Klopt, zitten door hun 2e plek in de 2. Bundesliga afgelopen seizoen nu weer in de 1. Bundesliga. Zij waren ook de laatste kampioen van Oost-Duitsland.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 15:49 schreef EnGCatjuh het volgende:
De enige club die nu nog af en toe op het hoogste niveau verschijnt is Hansa Rostock, toch?
Wat dacht je van Fortuna Düsseldorf, Wuppertaler SV en Eintracht Braunschweig?quote:Op dinsdag 26 februari 2008 15:45 schreef -Vaduz- het volgende:
Interessant onderwerp. Ik hoor m'n vader er wel eens over, als we naar de standen in de langere divisies in Duitsland kijken. Over welke ploegen er wel niet in de Bundesliga hebben gespeeld.
Het zou, door de historie, mooi zijn als enkele clubs uit het roemruchte verleden weer terugkeren. De hang naar het verleden is sowieso wel mooi, hoort bij de charme van het voetbal.
Misschien kunnen we wat clubs de revue laten passeren.
Voor 1992 wonnen volgens mij vrijwel altijd Oost-Europese landen op de Olympische Spelen (behalve in 1984 vanwege de boycot). Zou eerlijk gezegd niet weten waarom. Kwamen ze daar met hun sterkste teams omdat ze zogenaamd amateurs waren oid?quote:Op dinsdag 26 februari 2008 15:37 schreef EnGCatjuh het volgende:
[ afbeelding ]
in 1976 haalde de DDR de gouden medaille voor het voetbal in Montréal
Nee klopt, maar wel interessant hoe deze ploegen zo zijn afgegleden en maar niet terugkeren.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 16:13 schreef Plato1980 het volgende:
Dit zijn overigens geen Oost-Duitse clubs en hun val heeft weinig met de val van de muur te maken.
Dat is inderdaad de reden. De Sovjetploeg op de spelen van 1988 was bijvoorbeeld vrijwel dezelfde ploeg als die enkele maanden eerder de EK-finale gespeeld heeft.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 16:31 schreef Soul79 het volgende:
Kwamen ze daar met hun sterkste teams omdat ze zogenaamd amateurs waren oid?
Dat heeft overigens voor eend eel wel te maken met de val van de muur. Door de komst van de Oost-Duitse clubs zijn er simpelweg minder plekken in de 1e en 2e Bundesliga. Het zal achter ook met verkeerd beleid etc. te maken hebben. Een club als Homburg zal wellicht te klein zijn om het lang op het hoogste niveau vol te houden, maar Fortuna Düsseldorf heeft alles om een stabiele Bundesligaclub te zijn.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 16:35 schreef -Vaduz- het volgende:
[..]
Nee klopt, maar wel interessant hoe deze ploegen zo zijn afgegleden en maar niet terugkeren.
Dat dacht ik eerst ook, maar de reden dat ik het wat genuanceerder zei was een check van hun selectie toen en die geeft toch een ander beeld.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 16:51 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de reden. De Sovjetploeg op de spelen van 1988 was bijvoorbeeld vrijwel dezelfde ploeg als die enkele maanden eerder de EK-finale gespeeld heeft.
Was er in 1988 niet ook een leeftijdsgrens met daarnaast een paar dispensatiespelers?quote:Op dinsdag 26 februari 2008 16:58 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Dat dacht ik eerst ook, maar de reden dat ik het wat genuanceerder zei was een check van hun selectie toen en die geeft toch een ander beeld.
Alleen Michalitsjenko was toen al een topper, Dobrovolski zou het later worden maar was toen amper 21. De anderen ken ik niet als hoogvliegers, laat staan dat de toppers van het EK er bij waren (Zavarov, Belanov, Alejnikov, Protassov, Demjanenko etc.)
Geen idee. Het zou wel kunnen dat de Russen met oudere en meer ervaren spelers kwamen. Maar ik weet sowieso niks van hoe het op de vroegere Olympische toernooien toeging.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 16:59 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Was er in 1988 niet ook een leeftijdsgrens met daarnaast een paar dispensatiespelers?
Of de invloed van het voetbal op het uiteenvallen van Joegoslavie...quote:Op dinsdag 26 februari 2008 17:53 schreef BobbyHill het volgende:
Ik vind het uiteenvallen van Joegoslavie trouwens ook een prachtig voorbeeld van hoe de geschiedenis een enorme invloed heeft gehad op het voetbal aldaar.
Like other East German teams they were the victims of a harsh economic reality as the wealthier, well-established western sides bought up the most talented eastern footballers as their clubs struggled to survive financiallyquote:In 1991, a year after German reunification, East Germany's Deutscher Fußball-Verband der DDR, or Football Federation of the German Democratic Republic, was merged into West Germany's DFB. East German sides were seeded and assigned to various levels within the West German league structure, which was itself modified to accommodate the influx of new clubs. To facilitate the union with the eastern league the Bundesliga temporarily expanded to 20 clubs in the 1991–92 season and added the DDR-Oberliga's top two sides, Dynamo Dresden and Hansa Rostock. The Bundesliga returned to an 18 team slate in the following season with Dresden managing to stick in the top league, while Rostock was relegated. These two teams continued to make appearances in the Bundesliga through the 1990s. The only other former East German sides to earn promotion to the Bundesliga to date are FC Energie Cottbus and VfB Leipzig, while a half dozen others of these clubs have played in 2.Bundesliga.
De regio was en is nog steeds op economisch gebied beduidend zwakker dan de voormalige BRD. Het gevolg daarvan is dat de clubs simpelweg minder te besteden hebben en hadden en daarom hun talenten niet kunnen behouden.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 18:04 schreef BobbyHill het volgende:
Klopt, al was het er zonder dat moment ook wel van gekomen
Wel erg indrukwekkend trouwens.
Maar ik wacht eigenlijk een grote voetbalkenner die mij een concreet verband tussen de val van de muur en het afglijden van vele Oost-Duitste teams kan geven.
Stond ooit een stuk over in Hard Gras meen ikquote:Op dinsdag 26 februari 2008 17:59 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Of de invloed van het voetbal op het uiteenvallen van Joegoslavie...![]()
Dinamo Zagreb - Rode Ster Belgrado was zo ongeveer de lont in het kruitvat voor de oorlog in Joegoslavie.
Er is een complete documentaire over: Het Laatste Joegoslavische Elftal. Schitterende documentaire!quote:Op dinsdag 26 februari 2008 19:21 schreef Gordon_Shumway het volgende:
[..]
Stond ooit een stuk over in Hard Gras meen ik
Zijn ze toen niet in de kwartfinale na strafschoppen onterecht door Argentinie uitgeschakeld?quote:Op dinsdag 26 februari 2008 19:45 schreef Soul79 het volgende:
Ik kan me WK 1990 herinneren toen een ongelofelijk talentvol Joegoslavië (Stojkovic, Savicevic, Prosinecki etc.) door Duitsland in de pan werd gehakt. Het commentaar was toen alom dat het zo altijd ging met die Joegoslaven: veel talent maar geen (nationale) teamgeest.
Maar aan een oorlog dacht toen nog niemand
Je hebt daar wel nog Sachsen Leipzig dacht ik, die speelden in de DDR ook op het hoogste niveau, maar nu spelen ze op z'n hoogst in de Oberliga. En dat in zo'n stadion, al is dat ook alleen maar gebouwd omdat er per se een WK-stadion in de DDR moest staan.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 21:22 schreef PogueMahone het volgende:
Overigens wist ik niet dat Leipzig niet meer bestond
Net zoals met Wimbledon en United of Manchester dus.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 21:31 schreef MaxPower het volgende:
Lokomotiv Leipzig is opnieuw opgericht door supporters... spelen nu op het 5e niveau.
Het is sowieso mooi dat fans zo verbonden zijn met hun club. Maar ik kan het me wel voorstellen, als FC Limburg er onverhoopt toch van zou komen zouden we wat mij betreft Roda ook opnieuw oprichten.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 21:37 schreef MaxPower het volgende:
Volgens Wiki hebben ze zelfs een friendly tegen FCUM gespeeld![]()
quote:Op dinsdag 26 februari 2008 21:52 schreef -Vaduz- het volgende:
Carl Zeiss Jena, genoemd in dit topic, na penalty's gewonnen van Stuttgart in de Duitse beker.
Maar ze verloren van de latere finalist: Oranje.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 15:37 schreef EnGCatjuh het volgende:
Het Oost-Duitse voetbal kende een aantal hoogtepunten; het nationale elftal mocht in 1974 deelnemen aan het WK daarbij boekte ze een 1-0 winst tegen West-Duitsland,
...
Dat klopt. Dat was in '91-'92. Toen hebben ze in de eerste ronde FC Groningen uitgeschakeld e in de tweede ronde ging Erfurt ten onder tegen Ajax.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 22:02 schreef MaxPower het volgende:
En Rot-Weiss Erfurt heeft nog tegen Ajax gespeeld.
Toen ik het las moest ik ook meteen aan dit topic denkenquote:Op dinsdag 26 februari 2008 21:52 schreef -Vaduz- het volgende:
Carl Zeiss Jena, genoemd in dit topic, na penalty's gewonnen van Stuttgart in de Duitse beker.
Mwah, zijn toch wel een paar goede Ossies bijgekomen toen. Sammer als bekendste.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 18:07 schreef Soul79 het volgende:
Overigens riep een dronken Franz Beckenbauer na de WK-finale van 1990 dat Duitsland, zojuist wereldkampioen geworden, in de jaren erna onverslaanbaar zou zijn nu ook de talenten uit Oost-Duitsland erbij zouden komen
En Ulf Kirsten, de rest van die generatie heeft het niet echt ver geschopt in de Duitse ploeg geloof ik.quote:Op woensdag 27 februari 2008 16:39 schreef methodmich het volgende:
[..]
Mwah, zijn toch wel een paar goede Ossies bijgekomen toen. Sammer als bekendste.
Was Thomas Doll ook geen Ossie van oorsprong?quote:Op woensdag 27 februari 2008 16:54 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
En Ulf Kirsten, de rest van die generatie heeft het niet echt ver geschopt in de Duitse ploeg geloof ik.
Volgens mij heb ik ook ergens gelezen dat BFC meer hooligans dan normale supporters in het stadion heeft. Lekkere club hoor.quote:Dynamo's situation was complicated as they had neglected to copyright their old logo and found that when they tried to recover it in early 1999 that they no longer held title, having to share it with sports souvenir seller Peter "Pepe" Mager who laid claim to the orphaned image in March 1997. Control of the logo image has since passed to André Sommer and Rayk Bernt and their marketing firm Ra-Be GmbH through which they take ten percent of the value of all fan articles sold. Sommer and Bernt also served as directors in the period following the club's bankruptcy in 2001. This was the cause of additional concern for the beleaguered football association as the pair were known to have links to violent fan groups and the Hells Angels motorcycle club.![]()
Zou die laatste club Tasmania Berlin kunnen zijn?quote:Op woensdag 27 februari 2008 17:24 schreef Cruoninga het volgende:
Dynamo Berlin was vooral succesvol door de invloed van de Stasi. Scheidsrechters werden onder druk gezet om voor Dynamo te fluiten bijvoorbeeld. Natuurlijke draagkracht was er niet met Union en Hertha in dezelfde stad. Zodra de Stasi verdween, was het dus ook gedaan met de heerschappij van Dynamo.
Overig wel grappige anekdote met die drie sterren boven het clublogo. Die staan voor hun kampioenschappen (3 sterren is 10 keer kampioen dacht ik?) maar zijn niet officieel toegekend door de Duitse bond, zoals FC Bayern bijvoorbeeld wel 'legaal' drie sterren boven het logo heeft staan. De DFB erkende in hun sterrenverdeling de kampioenschappen uit de Oost-Duitse competitie niet en daarnaast zijn die titels natuurlijk ook bij elkaar gefraudeerd. Toen heeft Dynamo zelf maar drie sterren aan het logo toegevoegd dus.
Berlijn heeft sowieso wel een interessante voetbalgeschiedenis, met verhalen van Hertha-supporters die in het oosten woonden en naar de geluiden van het stadion kwamen luisteren toen het Hertha-stadion nog vlakbij de muur stond.
Uit politieke overwegingen wilde de West-Duitse bond ook altijd een West-Berlijnse club in de Bundesliga hebben. Toen Hertha eens werd teruggezet (weet niet waarom) hebben ze een andere club laten promoveren (Tennis Borussia dacht ik). Die speelden hun eerste wedstrijd iets van 80.000 man, maar nadat ze meteen al volledig van het veld werden geveegd, zakte dat terug tot een paar honderd (!) man. Die club heeft dat jaar ook het diepterecord neergezet in de geschiedenis van de Bundesliga wat betreft slechte resultaten.
En we hebben een keeper in de Eredivisie die nog bij Tennis Borussia heeft gespeeld: Martin Pieckenhagenquote:Op woensdag 27 februari 2008 17:24 schreef Cruoninga het volgende:
Dynamo Berlin was vooral succesvol door de invloed van de Stasi. Scheidsrechters werden onder druk gezet om voor Dynamo te fluiten bijvoorbeeld. Natuurlijke draagkracht was er niet met Union en Hertha in dezelfde stad. Zodra de Stasi verdween, was het dus ook gedaan met de heerschappij van Dynamo.
Overig wel grappige anekdote met die drie sterren boven het clublogo. Die staan voor hun kampioenschappen (3 sterren is 10 keer kampioen dacht ik?) maar zijn niet officieel toegekend door de Duitse bond, zoals FC Bayern bijvoorbeeld wel 'legaal' drie sterren boven het logo heeft staan. De DFB erkende in hun sterrenverdeling de kampioenschappen uit de Oost-Duitse competitie niet en daarnaast zijn die titels natuurlijk ook bij elkaar gefraudeerd. Toen heeft Dynamo zelf maar drie sterren aan het logo toegevoegd dus.
Berlijn heeft sowieso wel een interessante voetbalgeschiedenis, met verhalen van Hertha-supporters die in het oosten woonden en naar de geluiden van het stadion kwamen luisteren toen het Hertha-stadion nog vlakbij de muur stond.
Uit politieke overwegingen wilde de West-Duitse bond ook altijd een West-Berlijnse club in de Bundesliga hebben. Toen Hertha eens werd teruggezet (weet niet waarom) hebben ze een andere club laten promoveren (Tennis Borussia dacht ik). Die speelden hun eerste wedstrijd iets van 80.000 man, maar nadat ze meteen al volledig van het veld werden geveegd, zakte dat terug tot een paar honderd (!) man. Die club heeft dat jaar ook het diepterecord neergezet in de geschiedenis van de Bundesliga wat betreft slechte resultaten.
Jawel, maar Duitsland werd er nou niet bepaald veel sterker op na 1990. Integendeel, net als Engeland raakten ze de aansluiting met het topvoetbal kwijt en eigenlijk is dat nog steeds zo. Brazilië en Frankrijk gingen de toon aangeven.quote:Op woensdag 27 februari 2008 16:39 schreef methodmich het volgende:
[..]
Mwah, zijn toch wel een paar goede Ossies bijgekomen toen. Sammer als bekendste.
Ja, maar Tennis Borussia heeft ook Bundesliga gespeeld, evenals Blau-Weiss Berlin. Blau-Weiss bestaat volgens mij helemaal niet meer.quote:Op woensdag 27 februari 2008 18:28 schreef PogueMahone het volgende:
[..]
Zou die laatste club Tasmania Berlin kunnen zijn?
Nou...quote:Op woensdag 27 februari 2008 20:59 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Jawel, maar Duitsland werd er nou niet bepaald veel sterker op na 1990. Integendeel, net als Engeland raakten ze de aansluiting met het topvoetbal kwijt en eigenlijk is dat nog steeds zo. Brazilië en Frankrijk gingen de toon aangeven.
Nou was dit topic pas een week oud, dus het zal puur toeval zijn.quote:Op woensdag 5 maart 2008 17:40 schreef pfaf het volgende:
Een leuk stuk in de VI.
Dit hebben ze overigens toch vaker gedaan? Een topic van FOK! halen en er een maandje later een artikel over schrijven. Iemand die dit kan bevestigen?
[offtopic]quote:Op woensdag 27 februari 2008 21:26 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Ja, maar Tennis Borussia heeft ook Bundesliga gespeeld, evenals Blau-Weiss Berlin. Blau-Weiss bestaat volgens mij helemaal niet meer.
Wat heb jij ineens met Fortuna Sittardquote:Op vrijdag 7 maart 2008 16:48 schreef DarkShine het volgende:
Ikaangezien 'gevallen' clubs mij enorm interesseren
Laat ik me nuanceren door het op gevallen buitenlandse clubs te houden.quote:Op zondag 9 maart 2008 10:36 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Wat heb jij ineens met Fortuna Sittard.
Nee, gewoon thuis voor de buisquote:Op zondag 9 maart 2008 10:38 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Laat ik me nuanceren door het op gevallen buitenlandse clubs te houden.
KickOff?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |