quote:Op maandag 25 februari 2008 21:59 schreef amaranta het volgende:
29 februari om 14.30 de sloten laten vervangen.
In de koopakte staat welke roerende zaken worden overgenomen, en alleen die roerende zaken worden jouw eigendom voor zover ik weet.quote:Op donderdag 28 februari 2008 09:22 schreef Q-Edge het volgende:
Volgens is mij is het trouwens ook nog eens zo, dat wanneer je de overdracht getekend hebt dat dan het huis en alles wat er op dat moment in het huis aanwezig is jouw eigendom is geworden... Dus als de verkoper zijn spullen niet weggehaald heeft voor de overdracht, dan zijn ze van jou...
Of geldt dat alleen voor kleine dingen? Zoals een vergeten bezem, zaag dat soort dingen...
Dat dachten wij ook... Maar wij kwamen dingen tegen die de vorige bewoners achtergelaten hadden (en die niet op de lijst stonden). Onze makelaar zei toen dat alles wat achterblijft in het huis ten tijde van de overdracht deel is van de inboedel die overgenomen wordt.quote:Op donderdag 28 februari 2008 10:23 schreef CraZaay het volgende:
[..]
In de koopakte staat welke roerende zaken worden overgenomen, en alleen die roerende zaken worden jouw eigendom voor zover ik weet.
quote:als een soort territoriumdrift
Ik zou dit dus absoluut niet accepteren! Morgen vroeg al zijn shit op straat flikkeren en de sloten vervangen!quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:11 schreef Ladybos het volgende:
Nou vandaag dus de overdracht gehad... Voorafgaand aan het tekenen door het huis heen gelopen, in zo goed als iedere ruimte stonden nog spullen van verkoper. Niet veel, maar toch. In de ene kamer nog wat kleding, in de badkamer nog handdoeken en al zijn toiletspullen, in de woonkamer nog alle planten, computers, slaapspullen, in de keuken nog koffiezet apparaat en div. dozen, nou ja, overal wel wat dus. Wel heel erg balen want wat moet je.. hij heeft tot zondag om zijn kantoor en computerruimte leeg te ruimen, dus dan zeur je ook niet over de andere spullen, maar het voelt wel heel vervelend. als een soort territoriumdrift van hem om ons te laten voelen dat het huis nog niet echt van ons is. Hij had bijvoorbeeld al wel alle lampen eruit gedraaid, daar had hij dan wel tijd voor gehad.. Wij zijn dus maar naar de Ikea gegaan in plaats van aan het inruimen, want als het nog niet leeg is ga ik niet mijn spullen er bij zetten...
Maar hij heeft tot zondag om zijn kantoor en computerruimte leeg te halen.. dan flikker je toch de rest niet op straat? Ik bedoel, tuurlijk, mijn gevoel zegt dat ook, maar in de praktijk doe je zoiets niet zo maar..quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:18 schreef Artbij het volgende:
[..]
Ik zou dit dus absoluut niet accepteren! Morgen vroeg al zijn shit op straat flikkeren en de sloten vervangen!
Toevallig had mijn vriendin precies hetzelfde geval met haar nieuwe koop-studentenkamer.quote:Op maandag 25 februari 2008 20:37 schreef Ladybos het volgende:
Wij hebben een huis gekocht, opleverdatum zou zijn 1 maart 2008. Dit valt echter op een zaterdag en dan is de notaris niet aanwezig, dus de akte wordt getekend op 29 februari 2008 om 14.00 uur. In het koopcontract staat dat na het tekenen van de akte het huis leeg moet worden opgeleverd en dat de sleutels in eigendom komen van de koper, het risico gaat ook op dat moment over op de koper mocht het huis afbranden oid. Nu meent de verkoper dat de opleverdatum nog steeds op 1 maart is en niet op 29 februari. Wij waren van plan om vrijdagmiddag meteen naar het nieuwe huis te gaan om te gaan beginnen met inruimen en daar 's avonds al te slapen, aangezien er een groep mensen komt om ons te helpen met verhuizen en die kunnen niet allemaal in ons oude huis slapen aangezien dat volstaat met verhuisdozen. Verkoper claimt nu het huis pas op 1 maart leeg te hoeven hebben en hij wil vrijdagavond gaan verhuizen... dat gaat dus niet werken als hij aan het leegruimen is en wij aan het inruimen. Net heeft de verkoper aan de telefoon aangegeven zeker niet op vrijdag al er uit te kunnen zijn omdat hij dat door tijdgebrek niet gaat redden. Hij verwacht ook de zaterdag en misschien de zondag nog wel om alles weg te krijgen (dus tot 2 maart!). Ook wil hij de beschikking houden over de sleutel tot 1 maart in de ochtend. Mag dit zomaar? Op het moment van overdracht moet hij toch er uit zijn? En als hem dat niet gaat lukken, kan hij dan nu nog de afspraak bij de notaris éénzijdig verzetten naar bijvoorbeeld 3 maart (maandag)? Tevens zegt hij niet naar de notaris te kunnen vrijdag want hij moet verhuizen, hij wil bij volmacht laten tekenen. Is dit mogelijk ?
Spullen op straat zetten en/of een boete opleggen van 250 euro per dag zoals in het koopcontract is opgenomen..quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:40 schreef gronk het volgende:
Maar wat ga je nu doen als 't maandag nog niet leeg is?
Reageerden jullie daar nog op? Ik zou dan gezegd hebben van "enneh, dit, dit en dat dan?"quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:38 schreef Ladybos het volgende:
De notaris liet vanmiddag ook wel doorschemeren dat ze het geen stijl vond van verkoper.. Toen ze vroeg of hij de rest van het huis wel leeg had opgeleverd zei hij zonder blikken of blozen 'ja'. Vraag me toch af wat hij dan onder leeg verstaat.. er stonden nog meer spullen in dan in een gemiddelde studentenkamer ;-)
Je kunt overigens voor dit soort dingen altijd nog contact opnemen met de notaris. Om te melden, enzo.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 04:19 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Reageerden jullie daar nog op? Ik zou dan gezegd hebben van "enneh, dit, dit en dat dan?"
En wat doet 'ie dan daarmee?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:24 schreef gronk het volgende:
[..]
Je kunt overigens voor dit soort dingen altijd nog contact opnemen met de notaris. Om te melden, enzo.
Dan flikker je al zijn spullen in het kantoor en de computerruimte! En METEEN de sloten vervangen. En hem geen sleutels meer geven, heeft hij immers geen recht op.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:26 schreef Ladybos het volgende:
[..]
Maar hij heeft tot zondag om zijn kantoor en computerruimte leeg te halen.. dan flikker je toch de rest niet op straat? Ik bedoel, tuurlijk, mijn gevoel zegt dat ook, maar in de praktijk doe je zoiets niet zo maar..
Niet meteen gezegd (wilden de sfeer nog enigszins goed houden) maar wel later aan de notaris gemeld.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 04:19 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Reageerden jullie daar nog op? Ik zou dan gezegd hebben van "enneh, dit, dit en dat dan?"
Nou ja je wilt toch als het enigszins kan de goede vrede bewaren. Wie weet hebben we hem nog nodig als we bepaalde vragen hebben over het huis, of over hoe bepaalde dingen werken enzo. We hebben steeds een redelijk goede verstandhouding gehad, hij deed ook niet moeilijk als we langs wilden komen om e.e.a. op te meten enzo. Bovendien vind ik het echt heel moeilijk om recht in iemands gezicht boos te doen, ook al kook ik vanbinnen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:11 schreef Artbij het volgende:
[..]
Waarom doen mensen moeilijk over zulke dingen? Hij doet dat ook niet, hij laat gewoon spullen en JOUW huis staan. Haal gewoon je recht.
In mijn stad is degene die op 1 januari eigenaar is van een woning voor het hele jaar verantwoordelijk voor de WOZ-betaling. TS hoeft dus over 2008 geen WOZ te betalen voor z'n nieuwe woning.quote:Op maandag 25 februari 2008 21:03 schreef gronk het volgende:
waarom zou je WOZ betalen voor een woning waar je geen gebruik van kunt maken?
Da's in iedere stad het geval, lieverdquote:Op zondag 2 maart 2008 13:40 schreef Gunner het volgende:
[..]
In mijn stad is degene die op 1 januari eigenaar is van een woning voor het hele jaar verantwoordelijk voor de WOZ-betaling. TS hoeft dus over 2008 geen WOZ te betalen voor z'n nieuwe woning.
En jij bent onder de impressie dat ook maar één verkoper daarmee akkoord gaat, net zoals de rioolheffing, afvalstoffenheffing en desnoods de bijdrage voor de VvE? Wordt allemaal netjes naar rato verrekend bij transportquote:Op zondag 2 maart 2008 13:40 schreef Gunner het volgende:
In mijn stad is degene die op 1 januari eigenaar is van een woning voor het hele jaar verantwoordelijk voor de WOZ-betaling. TS hoeft dus over 2008 geen WOZ te betalen voor z'n nieuwe woning.
Dat wist ik niet. Maar ik heb iig weer iets geleerdquote:Op zondag 2 maart 2008 14:05 schreef CraZaay het volgende:
[..]
En jij bent onder de impressie dat ook maar één verkoper daarmee akkoord gaat, net zoals de rioolheffing, afvalstoffenheffing en desnoods de bijdrage voor de VvE? Wordt allemaal netjes naar rato verrekend bij transport
Jah, want da's een extra rekening van een paar honderd euro die je meestal niet begroot hebt in je hypotheek. Ik kon me wel herinneren dat al dat soort kleine dingetjes van een paar honderd euro hier en daar toch nog aardig optelden.quote:Op zondag 2 maart 2008 15:07 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat wist ik niet. Maar ik heb iig weer iets geleerd
Precies. Kun je als je verkoopt weer wat extra geld verwachtenquote:Op zondag 2 maart 2008 15:07 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat wist ik niet. Maar ik heb iig weer iets geleerd
Hangt een beetje van de situatie af.quote:Op zondag 2 maart 2008 14:05 schreef CraZaay het volgende:
[..]
En jij bent onder de impressie dat ook maar één verkoper daarmee akkoord gaat, net zoals de rioolheffing, afvalstoffenheffing en desnoods de bijdrage voor de VvE? Wordt allemaal netjes naar rato verrekend bij transport
Het word je niet in de maag gesplitst, het is gangbaar dat de notaris dit gewoon standaard meeneemt in de eindafrekening. Je kunt het prima gebruiken in de onderhandeling, maar het is geen stiekem addertje onder het gras van de verkopende partij om er meer geld aan over te houden. Het is immers niet meer dan logisch dat je, tenzij je het expliciet anders overeenkomt, gebruiksbelasting betaalt over de periode dat je een woning gebruikt. Het is immers een voorschot wat de verkopers betaald hebben.quote:Op zondag 2 maart 2008 23:13 schreef quo_ het volgende:
Deze verrekening wordt je doorgaans door de makelaar van de verkopende partij in de maag gesplitst nadat de koop rond is. Ben je echter in de situatie waarin jij sterker staat en een huis bijvoorbeeld al lang te koop staat en/of weinig belangstelling heeft gehad, dan is het de moeite waard om je bod uit te brengen met uitdrukkelijke vermelding dat je geen kosten verrekend wilt hebben.
Dit komt niet overeen met het gebruik bij huurwoningen (toen er nog WOZ gebruikersdeel gevraagd werd), daar wist je soms niet eens wie de vorige huurder was, en kreeg je gewoon 1 keer per jaar een nota, en hoe hoog die was was net afhankelijk van waar je woonde 1 jan.quote:Op zondag 2 maart 2008 23:22 schreef CraZaay het volgende:
[..]
Het word je niet in de maag gesplitst, het is gangbaar dat de notaris dit gewoon standaard meeneemt in de eindafrekening. Je kunt het prima gebruiken in de onderhandeling, maar het is geen stiekem addertje onder het gras van de verkopende partij om er meer geld aan over te houden. Het is immers niet meer dan logisch dat je, tenzij je het expliciet anders overeenkomt, gebruiksbelasting betaalt over de periode dat je een woning gebruikt. Het is immers een voorschot wat de verkopers betaald hebben.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |