abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57014534
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 16:54 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

En Ulf Kirsten, de rest van die generatie heeft het niet echt ver geschopt in de Duitse ploeg geloof ik.
Was Thomas Doll ook geen Ossie van oorsprong?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_57014674
Dynamo Berlin was vooral succesvol door de invloed van de Stasi. Scheidsrechters werden onder druk gezet om voor Dynamo te fluiten bijvoorbeeld. Natuurlijke draagkracht was er niet met Union en Hertha in dezelfde stad. Zodra de Stasi verdween, was het dus ook gedaan met de heerschappij van Dynamo.

Overig wel grappige anekdote met die drie sterren boven het clublogo. Die staan voor hun kampioenschappen (3 sterren is 10 keer kampioen dacht ik?) maar zijn niet officieel toegekend door de Duitse bond, zoals FC Bayern bijvoorbeeld wel 'legaal' drie sterren boven het logo heeft staan. De DFB erkende in hun sterrenverdeling de kampioenschappen uit de Oost-Duitse competitie niet en daarnaast zijn die titels natuurlijk ook bij elkaar gefraudeerd. Toen heeft Dynamo zelf maar drie sterren aan het logo toegevoegd dus.

Berlijn heeft sowieso wel een interessante voetbalgeschiedenis, met verhalen van Hertha-supporters die in het oosten woonden en naar de geluiden van het stadion kwamen luisteren toen het Hertha-stadion nog vlakbij de muur stond.
Uit politieke overwegingen wilde de West-Duitse bond ook altijd een West-Berlijnse club in de Bundesliga hebben. Toen Hertha eens werd teruggezet (weet niet waarom) hebben ze een andere club laten promoveren (Tennis Borussia dacht ik). Die speelden hun eerste wedstrijd iets van 80.000 man, maar nadat ze meteen al volledig van het veld werden geveegd, zakte dat terug tot een paar honderd (!) man. Die club heeft dat jaar ook het diepterecord neergezet in de geschiedenis van de Bundesliga wat betreft slechte resultaten.
pi_57014856
Dat verhaal over dat logo van BFC gaat nog verder.
quote:
Dynamo's situation was complicated as they had neglected to copyright their old logo and found that when they tried to recover it in early 1999 that they no longer held title, having to share it with sports souvenir seller Peter "Pepe" Mager who laid claim to the orphaned image in March 1997. Control of the logo image has since passed to André Sommer and Rayk Bernt and their marketing firm Ra-Be GmbH through which they take ten percent of the value of all fan articles sold. Sommer and Bernt also served as directors in the period following the club's bankruptcy in 2001. This was the cause of additional concern for the beleaguered football association as the pair were known to have links to violent fan groups and the Hells Angels motorcycle club.
Volgens mij heb ik ook ergens gelezen dat BFC meer hooligans dan normale supporters in het stadion heeft. Lekkere club hoor.
  woensdag 27 februari 2008 @ 18:28:00 #54
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_57015866
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 17:24 schreef Cruoninga het volgende:
Dynamo Berlin was vooral succesvol door de invloed van de Stasi. Scheidsrechters werden onder druk gezet om voor Dynamo te fluiten bijvoorbeeld. Natuurlijke draagkracht was er niet met Union en Hertha in dezelfde stad. Zodra de Stasi verdween, was het dus ook gedaan met de heerschappij van Dynamo.

Overig wel grappige anekdote met die drie sterren boven het clublogo. Die staan voor hun kampioenschappen (3 sterren is 10 keer kampioen dacht ik?) maar zijn niet officieel toegekend door de Duitse bond, zoals FC Bayern bijvoorbeeld wel 'legaal' drie sterren boven het logo heeft staan. De DFB erkende in hun sterrenverdeling de kampioenschappen uit de Oost-Duitse competitie niet en daarnaast zijn die titels natuurlijk ook bij elkaar gefraudeerd. Toen heeft Dynamo zelf maar drie sterren aan het logo toegevoegd dus.

Berlijn heeft sowieso wel een interessante voetbalgeschiedenis, met verhalen van Hertha-supporters die in het oosten woonden en naar de geluiden van het stadion kwamen luisteren toen het Hertha-stadion nog vlakbij de muur stond.
Uit politieke overwegingen wilde de West-Duitse bond ook altijd een West-Berlijnse club in de Bundesliga hebben. Toen Hertha eens werd teruggezet (weet niet waarom) hebben ze een andere club laten promoveren (Tennis Borussia dacht ik). Die speelden hun eerste wedstrijd iets van 80.000 man, maar nadat ze meteen al volledig van het veld werden geveegd, zakte dat terug tot een paar honderd (!) man. Die club heeft dat jaar ook het diepterecord neergezet in de geschiedenis van de Bundesliga wat betreft slechte resultaten.
Zou die laatste club Tasmania Berlin kunnen zijn?

edit: ja, recordlijstje
As the worst team in Bundesliga history, Tasmania 1900 Berlin is the holder of a number of dubious records:

49th and last place in all-time Bundesliga standings
fewest points collected in a season: 8:60 points under the old scoring method of two points for a win, 10 points under today's system that allows three points for a win
fewest wins in a season: 2 (tied by Wuppertaler SV in 1974-1975)
most defeats in a season: 28
only Bundesliga team without an away win
longest winless streak: 31 games (August 14, 1965-May 21, 1966)
most home defeats in a season: 12
most consecutive home losses: 8 games (August 28, 1965-December 8, 1965), tied by Hansa Rostock in 2004-05
most consecutive homes matches without a win: 15 matches (August 24, 1965-May 21, 1966)
most consecutive losses: 10 matches, tied by Arminia Bielefeld in 1999-2000, whose fans began to derisively chant "Tasmania Bielefeld!" during the record tying match
worst ever goals for-and-against: 15:108
fewest ever goals for a team's leading scorer: 4 by Wulf-Ingo Usbeck
biggest losing margin at home: 0:9 to Meidericher SV (March 26, 1966); this record was almost tied when Bayer Leverkusen won at SSV Ulm 1846 9:1 in 2000, Leandro Fonseca scored for Ulm in injury time
until 1993, most minutes played without scoring a goal: 831 minutes (October 2, 1965-December 11, 1965), since surpassed by FC Saarbrücken and FC Köln
smallest ever crowd at a Bundesliga game: 827 (January 15, 1966 against Borussia Mönchengladbach) after crowds of 81,500 at their first home game and 70,000 at their second

netjes...

[ Bericht 1% gewijzigd door PogueMahone op 27-02-2008 18:37:00 ]
De Narcis van Gabon
pi_57016022
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 17:24 schreef Cruoninga het volgende:

En we hebben een keeper in de Eredivisie die nog bij Tennis Borussia heeft gespeeld: Martin Pieckenhagen
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
pi_57019674
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 16:39 schreef methodmich het volgende:

[..]

Mwah, zijn toch wel een paar goede Ossies bijgekomen toen. Sammer als bekendste.
Jawel, maar Duitsland werd er nou niet bepaald veel sterker op na 1990. Integendeel, net als Engeland raakten ze de aansluiting met het topvoetbal kwijt en eigenlijk is dat nog steeds zo. Brazilië en Frankrijk gingen de toon aangeven.
  woensdag 27 februari 2008 @ 21:26:16 #57
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_57020287
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 18:28 schreef PogueMahone het volgende:

[..]

Zou die laatste club Tasmania Berlin kunnen zijn?
Ja, maar Tennis Borussia heeft ook Bundesliga gespeeld, evenals Blau-Weiss Berlin. Blau-Weiss bestaat volgens mij helemaal niet meer.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_57020409
http://en.wikipedia.org/wiki/Football_(soccer)_clubs_in_Berlin

Overzicht van de verschillende clubs in Berlijn, met ook nog aangegeven of ze uit Oost of West komen.
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
pi_57038895
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 20:59 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Jawel, maar Duitsland werd er nou niet bepaald veel sterker op na 1990. Integendeel, net als Engeland raakten ze de aansluiting met het topvoetbal kwijt en eigenlijk is dat nog steeds zo. Brazilië en Frankrijk gingen de toon aangeven.
Nou...

Finale EK 92
Kwartfinale WK 94
Winnaar EK 96
Kwartfinale WK 98
EK 2000 1e ronde eruit dan wel
Tweede WK 2002
EK 2004 ook 1e ronde eruit
EK 2006 derde

Toch niet gek?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_57172982
Hoe toevallig is het dat er in de nieuwe VI een rubriek van 6 pagina's over het voetbal in de DDR gaat?
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
pi_57173749
Jij loopt stage bij de VI en had geen zin om zelf research te doen?
pi_57174180
Ik was bezig een topscore met Snake te halen, toen bleek dat ik opeens nog een heel stuk moest schrijven
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
  woensdag 5 maart 2008 @ 17:40:57 #63
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57177898
Een leuk stuk in de VI.
Dit hebben ze overigens toch vaker gedaan? Een topic van FOK! halen en er een maandje later een artikel over schrijven. Iemand die dit kan bevestigen?
  woensdag 5 maart 2008 @ 17:48:52 #64
165720 Aanvoerder
Fascist Jew!
pi_57178043
Moet dit alleen over Oost-Duitsland gaan? De val van de muur luidde namelijk ook de val van het communisme in.

Slavia Praag is onder het communisme nooit kampioen van Tsjechoslowakije geworden omdat het een intellectuelenclub was en Sparta Praag en Dukla Praag de communistenclubs en dus meer steun genoten.

Blij dat die muur weg is dus.
AFC Ajax | SS Lazio | SK Slavia | Bobby Haarms †
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hè," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
  woensdag 5 maart 2008 @ 20:03:44 #65
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_57180906
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 17:40 schreef pfaf het volgende:
Een leuk stuk in de VI.
Dit hebben ze overigens toch vaker gedaan? Een topic van FOK! halen en er een maandje later een artikel over schrijven. Iemand die dit kan bevestigen?
Nou was dit topic pas een week oud, dus het zal puur toeval zijn.
  woensdag 5 maart 2008 @ 20:35:51 #66
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_57181753
Schitterend topic!
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
  woensdag 5 maart 2008 @ 20:37:54 #67
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_57181825
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 21:26 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Ja, maar Tennis Borussia heeft ook Bundesliga gespeeld, evenals Blau-Weiss Berlin. Blau-Weiss bestaat volgens mij helemaal niet meer.
[offtopic]
Tennis Borussie, hun vriendschapssjaal is kick!

Een kant ervan is Tennis Borussia Berlin terwijl de andere kant volledig wit is
[/offtopic]
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
  vrijdag 7 maart 2008 @ 16:37:23 #68
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_57224236
Vandaag de VI dan maar gehaald, mogelijk dat ik het artikel scan en plaats (als de nieuwe VI er is ).
Planning:
-
pi_57224386
Zou ik waarderen DS! Ik koop dat flutblad namelijk niet meer...
  vrijdag 7 maart 2008 @ 16:48:44 #70
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_57224493
Ik koop het normaal ook nooit.

Maar er is niks te doen op mijn werk en aangezien 'gevallen' clubs mij enorm interesseren en Aad in zijn stuk nog over KVM bezig schijnt te zijn...
Planning:
-
  zondag 9 maart 2008 @ 10:35:44 #71
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_57258608
En het artikel is gescanned.

Veel plezier ermee mensen.
Planning:
-
  zondag 9 maart 2008 @ 10:36:48 #72
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_57258622
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 16:48 schreef DarkShine het volgende:
Ikaangezien 'gevallen' clubs mij enorm interesseren
Wat heb jij ineens met Fortuna Sittard .
  zondag 9 maart 2008 @ 10:38:23 #73
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_57258641
quote:
Op zondag 9 maart 2008 10:36 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Wat heb jij ineens met Fortuna Sittard .
Laat ik me nuanceren door het op gevallen buitenlandse clubs te houden.

KickOff?
Planning:
-
  zondag 9 maart 2008 @ 10:38:57 #74
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_57258645
quote:
Op zondag 9 maart 2008 10:38 schreef DarkShine het volgende:

[..]

Laat ik me nuanceren door het op gevallen buitenlandse clubs te houden.

KickOff?
Nee, gewoon thuis voor de buis .
pi_57290640
Thanks voor de scans! Ga het morgen even lezen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')