Als je iets niet kan bevatten, waarom zou je er dan überhaubt een stellige uitspraak over doen. Waarom zou je er zelfs een leerstelling van maken?quote:Op vrijdag 29 februari 2008 13:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik geloof dat God de vader, Jezus de zoon en de heilige geest 3 aspecten zijn van de 'godheid' en elk afzonderlijk in de volste vorm God zijn. Bevatten is niet helemaal mogelijk denk ik maar dit is wat ik uit de bijbel begrepen heb.
quote:Gal 3
20 Nu is er geen middelaar waar het slechts één persoon betreft, maar God is slechts één.
quote:4 Wat nu het eten van voedsel betreft dat aan afgoden is geofferd, wij weten dat een afgod niets is in de wereld en dat er geen God is dan één.
5 Want ook al zijn er die „goden” worden genoemd, hetzij in de hemel of op aarde, zoals er vele „goden” en vele „heren” zijn, 6 in werkelijkheid is er voor ons maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en wij voor hem; en er is één Heer, Jezus Christus, door bemiddeling van wie alle dingen zijn en wij door bemiddeling van hem.
quote:1 Tim 2
5 Want er is één God en één middelaar tussen God en mensen, een mens, Christus Jezus, 6 die zichzelf gegeven heeft als een overeenkomstige losprijs voor allen — [hiervan] dient op de speciaal daarvoor bestemde tijden getuigenis te worden afgelegd.
Al deze teksten waren perfecte gelegenheden om God als 3 aan te duiden oid, maar dat staat letterlijk nergens.quote:Deut 6
4 Luister, o Israël: Jehovah, onze God, is één Jehovah.
Okquote:Op maandag 25 februari 2008 08:27 schreef kazakx het volgende:
Het gaat mij voornamelijk over de kruisiging van Jezus (wat zijn oorsprong heeft in de erfzonde). De mens is zondig van aard (daar gaat het christendom van uit). Jezus die boet namens de mensheid (en voor zijn eigen zondes) en daarmee is de mensheid weer gezuiverd. Dit even simplistisch uitgelegd.
Wat ik hieruit concluderend niet begrijp is:
1) Hoe kan iets wat goddelijk van aard is (hiij is zelf geen God voor de duidelijkheid) een zonde plegen?
2) Hoe kan iemand voor een ander boeten?
Ben benieuwd hoe jij hier naar kijkt.
Adam zondigde en daarom verloor hij zijn volmaaktheid en omdat onvolmaaktheid geen menselijke volmaaktheid voort kan brengen zonder goddelijke interventie zijn alle mensen daarna behept met onvolmaaktheid en dood.quote:Rom 5
12 Daarom, zoals door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, en aldus de dood zich tot alle mensen heeft uitgebreid omdat zij allen gezondigd hadden
Maar door Adam ging volmaakt leven verloren. En daardoor was het voor de mens onmogelijk om uit eigen beweging weer dicht tot God te kunnen naderen. Er was iets nodig om dit recht te zetten. Een losprijs.quote:1 Petr. 2
22 Hij heeft geen zonde begaan, noch werd er bedrog in zijn mond gevonden.
quote:Rom 5
14 Niettemin heeft de dood als koning geregeerd van Adam tot Mozes, zelfs over hen die niet hadden gezondigd naar de gelijkheid van de overtreding [begaan] door Adam, die overeenkomst vertoont met hem die zou komen.
quote:Matth 20
28 Evenals de Zoon des mensen niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen en zijn ziel te geven als een losprijs in ruil voor velen.”
God heeft voorzien in een manier om het verloren gegane volmaakte leven terug te winnen. Maar een prijs moest betaald worden. Omdat de mensen dit nooit zouden kunnen doen heeft God via Jezus die enorme prijs voor ons betaald. Volmaakt leven werd gegeven om het verloren gegane leven terug te winnen voor alle mensen.quote:1 Kor 15
21 Want aangezien de dood door een mens is, is ook de opstanding der doden door een mens. 22 Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in de Christus allen levend gemaakt worden.
Geen mens kan op eigen kracht een mens loskopen en geen (onvolmaakt) mens kan aan God een losprijs voldoen. Alleen een volmaakt persoon zou die prijs kunnen betalen om de weegschaal weer in balans te brengen.quote:Psalm 49
Niet één van hen kan zelfs ook maar een broeder op enigerlei wijze loskopen,
Noch God een losprijs voor hem geven
En ook is het zo dat op deze manier iedereen in de gelegenheid wordt gesteld geloof te tonen in dat offer en op die manier te laten zien dat je die regeling aanvaardt.quote:Joh 3
16 Want God heeft de wereld zozeer liefgehad dat hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat een ieder die geloof oefent in hem, niet vernietigd zou worden, maar eeuwig leven zou hebben
quote:Rom 3
23 Want allen hebben gezondigd en bereiken niet de heerlijkheid Gods, 24 en het is als een vrije gave dat zij door zijn onverdiende goedheid rechtvaardig verklaard worden op grond van de verlossing door de losprijs [die] door Christus Jezus [is betaald].
25 God heeft hem als zoenoffer gesteld door middel van geloof in zijn bloed. Dit heeft hij gedaan om zijn eigen rechtvaardigheid tentoon te spreiden, want hij vergaf de zonden die in het verleden — terwijl God verdraagzaamheid oefende — waren geschied, 26 ten einde in dit tegenwoordige tijdperk zijn eigen rechtvaardigheid tentoon te spreiden, opdat hij rechtvaardig zou zijn, ook wanneer hij de mens die geloof in Jezus heeft, rechtvaardig verklaart.
quote:Rom 5
8 Maar God beveelt zijn eigen liefde jegens ons hierin aan, dat Christus voor ons is gestorven terwijl wij nog zondaars waren.
Ik heb er expres veel teksten tussen gezet om mijn zienswijze met de bijbel te ondersteunen.quote:2 Kor 5
14 Want de liefde die de Christus heeft, dringt ons, want wij hebben zó geoordeeld, dat één mens voor allen is gestorven; allen waren dus gestorven; 15 en hij is voor allen gestorven, opdat zij die leven, niet langer voor zichzelf zouden leven, maar voor hem die voor hen gestorven is en werd opgewekt.
Maar deze teksten spreken niet tegen dat God zich in 3 vormen aan de mens openbaart. Daarbij is het een beetje flauw dat je het shema aanstelt voor een bewijs tegen de 3-eenheid; da's zo'n beetje de Joodse belijdenis. "Echad" kan vertaalt worden als "uniek", "één". Christenen kunnen dan beweren dat dat op het Zijn van God bestaat, maar dat spreekt ook weer niet bovenstaande interpretatie van de 3-eenheid tegen.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:14 schreef STORMSEEKER het volgende:
Nog meer mooie teksten tegen drie-eenheid:
Al deze teksten waren perfecte gelegenheden om God als 3 aan te duiden oid, maar dat staat letterlijk nergens.
Dus ik zie alle problemen niet. God is slechts 1, niet 2, niet 3 niet een samenstelling, niet 3-in-1, niet van alles wat, niet een onbegrijpelijk begrip, gewoon 1 God, DE God
De meeste christenen hebben niet eens een eenduidige definitie van de drie-eenheid. Heel veel christenen blijken er na goed doorvragen eigenlijk zelf ook niet in te geloven.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:34 schreef Haushofer het volgende:
[...]
Ik ben het met je eens als je stelt dat een aanzienlijk deel van de Christenen het dogma maar voor zoete koek aanneemt zonder het enigszins te begrijpen ( "het wordt nou eenmaal verkondigt")quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:51 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
De meeste christenen hebben niet eens een eenduidige definitie van de drie-eenheid. Heel veel christenen blijken er na goed doorvragen eigenlijk zelf ook niet in te geloven.
Maar goed. Zie het maar als een aanvulling op de massa tegenbewijs die ik reeds heb gegeven.
Inderdaad, 1 van de sterkste staaltjes krom/rechtpraterij.quote:Op donderdag 21 februari 2008 23:24 schreef STORMSEEKER het volgende:
als je ze 4x leest en alles verder in de bijbel in rekenschap neemt is het hele idee van een drie-eenheid mijns inziens volstrekt onaanvaardbaar.
Nou, bekijk het es op deze manier. Als je de Bijbel leest, dan zie je eigenlijk 3 verschillende verschijningen die je kunt relateren aan God. De Geest ( wat Joden wellicht Shechina zouden noemen, en wat Christenen vaak ook identificeren met "roe'ach" ), die mensen inspireert en vervult. De Vader ( avinoe shebashamajim, de hemelse vader ), die interacteert met de mens en haar opdraagt, beschermt ed, en de Zoon ( de Mashiach ). Vervolgens zijn er een stel kerkvaders die dit samenvatten als "God openbaart zich kennelijk aan de mens in 3 verschillende vormen". Dat is niet bepaald hard tegen te spreken, lijkt me.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:51 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
De meeste christenen hebben niet eens een eenduidige definitie van de drie-eenheid. Heel veel christenen blijken er na goed doorvragen eigenlijk zelf ook niet in te geloven.
Maar goed. Zie het maar als een aanvulling op de massa tegenbewijs die ik reeds heb gegeven.
Kortom, Vader, Zoon en Geest zijn drie immanente omschrijvingen van de verschillende verschijningen van 1 trancendent wezen. Wij mensen zijn immanent, en alles wat wij kunnen kennen is immanent. Een drie-eenheid stelling geeft ons handvatten om God te kunnen waarnemen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 18:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, bekijk het es op deze manier. Als je de Bijbel leest, dan zie je eigenlijk 3 verschillende verschijningen die je kunt relateren aan God. De Geest ( wat Joden wellicht Shechina zouden noemen, en wat Christenen vaak ook identificeren met "roe'ach" ), die mensen inspireert en vervult. De Vader ( avinoe shebashamajim, de hemelse vader ), die interacteert met de mens en haar opdraagt, beschermt ed, en de Zoon ( de Mashiach ). Vervolgens zijn er een stel kerkvaders die dit samenvatten als "God openbaart zich kennelijk aan de mens in 3 verschillende vormen". Dat is niet bepaald hard tegen te spreken, lijkt me.
Het is volgens mij vooral Augustinus geweest die met zijn Platonistische visie dit gerationaliseerd heeft en het te streng heeft opgelegd, waardoor je uitspraken krijgt als "God's Zijn bestaat uit 3 delen". Het is de vraag of de 3-eenheid oorspronkelijk zo is opgesteld. Iemand als Karen Armstrong bijvoorbeeld benadrukt de oorspronkelijke opzet van het dogma wat vrij mystiek was en duidelijk op God's verschijning slaat.
Het gaat denk ik mis zodra mensen het dogma te letterlijk nemen, maar dat is de invloed van het Platonisme op het vroege Christendom geweest in de westerse wereld.
Het is trouwens al es eerder genoemd, maar een mooie staaltje trinitair wishful thinking vind ik het feit dat Genesis begint met Breeshiet bara', waarbij de eerste 3 letters dus van de eerste 2 woorden de bet, resh en alef zijn. Wat volgens sommigen dus zou staan voor "ben, roe'ach, aba": de 3-eenheid.
Beetje dezelfde categorie als dat je Yesterday van The Beatles achterstevoren draait, dat je dan hoort "Paul is dead", of meer van dat soort zaken.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 18:48 schreef Haushofer het volgende:
Het is trouwens al es eerder genoemd, maar een mooie staaltje trinitair wishful thinking vind ik het feit dat Genesis begint met Breeshiet bara', waarbij de eerste 3 letters dus van de eerste 2 woorden de bet, resh en alef zijn. Wat volgens sommigen dus zou staan voor "ben, roe'ach, aba": de 3-eenheid.
Ja, dat lijkt me een hele goeie samenvattingquote:Op zaterdag 1 maart 2008 19:36 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
Kortom, Vader, Zoon en Geest zijn drie immanente omschrijvingen van de verschillende verschijningen van 1 trancendent wezen. Wij mensen zijn immanent, en alles wat wij kunnen kennen is immanent. Een drie-eenheid stelling geeft ons handvatten om God te kunnen waarnemen.
Inderdaad, het blijft proberen recht praten van iets dat vreselijk krom is.quote:Op zondag 2 maart 2008 12:04 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ja maar je kan God dus ook waarnemen zonder zo'n rare stelling te verzinnen waar alles alleen maar ingewikkelder van wordt, dus ik vraag me toch echt af of zo een leerstelling zin heeft.
Zoietsquote:Op zaterdag 1 maart 2008 19:39 schreef Arcee het volgende:
[..]
Beetje dezelfde categorie als dat je Yesterday van The Beatles achterstevoren draait, dat je dan hoort "Paul is dead", of meer van dat soort zaken.
Dank je welquote:Overigens hulde voor jouw kennis van zaken over dit soort materie.
Nee, het wordt er op deze manier niet ingewikkelder door, het is een constateringquote:Op zondag 2 maart 2008 12:04 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ja maar je kan God dus ook waarnemen zonder zo'n rare stelling te verzinnen waar alles alleen maar ingewikkelder van wordt...
Ja en daar hebben we het nu toch over? Dat is toch het hele doel van de leerstelling?quote:Op zondag 2 maart 2008 12:13 schreef Haushofer het volgende:
Het wordt ingewikkeld zodra je het te letterlijk gaat nemen en hele constructies gaat verzinnen die daadwerkelijk op Gods Zijn slaan.
Zoals die nu door veel kerken wordt geleerd wel. Maar de reden daarvoor gaf ik al eerderquote:Op zondag 2 maart 2008 12:16 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Ja en daar hebben we het nu toch over? Dat is toch het hele doel van de leerstelling?
Maar waarom heeft God 't allemaal zo ingewikkeld gemaakt dan? Voor mij is dat gewoon 1 van de vele redenen om te denken dat 't allemaal gewoon door mensen is bedacht en helemaal niets te maken heeft met wat voor hoger wezen dan ook.quote:Op zondag 2 maart 2008 12:13 schreef Haushofer het volgende:
Nee, het wordt er op deze manier niet ingewikkelder door, het is een constateringHet wordt ingewikkeld zodra je het te letterlijk gaat nemen en hele constructies gaat verzinnen die daadwerkelijk op Gods Zijn slaan.
Het is een construct dat voor veel christenen nodig is, omdat de vergaande verheerlijking van Jezus anders een vorm van afgoderij zou kunnen worden. Om die verheerlijking niet te hoeven stoppen, promoveert men hem gewoon tot een deel van het goddelijke wezen. Dat is althans mijn visie erop. Het valt me nog mee dat men in Rome Maria niet een zelfde soort promotie hebben gegeven.quote:Op zondag 2 maart 2008 12:04 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ja maar je kan God dus ook waarnemen zonder zo'n rare stelling te verzinnen waar alles alleen maar ingewikkelder van wordt, dus ik vraag me toch echt af of zo een leerstelling zin heeft.
(Hypothetisch dan, want ik vraag het me natuurlijk helemaal niet af want het is gewoon enorm, onnodig verwarrend)
Dat ben ik met je eens; het is ook allemaal door mensen bedacht in mijn ogenquote:Op zondag 2 maart 2008 12:25 schreef Arcee het volgende:
[..]
