Johan Cruijff had voor Piet Keizer een strategische positie in gedachten. Het Parool schrijft dat de alweer vertrokken Verlosser zijn voormalige ploeggenoot wellicht hoofd jeugdopleidingen had willen maken. Of het vervangen van Jan Olde Riekerink voor Keizer het grote struikelblok is geweest in de discussie met Marco van Basten, kan ledenraadvoorzitter Cor van Eijden niet zeggen. "Waar het is misgegaan, weet ik niet", zegt hij in Het Parool.
Johan Cruijff "Ik ken de plannen van Johan namelijk niet en ik heb er ook niet naar gevraagd. Ik heb alleen zijn boodschap aangehoord en gezegd: jammer", aldus Van Eijden. De vraag is wat de ledenraad te doen staat nu Cruijff zich niet langer wil buigen over de technische reorganisatie. Van Eijden: "Formeel hebben wij ons hier niet mee te bemoeien. Dit is een zaak voor de raad van commissarissen en de directie van Ajax. De ledenraad heeft Johan een verzoek gedaan en hij heeft daar positief op gereageerd. Wij staan aan de zijlijn, maar ik ga hier wel met Van Basten over praten. Even horen wat zijn visie op dit verhaal is."
Keizer loopt sinds enige tijd weer rond op De Toekomst sinds hem door de directie te verstaan is gegeven dat op zijn adviseurschap bij het eerste elftal geen prijs meer wordt gesteld. Dat besluit zou genomen zijn door technisch directeur Martin van Geel. Inmiddels wordt zeer aannemelijk geacht dat Van Geel binnenkort zelf het veld zal moeten ruimen.
Martin van GeelDat vertelde Ton Ojers vrijdag althans in het tv-programma Pauw & Witteman. "Martin van Geel is nu aan de beurt", aldus de voetbalanalyticus. "En terecht. Die moet eruit. Van Basten hoopt dat Van Geel blijft, maar dat is niet zo gek. Hij heeft net een vierjarig contract gekregen! Wat al opmerkelijk is in de voetbalsport, want niemand geeft meer een vierjarig contract. Hij gaat eruit, ja. Want hij is verantwoordelijk voor het technisch beleid en dat is een drama."