Er kan van alles in staan, dat zegt niks. Het gaat erom hoe de mensen het interpreteren en toepassen in hun dagelijks leven. Wat dat betreft kunnen christenen net zo erg zijn als elke andere religieuze gek.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 12:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja maar, de bijbel is helemaal niet Gods woord, met uitzondering van de 10 geboden dan. Het is een beschrijving van hoe de mensen voor Christus leefden, OT, en hoe Christus zelf leefde, NT, en hoe Jezus de mensen leerde wat volgens hem de juiste weg was. Christenen zijn volgelingen van Jezus, niet van het OT.
Precies. 'do onto others as you would have them do onto you' . Of beter, 'doe niets tegen anderen wat je ook niet zelf zou willen meemaken'.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 12:21 schreef moussie het volgende:
[..]
Of te wel jij bepaalt ten allen tijde wat nou wel of niet een belediging is .. de ander, de aangesprokene, heeft zich maar neer te leggen bij jouw oordeel ? Dat is niet een klein beetje arrogant, dit is nou juist het soort arrogantie die zoveel irritaties opwekt bij andersdenkenden
Als ik zou vinden dat het dragen van een hoofddoekje beledigend is voor mij, omdat zo'n hoofddoek uitstraalt dat ik maar een slet ben zonder hoofddoek met mijn lange haren, dan mag ik naar de rechter stappen omdat ik moedwillig beledigd ben?quote:Op vrijdag 7 maart 2008 12:21 schreef moussie het volgende:
[..]
Of te wel jij bepaalt ten allen tijde wat nou wel of niet een belediging is .. de ander, de aangesprokene, heeft zich maar neer te leggen bij jouw oordeel ? Dat is niet een klein beetje arrogant, dit is nou juist het soort arrogantie die zoveel irritaties opwekt bij andersdenkenden
Ja, daar heb je gelijk in. De KKK is tegen rassenvermengning, omdat ze iets uit de bijbel op een zodanige manier interpreteren dat ze zich daarmee goedpraten.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 12:31 schreef boyv het volgende:
[..]
Er kan van alles in staan, dat zegt niks. Het gaat erom hoe de mensen het interpreteren en toepassen in hun dagelijks leven. Wat dat betreft kunnen christenen net zo erg zijn als elke andere religieuze gek.
Dat zegt hij toch helemaal niet, ik lees ook:quote:Op vrijdag 7 maart 2008 12:21 schreef moussie het volgende:
[..]
Als iemand voor mijn ogen een kruisbeeld vernield dan voel ik me daardoor niet beledigd. Die figuur is strafbaar, omdat hij openbaar bezit vernield, maar meer ook niet. Als hij een kruisbeeld gaat kopen om dat in het openbaar te vernielen, moet hij dat lekker zelf weten. Daar word ik niet warm of koud van.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 12:32 schreef gronk het volgende:
Precies. 'do onto others as you would have them do onto you' . Of beter, 'doe niets tegen anderen wat je ook niet zelf zou willen meemaken'.
Waarom is dan niet elke moslim een terrorist, als de koran zoveel geweld voorschrijft en je daartoe dus verplicht als gelovige?quote:Op vrijdag 7 maart 2008 12:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, daar heb je gelijk in. De KKK is tegen rassenvermengning, omdat ze iets uit de bijbel op een zodanige manier interpreteren dat ze zich daarmee goedpraten.
Bij de koran hoef je niks te interpreteren, het staat er gewoon letterlijk. Zie de citaten van JohnDope.
Dat is het verschil.
Een overtuigd Atheïst kan ook zo anti-geloven zijn, dat hij het voor zichzelf goedpraat om elke gelovige aan te vallen, misschien wel te doden. Voor dom geweld heb je geen boekje nodig, dat kan in elke mens zitten, gelovig of niet.
Maar wanneer een geloofsboek geweld voorschrijft, letterlijk, dan lijkt me dat toch wel fout.
Beetje kromme vergelijking. Jij stuurt die plaatjes op en adresseer je aan mensen of mail je aan mensen. Dan kijken ze al bij het openen. Nu wordt er een film gemaakt die je niet hoeft te zien en de grote groep die boos is nog niet eens kan zien.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 12:32 schreef gronk het volgende:
[..]
Precies. 'do onto others as you would have them do onto you' . Of beter, 'doe niets tegen anderen wat je ook niet zelf zou willen meemaken'.
Ik kan rotten.com plaatjes wel heel tof vinden, maar dat wil nog niet zeggen dat 't OK is om dat soort plaatjes dan maar aan iedereen op te sturen, onder het kader van 'als je het niet wilt zien dan kijk je maar niet'.
Omdat niet elke moslim in een situatie terechtkomt waarvoor de koran geweld voorschrijft.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 12:45 schreef boyv het volgende:
[..]
Waarom is dan niet elke moslim een terrorist, als de koran zoveel geweld voorschrijft en je daartoe dus verplicht als gelovige?
Hier ben ik het helemaal mee eens.quote:Wat een boek ook voorschrijft, de persoon die het toepast is verantwoordelijk voor zijn daden, ongeacht hij dat uit een boekje heeft of niet.
zou wel vet zijn als er helemaal geen film komtquote:Op vrijdag 7 maart 2008 12:50 schreef niet_links het volgende:
[..]
Beetje kromme vergelijking. Jij stuurt die plaatjes op en adresseer je aan mensen of mail je aan mensen. Dan kijken ze al bij het openen. Nu wordt er een film gemaakt die je niet hoeft te zien en de grote groep die boos is nog niet eens kan zien.
Komop. Je hebt vast wel eens een reclameposter gezien waarbij je dacht 'nah, moet dat nou'?quote:Op vrijdag 7 maart 2008 12:40 schreef Gia het volgende:
Als iemand voor mijn ogen een kruisbeeld vernield dan voel ik me daardoor niet beledigd. Die figuur is strafbaar, omdat hij openbaar bezit vernield, maar meer ook niet. Als hij een kruisbeeld gaat kopen om dat in het openbaar te vernielen, moet hij dat lekker zelf weten. Daar word ik niet warm of koud van.
Dan print ik ze uit en hang ik ze op in bushokjes. Of ik begin het 8-uur journaal met een verhaal over gore plaatjes (waarbij ik gecensureerde gore plaatjes laat zien). Etcetera.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 12:50 schreef niet_links het volgende:
Beetje kromme vergelijking. Jij stuurt die plaatjes op en adresseer je aan mensen of mail je aan mensen. Dan kijken ze al bij het openen. Nu wordt er een film gemaakt die je niet hoeft te zien en de grote groep die boos is nog niet eens kan zien.
Ja, maar niet omdat ik me dan beledigd voel of zo.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 12:58 schreef gronk het volgende:
[..]
Komop. Je hebt vast wel eens een reclameposter gezien waarbij je dacht 'nah, moet dat nou'?
Een vergelijking moet wel reeel zijn. Dat was ie niet.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 13:00 schreef gronk het volgende:
[..]
Dan print ik ze uit en hang ik ze op in bushokjes. Of ik begin het 8-uur journaal met een verhaal over gore plaatjes (waarbij ik gecensureerde gore plaatjes laat zien). Etcetera.
Komop zeg, dat een vergelijking je niet aanstaat wil nog niet zeggen dat-ie geen hout snijdt.
Nee, dat vind jij.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 13:02 schreef niet_links het volgende:
[..]
Een vergelijking moet wel reeel zijn. Dat was ie niet.
quote:Op vrijdag 7 maart 2008 13:08 schreef niet_links het volgende:
[..]
Gelukkig ben ik vrij omdat te vinden en zeggen.
Maar, nou ff een stapje verder: stel dat je buurman weet dat je daar niet van gediend bent, en hij gaat expres voor jouw deur een collage ophangen van dat soort plaatjes. En als je 'm daarop aanspreekt dan houdt-ie hele zwamverhalen over 'vrijheid van meningsuiting' etc. Begint je dan je buurman niet een klein beetje een ontzettende lul te vinden?quote:Op vrijdag 7 maart 2008 13:06 schreef Gia het volgende:
Ik heb trouwens even gekeken op rotten.com, maar ik kan daar niks inzien dat mij beledigd. Sommige plaatjes zijn walgelijk, zoals dat gevreet aan een arm (of is het een been?) Dat hoef ik inderdaad niet te zien. En hang je het op dan is dat zeer confronterend, maar het is nog steeds niet beledigend.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |