Daarover heb ik wel eens een discussie gehad met de directeur van zo'n theorie-examen leerboekje. Volgens het boekje/CD-ROM was het een verplichte snelheid, volgens mij een advies snelheid.quote:Op maandag 3 maart 2008 12:19 schreef Adfundum het volgende:
Er werd iemand bekeurd (bij Eindhoven geloof ik) omdat hij te hard reed. Volgens de agenten mocht hij daar maar 70. Ze lieten het bord nog extra zien op de film, maar dat was toch een adviesbord? (vierkant blauw met witte tekst 70 km.) Of heb ik het nu verkeerd gezien. Ik heb de opname helaas alweer gewist. Kan ik het nog ergens terugzien?
Dat is jammer idd. En die motorrijder van gisteren, daarvan wil ik ook wel weten wat voor straf 'ie precies krijgt.quote:Op maandag 3 maart 2008 11:27 schreef MikeyMo het volgende:
ik vind het altijd prachtig; die rijbewijzen die worden ingenomen... en iedereen heeft hem nodig voor zijn werk
Wel jammer dat ze niet een maand later langsgaan bij de mensen om te vragen hoe ze het verlies van hun rijbewijs hebben ervaren en opgelost.
Interessant tochquote:Op maandag 3 maart 2008 18:14 schreef k_man het volgende:
Het noemen wat zo'n boetebedrag zegt weinig. Dan zouden ze ook de hele historie van zo'n figuur erbij moeten vertellen.
Mail SBS effe zou ik zeggen. Ik geniet altijd al als ze die rijbewijzen afpakken, zeker als het ook nog motorrijders zijn. Ik denk dat ik bij een aflevering waar ze al die kansloze klagers van. " ik heb het nodig voor mijn werk", "kun je me niet matsen" of die in huilen uitbarsten. Als ze die gaan vragen hoe het nu allemaal verders is verlopen en hoe ze het opgelost hebben met werk. Dan lopen bij mij de tranen over mijn wangen van het lachen.quote:Op maandag 3 maart 2008 11:27 schreef MikeyMo het volgende:
ik vind het altijd prachtig; die rijbewijzen die worden ingenomen... en iedereen heeft hem nodig voor zijn werk
Wel jammer dat ze niet een maand later langsgaan bij de mensen om te vragen hoe ze het verlies van hun rijbewijs hebben ervaren en opgelost.
Matrix borden geven ook een advies snelheid aan. Ze voeldoen namelijk niet aan de europese regelgeving om een maximum snelheid aan te geven. Alleen de matrix borden die je tegenkomt bij de 80 km/ traject controle gebieden zijn voorzien van een rode rand en geven daardoor een maximum snelheid aan. Maar ook deze veranderen in borden zonder rode rand als er filevorming is. Dus ook dan geven ze een advies snelheid aan.quote:Op maandag 3 maart 2008 13:18 schreef k_man het volgende:
Volgens mij hingen er daar ook matriborden boven de weg? En die geven zeker een verplichte snelheid aan.
Wat ik wel vreemd vond is dat ze een kerel twee bonnen gaven voor opeenvolgende snelheidsovertredingen. Ik zou daar bezwaar tegen aan tekenen. Dan hadden ze me maar eerder aan moeten houden en niet rustig afwachten tot ik de volgende snelheidsovertreding ging maken.
Ja, dat is een leuk fabeltje voor verjaardagsfeestjes.quote:Op maandag 3 maart 2008 19:21 schreef glasbak het volgende:
[..]
Matrix borden geven ook een advies snelheid aan. Ze voeldoen namelijk niet aan de europese regelgeving om een maximum snelheid aan te geven. Alleen de matrix borden die je tegenkomt bij de 80 km/ traject controle gebieden zijn voorzien van een rode rand en geven daardoor een maximum snelheid aan. Maar ook deze veranderen in borden zonder rode rand als er filevorming is. Dus ook dan geven ze een advies snelheid aan.
Ja, dat denkt dus de halve wereld terwijl het toch echt anders isquote:Op maandag 3 maart 2008 19:53 schreef k_man het volgende:
[..]
Ja, dat is een leuk fabeltje voor verjaardagsfeestjes.
Zou kunnen, maar bij wegwerkzaamheden worden de matrixborden vergezeld door de gewone borden met rode rand langs de kant van de snelweg. Dus wel effe naast de weg kijken of daar niet nog iets staat.quote:Op maandag 3 maart 2008 19:21 schreef glasbak het volgende:
[..]
Matrix borden geven ook een advies snelheid aan. Ze voeldoen namelijk niet aan de europese regelgeving om een maximum snelheid aan te geven. Alleen de matrix borden die je tegenkomt bij de 80 km/ traject controle gebieden zijn voorzien van een rode rand en geven daardoor een maximum snelheid aan. Maar ook deze veranderen in borden zonder rode rand als er filevorming is. Dus ook dan geven ze een advies snelheid aan.
Nee, dat is het niet. Geef maar eens een bron die aangeeft dat je niet bekeurd mag worden als je de aangegeven snelheid op een matrixbord negeert.quote:Op maandag 3 maart 2008 20:31 schreef glasbak het volgende:
[..]
Ja, dat denkt dus de halve wereld terwijl het toch echt anders is
Bullshit. Ook zonder de "gewone borden" hebben matrixborden dezelfde rechtskracht. Sterker, in de RVV zijn ze als volwaardig en zelfstandig verkeersbord (A3 in dit geval) aangemerkt. Een snelheidsaanduiding is altijd een maximumbeperking, ook zonder steun van bord A1 en ook zonder rode rand (matrixborden generatie 1 en 2 zijn monochroom wit en kunnen technisch geen rode rand weergeven).quote:Op maandag 3 maart 2008 20:36 schreef Wombcat het volgende:
Zou kunnen, maar bij wegwerkzaamheden worden de matrixborden vergezeld door de gewone borden met rode rand langs de kant van de snelweg. Dus wel effe naast de weg kijken of daar niet nog iets staat.
quote:Beroep: Chauffeur
Bij filesituaties gebeurt dat niet, dat is praktisch ondoenlijk. Dan verandert de aangegeven snelheid op die borden geregeld en bovendien kun je niet in één keer van 120 naar 70 als er opeens zo'n bord aanfloept. Bureau Verkeershandhaving deelt dan dus geen boetes uit.quote:Op maandag 3 maart 2008 21:10 schreef glasbak het volgende:
Is er ooit iemand bekeurd omdat die de aangegeven snelheid van de matrix borden negeerde? Ik heb het dan over file situaties waarbij de borden net aan springen terwijl de file nog een kilometer weg is en je hebt nog ruimte zat hebt om met de normale snelheid door te rijden. Ik heb het nog nooit meegemaakt in ieder geval en ook nog nooit van gehoord.
quote:Detectielussen in de weg meten de snelheid en onderlinge afstand van de voertuigen. Die worden doorgegeven aan onderstations langs de weg en sturen de matrixborden aan. Deze geven maximumsnelheden aan. De bedoeling is echter, dat op het moment dat het verkeer sneller kan rijden dan de aangegeven maximum snelheid, dat ook gedaan moet worden. Op die manier worden de aangegeven maximumsnelheden opgeheven c.q. verhoogd.
Het Korps Landelijke Politiediensten weet hoe het systeem werkt en zal in voorkomende gevallen dan ook niet overgaan tot het verbaliseren van weggebruikers.
Maar groene pijlen of rode kruizen zijn wel net ff wat anders dan "witte" snelheidsadviezen.quote:Op maandag 3 maart 2008 21:28 schreef k_man het volgende:
[..]
Bij filesituaties gebeurt dat niet, dat is praktisch ondoenlijk. Dan verandert de aangegeven snelheid op die borden geregeld en bovendien kun je niet in één keer van 120 naar 70 als er opeens zo'n bord aanfloept. Bureau Verkeershandhaving deelt dan dus geen boetes uit.
Er worden wel geregeld mensen bekeurd omdat ze het rode kruis op de matrixborden negeren. Dat zou volgens jou ook niet mogen. Dat is namelijk ook een gebodsbord en zou dus een rode rand moeten hebben. Voor zover ik weet is er nog nooit iemand onder zo'n boete uitgekomen door aan te voeren dat het bord geen rode rand had.
Reactie van RWS:
[..]
Tja, dat is dus niet waar.quote:Op maandag 3 maart 2008 21:30 schreef bleiblei het volgende:
Volgens mij zijn die monochrome matrixborden adviessnelheden.
Borden met een rode rand (zoals op de A27 bij Utrecht) zijn max snelheden.
Voor zover ik weet en voorzover ik er rekening mee houd
Het gaat erom dat de dingen die op een matrixbord staan geen advies zijn. Je moet ze gewoon opvolgen. Dat geldt voor de kruizen en dat geldt ook voor de snelheden.quote:Op maandag 3 maart 2008 21:31 schreef bleiblei het volgende:
Maar groene pijlen of rode kruizen zijn wel net ff wat anders dan "witte" snelheidsadviezen.
Het enige verschil is dat die monochrome borden te gedateerd zijn om een rode rand te kunnen projecteren. Als er 2 verschillende soorten waren met 2 verschillende rechtsgevolgen dan zouden er ook 2 verschillende Ax borden in het RVV genoemd moeten worden. En dat is dus niet zo.quote:Op maandag 3 maart 2008 21:30 schreef bleiblei het volgende:
Volgens mij zijn die monochrome matrixborden adviessnelheden.
Borden met een rode rand (zoals op de A27 bij Utrecht) zijn max snelheden.
Voor zover ik weet en voorzover ik er rekening mee houd
Daarom zijn het adviessnelheden dacht ik!quote:Op maandag 3 maart 2008 21:38 schreef r_one het volgende:
Dus jij denkt nog een kilometer met 120 door te jakkeren om bij de staart van de file pas in de ankers te hoeven?Wat denk je waarom er al ruim vóór een file een snelheidsbeperking wordt ingesteld, vast niet om op het laatste moment auto's van 120 > 0 te laten afremmen
![]()
Matrixborden worden dynamisch geregeld, vandaar dat een flitscontrole uit praktisch oogpunt niet gauw gehouden wordt. Hoewel de meeste automobilisten idd sneller rijden dan aangegeven maakt dat feit het nog niet tot een adviessnelheid. Je kúnt er voor bekeurd worden.
De mobiele wegsignaleringen van RWS zijn iets van de laatste jaren en worden ingezet op plekken waar geen vaste signalering is.
Dat is dus dikke bullshit. Want de matrix borden op de A27 bij Utrecht zijn monochroom bij files en staat een rode rand om in spits wanneer je er maar 80 mag.quote:Op maandag 3 maart 2008 21:42 schreef r_one het volgende:
[..]
Het enige verschil is dat die monochrome borden te gedateerd zijn om een rode rand te kunnen projecteren. Als er 2 verschillende soorten waren met 2 verschillende rechtsgevolgen dan zouden er ook 2 verschillende Ax borden in het RVV genoemd moeten worden. En dat is dus niet zo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |