Bekijk hier het filmfragment over een landing met een Aribus A320 met crosswind en ging liep net goed af....quote:FILMPJE: piloot voorkomt crash
Bron : AD
HAMBURG - Op het vliegveld van Hamburg is gisteren bijna een vliegtuig gecrasht. Het toestel, een A320, probeerde te landen tijdens de storm.
afbeelding vergroten
Hevige windstoten maakte het de piloot onmogelijk om het vliegtuig recht te houden. Het dreigt even helemaal mis te gaan. Gelukkig weet de piloot de A320 weer op miraculeuze wijze op te trekken.
Een spotter filmde het voorval.
Ik geloof wel dat ik doodsangsten heb uitgestaan als ik in het toestel zatquote:Op zondag 2 maart 2008 18:18 schreef Seneca het volgende:
Held. Ik had al lang om mijn mammie geroepen in diezelfde situatie.
Nee, approach ziet er gewoon goed uit. Alleen op het laatste een windstoot op de rechtervleugel, kun je weinig aan doenquote:Op zondag 2 maart 2008 18:16 schreef EchtGaaf het volgende:
had de pilot eerder moeten doorstarten?
Nog nooit een crosswindlanding gezien?quote:Op zondag 2 maart 2008 18:22 schreef marcb1974 het volgende:
Damn wat een idioot dat hij probeerde te landen
Dat hij nog uberhaupt kon doorstarten vroeg ik mij af. Het duurt namelijk ene paar seconde voordat straalmotoren reageren....ook als je ineens vol gas geeftquote:Op zondag 2 maart 2008 18:20 schreef Piles het volgende:
[..]
Nee, approach ziet er gewoon goed uit. Alleen op het laatste een windstoot op de rechtervleugel, kun je weinig aan doen
Vergeet niet dat de verkeersleiding een belangrijke stem heeft hierin: zij geven immers al dan niet de toestemming om te landen. Als zij 'clearance' geven gaat de piloot er vanuit dat het goed is.quote:Op zondag 2 maart 2008 18:22 schreef marcb1974 het volgende:
Damn wat een idioot dat hij probeerde te landen
Ja als je goed kijkt dan raakt ie inderdaad met de linker vleugeltip de grond ja......quote:Op zondag 2 maart 2008 18:24 schreef NED het volgende:
Hij kwam overigens met de vleugel aan de grond
quote:Op zondag 2 maart 2008 18:26 schreef KreKkeR het volgende:
http://www.airliners.net/uf/view.file?id=536882887&filename=phpOltUWB.jpg
Worden ze vast goed op getraind in real flight simulator. Je weet wel zo'n kast op zes hydraulische potenquote:Op zondag 2 maart 2008 18:27 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik hoop eigenlijk dat iedere piloot met een dergelijke situatie kan omgaan, het kan immers altijd gebeuren.
Lijkt me duidelijk nietquote:Op zondag 2 maart 2008 18:24 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Vergeet niet dat de verkeersleiding een belangrijke stem heeft hierin: zij geven immers al dan niet de toestemming om te landen. Als zij 'clearance' geven gaat de piloot er vanuit dat het goed is.
Ik hoor regelmatig het omgekeerde. Met de hand is het makkelijker / beter om correcties uit te voeren dan door de AP. Daarbij gaat de AP er meestal tientallen meters voor het landen altijd af. Een autoland komt heel weinig voor (moet ook de juiste apparatuur voor aanwezig zijn)quote:Op zondag 2 maart 2008 18:46 schreef Shivan het volgende:
ik heb laast een piloot gesproken en die zegt als de landing te moeilijk word moeten ze overgaan op automatische piloot. Dus ik denk dat de automatiche piloot deze heeft gedaan..
Bedoel je niet 'het duurt een paar seconden voor een vliegtuig van weet ik hoeveel ton reageerd'quote:Op zondag 2 maart 2008 18:24 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat hij nog uberhaupt kon doorstarten vroeg ik mij af. Het duurt namelijk ene paar seconde voordat straalmotoren reageren....ook als je ineens vol gas geeft
Zijn er piloten op dit forum?
Ja, wel dus, want zoiets mag niet voorkomen.quote:Op zondag 2 maart 2008 18:20 schreef Piles het volgende:
[..]
Nee, approach ziet er gewoon goed uit. Alleen op het laatste een windstoot op de rechtervleugel, kun je weinig aan doen
Dat natuurlijk ook, maar motoren leveren idd niet 'ineens' full power.quote:Op zondag 2 maart 2008 18:50 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Bedoel je niet 'het duurt een paar seconden voor een vliegtuig van weet ik hoeveel ton reageerd'
Dacht ik inderdaad ook dat ze dan juist niet op AP landen.....quote:Op zondag 2 maart 2008 18:50 schreef Piles het volgende:
[..]
Ik hoor regelmatig het omgekeerde. Met de hand is het makkelijker / beter om correcties uit te voeren dan door de AP. Daarbij gaat de AP er meestal tientallen meters voor het landen altijd af. Een autoland komt heel weinig voor (moet ook de juiste apparatuur voor aanwezig zijn)
Belachelijk inderdaad, dat de wind zomaar blies. Bah, altijd weer die...quote:Op zondag 2 maart 2008 18:51 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Ja, wel dus, want zoiets mag niet voorkomen.
Dat het dit keer goed gaat...
Nee, er gaat een seconde of zes over voordat straalmoteren reageren als je gas bijgeeft (moet nog vermogen opbouwen) ...Dat maakt het landen bij wind schering juist zo gevaarlijk..quote:Op zondag 2 maart 2008 18:50 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Bedoel je niet 'het duurt een paar seconden voor een vliegtuig van weet ik hoeveel ton reageerd'
Weinig bijzonders hoorquote:Op zondag 2 maart 2008 19:06 schreef Zwansen het volgende:
Deze is ook geniaal!
http://nl.youtube.com/watch?v=rLMMLmfVa-k&feature=related
Lijkt me om eerlijk te zijn geen zak aan. Zou me rot vervelen.quote:Op zondag 2 maart 2008 18:29 schreef EchtGaaf het volgende:
Toch is verkeersvlieger het MOOISTE beroep volgens mij wat er is.....
En deze blijft mooi
http://nl.youtube.com/watch?v=OtnL4KYVtDE
Ja tuurlijk, want de hele dag was er nauwelijks wind maar ineens uit het niets was er een windvlaag.quote:Op zondag 2 maart 2008 19:01 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Belachelijk inderdaad, dat de wind zomaar blies. Bah, altijd weer die...
Of je hart in je keel zittenquote:Op zondag 2 maart 2008 18:52 schreef gelly het volgende:
Dan heb je als piloot wel het zweet in je bilnaad staan
quote:Op dinsdag 4 maart 2008 20:08 schreef sander89 het volgende:
Kwam de foto's van de vleugels nog tegenzijn toch wel aardig beschadigd, was namelijk niet goed te zien of die de landingsbaan aan tikte.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Omdat beide vliegers gekwalificeerd zijn om het toestel onder die omstandigheden te besturen, zo simpel is het...quote:Op donderdag 6 maart 2008 11:35 schreef EchtGaaf het volgende:
waarom niet de 39 jarige gezagvoerder dit deed onder de zware omstandigheden blijft voor mij een raadsel.
Dat klopt, maar onder die omstandigheden zou ik zeggen: laat de actie doen door diegene die het meest ervaren is.......De gezagvoerder idg.quote:Op donderdag 6 maart 2008 17:55 schreef Hawkeye het volgende:
[..]
Omdat beide vliegers gekwalificeerd zijn om het toestel onder die omstandigheden te besturen, zo simpel is het...
Tja, achteraf gezien is het altijd makkelijk oordelen. De gezagvoerder had dit misschien ook niet kunnen opvangen.quote:Op donderdag 6 maart 2008 20:17 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat klopt, maar onder die omstandigheden zou ik zeggen: laat de actie doen door diegene die het meest ervaren is.......De gezagvoerder idg.
Kan me herinneren van jaren geleden dat op het nieuws was hoe (op geloof ik het vliegveld van Hong Kong) twee Boeings elkaar maar net op een paar seconden misten. De een was net aan het opstijgen, toen de ander ging landen.quote:Op zondag 2 maart 2008 19:14 schreef EchtGaaf het volgende:
http://nl.youtube.com/watch?v=vqnt_OEpHF8
Schijnt vaker voor te komen, maar is toch wel cool om te zien...
Doodeng. Ik hoorde dat het op drukkere vliegvelden het vaker voorkomt dat starts en landingen kort na elkaar voorkomen....quote:Op vrijdag 7 maart 2008 08:07 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Kan me herinneren van jaren geleden dat op het nieuws was hoe (op geloof ik het vliegveld van Hong Kong) twee Boeings elkaar maar net op een paar seconden misten. De een was net aan het opstijgen, toen de ander ging landen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |