Tsja, 2 x ¤ 808,- is ¤ 1.616,-.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 20:57 schreef Wexy het volgende:
Ze voldoen dus beiden aan de voorwaarde boven de 320 euro en geen recht op vaste arbeidsongeschiktheid en waren ook nog jonger dan 65.....
Vul je dan in het programma gewoon 1616 in?
oke, dacht dat t misschien op verschillende plekken moest ofzo.... maar dus inderdaad wel als mijn eerste ingeving....quote:Op zaterdag 23 februari 2008 21:09 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Tsja, 2 x ¤ 808,- is ¤ 1.616,-.
Je hebt ook geen laatste loonstroken meer? Meestal staan daar ook totalen op vermeld en kun je het daarmee proberen.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 21:08 schreef Droopie het volgende:
Ik heb een vraagje...ik heb door omstandigheden de afgelopen 2 jaar geen belasting aangifte ingevuld en heb een brief gekregen een tijdje geleden dat ik vriendelijk, doch zeer spoedig dat ding in moet leveren (ze hadden ook storing toendertijd met het systeem dus ze zijn heel relaxed in die brief omdat ze denken dat ik hem al ingeleverd heb....doet er eigenlijk ook niet toe).
Echter heb ik verschillende banen gehad en mijn jaaropgave's heb ik niet compleet over 2005 en 2006.
Over 2007 heb ik hem wel compleet en kan ik hem zelf invullen..Nu zit ik te denken om een afspraak te maken met een belastinginspecteur/ weet ik veel wie..met wie ik kan praten en dus geen telefoon om het gewoon makkelijk af te ronden door bv. de gegevens van 2007 ook dan te gebruiken voor mijn verlopen aangifte 2005 en 2006.. Wie/ Wat kan ik daar het beste voor benaderen.
Als ik die belastingdienst nu opbel kan ik alleen maar dingen zeggen die in mijn nadeel werken heb ik het gevoel
ik heb een oprotpremie gehad van 6000 euro in 2005 van mijn baas en had daardoor 600 advocaat kosten...en heb van 6000 euro 2700 moeten afdragen aan de belasting![]()
dus wie daar raad over weet is welkom,
Ik heb nog wel loonstroken van die tijd..ik ga eens een brief schrijven.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 21:14 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je hebt ook geen laatste loonstroken meer? Meestal staan daar ook totalen op vermeld en kun je het daarmee proberen.
En als je dit op een andere manier dan aangifte doen wilt oplossen zul je een brief moeten schrijven naar een inspecteur waarin je één en ander uitlegt en vraagt om een gesprek. (Rechtstreekse nummers naar de regiokantoren geven ze niet aan particulieren,...)
Het adres van je regiokantoor staat vermeld op je uitnodiging, de brief of een (voorlopige/definitieve) aanslag.
Zolang de aanslag nog niet definief is vastgesteld kun je nog een bezwaar indienen. Anders is het verzoeken om een ambtshalver vermindering nog een mogelijkheid.quote:Op zondag 24 februari 2008 10:51 schreef poepeneesje het volgende:
Ik heb een vraagje, niet over de Belastingaangifte van 2007 maar over 2006. Is het mogelijk hiervoor nog wijzigingen voor door te geven?
-xxx-
In principe zou de werkgever de JOG op 2 januari al uit kunnen draaien. Uitgaande van het feit dat z'n loonadministratie is bijgewerkt e.d.quote:Op zondag 24 februari 2008 11:01 schreef kkkk het volgende:
Een vraagje die hier zijdelings mee te maken heeft: mijn ex-werkgever heeft vooralsnog geen jaaropgave naar me gestuurd terwijl ik in 2007 nog een aantal maanden daar gewerkt heb.
Wanneer mag je verwachten dat je je jaaropgave ontvangen hebt? Als je vóór 1 april alles uitgezocht moet hebben, dan mag dat toch wel al in je bezit zijn? Alle andere jaaropgaves die ik nodig had, heb ik zelfs al ongeveer een maand liggen....
Bedankt voor je reactie, ik ga kijken wat ik voor elkaar kan krijgen!quote:Op zondag 24 februari 2008 11:57 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zolang de aanslag nog niet definief is vastgesteld kun je nog een bezwaar indienen. Anders is het verzoeken om een ambtshalver vermindering nog een mogelijkheid.
Jullie zijn formeel nog niet gescheiden? Dan zijn jullie nog fiscaal partner dus kun je de aangifte als een 'normaal' echtpaar invullen. Misschien pakt dit zelfs (financieel) nog voordeliger uit,...quote:Op zondag 24 februari 2008 11:09 schreef DR34M3R het volgende:
Toch eens ff een vraag posten hier.
Ik lig al sinds juni in scheiding, sinds eind augustus woon ik niet meer met mijn (a.s.) ex onder 1 dak. Niet nodig te melden dat het contact wat stroef verloopt denk ik.
Ik heb al die tijd nog de hypotheek betaald van het huis waarin hij verbleef (ik weet dat ik de helft daarvan mag aftrekken als betaalde allimentatie), ook de dela en de ziektenkostenverzekering worden (nog steeds) door mij betaald, tot de scheiding definitief is. In hoeverre mag ik die kosten voor hem zelf aftrekken van de belasting? En ben ik verplicht hem nog als fiscale partner mee te nemen in mijn jaaropgaaf van vorig jaar? Liever niet...
quote:Op zondag 24 februari 2008 12:00 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Jullie zijn formeel nog niet gescheiden? Dan zijn jullie nog fiscaal partner dus kun je de aangifte als een 'normaal' echtpaar invullen. Misschien pakt dit zelfs (financieel) nog voordeliger uit,...
Je hebt gelijk.quote:Op zondag 24 februari 2008 12:56 schreef DonJames het volgende:
[..]
MaW, volgens mij hebben ze voor dat jaar de keuze of ze wel of niet als fiscaal partner gezien willen worden.
Want:
art.1.2, eerste lid, onder a, wet IB zegt dat een partner "een niet duurzaam gescheiden levende echtgenoot is", wat hier vanaf augustus wel het geval is. Even verderop in dat artikel (vierde lid) staat dat een persoon die duurzaam gescheiden van zijn echtgenoot leeft, voor dit artikel gelijk wordt gesteld met een ongehuwde. En die ongehuwde kan weer (op grond van lid 1, b1) kiezen voor fiscaal partnerschap als ze meer dan 6 maanden samen hebben gewoond.
Je kunt proberen om er een negatief inkomen van te maken. Al weet ik natuurlijk niet hoeveel aftrekposten je dan nog moet opvoeren.quote:Op zondag 24 februari 2008 14:08 schreef Ill-Skillz het volgende:
Ik ben nu bezig met de jaaropgaaf van mijn vriendin. Zonder haar aftrekposten in te vullen krijgt zij al haar loonheffing al terug. Is het dan alsnog verplicht die aftrekposten (o.a. studiekosten) op te voeren of mogen die dan wegblijven? Aangezien het toch geen effect heeft op haar teruggave.
- Loon. (Loon ZVW heb je bijna nooit nodig en zorgt voor een hoop verwarring.quote:Op zondag 24 februari 2008 14:12 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Hallo,
Ik ben bezig met de aangifte van mijn moeder. Hierbij kom ik de volgende 2 vragen tegen:
- Bij loon in box 1 van haar werkgever wordt er om 3 velden gevraagd: arbeidskorting, loonheffing en loon. Op haar jaaropgaaf staat echter een - Loon en een - Loon ZVW. Welke loon moet ik hier invullen?
- Mijn andere vraag. We hebben erg veel kilometers gemaakt vanwege ziekenhuisbezoek omdat de specialisten die mijn moeder bezocht in het ziekenhuis in Nijmegen zitten, waar kan ik deze kilometers opgeven? In welke box? Welk veld?
Alvast bedankt
sorry, drukdrukdruk (waaronder aanmaningen VPB 2006)quote:Op zondag 24 februari 2008 14:48 schreef ManAtWork het volgende:
...
(Kom dan ook eens helpen met antwoorden, joh.)
Waarschijnlijk klopt dat niet omdat je werkgever er wel rekening mee houdt dat je niet het hele jaar in dienst bent.quote:Op zondag 24 februari 2008 14:54 schreef DaanA het volgende:
Hmm, ik zie dat er hier mensen zijn die er verstand van hebben. Ik heb een belastingvraag.
Je loonheffing wordt, als ik het wel heb, normaliter berekend over je jaarsalaris en vervolgens door 12 gedeeld, waarna het afgetrokken wordt van je brutosalaris. Wat dan overblijft, dat krijg je, na nog wat aftrek, op je rekening.
Maar ik begin in april pas met mijn eerste baan. Mijn jaarsalaris over 2007 is dus een kwart lager dan het jaarsalaris in mijn contract. Daardoor valt een kleiner deel in de 42%-schaal, waardoor ik, denk ik, minder belasting hoef te betalen dan nu gebeurt. Dat kun je dan natuurlijk wel later terugkrijgen, maar ik zou het ook niet erg vinden om dat eerder terug te krijgen.
Mijn vraag is: klopt mijn redenering en zo ja, hoe kan ik dit geld dan eerder terugkrijgen?
Dankje. Ik heb ook even gekeken wanneer ik vorig jaar de JOG van 2006 gekregen heb en dat was al veel eerder. Vermoedelijk zijn ze mij in ieder geval vergeten of wat dan ook, dus ik bel er maandag meteen achter aan.quote:Op zondag 24 februari 2008 11:58 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
In principe zou de werkgever de JOG op 2 januari al uit kunnen draaien. Uitgaande van het feit dat z'n loonadministratie is bijgewerkt e.d.
Dus zou ik er even een belletje/mailtje aan wagen en vragen of de opgave al onderweg is.
Hmm... Dat betekent dus dat mijn nettoloon gaat zakken na 2008.quote:Op zondag 24 februari 2008 15:08 schreef DonJames het volgende:
[..]
Waarschijnlijk klopt dat niet omdat je werkgever er wel rekening mee houdt dat je niet het hele jaar in dienst bent.
Nee, hoef je (in standaard-situaties) niet op te geven.quote:Op zondag 24 februari 2008 15:27 schreef rosaatje het volgende:
- Ik ben ook bezig met pensioenopbouw, althans ik krijg daar aldoor brieven van, maar heb me er eerlijk gezegd nog helemaal niet in verdiept.
Moet ik dit ook ergens opgeven? En hoe?
De uitkering geef je gewoon op bij "inkomsten uit tegenwoordige/vroegere dienstbetrekking" (hangt van de uitkering af.quote:- Ik ben echt waardeloos met dit soort dingen dus ik stel het aldoor uit, en moet van 2004 t/m 2007 nu terugvragen.
Ik heb in 2004 een tijdje een uitkering gehad, hoe vul ik dat in? Daar heb ik ook keurig een jaaropgave van gekregen, maar daar snap ik niet zoveel van.
Die uitgaven mag je m.i. ook opvoeren als aftrekpost "studiekosten", zolang je daar ook de bonnetjes van hebt.quote:- Hoe ver kun je je studie-afschrijvingen doorvoeren? Geldt het ook voor readers, schrijfblokken etc?
Zolang het echte vergoedingen zijn van kosten die jij gemaakt hebt geef je dit niet op.quote:- Onkostenvergoeding voor vrijwilligerswerk...geef je dat ook op?
Even doorbijten nou, het is geen rocket-sciencequote:Ik heb de neiging om alles maar uit handen te geven aan iemand die er verstand van heeft...
Bedankt!quote:Op zondag 24 februari 2008 14:53 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
- Loon. (Loon ZVW heb je bijna nooit nodig en zorgt voor een hoop verwarring.)
- Aftrekposten -> ziektekosten -> rekenhulp specifieke uitgaven -> vervoer van een zieke of invalide (klinkt misschien krom, maar daar hoort ie thuis).
Thx!!! Ik moet wel zeggen erg blij te zijn met dit topic!! Erg handig!!quote:Op zondag 24 februari 2008 15:41 schreef DonJames het volgende:
Even doorbijten nou, het is geen rocket-science
Maar op m'n jaaropgaaf staat er één bedrag bij "Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen"....quote:Op zondag 24 februari 2008 17:47 schreef ManAtWork het volgende:
Nee. Alleen de ingehouden loonheffing.
De ZVW bijdragen kun je bij de ziektekosten opvoeren.
Dat klopt, de premie zvw valt niet onder de premie volksverzekeringen.quote:Op zondag 24 februari 2008 17:58 schreef Tyfuszooi het volgende:
[..]
Maar op m'n jaaropgaaf staat er één bedrag bij "Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen"....
"Ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet" staat wel met een apart bedrag vermeld.
Thanks for the info.quote:Op zondag 24 februari 2008 14:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je kunt proberen om er een negatief inkomen van te maken. Al weet ik natuurlijk niet hoeveel aftrekposten je dan nog moet opvoeren.
Dit negatieve inkomen kun je dan verrekenen met andere jaren zodat je daar misschien nog een stukje terug krijgt. En anders is het zoals je zelf zegt: het heeft geen zin want ze krijgt al haar loonheffing al terug.
quote:Baantje 1 (1/1/2007 t/m 31/12/2007):
Loonheffingskorting toe laten passen tot 1/11/2007
Loon: ¤ 11.069,-
Loonheffing: ¤ 1934,-
Baantje 2 (1/11/2007 t/m 31/12/2007):
Loonheffingskorting toe laten passen per 1/11/2007
Loon: ¤ 1787,-
Loonheffing: ¤ 315,-
Na deze bedragen ingevuld te hebben geeft het programma van de belastingdienst aan:
Berekende in te houden loonbelasting en premie volksverzekeringen: ¤ 1450,-
(zonder ook nog maar een aftrekpost ingevuld te hebben zou ik hiervan niks meer terugzien)
Maar waarom ¤ 1450,- ? Dit moet toch zijn: ¤1934,- + ¤ 315,- = ¤ 2249,- ?
Deze kan ik nergens invullen... Hij geeft bij het overzicht wel het volgende aan:quote:Heb je de verrekende arbeidskorting wel ingevuld? Deze zie ik hierboven niet staan.
Nee, helaas.quote:Op zondag 24 februari 2008 18:48 schreef PeRi het volgende:
Ik heb even een hele stomme vraag en het zal waarschijnlijk niet zo zijn, maar die EUR255 no-claim telt niet mee voor specifieke uitgaven hè?
Ik heb in totaal zo'n EUR250 aan extra specifieke kosten gemaakt afgelopen jaar.
Maar ik ben wel chronisch ziek, druppels en enkele pilletjes worden vergoed door zorgverzekering (=255 no-claim), en leer ik te leven met mn ziekte samen, omdat die medicijnen slecht tot weinig verhelpen, enkel ietwat verlichten. Het kost me qua geld dus weinig, maar het leven is er lastiger mee. Maar ik kan dus niet de extra aftrekposten voor chronisch ziek gebruiken of die EUR255 meetellen voor specifieke uitgaven?
De verrekende arbeidskorting vul je in bij je loon uit dienstbetrekking. Je hebt drie kolommen, verrekende arbeidskorting, ingehouden loonheffing en loon.quote:Op zondag 24 februari 2008 19:05 schreef Dipstaart het volgende:
[..]
[..]
Deze kan ik nergens invullen... Hij geeft bij het overzicht wel het volgende aan:
[ afbeelding ]
Hier is het ¤ 622,- In werkelijkheid was het bij baantje 1 ¤ 352,- en bij baantje 2 ¤ 112,- Een totaal van ¤ 464,- Een afwijking van zo'n ¤150,- dus.
Thanks. Ik heb al gevonden hoe het wel kan, aftrekpost voorgeschreven dietenquote:
De BTW die je niet mag aftrekken is de BTW over een nieuwbouwhuis. Bestaande bouw wordt, uitzonderingen daargelaten, geen BTW op berekend, wel overdrachtsbelasting.quote:Op zondag 24 februari 2008 20:20 schreef PurpleSky het volgende:
Vorig jaar heb ik een huis gekocht. Nu ben ik de aftrekbare kosten aan het invullen, maar voor mij iets niet helemaal duidelijk. Je mag o.a. de notariskosten, kadasterkosten en taxatiekosten t.b.v. de hypotheek aftrekken. Op de site van de belastingdienst staat dat je geen omzetbelasting mag aftrekken. Voor mij is dat hetzelfde als b.t.w. en die is berekend over de notariskosten, inzagekosten kadaster en over de taxatiekosten. Dus je zou denken dat je deze b.t.w. niet mag aftrekken aangezien het omzetbelasting is en omzetbelasting is niet aftrekbaar. Toch als ik op internet zoek zie ik op diverse sites staan dat de b.t.w. over de notariskosten t.b.v. de hypotheek wel aftrekbaar zijn. Er wordt nergens gesproken over de b.t.w. dat is berekend over de inzagekosten kadaster en de b.t.w. berekend over de taxatiekosten.
Wat is nu de waarheid? Kan ik de notariskosten, kadasterkosten en de taxatiekosten incl. b.t.w. aftrekken of alleen de b.t.w. over de notaris kosten? Of is er helemaal geen b.t.w. aftrekbaar? Dat laatste zou ik denken als ik alleen naar de site van de belastingdienst kijk en daar zou toch alle informatie moeten staan.
Wie weet de waarheid? Alvast bedankt
Die kan je niet in de aangifte voor 2007 kwijt, je zal de inspecteur moeten verzoeken om de aangiften of eigenlijk de aanslagen van vorige jaren aan te passen (ambtshalve herziening). Hij hoeft dit echter niet te doen..quote:Op zondag 24 februari 2008 20:57 schreef PeRi het volgende:
Ik heb wel nog een vraagje, studiekosten van de afgelopen jaren, kan je die ook nog steeds als aftrekpost neerzetten? Je kan toch van de afgelopen 5 jaren belasting invullen/terugkrijgen? Afgelopen jaren had ik nl. geen idee dat dat kon en heb ik dat niet gedaan dus. Zo ja, hoe moet ik dat dan doen? Niet bij de aftrekposten van 2007 toch? [ afbeelding ].
Het gaat om collegeld en materiaal en dergelijke waarvan ik de specifiaties nog wel in bezit heb.
Dat klinkt logisch. Dankjewel.quote:Op zondag 24 februari 2008 20:39 schreef DonJames het volgende:
[..]
De BTW die je niet mag aftrekken is de BTW over een nieuwbouwhuis. Bestaande bouw wordt, uitzonderingen daargelaten, geen BTW op berekend, wel overdrachtsbelasting.
De BTW over de notariskosten, voor zover deze kosten zijn ten behoeve van de geldlening (dus niet de overdracht/levering), zijn gewoon aftrekbaar.
Aha, nouja het zou toch fijn zijn, heb toch meer uitgegeven toen dan ik destijds verdiendequote:Op zondag 24 februari 2008 21:00 schreef DonJames het volgende:
[..]
Die kan je niet in de aangifte voor 2007 kwijt, je zal de inspecteur moeten verzoeken om de aangiften of eigenlijk de aanslagen van vorige jaren aan te passen (ambtshalve herziening). Hij hoeft dit echter niet te doen..
Toch bij het invulveld voor lijfrente.quote:Op zondag 24 februari 2008 21:02 schreef PurpleSky het volgende:
Mijn man moet zelf zijn pensioen regelen. Mij is het niet duidelijk bij welk vakje die premie ingevuld kan worden. Is pensioenpremie hetzelfde als lijfrente? Daar staat wel iets over, maar dan alleen over afkoop. Hij betaalt gewoon elke maand een bedrag en dat zie ik niet als afkoop.
Wie weet waar je betaalde pensioenpremie in kunt vullen? Thanks.
Heeft het dan wel zin om dit verzoek in te dienen? Immers, als je bijna niet verdient, betaal je ook geen loonbelasting/inkomstenbelasting, en valt er dus ook niks af te trekken.quote:Op zondag 24 februari 2008 21:05 schreef PeRi het volgende:
[..]
Aha, nouja het zou toch fijn zijn, heb toch meer uitgegeven toen dan ik destijds verdiende.
Als je geen aangifte hebt gedaan over die jaren moet dat alsnog. Heb je wel aangifte gedaan, moet je de inpecteur verzoeken om een ambtshalve herziening van de definitieve aanslagen. En ja, je bent inderdaad te laat om nog bezwaar te maken, daarom verzoek je juist ook om een ambsthalve herziening.quote:En dan kan ik ze even bellen om een formulier oid? Bezwaar aantekenen nu is vast te laat. Het is het proberen waard denk ik.
Dat weet jij net zo goed als ik, maar voor PurpleSky:quote:Op zondag 24 februari 2008 21:22 schreef DonJames het volgende:
[..]
Toch bij het invulveld voor lijfrente.
Sinds enkele maanden heb ik een 'echte' baan en ben ik me er nu echt pas in gaan verdiepen. Afgelopen jaren verdiende ik ook wel wat, niet veel, maar er werd wel ingehouden waarvan ik wel een gedeelte heb teruggekregen maar had het meer kunnen zijn.. Ik zal het nog even opzoeken voor mezelf hoe en wat toen en anders is het jammer.quote:Op zondag 24 februari 2008 21:22 schreef DonJames het volgende:
Heeft het dan wel zin om dit verzoek in te dienen? Immers, als je bijna niet verdient, betaal je ook geen loonbelasting/inkomstenbelasting, en valt er dus ook niks af te trekken.
[..]
Als je geen aangifte hebt gedaan over die jaren moet dat alsnog. Heb je wel aangifte gedaan, moet je de inpecteur verzoeken om een ambtshalve herziening van de definitieve aanslagen. En ja, je bent inderdaad te laat om nog bezwaar te maken, daarom verzoek je juist ook om een ambsthalve herziening. [afbeelding]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |