abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57377973
Tragisch nieuw dieptepunt, dat met Kevin van Impe.
pi_57378555
Ze gaan nu echt te ver. Renners moeten zo ongeveer van minuut tot minuut al vier weken van te voren doorgeven waar ze zijn. Moeten bereid zijn DNA af te staan voor controle. En als je de crematie van je zoontje aan het regelen bent, willen ze niet een paar dagen later terug komen.
Hoewel het eigenlijk nog meevalt dat ze Van Impe niet net hebben bezocht op het moment dat de crematie was.

Boogerd kreeg een paar dagen voor de kerst nog een controle, terwijl hij toen al gestopt was met wielrennen.
pi_57379861
Tsja ze kunnen ook moeilijk zeggen: Dan gaan we wel weer weg.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  vrijdag 14 maart 2008 @ 18:25:52 #54
40566 Ericr
Livewrong
pi_57380080
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 18:15 schreef JohnDDD het volgende:
In dit geval wel, er zijn grenzen. Ordnung muss sein wordt nu echt te ver doorgevoerd.
pi_57382195
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 18:15 schreef JohnDDD het volgende:
Tuurlijk kan dat wel in zo'n situatie.

Als 'ie gezocht werd voor moord niet, maar voor een dopingcontrole...
  vrijdag 14 maart 2008 @ 20:19:07 #56
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_57382664
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 17:13 schreef Wombcat het volgende:
Ze gaan nu echt te ver. Renners moeten zo ongeveer van minuut tot minuut al vier weken van te voren doorgeven waar ze zijn. Moeten bereid zijn DNA af te staan voor controle. En als je de crematie van je zoontje aan het regelen bent, willen ze niet een paar dagen later terug komen.
Hoewel het eigenlijk nog meevalt dat ze Van Impe niet net hebben bezocht op het moment dat de crematie was.

Boogerd kreeg een paar dagen voor de kerst nog een controle, terwijl hij toen al gestopt was met wielrennen.
Dat laatste vind ik toch normaal hoor. Iedereen kan in de krant staan roepen dat hij gestopt is en zou dan in theorie gewoon na een winter waarin je met rust gelaten wordt opnieuw kunnen beginnen ... Zolang een renner zijn licentie en contract loopt moet je hem gewoon controleren.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_57392274
Sowieso weet iedereen dat alle profrenners junks zijn, ook buiten het wielrennen om. Daarom is het verstandig ze te controleren, ook zelfs jaren nadat ze gestopt zijn. Bij een positieve controle dienen ze dan m.i. alsnog uit alle uitslagen te worden geschrapt.
pi_57392433
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 20:19 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Dat laatste vind ik toch normaal hoor. Iedereen kan in de krant staan roepen dat hij gestopt is en zou dan in theorie gewoon na een winter waarin je met rust gelaten wordt opnieuw kunnen beginnen ... Zolang een renner zijn licentie en contract loopt moet je hem gewoon controleren.
Museeuw is geloof ik de enige die die truc ooit heeft toegepast.

Maar een gestopte renner tijdens kerst controleren is natuurlijk een verspilling van geld. Het aantal OCC is al ontzettend laag, laten ze die dan vooral beperken tot momenten en renners waar het nut heeft.
pi_57392989
quote:
Op zaterdag 15 maart 2008 11:22 schreef Ereinion het volgende:

[..]

Museeuw is geloof ik de enige die die truc ooit heeft toegepast.

Maar een gestopte renner tijdens kerst controleren is natuurlijk een verspilling van geld. Het aantal OCC is al ontzettend laag, laten ze die dan vooral beperken tot momenten en renners waar het nut heeft.
Dat bedoel ik.
Een paar dagen na stoppen controleren, ok, maar in de winter terwijl de renner zijn stoppen heeft aangekondigd en geen nieuw contract heeft is idd verspilling.
pi_57394972
quote:
Op zaterdag 15 maart 2008 11:09 schreef JohnDDD het volgende:
Sowieso weet iedereen dat alle profrenners junks zijn, ook buiten het wielrennen om. Daarom is het verstandig ze te controleren, ook zelfs jaren nadat ze gestopt zijn. Bij een positieve controle dienen ze dan m.i. alsnog uit alle uitslagen te worden geschrapt.
Wat een bullshit. Ze mogen niet eens ex-renners controleren, anders zouden ze net zo goed mij hier achter mijn PC kunnen laten controleren en ik test zeker positief want ik neem medicijnen die voor renners verboden zijn.
Zo'n ex-renner hoeft ook niet meer op elk middeltje te letten en kan ook best positief testen voor verkeerd hoestdrankje of whatever.

En het verwijderen uit uitslagen met terugwerkende kracht wordt niet eens gedaan voor actieve renners, Landis zal zijn Paris-Nice zege nooit kwijtraken.
pi_57396864
quote:
Op zaterdag 15 maart 2008 14:32 schreef DutchSL het volgende:

En het verwijderen uit uitslagen met terugwerkende kracht wordt niet eens gedaan voor actieve renners, Landis zal zijn Paris-Nice zege nooit kwijtraken.
Met retrospectief testen zou het wel kunnen.
pi_57407253
Maar dan zijn het dus eigenlijk nieuwe tests, waarbij je opnieuw positief moet worden bevonden voor je uit de uitslag geschrapt wordt en blijft het zo dat je alleen geschrapt wordt uit de resultaten behaald na je positieve test en niet daarvoor. En dat vind ik maar goed ook.
pi_57413644
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 08:33 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Goed bezig.
In één woord: ONMENSELIJK

Werkelijk waar wat een schande, die controleur schorsen voor het leven... overigens is dat verhaal over die naakte Quick Step-renners die door zo'n doos onder de douche vandaan worden geplukt ook genant... maar dit slaat werkelijk waar alles
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  zondag 16 maart 2008 @ 15:38:49 #64
pi_57413694
Die controleurs doen gewoon hun werk. Als die naar zo'n renner gaan en dan de controle uitstellen krijgen ze allicht zelf zware problemen met hun hogere instanties. Als er omstandigheden zijn waarbij een controleur een geplande niet controle moet uitvoeren dan moet men die vastleggen en niet naar de controleur zelf wijzen.

Overigens, over die douche, denk aan wat Jef D'Hont schrijft in z'n boek. Hij heeft nog renners van een positief plasje gered door ze net na de finish bij het wassen, de hand in de broek een spuitje recht in de 'eikel' te geven ...
pi_57415053
quote:
Op zondag 16 maart 2008 15:38 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

Overigens, over die douche, denk aan wat Jef D'Hont schrijft in z'n boek. Hij heeft nog renners van een positief plasje gered door ze net na de finish bij het wassen, de hand in de broek een spuitje recht in de 'eikel' te geven ...
Maar dan nog, dat moest een mannelijke controleur eens bij de vrouwen doen...

hoewel ik het zelf wel eens meegemaakt hebt dat we ons voor een wedstrijd aan het omkleden waren, er te weinig kleedkamers waren, en een groep vrouwen (hun wedstrijd was al afgelopen) maar bij ons in de kleedkamer kroop.

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 16-03-2008 16:37:44 ]
pi_57415149
quote:
Op zondag 16 maart 2008 16:36 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat dus
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  zondag 16 maart 2008 @ 19:04:56 #67
pi_57417812
quote:
Op zondag 16 maart 2008 16:36 schreef Wombcat het volgende:

[..]

hoewel ik het zelf wel eens meegemaakt hebt dat we ons voor een wedstrijd aan het omkleden waren, er te weinig kleedkamers waren, en een groep vrouwen (hun wedstrijd was al afgelopen) maar bij ons in de kleedkamer kroop.
Uiteraard. Ik snap dan ook niet wat een vrouwelijke controleur op een mannenwedstrijd doet. Vooral, zo'n controleur moet toch altijd fysisch de renner in het potje zien plassen ? (om de klassieke truc van het 'peertje pollentier' van destijds te voorkomen) Stuur zo'n vrouwelijke controleur naar de vrouwenwedstrijden en vice versa ...
pi_57483431
Oh ja Landis hebben we ook nog:
quote:
Arbitragezaak Landis begonnen
NEW YORK - In New York is woensdag bij het Arbitragehof voor de Sport de beroepszaak van wielrenner Floyd Landis begonnen. De Amerikaan vecht achter gesloten deuren bij het driekoppige panel zijn dopingstraf aan. Landis (32) werd op 20 juli 2006 tijdens de Tour de France positief bevonden op testosteron en raakte vervolgens zijn eindzege kwijt.
Floyd Landis

In september 2007 legde het Amerikaanse antidopingbureau USADA hem een schorsing van twee jaar op. Landis beweert dat er in de controleprocedure talrijke fouten zijn gemaakt en vecht de geloofwaardigheid van het Franse dopingbureau aan.

Landis en USADA zijn overeengekomen gedurende de hoorzitting, die waarschijnlijk tot en met maandag gaat duren, geen commentaar te geven op wat besproken wordt.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 20 maart 2008 @ 00:15:25 #69
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_57491342
misschien kunnen alle dopingzondaars hun eigen ronde ergens beginnen?
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  donderdag 20 maart 2008 @ 00:19:52 #70
103881 icebliss
Krabsalade & Kebab
pi_57491438
Landis vs Heras vs Ullrich vs Basso vs Rasmussen vs Vino vs Kaske vs Jaksche..
Dan nog twijfelgevallen als Di Luca, Mancebo, Sevilla, Mayo..
Mannen als Moreni, Sinkewitz, Bernucci..
etc etc.
Wat een deelnemersveld zou dat worden zeg.
Tranquillo
  donderdag 20 maart 2008 @ 00:34:32 #71
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_57491763
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 00:19 schreef icebliss het volgende:
etc etc.
Kllinkt gewoon als het deelnemersveld van de Tour een aantal jaar geleden
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
pi_57493823
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 00:15 schreef rubbereend het volgende:
misschien kunnen alle dopingzondaars hun eigen ronde ergens beginnen?
Je bedoeld dopinggestrafte
janneman
pi_57494139
Leuke ronde voor de betrapten: http://thetourofamerica.com

Geen UCI koers, dus zullen ze zich ook wel niks aantrekken van schorsingen/smetjes, en 10 miljoen dollar aan prijzengeld totaal is meer dan in de Tour te verdienen valt (zelfs met de lage dollar).
Al zie ik dat ze het wel veranderd hebben, toen die vorig jaar ergens werd voorgesteld duurde hij geloof ik 28 etappes waaronder sommige van meer dan 400km.
pi_57502208
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 00:19 schreef icebliss het volgende:
etc etc.
Alleen jammer dat Armstrong nooit officieel gepakt werd, anders kun je hiermee de Tour van 2003 met de complete top opnieuw houden.
Vedanta_veri: Ik vraag mij af waarom iedereen zo voor het verbod op pedofilie is maar niet op roken, beiden zijn dingen waar je anderen mee beschadigd. Maar goed, mensen die verslaafd zijn aan iets kunnen daar niet objectief over zijn.
  vrijdag 21 maart 2008 @ 02:09:35 #75
pi_57513861
Geen biljarten meer op de Duitse tv ?
quote:
Duitse biljartkampioen nam epo

BILJARTEN De eerste epozondaar in het biljarten is een feit. Ene Axel Büscher kroonde zich in november tot Duits kampioen, maar testte daarna positief op het gebruik van epo. Hij verliest zijn titel en mag een jaar niet biljarten. (ap)
pi_57514714
Bij het biljarten nog wel.

Maar wat schiet je in vredesnaam met EPO op bij een sport als biljart? Snookerspeler O'Sullivan werd eens betrapt op cannabis. Daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen, maar EPO.
pi_57514932
Al die lange partijen ook.
En die grote tafels oh nee, da's bij snooker
En zo'n zware keu.

Pat McQuaid zou zeggen: de tafels moeten kleiner, en over drie banden spelen da's te moeilijk, laten we dat over twee doen in het vervolg.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-03-2008 08:48:44 ]
pi_57515398
Waarschijnlijk heeft hij gewoon een of ander medicijn genomen zonder na te denken over dopinglijsten of attesten.
In princinpe is de enige nuttige doping bij een sport als biljart de betablokkers.
  vrijdag 21 maart 2008 @ 23:41:56 #79
127004 maril
Smeetsfan
pi_57531588
Wat zou er van de wielersport zijn geworden als W. Holleeder jr inderdaad wielrenner was geworden?
Mart Smeets :"In alle drukte heb ik rust."
pi_57533086
quote:
Riders' names mentioned in German doping report
By Susan Westemyer

The interim report released by the Freiburg University Clinic on Thursday not only said that two additional doctors were involved in organized doping at Team Telekom/T-Mobile Team, but also indicated that the doping continued through 2006. And the report named the names of riders who may have been involved.

The biggest rider name at the team was Jan Ullrich, and although his name is more frequently mentioned in connection with Dr. Eufemiano Fuentes, it popped up here, too. The Chairman of the independent investigatory commission, Hans Joachim Schäfer, said that Ullrich was "probably" involved with doping at the clinic, finding "numerous indications, but no proof." One of those "indications" is a patient file titled "Maier, Ullrich, born on Dec. 2, 1937." Jan Ullrich's birthday is Dec. 2, 1973.

Another big name mentioned was Andreas Klöden, who now rides for Team Astana. According to the report, a bill was sent on March 9, 2000, for a delivery of medication to Bettina Jurkat, now Klöden's wife. The package was sent by express delivery and Schäfer said that he believed it contained EPO, according to the AP.

An additional package of medications was noted on a March 16, 2000, bill to "BHR Radhaus / Für Jörg", in Ansbach. "BHR Radhaus" is a bike shop in Ansbach, Germany, the home of Jörg Jaksche.

The report also addressed the question of who may have gone to the Clinic during the Tour de France 2006 for blood transfusions. Patrik Sinkewitz has claimed that he went alone, but other sources have claimed that up to five other team-mates may have gone as well. The report assumes that at least two other riders were involved. While Sinkewitz has repeatedly claimed that there was no other rider in his car, Schäfer said, "There is evidence that there was another car."

In addition, the report said that Erik Zabel started a three-week EPO treatment during the Tour de Suisse 1996. While this was first understood to be a doping action in addition to that which he has already confessed, Schäfer later confirmed that this was the incident to which Zabel had referred.
  zaterdag 22 maart 2008 @ 01:58:16 #81
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_57533825
Drie weken aan de EPO zitten tijdens de Ronde van Zwitserland? Knap...
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  zaterdag 22 maart 2008 @ 01:59:57 #82
pi_57533849
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 01:58 schreef -skippybal- het volgende:
Drie weken aan de EPO zitten tijdens de Ronde van Zwitserland? Knap...
Hij startte een 3 weekse EPO kuur tijdens de Ronde van Zwitserland

Overigens kunnen we onderhand toch ook al een punt gaan zetten onder de carrière van Klöden zeker ?
pi_57538393
  zaterdag 22 maart 2008 @ 13:48:06 #84
pi_57538757
quote:
UCI dient een klacht in tegen Dick Pound

vr 21/03/08 - De Internationale Wielerunie (UCI) heeft voor een Zwitserse rechtbank een klacht ingediend tegen Dick Pound, de ex-voorzitter van het Wereldantidopingagentschap (Wada).
De UCI en haar erevoorzitter Hein Verbruggen beschuldigen Pound van laster. "Pound heeft zich in het openbaar negatief uitgelaten over de antidopingstrijd van de UCI en laakte de inspanningen die de UCI trof om het wielrennen dopingvrij te houden."
De UCI begint zo langzamerhand hierop te lijken :
  maandag 24 maart 2008 @ 18:53:24 #85
pi_57583980
quote:
Klöden bekent banden met gecontesteerde kliniek

Wielrenner Andreas Klöden (Astana) heeft toegegeven dat hij in 2000 een zending met medicatie van het universitair ziekenhuis van Freiburg ontvangen heeft. "Hij heeft onze manager Johan Bruyneel verzekerd dat het alleen maar om vitaminen, en niet om doping ging", verklaarde Philippe Maertens, de woordvoerder van Astana.

Geen sanctie
Klöden, die twee keer tweede werd in de Tour de France, startte vandaag in de tijdrit in de Ronde van Castilla y Leon. Hij moet van Astana geen sanctie vrezen, volgens Maertens. "Morgen volgt er in Spanje een persoonlijk gesprek tussen Klöden en Bruyneel", verduidelijkte Maertens.

Naar vriendin
Volgens Hans Joachim Schäfer, de voorzitter van de onderzoekscommissie van het universitair ziekenhuis in Freiburg, werd er in 2000 een levering medicatie naar de vriendin van Klöden gestuurd ter waarde van 1000 Duitse Mark. Klöden heeft altijd ontkend dat hij iets met doping te maken had.

(belga/kh)
pi_57584036
ja, ja
  maandag 24 maart 2008 @ 18:58:13 #87
pi_57584074
ASO maakt vast al plannen om Astana toch nog te belonen voor dit krachtdadige optreden ...
pi_57584113
Je bedoelt UCI?
pi_57587498
quote:
Veel EPO aangetroffen bij controles urine Tour 1995

Bij controles door de Universiteit van New York van 35 urinestalen die ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek zijn afgegeven door deelnemers aan de Tour de France van 1995 is in 24 gevallen EPO aangetroffen. In nog eens 12 van de 35 gevallen kon er met moderne technieken een ongewoon hoge hoeveelheid testosteron worden aangetoond. De urinestalen werden in 1995 ingevroren maar werden tot nu toe nooit gebruikt.

De controles hebben overigens geen gevolgen voor de betrokken renners. Volgens professor Andrew Bernstein van de Universiteit van New York waren de controles bedoeld voor "wetenschappelijk onderzoek" en "kennen ze geen enkele vorm van rechtsgeldigheid". Bovendien werden de namen van de renners die deelnamen aan het onderzoek nooit officieel genoteerd. Wel noteerde men de leeftijd, het gewicht, de lengte en de nationaliteit van elke renner.

Bernstein: "Omdat we alleen urine afnamen bij een aantal renners die ook bij de officiële dopingcontroles werden gecontroleerd kunnen we in principe met behulp van de gegevens die we hebben wel achterhalen om wie het ging. Maar we hebben geen contra-expertises uitgevoerd en bovendien zijn de namen van de renners ook nooit officieel genoteerd. Ons onderzoek kan niet meer geven dan de indicatie van een tijdsbeeld. Rechtsgeldigheid heeft het niet."

Een woordvoerder van de UCI noemde het bericht in een eerste reactie "oud nieuws": "Het heeft geen zin om ons met het verleden bezig te houden wanneer de toekomst van het wielrennen op het spel staat."
pi_57587589
Klöden kunnen we dus ook wel een streep door zetten, lijkt me.

Vitaminenpreparaten.
  maandag 24 maart 2008 @ 21:49:56 #91
pi_57587916
quote:
Op maandag 24 maart 2008 21:32 schreef JohnDDD het volgende:

[..]
Op zich jammer dat we de namen niet krijgen. Ik ben eigenlijk eens benieuwd naar een Indurain tov de rest ...
pi_57588243
quote:
Op maandag 24 maart 2008 21:32 schreef JohnDDD het volgende:

[..]
Valt me nog hardstikke mee, dan gebruikte in 1995 dus een derde geen EPO, en dat was alleen van de gecontroleerde, dus waarschijnlijk de beste renners.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 24 maart 2008 @ 22:16:26 #93
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_57588561
was EPO toen al verboden?
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_57589245
quote:
Op maandag 24 maart 2008 22:16 schreef rubbereend het volgende:
was EPO toen al verboden?
Dat vraag ik me eigenlijk ook af.

Het was met de technieken van toen in ieder geval niet te traceren.
  maandag 24 maart 2008 @ 22:50:42 #95
127004 maril
Smeetsfan
pi_57589390
quote:
Op maandag 24 maart 2008 21:49 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Op zich jammer dat we de namen niet krijgen. Ik ben eigenlijk eens benieuwd naar een Indurain tov de rest ...
Kijk in ieder geval naar de etappewinnaars dat jaar + gele trui die hebben altijd een plas moeten leveren, en dan moet je je nog afvragen of ze bij de 35 horen.
  maandag 24 maart 2008 @ 22:51:53 #96
127004 maril
Smeetsfan
pi_57589420
quote:
Op maandag 24 maart 2008 22:44 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Dat vraag ik me eigenlijk ook af.

Het was met de technieken van toen in ieder geval niet te traceren.
sinds 1998 is het verboden, volgens mij.
  maandag 24 maart 2008 @ 23:04:41 #97
pi_57589764
quote:
Op maandag 24 maart 2008 22:50 schreef maril het volgende:

[..]

Kijk in ieder geval naar de etappewinnaars dat jaar + gele trui die hebben altijd een plas moeten leveren, en dan moet je je nog afvragen of ze bij de 35 horen.
Juist, maar wat ik mij altijd heb afgevraagd is of de ondergang van Indurain een jaar later , in '96 , niet te wijten was aan het feit dat hij niet zo gek als Riis & co was om met bloedwaardes van 60 % rond te gaan rijden ...
pi_57589783
quote:
Op maandag 24 maart 2008 22:51 schreef maril het volgende:

[..]

sinds 1998 is het verboden, volgens mij.
Ach, dan had de Tour-organisatie Riis ook niet hoeven schrappen.
pi_57589832
quote:
Op maandag 24 maart 2008 23:04 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Juist, maar wat ik mij altijd heb afgevraagd is of de ondergang van Indurain een jaar later , in '96 , niet te wijten was aan het feit dat hij niet zo gek als Riis & co was om met bloedwaardes van 60 % rond te gaan rijden ...
Tsja, als Indurain dope gebruikte, is het goed mogelijk dat het 'primitieve dope' was.

Toen de EPO-jongens van 55 naar 60+ gingen kwam misschien de kentering. Dat moet dan in '96 zijn geweest.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 24 maart 2008 @ 23:07:57 #100
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_57589847
quote:
Op maandag 24 maart 2008 23:05 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Ach, dan had de Tour-organisatie Riis ook niet hoeven schrappen.
maar Virenque mag zijn truien behouden
DeLuna vindt me dik ;(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')