Gigantisch veel geld. Onlangs verlengde Adidas al met Milan tot 2017 hun verbintenis. In het begin van het seizoen was er ook al een rel tussen Adidas en Nike over Diego van Werder Bremen.quote:Nike snoept ’Les Bleus’ af van Adidas
door onze financiële redactie
AMSTERDAM - Het Franse voetbalelftal loopt vanaf 2011 niet langer in tenues van Adidas, maar van Nike. De Amerikaanse sportfabrikant mag ’Les Blues’ tot 2018 aankleden en betaalt daar jaarlijks bijna 43 miljoen euro voor.
Als de Fransen het goed doen op de WK’s in 2014 en 2018 kan dat bedrag nog verder oplopen, zo maakte de Franse voetbalbond gisteren bekend. De deal met Nike maakt een einde aan een 37-jarige samenwerking tussen de Fransen en Adidas. Volgens de Franse krant La Tribune betaalde Adidas 10 miljoen euro per jaar.
De twee sportmerken strijden al lange tijd om de gunst van nationale voetbalelftallen omdat ze veel geld kunnen verdienen met de verkoop van shirtjes en broekjes van bepaalde landen. Nike, die onder meer Brazilië en het Nederlands elftal in het nieuw steekt, probeerde vorig jaar nog tevergeefs die Mannschaft te overtuigen om het Duitse Adidas de rug toe te keren.
Eerder dit jaar kocht Nike het Britse Umbro, die onder meer de tenues van het Engelse nationale elftal verzorgt, voor 380 miljoen euro. Daarmee komt de voetbalomzet van het Amerikaanse sportbedrijf op 1,5 miljard euro.
Inderdaad, kwalitatief altijd erg goed. Beter dan die troep die Kappa verkooptquote:Op vrijdag 22 februari 2008 16:59 schreef ruud_fr het volgende:
ik wil Adidas weer terug bij Feyenoord
Kappaquote:Op vrijdag 22 februari 2008 17:05 schreef MarkNMGN het volgende:
[..]
Inderdaad, kwalitatief altijd erg goed. Beter dan die troep die Kappa verkoopt![]()
Quick/ Puma zou ik ook wel mooi vinden.
Toch jammer dat ze dit geld ook niet in de competitie steken, zou toch voor veel clubs (lees: vitesse) een aderlating zijn...quote:Op zaterdag 23 februari 2008 12:50 schreef EnGCatjuh het volgende:
Geld van de bonden gaat meestal op met premies voor spelers en salarissen van de bobo's. En soms een trainingscomplex of iets dergelijks. En reizen en hotels natuurlijk, hoewel dat meestal in schril contrast staat met de rest.
Hoop dat ie compleet is:quote:Op zaterdag 23 februari 2008 12:52 schreef -Vaduz- het volgende:
De Nationale bonden zijn spekkoper. Wat een bizarre strijd om veel geld. Qua kwaliteit doen Adidas en Nike niet voor elkaar onder. Als dat verschil er wel was het belachelijk natuurlijk.
Welke landenteams hebben nu Nike en welke Adidas. Kan iemand een leuk rijtje in elkaar draaien?
Ik vind het huidige thuisshirt anders mooier dan wat Adidas in de jaren '90 maakte, met dat in de breedte doorlopende wit om dat ''Stad Rotterdam Verzekeringen" maar duidelijk zichtbaar te maken.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 17:05 schreef MarkNMGN het volgende:
[..]
Inderdaad, kwalitatief altijd erg goed. Beter dan die troep die Kappa verkoopt![]()
Quick/ Puma zou ik ook wel mooi vinden.
Ja dagquote:Op zaterdag 23 februari 2008 13:24 schreef hello_moto1992 het volgende:
Nederland moet voor de shirts betalen denk ik?
En de shirts die te donker zijn gaan naar Belgiequote:Op zaterdag 23 februari 2008 13:24 schreef hello_moto1992 het volgende:
Nederland moet voor de shirts betalen denk ik?
Grotendeels naamsbekendheid denk ik. Grote toernooien brengen zo veel media-aandacht, daar kan geen reclamecampagne tegen op. Maar ze zullen ook wel winst draaien op de shirts hoor (of een heel beperkt verlies), gezien de prijzen van die dingenquote:Op zaterdag 23 februari 2008 14:40 schreef Hephaistos. het volgende:
Maar strijkt Nike dan ook de winst op van de verkoop van shirtjes? Of gaat het alleen om naamsbekendheid?
quote:Op zaterdag 23 februari 2008 14:40 schreef Hephaistos. het volgende:
Maar strijkt Nike dan ook de winst op van de verkoop van shirtjes? Of gaat het alleen om naamsbekendheid?
Ik kan nergens vinden wat de deal is tussen de KNVB en Nike, alleen dat ie vorig jaar is verlengd tot 2018. Ook Engeland verlengde de deal met Umbro, maar die zijn intussen overgenomen door Nike.quote:De twee sportmerken strijden al lange tijd om de gunst van nationale voetbalelftallen omdat ze veel geld kunnen verdienen met de verkoop van shirtjes en broekjes van bepaalde landen
quote:Op zaterdag 23 februari 2008 17:34 schreef Erasmusch het volgende:
Absurd. Wie wil er nou in een Frans shirt rondlopenBrazilie, Engeland en al die clubs die je opnoemt zijn toch tig x groter
Kwaliteit was veel beter, Rotterdam op je shirtquote:Op zaterdag 23 februari 2008 13:16 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Ik vind het huidige thuisshirt anders mooier dan wat Adidas in de jaren '90 maakte, met dat in de breedte doorlopende wit om dat ''Stad Rotterdam Verzekeringen" maar duidelijk zichtbaar te maken.![]()
Mooiste tenue van de competitie als je 't mij vraagt.
quote:Op zaterdag 23 februari 2008 23:04 schreef rubbereend het volgende:
Brazlië heeft toch ook zo'n monsterdeal met Nike?
quote:Op zaterdag 23 februari 2008 17:02 schreef BliksemSchigt het volgende:
Nog wat bedragen:
Naar het schijnt krijgt Brazilie 13 miljoen euro per jaar van Nike.
Inter zou na dit jaar toch overstappen naar Pumaquote:Op zaterdag 23 februari 2008 17:02 schreef BliksemSchigt het volgende:
Nog wat bedragen:
Chelsea heeft een 8 jarige deal met Adidas voor 12 miljoen pond per jaar.
Naar het schijnt krijgt Brazilie 13 miljoen euro per jaar van Nike.
Inter gaat tussen de 12 en 14 miljoen euro per jaar in de komende 10 jaar krijgen van Nike.
Barcelona krijgt in 5 jaar 189 miljoen dollar van Nike.
AC Milan krijgt 10.5 miljoen euro per jaar van Adidas tot 2016.
Real Madrid zou 25 miljoen dollar per jaar krijgen van Adidas.
Dat is nu het verhaal ja. Artikel van vrijdag in de Telegraaf:quote:Op dinsdag 4 maart 2008 11:37 schreef rubbereend het volgende:
maar Ajax en Adidas blijken dus nog neit helemaal rond? En is het contract van dezelfde opzet als met Aegon, een gedeelte afhankelijk van prestaties?
quote:AJAX SLUIT UNIEKE MEGADEAL MET ADIDAS
Nieuw contract levert club honderd miljoen euro op
AMSTERDAM, vrijdag
Ajax staat op het punt om een unieke deal te sluiten met Adidas. De Amsterdammers zijn met de shirt- en kledingsponsor een tussentijdse contractverlenging en tevens forse opwaardering overeengekomen. De huidige verbintenis liep tot medio 2009. Adidas blijft nu nog tien jaar aan Ajax verbonden. Het levert de club ongeveer honderd miljoen euro op, bijna een verdubbeling van de inkomsten die de afgelopen jaren binnenkwamen. Dat bedrag is inclusief prestatiebonussen.
De legendarische Duitse firma is sinds 5 juli 2000 verbonden aan Ajax. Drie jaar later werd het contract al eens verlengd, tot 2009. Komend seizoen zal er voor het eerst sinds die tijd een grote verandering op het shirt te zien zijn, aangezien de verticale letters van ABN Amro worden vervangen door Aegon.
Met de naam van de nieuwe hoofdsponsor is bovendien de link naar Maarten Fontein snel gelegd. De raad van commissarissen van Ajax wil immers dat de veelbesproken algemeen directeur zo snel mogelijk vertrekt, maar na het binnenhalen van Aegon is Fontein nu ook de spin in het web van de volgende, voor Nederlandse begrippen ongeëvenaarde megadeal. Daarmee verdient Fontein opnieuw veel geld voor de club waar hij in 2006 begon.
Net als Aegon wil Adidas participeren in de ’Chinese missie’ die onder leiding van Fontein is uitgezet. Ook de ontwikkeling van het internationale jeugdvoetbal speelt daar een voorname rol in. Adidas heeft aangegeven verder te willen gaan dan alleen het standaard shirt- en kledingsponsorschap. Binnenkort zullen beide partijen, die nog niet wilden reageren, het langlopende contract officieel ondertekenen.
Mocht het rondkomen, is het natuurlijk wel echt een megadeal voor een Nederlandse club, zeker als je de bedragen van PSV en Feyenoord ziet.quote:Adidas ontkent megadeal met Ajax
Datum: 4-mrt-2008 10:54
Adidas is verbaasd over de berichtgeving rond een deal met Ajax, zo liet een woordvoerder van het kledingmerk aan het AD weten. ‘Zulke processen duren maanden, dat regel je niet van vandaag op morgen.'
Verder liet adidas weten zich niet te willen bemoeien met personele aangelegenheden bij Ajax. Dit naar aanleiding van het mogelijke ontslag van algemeen directeur Maarten Fontein bij de Amsterdamse club. (DH)
quote:Brazil wants to review Nike contract
The Brazilian football confederation said it will try to renegotiate its sponsorship with Nike after the sports equipment company recently announced it will pay nearly three times more to the French national team.
CBF president Ricardo Teixeira told local media that he intends to meet with Nike representatives in the next few days to review Brazil's current deal with the American company. "When the Nike contract (with Brazil) was increased to $22 million per year, we had agreed that we would discuss a new deal when the company raised its sponsorship (contract) with another country," Teixeira told the O Globo newspaper.
Last month, Nike outbid Adidas and French company Airness and promised to pay France 42.6 million euros ($63.4 million) per year from 2011 until the end of the 2017-2018 season.
"We will be objective in analyzing our bargaining power," Teixeira said. "In addition to the visibility of our football, Brazil will be organizing the 2014 World Cup."
quote:SC Heerenveen vindt in JAKO nieuwe kledingsponsor
23 maart 2008
SC Heerenveen zal haar shirts volgend seizoen door JAKO Teamsport laten fabriceren. De Friese club bereikte ondertekenden zaterdag het driejarige sponsorcontract. JAKO zal vanaf 1 juli 2008 de spelers in de nieuwe kledij hijsen.
Momenteel is JAKO, dat bij Heerenveen UMBRO aflost, al kledingsponsor van FC Volendam, Heracles Almelo, Eintracht Frankfurt, Karlsruher SC en AA Gent.
idd!! veel mooier!quote:Op vrijdag 22 februari 2008 16:59 schreef ruud_fr het volgende:
aardige deal
ik wil Adidas weer terug bij Feyenoord
Die betaalde toch 1.1 miljoen euro voor 5 of 6 jaar in totaal?quote:Op zondag 23 maart 2008 13:13 schreef Repsak het volgende:
Jako gaat wel 1,5 miljoen per jaar betalen, en dat is een stuk meer dan dat Umbro deed.
canterbury is geen onbekend merk hoor en het is zeker geen kutmerk.quote:Op zondag 23 maart 2008 17:41 schreef DANILXL het volgende:
hoeveel krijgt az van dat onbekende kutmerk?
quote:Ajax en Adidas verlengen sponsorcontract
Amsterdam, 02 apr 2008
Ajax en Adidas hebben overeenstemming bereikt over de verlenging en een substantiële verbetering van het sponsorcontract. De nieuwe overeenkomst kent een looptijd van tien jaar en gaat in op de einddatum van het huidige contract, 1 juli 2009.
Het contract levert Ajax over een periode van tien jaar circa 70 miljoen euro op. Dit bedrag is opgebouwd uit diverse elementen, zoals een vast jaarbedrag en een bijdrage ter ondersteuning van Ajax' internationale activiteiten. Daarnaast is sprake van een bonusschema dat recht geeft op extra betalingen afhankelijk van geleverde sportieve prestaties.
Ajax en Adidas zijn al sinds het seizoen 2000-2001 aan elkaar verbonden. Onder andere de plannen voor de verdere ontwikkeling van de Ajax-jeugdopleiding en de internationale initiatieven die Ajax onderneemt in Azië en Zuid-Afrika hebben een rol gespeeld bij de totstandkoming van de vernieuwde samenwerking.
De clubleiding van Ajax zegt over de verlenging het volgende: ,,Wij zijn natuurlijk bijzonder verheugd met het vertrouwen dat Adidas heeft gegeven in de toekomst van Ajax. Zowel de termijn als het sponsorbedrag past geheel in onze visie en plannen.”
Managing Director Gil Steyaert van Adidas Area North voegt daar aan toe: ,,Wij zijn er trots op dat wij onze bestaande en goede relatie met Ajax kunnen voortzetten. Wij hebben veel vertrouwen in de toekomst van de club en zijn zeer enthousiast over de nationale en internationale ontwikkelingsplannen die de club heeft.”
Die zullen bij elkaar ongeveer 9 miljoen krijgen per jaar van Nike en Philips.quote:Op woensdag 2 april 2008 20:37 schreef EnGCatjuh het volgende:
Elk jaar dus minstens 17m van Aegon en Adidas. Daar kan PSV lang niet aan tippen.
Waar heb je die getallen vandaan?quote:Op woensdag 2 april 2008 20:38 schreef sjimz het volgende:
[..]
Die zullen bij elkaar ongeveer 9 miljoen krijgen per jaar van Nike en Philips.
als ik beide berichten lees, kom ik er toch op uit dat dat het maximale bedrag. Het maximum zal nooit behaald worden of je moet de CL winnenquote:Op woensdag 2 april 2008 20:37 schreef EnGCatjuh het volgende:
Elk jaar dus minstens 17m van Aegon en Adidas. Daar kan PSV lang niet aan tippen.
gedeeltelijk van jou, gedeeltelijk van een ander forum.quote:Op woensdag 2 april 2008 21:02 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Waar heb je die getallen vandaan?
Aegon was 10m + Bonussen en Adidas was 7m + bonussen.quote:Op woensdag 2 april 2008 21:23 schreef rubbereend het volgende:
[..]
als ik beide berichten lees, kom ik er toch op uit dat dat het maximale bedrag. Het maximum zal nooit behaald worden of je moet de CL winnen
tja deze is voor meerdere uitleggen vatbaarquote:Het contract levert Ajax over een periode van tien jaar circa 70 miljoen euro op. Dit bedrag is opgebouwd uit diverse elementen, zoals een vast jaarbedrag en een bijdrage ter ondersteuning van Ajax' internationale activiteiten. Daarnaast is sprake van een bonusschema dat recht geeft op extra betalingen afhankelijk van geleverde sportieve prestaties.
Dit lijkt me toch duidelijk zat.quote:Daarnaast is sprake van een bonusschema dat recht geeft op extra betalingen afhankelijk van geleverde sportieve prestaties.
ja ik lees naast het vaste deel onderdeel van de 7 miljjoen. Maar je kan het ook lezen naast de 7 miljoen nog bonussen.quote:
Met die doelgerichtheid van AZ zit het dan wel goed. Alle ballen gaan over de achterlijnquote:Op zondag 23 maart 2008 17:43 schreef sjimz het volgende:
[..]
canterbury is geen onbekend merk hoor en het is zeker geen kutmerk.
Is een zeer gerespecteerd rugby merk.
Ik vond die Kelme shirts mooier, maarja wie ben ik..quote:Op dinsdag 4 maart 2008 13:15 schreef WeebI het volgende:
Zolang Adidas maar bij Real Madrid blijft
Adidas
quote:AZ trekt shirts van rugbymerk om de schouders
26 mei 2008
AZ draagt volgend seizoen de shirts van kledingmerk Canterbury of New Zealand. Het bedrijf is de grootste leverancier van rugbykleding. AZ heeft een driejarige verbintenis afgesloten.
Canterbury levert ook onder meer aan Portsmouth en Deportivo la Coruña. AZ is de eerste Nederlandse voetbalclub in hun bestand.
Weg Quickquote:
Quick had veel leveringsproblemen, daardoor zijn ook alle andere nederlandse voetbalclubs van Quick weggegaan.quote:
Komt natuurlijk omdat Quick pas net weer terug was in de markt, denk ik.quote:Op maandag 26 mei 2008 15:42 schreef sjimz het volgende:
[..]
Quick had veel leveringsproblemen, daardoor zijn ook alle andere nederlandse voetbalclubs van Quick weggegaan.
Canterbury was al een tijdje bekend en is kwalitatief een stuk beter dan Quick.
Weet jij misschien nog waar je deze gegevens vandaan hebt?quote:Op zaterdag 23 februari 2008 17:02 schreef BliksemSchigt het volgende:
Nog wat bedragen:
Chelsea heeft een 8 jarige deal met Adidas voor 12 miljoen pond per jaar.
Naar het schijnt krijgt Brazilie 13 miljoen euro per jaar van Nike.
Inter gaat tussen de 12 en 14 miljoen euro per jaar in de komende 10 jaar krijgen van Nike.
Barcelona krijgt in 5 jaar 189 miljoen dollar van Nike.
AC Milan krijgt 10.5 miljoen euro per jaar van Adidas tot 2016.
Real Madrid zou 25 miljoen dollar per jaar krijgen van Adidas.
quote:NIKE-SCHOEN SCOORT IN ADIDAS-FINALE
Van onze redactie
AMSTERDAM – Nu de rook rond het Europees kampioenschap optrekt en bekend is dat Spanje de beste bleek, maken ook de grote sportmerken Adidas en Nike de balans op. Voor Adidas was het toernooi zeer succesvol, beide finalisten speelden in tenues van het Duitse bedrijf, de bal was van Adidas en de scheidsrechters liepen ook met het Duitse merk op de borst. Maar het doelpunt werd gemaakt met een schoen van Amerikaanse makelij.
Van de zestien deelnemende landen aan EURO 2008 hadden er zes een contract met Nike, vijf met Puma, vier met Adidas en een met Umbro (Zweden). Umbro (voor 380 miljoen euro ingelijfd door Nike) was na de voorrondes al uitgespeeld, terwijl Puma na de kwartfinales niet meer te zien was. Nike verloor met de nederlagen van Turkije en Rusland in de halve finale de kans op de eindstrijd.
Dat wil overigens niet zeggen dat Nike zondag in Wenen helemaal niet op het veld aanwezig was. In totaal elf spelers in de finale van zondag hebben een schoenencontract met het Amerikaanse bedrijf, waaronder doelpuntenmaker Torres, verdediger Pujol en de Duitsers Lehmann en Klose.
Met het succes van met name de Duitse ploeg vlogen de Adidasshirts over de toonbank, volgens het Duitse bedrijf werden meer dan een miljoen stuks verkocht. Vooral door het sterk toegenomen aantal vrouwelijke voetbalfans voorziet Adidas dat de voetbalomzet boven de geschatte 1,2 miljard euro uitkomt.
De Oranjeshirts van Nike waren ook nauwelijks aan te slepen, zo bevestigt een zegsman van het Amerikaanse sportmerk. Het concern verkocht tussen de 50.000 en 100.000 shirts voor 70 euro per stuk. De interesse was zelfs zo groot dat enkele duizenden shirts die eigenlijk bestemd waren voor de Japanse markt, moesten worden ingezet.
quote:Russische voetbalbond wil samenwerken met adidas
Datum: 4-sep-2008 20:18
De Russische voetbalbond wil een langlopende verbintenis aangaan met het merk adidas. Daar bericht de Duits sportkrant Sportbild over.
Sportminister en voorzitter van de Russische voetbalbond Mutko, bondscoach Guus Hiddink (foto) en de directeur van de Russische afdeling van adidas hebben een bijeenkomst gepland op 8 september. Dan wordt waarschijnlijk de overeenkomst tussen de kledingfabrikanten en de Russen ondertekend. Er zijn geen details bekend over de samenwerking. Volgens het bureau Interfax gaat het om een bedrag van 100 miljoen euro en een looptijd tot 2016. Volgens verschillende berichten wordt de huidige overeenkomst met Nike dan zo snel mogelijk beëindigd. (PVW)
quote:Football shirt sponsorships increase again say Sport+Markt
The Sport+Markt ‘European Jersey Report’ reveals the prices paid in the UK, Germany, Spain, Italy, France, and the Netherlands for the 2007-08 season went up a cumulative 10.6 per cent. Only in France‘s Ligue 1 was there a decline in income from jersey sponsorship.
In the UK total revenue from jersey sponsorship spend for the 2007-08 season was ¤97.5 million, in Germany the figure was ¤95.5 million, in Italy ¤71.8 million, in France ¤51.0 million, in Spain ¤50.2 million and in the Netherlands ¤39.5 million.
The top six club deals in Europe were: Manchester United (AIG - ¤20.8 million p.a), Bayern Munich (T-Home - ¤20.0 million p.a), Real Madrid (Bwin - ¤15.0 million p.a), Chelsea (Samsung - ¤14.5 million p.a), AC Milan (Bwin - ¤12.0 million p.a) and Schalke (Gazprom - ¤12.0 million p.a).
Hartmut Zastrow, executive director of sport+Markt said: “With a 10.6 per cent increase in revenue in the top six European leagues, jersey sponsorship again demonstrates its growing significance.”
“Real Madrid CF and AC Milan are the biggest bargains in Europe! If a prize was awarded for Europe‘s most efficient sponsor, sports betting provider Bwin would currently win. It is a fantastic deal for them to pay a mere ¤27 million for the two top global brands. Combined, these two great champions are worth between ¤50 million and ¤70 million.”
He added that: “English Premier League clubs have improved strongly regarding the marketing of their jerseys. However, the Bundesliga still generates the highest income per team, with an average of ¤5.3 million per jersey deal.”
“The gap in jersey marketing between big and small clubs is particularly extreme in Spain. The Bundesliga‘s bottom-placed club, Energie Cottbus, would be in eighth position in the Primera División with its jersey income of approx. ¤1.7 million.”
Of the clubs in the top six European leagues 17 have their kit supplied by Nike, 15 by Umbro, 14 by Adidas, 10 by Puma and 7 by Kappa. Hartmut Zastrow, executive director of sport+Markt said: “With its purchase of Umbro, Nike is clearly number one amongst Europe‘s kit suppliers. The Americans continue their offensive against Adidas in football. However, in my eyes, the German company‘s strategy of focusing on a few major clubs is extremely intelligent.”
Interessante ontwikkelingen.quote:Bundesliga beats Barclays Premier League in shirt sponsorship table
The Bundesliga may no longer regularly produce Champions League finalists, and their national team bowed to Fabio Capello's resurgent side in Berlin six days ago, but Germany has edged ahead of England in one increasingly significant league table - the value of its shirt sponsorship.
Figures released today show that the Bundesliga has overtaken the Barclays Premier League as the league with the largest total income from shirt sponsorship, and that Bayern Munich are ahead of Manchester United in having the single most valuable shirt sponsorship deal.
However, this shift in power is only partly a consequence of German top-flight clubs becoming more attractive billboards for sponsors. SPORT+MARKT's tenth annual European Jersey report explains that the economic climate and the drop in the exchange rate of the pound against the euro have been largely responsible for reducing the value of English sponsorship deals relative to those of the top European clubs - even though the contracts have not been renegotiated.
It also helps to explain why the overall level of shirt sponsorship across the six main European leagues has dropped for the first time, from ¤405.3million (about £344.2million) in 2007-08 to ¤393.2million this season.
“Due to the weak British pound, Bayern Munich beat Manchester United to the title of the most valuable jersey deal,” Hartmut Zastrow, the executive director of SPORT+MARKT, said. “The main reasons why the Bundesliga now generates higher income from jersey sponsorships than the Premier League lies in [clubs] lacking jersey partners and the current weakness of the British currency. The sponsor of West Ham United, XL airlines, went bankrupt, West Bromwich Albion have yet to find a partner and Aston Villa now bears the logo of a charity organisation on its jersey.
“The Bundesliga is the winning league in this jersey report after slipping behind the English FA Premier League last season. For the first time revenue from jersey sponsorship in the Bundesliga exceeds the ¤100million mark. No other league has reached such a consistency of sponsorship deals for all teams.”
At the other end of the scale, a dip in revenues in Spain has meant that it has almost been caught by the Dutch Eredivisie. “It is astounding that a small league like the Eredivisie reaches the same level as the Primera División in terms of jersey sponsorship,” Zastrow said.
In the early days of sponsorship, shirts tended to bear the names of beers and electronics manufacturers. Nowadays, financial institutions such as AIG, Manchester United's sponsor, lead the way in Europe, followed by travel and tourism companies and betting outlets such as bwin, whose name adorns the jerseys of Real Madrid and AC Milan. Telecommunications do not make the top three sectors despite the presence of T-Home and Samsung on the shirts of Bayern and Chelsea respectively.
However, that is expected to change. “As contracts are fixed over a long period of time, the Jersey report proves that sport sponsorship is not affected by the financial crisis - yet,” Zastrow said. “Instead of a decrease in sponsorship value, we expect a shift of sectors amongst sport sponsors.”
SPORT+MARKT also expects England to regain its pre-eminence. “If the currency or the teams that are lacking a paying sponsor recover, the Premier League will top the ranking again next season,” Gareth Moore, the international sales director, said.
Maar dan zou er nog steeds een groot gat zijn met Italie, Engeland en Duitsland.quote:Op maandag 29 december 2008 10:57 schreef sjimz het volgende:
Het scheelt natuurlijk ook dat in Spanje maar 17 clubs een betaalde sponsor hebben.
Barca is de enige club die geen geld krijgt maar als die wel een betaalde sponsor zouden hebben dan zou de lijst er heel anders uit zien.
Valt wel mee. Barca zou een van de grootste sponsordeals in de wereld kunnen sluiten. Die krijgen daar wel 15-20m pond voor hoor.quote:Op maandag 29 december 2008 13:29 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Maar dan zou er nog steeds een groot gat zijn met Italie, Engeland en Duitsland.
Welke twee clubs hebben dan nog meer geen betaalde sponsor in Spanje?quote:Op maandag 29 december 2008 10:57 schreef sjimz het volgende:
Het scheelt natuurlijk ook dat in Spanje maar 17 clubs een betaalde sponsor hebben.
Barca is de enige club die geen geld krijgt maar als die wel een betaalde sponsor zouden hebben dan zou de lijst er heel anders uit zien.
Maar goede zaak dat Nederland toch nog zo hoog staat.
Bilbao en die andere weet ik niet.quote:Op maandag 29 december 2008 14:11 schreef Gordon_Shumway het volgende:
[..]
Welke twee clubs hebben dan nog meer geen betaalde sponsor in Spanje?
Real zit op 12 miljoen pond. Barca zal op hetzelfde niveau zitten dus komt Spanje nog maar rond de 50 miljoen pond.quote:Op maandag 29 december 2008 14:06 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
Valt wel mee. Barca zou een van de grootste sponsordeals in de wereld kunnen sluiten. Die krijgen daar wel 15-20m pond voor hoor.
Waarom? Barca heeft een imago waar menig bedrijf mee geassocieerd wil worden.quote:Op maandag 29 december 2008 14:18 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Real zit op 12 miljoen pond. Barca zal op hetzelfde niveau zitten dus komt Spanje nog maar rond de 50 miljoen pond.
Dat is toch een ander imago dan Barca hoor...quote:Op maandag 29 december 2008 14:38 schreef TargaFlorio het volgende:
Heeft Real ook.
Ja, die geven daar echt om. Je zoekt wel een club waar je mee geassocieerd wil worden.quote:Op maandag 29 december 2008 14:44 schreef TargaFlorio het volgende:
Of sponsors daar zoveel omgeven.
quote:Exclusive: Celtic set for £29m cash boost with new Nike kit deal
Jan 7 2009 By James Traynor
CELTIC are on the verge of signing a new £25million jersey deal with Nike that could rise to a staggering £29m. The agreement will start in July next year and will run for five years, extending Nike's association with the SPL champions to 10 years. The fine details have still to be completed but it is understood Celtic could in fact rake in up to £29m through the new deal. Bonus payments for reaching certain stages of European competition will be built in and, of course, the Parkhead club will also benefit from royalty payments on sales.
Securing a sponsorship package of this size will rightly be seen as an astonishing piece of business at the very time the recession bites hard on banks and big business. The game at all levels is struggling to cope but Celtic's chief executive Peter Lawwell has managed to persuade the sponsors, who will have paid the SPL champions £25m by the time their current five-year package expires at the end of this season, it makes sense to stick with them.
Talks have been held over the last six weeks but Celtic and Nike are close to announcing they have reached an agreement that will benefit both parties.
Celtic, like Rangers and every other top club, face difficulties in the year ahead because of the global credit crunch but to set off into 2009 knowing a kit sponsor has been secured until 2015 is a massive boost. It had been thought Celtic would have to settle for less than their current deal, which started in the summer of 2005, but Lawwell has secured another steady stream of millions
Gewoon bijna het dubbele van Real Madrid. Bizarre deal, zeker in deze tijdenquote:Nieuwe miljoenendeal voor Manchester United
De kredietcrisis gaat geheel voorbij aan Manchester United. De Engelse grootmacht sloot woensdag een lucratief sponsorcontract af met verzekeringsbedrijf AON. De verbintenis gaat in vanaf het seizoen 2010/2011.
Beide partijen wilden woensdag niets over de inhoud van de overeenkomst zeggen. Volgens diverse Britse media gaat het om een bedrag van ruim 23 miljoen euro per seizoen.
Momenteel heeft Manchester United de Amerikaanse verzekeringsgigant AIG als shirtsponsor. Dat levert de club jaarlijks ruim zestien miljoen euro op. Die verbintenis loopt in juni 2010 af. AIG is niet meer in staat een dergelijk sponsorcontract af te sluiten.
Het verzekeringsconcern is het afgelopen jaar in enorme financiële problemen geraakt en moest met staatssteun overeind worden gehouden.
quote:'Adidas moet dokken voor toppers Real Madrid'
MADRID - De Spaanse voetbalclub Real Madrid heeft de Duitse sportartikelenfabrikant Adidas gevraagd om zijn sponsorbijdrage fors te verhogen. Volgens de Spaanse krant El Pais verlangt Real Madrid een bedrag van 60 miljoen euro per jaar van Adidas om clubshirts te mogen produceren en te verkopen. Nu betaalt de Duitse onderneming nog de helft.
Real vraagt meer geld, omdat het veel nieuwe sterren heeft aangetrokken. Adidas kan daardoor ook meer geld tegemoetzien uit de verkoop van shirts met de namen van de nieuwe spelers. El Pais stelde vrijdag dat Real Madrid mogelijk overstapt naar Nike als Adidas niet instemt met de nieuwe voorwaarden. Real Madrid en Adidas hebben nog een contract tot 2012.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |