abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57309129
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 16:17 schreef the_RAVEN het volgende:
http://www.ivw.nl/Images/(...)rt_tcm247-213069.pdf

Het staat erin maar er staat een enorm stuk over in, even CTRL+F doen

Waarom Rotterdam?
Dichtbij huis, maarja dat maakt niet uit want als je vaart ben je ook lang ver van huis.
Grootste reden is, dat ik dan mijn bijbaantje bij de ECT kan houden. Naast dat het goed verdiend leer je ook al wat dingen over de scheepvaart.
bier
  dinsdag 11 maart 2008 @ 19:58:36 #27
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_57312813
Gewoon lekker op Terschelling gaan zitten man
pi_57318172
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 19:58 schreef Nobu het volgende:
Gewoon lekker op Terschelling gaan zitten man
ervaringen?
bier
pi_57319045
Ik studeer op Terschelling op het MIWB (Maritiem Instituut Willem Barentsz, hence the name).

Moet ff zeggen dat we hier erg gelachen hebben om die opmerking over het doden van mensen, dat leer je dus hier niet....

En die keuringen stellen niets voor. Je moet voor 3 dingen gekeurt worden: ogen, oren en medisch. Als je je inschrijft bij school krijg je al die info wel.

Het verschil tussen MBO en HBO zit em absoluut niet in de functie die je aan boord krijgt. Meer in de hoeveelheid werkgelegenheid die je aan de wal krijgt als je genoeg hebt van het varen.

Als je meer info wil hoor ik het wel
pi_57319156
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 23:56 schreef Willem_B het volgende:
Ik studeer op Terschelling op het MIWB (Maritiem Instituut Willem Barentsz, hence the name).

Moet ff zeggen dat we hier erg gelachen hebben om die opmerking over het doden van mensen, dat leer je dus hier niet....

En die keuringen stellen niets voor. Je moet voor 3 dingen gekeurt worden: ogen, oren en medisch. Als je je inschrijft bij school krijg je al die info wel.

Het verschil tussen MBO en HBO zit em absoluut niet in de functie die je aan boord krijgt. Meer in de hoeveelheid werkgelegenheid die je aan de wal krijgt als je genoeg hebt van het varen.

Als je meer info wil hoor ik het wel
haha ja dat dacht ik ook al, die gozer denkt zeker dat maritiem officier een functie bij de marine ofzo is.

Maar goed de opleiding inhoudelijk...is die moeilijk/zwaar? en dan vooral het technische gedeelte? Moet je echt een heel schip kunnen repareren enzo?
bier
pi_57319430
Mja dat hangt er echt vanaf wie je vraagt, ikzelf heb nogal veel problemen gehad met de studie maar dat komt ook omdat ik van een MBO af kwam zonder wiskunde e.d. dus had daar nogal een achterstand in. Ben helaas ook een keer blijven zitten omdat ik m'n wiskunde niet gehaald heb. Dat is nogal pittig.

De rest van de vakken is helaas vooral ook theoretisch, wat je je maar kan bedenken om te berekenen aan een hoofd motor moet je hier wel berekenen.

De studie is zo opgezet dat je leert voor stuurman en machinist (dat is het MAROF systeem) en dat houdt wel in dat je dus van beide dingen wat af moet weten. Het hele schip repareren hoeft niet, daar heb je filipijnen voor , maar wel belading, astro navigatie, kaart navigatie, machine kamer dingen etc etc
pi_57319557
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 00:15 schreef Willem_B het volgende:
Mja dat hangt er echt vanaf wie je vraagt, ikzelf heb nogal veel problemen gehad met de studie maar dat komt ook omdat ik van een MBO af kwam zonder wiskunde e.d. dus had daar nogal een achterstand in. Ben helaas ook een keer blijven zitten omdat ik m'n wiskunde niet gehaald heb. Dat is nogal pittig.

De rest van de vakken is helaas vooral ook theoretisch, wat je je maar kan bedenken om te berekenen aan een hoofd motor moet je hier wel berekenen.

De studie is zo opgezet dat je leert voor stuurman en machinist (dat is het MAROF systeem) en dat houdt wel in dat je dus van beide dingen wat af moet weten. Het hele schip repareren hoeft niet, daar heb je filipijnen voor , maar wel belading, astro navigatie, kaart navigatie, machine kamer dingen etc etc
ok, en de lessen en hoeveelheid stof? is dat veel? Welke mbo opleiding heb je hiervoor eigenlijk gedaan?
bier
pi_57319671
Nou toen er bericht was dat studenten klaagden over te weinig lessen vonden wij het wat vreemd eigenlijk. Denk dat we gemiddeld rond de 30 uur in de week les hebben. Heb MBO ICT niv4 gedaan. Je krijgt wel veel stof maar het wordt goed uitgelegd en zolang je wel je huiswerk doet (iets waar ik nogal problemen mee heb) kan je het goed bij houden.
pi_57319773
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 00:27 schreef Willem_B het volgende:
Nou toen er bericht was dat studenten klaagden over te weinig lessen vonden wij het wat vreemd eigenlijk. Denk dat we gemiddeld rond de 30 uur in de week les hebben. Heb MBO ICT niv4 gedaan. Je krijgt wel veel stof maar het wordt goed uitgelegd en zolang je wel je huiswerk doet (iets waar ik nogal problemen mee heb) kan je het goed bij houden.
en heb je ook van die projectopdrachten met een groep? en wat houden die in:p

ik ga trouwens zaterdag naar de opendag.
bier
  woensdag 12 maart 2008 @ 09:45:53 #35
185261 Scaurus
Memento mori
pi_57322611
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 00:15 schreef Willem_B het volgende:
De studie is zo opgezet dat je leert voor stuurman en machinist (dat is het MAROF systeem) en dat houdt wel in dat je dus van beide dingen wat af moet weten. Het hele schip repareren hoeft niet, daar heb je filipijnen voor , maar wel belading, astro navigatie, kaart navigatie, machine kamer dingen etc etc
Dat gaan ze volgend jaar toch scheiden, omdat het anders te zwaar/ingewikkeld is?
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  woensdag 12 maart 2008 @ 11:49:37 #36
22386 the_RAVEN
Radioactieve Raaf
pi_57324679
ik hoor ook van studenten dat MAROF een behoorlijk pittige HBO opleiding is.

Wat ik wel wil toevoegen is dat het een apart wereldje is, niet iedereen past erin.
pi_57326651
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 09:45 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Dat gaan ze volgend jaar toch scheiden, omdat het anders te zwaar/ingewikkeld is?
Toch weer scheiden? vroeger was het toch ook al gescheiden?
bier
pi_57328770
Mja ik heb die geruchten ook gehoord, nog niets van gemerkt eigenlijk. Is die open dag niet de 29ste?

Het is zeker een apart wereldje, in de eerste twee jaar van de opleiding zit je op de campus die bij school hoort, daar kom je er heel snel achter of het wel of niet wat voor je is . Ik had het er reuze gezellig, misschien iets te gezellig....

Studenten van andere opleidingen zullen het wel niet met me eens zijn, maar volgens mij is er moeilijk een mooiere plek voor te stellen om te studeren. 's Winters is het wel rustig in de kroegen maar dan zorgt de studentenvereniging wel voor feesten. 's Zomers is het fantastisch hier met als hoogtepunten de H-T sloepen race en het Oerol natuurlijk.
pi_57329064
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 15:43 schreef Willem_B het volgende:
Mja ik heb die geruchten ook gehoord, nog niets van gemerkt eigenlijk. Is die open dag niet de 29ste?

Het is zeker een apart wereldje, in de eerste twee jaar van de opleiding zit je op de campus die bij school hoort, daar kom je er heel snel achter of het wel of niet wat voor je is . Ik had het er reuze gezellig, misschien iets te gezellig....

Studenten van andere opleidingen zullen het wel niet met me eens zijn, maar volgens mij is er moeilijk een mooiere plek voor te stellen om te studeren. 's Winters is het wel rustig in de kroegen maar dan zorgt de studentenvereniging wel voor feesten. 's Zomers is het fantastisch hier met als hoogtepunten de H-T sloepen race en het Oerol natuurlijk.
De opendag van het STC in rotterdam is vanavond en zaterdag.
Ik ga vanavond denk al kijken.

Ik hoop dat ik wat vrijstellingen krijg aangezien me Logistieke achtergrond. Maar ik denk dat het niet meer is dan een paar vakken en er gewoon 4 jaar over moet doen.
Ik hoop dat het waar is van die scheiding. Mechanica en elektrotechniek is niet mijn sterkste kant. Wiskunde en natuurkunde lukt wel.
bier
pi_57331272
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 15:43 schreef Willem_B het volgende:
Mja ik heb die geruchten ook gehoord, nog niets van gemerkt eigenlijk. Is die open dag niet de 29ste?

Het is zeker een apart wereldje, in de eerste twee jaar van de opleiding zit je op de campus die bij school hoort, daar kom je er heel snel achter of het wel of niet wat voor je is . Ik had het er reuze gezellig, misschien iets te gezellig....

Studenten van andere opleidingen zullen het wel niet met me eens zijn, maar volgens mij is er moeilijk een mooiere plek voor te stellen om te studeren. 's Winters is het wel rustig in de kroegen maar dan zorgt de studentenvereniging wel voor feesten. 's Zomers is het fantastisch hier met als hoogtepunten de H-T sloepen race en het Oerol natuurlijk.
Ik vond dat ik van te veel vakken te weining diepgang kreeg (moet ook wel aangezien je leert voor stuurman en wtk'er). Tis echt een beroeps opleiding wat handig is als je zeker wilt gaan varen. Maar, zoals in mijn geval, je niet meer wilt gaan varen na de opleiding, dan zijn de wal baan mogelijkheden vrij beperkt met de MAROF opeiding. Hoewel je "ing" bent, heb je niet de engineering achergrond van andere HTS opleidingen (zoals eerder vermeld; te weinig van van te veel vakken). Mede door een opendag op het MIWB, had ik een te idealistisch beeld van het beroep en de opleiding (alsof je elke dag op de simulator zit, zo werd dat voorgesteld).
Ik denk dat de HBO MAROF opleding een erg goede opleiding is zolang je zeker weet dat je een poosje blijft varen na je afstuderen.
Hoe meer je weet, des te meer je weet wat je niet weet
  woensdag 12 maart 2008 @ 20:05:50 #41
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_57334321
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 17:52 schreef jschud het volgende:

[..]

Ik vond dat ik van te veel vakken te weining diepgang kreeg (moet ook wel aangezien je leert voor stuurman en wtk'er). Tis echt een beroeps opleiding wat handig is als je zeker wilt gaan varen. Maar, zoals in mijn geval, je niet meer wilt gaan varen na de opleiding, dan zijn de wal baan mogelijkheden vrij beperkt met de MAROF opeiding. Hoewel je "ing" bent, heb je niet de engineering achergrond van andere HTS opleidingen (zoals eerder vermeld; te weinig van van te veel vakken). Mede door een opendag op het MIWB, had ik een te idealistisch beeld van het beroep en de opleiding (alsof je elke dag op de simulator zit, zo werd dat voorgesteld).
Ik denk dat de HBO MAROF opleding een erg goede opleiding is zolang je zeker weet dat je een poosje blijft varen na je afstuderen.
Er is mij ooit eens verteld dat na een jaar of vijftien het meerendeel van de MarOf niet meer vaart.
pi_57342065
Trouwens met MBO Marof mag je alleen onder de NL vlag varen.
bier
pi_57345057
Dat is alleen voor stage, als je klaar bent met de studie maakt het geen barst meer uit.

Een HBO'er vaart gemiddeld 5 jaar en gaat daarna aan de wal werken. Vooral omdat je daar dan meer kan verdienen.

MBO'ers varen over het algemeen langer door.
pi_57361650
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 08:47 schreef Willem_B het volgende:
Dat is alleen voor stage, als je klaar bent met de studie maakt het geen barst meer uit.

Een HBO'er vaart gemiddeld 5 jaar en gaat daarna aan de wal werken. Vooral omdat je daar dan meer kan verdienen.

MBO'ers varen over het algemeen langer door.
Voor een MBO opleiding krijg je daar immers ook bizar voor betaald. Ik zit ook te denken om misschien de MBO versie te doen, maar dan eerst mn huidige opleiding afmaak zodat ik toch een HBO titel heb.
bier
pi_57395402
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 08:47 schreef Willem_B het volgende:
Dat is alleen voor stage, als je klaar bent met de studie maakt het geen barst meer uit.

Een HBO'er vaart gemiddeld 5 jaar en gaat daarna aan de wal werken. Vooral omdat je daar dan meer kan verdienen.

MBO'ers varen over het algemeen langer door.
hoe heb jij de stages ervaren?
bier
pi_57422275
Kickje.
Zijn er ook mensen die al als maritiem officier gevaren hebben...hoe hebben jullie dat ervaren?
bier
pi_57427857
Zelf alleen de eerste stage gevaren, bij P&O Nedlloyd (Maersk tegenwoordig). Het was mij dusdanig niet bevallen, dat ik via de examencommissie het voor elkaar heb gekregen om mijn tweede stage aan de wal te mogen doen. Wel diploma gekregen alleen geen vaar bevoegdheid.

Dit is natuurlijk maar een enkel voorbeeld. Zo zullen er tig mensen zijn die het stage varen hartstikke te gek vonden.

Er waren 4 aspecten wat mij slecht is bevallen:

  • Mijn stage begeleider had een verhouding met een mede stagiaire (v) - je begrijpt wel dat die alle aandacht kreeg.
  • Ik vond het erg saai om 4 maanden met een groep van 20 man te moeten optrekken - ziet weinig andere mensen.
  • Ik ben niet al te groot en stevig gebouwd dus het werk in de machinekamer was soms best zwaar. Daarnaast een gevaarlijke werkomgeving. Een paar keer gehad dat het niet veel had gescheeld of ik had zwaar letsel gehad (takels die een paar cm van je vandaan op de grond kletteren)
  • Ik vond het werk niet bepaald HBO niveau.

    Het leuke vond ik wel het stappen aan de wal - heb echt de gelegenheid gehad om een aantal plaatsen goed te bekijken. Daarnaast was de accommodatie erg goed, zelfs voor een stagiaire. Een mooie hut, goed voedsel, bediening, zwembad, fitness ruimte, etc. (dit hangt natuurlijk ook een beetje af van de rederij en schip). En natuurlijk is het hartsikke gaaf om de zee te zien, zowel met storm als met mooi weer in de middellandse zee waneer er dolfijnen meezwemmen.

    Uiteindelijk namen de negatieve aspecten de overhand waardoor ik veel heimwee kreeg en na 2 maanden wilde stoppen (toen we even in Rotterdam lagen). Mijn ouders hebben mij toen weer aan boord moeten slepen/schoppen (overigens goed bedoeld want hierdoor heb ik wel een stage afgemaakt - betekent geen studie vertraging).

    Nogmaals, dit is maar een enkle voorbeeld.

    [ Bericht 4% gewijzigd door jschud op 17-03-2008 10:52:56 ]
  • Hoe meer je weet, des te meer je weet wat je niet weet
    pi_57430385
    Hoezo vond je het werk niet bepaald hbo niveau dan?
    En wat heb je precies aan de wal gedaan? Het is wel vervelend als je er aan boord pas achter komt dat het niet is wat je wil.
    bier
    pi_57430970
    quote:
    Op maandag 17 maart 2008 13:00 schreef italiaan1987 het volgende:
    Hoezo vond je het werk niet bepaald hbo niveau dan?
    En wat heb je precies aan de wal gedaan? Het is wel vervelend als je er aan boord pas achter komt dat het niet is wat je wil.
    Een simpel voorbeeld. Ik probeer er achter te komen waar blind vermogen nu precies voor nodig is aan boord. Niemand van de officieren kan het mij uitleggen behalve de HWTK. Dit is eigenlijk basis electro techniek dus ze zouden het moeten weten ( ik eigenlijk ook ).

    Daarnaast zijn de meeste handelingen aan boord vrij standaard (kaarten bijwerken, reefers checken, etc. navugeren). Het is dus niet echt noodzakelijk om wat dieper na te denken. Wanneer dingen echt gecompliceerd worden, halen ze er wel een expert bij (of vragen om advies). Ik ontken niet dat een HBO niveau af en toe wel eens handig kan zijn, maar over het algemeen is dat niet nodig. Mij gaf dat een vrij onbevredigend gevoel om te moeten vast stellen dat ik aan boord mijn HBO niveau niet kan handhaven, laat staan te verhogen.

    Gedurende mijn stage aan de wal (P&O Nedlloyd) heb ik de procedures voor reefer containers geanalyseerd, verbeterd, en geimplementeerd in het intranet systeem. Dat was best wel uitfagend en leuk.

    Nogmaals, ik wil je niet ontmoedigen om de opleiding te doen (sommige van mijn vrienden varen en hebben het prima naar hun zin). Maar maak wel een weloverwogen beslissing, met name omdat het veranderen van carriere richting met een Marof diploma vlak na het afstuderen vrij lastig kan zijn (spreek uit eigen ervaring)

    PS. sorry voor mijn nederlandse spelling maar dat krijg je wanneer je al 4 jaar woont en werkt in de UK.

    [ Bericht 3% gewijzigd door jschud op 17-03-2008 13:36:51 ]
    Hoe meer je weet, des te meer je weet wat je niet weet
    pi_57431085
    quote:
    Op maandag 17 maart 2008 13:31 schreef jschud het volgende:

    [..]

    Een simpel voorbeeld. Ik probeer er achter te komen waar blind vermogen nu precies voor nodig is aan boord. Niemand van de officieren kan het mij uitleggen behalve de HWTK. Dit is eigenlijk basis electro techniek dus ze zouden het moeten weten ( ik eigenlijk ook ).

    Daarnaast zijn de meeste handelingen aan boord vrij standaard (kaarten bijwerken, reefers checken, etc. navugeren). Het is dus niet echt noodzakelijk om wat dieper na te denken. Wanneer dingen echt gecompliceerd worden, halen ze er wel een expert bij (of vragen om advies). Ik ontken niet dat een HBO niveau af en toe wel eens handig kan zijn, maar over het algemeen is dat niet nodig. Mij gaf dat een vrij onbevredigend gevoel om te moeten vast stellen dat ik aan boord mijn HBO niveau niet kan handhaven, laat staan te verhogen.

    Gedurende mijn stage aan de wal (P&O Nedlloyd) heb ik de procedures voor reefer containers geanalyseerd, verbeterd, en geimplementeerd in het intranet systeem. Dat was best wel uitfagend en leuk.

    Nogmaals, ik wil je niet ontmoedigen om de opleiding te doen (sommige van mijn vrienden varen en hebben het prima naar hun zin). Maar maak wel een weloverwogen beslissing, met name omdat het veranderen van carriere richting met een Marof diploma vlak na het afstuderen vrij lastig kan zijn (spreek uit eigen ervaring)

    PS. sorry voor mijn slechte nederlandse spelling maar dat krijg je wanneer je al 4 jaar woont en werkt in de UK.
    Hoe meer je weet, des te meer je weet wat je niet weet
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')