abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57109329
quote:
FILMPJE: piloot voorkomt crash
Bron : AD
HAMBURG - Op het vliegveld van Hamburg is gisteren bijna een vliegtuig gecrasht. Het toestel, een A320, probeerde te landen tijdens de storm.
afbeelding vergroten
Hevige windstoten maakte het de piloot onmogelijk om het vliegtuig recht te houden. Het dreigt even helemaal mis te gaan. Gelukkig weet de piloot de A320 weer op miraculeuze wijze op te trekken.

Een spotter filmde het voorval.
Bekijk hier het filmfragment over een landing met een Aribus A320 met crosswind en ging liep net goed af....


Vakmanschap=meesterschap of had de piloot eerder moeten doorstarten?



[ Bericht 16% gewijzigd door Drugshond op 02-03-2008 19:40:45 ]
pi_57109377
Held. Ik had al lang om mijn mammie geroepen in diezelfde situatie.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_57109416
quote:
Op zondag 2 maart 2008 18:18 schreef Seneca het volgende:
Held. Ik had al lang om mijn mammie geroepen in diezelfde situatie.
Ik geloof wel dat ik doodsangsten heb uitgestaan als ik in het toestel zat
pi_57109428
quote:
Op zondag 2 maart 2008 18:16 schreef EchtGaaf het volgende:
had de pilot eerder moeten doorstarten?
Nee, approach ziet er gewoon goed uit. Alleen op het laatste een windstoot op de rechtervleugel, kun je weinig aan doen
  zondag 2 maart 2008 @ 18:22:09 #5
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_57109463
Damn wat een idioot dat hij probeerde te landen
stupidity has become as common as common sense was before
pi_57109480
quote:
Op zondag 2 maart 2008 18:22 schreef marcb1974 het volgende:
Damn wat een idioot dat hij probeerde te landen
Nog nooit een crosswindlanding gezien?
pi_57109510
Hij kwam overigens met de vleugel aan de grond
pi_57109523
quote:
Op zondag 2 maart 2008 18:20 schreef Piles het volgende:

[..]

Nee, approach ziet er gewoon goed uit. Alleen op het laatste een windstoot op de rechtervleugel, kun je weinig aan doen
Dat hij nog uberhaupt kon doorstarten vroeg ik mij af. Het duurt namelijk ene paar seconde voordat straalmotoren reageren....ook als je ineens vol gas geeft

Zijn er piloten op dit forum?
  zondag 2 maart 2008 @ 18:24:47 #9
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_57109526
quote:
Op zondag 2 maart 2008 18:22 schreef marcb1974 het volgende:
Damn wat een idioot dat hij probeerde te landen
Vergeet niet dat de verkeersleiding een belangrijke stem heeft hierin: zij geven immers al dan niet de toestemming om te landen. Als zij 'clearance' geven gaat de piloot er vanuit dat het goed is.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_57109536
quote:
Op zondag 2 maart 2008 18:24 schreef NED het volgende:
Hij kwam overigens met de vleugel aan de grond
Ja als je goed kijkt dan raakt ie inderdaad met de linker vleugeltip de grond ja......
  zondag 2 maart 2008 @ 18:26:05 #11
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_57109591
Ik hoop eigenlijk dat iedere piloot met een dergelijke situatie kan omgaan, het kan immers altijd gebeuren.
pi_57109627
quote:
Op zondag 2 maart 2008 18:27 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik hoop eigenlijk dat iedere piloot met een dergelijke situatie kan omgaan, het kan immers altijd gebeuren.
Worden ze vast goed op getraind in real flight simulator. Je weet wel zo'n kast op zes hydraulische poten

Zou ik dolgraag nog eens een keer willen,maar is heeeeeeeel duur.
pi_57109640
Toch is verkeersvlieger het MOOISTE beroep volgens mij wat er is.....

En deze blijft mooi

http://nl.youtube.com/watch?v=OtnL4KYVtDE
  zondag 2 maart 2008 @ 18:46:28 #16
23571 Shivan
Rotzooi op me buro
pi_57109959
ik heb laast een piloot gesproken en die zegt als de landing te moeilijk word moeten ze overgaan op automatische piloot. Dus ik denk dat de automatiche piloot deze heeft gedaan..

Gelukkig zijn ze er wel goed van af gekomen.
Judoka
pi_57109970
Brrr dat ziet er echt heel eng uit.. Wat ben ik blij dat ik niet in dat vliegtuig zat
Volgens mij worden piloten wel getraind op dit soort dingen, als je soms ziet wat ze kunnen corrigeren. Maar toch... Je ziet hem al helemaal heen en weer gaan voor het landen.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_57110003
quote:
Op zondag 2 maart 2008 18:24 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Vergeet niet dat de verkeersleiding een belangrijke stem heeft hierin: zij geven immers al dan niet de toestemming om te landen. Als zij 'clearance' geven gaat de piloot er vanuit dat het goed is.
Lijkt me duidelijk niet
De captain is altijd eindverantwoordelijke, en de verkeersleiding heeft in zoiets maar een adviserende rol.
Landing-clearance is niets anders dan toestemming geven om te landen (baan = vrij). Het is dan aan de captain om te beslissen daar te landen of niet.
pi_57110041
quote:
Op zondag 2 maart 2008 18:46 schreef Shivan het volgende:
ik heb laast een piloot gesproken en die zegt als de landing te moeilijk word moeten ze overgaan op automatische piloot. Dus ik denk dat de automatiche piloot deze heeft gedaan..
Ik hoor regelmatig het omgekeerde. Met de hand is het makkelijker / beter om correcties uit te voeren dan door de AP. Daarbij gaat de AP er meestal tientallen meters voor het landen altijd af. Een autoland komt heel weinig voor (moet ook de juiste apparatuur voor aanwezig zijn)
  zondag 2 maart 2008 @ 18:50:46 #20
87694 Robin__
letitredno
pi_57110062
quote:
Op zondag 2 maart 2008 18:24 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dat hij nog uberhaupt kon doorstarten vroeg ik mij af. Het duurt namelijk ene paar seconde voordat straalmotoren reageren....ook als je ineens vol gas geeft

Zijn er piloten op dit forum?
Bedoel je niet 'het duurt een paar seconden voor een vliegtuig van weet ik hoeveel ton reageerd'
pi_57110084
quote:
Op zondag 2 maart 2008 18:20 schreef Piles het volgende:

[..]

Nee, approach ziet er gewoon goed uit. Alleen op het laatste een windstoot op de rechtervleugel, kun je weinig aan doen
Ja, wel dus, want zoiets mag niet voorkomen.
Dat het dit keer goed gaat...
pi_57110111
Dan heb je als piloot wel het zweet in je bilnaad staan
  † In Memoriam † zondag 2 maart 2008 @ 18:54:47 #23
25682 2cv
Niet subtiel
pi_57110152
Strakke actie !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 2 maart 2008 @ 18:56:25 #24
154880 Bolter
Awesomeness
pi_57110177
quote:
Op zondag 2 maart 2008 18:50 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Bedoel je niet 'het duurt een paar seconden voor een vliegtuig van weet ik hoeveel ton reageerd'
Dat natuurlijk ook, maar motoren leveren idd niet 'ineens' full power.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
pi_57110224
quote:
Op zondag 2 maart 2008 18:50 schreef Piles het volgende:

[..]

Ik hoor regelmatig het omgekeerde. Met de hand is het makkelijker / beter om correcties uit te voeren dan door de AP. Daarbij gaat de AP er meestal tientallen meters voor het landen altijd af. Een autoland komt heel weinig voor (moet ook de juiste apparatuur voor aanwezig zijn)
Dacht ik inderdaad ook dat ze dan juist niet op AP landen.....
  zondag 2 maart 2008 @ 19:01:19 #27
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_57110290
quote:
Op zondag 2 maart 2008 18:51 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Ja, wel dus, want zoiets mag niet voorkomen.
Dat het dit keer goed gaat...
Belachelijk inderdaad, dat de wind zomaar blies. Bah, altijd weer die...

pi_57110312
quote:
Op zondag 2 maart 2008 18:50 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Bedoel je niet 'het duurt een paar seconden voor een vliegtuig van weet ik hoeveel ton reageerd'
Nee, er gaat een seconde of zes over voordat straalmoteren reageren als je gas bijgeeft (moet nog vermogen opbouwen) ...Dat maakt het landen bij wind schering juist zo gevaarlijk..
  zondag 2 maart 2008 @ 19:06:51 #29
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_57110494
quote:
Weinig bijzonders hoor

http://nl.youtube.com/watch?v=zAfQwDizpRo is wat leuker

En nog een mooie crosswind-landing: http://nl.youtube.com/watch?v=8pIVjKoUewc
pi_57110591
http://nl.youtube.com/watch?v=vqnt_OEpHF8

Schijnt vaker voor te komen, maar is toch wel cool om te zien...
  zondag 2 maart 2008 @ 19:37:24 #32
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  zondag 2 maart 2008 @ 19:41:32 #33
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_57111142
quote:
Op zondag 2 maart 2008 18:29 schreef EchtGaaf het volgende:
Toch is verkeersvlieger het MOOISTE beroep volgens mij wat er is.....

En deze blijft mooi

http://nl.youtube.com/watch?v=OtnL4KYVtDE
Lijkt me om eerlijk te zijn geen zak aan. Zou me rot vervelen.
Krekker is de bom!
pi_57111924
quote:
Op zondag 2 maart 2008 19:01 schreef Slarioux het volgende:

[..]

Belachelijk inderdaad, dat de wind zomaar blies. Bah, altijd weer die...

Ja tuurlijk, want de hele dag was er nauwelijks wind maar ineens uit het niets was er een windvlaag.

Als jij dit binnen het acceptabele risico vindt vallen...
pi_57112214
Piloot met stalen zenuwen. Crosswind landingen zien er altijd spectaculair uit. Als je er in zit lijkt het me wat minder overigens .