Maar waarom heeft God 't allemaal zo ingewikkeld gemaakt dan? Voor mij is dat gewoon 1 van de vele redenen om te denken dat 't allemaal gewoon door mensen is bedacht en helemaal niets te maken heeft met wat voor hoger wezen dan ook.
Wat is er "krom" aan de bijbel dan? Natuurlijk bevat de Bijbel tegenstrijdigheden of historisch onjuiste verhalen. Het is door mensen opgeschreven, en door heel veel verschillende. Met het idee een boodschap, een zienswijze te verkondigen Is dat "krom"? Wel als je krampachtig vasthoudt aan het naieve beeld van een perfecte bijbel. Maar dat is de al eerder genoemde wens van mensen om alles te concretiseren. Verhalen moeten tegenwoordig vooral historisch correct zijn en geanalyseerd worden. Ik denk dat dat toendertijd wellicht heel anders lag. Om een levensvisie te verkondigen is het niet je eerste prioriteit om historisch accuraat te zijn of om alles logisch dicht te timmeren.quote:Als God echt zo onfeilbaar was had-ie ook wel een feilloos boek af kunnen leveren en niet zo'n krom stuk als de bijbel. Dat alles IMHO natuurlijk.
Noch de schrijvers noch de samenstellers probeerden iets dergelijks, althans in mijn ogen. Waarom denk je dan dat de bijbel als eindproduct dat wél probeert?quote:
Ik snap niet helemaal wat jij bedoelt. De bijbel is in mijn ogen een poging het Goddelijke naar het aardse te trekken. Volgens sommigen zal het geen poging zijn, maar een accurate beschrijving, zowel historisch als absoluut. Daar geloof ik niet in.quote:Op zondag 2 maart 2008 12:38 schreef Toet het volgende:
[..]
Noch de schrijvers noch de samenstellers probeerden iets dergelijks, althans in mijn ogen. Waarom denk je dan dat de bijbel als eindproduct dat wél probeert?
Misschien begrijp ik niet goed wat je bedoelt.
Er was geen oorspronkelijke opzet. Tenminste, geen 1 om de ware leer te vinden of God werkelijk te zoeken. Het was heidense theorie, het was die rare Constantijn die die onzin allemaal doorgevoerd heeft.quote:Op zondag 2 maart 2008 12:19 schreef Haushofer het volgende:
Zoals die nu door veel kerken wordt geleerd wel. Maar de reden daarvoor gaf ik al eerderHet is dus de vraag of dit ook de oorspronkelijke opzet was.
"Ware leer"? Ik denk dat het een poging was juist om "God werkelijk te zoeken". Of die poging geslaagd is, daar kun je van mening over verschillen. En hoe je kunt beweren dat er "geen oorspronkelijke opzet was" snap ik niet helemaal.quote:Op zondag 2 maart 2008 12:52 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Er was geen oorspronkelijke opzet. Tenminste, geen 1 om de ware leer te vinden of God werkelijk te zoeken.
Tsja, jij ziet zaken die ook maar iets van de tekst afwijken al gauw als "heidens". Ik neem het denk ik wat minder serieusquote:Het was heidense theorie, het was die rare Constantijn die die onzin allemaal doorgevoerd heeft.
Om bij het voorbeeld van de stenen tafelen te blijven: het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de schrijver(s) van dat verhaal iets anders voor ogen hadden dan dat de lezers zouden geloven dat God letterlijk twee stenen tafelen met de tien geboden aan Mozes "overhandigde". Anders is hij/zijn ze jammerlijk in zijn/hun doel gefaald; men geloofde het verhaal immers, velen tot aan de dag van vandaag. Het lijkt me niet voor de hand liggend dat dit "letterlijke" geloof pas lange tijd na het schrijven is ontstaan. Dus: als het niet om het letterlijke verhaal gaat, had(den) de schrijver(s) dat wel wat duidelijker mogen maken aan hun publiek.quote:Op zondag 2 maart 2008 12:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik snap niet helemaal wat jij bedoelt. De bijbel is in mijn ogen een poging het Goddelijke naar het aardse te trekken. Volgens sommigen zal het geen poging zijn, maar een accurate beschrijving, zowel historisch als absoluut. Daar geloof ik niet in.
Onkunde van de lezers is de schrijvers niet te verwijten natuurlijk. Daarnaast, dergelijke teksten zijn vele eeuwen geleden geschreven en door de tijd heen verandert de manier van lezen en interpreteren. Daarom kan één tekst ook (ogenschijnlijk) vele boodschappen hebben. Lag vroeger misschien de nadruk op het 'ontdekken van een coherente boodschap', nu ligt de nadruk meer op de 'feitelijke gebeurtenissen en uitspraken' in de bijbel.quote:Op zondag 2 maart 2008 13:00 schreef Toet het volgende:
[..]
Om bij het voorbeeld van de stenen tafelen te blijven: het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de schrijver(s) van dat verhaal iets anders voor ogen hadden dan dat de lezers zouden geloven dat God letterlijk twee stenen tafelen met de tien geboden aan Mozes "overhandigde". Anders is hij/zijn ze jammerlijk in zijn/hun doel gefaald; men geloofde het verhaal immers, velen tot aan de dag van vandaag. Het lijkt me niet voor de hand liggend dat dit "letterlijke" geloof pas lange tijd na het schrijven is ontstaan. Dus: als het niet om het letterlijke verhaal gaat, had(den) de schrijver(s) dat wel wat duidelijker mogen maken aan hun publiek.
Een interpretatie als de jouwe vind ik, mits ik hem goed begrijp, altijd wat makkelijk: iets is moeilijk te geloven, dus ontdoen we ons van de noodzaak het te geloven.
Toch lijkt het mij een zeer onwaarschijnlijke voorstelling van zaken. Om één voorbeeldje te geven: de vele geslachtsregisters. Waarom in zulk detail hele stambomen registreren (of fabriceren), als het je alleen om de "coherente boodschap" gaat? Het zit dichter bij liegen dan bij het inpakken van een boodschap in een "herkenbaar verhaal", maar goed, wellicht ga ik daarmee off topic.quote:Op zondag 2 maart 2008 13:06 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Onkunde van de lezers is de schrijvers niet te verwijten natuurlijk. Daarnaast, dergelijke teksten zijn vele eeuwen geleden geschreven en door de tijd heen verandert de manier van lezen en interpreteren. Daarom kan één tekst ook (ogenschijnlijk) vele boodschappen hebben. Lag vroeger misschien de nadruk op het 'ontdekken van een coherente boodschap', nu ligt de nadruk meer op de 'feitelijke gebeurtenissen en uitspraken' in de bijbel.
Een politiek leider die ZONAANBIDDER is en zich met allerlei vage lieden inlaat om een RIJKSGODSDIENST te stichten die een eind moet maken aan alle onenigheid in het rijk op religieus gebied. Andere meningen werden de mond gesnoerd, er werd gestemd over bijbelse waarheden en ONBIJBELSE zaken werden als waarheid verkondigd.quote:Op zondag 2 maart 2008 12:59 schreef Haushofer het volgende:
"Ware leer"? Ik denk dat het een poging was juist om "God werkelijk te zoeken".
Ze is overduidelijk in strijd met de bijbel dus hier kan ik een welgemeend ''neen'' op zeggen.quote:Of die poging geslaagd is, daar kun je van mening over verschillen.
Geen opzet om de ware leer te vinden zoals ik zei. Dat was niet het hoofddoel. Wat kon het die Constantijn nou schelen, het was zijn geloof niet eens!quote:En hoe je kunt beweren dat er "geen oorspronkelijke opzet was" snap ik niet helemaal.
Ik kan mij het helaas niet permitteren deze zaken niet serieus te nemen.quote:Tsja, jij ziet zaken die ook maar iets van de tekst afwijken al gauw als "heidens". Ik neem het denk ik wat minder serieus![]()
Als het een valse leerstelling is die mensen juist van het kennen van God afbrengt en dat is het geval, is het een gevaar voor de ware leer en moet deze derhalve verwijderd worden uit de aanbidding van de ware God.quote:Iedereen ervaart en beschrijft God anders, en als sommigen daar een drie-eenheid voor willen gebruiken zie ik daar het kwaad niet van in. Zolang ze het maar niet te streng zien. Jij ziet dat anders.
Gods woord is waarheid voor Christenen en daar dienen zij naar op zien mbt de aanbidding, niet naar allerlei leerstellingen daarnaast.quote:Joh 17
Heilig hen door middel van de waarheid; uw woord is waarheid.
Dat letterlijke geloof zal er vanaf het eerste moment geweest zijnquote:Op zondag 2 maart 2008 13:00 schreef Toet het volgende:
[..]
Om bij het voorbeeld van de stenen tafelen te blijven: het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de schrijver(s) van dat verhaal iets anders voor ogen hadden dan dat de lezers zouden geloven dat God letterlijk twee stenen tafelen met de tien geboden aan Mozes "overhandigde". Anders is hij/zijn ze jammerlijk in zijn/hun doel gefaald; men geloofde het verhaal immers, velen tot aan de dag van vandaag. Het lijkt me niet voor de hand liggend dat dit "letterlijke" geloof pas lange tijd na het schrijven is ontstaan. Dus: als het niet om het letterlijke verhaal gaat, had(den) de schrijver(s) dat wel wat duidelijker mogen maken aan hun publiek.
Ik ontdoe het daar niet van. Ik persoonlijk leg er alleen de nadruk niet op.quote:Een interpretatie als de jouwe vind ik, mits ik hem goed begrijp, altijd wat makkelijk: iets is moeilijk te geloven, dus ontdoen we ons van de noodzaak het te geloven.
Dat is een nogal boude uitspraak over Constantijn en zijn intenties. Dat hij zich pas op zijn sterfbed liet dopen wil niet per se zeggen dat hij zichzelf tijdens zijn leven niet als een christen beschouwde. Een alternatieve uitleg is dat hij de morele verplichtingen die de doop met zich meebracht erg serieus nam en deze onverenigbaar achtte met zijn taken als handhaver van orde en gezag. Doop op het sterfbed was om die reden dan ook niet ongebruikelijk.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 13:11 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Oftewel ''feiten'' vaststellen via meerderheidsstemmen. Dat slaat al nergens op, maar daarbij komt nog dat hij zelf een aanbidder was van de zonnegod en dus uberhaupt niets te schaften had met het ware christendom.
Waar het dus feitelijk op neerkomt is dat de belangrijkste leerstellingen van de huidige christenheid zijn samengesteld door iemand die zelf totaal geen christen was en het ook eigenlijk niets kon schelen.
Constantijn volgde in de loop van zijn leven steeds meer als een christen, maar liet zich idd pas zo laat dopen. Als ik thuis ben zal ik even een passage overtypen uit een boekquote:Op zondag 2 maart 2008 19:09 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat is een nogal boude uitspraak over Constantijn en zijn intenties. Dat hij zich pas op zijn sterfbed liet dopen wil niet per se zeggen dat hij zichzelf tijdens zijn leven niet als een christen beschouwde. Een alternatieve uitleg is dat hij de morele verplichtingen die de doop met zich meebracht erg serieus nam en deze onverenigbaar achtte met zijn taken als handhaver van orde en gezag. Doop op het sterfbed was om die reden dan ook niet ongebruikelijk.
2 Quotes van een historicus genaamd Paul Johnson:quote:Op zondag 2 maart 2008 19:09 schreef Iblardi het volgende:
Dat is een nogal boude uitspraak over Constantijn en zijn intenties.
quote:„Een van de voornaamste redenen waarom hij [Constantijn] het christendom tolereerde, was wellicht dat het hemzelf en de Staat in de gelegenheid stelde zeggenschap uit te oefenen over het beleid van de Kerk inzake orthodoxie en de behandeling van ketterij.”
De Catholic Encyclopedia zegt:quote:„Constantijn heeft de zonaanbidding nooit de rug toegekeerd en handhaafde de zon op zijn munten.”
De encyclopedie Hidria:quote:„Constantijn betoonde beide godsdiensten evenveel gunst. Als pontifex maximus waakte hij over de heidense aanbidding en beschermde haar rechten.”
Tot aan de dag van zijn dood in 337 G.T. droeg Constantijn de heidense titel Pontifex Maximus, de hoogste macht in religieuze aangelegenheden. Met betrekking tot zijn doop is de vraag gerechtvaardigd: Werd deze voorafgegaan door oprecht berouw en een ommekeer, zoals in de Schrift wordt vereist? (Handelingen 2:38, 40, 41) Was het een volledige onderdompeling in water als symbool van Constantijns opdracht aan Jehovah God? (Handelingen 8:36-39).quote:„Constantijn is nooit christen geworden”,
„Eusebius van Caesarea, die zijn biografie schreef, zegt dat hij in de laatste ogenblikken van zijn leven christen is geworden. Dit klinkt weinig overtuigend, want de dag ervoor had [Constantijn] een offer aan Zeus gebracht omdat hij tevens de titel Pontifex Maximus droeg.”
Je bent je bewust van het feit dat het Christusmonogram vanaf 315 op Constantijns munten verscheen? Mogelijk beschouwde Constantijn de zonnecultus en het christendom als twee uitingen van dezelfde monotheïstische religie.quote:Op zondag 2 maart 2008 22:24 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
2 Quotes van een historicus genaamd Paul Johnson:
[..]
[..]
De Catholic Encyclopedia zegt:
[..]
De encyclopedie Hidria:
[..]
Tot aan de dag van zijn dood in 337 G.T. droeg Constantijn de heidense titel Pontifex Maximus, de hoogste macht in religieuze aangelegenheden. Met betrekking tot zijn doop is de vraag gerechtvaardigd: Werd deze voorafgegaan door oprecht berouw en een ommekeer, zoals in de Schrift wordt vereist? (Handelingen 2:38, 40, 41) Was het een volledige onderdompeling in water als symbool van Constantijns opdracht aan Jehovah God? (Handelingen 8:36-39).
Dit moet tot nadenken stemmen dunkt mij.
Dus ja,..ik zet ernstige vraagtekens bij de intenties van onze vriend Constantijn en consorten. Nog even helemaal afgezien van de politieke en religieuze situatie daaromheen in die tijd.
Des te erger, vermenging van heidense leerstellingen met de bijbelse leerstellingen is absoluut verboden.quote:Op zondag 2 maart 2008 22:42 schreef Iblardi het volgende:
Je bent je bewust van het feit dat het Christusmonogram vanaf 315 op Constantijns munten verscheen? Mogelijk beschouwde Constantijn de zonnecultus en het christendom als twee uitingen van dezelfde monotheïstische religie.
quote:14
[..] Want wat voor deelgenootschap hebben rechtvaardigheid en wetteloosheid? Of wat heeft licht met duisternis gemeen?
15 Welke overeenstemming bestaat er voorts tussen Christus en Belial? Of welk deel heeft een gelovige met een ongelovige?
16 En welke overeenkomst heeft Gods tempel met afgoden? [...]
17 „’Gaat daarom uit hun midden vandaan en scheidt U af’, zegt Jehovah, ’en raakt het onreine niet langer aan’”; „’en ik wil U aannemen.’”
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |