Waar? Oud-Sluis, Sluis (Zeeland)
Wanneer? Vrijdag 23 januari (van 19:00 tot 00:30 uur...lange zit! Dit was tevens op de dag dat Sergio Herman's vrouw Ellemieke Vermolen beviel van een kindje...helaas was Sergio er zelf dus niet, maar om het te vieren kregen we wel champagne (heel vervelend

)
Wat at je? Ontzettend veel, laat ik daar mee beginnen. We hadden een zes-gangen menu, maar daar tussendoor hebben we nog ontzettend veel amuses gehad. Plus bij de koffie kreeg je nog heerlijke hapjes, dus ik denk dat we wel zaten om 16 x iets geserveerd krijgen / 16 gangen.
Ik heb een poging gedaan om van alles een foto te nemen & te onthouden, maar de amuses waren lastig om te onthouden aangezien het er zoveel waren. Als het goed is krijgen we nog via de mail wat het allemaal precies was. De vraagtekens ga ik nog invullen dus. Oh, sorry alvast voor de brakke foto's, maar ik ga daar niet flink lopen flitsen, dus het is een beetje korrelig.
We waren er best vroeg, om 19:00 uur al, maar zo gauw we zaten begonnen de amuses te komen:
Amuse 1Chips van rode biet, zoete aardappel en volgensmij aubergine, met een barbecue-????-sausje als eerste.
Amuse 2Daarbij kregen we (niet op de foto) een ganzelever-bonbon en ganzenleverkoekje, en op de voorgrond die kopjes was het een mix van sake, appel, bosui en ?????
Amuse 3Een toastje met daarop een soort sesam-kwark, met daarachter gefituurde kreeft met daarin een mix van komkommer, appel en ????.
Alsof dat niet genoeg amuses waren kwamen er meteen daarna nog 2:
Amuse 3 & 4Linksboven: thaise yoghurt met stukjes appel, een crunch van kroepoek, venkelijs en ????
Rechtsonder: een scheermesje (schelpdier) met een crunch van pinda's en kippenhuis en ?????
Daarna was het tijd voor het eerste voorgerecht:
Voorgerecht 1Licht gerookt en fris gemarineerde langoustine, met daarbij chinees gelakt spek, verschillende bereidingen van rode biet, radijs en wintertruffel.
Het tweede voorgerecht waren twee bereidingen van kreeft:
Voorgerecht 2aKreeft met chibouste van appel en deler, samen met creme van zeekraal
Voorgerecht 2bKreeft met venkel, komkommer, postelein, overgotten met een vinaigrette van vlierbloesem.
Daarna het laatste voorgerecht:
Voorgerecht 3Coquilles Saint Jacques, gegrild met witlof, kervelwortel en ganzenlever, geuren van citroen, gember en pinda daar aan toegevoegd (wederom een crunch, erg hip tegenwoordig blijkbaar)
HoofdgerechtHet hoofdgerecht was een overheerlijke 'black angus'-entrecote met gemarineerde knoflook en geroosterde sesam, samen met aubergine, zilveruitjes en dragon.
Na het hoofdgerecht even uitbuiken met een kaasplankje met port, waarvan ik alle namen kwijt ben:
Kaasplankje 1Kaasplankje 2Daarna tijd voor de 3 toetjes:
Toetje 1Toetje 21. 'Puur wit';, rijst ,kokos en cheesecade, spicy mango
2. Manarijn met witte chocoladecreme, aloe vera en gumbava
En niet op de foto: chocolade, amandel en vintage mirin, samen met een sorbet van multi-vitaminen.
En om het af te sluiten wat koffie en thee, en daar kreeg je
ook weer veel lekkers bij! Wat het allemaal was, geen idee, maar het was heerlijk!
Bij de koffie 1Bij de koffie 2En dan heb ik nog niet eens alles op de foto.........
Impressie? Oud-Sluis is fantastisch, maar het is dan ook een van de twee 3-sterren-restaurants in Nederland.
We waren er zoals gezegd vroeg, en vanaf moment 1 kwamen de amuses als sneltreinvaart op je tafel. Iets te snel naar onze mening, dus we vroeg dan ook of het iets rustiger aan kon. De aandacht van al het personeel is leuk (als het vroeg is en nog niet super druk krijg je nog meer aandacht), maar zeker vroeg op de avond een beetje overdone; omdat we rustig aan wilde doen keken ze soms 2-3 x of we een amuse nog niet ophadden en ze hem weg konden halen. Dat is iets teveel van het goede.
De sommelier was wat stijf (een jochie van amper 23), maar de gastheer was prima; aardig, open en gastvrij. Ook jong overigens: dat viel me wel op, al het personeel was aan de jonge kant. Zeker het bedienende personeel. Een korte rondleiding door de keuken was overigens geen probleem, met uitleg door de chef:
Kijkje in de keukenWe zaten in een klein 'hoekje' van het restaurant waardoor ik niet zo heel veel uitzicht had, mijn vriendin wel. Maar wat wil je zien als je tafel al 1 groot feest is? Het publiek was gemengd; half belgisch (goh!) en half Nederlands. Veel mensen kwamen ook van ver; enschede, utrecht, amsterdam. Het publiek was ook
jong, dat had ik niet gedacht. We waren nog steeds de jongste met zijn tweeen, maar er waren meerdere jonge(re) stellen.
Blijkbaar zaten wij naast Belgisch bekendste politiek-verslaggever, de 'Ferry Mengele' van Belgie, hoorden we later. Meneer maakte zich nogal druk om het geroezemoes wat erger werd al naar gelang de avond vorderde en iedereen meer op had van het wijnarrangement (wat ook BEST hard ging! Niet 1 glas, nee, als je leeg was; gewoon bijschenken!). Meneer had een punt, want 2-3 tafels achterin begonnen met elkaar te praten en dat was ook duidelijk te horen; op een gegeven moment zei een belgische wat oudere man tegen een jonge nederlandse dame (1 van de dames van twee nederlandse stelletjes, waarbij de heren net buiten stonden te roken):
"Doe dan ook niet zo GEIL!" of iets in die trant. Nou, het woordje geil was duidelijk hoorbaar, ik vind dat ook
niet kunnen in een dergelijk restaurant. Maar meneer was er blijkbaar echt be-hoorljik pissig over en dat liet hij het personeel ook merken. Wat best lastig is op zo'n avond en het personeel had het al een keer gevraagd aan de betreffende mensen. Maar oke, wij laten onze avond er niet door verpesten....maar het was wel rumoerig ja.
Cijfer? Een hele dikke vette 9! Deze had nog iets hoger kunnen zijn als het niet zo 'rumoerig' was, en de sommelier niet zo stijf was. Maar het eten: er bestaan superlatieven te weinig om dat te beschrijven. He-le-maal top![/quote]
[ Bericht 0% gewijzigd door SnuggLe op 25-01-2009 21:35:12 ]