Wat een power hebben die machines toch .
  zondag 2 maart 2008 @ 21:41:18 #36
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_57113774
quote:
Op zondag 2 maart 2008 18:23 schreef Piles het volgende:

[..]

Nog nooit een crosswindlanding gezien?
Tsjahahaha, wat een boer he?
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_57117695
quote:
Op zondag 2 maart 2008 18:52 schreef gelly het volgende:
Dan heb je als piloot wel het zweet in je bilnaad staan
Of je hart in je keel zitten

Tijdens een landing in Denemarken (vlakbij de kust) was er ook plotseling een windvlaag, niks vergeleken met dit, maar het vliegtuig helde plotseling naar links. Dacht bijna dat de vleugel de grond zou raken. Was zeker schrikken
pi_57122920
Ze lieten het fimpje van Hamburg in het NOS-Journaal zien
  maandag 3 maart 2008 @ 11:55:19 #39
11102 knep
Mountainfreak
pi_57123416
Strakke actie van die piloot .
pi_57156725
Kwam de foto's van de vleugels nog tegen zijn toch wel aardig beschadigd, was namelijk niet goed te zien of die de landingsbaan aan tikte.


............................
pi_57166482
Mwah schade valt wel mee. De verf zit er nog op. De 2de foto is een beetje suggestief, het lijkt net alsof het uiteinde van de vleugel gedraaid zit, maar het rechter deel is de aileron die naar beneden is uitgeslagen.
pi_57168373
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 20:08 schreef sander89 het volgende:
Kwam de foto's van de vleugels nog tegen zijn toch wel aardig beschadigd, was namelijk niet goed te zien of die de landingsbaan aan tikte.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]


Als je goed kijkt in het filmpje dan kan je echt zien dat de vleugel de grond raakte...
  woensdag 5 maart 2008 @ 19:26:39 #43
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_57180056
Hulde voor die piloot
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_57193584
Ik las gisteren in de krant dat het toestel ten tijde van de landing werd bestuurd door een 24 jarige vrouwelijke copiloot. waarom niet de 39 jarige gezagvoerder dit deed onder de zware omstandigheden blijft voor mij een raadsel. Niettemin hulde voor de 24 jarige!

Een andere bericht prijst juist de gezagvoerder weer:

Na bijna-crash weer achter de knuppel


[ Bericht 5% gewijzigd door EchtGaaf op 06-03-2008 11:58:19 ]
  donderdag 6 maart 2008 @ 17:55:08 #45
9960 Hawkeye
Very dry...
pi_57201535
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 11:35 schreef EchtGaaf het volgende:
waarom niet de 39 jarige gezagvoerder dit deed onder de zware omstandigheden blijft voor mij een raadsel.
Omdat beide vliegers gekwalificeerd zijn om het toestel onder die omstandigheden te besturen, zo simpel is het...
pi_57205001
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 17:55 schreef Hawkeye het volgende:

[..]

Omdat beide vliegers gekwalificeerd zijn om het toestel onder die omstandigheden te besturen, zo simpel is het...
Dat klopt, maar onder die omstandigheden zou ik zeggen: laat de actie doen door diegene die het meest ervaren is.......De gezagvoerder idg.
  vrijdag 7 maart 2008 @ 00:52:43 #47
9960 Hawkeye
Very dry...
pi_57212564
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 20:17 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dat klopt, maar onder die omstandigheden zou ik zeggen: laat de actie doen door diegene die het meest ervaren is.......De gezagvoerder idg.
Tja, achteraf gezien is het altijd makkelijk oordelen. De gezagvoerder had dit misschien ook niet kunnen opvangen.
Je kan moeilijk bij elke stevige crosswind landing besluiten om de meest ervaren vlieger (en dat is niet altijd de gezagvoerder btw) de landing te laten doen. Bovendien; ervaring krijg je toch alleen door het zelf te doen.
  vrijdag 7 maart 2008 @ 01:28:51 #48
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_57212964
Tja een windvlaagje Met zeilen zijn die wel lekker trouwens, maar dat is een heel ander verhaal
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_57214747
quote:
Op zondag 2 maart 2008 19:14 schreef EchtGaaf het volgende:
http://nl.youtube.com/watch?v=vqnt_OEpHF8

Schijnt vaker voor te komen, maar is toch wel cool om te zien...
Kan me herinneren van jaren geleden dat op het nieuws was hoe (op geloof ik het vliegveld van Hong Kong) twee Boeings elkaar maar net op een paar seconden misten. De een was net aan het opstijgen, toen de ander ging landen.
pi_57216854
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 08:07 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Kan me herinneren van jaren geleden dat op het nieuws was hoe (op geloof ik het vliegveld van Hong Kong) twee Boeings elkaar maar net op een paar seconden misten. De een was net aan het opstijgen, toen de ander ging landen.
Doodeng. Ik hoorde dat het op drukkere vliegvelden het vaker voorkomt dat starts en landingen kort na elkaar voorkomen....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')