‘Bekentenis was nep’2 Feb, 2008, 17:52 (GMT -04:00)
HILVERSUM/ORANJESTAD —In het Nederlandse tv-programma Pauw & Witteman heeft Joran van der Sloot gezegd dat zijn ‘bekentenis’, waarvan Peter R. de Vries beeldopnamen heeft, verzonnen was. “Ik zei wat hij wilde horen”, zei Joran. Zijn Arubaanse advocaat, Ariean de Bie, bevestigt het verhaal: “Hij heeft niet geweten dat hij te maken had met een zogenaamde vriend. De man sprak goed Papiaments en komt ook van Aruba. Wat hij tegen hem vertelde was een kletsverhaal.”
Het leek er vrijdag de hele dag op dat de zaak Natalee Holloway was opgelost. Beetje bij beetje ‘onthulden’ verschillende media de ‘ontbrekende’ informatie die reporter De Vries in het bezit zou hebben en morgen uitzendt in zijn programma op de Nederlandse commerciële zender SBS6. Vanwege carnaval en uitzendrechten zijn de beelden dan nog niet op Aruba te zien. Verwacht wordt dat er die dag echter wel fragmenten in het NOS Journaal op BVN te zien zullen zijn.
Gisteren werd duidelijk dat de ‘infiltrant’ geen jonge man is maar dat het om een ‘oudere man’ gaat. Over zijn handelen zei Van der sloot: “Het is zo dom, zo dom. Wat ik verteld heb, klopt niet. Dat is ook makkelijk uit te zoeken.” Op de vraag hoe dat zou moeten, gaf Van der Sloot geen eenduidig antwoord. Ook de vraag waarom hij andermaal heeft gelogen, moest hij onbeantwoord laten. “Dat vraag ik mezelf ook wel af, ja”, zei hij. “Je hebt geen enkele reden om mij te geloven. Ik ben echt gewoon een beetje getruukt”, zei Van der Sloot.
BOOTJE
De bekentenis zou erop neerkomen dat Joran van der Sloot op het strand heeft gevreeën met Natalee Holloway, die mogelijk onder invloed was van drugs, onwel werd en overleed. Waar het onderzoek vorig jaar sloot met zijn verklaring dat hij haar op het strand had achtergelaten, ‘bekende’ hij aan de infiltrant een vriend te hebben gebeld, die met een bootje naar de plek des onheils kwam. De vriend zou het lichaam van Holloway hebben afgevoerd en in zee hebben gedumpt. Op de vraag wie die vriend is, antwoordde Van der Sloot echter niet dat die persoon helemaal niet bestaat, zoals te verwachten bij volstrekte onschuld, maar dat hij kon aantonen dat hij die vriend pas na het verdwijnen van Natalee zou hebben ontmoet. Op de vraag of Joran de ‘infiltrantvriend’ en de ‘bootvriend’ onlangs nog had gesproken, antwoordde hij dat dit het geval was.
Vermoedelijk zijn alle eventuele telefoongesprekken die Joran die avond heeft gevoerd tot in detail nagetrokken. Verschillende juristen wijzen erop dat een dergelijke bekentenis zonder aanvullend bewijs – boot, vriend, telefoongesprekken - de zaak niet oplost.
Peter R. de Vries heeft inmiddels alweer gereageerd en vindt de uitleg Van der Sloot ‘totaal niet indrukwekkend’. De misdaadjournalist was ‘nog minder onder de indruk’ van het interview dat Jeroen Pauw en Paul Witteman afnamen bij Van der Sloot. Volgens hem stelden de twee presentatoren hem geen enkele kritische vraag: “Ze waren blijkbaar zo blij dat hij aan de telefoon wilde komen, dat ze van nederigheid vergaten dat ze journalisten zijn.”
PRIMETIME
De aankondiging van De Vries dat hij de zaak heeft opgelost, veroorzaakte een lawine aan internationale media-aandacht. Het Amerikaanse tv-station ABC heeft de aflevering van het programma van de misdaadverslaggever inmiddels gekocht van producent Endemol, die de uitzendrechten heeft, en zendt het maandag in primetime uit.
Diverse nieuwszenders meldden vrijdag dat Joran van der Sloot al was aangehouden, waaronder CNN. Deze zender kondigde op basis van een anonieme bron aan dat het OM op Aruba al tot aanhouding van Joran van der Sloot had gelast. In Nederland wordt echter bericht dat Van der Sloot is ondergedoken en sinds het telefoontje aan Pauw & Witteman alle media ver van zich afhoudt.
Slechts enkele uren nadat Joran van der Sloot vrijdagavond in het tv-programma Paul en Witteman zei dat zijn bekentenis in de Holloway-zaak een leugen was, berichtten Amerikaanse media over deze nieuwe ontwikkeling. 'Student ontkent Holloway-betrokkenheid' kopte het Amerikaanse persbureau Associated Press. Ook nieuwszender CNN maakt melding van Joran van der Sloots reactie in het gerespecteerde Nederlandse tv-programma Pauw & Witteman. Een foto van de 20-jarige student uit Arnhem prijkte op de voorpagina van de website.
Kort na AP en CNN volgden andere media als de krant International Herald Tribune en de tv-zenders FoxNews en ABC News. Ook zij wijdden uitgebreide nieuwsverhalen aan de Holloway-kwestie op hun websites. ABC News brengt maandag een 90 minuten durend programma over de laatste uren van de destijds 18-jarige Natalee Holloway op Aruba. Sinds het begin van de verdwijningzaak in 2005 zijn er in de Amerikaanse media in totaal honderden artikelen verschenen over de Amerikaanse Holloway en Joran van der Sloot.
‘Officier geeft regie uit handen’
“Welke officier van justitie geeft de regie uit handen en staat een misdaadjournalist toe om vier dagen later met diens ‘bewijs’ naar buiten te komen?”, reageert Renée Gielen. De tv- en documentaireproducent op Curaçao volgt de Holloway-zaak al vanaf het begin en heeft aangekondigd een documentaire te maken over een van de meest spraakmakende verdwijningszaken ooit.
“Dezelfde officier (hoofdofficier Hans Mos, red.) was niet bereid om naar mijn bevindingen te luisteren. Toen ik hem vorige week maandag belde voor een afspraak, zei hij tegen mij: “Ik ben heel druk met het afronden van een zaak en heb dus geen tijd; binnenkort ga ik voor enige weken naar Nederland, belt u mij eind februari maar. Bovendien houdt u er allerlei theorieën op na en de enige juiste theorie is de mijne.”
Gielen“Ik kan mijn bevindingen dus niet kwijt bij het Openbaar Ministerie. Ook niet bij de politie. Ik heb eerder contact opgenomen met Dolphi Richardson en die zei mij dat de politie niets meer mag aannemen en verwees mij vriendelijk naar het OM. Vandaar mijn telefoongesprek met Hans Mos.” De tv-maker zegt tot slot: “De hele wereld denkt dat het stopt bij Joran, maar het begint pas nadat Joran Natalee heeft achtergelaten.”
http://www.amigoe.com/artman/publish/artikel_39389.php