quote:
Nog een spuugbeestje

.
quote:
zondag 24 februari 2008
Klaas Jan Huntelaar het spuugbeestje van Ajax (Column)
Die Klaas Jan Huntelaar van Ajax is een redelijke voetballer. Hij oogt een tikkeltje arrogant, maar dat zal, zoals dat bij arrogante mensen gebruikelijk is, wel gegrond zijn in onzekerheid. Waar ik echter spuugzat van word, is van de fluimen van deze jongen. Het is zelfs zo erg, dat na een minuut of dertig voetballen met Klaas Jan het veld bezaaid ligt met groene aanslag. Een probaat glijmiddel voor slidings. Ja, als Huntelaar meedoet wordt er heel wat afgeglibberd op het veld.
Die Huntelaar is zelfs verantwoordelijk voor irritaties tussen mijn gewaardeerde echtgenote en mij. Ergernissen kan ik namelijk moeilijk binnen houden. Uitroepen als “Getverderrie, wat loopt die jongen weer te spugen zeg!” worden door mijn vrouw steevast beantwoord met “Ja, nou weet ik het onderhand wel.” En dan gooit ze nog wat olie op het vuur door er aan toe te voegen: “Schei nou maar uit met Huntelaar afkammen! Ze doen het allemaal.”
Al dat gespuug van Huntelaar is me geen huwelijkscrisis waard. Daarom houd ik wijselijk mijn mond. Maar omdat ik altijd het laatste woord wil hebben denk ik nog wel: “Ja, ze spugen allemaal. Maar niet zo allemachtig veel als Huntelaar.”
Die Huntelaar zou ook eens moeten denken aan zijn maatschappelijke status. Zijn voorbeeldfunctie voor jongeren. Al die ventjes denken dat ze per fluim meer toegroeien naar het beeld van hun idool. Helemaal ongelijk hebben ze daar overigens niet in. Want als je per wedstrijd 5 liter uitfluimt, dan scheelt dat toch behoorlijk in sprongkracht. Een kopgoaltje wordt zo een stuk simpeler.
Bovendien speelt het makkelijker tegen fysiek misselijke tegenstanders, dan tegen mentaal misselijke. Let u maar eens op de verdedigers van de tegenstanders van Ajax. Die lopen over het algemeen asgrauw en kokhalzend over het veld. Bovendien zijn ze meer bezig met het ontwijken van fluimen, dan met het uitschakelen van Huntelaar.
Geen wonder dat hij zo topscorer van Nederland kan worden, deze ongekroonde koning van alle spuugbeestjes.
Happytu(r)f