Dichtbij huis, maarja dat maakt niet uit want als je vaart ben je ook lang ver van huis.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 16:17 schreef the_RAVEN het volgende:
http://www.ivw.nl/Images/(...)rt_tcm247-213069.pdf
Het staat erin maar er staat een enorm stuk over in, even CTRL+F doen
Waarom Rotterdam?
ervaringen?quote:Op dinsdag 11 maart 2008 19:58 schreef Nobu het volgende:
Gewoon lekker op Terschelling gaan zitten man
haha ja dat dacht ik ook al, die gozer denkt zeker dat maritiem officier een functie bij de marine ofzo is.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 23:56 schreef Willem_B het volgende:
Ik studeer op Terschelling op het MIWB (Maritiem Instituut Willem Barentsz, hence the name).
Moet ff zeggen dat we hier erg gelachen hebben om die opmerking over het doden van mensen, dat leer je dus hier niet....
En die keuringen stellen niets voor. Je moet voor 3 dingen gekeurt worden: ogen, oren en medisch. Als je je inschrijft bij school krijg je al die info wel.
Het verschil tussen MBO en HBO zit em absoluut niet in de functie die je aan boord krijgt. Meer in de hoeveelheid werkgelegenheid die je aan de wal krijgt als je genoeg hebt van het varen.
Als je meer info wil hoor ik het wel
ok, en de lessen en hoeveelheid stof? is dat veel? Welke mbo opleiding heb je hiervoor eigenlijk gedaan?quote:Op woensdag 12 maart 2008 00:15 schreef Willem_B het volgende:
Mja dat hangt er echt vanaf wie je vraagt, ikzelf heb nogal veel problemen gehad met de studie maar dat komt ook omdat ik van een MBO af kwam zonder wiskunde e.d. dus had daar nogal een achterstand in. Ben helaas ook een keer blijven zitten omdat ik m'n wiskunde niet gehaald heb. Dat is nogal pittig.
De rest van de vakken is helaas vooral ook theoretisch, wat je je maar kan bedenken om te berekenen aan een hoofd motor moet je hier wel berekenen.
De studie is zo opgezet dat je leert voor stuurman en machinist (dat is het MAROF systeem) en dat houdt wel in dat je dus van beide dingen wat af moet weten. Het hele schip repareren hoeft niet, daar heb je filipijnen voor, maar wel belading, astro navigatie, kaart navigatie, machine kamer dingen etc etc
en heb je ook van die projectopdrachten met een groep? en wat houden die in:pquote:Op woensdag 12 maart 2008 00:27 schreef Willem_B het volgende:
Nou toen er bericht was dat studenten klaagden over te weinig lessen vonden wij het wat vreemd eigenlijk. Denk dat we gemiddeld rond de 30 uur in de week les hebben. Heb MBO ICT niv4 gedaan. Je krijgt wel veel stof maar het wordt goed uitgelegd en zolang je wel je huiswerk doet (iets waar ik nogal problemen mee heb) kan je het goed bij houden.
Dat gaan ze volgend jaar toch scheiden, omdat het anders te zwaar/ingewikkeld is?quote:Op woensdag 12 maart 2008 00:15 schreef Willem_B het volgende:
De studie is zo opgezet dat je leert voor stuurman en machinist (dat is het MAROF systeem) en dat houdt wel in dat je dus van beide dingen wat af moet weten. Het hele schip repareren hoeft niet, daar heb je filipijnen voor, maar wel belading, astro navigatie, kaart navigatie, machine kamer dingen etc etc
Toch weer scheiden? vroeger was het toch ook al gescheiden?quote:Op woensdag 12 maart 2008 09:45 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dat gaan ze volgend jaar toch scheiden, omdat het anders te zwaar/ingewikkeld is?
De opendag van het STC in rotterdam is vanavond en zaterdag.quote:Op woensdag 12 maart 2008 15:43 schreef Willem_B het volgende:
Mja ik heb die geruchten ook gehoord, nog niets van gemerkt eigenlijk. Is die open dag niet de 29ste?
Het is zeker een apart wereldje, in de eerste twee jaar van de opleiding zit je op de campus die bij school hoort, daar kom je er heel snel achter of het wel of niet wat voor je is. Ik had het er reuze gezellig, misschien iets te gezellig....
Studenten van andere opleidingen zullen het wel niet met me eens zijn, maar volgens mij is er moeilijk een mooiere plek voor te stellen om te studeren. 's Winters is het wel rustig in de kroegen maar dan zorgt de studentenvereniging wel voor feesten. 's Zomers is het fantastisch hier met als hoogtepunten de H-T sloepen race en het Oerol natuurlijk.
Ik vond dat ik van te veel vakken te weining diepgang kreeg (moet ook wel aangezien je leert voor stuurman en wtk'er). Tis echt een beroeps opleiding wat handig is als je zeker wilt gaan varen. Maar, zoals in mijn geval, je niet meer wilt gaan varen na de opleiding, dan zijn de wal baan mogelijkheden vrij beperkt met de MAROF opeiding. Hoewel je "ing" bent, heb je niet de engineering achergrond van andere HTS opleidingen (zoals eerder vermeld; te weinig van van te veel vakken). Mede door een opendag op het MIWB, had ik een te idealistisch beeld van het beroep en de opleiding (alsof je elke dag op de simulator zit, zo werd dat voorgesteld).quote:Op woensdag 12 maart 2008 15:43 schreef Willem_B het volgende:
Mja ik heb die geruchten ook gehoord, nog niets van gemerkt eigenlijk. Is die open dag niet de 29ste?
Het is zeker een apart wereldje, in de eerste twee jaar van de opleiding zit je op de campus die bij school hoort, daar kom je er heel snel achter of het wel of niet wat voor je is. Ik had het er reuze gezellig, misschien iets te gezellig....
Studenten van andere opleidingen zullen het wel niet met me eens zijn, maar volgens mij is er moeilijk een mooiere plek voor te stellen om te studeren. 's Winters is het wel rustig in de kroegen maar dan zorgt de studentenvereniging wel voor feesten. 's Zomers is het fantastisch hier met als hoogtepunten de H-T sloepen race en het Oerol natuurlijk.
Er is mij ooit eens verteld dat na een jaar of vijftien het meerendeel van de MarOf niet meer vaart.quote:Op woensdag 12 maart 2008 17:52 schreef jschud het volgende:
[..]
Ik vond dat ik van te veel vakken te weining diepgang kreeg (moet ook wel aangezien je leert voor stuurman en wtk'er). Tis echt een beroeps opleiding wat handig is als je zeker wilt gaan varen. Maar, zoals in mijn geval, je niet meer wilt gaan varen na de opleiding, dan zijn de wal baan mogelijkheden vrij beperkt met de MAROF opeiding. Hoewel je "ing" bent, heb je niet de engineering achergrond van andere HTS opleidingen (zoals eerder vermeld; te weinig van van te veel vakken). Mede door een opendag op het MIWB, had ik een te idealistisch beeld van het beroep en de opleiding (alsof je elke dag op de simulator zit, zo werd dat voorgesteld).
Ik denk dat de HBO MAROF opleding een erg goede opleiding is zolang je zeker weet dat je een poosje blijft varen na je afstuderen.
Voor een MBO opleiding krijg je daar immers ook bizar voor betaald. Ik zit ook te denken om misschien de MBO versie te doen, maar dan eerst mn huidige opleiding afmaak zodat ik toch een HBO titel heb.quote:Op donderdag 13 maart 2008 08:47 schreef Willem_B het volgende:
Dat is alleen voor stage, als je klaar bent met de studie maakt het geen barst meer uit.
Een HBO'er vaart gemiddeld 5 jaar en gaat daarna aan de wal werken. Vooral omdat je daar dan meer kan verdienen.
MBO'ers varen over het algemeen langer door.
hoe heb jij de stages ervaren?quote:Op donderdag 13 maart 2008 08:47 schreef Willem_B het volgende:
Dat is alleen voor stage, als je klaar bent met de studie maakt het geen barst meer uit.
Een HBO'er vaart gemiddeld 5 jaar en gaat daarna aan de wal werken. Vooral omdat je daar dan meer kan verdienen.
MBO'ers varen over het algemeen langer door.
Een simpel voorbeeld. Ik probeer er achter te komen waar blind vermogen nu precies voor nodig is aan boord. Niemand van de officieren kan het mij uitleggen behalve de HWTK. Dit is eigenlijk basis electro techniek dus ze zouden het moeten weten ( ik eigenlijk ookquote:Op maandag 17 maart 2008 13:00 schreef italiaan1987 het volgende:
Hoezo vond je het werk niet bepaald hbo niveau dan?
En wat heb je precies aan de wal gedaan? Het is wel vervelend als je er aan boord pas achter komt dat het niet is wat je wil.
quote:Op maandag 17 maart 2008 13:31 schreef jschud het volgende:
[..]
Een simpel voorbeeld. Ik probeer er achter te komen waar blind vermogen nu precies voor nodig is aan boord. Niemand van de officieren kan het mij uitleggen behalve de HWTK. Dit is eigenlijk basis electro techniek dus ze zouden het moeten weten ( ik eigenlijk ook).
Daarnaast zijn de meeste handelingen aan boord vrij standaard (kaarten bijwerken, reefers checken, etc. navugeren). Het is dus niet echt noodzakelijk om wat dieper na te denken. Wanneer dingen echt gecompliceerd worden, halen ze er wel een expert bij (of vragen om advies). Ik ontken niet dat een HBO niveau af en toe wel eens handig kan zijn, maar over het algemeen is dat niet nodig. Mij gaf dat een vrij onbevredigend gevoel om te moeten vast stellen dat ik aan boord mijn HBO niveau niet kan handhaven, laat staan te verhogen.
Gedurende mijn stage aan de wal (P&O Nedlloyd) heb ik de procedures voor reefer containers geanalyseerd, verbeterd, en geimplementeerd in het intranet systeem. Dat was best wel uitfagend en leuk.
Nogmaals, ik wil je niet ontmoedigen om de opleiding te doen (sommige van mijn vrienden varen en hebben het prima naar hun zin). Maar maak wel een weloverwogen beslissing, met name omdat het veranderen van carriere richting met een Marof diploma vlak na het afstuderen vrij lastig kan zijn (spreek uit eigen ervaring)
PS. sorry voor mijn slechte nederlandse spelling maar dat krijg je wanneer je al 4 jaar woont en werkt in de UK.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |