abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57525646
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 19:01 schreef Bartaz het volgende:

[..]

Daarom zeg ik ook dat de helft van de mensen die op kamers zit zo is. Personen als jij, die geen keuze hebben uit waar ze gaan studeren vallen daar dus niet onder. Ik bedoel de personen die op kamers gaan in een geheel andere stad, terwijl twee straten van het ouderlijk huis de eigen universiteit gevestigd is.
[..]

Ja... Mijn onderwijsgroepen beginnen dit blok om 8.30 en om daar op tijd te kunnen zijn sta ik dus om 6.30 op. Half uur met de bus, half uur met de trein, half uur lopen, als ik dat kan, kan iedereen het.
je hebt wel aparte hobbies
  zaterdag 22 maart 2008 @ 04:36:15 #127
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_57534570
Ik hoef eigenlijk voor mijn studie vrij weinig te betalen.. stufi mag ik houden (alleen basisbeurs though, krijg geen aanvullend) en ik woon nog (ff) thuis dus dat probleem heb ik ook niet..

Lekker sparen nu.
Huilen dan.
  zaterdag 22 maart 2008 @ 04:38:22 #128
89848 Quacker
Don't call me gringo!
pi_57534573
Nee/nee/ja/ja, maar krijg ook niet meer dan de basisbeurs. En bijlenen is niet nodig
"Camarón que se duerme, se lo lleva a la chingada" - Willem-Alexander (2009)
  zaterdag 22 maart 2008 @ 10:11:10 #129
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_57535621
Mijn ouders stopten me iedere maand 250 euro toe en voor de rest kon ik het van mn stufi en werk doen

Overigens vraag ik me af of die studenten die hier alles zefl betalen ook allemaal van die arme ouders hebben die echt niet kunnen betalen. Want als ze dat wel kunnen zijn ze het eigenlijk ook verplicht.
pi_57537533
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 19:01 schreef Bartaz het volgende:

[..]

Daarom zeg ik ook dat de helft van de mensen die op kamers zit zo is. Personen als jij, die geen keuze hebben uit waar ze gaan studeren vallen daar dus niet onder. Ik bedoel de personen die op kamers gaan in een geheel andere stad, terwijl twee straten van het ouderlijk huis de eigen universiteit gevestigd is.
Hm, ik snap jouw visie wel, maar het is een beetje kortzichtig imo: sommige mensen vinden een stad helemaal geweldig en als ze liever in die stad zitten, laat ze toch . Ik ken zoveel mensen die naar Utrecht (ipv Nijmegen) gegaan zijn en 's weekends vaak niet meer eens naar huis komen omdat ze 't daar zo naar hun zin hebben: helemaal top toch . Ben blij om te horen dat ze zo goed op hun plek zitten.
pi_57545065
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 10:11 schreef Hexagon het volgende:
Mijn ouders stopten me iedere maand 250 euro toe en voor de rest kon ik het van mn stufi en werk doen

Overigens vraag ik me af of die studenten die hier alles zefl betalen ook allemaal van die arme ouders hebben die echt niet kunnen betalen. Want als ze dat wel kunnen zijn ze het eigenlijk ook verplicht.
Ze zijn het niet verplicht volgens mij.. M'n ouders hebben tot 2 HBO het collegeld, en mijn zorgverzekering betaald. Mijn broertje gaat nu ook studeren, en mijn ouders willen hem uiteraard hetzelfde geven als wat ik heb gekregen. Twee studerende kinderen bekostigen werd wat teveel, dus betaal ik nu alles zelf

M'n ouders zijn niet arm, maar voor twee studerende kinderen het collegeld en verzekering betalen is al gauw zo'n 500-600 per maand. Tikt aardig aan dus, ook als je een bovenmodaal inkoment hebt..

Ik krijg nu zo'n 240 Euro aan uitwonende stufi, leen 100 Euro, 45 Euro zorgtoeslag, en verdien zo'n 600 Euro met werken.. Zegmaar zo'n 1000 Euro per maand aan wat er binnenkomt, red ik het prima mee

[ Bericht 10% gewijzigd door JAY-T op 22-03-2008 20:03:11 ]
  Moderator zaterdag 22 maart 2008 @ 20:11:37 #132
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_57545516
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 19:54 schreef JAY-T het volgende:

[..]

Ze zijn het niet verplicht volgens mij.. M'n ouders hebben tot 2 HBO het collegeld, en mijn zorgverzekering betaald. Mijn broertje gaat nu ook studeren, en mijn ouders willen hem uiteraard hetzelfde geven als wat ik heb gekregen. Twee studerende kinderen bekostigen werd wat teveel, dus betaal ik nu alles zelf

M'n ouders zijn niet arm, maar voor twee studerende kinderen het collegeld en verzekering betalen is al gauw zo'n 500-600 per maand. Tikt aardig aan dus, ook als je een bovenmodaal inkoment hebt..
Nadeel idd bij mij ook. Mochten mijn broer en ik op kamers gezeten hebben. Er zit 1 studiejaar tussen, en mijn ouders wil de een niet tekort doen tegenover de ander... probleempjeee
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_57547258
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 10:11 schreef Hexagon het volgende:

Mijn moeder kan het niet! Maar vind het onzin dat je het verplicht bent... Leer maar eens werken voor je geld
Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
pi_57548519
Ik betaal ook niks gelukkig

Mooi geld spenderen dus
  zondag 23 maart 2008 @ 02:56:27 #135
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_57552065
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 09:35 schreef Ryon het volgende:
Mijn pap en mam betalen de boeken, studies, huur en nog wat dingen daar buiten om.

Toch krijg ik het voor elkaar elke maand 700 euro (IBG lening) in bier, eten en reizen om te zetten

Jammer genoeg ben ik mooi de sjaak als ik ook maar een beetje studievertraging oploop. Wat er op neer komt dat ik een significant deel van mijn week verplicht moet doorbrengen in de UB
Ja, je hebt 't zwaar.. ik hoor het al.

Huilen dan.
pi_57554270
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 09:35 schreef Ryon het volgende:
Mijn pap en mam betalen de boeken, studies, huur en nog wat dingen daar buiten om.

Toch krijg ik het voor elkaar elke maand 700 euro (IBG lening) in bier, eten en reizen om te zetten

Jammer genoeg ben ik mooi de sjaak als ik ook maar een beetje studievertraging oploop. Wat er op neer komt dat ik een significant deel van mijn week verplicht moet doorbrengen in de UB
Hoezo ben je de sjaak als je studievertraging oploopt??
  zondag 23 maart 2008 @ 14:10:26 #137
97934 ASroma
Flamboyant
pi_57556792
quote:
Op zondag 23 maart 2008 11:41 schreef Matje-1989 het volgende:

[..]

Hoezo ben je de sjaak als je studievertraging oploopt??
hij is sowieso de sjaak met zijn 700 euro bijlenen per maand

zeg 450 dus bijlenen bovenop de basisbeurs = 450 x 12 x 4 jaar (dus zonder studievertraging)

kleine 22.000 studieschuld begin je lekker aan je werkcarriere..... bijna gelijk (2jaar uitstel max) je salaris (minimum 45 euro pm onafhankelijk van salaris) weer inleveren bij de IBG terecht overigens. De leen-cultuur Dus in het ergste geval ben je over 40 jaar nog bezig met het afbetalen van je studie!

Oftewel hij is wel de sjaak
pi_57556837
quote:
Op zondag 23 maart 2008 14:10 schreef ASroma het volgende:

[..]

700 kan niet eens, ik leen volledig en dat komt op 500 per maand terug te betalen zeg maar.

Dus dat is over 4 jaar:
12x500x4 = 24.000 euro studieschuld

Valt me nog wel mee..
pi_57557212
quote:
Op zondag 23 maart 2008 14:12 schreef Matje-1989 het volgende:

[..]

700 kan niet eens, ik leen volledig en dat komt op 500 per maand terug te betalen zeg maar.

Dus dat is over 4 jaar:
12x500x4 = 24.000 euro studieschuld

Valt me nog wel mee..
Is het niet zo dat die 500 max lenen jouw max is omdat je ouders "teveel verdienen"? Ik dacht iig dat 't zo zat.. nooit bij stilgestaan dat 500 gewoon de max is die iedereen bij kan lenen .

Je moet toch ook binnen 10 jaar je diploma halen oid? Bachelordiploma is dan toch genoeg?
pi_57557319
Op HBO krijg je maar 4 jaar stufi. Als je er dus 6 jaar over doet, kan je de laatste 2 jaar alleen nog lenen, maar valt je prestatie- en aanvullende beurs weg. Maar als je binnen 10 jaar een diploma haalt, wordt de prestatiebeurs idd omgezet in een gift.

@ ASroma, de aflossing wordt gebaseerd op het salaris dat je krijgt. Verdien je dus weinig, dan hoef je in verhouding ook maar weinig af te lossen per maand.
pi_57557529
quote:
Op zondag 23 maart 2008 14:30 schreef hetzusjevan het volgende:

[..]

Is het niet zo dat die 500 max lenen jouw max is omdat je ouders "teveel verdienen"? Ik dacht iig dat 't zo zat.. nooit bij stilgestaan dat 500 gewoon de max is die iedereen bij kan lenen .

Je moet toch ook binnen 10 jaar je diploma halen oid? Bachelordiploma is dan toch genoeg?
Hmm, ja mijn ouders verdienen inderdaad 'te veel'. Maar dat krijg ik terug van hen door ouderbijdrage.
Ik krijg van de ib wel 790 euro. Maar een deel is gewoon kwijt te schelden dacht ik..
( Voorlopige lening en OV )

Dat komt neer op 544 echt geleend geld per maand
  zondag 23 maart 2008 @ 22:54:53 #142
170092 Fha
Fuzzy!
pi_57568986
Ik betaal alles zelf. Huur, alle andere rekeningen, schoolboeken, eten etc.
In totaal krijg ik tegenwoordig iets van 800 euro van de IB, maar daar zit ook een volledige lening bij van 270 euro en Collegegeld krediet lening. Bleg.. dure grap allemaal. Ik heb nu al geen zin om dat allemaal terug te gaan betalen.
Op woensdag 22 mei 2013 21:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik moet er ook idd niet zo over zaniken. Sorry :P
pi_57569404
quote:
Op zondag 23 maart 2008 22:54 schreef Fha het volgende:
Ik betaal alles zelf. Huur, alle andere rekeningen, schoolboeken, eten etc.
In totaal krijg ik tegenwoordig iets van 800 euro van de IB, maar daar zit ook een volledige lening bij van 270 euro en Collegegeld krediet lening. Bleg.. dure grap allemaal. Ik heb nu al geen zin om dat allemaal terug te gaan betalen.
Maak je niet druk, als je een normale baan krijgt, dan kan je dat met gemak terug betalen.
Krijg je geen baan, dan wordt het kwijtgescholden.

Duszz
  zondag 23 maart 2008 @ 23:42:39 #144
170092 Fha
Fuzzy!
pi_57570120
quote:
Op zondag 23 maart 2008 23:19 schreef Matje-1989 het volgende:

[..]

Maak je niet druk, als je een normale baan krijgt, dan kan je dat met gemak terug betalen.
Krijg je geen baan, dan wordt het kwijtgescholden.

Duszz
Weet ik Maar ik heb er geen zin in. Ik vind het gewoon niet prettig om leningen te hebben.
Op woensdag 22 mei 2013 21:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik moet er ook idd niet zo over zaniken. Sorry :P
  maandag 24 maart 2008 @ 12:11:34 #145
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_57576230
quote:
Op zondag 23 maart 2008 14:10 schreef ASroma het volgende:

[..]

zeg 450 dus bijlenen bovenop de basisbeurs = 450 x 12 x 4 jaar (dus zonder studievertraging)

kleine 22.000 studieschuld begin je lekker aan je werkcarriere..... bijna gelijk (2jaar uitstel max) je salaris (minimum 45 euro pm onafhankelijk van salaris) weer inleveren bij de IBG terecht overigens. De leen-cultuur Dus in het ergste geval ben je over 40 jaar nog bezig met het afbetalen van je studie!

Oftewel hij is wel de sjaak
Ik ga er vanuit dat ik minimaal 200 euro per maand kwijt ben aan IBG aflossen, met een verwachte studieschuld van rond de 32.000, nadat ik klaar ben met mijn studie(s). Tot nu toe is dat voor de meeste van mijn vrienden en familie geen probleem geweest, dus er ligt wel een kleine druk op mij om dat ook te halen. Ik heb wel al bekeken dat ik me er makkelijker van af kan maken, zeker als je zometeen 25 jaar mag doen over het aflossen, maar dat zou eigenlijk geen optie moeten zijn.

Mijn ouders hebben aangegeven dat ze het best vinden dat ik naast mijn studie me met nog een tiental andere dingen bezig houd. Maar alleen als dat geen invloed heeft op het aantal punten dat ik haal per jaar. Als het mij niet lukt om mijn tentamens niet te halen doordat ik een avondje te lang op sociteit ben blijven hangen of ik voor een project ergens anders in het land zat. Dan kan ik fluiten naar mijn ouder bijdrage Het zou namelijk goed mogelijk moeten zijn om dat te combineren volgens mijn ouders.

Maar dat terzijde, veel mensen overschatten de gevolgen van een forse studielening heel erg. Dankzij deze lening is het mogelijk dat studenten naast hun studie niet gedwongen worden tot werken maar de mogelijkheid krijgen zich verder te ontplooien. Een optie waar veel studenten ook gebruik van maken. Als je geen 16 uur per week hoeft te werken in cafe "het blije schaap" heb je de mogelijkheid om er een tweede studie bij te volgen, je in te likken bij een mooi bedrijf voor een leuke stage, actief te zijn bij een (studie) vereniging of een studentenbeweging en heel veel boeiend commissiewerk te doen.

Niet alleen zorgt dat ervoor dat je een leuke studententijd hebt, je doet spelenderwijs ook veel ervaring op die na je studie van pas kan komen. Je bijbaantje bij het blije schaap zal je niet direct een traineeship opleveren bij een ministerie. Een boeiende stage, brede ontwikkeling en mooie cijfers daar in tegen wel.

Een lening betekent natuurlijk niet dat het 'gratis geld' is waar je enkel meer bier van kan kopen. In dat geval ben je uiteindelijk duurder uit dan als je wel betaald werk had aangenomen. Maar het bied je wel de mogelijkheid om naast je studie nog wat anders te doen dan enkel te werken. Iets wat zich later, over het algemeen, dik terug betaald
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_57579570
Amen Ryon
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_57582537
Hoe zit dat met terugbetalen van leningen? Ik lees net iets dat je 45 euro per maand terug moet betalen ? Als je toch een master hebt betaald, dan krijg je meestal wel een baan waar bij 45 euro per maand wel te missen valt en ook al doe je er dan 30 jaar over, who cares ?

Ik denk dat mijn voorstelling hiervan iets te gemakkelijk is. Kan iemand mij even een beetje uitleggen hoe dit wel werkt ?
  maandag 24 maart 2008 @ 18:39:39 #148
97934 ASroma
Flamboyant
pi_57583729
toevallig vanavond ene reportage bij radar over dit onderwerp! om 20:15

http://www.trosradar.nl/index.php?id=uitzending&itemUid=1212
pi_57584305
quote:
Op maandag 24 maart 2008 17:36 schreef m-materazzi het volgende:
Hoe zit dat met terugbetalen van leningen? Ik lees net iets dat je 45 euro per maand terug moet betalen ? Als je toch een master hebt betaald, dan krijg je meestal wel een baan waar bij 45 euro per maand wel te missen valt en ook al doe je er dan 30 jaar over, who cares ?

Ik denk dat mijn voorstelling hiervan iets te gemakkelijk is. Kan iemand mij even een beetje uitleggen hoe dit wel werkt ?
http://www.ib-groep.nl/pa(...)oop_en_aflosfase.asp

[ Bericht 16% gewijzigd door JAY-T op 24-03-2008 19:18:39 ]
pi_57589411
quote:
Op maandag 24 maart 2008 17:36 schreef m-materazzi het volgende:

Alleen als je een absoluut paupersalaris verdient mag je die 45e per maand aflossen. Anders moet je natuurlijk veel meer dokken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')