zeg maar.quote:Op zondag 23 maart 2008 14:10 schreef ASroma het volgende:
[..]
hij is sowieso de sjaak met zijn 700 euro bijlenen per maand
Is het niet zo dat die 500 max lenen jouw max is omdat je ouders "teveel verdienen"? Ik dacht iig dat 't zo zat.. nooit bij stilgestaan dat 500 gewoon de max is die iedereen bij kan lenenquote:Op zondag 23 maart 2008 14:12 schreef Matje-1989 het volgende:
[..]
700 kan niet eens, ik leen volledig en dat komt op 500 per maand terug te betalen zeg maar.
Dus dat is over 4 jaar:
12x500x4 = 24.000 euro studieschuld
Valt me nog wel mee..
Hmm, ja mijn ouders verdienen inderdaad 'te veel'. Maar dat krijg ik terug van hen door ouderbijdrage.quote:Op zondag 23 maart 2008 14:30 schreef hetzusjevan het volgende:
[..]
Is het niet zo dat die 500 max lenen jouw max is omdat je ouders "teveel verdienen"? Ik dacht iig dat 't zo zat.. nooit bij stilgestaan dat 500 gewoon de max is die iedereen bij kan lenen.
Je moet toch ook binnen 10 jaar je diploma halen oid? Bachelordiploma is dan toch genoeg?
Maak je niet druk, als je een normale baan krijgt, dan kan je dat met gemak terug betalen.quote:Op zondag 23 maart 2008 22:54 schreef Fha het volgende:
Ik betaal alles zelf. Huur, alle andere rekeningen, schoolboeken, eten etc.
In totaal krijg ik tegenwoordig iets van 800 euro van de IB, maar daar zit ook een volledige lening bij van 270 euro en Collegegeld krediet lening. Bleg.. dure grap allemaal. Ik heb nu al geen zin om dat allemaal terug te gaan betalen.
Weet ikquote:Op zondag 23 maart 2008 23:19 schreef Matje-1989 het volgende:
[..]
Maak je niet druk, als je een normale baan krijgt, dan kan je dat met gemak terug betalen.
Krijg je geen baan, dan wordt het kwijtgescholden.
Duszz
Ik ga er vanuit dat ik minimaal 200 euro per maand kwijt ben aan IBG aflossen, met een verwachte studieschuld van rond de 32.000, nadat ik klaar ben met mijn studie(s). Tot nu toe is dat voor de meeste van mijn vrienden en familie geen probleem geweest, dus er ligt wel een kleine druk op mij om dat ook te halen. Ik heb wel al bekeken dat ik me er makkelijker van af kan maken, zeker als je zometeen 25 jaar mag doen over het aflossen, maar dat zou eigenlijk geen optie moeten zijn.quote:Op zondag 23 maart 2008 14:10 schreef ASroma het volgende:
[..]
hij is sowieso de sjaak met zijn 700 euro bijlenen per maand
zeg 450 dus bijlenen bovenop de basisbeurs = 450 x 12 x 4 jaar (dus zonder studievertraging)
kleine 22.000 studieschuldbegin je lekker aan je werkcarriere..... bijna gelijk (2jaar uitstel max) je salaris (minimum 45 euro pm onafhankelijk van salaris) weer inleveren bij de IBG
terecht overigens. De leen-cultuur
Dus in het ergste geval ben je over 40 jaar nog bezig met het afbetalen van je studie!
![]()
Oftewel hij is wel de sjaak![]()
http://www.ib-groep.nl/pa(...)oop_en_aflosfase.aspquote:Op maandag 24 maart 2008 17:36 schreef m-materazzi het volgende:
Hoe zit dat met terugbetalen van leningen? Ik lees net iets dat je 45 euro per maand terug moet betalen ? Als je toch een master hebt betaald, dan krijg je meestal wel een baan waar bij 45 euro per maand wel te missen valt en ook al doe je er dan 30 jaar over, who cares ?
Ik denk dat mijn voorstelling hiervan iets te gemakkelijk is. Kan iemand mij even een beetje uitleggen hoe dit wel werkt ?
Alleen als je een absoluut paupersalaris verdient mag je die 45e per maand aflossen. Anders moet je natuurlijk veel meer dokkenquote:Op maandag 24 maart 2008 17:36 schreef m-materazzi het volgende:
Hoe zit dat met terugbetalen van leningen? Ik lees net iets dat je 45 euro per maand terug moet betalen ? Als je toch een master hebt betaald, dan krijg je meestal wel een baan waar bij 45 euro per maand wel te missen valt en ook al doe je er dan 30 jaar over, who cares ?
Ik denk dat mijn voorstelling hiervan iets te gemakkelijk is. Kan iemand mij even een beetje uitleggen hoe dit wel werkt ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |