Heb nog niet een topic gelezen over toch wel een belangrijk onderdeel. CDA-Kamerlid Mirjam Sterk is weer zwanger en zal haar binnenkort laten vervangen door iemand anders. Zie artikel hieronder. Wat mij betreft is dit geen goede ontwikkeling. Vervanging voor een paar maanden is simpelweg niet democratisch...
DEN HAAG - Sabine Uitslag komt vier maanden in de Tweede Kamer voor CDA'er Mirjam Sterk die met zwangerschapsverlof gaat.
Het is voor het eerst in de geschiedenis van de Tweede Kamer dat een zwanger Kamerlid wordt vervangen. En dan nog door een rockzangeres ook.
Repeteren en optreden met haar rockcoverband blijft Uitslag gewoon doen als ze tijdelijk parlementariër is. "We repeteren een keer per week, we treden twee tot drie keer per maand op. Dat moet te combineren zijn. Ik zou niet zonder muziek kunnen", zegt Sabine Uitslag (34). Haar band brengt nummers van vooral Beth Harth, Metallica, Lenny Kravitz en Guns N' Roses.
De zangeres is ook gezondheidswetenschapper bij het Wetenschappelijk Instituut (WI) voor het CDA. Ze traint dezer dagen als Tweede Kamerlid in spe. Op dinsdagochtenden is ze aanwezig bij de CDA-fractievergadering. Verder volgt ze de klasjes die nieuwe parlementariërs wegwijs moeten maken in de procedures van de Kamer. Begin april treedt Uitslag aan als tijdelijk Kamerlid, voor CDA'er Mirjam Sterk die dan vier maanden met zwangerschapsverlof gaat.
"Ik maak het nu al van de zijkant mee, zodat ik straks meteen aan de slag kan", zegt Uitslag. Vier maanden is immers kort, een beginnend Kamerlid heeft die tijd normaal al nodig om te wennen aan de nieuwe werkomgeving. Bovendien zit in de vervangingsperiode ook nog een maand zomerreces, waarin de Tweede Kamer niet vergadert.
De vervanging is mogelijk door een wijziging van de Grondwet in september 2006.