Ik heb geen ervaring, maar vergeet alsjeblieft niet dat het om DEFENSIE gaat. Je wilt werken op een groot containerschip, fijn, maar je wordt ook opgeleid om mensen te doden indien dat noodzakelijk is of opgedragen aan je wordt. M.a.w. je wordt opgeleid tot militair, niet één of andere sullig kantoorbaantje. Met HBO kan je meteen naar de KIM en daarna ben je meteen officier en krijg je dus een management functie.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 21:13 schreef italiaan1987 het volgende:
Heeft iemand ervaring met deze opleiding? is het moeilijk? veel?
En het beroep, is het leuk?
Wat is de meerwaarde van HBO? (aangezien je met MBO sinds de nieuwe bemannings wet dezelfde vaarbevoegdheid heb)
Ik doe momenteel HBO logistiek & technische vervoerskunde en werk parttime bij de ECT, maar ik krijg steeds meer interesse om op zo'n groot containersschip te werken.
Dus mensen ervaringen zijn welkom
Je kan later ook aan de wal een baan krijgen, ik zie mezelf ook niet heel me leven varen. Maar een jaar of 5-10 ofzo zou ik best willen.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 22:33 schreef GlowMouse het volgende:
Maritiem officier heeft niets met defensie te maken. Ik ken iemand die het op HBO-niveau volgt, en hoewel hij er wel wat tijd aan kwijt is, gaat het hem goed af. Bedenk je wel dat de kans groot is dat je uiteindelijk de helft van je leven op zee zit, en dat moet je maar net willen.
Haha ja ik vond het ook al gek.quote:
Ik kan me niet voorstellen dat je daar internationaal net zo makkelijk mee aan het werk gaat komen.quote:Op woensdag 5 maart 2008 00:15 schreef italiaan1987 het volgende:
[..]
Haha ja ik vond het ook al gek.
Maar het verschil schijnt dus te zijn opgeheven in de bemanningswet.
Blijkbaar tekort aan Maritiem officieren?
Ik heb geen idee...mijn voorkeur gaat echter uit naar de HBO versie.quote:Op woensdag 5 maart 2008 00:20 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat je daar internationaal net zo makkelijk mee aan het werk gaat komen.
Voor het varen heeft het HBO misschien niet zo veel meerwaarde maar wanneer je verder studeert of een wal baan zoekt merk je het verschil wel degelijk.quote:Op donderdag 6 maart 2008 10:10 schreef italiaan1987 het volgende:
Vind het wel raar dat het verschil tussen MBO/HBO weg is.
Dan heeft het HBO toch weinig meerwaarde meer?
Behoorlijk. Zoek een Duaal/BBL traject (eerste zijnde Hbo, tweede Mbo), zoek een leuke werkgever en je hebt een gratis opleiding waarbij je per maand nog aardig betaald wordt ook. Stond vorige week nog een flink artikel over in nrcnext dat er nu al een tekort is dat de komende jaren alleen maar groter wordt.quote:Op woensdag 5 maart 2008 00:15 schreef italiaan1987 het volgende:
Blijkbaar tekort aan Maritiem officieren?
iemand? wat betreft oren en ogenquote:Op donderdag 6 maart 2008 16:39 schreef italiaan1987 het volgende:
aha oke..
verder moet je een gezondheidsverklaring hebben....wat zijn daar de eisen van?
zozo mooi om te horen maar een duaal/bbl traject bestaat niet volgens mij.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:42 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Behoorlijk. Zoek een Duaal/BBL traject (eerste zijnde Hbo, tweede Mbo), zoek een leuke werkgever en je hebt een gratis opleiding waarbij je per maand nog aardig betaald wordt ook. Stond vorige week nog een flink artikel over in nrcnext dat er nu al een tekort is dat de komende jaren alleen maar groter wordt.
Naar ik weet voornamelijk gehoor en ogen (kleurenblindheid), maar ik kan niets met zekerheid zeggen.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:39 schreef italiaan1987 het volgende:
aha oke..
verder moet je een gezondheidsverklaring hebben....wat zijn daar de eisen van?
Hm, zit wel wat logica in ook. Bij BBL/Duaal traject ben je meestal 4 dagen in de week aan het werk en 1 dag in de week op school, of iets dergelijks. Dat laatste is lastig als je op een containerschip in een oceaan dobbert.quote:Op donderdag 6 maart 2008 20:59 schreef italiaan1987 het volgende:
[..]
zozo mooi om te horen maar een duaal/bbl traject bestaat niet volgens mij.
Lijkt mij zeker een heel leuk werkveld. En het betaald goed ook! Maar daar hangt mij keuze niet van af. Ik bedoel, je bent tog 2 a 3 maanden van huis (bij een grote rederij dan). En hoe leuk het ook is, ik ben er van bewust dat je wel je momenten krijgt van heimwee, dat is in zekere zin wel gezond dat je dat heb natuurlijk!quote:Op donderdag 6 maart 2008 22:37 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Hm, zit wel wat logica in ook. Bij BBL/Duaal traject ben je meestal 4 dagen in de week aan het werk en 1 dag in de week op school, of iets dergelijks. Dat laatste is lastig als je op een containerschip in een oceaan dobbert.
Maar ik zou zeker eens gaan kijken wat de mogelijkheden zijn. Er is veel werk en als het je een leuke opleiding en vooral een leuk werkveld lijkt, is het zeker de moeite.
mijn voorkeur gaat uit naar rotterdam.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 12:46 schreef the_RAVEN het volgende:
ik ben werkzaam op de Hogeschool Zeeland (pr-afdeling) en wij bieden HBO Maritiem Officier aan http://www.hz.nl/HZ/NL/Opleidingen/Voltijd/Maritiem+Officier/ . Persoonlijk heb ik ook een aantal vrienden die deze opleiding volgen. Stage's duren meestal 4 maanden en het hangt van de maatschappij af waar je komt.
Een vriend zit bij MAERSK en die gaat van Hongkong naar Maleisie naar Dubai naar Italie. De ander zit weer in Canada en weer in Noordelijke Oostzee en kwam eens per 3 weken thuis voor 2 dagen.
Wat ik van alle studenten HBO hoor is dat je geen tijd hebt om je te vervelen tijdens het varen, reken op uren van 60-70 uur voor 4 / 5 maanden lang. Dat klinkt veel maar er is niet veel anders om te doen en luiheid wordt niet getolereerd.
Nog wat extra info:
Toelating
Om toegelaten te worden gelden de volgende diploma's:
HAVO met Natuur & Techniek en Natuur & Gezondheid
VWO met Natuur & Techniek & Natuur & Gezondheid
VWO met Economie & Maatschappij + Na1 en Cultuur & Maatschappij + Wia12 en Na1
MBO diploma
Keuring
Om tot de afstudeerstage te kunnen worden toegelaten, moet je voldoen aan bepaalde keuringseisen op het gebied van gehoor, gezichtsvermogen en lichamelijke gesteldheid. Die eisen gelden tenslotte ook voor kapiteins en stuurlieden. Nog vóórdat je met je studie begint, word je gekeurd. Bij je definitieve inschrijving heb je kopieën van de keuringsbewijzen nodig.
Kom je uit Vlaanderen?
Studenten die in Vlaanderen toelaatbaar zijn voor Hoger Onderwijs Lange Type (HOLT) zijn eveneens toelaatbaar tot de opleiding.
Verkort traject
Heb je de opleiding MBO-Maritiem Officier gedaan, dan kun je de opleiding in 2,5 jaar volgen. Het eerste studiejaar krijg je 1e en 2e jaars leerstof waarbij ook extra uren wiskunde en natuurkunde/mechanica. Het 2e studiejaar van dit traject is identiek aan de studiefase tussen de 2 stageperiodes van de reguliere opleiding. Het laatste half jaar volg je een afstudeerstage. Naar eigen keuze is dit aan boord van een koopvaardij-schip of aan de wal bij een maritiem bedrijf.
Niet toelaatbaar?
Als je 21 jaar of ouder bent en niet aan de toelatingseisen voldoet, kun je worden toegelaten als je met goed gevolg een toelatingsonderzoek aflegt. Je kunt dit aangeven bij je aanmelding bij de IB-Groep, waarna de HZ contact met je opneemt voor een afspraak.
Dichtbij huis, maarja dat maakt niet uit want als je vaart ben je ook lang ver van huis.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 16:17 schreef the_RAVEN het volgende:
http://www.ivw.nl/Images/(...)rt_tcm247-213069.pdf
Het staat erin maar er staat een enorm stuk over in, even CTRL+F doen
Waarom Rotterdam?
ervaringen?quote:Op dinsdag 11 maart 2008 19:58 schreef Nobu het volgende:
Gewoon lekker op Terschelling gaan zitten man
haha ja dat dacht ik ook al, die gozer denkt zeker dat maritiem officier een functie bij de marine ofzo is.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 23:56 schreef Willem_B het volgende:
Ik studeer op Terschelling op het MIWB (Maritiem Instituut Willem Barentsz, hence the name).
Moet ff zeggen dat we hier erg gelachen hebben om die opmerking over het doden van mensen, dat leer je dus hier niet....
En die keuringen stellen niets voor. Je moet voor 3 dingen gekeurt worden: ogen, oren en medisch. Als je je inschrijft bij school krijg je al die info wel.
Het verschil tussen MBO en HBO zit em absoluut niet in de functie die je aan boord krijgt. Meer in de hoeveelheid werkgelegenheid die je aan de wal krijgt als je genoeg hebt van het varen.
Als je meer info wil hoor ik het wel
ok, en de lessen en hoeveelheid stof? is dat veel? Welke mbo opleiding heb je hiervoor eigenlijk gedaan?quote:Op woensdag 12 maart 2008 00:15 schreef Willem_B het volgende:
Mja dat hangt er echt vanaf wie je vraagt, ikzelf heb nogal veel problemen gehad met de studie maar dat komt ook omdat ik van een MBO af kwam zonder wiskunde e.d. dus had daar nogal een achterstand in. Ben helaas ook een keer blijven zitten omdat ik m'n wiskunde niet gehaald heb. Dat is nogal pittig.
De rest van de vakken is helaas vooral ook theoretisch, wat je je maar kan bedenken om te berekenen aan een hoofd motor moet je hier wel berekenen.
De studie is zo opgezet dat je leert voor stuurman en machinist (dat is het MAROF systeem) en dat houdt wel in dat je dus van beide dingen wat af moet weten. Het hele schip repareren hoeft niet, daar heb je filipijnen voor, maar wel belading, astro navigatie, kaart navigatie, machine kamer dingen etc etc
en heb je ook van die projectopdrachten met een groep? en wat houden die in:pquote:Op woensdag 12 maart 2008 00:27 schreef Willem_B het volgende:
Nou toen er bericht was dat studenten klaagden over te weinig lessen vonden wij het wat vreemd eigenlijk. Denk dat we gemiddeld rond de 30 uur in de week les hebben. Heb MBO ICT niv4 gedaan. Je krijgt wel veel stof maar het wordt goed uitgelegd en zolang je wel je huiswerk doet (iets waar ik nogal problemen mee heb) kan je het goed bij houden.
Dat gaan ze volgend jaar toch scheiden, omdat het anders te zwaar/ingewikkeld is?quote:Op woensdag 12 maart 2008 00:15 schreef Willem_B het volgende:
De studie is zo opgezet dat je leert voor stuurman en machinist (dat is het MAROF systeem) en dat houdt wel in dat je dus van beide dingen wat af moet weten. Het hele schip repareren hoeft niet, daar heb je filipijnen voor, maar wel belading, astro navigatie, kaart navigatie, machine kamer dingen etc etc
Toch weer scheiden? vroeger was het toch ook al gescheiden?quote:Op woensdag 12 maart 2008 09:45 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dat gaan ze volgend jaar toch scheiden, omdat het anders te zwaar/ingewikkeld is?
De opendag van het STC in rotterdam is vanavond en zaterdag.quote:Op woensdag 12 maart 2008 15:43 schreef Willem_B het volgende:
Mja ik heb die geruchten ook gehoord, nog niets van gemerkt eigenlijk. Is die open dag niet de 29ste?
Het is zeker een apart wereldje, in de eerste twee jaar van de opleiding zit je op de campus die bij school hoort, daar kom je er heel snel achter of het wel of niet wat voor je is. Ik had het er reuze gezellig, misschien iets te gezellig....
Studenten van andere opleidingen zullen het wel niet met me eens zijn, maar volgens mij is er moeilijk een mooiere plek voor te stellen om te studeren. 's Winters is het wel rustig in de kroegen maar dan zorgt de studentenvereniging wel voor feesten. 's Zomers is het fantastisch hier met als hoogtepunten de H-T sloepen race en het Oerol natuurlijk.
Ik vond dat ik van te veel vakken te weining diepgang kreeg (moet ook wel aangezien je leert voor stuurman en wtk'er). Tis echt een beroeps opleiding wat handig is als je zeker wilt gaan varen. Maar, zoals in mijn geval, je niet meer wilt gaan varen na de opleiding, dan zijn de wal baan mogelijkheden vrij beperkt met de MAROF opeiding. Hoewel je "ing" bent, heb je niet de engineering achergrond van andere HTS opleidingen (zoals eerder vermeld; te weinig van van te veel vakken). Mede door een opendag op het MIWB, had ik een te idealistisch beeld van het beroep en de opleiding (alsof je elke dag op de simulator zit, zo werd dat voorgesteld).quote:Op woensdag 12 maart 2008 15:43 schreef Willem_B het volgende:
Mja ik heb die geruchten ook gehoord, nog niets van gemerkt eigenlijk. Is die open dag niet de 29ste?
Het is zeker een apart wereldje, in de eerste twee jaar van de opleiding zit je op de campus die bij school hoort, daar kom je er heel snel achter of het wel of niet wat voor je is. Ik had het er reuze gezellig, misschien iets te gezellig....
Studenten van andere opleidingen zullen het wel niet met me eens zijn, maar volgens mij is er moeilijk een mooiere plek voor te stellen om te studeren. 's Winters is het wel rustig in de kroegen maar dan zorgt de studentenvereniging wel voor feesten. 's Zomers is het fantastisch hier met als hoogtepunten de H-T sloepen race en het Oerol natuurlijk.
Er is mij ooit eens verteld dat na een jaar of vijftien het meerendeel van de MarOf niet meer vaart.quote:Op woensdag 12 maart 2008 17:52 schreef jschud het volgende:
[..]
Ik vond dat ik van te veel vakken te weining diepgang kreeg (moet ook wel aangezien je leert voor stuurman en wtk'er). Tis echt een beroeps opleiding wat handig is als je zeker wilt gaan varen. Maar, zoals in mijn geval, je niet meer wilt gaan varen na de opleiding, dan zijn de wal baan mogelijkheden vrij beperkt met de MAROF opeiding. Hoewel je "ing" bent, heb je niet de engineering achergrond van andere HTS opleidingen (zoals eerder vermeld; te weinig van van te veel vakken). Mede door een opendag op het MIWB, had ik een te idealistisch beeld van het beroep en de opleiding (alsof je elke dag op de simulator zit, zo werd dat voorgesteld).
Ik denk dat de HBO MAROF opleding een erg goede opleiding is zolang je zeker weet dat je een poosje blijft varen na je afstuderen.
Voor een MBO opleiding krijg je daar immers ook bizar voor betaald. Ik zit ook te denken om misschien de MBO versie te doen, maar dan eerst mn huidige opleiding afmaak zodat ik toch een HBO titel heb.quote:Op donderdag 13 maart 2008 08:47 schreef Willem_B het volgende:
Dat is alleen voor stage, als je klaar bent met de studie maakt het geen barst meer uit.
Een HBO'er vaart gemiddeld 5 jaar en gaat daarna aan de wal werken. Vooral omdat je daar dan meer kan verdienen.
MBO'ers varen over het algemeen langer door.
hoe heb jij de stages ervaren?quote:Op donderdag 13 maart 2008 08:47 schreef Willem_B het volgende:
Dat is alleen voor stage, als je klaar bent met de studie maakt het geen barst meer uit.
Een HBO'er vaart gemiddeld 5 jaar en gaat daarna aan de wal werken. Vooral omdat je daar dan meer kan verdienen.
MBO'ers varen over het algemeen langer door.
Een simpel voorbeeld. Ik probeer er achter te komen waar blind vermogen nu precies voor nodig is aan boord. Niemand van de officieren kan het mij uitleggen behalve de HWTK. Dit is eigenlijk basis electro techniek dus ze zouden het moeten weten ( ik eigenlijk ookquote:Op maandag 17 maart 2008 13:00 schreef italiaan1987 het volgende:
Hoezo vond je het werk niet bepaald hbo niveau dan?
En wat heb je precies aan de wal gedaan? Het is wel vervelend als je er aan boord pas achter komt dat het niet is wat je wil.
quote:Op maandag 17 maart 2008 13:31 schreef jschud het volgende:
[..]
Een simpel voorbeeld. Ik probeer er achter te komen waar blind vermogen nu precies voor nodig is aan boord. Niemand van de officieren kan het mij uitleggen behalve de HWTK. Dit is eigenlijk basis electro techniek dus ze zouden het moeten weten ( ik eigenlijk ook).
Daarnaast zijn de meeste handelingen aan boord vrij standaard (kaarten bijwerken, reefers checken, etc. navugeren). Het is dus niet echt noodzakelijk om wat dieper na te denken. Wanneer dingen echt gecompliceerd worden, halen ze er wel een expert bij (of vragen om advies). Ik ontken niet dat een HBO niveau af en toe wel eens handig kan zijn, maar over het algemeen is dat niet nodig. Mij gaf dat een vrij onbevredigend gevoel om te moeten vast stellen dat ik aan boord mijn HBO niveau niet kan handhaven, laat staan te verhogen.
Gedurende mijn stage aan de wal (P&O Nedlloyd) heb ik de procedures voor reefer containers geanalyseerd, verbeterd, en geimplementeerd in het intranet systeem. Dat was best wel uitfagend en leuk.
Nogmaals, ik wil je niet ontmoedigen om de opleiding te doen (sommige van mijn vrienden varen en hebben het prima naar hun zin). Maar maak wel een weloverwogen beslissing, met name omdat het veranderen van carriere richting met een Marof diploma vlak na het afstuderen vrij lastig kan zijn (spreek uit eigen ervaring)
PS. sorry voor mijn slechte nederlandse spelling maar dat krijg je wanneer je al 4 jaar woont en werkt in de UK.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |