abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56875057
nav Drie-eenheid: waarom ookalweer? dat topic dacht ik dat het misschien wel leuk is om dit topic te openen. Zo'n stomme vraag was het niet

Veel mensen willen vaak nog even weten hoe en wat het ook weer zat.
Het is vooral de bedoeling dat het simpel blijft en er geen gigantische discussies ontstaan over een regeltje wat iemand net iets anders ziet.

Voorbeeld

Vraag: Wie veranderde ook al weer in een zoutpilaar
Antwoord: De vrouw van Lot

Ik zelf heb nu even geen vragen maar dat zal vast nog wel komen
ijs_beer fan!
  donderdag 21 februari 2008 @ 01:03:23 #2
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_56875986
Hoe zat dat ook alweer met Kaïn en Abel?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 21 februari 2008 @ 01:13:28 #3
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56876116
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 01:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Kaïn vermoordde Abel omdat hij jaloers was dat God Abels offer wel accepteerde, maar dat van Kaïn niet. Beide offerden ze de vruchten van hun arbeid, wat voor Kain, de landbouwer, de vruchten van het land waren, maar voor Abel schapen, daar hij herder was.

Nadat Kaïn Abel vermoord heeft vraagt God: "He Kaïn, waar is Abel?" (Alsof God dat niet wist natuurlijk) waarop Kaïn de gevleugelde woorden: "Ben ik mijn broeders hoeder?" spreekt. Kaïn wordt dan van een merkteken voorzien en weggestuurd.

Interpretaties zijn wel dat het gevecht tussen Kaïn en Abel het gevecht tussen nomadische stammen die van de veeteelt leefden en de eerste argraïsche gemeenschappen symboliseert. Het merkteken is verscheidend geïnterpreteteerd, waaronder rood haar, of een zwarte huid (vergelijk de vloek van Ham). Esau had ook rood haar, en zo is dat wel als teken van het kwaad gezien. Gnostici hebben echter soms positieve interpretaties.

Kaïn kreeg overigens wel kinderen, ook al was hij vervloekt. (Eva en Adam hadden nog meer kinderen overigens, onder wie Seth.) Dat was het een beetje.

In de Koran komt het verhaal overigens ook voor, alhoewel ze daar niet bij name genoemd worden. Na het verhaal staat de opmerking dat het vanwege die moord is dat iemand die een mens ombrengt zal worden beschouwd als had hij de hele mensheid gedood. Een sterke veroordeling van moord in de Koran.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_56876383
Wat vieren we met kerstmis?
  donderdag 21 februari 2008 @ 01:44:40 #5
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_56876419
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 01:40 schreef Thieske het volgende:
Wat vieren we met kerstmis?
quote:
De Germanen vierden rond Midwinter (21 december) reeds midwinter- of joelfeesten (winterzonnewende) waarbij het boze werd verjaagd en het licht werd begroet. In de Scandinavische talen heet Kerstmis tot op vandaag jul.

In de vierde eeuw zorgde keizer Constantijn de Grote ervoor dat Kerstmis op 25 december zou vallen. Op deze datum werd rond de Middellandse Zee tot dan toe de zonnegod vereerd onder vele verschillende namen zoals Ra in Egypte en Helios in Griekenland. In het late Romeinse Rijk was dit vooral de zonnegod Sol Invictus (=de onoverwinnelijke zon). Omdat Jezus het Licht van de Wereld genoemd werd (zie Joh. 1), 'besloot' Constantijn dat hij rond deze feestdagen geboren moest zijn. Bovendien waren de dagen rond 25 december reeds vrije dagen der saturnaliën. De geboorte van Jezus nam in de kerkelijke kalender daarvoor geen bijzondere plaats in, hoewel ze wel gevierd werd, en tot op de dag van vandaag geldt Pasen in het christendom eigenlijk als veel wezenlijker dan Kerstmis. Jezus werd volgens het evangelie aan het einde van het Joodse (of Romeinse) jaar geboren, maar door de kalenderwijzigingen en de verschillen in tijdrekening, is de overzetting waarschijnlijk niet zeer accuraat, te meer, daar ook melding gemaakt wordt van kudden schapen in lagere (en dus warmere) velden rond Bethlehem. Het weiden van schapen in Palestina is rond 25 december thans echter zeldzaam, hoewel toentertijd niet geheel onmogelijk - de schapen die voor de offerdienst in de Joodse tempel gefokt werden, graasden het hele jaar door, ook in de omgeving van Bethlehem (Baith Lahaim- huis van het brood). De datum is ook niet met zekerheid als niet-authentiek te bestempelen, want uit de oude christelijke liturgieën - die van vóór de vierde eeuw - stamt reeds de viering van Epifanie in dezelfde wintertijd.

Lees meer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerstmis
  donderdag 21 februari 2008 @ 02:28:41 #6
94218 Zeitgeist
Es lebe die Freiheit!
pi_56876699
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 01:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Buiten de gebruikelijke verhalen is er nog een ander (wat meer mythologisch/folkloristisch(ja nog meer dan de bijbel zelf)) verhaal rond Kain en Abel. Kain zou de eerste zijn die bloed heeft vergoten om er zelf beter van te worden, Hij zou daarom volgens de verhalen de eerste vampier zijn.
The Light Is Leaving Us All
pi_56876711
Was het als je goed leest niet zo dat Kaïn de vader bleek te zijn van het kind van zijn moeder?
Don't walk in front of me, I may not follow... Don't walk behind me, I may not lead...
Just walk beside me and be my friend.
Games
  donderdag 21 februari 2008 @ 02:33:20 #8
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_56876715
Als god alles kan, kan hij dan ook een steen maken die zo zwaar is dat hij hem zelf niet mee kan optillen ?
pi_56876733
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 02:33 schreef Dribbel_ het volgende:
Als god alles kan, kan hij dan ook een steen maken die zo zwaar is dat hij hem zelf niet mee kan optillen ?
Die vraag stelde ik irl eens aan de pastoor
Don't walk in front of me, I may not follow... Don't walk behind me, I may not lead...
Games
  donderdag 21 februari 2008 @ 02:38:21 #10
125915 Dribbel_
pi_56876739
en ?
Kreeg je zeker zo'n klef koekie van em
pi_56876746
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 02:38 schreef Dribbel_ het volgende:
en ?
Kreeg je zeker zo'n klef koekie van em
Nope... moest aan iets anders klefs ruiken
Games
  donderdag 21 februari 2008 @ 02:40:29 #12
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_56876753
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 02:39 schreef PrintScreen het volgende:

[..]

Nope... moest aan iets anders klefs ruiken
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_56876756
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 02:37 schreef PrintScreen het volgende:

[..]

Die vraag stelde ik irl eens aan de pastoor
Die zei vast dat God geen behoefte voelt of het nut om de steen op te tillen, daar heeft hij zijn creatie voor om dat te leren met de liefde en steun van HEM.
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
  donderdag 21 februari 2008 @ 02:41:45 #14
125915 Dribbel_
pi_56876757
Okee andere vraag dan

Heeft god de mensheid gecreëerd of heeft de mensheid god gecreëerd ?
pi_56876760
Geen sc, dankje
pi_56876768
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 02:41 schreef Dribbel_ het volgende:
Okee andere vraag dan

Ik ga voor het laatste... mensen hebben de behoefte om aan zinnige of aan onzinnige dingen waarden te hechten.
Games
pi_56876770
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 02:41 schreef Dribbel_ het volgende:
Okee andere vraag dan

De mensheid heeft God gecreeerd om een saamhorigheid gevoel te krijgen. En gelijk hebben ze, met alle krachten samen bereik je veel meer dan alleen, dàt geloof ik dan weer wel.
Only Human
  donderdag 21 februari 2008 @ 02:45:35 #18
125915 Dribbel_
pi_56876771
Bij religie willen mensen toch respect hebben voor hetgene waar ze voor staan. Dit willen ze in vrede met elkaar doen. Waarom is de betekenis van respect onder andere dus ook het afdwingen met behulp van geweld?
En gaat het daar niet juist fout dan ?
pi_56876782
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 02:45 schreef Dribbel_ het volgende:
Bij religie willen mensen toch respect hebben voor hetgene waar ze voor staan. Dit willen ze in vrede met elkaar doen. Waarom is de betekenis van respect onder andere dus ook het afdwingen met behulp van geweld?
En gaat het daar niet juist fout dan ?
Ja, en daarom heb ik geen religie, ik geloof in de liefde
Only Human
  donderdag 21 februari 2008 @ 02:50:16 #20
125915 Dribbel_
pi_56876797
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 02:47 schreef Morwen het volgende:

[..]

Ja, en daarom heb ik geen religie, ik geloof in de liefde
Een geloof hoor je toch ook te uiten ipv het op te leggen.
En volgens mij snappen die mensen dat niet helemaal

neucken ?
pi_56876801
Mensen bagger niet eens.
pi_56876803
Het gaat idd fout als men de eigen overtuiging (geloof) zwaarder laat wegen dan het geloof in de mensheid.
Ik heb nog nooit bij een geloof gezien dat we elkaar maar kunnen afmaken omdat we anders geloven.

Respecteer elkaar lijkt me beter.
Games
  donderdag 21 februari 2008 @ 02:54:50 #23
125915 Dribbel_
pi_56876815
Nouja hoe zit het dan met die oerknal, er móét iets zijn geweest die zooi ontstaat ook niet nergens uit. Maar als er niks zou zijn en god zou het geschapen hebben waar komt die hele god dan vandaan? Ook uit het niets voordat er nog minder "niets" was ?
pi_56876824
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 02:51 schreef PrintScreen het volgende:
Het gaat idd fout als men de eigen overtuiging (geloof) zwaarder laat wegen dan het geloof in de mensheid.
Ik heb nog nooit bij een geloof gezien dat we elkaar maar kunnen afmaken omdat we anders geloven.

Respecteer elkaar lijkt me beter.
Dat schijnt dus te maken hebben met opdrachten die "de gelovigen" van hun God door krijgen. Mijn maag draait er van om, doden uit naam van een geloof how low can you go?

Aan de andere kant ben ik wel zo eerlijk om toe te geven dat ik een fascinatie heb voor de oude Griekse Goden en wat die met de mensheid deden (zogenaamd dan). Beetje wreedheid is mij niet vreemd dus Maar de Griekse Goden hadden iets bijzonders, ik heb liever een keuze zeg maar. 1 God is zo saai
Only Human
pi_56876825
Daar komen we weer terug op het punt dat mensen IETS nodig hebben om aan vast te houden.
Waar of niet waar maakt dan niet echt uit... als leidraad kan het je verder helpen.
Games
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')