abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57158433
Heeft iemand ervaring met deze opleiding? is het moeilijk? veel?

En het beroep, is het leuk?

Wat is de meerwaarde van HBO? (aangezien je met MBO sinds de nieuwe bemannings wet dezelfde vaarbevoegdheid heb)
Ik doe momenteel HBO logistiek & technische vervoerskunde en werk parttime bij de ECT, maar ik krijg steeds meer interesse om op zo'n groot containersschip te werken.

Dus mensen ervaringen zijn welkom
bier
pi_57160849
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 21:13 schreef italiaan1987 het volgende:
Heeft iemand ervaring met deze opleiding? is het moeilijk? veel?

En het beroep, is het leuk?

Wat is de meerwaarde van HBO? (aangezien je met MBO sinds de nieuwe bemannings wet dezelfde vaarbevoegdheid heb)
Ik doe momenteel HBO logistiek & technische vervoerskunde en werk parttime bij de ECT, maar ik krijg steeds meer interesse om op zo'n groot containersschip te werken.

Dus mensen ervaringen zijn welkom
Ik heb geen ervaring, maar vergeet alsjeblieft niet dat het om DEFENSIE gaat. Je wilt werken op een groot containerschip, fijn, maar je wordt ook opgeleid om mensen te doden indien dat noodzakelijk is of opgedragen aan je wordt. M.a.w. je wordt opgeleid tot militair, niet één of andere sullig kantoorbaantje. Met HBO kan je meteen naar de KIM en daarna ben je meteen officier en krijg je dus een management functie.
  dinsdag 4 maart 2008 @ 22:33:47 #3
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_57161024
Maritiem officier heeft niets met defensie te maken. Ik ken iemand die het op HBO-niveau volgt, en hoewel hij er wel wat tijd aan kwijt is, gaat het hem goed af. Bedenk je wel dat de kans groot is dat je uiteindelijk de helft van je leven op zee zit, en dat moet je maar net willen.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_57161250
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 22:33 schreef GlowMouse het volgende:
Maritiem officier heeft niets met defensie te maken. Ik ken iemand die het op HBO-niveau volgt, en hoewel hij er wel wat tijd aan kwijt is, gaat het hem goed af. Bedenk je wel dat de kans groot is dat je uiteindelijk de helft van je leven op zee zit, en dat moet je maar net willen.
Je kan later ook aan de wal een baan krijgen, ik zie mezelf ook niet heel me leven varen. Maar een jaar of 5-10 ofzo zou ik best willen.

Daarna een baan bij een rederij of als loods
bier
  dinsdag 4 maart 2008 @ 23:39:43 #5
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_57163402
Maritiem officier op het MBO?
pi_57164062
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 23:39 schreef Nobu het volgende:
Maritiem officier op het MBO?
Haha ja ik vond het ook al gek.
Maar het verschil schijnt dus te zijn opgeheven in de bemanningswet.
Blijkbaar tekort aan Maritiem officieren?
bier
  woensdag 5 maart 2008 @ 00:20:10 #7
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_57164143
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 00:15 schreef italiaan1987 het volgende:

[..]

Haha ja ik vond het ook al gek.
Maar het verschil schijnt dus te zijn opgeheven in de bemanningswet.
Ik kan me niet voorstellen dat je daar internationaal net zo makkelijk mee aan het werk gaat komen.
pi_57167801
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 00:20 schreef Nobu het volgende:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat je daar internationaal net zo makkelijk mee aan het werk gaat komen.
Ik heb geen idee...mijn voorkeur gaat echter uit naar de HBO versie.
bier
pi_57168423
Ik heb een paar jaar geleden HBO Marof gedaan (Terschelling en Vlissingen) - Doordat de MBO'ers het zelfde kunnen doen als de HBO'ers, heeft mij o.a. doen besluiten om verder te studeren (Ben nu bezig met een promotie onderzoek).

De opleiding is erg breed (navigatie, werktuigbouw, electro techniek, wetgeving, etc.). De stof is daardoor niet echt heel diepgaand maar wel erg veel. Ik had Havo als vooropleiding en vond het op zich prima te doen.
Hoe meer je weet, des te meer je weet wat je niet weet
  woensdag 5 maart 2008 @ 21:05:08 #10
185261 Scaurus
Memento mori
pi_57182583
Mien broer doet momenteel laatste jaar van MBO Marof. Loopt op dit moment al sinds augustus stage in de Middelandse Zee, dus wat ik nu vertel is misschien niet helemaal accuraat.

Naar ik weet is er wel verschil tussen MBO en HBO in dat HBO'ers doorgaans normalere mensen zijn. Volgens mijn broer lopen op 't MBO echt de grootste mongolen rond, van die Katwijkers die niet anders doen dan zuipen en in de pauzes naar de coffeeshop gaan. Hij zegt ook dat het een zware opleiding is, een van de zwaarste van het MBO. Zoals jschud al zegt krijg je veel technische en wiskundige dingen.

In de maritieme business is trouwens een nijpend tekort aan officieren/zeepersoneel, zo las ik enkele weken geleden in de krant.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_57191857
Vind het wel raar dat het verschil tussen MBO/HBO weg is.
Dan heeft het HBO toch weinig meerwaarde meer?
bier
pi_57192104
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 10:10 schreef italiaan1987 het volgende:
Vind het wel raar dat het verschil tussen MBO/HBO weg is.
Dan heeft het HBO toch weinig meerwaarde meer?
Voor het varen heeft het HBO misschien niet zo veel meerwaarde maar wanneer je verder studeert of een wal baan zoekt merk je het verschil wel degelijk.
pi_57199970
aha oke..

verder moet je een gezondheidsverklaring hebben....wat zijn daar de eisen van?
bier
  donderdag 6 maart 2008 @ 16:42:06 #14
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_57200031
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 00:15 schreef italiaan1987 het volgende:
Behoorlijk. Zoek een Duaal/BBL traject (eerste zijnde Hbo, tweede Mbo), zoek een leuke werkgever en je hebt een gratis opleiding waarbij je per maand nog aardig betaald wordt ook. Stond vorige week nog een flink artikel over in nrcnext dat er nu al een tekort is dat de komende jaren alleen maar groter wordt.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  donderdag 6 maart 2008 @ 16:46:30 #15
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_57200119
pi_57206176
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 16:39 schreef italiaan1987 het volgende:
aha oke..

iemand? wat betreft oren en ogen

[ Bericht 3% gewijzigd door italiaan1987 op 06-03-2008 21:07:32 ]
bier
pi_57206199
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 16:42 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Behoorlijk. Zoek een Duaal/BBL traject (eerste zijnde Hbo, tweede Mbo), zoek een leuke werkgever en je hebt een gratis opleiding waarbij je per maand nog aardig betaald wordt ook. Stond vorige week nog een flink artikel over in nrcnext dat er nu al een tekort is dat de komende jaren alleen maar groter wordt.
zozo mooi om te horen maar een duaal/bbl traject bestaat niet volgens mij.
bier
  donderdag 6 maart 2008 @ 22:32:29 #18
185261 Scaurus
Memento mori
pi_57208906
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 16:39 schreef italiaan1987 het volgende:
aha oke..

Naar ik weet voornamelijk gehoor en ogen (kleurenblindheid), maar ik kan niets met zekerheid zeggen.
  donderdag 6 maart 2008 @ 22:37:54 #19
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_57209081
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 20:59 schreef italiaan1987 het volgende:

[..]

zozo mooi om te horen maar een duaal/bbl traject bestaat niet volgens mij.
Hm, zit wel wat logica in ook. Bij BBL/Duaal traject ben je meestal 4 dagen in de week aan het werk en 1 dag in de week op school, of iets dergelijks. Dat laatste is lastig als je op een containerschip in een oceaan dobbert.

Maar ik zou zeker eens gaan kijken wat de mogelijkheden zijn. Er is veel werk en als het je een leuke opleiding en vooral een leuk werkveld lijkt, is het zeker de moeite.
pi_57228847
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 22:37 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Hm, zit wel wat logica in ook. Bij BBL/Duaal traject ben je meestal 4 dagen in de week aan het werk en 1 dag in de week op school, of iets dergelijks. Dat laatste is lastig als je op een containerschip in een oceaan dobbert.

Maar ik zou zeker eens gaan kijken wat de mogelijkheden zijn. Er is veel werk en als het je een leuke opleiding en vooral een leuk werkveld lijkt, is het zeker de moeite.
Lijkt mij zeker een heel leuk werkveld. En het betaald goed ook! Maar daar hangt mij keuze niet van af. Ik bedoel, je bent tog 2 a 3 maanden van huis (bij een grote rederij dan). En hoe leuk het ook is, ik ben er van bewust dat je wel je momenten krijgt van heimwee, dat is in zekere zin wel gezond dat je dat heb natuurlijk!
Echter moet je er wel tegenkunnen om lang alleen te zijn. Maar goed het is niet me 1e keer zolang van huis dus ik weet wat ik kan verwachten.
bier
pi_57303866
kickje
bier
  dinsdag 11 maart 2008 @ 12:46:20 #22
22386 the_RAVEN
Radioactieve Raaf
pi_57304260
ik ben werkzaam op de Hogeschool Zeeland (pr-afdeling) en wij bieden HBO Maritiem Officier aan http://www.hz.nl/HZ/NL/Opleidingen/Voltijd/Maritiem+Officier/ . Persoonlijk heb ik ook een aantal vrienden die deze opleiding volgen. Stage's duren meestal 4 maanden en het hangt van de maatschappij af waar je komt.

Een vriend zit bij MAERSK en die gaat van Hongkong naar Maleisie naar Dubai naar Italie. De ander zit weer in Canada en weer in Noordelijke Oostzee en kwam eens per 3 weken thuis voor 2 dagen.

Wat ik van alle studenten HBO hoor is dat je geen tijd hebt om je te vervelen tijdens het varen, reken op uren van 60-70 uur voor 4 / 5 maanden lang. Dat klinkt veel maar er is niet veel anders om te doen en luiheid wordt niet getolereerd.

Nog wat extra info:

Toelating

Om toegelaten te worden gelden de volgende diploma's:
HAVO met Natuur & Techniek en Natuur & Gezondheid
VWO met Natuur & Techniek & Natuur & Gezondheid
VWO met Economie & Maatschappij + Na1 en Cultuur & Maatschappij + Wia12 en Na1
MBO diploma

Keuring
Om tot de afstudeerstage te kunnen worden toegelaten, moet je voldoen aan bepaalde keuringseisen op het gebied van gehoor, gezichtsvermogen en lichamelijke gesteldheid. Die eisen gelden tenslotte ook voor kapiteins en stuurlieden. Nog vóórdat je met je studie begint, word je gekeurd. Bij je definitieve inschrijving heb je kopieën van de keuringsbewijzen nodig.

Kom je uit Vlaanderen?
Studenten die in Vlaanderen toelaatbaar zijn voor Hoger Onderwijs Lange Type (HOLT) zijn eveneens toelaatbaar tot de opleiding.

Verkort traject
Heb je de opleiding MBO-Maritiem Officier gedaan, dan kun je de opleiding in 2,5 jaar volgen. Het eerste studiejaar krijg je 1e en 2e jaars leerstof waarbij ook extra uren wiskunde en natuurkunde/mechanica. Het 2e studiejaar van dit traject is identiek aan de studiefase tussen de 2 stageperiodes van de reguliere opleiding. Het laatste half jaar volg je een afstudeerstage. Naar eigen keuze is dit aan boord van een koopvaardij-schip of aan de wal bij een maritiem bedrijf.

Niet toelaatbaar?
Als je 21 jaar of ouder bent en niet aan de toelatingseisen voldoet, kun je worden toegelaten als je met goed gevolg een toelatingsonderzoek aflegt. Je kunt dit aangeven bij je aanmelding bij de IB-Groep, waarna de HZ contact met je opneemt voor een afspraak.
pi_57306872
Tvp.
pi_57307943
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:46 schreef the_RAVEN het volgende:
ik ben werkzaam op de Hogeschool Zeeland (pr-afdeling) en wij bieden HBO Maritiem Officier aan http://www.hz.nl/HZ/NL/Opleidingen/Voltijd/Maritiem+Officier/ . Persoonlijk heb ik ook een aantal vrienden die deze opleiding volgen. Stage's duren meestal 4 maanden en het hangt van de maatschappij af waar je komt.

Een vriend zit bij MAERSK en die gaat van Hongkong naar Maleisie naar Dubai naar Italie. De ander zit weer in Canada en weer in Noordelijke Oostzee en kwam eens per 3 weken thuis voor 2 dagen.

Wat ik van alle studenten HBO hoor is dat je geen tijd hebt om je te vervelen tijdens het varen, reken op uren van 60-70 uur voor 4 / 5 maanden lang. Dat klinkt veel maar er is niet veel anders om te doen en luiheid wordt niet getolereerd.

Nog wat extra info:

Toelating

Om toegelaten te worden gelden de volgende diploma's:
HAVO met Natuur & Techniek en Natuur & Gezondheid
VWO met Natuur & Techniek & Natuur & Gezondheid
VWO met Economie & Maatschappij + Na1 en Cultuur & Maatschappij + Wia12 en Na1
MBO diploma

Keuring
Om tot de afstudeerstage te kunnen worden toegelaten, moet je voldoen aan bepaalde keuringseisen op het gebied van gehoor, gezichtsvermogen en lichamelijke gesteldheid. Die eisen gelden tenslotte ook voor kapiteins en stuurlieden. Nog vóórdat je met je studie begint, word je gekeurd. Bij je definitieve inschrijving heb je kopieën van de keuringsbewijzen nodig.

Kom je uit Vlaanderen?
Studenten die in Vlaanderen toelaatbaar zijn voor Hoger Onderwijs Lange Type (HOLT) zijn eveneens toelaatbaar tot de opleiding.

Verkort traject
Heb je de opleiding MBO-Maritiem Officier gedaan, dan kun je de opleiding in 2,5 jaar volgen. Het eerste studiejaar krijg je 1e en 2e jaars leerstof waarbij ook extra uren wiskunde en natuurkunde/mechanica. Het 2e studiejaar van dit traject is identiek aan de studiefase tussen de 2 stageperiodes van de reguliere opleiding. Het laatste half jaar volg je een afstudeerstage. Naar eigen keuze is dit aan boord van een koopvaardij-schip of aan de wal bij een maritiem bedrijf.

Niet toelaatbaar?
Als je 21 jaar of ouder bent en niet aan de toelatingseisen voldoet, kun je worden toegelaten als je met goed gevolg een toelatingsonderzoek aflegt. Je kunt dit aangeven bij je aanmelding bij de IB-Groep, waarna de HZ contact met je opneemt voor een afspraak.
mijn voorkeur gaat uit naar rotterdam.
Maar weet je toevallig ook waaraan je ogen moeten voldoen?
Mag je lenzen hebben?
bier
  dinsdag 11 maart 2008 @ 16:17:28 #25
22386 the_RAVEN
Radioactieve Raaf
pi_57308184
http://www.ivw.nl/Images/(...)rt_tcm247-213069.pdf

Het staat erin maar er staat een enorm stuk over in, even CTRL+F doen

Waarom Rotterdam?
pi_57309129
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 16:17 schreef the_RAVEN het volgende:
http://www.ivw.nl/Images/(...)rt_tcm247-213069.pdf

Het staat erin maar er staat een enorm stuk over in, even CTRL+F doen

Waarom Rotterdam?
Dichtbij huis, maarja dat maakt niet uit want als je vaart ben je ook lang ver van huis.
Grootste reden is, dat ik dan mijn bijbaantje bij de ECT kan houden. Naast dat het goed verdiend leer je ook al wat dingen over de scheepvaart.
bier
  dinsdag 11 maart 2008 @ 19:58:36 #27
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_57312813
Gewoon lekker op Terschelling gaan zitten man
pi_57318172
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 19:58 schreef Nobu het volgende:
Gewoon lekker op Terschelling gaan zitten man
ervaringen?
bier
pi_57319045
Ik studeer op Terschelling op het MIWB (Maritiem Instituut Willem Barentsz, hence the name).

Moet ff zeggen dat we hier erg gelachen hebben om die opmerking over het doden van mensen, dat leer je dus hier niet....

En die keuringen stellen niets voor. Je moet voor 3 dingen gekeurt worden: ogen, oren en medisch. Als je je inschrijft bij school krijg je al die info wel.

Het verschil tussen MBO en HBO zit em absoluut niet in de functie die je aan boord krijgt. Meer in de hoeveelheid werkgelegenheid die je aan de wal krijgt als je genoeg hebt van het varen.

Als je meer info wil hoor ik het wel
pi_57319156
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 23:56 schreef Willem_B het volgende:
Ik studeer op Terschelling op het MIWB (Maritiem Instituut Willem Barentsz, hence the name).

Moet ff zeggen dat we hier erg gelachen hebben om die opmerking over het doden van mensen, dat leer je dus hier niet....

En die keuringen stellen niets voor. Je moet voor 3 dingen gekeurt worden: ogen, oren en medisch. Als je je inschrijft bij school krijg je al die info wel.

Het verschil tussen MBO en HBO zit em absoluut niet in de functie die je aan boord krijgt. Meer in de hoeveelheid werkgelegenheid die je aan de wal krijgt als je genoeg hebt van het varen.

Als je meer info wil hoor ik het wel
haha ja dat dacht ik ook al, die gozer denkt zeker dat maritiem officier een functie bij de marine ofzo is.

Maar goed de opleiding inhoudelijk...is die moeilijk/zwaar? en dan vooral het technische gedeelte? Moet je echt een heel schip kunnen repareren enzo?
bier
pi_57319430
Mja dat hangt er echt vanaf wie je vraagt, ikzelf heb nogal veel problemen gehad met de studie maar dat komt ook omdat ik van een MBO af kwam zonder wiskunde e.d. dus had daar nogal een achterstand in. Ben helaas ook een keer blijven zitten omdat ik m'n wiskunde niet gehaald heb. Dat is nogal pittig.

De rest van de vakken is helaas vooral ook theoretisch, wat je je maar kan bedenken om te berekenen aan een hoofd motor moet je hier wel berekenen.

De studie is zo opgezet dat je leert voor stuurman en machinist (dat is het MAROF systeem) en dat houdt wel in dat je dus van beide dingen wat af moet weten. Het hele schip repareren hoeft niet, daar heb je filipijnen voor , maar wel belading, astro navigatie, kaart navigatie, machine kamer dingen etc etc
pi_57319557
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 00:15 schreef Willem_B het volgende:
Mja dat hangt er echt vanaf wie je vraagt, ikzelf heb nogal veel problemen gehad met de studie maar dat komt ook omdat ik van een MBO af kwam zonder wiskunde e.d. dus had daar nogal een achterstand in. Ben helaas ook een keer blijven zitten omdat ik m'n wiskunde niet gehaald heb. Dat is nogal pittig.

De rest van de vakken is helaas vooral ook theoretisch, wat je je maar kan bedenken om te berekenen aan een hoofd motor moet je hier wel berekenen.

De studie is zo opgezet dat je leert voor stuurman en machinist (dat is het MAROF systeem) en dat houdt wel in dat je dus van beide dingen wat af moet weten. Het hele schip repareren hoeft niet, daar heb je filipijnen voor , maar wel belading, astro navigatie, kaart navigatie, machine kamer dingen etc etc
ok, en de lessen en hoeveelheid stof? is dat veel? Welke mbo opleiding heb je hiervoor eigenlijk gedaan?
bier
pi_57319671
Nou toen er bericht was dat studenten klaagden over te weinig lessen vonden wij het wat vreemd eigenlijk. Denk dat we gemiddeld rond de 30 uur in de week les hebben. Heb MBO ICT niv4 gedaan. Je krijgt wel veel stof maar het wordt goed uitgelegd en zolang je wel je huiswerk doet (iets waar ik nogal problemen mee heb) kan je het goed bij houden.
pi_57319773
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 00:27 schreef Willem_B het volgende:
Nou toen er bericht was dat studenten klaagden over te weinig lessen vonden wij het wat vreemd eigenlijk. Denk dat we gemiddeld rond de 30 uur in de week les hebben. Heb MBO ICT niv4 gedaan. Je krijgt wel veel stof maar het wordt goed uitgelegd en zolang je wel je huiswerk doet (iets waar ik nogal problemen mee heb) kan je het goed bij houden.
en heb je ook van die projectopdrachten met een groep? en wat houden die in:p

ik ga trouwens zaterdag naar de opendag.
bier
  woensdag 12 maart 2008 @ 09:45:53 #35
185261 Scaurus
Memento mori
pi_57322611
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 00:15 schreef Willem_B het volgende:
Dat gaan ze volgend jaar toch scheiden, omdat het anders te zwaar/ingewikkeld is?
  woensdag 12 maart 2008 @ 11:49:37 #36
22386 the_RAVEN
Radioactieve Raaf
pi_57324679
ik hoor ook van studenten dat MAROF een behoorlijk pittige HBO opleiding is.

Wat ik wel wil toevoegen is dat het een apart wereldje is, niet iedereen past erin.
pi_57326651
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 09:45 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Dat gaan ze volgend jaar toch scheiden, omdat het anders te zwaar/ingewikkeld is?
Toch weer scheiden? vroeger was het toch ook al gescheiden?
bier
pi_57328770
Mja ik heb die geruchten ook gehoord, nog niets van gemerkt eigenlijk. Is die open dag niet de 29ste?

Het is zeker een apart wereldje, in de eerste twee jaar van de opleiding zit je op de campus die bij school hoort, daar kom je er heel snel achter of het wel of niet wat voor je is . Ik had het er reuze gezellig, misschien iets te gezellig....

Studenten van andere opleidingen zullen het wel niet met me eens zijn, maar volgens mij is er moeilijk een mooiere plek voor te stellen om te studeren. 's Winters is het wel rustig in de kroegen maar dan zorgt de studentenvereniging wel voor feesten. 's Zomers is het fantastisch hier met als hoogtepunten de H-T sloepen race en het Oerol natuurlijk.
pi_57329064
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 15:43 schreef Willem_B het volgende:
Mja ik heb die geruchten ook gehoord, nog niets van gemerkt eigenlijk. Is die open dag niet de 29ste?

Het is zeker een apart wereldje, in de eerste twee jaar van de opleiding zit je op de campus die bij school hoort, daar kom je er heel snel achter of het wel of niet wat voor je is . Ik had het er reuze gezellig, misschien iets te gezellig....

Studenten van andere opleidingen zullen het wel niet met me eens zijn, maar volgens mij is er moeilijk een mooiere plek voor te stellen om te studeren. 's Winters is het wel rustig in de kroegen maar dan zorgt de studentenvereniging wel voor feesten. 's Zomers is het fantastisch hier met als hoogtepunten de H-T sloepen race en het Oerol natuurlijk.
De opendag van het STC in rotterdam is vanavond en zaterdag.
Ik ga vanavond denk al kijken.

Ik hoop dat ik wat vrijstellingen krijg aangezien me Logistieke achtergrond. Maar ik denk dat het niet meer is dan een paar vakken en er gewoon 4 jaar over moet doen.
Ik hoop dat het waar is van die scheiding. Mechanica en elektrotechniek is niet mijn sterkste kant. Wiskunde en natuurkunde lukt wel.
bier
pi_57331272
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 15:43 schreef Willem_B het volgende:

Ik vond dat ik van te veel vakken te weining diepgang kreeg (moet ook wel aangezien je leert voor stuurman en wtk'er). Tis echt een beroeps opleiding wat handig is als je zeker wilt gaan varen. Maar, zoals in mijn geval, je niet meer wilt gaan varen na de opleiding, dan zijn de wal baan mogelijkheden vrij beperkt met de MAROF opeiding. Hoewel je "ing" bent, heb je niet de engineering achergrond van andere HTS opleidingen (zoals eerder vermeld; te weinig van van te veel vakken). Mede door een opendag op het MIWB, had ik een te idealistisch beeld van het beroep en de opleiding (alsof je elke dag op de simulator zit, zo werd dat voorgesteld).
Ik denk dat de HBO MAROF opleding een erg goede opleiding is zolang je zeker weet dat je een poosje blijft varen na je afstuderen.
  woensdag 12 maart 2008 @ 20:05:50 #41
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_57334321
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 17:52 schreef jschud het volgende:

[..]

Ik vond dat ik van te veel vakken te weining diepgang kreeg (moet ook wel aangezien je leert voor stuurman en wtk'er). Tis echt een beroeps opleiding wat handig is als je zeker wilt gaan varen. Maar, zoals in mijn geval, je niet meer wilt gaan varen na de opleiding, dan zijn de wal baan mogelijkheden vrij beperkt met de MAROF opeiding. Hoewel je "ing" bent, heb je niet de engineering achergrond van andere HTS opleidingen (zoals eerder vermeld; te weinig van van te veel vakken). Mede door een opendag op het MIWB, had ik een te idealistisch beeld van het beroep en de opleiding (alsof je elke dag op de simulator zit, zo werd dat voorgesteld).
Ik denk dat de HBO MAROF opleding een erg goede opleiding is zolang je zeker weet dat je een poosje blijft varen na je afstuderen.
Er is mij ooit eens verteld dat na een jaar of vijftien het meerendeel van de MarOf niet meer vaart.
pi_57342065
Trouwens met MBO Marof mag je alleen onder de NL vlag varen.
bier
pi_57345057
Dat is alleen voor stage, als je klaar bent met de studie maakt het geen barst meer uit.

Een HBO'er vaart gemiddeld 5 jaar en gaat daarna aan de wal werken. Vooral omdat je daar dan meer kan verdienen.

MBO'ers varen over het algemeen langer door.
pi_57361650
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 08:47 schreef Willem_B het volgende:
Dat is alleen voor stage, als je klaar bent met de studie maakt het geen barst meer uit.

Een HBO'er vaart gemiddeld 5 jaar en gaat daarna aan de wal werken. Vooral omdat je daar dan meer kan verdienen.

Voor een MBO opleiding krijg je daar immers ook bizar voor betaald. Ik zit ook te denken om misschien de MBO versie te doen, maar dan eerst mn huidige opleiding afmaak zodat ik toch een HBO titel heb.
bier
pi_57395402
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 08:47 schreef Willem_B het volgende:

hoe heb jij de stages ervaren?
bier
pi_57422275
Kickje.
Zijn er ook mensen die al als maritiem officier gevaren hebben...hoe hebben jullie dat ervaren?
bier
pi_57427857
Zelf alleen de eerste stage gevaren, bij P&O Nedlloyd (Maersk tegenwoordig). Het was mij dusdanig niet bevallen, dat ik via de examencommissie het voor elkaar heb gekregen om mijn tweede stage aan de wal te mogen doen. Wel diploma gekregen alleen geen vaar bevoegdheid.

Dit is natuurlijk maar een enkel voorbeeld. Zo zullen er tig mensen zijn die het stage varen hartstikke te gek vonden.

Er waren 4 aspecten wat mij slecht is bevallen:

• Mijn stage begeleider had een verhouding met een mede stagiaire (v) - je begrijpt wel dat die alle aandacht kreeg.
  • Ik vond het erg saai om 4 maanden met een groep van 20 man te moeten optrekken - ziet weinig andere mensen.
  • Ik ben niet al te groot en stevig gebouwd dus het werk in de machinekamer was soms best zwaar. Daarnaast een gevaarlijke werkomgeving. Een paar keer gehad dat het niet veel had gescheeld of ik had zwaar letsel gehad (takels die een paar cm van je vandaan op de grond kletteren)
  • Ik vond het werk niet bepaald HBO niveau.

Het leuke vond ik wel het stappen aan de wal - heb echt de gelegenheid gehad om een aantal plaatsen goed te bekijken. Daarnaast was de accommodatie erg goed, zelfs voor een stagiaire. Een mooie hut, goed voedsel, bediening, zwembad, fitness ruimte, etc. (dit hangt natuurlijk ook een beetje af van de rederij en schip). En natuurlijk is het hartsikke gaaf om de zee te zien, zowel met storm als met mooi weer in de middellandse zee waneer er dolfijnen meezwemmen.

Uiteindelijk namen de negatieve aspecten de overhand waardoor ik veel heimwee kreeg en na 2 maanden wilde stoppen (toen we even in Rotterdam lagen). Mijn ouders hebben mij toen weer aan boord moeten slepen/schoppen (overigens goed bedoeld want hierdoor heb ik wel een stage afgemaakt - betekent geen studie vertraging).

Nogmaals, dit is maar een enkle voorbeeld.

[ Bericht 4% gewijzigd door jschud op 17-03-2008 10:52:56 ]
  • Hoe meer je weet, des te meer je weet wat je niet weet
    pi_57430385
    Hoezo vond je het werk niet bepaald hbo niveau dan?
    En wat heb je precies aan de wal gedaan? Het is wel vervelend als je er aan boord pas achter komt dat het niet is wat je wil.
    bier
    pi_57430970
    quote:
    Op maandag 17 maart 2008 13:00 schreef italiaan1987 het volgende:
    Hoezo vond je het werk niet bepaald hbo niveau dan?
    En wat heb je precies aan de wal gedaan? Het is wel vervelend als je er aan boord pas achter komt dat het niet is wat je wil.
    Een simpel voorbeeld. Ik probeer er achter te komen waar blind vermogen nu precies voor nodig is aan boord. Niemand van de officieren kan het mij uitleggen behalve de HWTK. Dit is eigenlijk basis electro techniek dus ze zouden het moeten weten ( ik eigenlijk ook ).

Daarnaast zijn de meeste handelingen aan boord vrij standaard (kaarten bijwerken, reefers checken, etc. navugeren). Het is dus niet echt noodzakelijk om wat dieper na te denken. Wanneer dingen echt gecompliceerd worden, halen ze er wel een expert bij (of vragen om advies). Ik ontken niet dat een HBO niveau af en toe wel eens handig kan zijn, maar over het algemeen is dat niet nodig. Mij gaf dat een vrij onbevredigend gevoel om te moeten vast stellen dat ik aan boord mijn HBO niveau niet kan handhaven, laat staan te verhogen.

Gedurende mijn stage aan de wal (P&O Nedlloyd) heb ik de procedures voor reefer containers geanalyseerd, verbeterd, en geimplementeerd in het intranet systeem. Dat was best wel uitfagend en leuk.

Nogmaals, ik wil je niet ontmoedigen om de opleiding te doen (sommige van mijn vrienden varen en hebben het prima naar hun zin). Maar maak wel een weloverwogen beslissing, met name omdat het veranderen van carriere richting met een Marof diploma vlak na het afstuderen vrij lastig kan zijn (spreek uit eigen ervaring)

PS. sorry voor mijn nederlandse spelling maar dat krijg je wanneer je al 4 jaar woont en werkt in de UK.

[ Bericht 3% gewijzigd door jschud op 17-03-2008 13:36:51 ]
    pi_57431085
    quote:
    Op maandag 17 maart 2008 13:31 schreef jschud het volgende:

[..]

Een simpel voorbeeld. Ik probeer er achter te komen waar blind vermogen nu precies voor nodig is aan boord. Niemand van de officieren kan het mij uitleggen behalve de HWTK. Dit is eigenlijk basis electro techniek dus ze zouden het moeten weten ( ik eigenlijk ook ).

Daarnaast zijn de meeste handelingen aan boord vrij standaard (kaarten bijwerken, reefers checken, etc. navugeren). Het is dus niet echt noodzakelijk om wat dieper na te denken. Wanneer dingen echt gecompliceerd worden, halen ze er wel een expert bij (of vragen om advies). Ik ontken niet dat een HBO niveau af en toe wel eens handig kan zijn, maar over het algemeen is dat niet nodig. Mij gaf dat een vrij onbevredigend gevoel om te moeten vast stellen dat ik aan boord mijn HBO niveau niet kan handhaven, laat staan te verhogen.

Gedurende mijn stage aan de wal (P&O Nedlloyd) heb ik de procedures voor reefer containers geanalyseerd, verbeterd, en geimplementeerd in het intranet systeem. Dat was best wel uitfagend en leuk.

Nogmaals, ik wil je niet ontmoedigen om de opleiding te doen (sommige van mijn vrienden varen en hebben het prima naar hun zin). Maar maak wel een weloverwogen beslissing, met name omdat het veranderen van carriere richting met een Marof diploma vlak na het afstuderen vrij lastig kan zijn (spreek uit eigen ervaring)

PS. sorry voor mijn slechte nederlandse spelling maar dat krijg je wanneer je al 4 jaar woont en werkt in de UK.
    pi_57431156
    quote:
    Op maandag 17 maart 2008 13:31 schreef jschud het volgende:

[..]

In mijn geval zal dat minder moeilijk gaan, (heb al MBO logistiek, en Propedeuse HBO logistiek). Mij lijkt mij het echter hartstikke gaaf om te varen, maarja dat leek jou ook denk ik. Wat jij aan boord deed is natuurlijk beginners niveau, ik neem aan dat 1e stuurman en Kapitein/HWTK wel een HBO niveau halen.
    Wat voor zwaar werk moet je dan doen in de machinekamer? Daar hebben ze toch filipijnen enzo voor?

Tevens heb ik vernomen bij de opendag van de hoge zeevaart school dat je 25% van je vakken een 4 of een 5 mag staan.
    En als je onder de NL vlag vaart is een MBO opleiding genoeg. Maarja de vraag is of ik Heel me leven onder de NL vlag wil varen. Bijvoordeeld de Duitse Rederijen Hamburg sud en Hapag lloyd hebben namelijk ook hele aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.
    bier
    pi_57432618
    quote:
    Op maandag 17 maart 2008 13:42 schreef italiaan1987 het volgende:

[..]

In mijn geval zal dat minder moeilijk gaan, (heb al MBO logistiek, en Propedeuse HBO logistiek). Mij lijkt mij het echter hartstikke gaaf om te varen, maarja dat leek jou ook denk ik. Wat jij aan boord deed is natuurlijk beginners niveau, ik neem aan dat 1e stuurman en Kapitein/HWTK wel een HBO niveau halen.
    Wat voor zwaar werk moet je dan doen in de machinekamer? Daar hebben ze toch filipijnen enzo voor?

Tevens heb ik vernomen bij de opendag van de hoge zeevaart school dat je 25% van je vakken een 4 of een 5 mag staan.
    En als je onder de NL vlag vaart is een MBO opleiding genoeg. Maarja de vraag is of ik Heel me leven onder de NL vlag wil varen. Bijvoordeeld de Duitse Rederijen Hamburg sud en Hapag lloyd hebben namelijk ook hele aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.
    Tuurlijk, wanneer je de hogere rangen bereikt zal je ook wel meer op HBO niveau moeten functioneren (management, etc.). Echter wat mij tegenviel was de (in mijn ogen) beperkte technische kennis van de andere officieren. Nu ben ik ook wel nieuwschierig aangelegd, wilde altijd weten waarom iets zo werkt. Maar blijkbaar heb je die kennis niet nodig omdat zelfs MBO'ers het prima redden.

Ondanks dat je matrozen aan boord hebt moet je zelf ook wel eens een slag sleutel of zo gebruiken. Trappen op en afrennen bij een temperatuur van 60 graden daar aan toe, maar onder diezelfde omstandigheden grote bouten los en aandraaien is een ander verhaal. Een keer in een 50MW carter van een diesel moter gewerkt. Vond dat echt niet leuk - tis er warm, overal olie (glad) en het idee dat je in een ruimte van een gigantische machine zit gaf me echt de kriebels.
    Ik had wel eens verhalen gehoord dat er mensen per ongeluk waren opgesloten in het carter. Je kunt wel raden dat je het er niet levend van afbrengt wanneer de motor wordt gestart.

Ja, een vriend van mij 27 jaar is nu 1st stuurman bij Hapag Lloyd. Heeft het er prima naar de zin.
    pi_57442316
    quote:
    Op maandag 17 maart 2008 14:59 schreef jschud het volgende:

[..]

Tuurlijk, wanneer je de hogere rangen bereikt zal je ook wel meer op HBO niveau moeten functioneren (management, etc.). Echter wat mij tegenviel was de (in mijn ogen) beperkte technische kennis van de andere officieren. Nu ben ik ook wel nieuwschierig aangelegd, wilde altijd weten waarom iets zo werkt. Maar blijkbaar heb je die kennis niet nodig omdat zelfs MBO'ers het prima redden.

Ondanks dat je matrozen aan boord hebt moet je zelf ook wel eens een slag sleutel of zo gebruiken. Trappen op en afrennen bij een temperatuur van 60 graden daar aan toe, maar onder diezelfde omstandigheden grote bouten los en aandraaien is een ander verhaal. Een keer in een 50MW carter van een diesel moter gewerkt. Vond dat echt niet leuk - tis er warm, overal olie (glad) en het idee dat je in een ruimte van een gigantische machine zit gaf me echt de kriebels.
    Ik had wel eens verhalen gehoord dat er mensen per ongeluk waren opgesloten in het carter. Je kunt wel raden dat je het er niet levend van afbrengt wanneer de motor wordt gestart.

Ja, een vriend van mij 27 jaar is nu 1st stuurman bij Hapag Lloyd. Heeft het er prima naar de zin.
    En wat doe je nu dan?
    Krijg je trouwens ook stagevergoeding?
    Maar je bent dus eigenlijk ook een soort van monteur gelijk als ik het goed begrijp.
    bier
    pi_57447638
    quote:
    Op woensdag 12 maart 2008 09:45 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Ja voor het MBO is het al gescheiden en voor het HBO zijn ze op dit moment bezig. Maar vergeet niet dat je door je minors je al kan speciferen. Het opleidings nivo van het MBO is goed te doen. Maar als je op een echte container bak wilt gaan varen moet je minimaal HBO hebben. Nedloyd / Mearsk varen op dit moment alleen met voorkeur voor HBO'ers. Ze zullen het niet zegen maar ze doen het wel.

Maar HBO stuurman komt er niet voor 2009 denk ik. De opleidng willen ze scheiden en het les programma's staat in de startblokken. Maar het zal waarschijnlijk bestaan uit 1 gemengd jaar voor de basis kennis. En daarna in het tweede jaar een keuze tussen Marof, WTK en Stuurman/vrouw.
    pi_57447701
    quote:
    Op maandag 17 maart 2008 13:42 schreef italiaan1987 het volgende:

[..]

Voor het MBO heb je vaarbevoegdheid voor alle schepen wereldwijd. Ook in duitsland. Maar het verschil zit hem namelijk in het managment gedeelte die je bij het MBO niet krijgt.

Zo ver ik weet moet ik alle vakken boven een 5.5 halen (Met uitzondering voor wis en natuurkunde.)

Ja je bent een monteur die alles moet kunnen fixen. Van koelinstatie tot en met een motoren van 30 tot 50 MW.

Stage vergoedingen bedroegen ongeveer 250 / per maand. Met uit schieters naar boven.
    pi_57448735
    quote:
    Op maandag 17 maart 2008 22:54 schreef italiaan1987 het volgende:

[..]

En wat doe je nu dan?
    Krijg je trouwens ook stagevergoeding?
    Maar je bent dus eigenlijk ook een soort van monteur gelijk als ik het goed begrijp.
    Ik ben nu bezig met een PhD (Doctor of Philosophy) in Marine Electrical Engineering aan de University of Strathclyde (UK).

Voor mijn vaarstage kreeg ik iets van 250 (gulden of euro, kweet het niet meer). Helaas nada noppes voor min wal stage

Ja, je bent zeker een soort monteur. Op Terschelling kregen we bijvoorbeeld les in het meest onzinnige vak ooit; we moesten een ronde stalen massief stukje staal vierkant maken. Heb vele uren met een vijl lopen ploeteren. Je moets dit "vak" halen anders kreeg je je propedeuse niet (ook al had je alle andere vakken wel gehaald).
    pi_57461359
    quote:
    Op dinsdag 18 maart 2008 09:44 schreef Eris het volgende:

[..]

Ja voor het MBO is het al gescheiden en voor het HBO zijn ze op dit moment bezig. Maar vergeet niet dat je door je minors je al kan speciferen. Het opleidings nivo van het MBO is goed te doen. Maar als je op een echte container bak wilt gaan varen moet je minimaal HBO hebben. Nedloyd / Mearsk varen op dit moment alleen met voorkeur voor HBO'ers. Ze zullen het niet zegen maar ze doen het wel.

Maar HBO stuurman komt er niet voor 2009 denk ik. De opleidng willen ze scheiden en het les programma's staat in de startblokken. Maar het zal waarschijnlijk bestaan uit 1 gemengd jaar voor de basis kennis. En daarna in het tweede jaar een keuze tussen Marof, WTK en Stuurman/vrouw.
    Jammer dat het volgend jaar nog niet gescheiden is. Mijn voorkeur gaat erg uit naar het nautische gedeelte.
    bier
    pi_57461424
    quote:
    Op dinsdag 18 maart 2008 09:49 schreef Eris het volgende:

[..]

Voor het MBO heb je vaarbevoegdheid voor alle schepen wereldwijd. Ook in duitsland. Maar het verschil zit hem namelijk in het managment gedeelte die je bij het MBO niet krijgt.

Zo ver ik weet moet ik alle vakken boven een 5.5 halen (Met uitzondering voor wis en natuurkunde.)

Ja je bent een monteur die alles moet kunnen fixen. Van koelinstatie tot en met een motoren van 30 tot 50 MW.

Stage vergoedingen bedroegen ongeveer 250 / per maand. Met uit schieters naar boven.
    Ja in rotterdam mocht je 25% een 4 of een 5 staan. Wel zijn er een paar kernvakken die je wel voldoende moest hebben.
    bier
    pi_57463363
    quote:
    Op dinsdag 18 maart 2008 09:49 schreef Eris het volgende:

[..]

Hele montoren fixen :| damn...is dat niet moeilijk?
    bier
    pi_57466147
    quote:
    Op dinsdag 18 maart 2008 10:45 schreef jschud het volgende:

[..]

Ik ben nu bezig met een PhD (Doctor of Philosophy) in Marine Electrical Engineering aan de University of Strathclyde (UK).

Voor mijn vaarstage kreeg ik iets van 250 (gulden of euro, kweet het niet meer). Helaas nada noppes voor min wal stage

Ja, je bent zeker een soort monteur. Op Terschelling kregen we bijvoorbeeld les in het meest onzinnige vak ooit; we moesten een ronde stalen massief stukje staal vierkant maken. Heb vele uren met een vijl lopen ploeteren. Je moets dit "vak" halen anders kreeg je je propedeuse niet (ook al had je alle andere vakken wel gehaald).
    en die stage vergoeding kreeg je dat handje contantje ofzo? Als je meehelpt met sjorren krijg je soms meer hoorde ik.Maar goed je blijft dus wel in het maritieme wereldje werken?
    bier
    pi_57492134
    quote:
    Op dinsdag 18 maart 2008 20:46 schreef italiaan1987 het volgende:

[..]

Jammer dat het volgend jaar nog niet gescheiden is. Mijn voorkeur gaat erg uit naar het nautische gedeelte.
    Ze gaan voor MBO in stromers (Marof) volgend jaar van start. Normale instroom zal het eerste jaar waarschijnlijk bestaan uit een "basis" kenins vooor beide vakken en in de 2de specialeseren.

Maar vergeet niet dat je in het 4de jaar je voledig kan specialeseren.

Ik weet niet hoe het de rest van Nederland is. maar dit is in Vlissingen het geval...

Als je bij een Nederlandse reder werkt krijg je gewoon via de bank uit betaald. Voor het sjoren krijg je als je geluk heb betaald maar ik heb het niet gemerkt. Let op dat dit normaal gesproken ook jouw taak niet is...

En een hele motor fixen doe je niet op een dag. Meestal is het standaard onderhoud. Maarja een kapote turbocharger moet ook gefixed worden. (Of een uitlaat gassen lekage enz..)

[ Bericht 11% gewijzigd door Eris op 20-03-2008 01:09:56 ]
    pi_57494652
    quote:
    Op donderdag 20 maart 2008 01:04 schreef Eris het volgende:

[..]

Ze gaan voor MBO in stromers (Marof) volgend jaar van start. Normale instroom zal het eerste jaar waarschijnlijk bestaan uit een "basis" kenins vooor beide vakken en in de 2de specialeseren.

Ik weet niet hoe het de rest van Nederland is. maar dit is in Vlissingen het geval...

Als je bij een Nederlandse reder werkt krijg je gewoon via de bank uit betaald. Voor het sjoren krijg je als je geluk heb betaald maar ik heb het niet gemerkt. Let op dat dit normaal gesproken ook jouw taak niet is...

En een hele motor fixen doe je niet op een dag. Meestal is het standaard onderhoud. Maarja een kapote turbocharger moet ook gefixed worden. (Of een uitlaat gassen lekage enz..)
    Studeer jij in Vlissingen? Doe je daar het MBO of het HBO? Ik heb daar 3 jaar op het Marof HBO gezeten ( aan de Boulevard). Daar waren ook MBO klassen. Ik merkte dat toen (6 a 8 geleden..... wordt alweer oud) er nog een echte wij-zij mentaliteit heerste. De MBO'ers werden door de HBO'ers over het algemeen niet echt serieus genomen. Is dat nog steeds zo?
    pi_57496523
    Nu ben ik bezig met het HBO. Hier voor MBO ook in Vlissingen. Maar volgens mij valt de Wij-zijn mentaliteit wel erg me. Maar het MBO / HBO is op dit moment nog erg gescheiden. Ook totaal andere les tijden / roosters.

Nadeel van de zijinstroom dat het practisch onderdeel zo goed als niet bestaat.
      donderdag 20 maart 2008 @ 11:29:50 #64
    22386 the_RAVEN
    Radioactieve Raaf
    pi_57496619
    Hallo Eris,

Bevalt het op de boulevard? Een groot pluspunt van die locatie is 't Smoske.
    pi_57496672
    quote:
    Op donderdag 20 maart 2008 11:25 schreef Eris het volgende:
    Nu ben ik bezig met het HBO. Hier voor MBO ook in Vlissingen. Maar volgens mij valt de Wij-zijn mentaliteit wel erg me. Maar het MBO / HBO is op dit moment nog erg gescheiden. Ook totaal andere les tijden / roosters.

Nadeel van de zijinstroom dat het practisch onderdeel zo goed als niet bestaat.
    Werkt A.de G. er nog steeds (geloof pompen etc.)? Was een aardige docent maar snapte nooit wat van zijn lessen over meet-en-regel techniek. Vooral zijn uitleg over LaPlace transformaties was een en al wazig.
    pi_57497294
    quote:
    Op donderdag 20 maart 2008 01:04 schreef Eris het volgende:

[..]

Wel beter dat ze het gaan scheiden . Zit te twijfelen tussen Amsterdam en Rotterdam.
    bier
      donderdag 20 maart 2008 @ 12:20:28 #67
    22386 the_RAVEN
    Radioactieve Raaf
    pi_57497737
    quote:
    Op donderdag 20 maart 2008 11:32 schreef jschud het volgende:

[..]

Werkt A.de G. er nog steeds (geloof pompen etc.)? Was een aardige docent maar snapte nooit wat van zijn lessen over meet-en-regel techniek. Vooral zijn uitleg over LaPlace transformaties was een en al wazig.
    Die werkt er nog steeds
    pi_57502571
    Idd die werkt er nog steeds. Zijn uitleg is idd erg wazig maar gelukkig hebben we dat net achter de rug. Nu gaat te minste over echte dingen. En somige dingen moet je maar snel vergeten. (Motoren enz). Je wordt alleen zo moe van zijn reclame voor de KNVTS en zijn minors (Future propulsion systems/primemovers).

Het is er ideaal en natuurlijk erg lekker om smoske om de hoek te hebben.

Voor de rest vermaak ik me er goed. Al hoewel ik het aardig theoretisch gericht vind. Geen brug sim meer

italiaan1987 Uit ervaringen van klasgenoten (Die in Rotterdam op school hebben gezeten) was daar het HBO vaak het onder geschoven kindje ten op zichte van het MBO. Daat heeft idd wel nadelen. Maar ja dat was ook weer 4 tot 8 jaar geleden. Amsterdam heb ik geen ervaringen me en ken er ook niet veel mensen van. Als je qua naam wilt kijken komen terschelling en Vlissingen er vaak nog wel het beste uit. Maar dat heeft ook nadelen dat het wat minder steden zijn. Terschelingen niet meer dan een paar duizend. En vlissingen is ook geen echte studenten stad zoals Amsterdam / Rotterdam of Utrecht.

Als je bij Mearsk wilt gaan werken kan je het beste kiezen voor Terschelling omdat hun daar een complete minor voor hebben in het vierde jaar... (Maar die varen ook voledig als MAROF)

Tevens weet ik niet wat plannen in de rest van Nederland zijn over de mono opleiding. Ik weet wel dat de wens van de KNVR is om een mono opleiding te hebben als de mono MBO klaar is. Maar volgens mij is dat alleen in Vlissingen nog.
    pi_57507518
    quote:
    Op donderdag 20 maart 2008 16:18 schreef Eris het volgende:
    Idd die werkt er nog steeds. Zijn uitleg is idd erg wazig maar gelukkig hebben we dat net achter de rug. Nu gaat te minste over echte dingen. En somige dingen moet je maar snel vergeten. (Motoren enz). Je wordt alleen zo moe van zijn reclame voor de KNVTS en zijn minors (Future propulsion systems/primemovers).

Het is er ideaal en natuurlijk erg lekker om smoske om de hoek te hebben.

Voor de rest vermaak ik me er goed. Al hoewel ik het aardig theoretisch gericht vind. Geen brug sim meer

italiaan1987 Uit ervaringen van klasgenoten (Die in Rotterdam op school hebben gezeten) was daar het HBO vaak het onder geschoven kindje ten op zichte van het MBO. Daat heeft idd wel nadelen. Maar ja dat was ook weer 4 tot 8 jaar geleden. Amsterdam heb ik geen ervaringen me en ken er ook niet veel mensen van. Als je qua naam wilt kijken komen terschelling en Vlissingen er vaak nog wel het beste uit. Maar dat heeft ook nadelen dat het wat minder steden zijn. Terschelingen niet meer dan een paar duizend. En vlissingen is ook geen echte studenten stad zoals Amsterdam / Rotterdam of Utrecht.

Als je bij Mearsk wilt gaan werken kan je het beste kiezen voor Terschelling omdat hun daar een complete minor voor hebben in het vierde jaar... (Maar die varen ook voledig als MAROF)

Tevens weet ik niet wat plannen in de rest van Nederland zijn over de mono opleiding. Ik weet wel dat de wens van de KNVR is om een mono opleiding te hebben als de mono MBO klaar is. Maar volgens mij is dat alleen in Vlissingen nog.
    Ik hoef niet perse bij de maersk varen, ik wil ook best onder een andere vlag varen (hamburg sud,hapag lloyd,CMA CGM).
    En zo erg is het ook weer niet al die technische dingen, alleen heeft de nautische kant gewoon veel meer mijn voorkeur.
    Ik heb alleen totaal geen idee Hoe diep dat technische gedeelte gaat. Is het echt een soort van werkbouwtuigkunde achtig?
    Of is het alleen de basis techniek? Heb namelijk geen Havo voorgrond dus ik loop erg achter met techniek. Wiskunde en statistiek en natuurkunde lukt nog wel.
    bier
    pi_57511460
    Technisch valt mee. Het is geen werktuig bouw kundige. Je hoeft geen pompen constructueren maar wel hem kunnen vervangen. Voor de rest gaat het voor namelijk het begrip. Als de tempratuur van het koel water is weet je dat het mis is. En dan moet je het oplossen. Het gaan meer om het begrip en daar krijg je wat somen. Voor de rest is voormalijk sleutelen.

Stabiliteit en Powersystems zijn op vaak de probleem vakken. En aardig wat natuurkunde / wiskunde is nodig.
    pi_57544704
    quote:
    Op donderdag 20 maart 2008 23:12 schreef Eris het volgende:
    Technisch valt mee. Het is geen werktuig bouw kundige. Je hoeft geen pompen constructueren maar wel hem kunnen vervangen. Voor de rest gaat het voor namelijk het begrip. Als de tempratuur van het koel water is weet je dat het mis is. En dan moet je het oplossen. Het gaan meer om het begrip en daar krijg je wat somen. Voor de rest is voormalijk sleutelen.

Stabiliteit en Powersystems zijn op vaak de probleem vakken. En aardig wat natuurkunde / wiskunde is nodig.
    Oke dan mooi om te horen.

Gister Titanic op tv gekeken maar zelfs dat kan me niet weerhouden om hiervoor te kiezen :p
    bier
    pi_57626584
    quote:
    Op donderdag 20 maart 2008 23:12 schreef Eris het volgende:

Doordat het inderdaad technisch niet al te diepgaand is kan je je afvragen of het wel tot de ingenieurs stroming behoort.
    Natuurlijk profiteer ik er ook van want ik mag me immers ook ing noemen maar of het helemaal terecht is.....
    pi_57630959
    Helemaal mee eens.

Er zit veel meer achter wat wij als lesstof krijgen. Als het net leuk gaat worden in onze les stof helaas voorbij.
    pi_57639879
    Dus jullie vonden de stof niet echt moeilijk?
    bier
    pi_57641733
    Het is niet moeilijk maar erg veel. Dat is het grootste probleem. Vergeet niet dat je 2 opleidingen doet naast elkaar. Op dit moment heb ik 26 tot 30 uur les per week. En bijna geen vrij uren.

Vergeleken met andere opleidingen is dit extreem veel. Misschien wel beter dan die opleidingen waar je 4 uur in de week les hebt.
    pi_57642193
    quote:
    Op donderdag 27 maart 2008 09:37 schreef Eris het volgende:
    Het is niet moeilijk maar erg veel. Dat is het grootste probleem. Vergeet niet dat je 2 opleidingen doet naast elkaar. Op dit moment heb ik 26 tot 30 uur les per week. En bijna geen vrij uren.

Vergeleken met andere opleidingen is dit extreem veel. Misschien wel beter dan die opleidingen waar je 4 uur in de week les hebt.
    Op Terschelling had ik zelfs op zaterdag tentamens....Het is inderdaad niet al te diepgaand maar wel veel. Ik vond dat een nadeel dat ik me op 2 richtingen moest concentreren. Aangezien navigatie mij niet zo boeide (ik had het me anders voorgesteld), deed ik ook weinig aan dat vak met als resultaat dat ik een tentame 6 x heb moeten doen
    pi_57651304
    Mijn docent heeft ooit de vergelijking gemaakt wat een marof eigenlijk is:

Het is bakker en een slager tegelijk. Van beide onderdelen moet je voldoende kennis die niet heel veel verband met elkaar hebben. Dat is het grootste probleem.

Voor een vorig tentamen was 1 tentamen het laden van het schip met alles er op er aan. Dus xx aantal containers. Hout aan dek. Graan. General cargo (Barbie poppen oid/blikken groenten televiesies enz...) Gevaarlijke ladingen, Steenkool en een paar vrachtwagens. Daarnaast moesten we de belading toesten aan de wetelijke eisen en moesten we ook nog maar even kijken of we zonken/het schip in 2 delen naar beneden zonk. Dit was ongeveer 1 opdracht. + mondeling. En daarnaast heb je ook nog 5 tentamens voor andere vakken.
    pi_58599255
    ff een kickje.

Nog meer ervaringen op de zee?

Ik denk dat ik eerst mn huidige opleiding afmaak (nog 1.5 jaar).
    bier
      vrijdag 23 mei 2008 @ 00:36:30 #79
    180193 Biefstuk
    Medium gebakken
    pi_58844013
    Ingeschreven op het STC Rotterdam voor MBO koopvaardij officier (schijnt de nieuwe benaming te zijn voor maritiem officier?)

Ik ben nu voorlopig aangenomen, is ook bevestigd met een brief. Hoef alleen nog maar even te slagen denk ik =o
    Alleen ik was/ben niet uitgenodigd voor een intake gesprek, is dat normaal voor de marof mbo?

Voor de rest lijkt het me een zeer aparte opleiding, heb altijd wel iets met de haven gehad en toen kwam ik uit op deze opleiding.

Alleen er is 1 ding waar ik me zorgen over maak. Ik moest medisch gekeurd worden en daarbij werd mijn zicht getest. Met bril kan ik zelfs de kleinste tekens zien maar zonder bril niet eens de bovenste lijn, de grootste tekens. De keuringsarts zei dat het verplicht is om de bovenste lijn zonder bril/lenzen te kunnen zien. Anders kom je gewoon niet door die test heen.
    Hijzelf vond het ook raar dat het verplicht is om het zonder bril te kunnen zien, want waarom zou je werken zonder bril/lenzen. Omdat ik zo goed kon zien met bril had hij me toch goedgekeurd. En over 2 jaar kijk ik van tevoren wel even wat die bovenste lijn is, even onthouden want het zijn maar 3 tekens en dan opnoemen. Alleen loop ik de boel wel een beetje op te lichten dan

Wat ik me nog van die medische keuring kan herinneren:
    Bloeddruk werd opgemeten.
    Er werd naar je hart en longen geluisterd.
    Controle op suiker in je urine.
    Gewicht en lengte.
    En je moet zelf een lijst invullen met allergieën, fobieën en nog wat over je gezondheid en lichaam.

Kostte 60 euro om het te laten doen.

Ik kijk vooral uit naar de stages, zijn die altijd op zee of zou het ook de binnenvaart kunnen zijn?
    En op een site las ik dat je in het 4e jaar 300 dagen op zee bent, is dat dan aaneengesloten?

Tijdens het zoeken naar info over de marof opleiding kwam uit op deze site: http://marof.nsim.nl/
    Vond ik wel interresant om te lezen
    Most people only expose themselves to information that matches their own worldview.
    pi_59105723
    quote:
    Op vrijdag 23 mei 2008 00:36 schreef Biefstuk het volgende:
    Ingeschreven op het STC Rotterdam voor MBO koopvaardij officier (schijnt de nieuwe benaming te zijn voor maritiem officier?)

Ik ben nu voorlopig aangenomen, is ook bevestigd met een brief. Hoef alleen nog maar even te slagen denk ik =o
    Alleen ik was/ben niet uitgenodigd voor een intake gesprek, is dat normaal voor de marof mbo?

Voor de rest lijkt het me een zeer aparte opleiding, heb altijd wel iets met de haven gehad en toen kwam ik uit op deze opleiding.

Alleen er is 1 ding waar ik me zorgen over maak. Ik moest medisch gekeurd worden en daarbij werd mijn zicht getest. Met bril kan ik zelfs de kleinste tekens zien maar zonder bril niet eens de bovenste lijn, de grootste tekens. De keuringsarts zei dat het verplicht is om de bovenste lijn zonder bril/lenzen te kunnen zien. Anders kom je gewoon niet door die test heen.
    Hijzelf vond het ook raar dat het verplicht is om het zonder bril te kunnen zien, want waarom zou je werken zonder bril/lenzen. Omdat ik zo goed kon zien met bril had hij me toch goedgekeurd. En over 2 jaar kijk ik van tevoren wel even wat die bovenste lijn is, even onthouden want het zijn maar 3 tekens en dan opnoemen. Alleen loop ik de boel wel een beetje op te lichten dan

Wat ik me nog van die medische keuring kan herinneren:
    Bloeddruk werd opgemeten.
    Er werd naar je hart en longen geluisterd.
    Controle op suiker in je urine.
    Gewicht en lengte.
    En je moet zelf een lijst invullen met allergieën, fobieën en nog wat over je gezondheid en lichaam.

Kostte 60 euro om het te laten doen.

Ik kijk vooral uit naar de stages, zijn die altijd op zee of zou het ook de binnenvaart kunnen zijn?
    En op een site las ik dat je in het 4e jaar 300 dagen op zee bent, is dat dan aaneengesloten?

Tijdens het zoeken naar info over de marof opleiding kwam uit op deze site: http://marof.nsim.nl/
    Vond ik wel interresant om te lezen
    Die 300 dagen zit d8 ik een paar weken vakantie tussen (als je wil). Bij hbo is het echter 2 keer 150 dagen verspreid over meerdere jaren.
    bier
    pi_59134940
    quote:
    Op vrijdag 23 mei 2008 00:36 schreef Biefstuk het volgende:

Kijk er voor uit of dit Maritiem officier is of "Stuurman" het kan een verschil zijn in je vaarbevoegd heid

Wat ik wel weet dat 2 jaar geleden besloten is om stages ipv 1 * 300 dagen (+ wat dagen vakantie) ook 2 * 150 dagen te doen tijdens de 3de en 4de leer jaar

Het zijn altijd stages op zee. (Met uitzonderingen dat je in een haven ligt) Binnen vaart en zeevaart zijn 2 verschilllende diploma's en die kan je niet uitwisselen. (Hellaas)

Denk even na: het is donker je ligt in bed en je slaapt. Schip 40 graden slagzij en alles door je hut heen zoek dan maar even je bril.. Maar idd raar is het. Een optie is natuurlijk altijd nog een laser operatie dat is toegestaan.
      woensdag 25 juni 2008 @ 23:23:58 #82
    180193 Biefstuk
    Medium gebakken
    pi_59692827
    Aangenomen op STC Rotterdam voor de opleiding Koopvaardij Officier.
    Gaat er iemand anders ook naar die school ?
    Most people only expose themselves to information that matches their own worldview.
    pi_59747937
    Dat zullen er niet veel zijn. Ongeveer 300 inschrivijngen per jaar in Nederland (Op alle scholen) Dus de kans is zeer klein.
    pi_59796832
    Was dit topic helemaal vergeten. Ben aangenomen bij Svitzer (zee slepers) voor m'n stage. Over 2 weken moet ik al opstappen in Vlissingen. Zal daarna naar Amerika varen (Corpus Cristy om precies te zijn). Daarna richting Angola. Voor de rest is het nog niet bekend.

Zal zodra ik terug ben (zal wel december zijn) wel foto's posten
    pi_59879799
    Leuke overtocht van een paar weken. Zekker met een sleep achter je aan van een paar 100 ton.
    pi_59977892
    quote:
    Op vrijdag 4 juli 2008 01:06 schreef Eris het volgende:
    Leuke overtocht van een paar weken. Zekker met een sleep achter je aan van een paar 100 ton.
    Yup, lege bak vanuit vlissingen naar Corpus Cristi, daar een platform laden en naar Angola.

Ipv volgende week moet ik nu donderdag al vliegen naar Las Palmas dus zit nu al wat in de stress
    pi_61480906
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 21:05 schreef Scaurus het volgende:
    Mien broer doet momenteel laatste jaar van MBO Marof. Loopt op dit moment al sinds augustus stage in de Middelandse Zee, dus wat ik nu vertel is misschien niet helemaal accuraat.

Naar ik weet is er wel verschil tussen MBO en HBO in dat HBO'ers doorgaans normalere mensen zijn. Volgens mijn broer lopen op 't MBO echt de grootste mongolen rond, van die Katwijkers die niet anders doen dan zuipen en in de pauzes naar de coffeeshop gaan. Hij zegt ook dat het een zware opleiding is, een van de zwaarste van het MBO. Zoals jschud al zegt krijg je veel technische en wiskundige dingen.

In de maritieme business is trouwens een nijpend tekort aan officieren/zeepersoneel, zo las ik enkele weken geleden in de krant.
    van die Katwijkers die niet anders doen dan zuipen en in de pauzes naar de coffeeshop gaan.

Die katwijkers doen het zo slecht nog niet in de zeevaart,want ik ben er namelijk 1 van.
    Ben nu 1ste stuurman en ben 25 jr en heb gewoon MBO marof gedaan en qua varen maakt het
    inderdaad niet uit of je nu MBO hebt of HBO gaat doen.

Het is alleen handig voor als je een baan aan de wal gaat zoeken dan heb je veel sneller een baan met een
    HBO diploma dan als je een MBO diploma hebt
    pi_62285524
    Hey,

ik kom net terug van de studiebeurs in utrecht ik had interesse in deze studie maar na een praatje met de studenten decanen en een werkzame marof helemaal!
    Het enige waar ik me druk om maak zijn de vakken natuurkunde en wiskunde B en de medische keuring.
    Ik zit nu in het eindexamen jaar havo en doe het profiel NG hierdoor heb ik dus geen natuurkunde en wiskunde b, wel heb ik wiskunde A. Voor de havo heb ik een jaar roc vliegtuigtechniek gedaan dus ik heb nog wel enige kennis van natuurkunde en trauma's aan wiskunde B .
    De keuring, ik ben nu bezig met afvalllen maar ik zal op het moment van de keuring niet op gewicht zijn is dit heel erg? De rest is wel goed gehoor en ogen. Alleen het gewicht is een probleem hoe zwaar telt dit mee?

Verder heeft er iemand al ervaring met de studie in amsterdam aan de HVA.
    Aangezien ik in amsterdam woon in het voor de handliggend hier te studeren.

Groetjes!
    pi_62290041
    Wiskunde kan in het begin wel een harde dobber zijn, zeker wanneer je geen wiskunde B hebt. Een en ander kan je waarschijnlijk wel bijspijkeren maar je zult er veel aandacht aan moeten besteden.
      zondag 12 oktober 2008 @ 15:28:44 #90
    83162 psy_icon
    Yay! Beefsteak!
    pi_62328115
    Neem aan dat je financieel aardig wordt gecompenseerd voor al die maanden van huis en lange werkdagen?
    "Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg"
      zondag 12 oktober 2008 @ 17:04:54 #91
    214237 zeebonk
    Instant classic
    pi_62330028
    Je werkt 12 uur op een dag, in de havens 6 uur op/6 uur af. Op zee loop je zeewachten, 4 uur op/8 uur af met 4 uur overwerk per dag. Wat je verdient hangt af van hoelang je vaart. Iemand die 2:1 vaart verdient meer als iemand die 1:1 vaart (maar die heeft weer een half jaar vakantie per jaar).
      zondag 12 oktober 2008 @ 17:19:02 #92
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_62330350
    Het ligt aan jezelf. Je kan op Azië varen, ben je maanden weg. Je kan echter ook op de Noordzee varen, ben je bijv. twee weken op, twee weken af.
    pi_62349129
    Klas genoot verdient op dit moment 2500 euro / maand tijdens verlof door betaald en werkt daar als Machinist (En is dus Zaterdag / Zondag vrij (alleen als er iets mis is of dingen nodig zijn

Andere klas genoot verdiende 1000 euro per week als 2de stuurman maar kreg alleen niet door betaald tijdens verlof (Uitzend bureau)
    pi_62349169
    quote:
    Op zondag 12 oktober 2008 17:04 schreef zeebonk het volgende:
    Je werkt 12 uur op een dag, in de havens 6 uur op/6 uur af. Op zee loop je zeewachten, 4 uur op/8 uur af met 4 uur overwerk per dag. Wat je verdient hangt af van hoelang je vaart. Iemand die 2:1 vaart verdient meer als iemand die 1:1 vaart (maar die heeft weer een half jaar vakantie per jaar).
    Dit is afhankelijk van type schip en lading. Zware lading schepen werkt de voldige bemanning overdag. Omdat 's nachts niet geladen kan / mag worden. Maar inderdaad over het algemeen 6 op 6 af ..
      maandag 13 oktober 2008 @ 21:58:38 #95
    214237 zeebonk
    Instant classic
    pi_62363114
    Lopen die 's nachts hun wachten niet door dan, ankerwacht, ISPS enz enz.

Of de machinist 's weekends vrij is hangt af van de rederij, bij de ene rederij lopen ze zeewachten (dus is de mk altijd bemand, dan ben je dus ook zaterdags en zondags de lul) en bij andere rederijen lopen ze dagdienst tenzij er buiten de reguliere werktijden gemanoeuvreerd word of als ze in loodsvaarwater zitten want dan is de mk wél bemand.

Als je als machinist dagdienst loopt ben je wel beter af als een stuurman want die loopt namelijk altijd zijn wachten door. Ook al ben je stront ziek, staan golven van 10 meter of je ligt voor anker. Zie vaak genoeg de machinisten dan voor de tv hangen in de messroom. ;-)

Trouwens, als wat voor machinist vaart je klasgenoot want dat zeg je niet bij die 2500 euro. Voor een HWTK is het een schijntje maar voor een 3e wtk of een apprentice is het een hele hoge gage.

[ Bericht 6% gewijzigd door zeebonk op 13-10-2008 22:07:32 ]
    pi_62576852
    quote:
    Op maandag 13 oktober 2008 13:20 schreef Eris het volgende:

[..]

Dit is afhankelijk van type schip en lading. Zware lading schepen werkt de voldige bemanning overdag. Omdat 's nachts niet geladen kan / mag worden. Maar inderdaad over het algemeen 6 op 6 af ..
    In het algemeen is het echt niet 6 op 6 af,weet niet bij welke rederijen jij gevaren hebt maar ik heb bij Spliethof,Wagenborg,Jumbo shipping,Flinter gevaren en daar was maar 1 rederij bij die 6 op 6 af werkte en dat was omdat we maar met zijn 2en op de brug waren.

Zware lading werkt in de avonduren ook gewoon door want er valt voldoende vershift te worden of spanschroeven vast of lostgemaakt te worden dus dat is ook niet helemaal waar
    Normale havendagen voor dat soort schepen zijn meestal van 07:00 tot 21:00 als het niet later word en de verdienste vallen erg tegen !

Ach ik Spreek ook maar uit ervaring
    pi_62583223
    quote:
    Trouwens, als wat voor machinist vaart je klasgenoot want dat zeg je niet bij die 2500 euro. Voor een HWTK is het een schijntje maar voor een 3e wtk of een apprentice is het een hele hoge gage.
    2de
    pi_62583296
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2008 11:15 schreef Sanderrr83 het volgende:

[..]

In het algemeen is het echt niet 6 op 6 af,weet niet bij welke rederijen jij gevaren hebt maar ik heb bij Spliethof,Wagenborg,Jumbo shipping,Flinter gevaren en daar was maar 1 rederij bij die 6 op 6 af werkte en dat was omdat we maar met zijn 2en op de brug waren.

Zware lading werkt in de avonduren ook gewoon door want er valt voldoende vershift te worden of spanschroeven vast of lostgemaakt te worden dus dat is ook niet helemaal waar
    Normale havendagen voor dat soort schepen zijn meestal van 07:00 tot 21:00 als het niet later word en de verdienste vallen erg tegen !

Ach ik Spreek ook maar uit ervaring
    Op een tanker van mij werdt tijdens haven gewoon 6 op 6 af gelopen. 's nachts gingen de lading operatioes gewoon door. Tijd is geld
      zaterdag 15 november 2008 @ 16:52:32 #99
    235013 Willie-Wilson
    Student Maritiem Officier
    pi_63246307
    6 op 6 af wordt meestal gelopen omdat de eerste stuurman geen wacht loopt. Deze is dan vliegende keeper die de verantwoording heeft over het beladen.

2500 euro? Is dat bruto of netto. Ieder geval staat Maritiem Officier niet voor niks in de top 3 best betaalde banen direct na het afstuderen.

MBO of HBO maakt qua varen niks uit. Alleen op het HBO worden bepaalde dingen meer uitgediept. Alleen aan de wal hebben ze liever HBO-ers omdat deze meer op management gericht zijn.
    pi_63247362
    quote:
    Op zaterdag 15 november 2008 16:52 schreef Willie-Wilson het volgende:
    6 op 6 af wordt meestal gelopen omdat de eerste stuurman geen wacht loopt. Deze is dan vliegende keeper die de verantwoording heeft over het beladen.

2500 euro? Is dat bruto of netto. Ieder geval staat Maritiem Officier niet voor niks in de top 3 best betaalde banen direct na het afstuderen.

MBO of HBO maakt qua varen niks uit. Alleen op het HBO worden bepaalde dingen meer uitgediept. Alleen aan de wal hebben ze liever HBO-ers omdat deze meer op management gericht zijn.
    Dat is de reden dat ik na mijn HBO niet verder ben gaan varen
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')