Je hebt inderdaad gelijkquote:Op zondag 2 maart 2008 18:07 schreef nickybol het volgende:
We zien tegenwoordig dat de verzorgingsstaten steeds meer worden afgebroken en dat de grote multinationals meer macht krijgen. Het wordt een soort dictatuur van het grootkapitaal, een soort ultraliberale democratie.
Volgens mij is dat slechts een fase in de 'volwassenwording'. Er ontstaan nieuwe rechtsgebieden, zoals globalisatie, het internet; het bedrijfsleven is meestal de eerste die er gebruik van weet te maken (en dat is ook gezond) en dan volgt een periode waarin de industrie zich relatief ongestoord kan uitleven.quote:Op zondag 2 maart 2008 18:07 schreef nickybol het volgende:
We zien tegenwoordig dat de verzorgingsstaten steeds meer worden afgebroken en dat de grote multinationals meer macht krijgen. Het wordt een soort dictatuur van het grootkapitaal, een soort ultraliberale democratie.
Een ideologisch conflict is inderdaad makkelijk aan te grijpen als excuus voor inperking van individuele vrijheden. Ik zou alleen niet zeggen dat het de hoofdoorzaak is: als de technologie er is, wil je daar als overheid ook optimaal gebruik van maken.quote:Op zondag 2 maart 2008 19:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Een en ander word beïnvloed door de heersende religieuze oorlog. Regeringen gijzelen hun bewoners met angst.
Inderdaad: meer (globale) markt en minder democratische controle. Democratie en rechtstaat zullen in naam voortbestaan maar in wezen verder uitgehold worden als de ontwikkelingen zich doorzetten. Democratie krijgt minder te zeggen over economie en het bestuur zal op de angstgevoelens inspelen en enkele grondwettelijke vrijheden wegmoffelen of zelfs afschaffen.quote:Op zondag 2 maart 2008 18:10 schreef partyyboyy het volgende:
[..]
Je hebt inderdaad gelijk
Dus eigenlijk weer terug naar het kapitalisme?
"zoals de burgerrechten die het individu beschermen en de macht van de staat en de kerk beperken. "quote:Op dinsdag 4 maart 2008 00:43 schreef Friek_ het volgende:
Om de Japans-Amerikaans filosoof Francis Fukuyama te citeren:
"What we may be witnessing is not just the end of the Cold War, or the passing of a particular period of post-war history, but the end of history as such: that is, the end point of mankind's ideological evolution and the universalization of Western liberal democracy as the final form of human government."
Francis Fukuyama, The End of History and the Last Man
Wat ik denk, net als Fukuyama, is dat de liberale democratie een soort eindpunt is. Daar zullen we na hoeveel oorlogen en conflicten dan ook steeds weer op terugvallen.
Momenteel is democratie de minst slechte vorm van landsbestuur, maar om het nu een 'eindpunt' te noemen gaat me iets te ver. Hoe kun je uitsluiten dat er niet een betere staatsvorm is? Binnen een democratie zijn nog allerlei vormen mogelijk: een parlementaire democratie, één of twee Kamers, een president of minister-president, een directe democratie, een districtenstelsel, etcetera. Ook kan er van democratie tot democratie anders om worden gegaan met rechten en plichten, met de privésfeer en het publieke domein.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 00:43 schreef Friek_ het volgende:
Om de Japans-Amerikaans filosoof Francis Fukuyama te citeren:
"What we may be witnessing is not just the end of the Cold War, or the passing of a particular period of post-war history, but the end of history as such: that is, the end point of mankind's ideological evolution and the universalization of Western liberal democracy as the final form of human government."
Francis Fukuyama, The End of History and the Last Man
Wat ik denk, net als Fukuyama, is dat de liberale democratie een soort eindpunt is. Daar zullen we na hoeveel oorlogen en conflicten dan ook steeds weer op terugvallen.
?? Positief?! Misschien moet je het boek nog eens lezen! Dat schetst niet bepaald een positief beeld...quote:Op maandag 3 maart 2008 02:19 schreef Wacky87 het volgende:
Ik zeg George Orwell, het alziende oog,..
De overheid gaat zijn burgers staat meer en beter kunnen volgen, de gevolgen ? Geen idee maar ik denk dat het alleen positieve zullen zijn.
Na iedere staatsvorm komt er een revolutie om de staatvorm over te werpen.quote:Op woensdag 5 maart 2008 10:49 schreef Waris7 het volgende:
Momenteel is er een ontwikkeling gaande dat dus de overheid mensen 24/7 gaat volgen (Sovjet-Unie/KGB-stijl), maar ik heb het gevoel dat het volk (desnoods met een opstand) dat kan omverwerpen en doen omslaan in het wahadisme, wat dus net zo zuur is als wahed citroen.
Natuurlijk is het postulaat waarop democratie gebouwd is uiterst discutabel (wat de meerderheid wil hoeft niet het beste te zijn), maar ik kan daarentegen geen enkele staatsvorm bedenken die mensenrechten garandeert zoals democratie dat doet. Ga maar na; democratie zorgt voor een 'systeem' waarin verkiezingen centraal staan waarbij persvrijheid en vrijheid van meningsuiting vereist zijn. Ook zorgt het ervoor dat elk individu, ongeacht sociale klasse, rijk of arm, een bepaalde politieke invloed heeft die geen andere staatsvorm heeft. Naar mijn mening is het dan ook onmogelijk om tegelijkertijd èn het 'volk' uit te sluiten van politieke beslissingen, èn ze de mensenrechten te geven die de vrede bewaren.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:16 schreef Aurelianus het volgende:
[..]
Momenteel is democratie de minst slechte vorm van landsbestuur, maar om het nu een 'eindpunt' te noemen gaat me iets te ver. Hoe kun je uitsluiten dat er niet een betere staatsvorm is?
quote:En kent de geschiedenis dan een logische voortschrijding richting democratie?
quote:'This graph shows the number of nations in the different categories given by Freedom House in their survey Freedom in the World for the period for which there are surveys, 1972-2005. Nations are categorised as "Free", "Partly Free", and "Not Free". Freedom House considers "Free" nations to be liberal democracies."
Bron.quote:Empirical evidence has been used to support the theory. Freedom House argues that there was not a single liberal democracy with universal suffrage in the world in 1900, but that today 120 (62%) of the world's 192 nations are such democracies. They count 25 (19%) nations with 'restricted democratic practices' in 1900 and 16 (8%) today. They counted 19 (14%) constitutional monarchies in 1900, where a constitution limited the powers of the monarch, and with some power devolved to elected legislatures, and none today. Other nations had, and have, various forms of non-democratic rule.
Onzin. Zoals ik al zei; publieke opinie is veels te verlamd om nog revoluties te kunnen ontketenen.quote:Op woensdag 5 maart 2008 14:14 schreef partyyboyy het volgende:
[..]
Na iedere staatsvorm komt er een revolutie om de staatvorm over te werpen.
Marx zei het hequote:Op woensdag 5 maart 2008 15:53 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Onzin. Zoals ik al zei; publieke opinie is veels te verlamd om nog revoluties te kunnen ontketenen.
Dus dan liggen de Verenigde Staten qua staatsvorm, al ver voor ons!quote:Op woensdag 5 maart 2008 19:17 schreef katerwater het volgende:
De democratie zoals men die in de 20e eeuw kende loopt op zijn einde.
Sterker nog: de nieuwe staatsvorm bestaat al en noemt supranationale samenwerking.
Het wordt nu toegepast op de Europese Unie en wordt door sommige kringen als voorbeeld gezien van machtsverdeling in de toekomst. Dankzij de verdeeldheid van macht is het moelijker oorlog te voeren, of macht op een negatieve manier te gebruiken. De basis evenwel is idd democratie, maar het orgaan zelf (een samenwerking tussen landen) is gekozen door de lokale leiders zelf. Ik ben ervan overtuigt dat sommige Europese wetten er nooit zouden gekomen zijn, moest het volk kunnen kiezen.
Leuk weetje: meer dan 50% van alle jaarlijks geproduceerde Nederlandse wetten zijn simpelweg omgezette Europese wetten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |