Jij rookt?quote:Op maandag 10 maart 2008 12:34 schreef calabi_yau het volgende:
Ik ben erg benieuwd naar dat onderzoek want ik geloof er namelijk geen flikker van
quote:Op maandag 10 maart 2008 12:34 schreef calabi_yau het volgende:
Ik ben erg benieuwd naar dat onderzoek want ik geloof er namelijk geen flikker van
quote:Smokers' brains compute, but ignore, a fictive error signal in a sequential investment task
Pearl H Chiu1,2,3,4, Terry M Lohrenz1,2,4 & P Read Montague1,2,3
--------------------------------------------------------------------------------
Abstract: Addicted individuals pursue substances of abuse even in the clear presence of positive outcomes that may be foregone and negative outcomes that may occur. Computational models of addiction depict the addicted state as a feature of a valuation disease, where drug-induced reward prediction error signals steer decisions toward continued drug use. Related models admit the possibility that valuation and choice are also directed by 'fictive' outcomes (outcomes that have not been experienced) that possess their own detectable error signals. We hypothesize that, in addiction, anomalies in these fictive error signals contribute to the diminished influence of potential consequences. Using a simple investment game and functional magnetic resonance imaging in chronic cigarette smokers, we measured neural and behavioral responses to error signals derived from actual experience and from fictive outcomes. In nonsmokers, both fictive and experiential error signals predicted subjects' choices and possessed distinct neural correlates. In chronic smokers, choices were not guided by error signals derived from what might have happened, despite ongoing and robust neural correlates of these fictive errors. These data provide human neuroimaging support for computational models of addiction and suggest the addition of fictive learning signals to reinforcement learning accounts of drug dependence.
Een zin als dit maakt me weer blij dat ik rook...quote:
Hoezo?quote:
Wat kritisch zeg!quote:Op maandag 10 maart 2008 13:06 schreef KritischeMassa het volgende:
Wees een bink, rook en drink!
al dat gewijs altijd roker dit, homo dat, moslim zo,wijven zus, nederlanders zo
echt weer op zijn FOK!'s![]()
en je rookt jezelf nog steeds de kankerquote:Op maandag 10 maart 2008 12:58 schreef LaZZ het volgende:
Och, het zoveelste nietszeggende onderzoekje. Het gaat uiteindelijk om de persoon en ik weet van mezelf dat ik juist wel de goede keuzes maak. Hoe kom ik anders aan die goede baan, dat mooie huis, die lekkere vriendin en die fijne auto? Had dat beter gekund? Ik denk van niet, zeker niet als ik kijk naar m'n jaar/leeftijdsgenoten.
Niet alle rokers krijgen of ontwikkelen kanker, en niet iedereen die kanker heeft rookt. Typisch geval van ongenuanceerde wetenschap (Ik ga nu ff roken)quote:Op maandag 10 maart 2008 13:13 schreef Re het volgende:
[..]
en je rookt jezelf nog steeds de kanker...
oh ik rook ook trouwens...
ja, dat is argumentatie van het kaliber, mijn opa is ook 80 geworden met kettingrokenquote:Op maandag 10 maart 2008 13:26 schreef fathank het volgende:
Ja goed man zo'n onderzoek. Laten we vooral steeds maar weer proberen om mensen in hokjes te proppen. Er zijn genoeg rokende topmensen in het bedrijfsleven. Bullshit onderzoek dus
.
is toch waar? en dan bijvoorbeeld die jos brink, rookte niet, maar gaat wel gewoon dood pfffffffquote:Op maandag 10 maart 2008 13:28 schreef Re het volgende:
[..]
ja, dat is argumentatie van het kaliber, mijn opa is ook 80 geworden met kettingroken
ja, mensen gaan nou eenmaal wel eens doodquote:Op maandag 10 maart 2008 13:32 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
is toch waar? en dan bijvoorbeeld die jos brink, rookte niet, maar gaat wel gewoon dood pfffffff
hum, dat was ik even vergeten,quote:Op maandag 10 maart 2008 13:35 schreef Re het volgende:
[..]
ja, mensen gaan nou eenmaal wel eens dood
het onderzoek gaat niet per se over het falen van het brein, alleen dat er verschillen zijn in signalen in de hersenen tussen een verslaafde persoon en een niet verslaafde persoon waarbij de signalen zo geprogrameerd zijn om de verslaving in stand te houden, dat zegt geheel niets over andere rationele beslissingen.quote:Op maandag 10 maart 2008 13:39 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
hum, dat was ik even vergeten,
mijn brein faalt immers
Oftewel de titel van het topic dekt de lading niet.quote:Op maandag 10 maart 2008 13:45 schreef Re het volgende:
[..]
het onderzoek gaat niet per se over het falen van het brein, alleen dat er verschillen zijn in signalen in de hersenen tussen een verslaafde persoon en een niet verslaafde persoon waarbij de signalen zo geprogrameerd zijn om de verslaving in stand te houden, dat zegt geheel niets over andere rationele beslissingen.
Nature maakt wel eens fouten, maar je gaat aan het punt voorbij. De keuzes die rokers maken worden door de onderzoekers als minder goed bestempeld. Dat is een hekel punt. Wat goed en niet goed is, is zowel in medisch, economisch, politiek als psychologisch opzicht, tijdsgeest gebonden. Eleganter is het om te concluderen dat bij mensen met een verslaving, neurale processen zich anders afspelen, en dat keuzes dus via een ander neuraal proces gaan.quote:Op maandag 10 maart 2008 13:33 schreef Re het volgende:
en ach, nature neuroscience en waardeloos onderzoek... dat lijkt me stug
het is een trouw artikel en journalisten chargeren nog wel eens jaquote:Op maandag 10 maart 2008 13:48 schreef fathank het volgende:
[..]
Oftewel de titel van het topic dekt de lading niet.
misschien zou je idd eerst even het artikel moeten lezen... het gaat om het testen van een computational model voor verslaving...quote:Op maandag 10 maart 2008 13:49 schreef Inekris het volgende:
[..]
Nature maakt wel eens fouten, maar je gaat aan het punt voorbij. De keuzes die rokers maken worden door de onderzoekers als minder goed bestempeld. Dat is een hekel punt. Wat goed en niet goed is, is zowel in medisch, economisch, politiek als psychologisch opzicht, tijdsgeest gebonden. Eleganter is het om te concluderen dat bij mensen met een verslaving, neurale processen zich anders afspelen, en dat keuzes dus via een ander neuraal proces gaan.
Nuance is voor mietjes, toegegeven, maar wel de kern van goede wetenschappelijke verslaglegging. Wellicht had ik moeten schrijven, waardenloos (als in van geen waarde) die samenvatting, maar de eerste stelling was scherper.
Het artikel zelf is niet trouw hoor, het is een artikel uit Trouw. Tssskquote:Op maandag 10 maart 2008 13:50 schreef Re het volgende:
[..]
het is een trouw artikel en journalisten chargeren nog wel eens ja
Gozert of meisjert.. "Het gaat uiteindelijk om de persoon" Dat is zo onwetenschappelijk!quote:Op maandag 10 maart 2008 12:58 schreef LaZZ het volgende:
Och, het zoveelste nietszeggende onderzoekje. Het gaat uiteindelijk om de persoon en ik weet van mezelf dat ik juist wel de goede keuzes maak. Hoe kom ik anders aan die goede baan, dat mooie huis, die lekkere vriendin en die fijne auto? Had dat beter gekund? Ik denk van niet, zeker niet als ik kijk naar m'n jaar/leeftijdsgenoten.
Is dat geen cocaine? Dat is ook slecht voor je.quote:Op donderdag 13 maart 2008 19:59 schreef Steeven het volgende:
Ja, en morgen komt er weer een onderzoek waarin rokers weer in een positief daglicht worden gesteld. Al die zinloze onderzoeken komen een beetje m'n neus uit.
Ha. Ha. Bovendien gaat cocaïne je neus in, niet uit.quote:Op donderdag 13 maart 2008 20:01 schreef Giechel_Ho het volgende:
[..]
Is dat geen cocaine? Dat is ook slecht voor je.
Moet jij eens even flink door blijven snuivenquote:Op donderdag 13 maart 2008 20:02 schreef Steeven het volgende:
Ha. Ha. Bovendien gaat cocaïne je neus in, niet uit.
Stoppen is een logische beslissing, aangezien de kosten-baten-analyse uitwijst dat roken een slecht idee is. Toch stoppen rokers niet en masse, zeker niet direct, een falend brein klinkt als een leuke hypothese. Hoe vaak hoor je wel niet 'Ik kan stoppen wanneer ik wil' of 'Ik stop later wel een keer' of 'Ik weet dat het slecht voor me is, maar...'.quote:Op maandag 10 maart 2008 17:06 schreef nozem het volgende:
Ik zeg altijd maar zo, als ik er mee kan stoppen kan iedereen er mee stoppen. Als er iemand verslaafd was aan die kankerstokken was ik het wel namelijk.
Er zijn ook genoeg mensen die roepen dat ze roken gewoon lekker vinden en het daarom blijven doen; of ze er ziek van worden interesseert ze niet (althans niet tot de tijd dat ze het daadwerkelijk worden ws.). Maar ja, ik denk zelf dat er dagelijks meer dodelijke gevaren schuilen dan een ziekte die je tegenwoordig overal door schijnt te krijgen.quote:Op donderdag 13 maart 2008 21:17 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Stoppen is een logische beslissing, aangezien de kosten-baten-analyse uitwijst dat roken een slecht idee is. Toch stoppen rokers niet en masse, zeker niet direct, een falend brein klinkt als een leuke hypothese. Hoe vaak hoor je wel niet 'Ik kan stoppen wanneer ik wil' of 'Ik stop later wel een keer' of 'Ik weet dat het slecht voor me is, maar...'.
ik denk dat je weinig van het bovengenoemde onderzoek hebt begrepenquote:Op vrijdag 14 maart 2008 00:49 schreef Gnozt het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_iconische_rokers
Allemaal falende breinen... Kennedy, Churchill, Michael Jordan...enzevoort.
Rokers zijn gevoelige mensen met een slechte gewoonte.
quote:Op vrijdag 14 maart 2008 01:22 schreef Re het volgende:
[..]
ik denk dat je weinig van het bovengenoemde onderzoek hebt begrepen
of je vindt een verslaving geen falen of het onderzoek gaat over falen van het brein (volgens jou logica)quote:Op maandag 10 maart 2008 13:45 schreef Re het volgende:
[..]
het onderzoek gaat niet per se over het falen van het brein, alleen dat er verschillen zijn in signalen in de hersenen tussen een verslaafde persoon en een niet verslaafde persoon waarbij de signalen zo geprogrameerd zijn om de verslaving in stand te houden, dat zegt geheel niets over andere rationele beslissingen.
quote:Op vrijdag 14 maart 2008 07:40 schreef starla het volgende:
Rokers hebben inderdaad een brein dat minder helder nadenkt.
Wie gaat er anders roken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |