Bron: http://champcar.gpupdate.(...)ars-en-irl-gefuseerdquote:Amerikaanse media: Champ Cars en IRL gefuseerd
19 februari 2008
Volgens berichten uit de Verenigde Staten zijn de organisaties van de Champ Car World Series en de Indy Racing League het eens geworden over een fusie van beide raceklasses. Volgens de Amerikaanse televisiezender Speed TV kregen de Champ Car-teams maandag te horen dat ze kunnen stoppen met de voorbereidingen op het nieuwe seizoen. Woensdag wordt een officiële bekendmaking verwacht.
Hiermee komt een einde aan twaalf jaar onenigheid in de Noord-Amerikaanse openwielracerij. In 1994 stapte Indianapolis-baas Tony George uit de Champ Cars (toen nog CART) en richtte hij het rivaliserende IRL-kampioenschap op, een nieuwe raceklasse rondom de legendarische Indy 500. In 1996 ging deze klasse van start en werd de Amerikaanse racewereld in tweeën verdeeld. Teams, coureurs, sponsors en fans moesten vanaf dat moment een keuze maken. De overeenkomst die de beide organisaties nu hebben gesloten, zal een einde maken aan deze tweedeling.
Volgens de berichtgeving gaat de Champ Car-klasse op in de IRL. George zou de Champ Car-teams gratis auto's en motoren hebben aangeboden, plus een bedrag van 1,2 miljoen dollar, als zij bereid zijn om dit jaar op de startgrid van de IRL plaats te nemen en het hele seizoen mee te doen. De meeste teams lijken van dit aanbod gebruik te gaan maken. Het IRL-seizoen gaat op 29 maart van start in het Floridase Homestead. Enkele Champ Car-races zullen waarschijnlijk aan de IRL-kalender worden toegevoegd. Het zou hierbij gaan om de races in het Amerikaanse Long Beach, het Canadese Edmonton en het Australische Surfers Paradise. De toekomst van de Champ Car Grand Prix van Assen is vooralsnog zeer onzeker.
Bronquote:Newman/Haas/Lanigan, PKV, and Forsythe are expected to enter the IRL with two cars each, while Walker, Conquest, and Dale Coyne Racing are likely to field one each. The futures of Minardi Team USA and Rocketsports are unknown, and Pacific Coast Motorsports are believed to be heading for the American Le Mans Series.
idd, en daar gaat m'n race weekendquote:Op vrijdag 22 februari 2008 15:58 schreef Fir3fly het volgende:
Geen race op Assen meer.
Ik heb Doornbos nog nooit op een oval zien rijden.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 15:55 schreef Atreidez het volgende:
Gemengde gevoelens als ik dit lees. Dit krappe stratencircuitjes waren ook niet alles, maar oval rijden is wel hele andere koek meteen natuurlijk, en wat dat betreft zal dat Doornbos niet echt heel goed uit gaan komen.. Wel beter dat de series weer bij elkaar zijn, maar ik zou me toch beter kunnen vinden in een 50/50 verhouding wb ovals/circuits
Vrouwen kunnen ook op ovals racen (Danicaquote:Op vrijdag 22 februari 2008 23:44 schreef NED het volgende:
[..]
Ik heb Doornbos nog nooit op een oval zien rijden.
Misschien doet ie het wel heel erg goed, weten wij veel
Tja en de CC coureurs zullen wel even moeten wennen, handschakelen, geen power steering(?) rijden op ovals, rijden in een heel andere wagen op nieuwe circuits. Die zullen het wellicht moeilijk krijgen het eerste jaar.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 23:58 schreef PirE het volgende:
Vrouwen kunnen ook op ovals racen (Danica![]()
), dus dat moet Robert ook kunnen
. Het zal overigens wel lastig worden voor de oude Champcar teams. Ik denk dat de IRL-teams toch wat meer geld hebben.
Het is inderaad wel heel kort dag voor de teams en coureurs, als de kalender in de OP klopt is de eerste race al op 29 maart aanstaande.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 00:17 schreef NED het volgende:
Ik denk overigens dat het niet zo handig is om dit vlak voor het nieuwe seizoen te doen.
Bespreek dat dan tijdens het seizoen en gebruik de winterstop om alle puntjes op de i te zetten zodat iedereen aan een nieuwe start kan beginnen.
Zo ineens alles gehaast lijkt me nooit goed, maarja, wie ben ik
Ik zou er niet op rekenen, hooguit wat samenvattingen.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 00:58 schreef mikezwet het volgende:
Nu maar hopen dat RTL in de buidel tast en nog ruimte weet te vinden om IRL te gaan uitzenden.
Nascar blijft natuurlijk gewoon dé nummer 1 in de VS (dus ook voor advertisement).quote:Op zaterdag 23 februari 2008 01:02 schreef mikezwet het volgende:
Sponsoren zullen nu ook wel weer warmlopen neem ik aan?
Dus woensdag weten we alles voor het nieuwe seizoen.quote:De geplande IRL-persconferentie zal a.s. woensdag op het circuit van Homestead plaatsvinden, zo melden diverse Amerikaanse kranten. A.s woensdag vindt voor de voormalige CCWS-teams een informatiemeeting plaats.
Tekst en Foto: Willem J. Staat
Woensdag persconferentie op Homestead
IRL-woordvoerder Fred Nation maakte vandaag bekend dat de te verwachten persconferentie a.s. woensdag tijdens de jaarlijkse voorjaarstests op Miami Homestead zal plaatsvinden. Aan deze tests zullen geen voormalige Champcarteams deelnemen. Ook de definitieve IRL-kalender zal op Homestead worden aangekondigd. A.s. maandag vindt er voor de ex-Champcarteams in Indianapolis een informatiemeeting plaats. Fred Nation: “Er is grote belangstelling van de Champcarteams en zij zullen met open armen ontvangen worden net zoals wij met de voormalige CART Teams(Penske, Ganassi, Rahal, Fernandez Racing) gedaan hebben. Er is nu al vriendschap en iedereen is opgelucht dat het familiegekibbel over is.”
Doornbos in IRL verwacht
Zoals bekend worden de teams van PKV Racing, Newman Haas, Forsythe, Conquest en Dale Coyne Racing in de IRL verwacht. Het team van PCM heeft haar beslissing om richting ALMS-series ineens 180 graden omgedraaid en heeft alsnog besloten om in American Open Wheel Racing te blijven. Teammanager Tyler Tadevice verklaarde tegenover de media dat het team er alles aan gelegen is om in Homestead met twee auto’s op de grid te staan. Saillant detail, van alle teams die de overstap gemaakt hebben is de naam van Minardi Team USA nog steeds niet gevallen. Wel de naam van Robert Doornbos. Bij Pacific Coast Motorsports misschien?
Ben zelf zowel Champcar and Indycar volger. Maar vanuit mijn Champcar standpunt een goede zaak, jammer voor Champcar maar zoals het de laatste jaren ging in Champcar ging het niet langer. Elk jaar weer hopen op een volle grid en uiteindelik toch weer op 16 tot 18 wagens uitkomen. Terug naar de glorie dagen toen beide series nog onder de Indycar vlag vielen.quote:Op zondag 24 februari 2008 14:04 schreef Migue het volgende:
En wat vinden de ChampCar-liefhebbers nu van deze fusie? Ik kan me niet voorstellen dat de oude fans die gloriedagen van de CART Series nog meegemaakt hebben dit een slechte zaak vinden, ik heb de ChampCar Series enkele jaren terug dan ook niet voor de grap ingeruild voor de IndyCar Sereis.
quote:Robert's Logbook
ROTTERDAM, 23 Feb 2008 - I think the merger between IRL and CCWS is a good thing. It will provide me new chances and opportunities, so it's going to be an interesting period. For now, I'm back for a few days in The Netherlands to visit the finals of the ATP tennis toernament in Rotterdam tomorrow, among others. We keep in touch!
RD
AGR vult de grid aardig opquote:Op zondag 24 februari 2008 17:53 schreef Migue het volgende:
Die grid was idd huilen met de pet op. In de IndyCar Series was het de laatste jaren ook niet veel beter, maar wel beter, zoals in de grote races op bijvoorbeeld Michigan en Fontana al snel een stuk of 25, 26 wagens op de grid. In de ChampCars leek het gedurende het seizoen er juist alleen maar minder te worden
Dieptepunt blijft toch wel de ondergang van Dan Gurney's All American Racers/Eagle, wat een legendarisch team was dat, eeuwige zonde dat het zo ten onder heeft moeten gaan.
Ik zie Doornbos het liefst bij het meest professionele team. die hem kan voorzien van de beste auto en set-up...quote:Op maandag 25 februari 2008 17:47 schreef mikezwet het volgende:
Ik zou doornbos liefst weer bij Minardi zien. Gewoon goede deal, geen gelul en 1 coureur een tijd aanhouden. Het is toch waardeloos als je ieder jaar een andere coureur hebt die vaak een paar weken van te voren in de wagen gezet word..... kansloos.
Dan zou die bij een Indy team moeten want ik denk dat de CC team zoiezo een jaar achterstand zullen hebben. Geen data van circuits, nieuwe wagens en coureurs met 0 ervaring op ovals.quote:Op maandag 25 februari 2008 18:03 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Ik zie Doornbos het liefst bij het meest professionele team. die hem kan voorzien van de beste auto en set-up...
Scheckter gaat een paar oval races rijden. Zie dit berichtquote:Mogelijke extra inschrijvingen:
#00: Target Chip Ganassi - Alex Lloyd
#00: Team Penske - Tomas Scheckter
#00: Vision Racing - A.J. Foyt IV
#00: Dreyer & Reinbold Racing - Milka Duno / Buddy Rice
#00: Roth Racing - Marty Roth
#00: Roth Racing - Jay Howard
#00: Minardi Team USA - Ernesto Viso
#00: Rahal Letterman Racing - Roger Yasukawa
#00: Rocketsports - Enrique Bernoldi
Klopt vandaar ook in dat rijtje. Overigens zullen alle Champcar teams een achterstand hebben, en zo het er nu voorstaat zet Minardi misschien 1 auto in. Dan zie ik hem liever bij PCM met 2 auto's. Meer data, is in dit geval erg belangrijk.quote:Op maandag 25 februari 2008 18:55 schreef Earl_J_Hickey het volgende:
[..]
Scheckter gaat een paar oval races rijden. Zie dit bericht
http://en.wikipedia.org/wiki/Dario_Franchittiquote:Op maandag 25 februari 2008 19:30 schreef 4-elements het volgende:
Waar is Franchitti eigenlijk heen?
Jammer. Maar hopelijk wordt Indycar weer populairder onder de coureurs door de samenvoeging en zullen ze minder snel voor een overstap naar de NASCAR kiezen.quote:Op maandag 25 februari 2008 20:16 schreef mikezwet het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Dario_Franchitti
Onderop: Nascar
Hoe gaan ze het noemen? Newman/Haas/Lanigan/Rahal/Letterman Racing of zo iets?quote:Op dinsdag 26 februari 2008 09:35 schreef Gijsje het volgende:
[..]
Newman/Haas/Lanigan Racing lijkt overigens met Rahal Letterman Racing samen te gaan om samen een team te vormen bestaande uit 3 wagens. IRL moedigt dit aan om zo de achterstand tussen de IRL en de oude Champcar teams te verkleinen.
[..]
Sinds hij zei dat je aan het rijgedrag van Danica Patrick kan merken welke periode van de maand het is, kan hij bij mij niet meer kapot, wat een held!quote:Op woensdag 27 februari 2008 10:59 schreef mikezwet het volgende:
Wat vinden jullie van Dan Wheldon ?
Ik denk dat dat lastig wordt, aangezien de rechten in Nederland bij Sport1 liggen.quote:Op donderdag 28 februari 2008 12:02 schreef Bernard0s het volgende:
Ik hoop dat Eurosport live verslag gaat doen van de IRL races.
Bronquote:Op woensdag 27 februari 2008 09:01 schreef Gijsje het volgende:
Update:
INDYCAR SILLY SEASON 2008:
[..]
Parttime inschrijvingen:
#29: Sarah Fisher Racing - Sarah Fisher
[..]
Sport1? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Zit die op de sateliet ofzo?quote:Op donderdag 28 februari 2008 12:07 schreef NY_Giant het volgende:
[..]
Ik denk dat dat lastig wordt, aangezien de rechten in Nederland bij Sport1 liggen.
Film1 en Sport1 zijn het voormalige Canal+. Te ontvangen via digitale kabel en satelliet.quote:Op donderdag 28 februari 2008 23:44 schreef NED het volgende:
[..]
Sport1? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Zit die op de sateliet ofzo?
Terug naar Kim Green! Maarja, Andretti zei vandaag nog dat daar geen plek meer is, dus helaasquote:Op vrijdag 29 februari 2008 12:33 schreef mikezwet het volgende:
Jammer dat Forsyth er mee stopt. Tijdens het afscheid in LongBeach zetten ze nog wel 3 wagens in en hopen misschien alsnog op een sponsor. Waar zal Tracy nu heen moeten ?
Helemaal mee eens! Ik krijg nog regelmatig een harde piemel als ik al die oude Penskes, Lolas en Reynards zie, zelfs de Swifts waren nog goed te doen!quote:Op vrijdag 29 februari 2008 19:03 schreef Gijsje het volgende:
Inderdaad ik vond de oude Champcars ook veel beter dan de huidige. Dit soort wagens moeten bruut en breed zijn. Het is tenslotte allemaal Amerikaans.
Paul Tracy is een klootzak cq galbak eerste klas, maar is natuurlijk wel een echt karakter en dat kan de series wel gebruiken na het vertrek van Sam Hornish Jr. en Dario Franchitti. Bovendien is het een extra stukje kwaliteit (al is het ook niet meer wat het ooit geweest is, zie AJ Allmendinger en Oriol Servià).quote:Overigens wordt Paul Tracy genoemd bij Vision Racing, Tony George eigenaar van de Indycar Serie en Vision Racing ziet Paul Tracy liever niet vetrekken.
Ja hallo! Je mag ons ook wel een harde piemel bezorgen hoor!quote:Ik krijg nog regelmatig een harde piemel als ik al die oude Penskes, Lolas en Reynards zie, zelfs de Swifts waren nog goed te doen!
En natuurlijk de Eagle, wat was die bizar mooi altijd!
Zou iig wel lachen zijn als die daar wat "vrienden" kon maken in de gevestigde Irl scene als vreemde eendquote:Op vrijdag 29 februari 2008 19:57 schreef Migue het volgende:
Paul Tracy is een klootzak cq galbak eerste klas, maar is natuurlijk wel een echt karakter en dat kan de series wel gebruiken na het vertrek van Sam Hornish Jr. en Dario Franchitti. Bovendien is het een extra stukje kwaliteit (al is het ook niet meer wat het ooit geweest is, zie AJ Allmendinger en Oriol Servià).
Verder moet Minardi de naam natuurlijk weer terugveranderen in Bettenhausen Motorsports.
Over die Papis lees ik zojuist het volgende:quote:Mogelijke extra inschrijvingen:
#00: Target Chip Ganassi - Alex Lloyd
#00: Panther Racing - Roger Yasukawa
#00: Rocketsports - Enrique Bernoldi
#00: Walker Racing - Simon Pagenaud
#00: Dreyer & Reinbold Racing - Townsend Bell
#00: Dreyer & Reinbold Racing - Roger Yazukawa
#00: Rubicon Racing - Max Papis
Dat is toch die ene knakker van Beverly Hills 12345 of vergis ik me nu?quote:Max Papis doet mee aan Indy 500
Max Papis zal op 25 mei de 92ste Indianapolis 500 rijden voor Rubicon Racing, het team van acteur Jason Priestley. In 2006 deed de Italiaan voor het laatste mee. Toen eindigde Papis als 14de.
Ik las ook ergens dat Paul Tracy ten koste van Lloyd naar Ganassi gaat en dat Lloyd op zijn beurt naar Vision gaat.quote:Op woensdag 5 maart 2008 15:27 schreef sasquatsch het volgende:
Nog even wat extra silly season geruchten gevonden op het internet
A.J. Foyt Racing - Pablo Donoso
Conquest Racing - Nelson Phillipe (ipv James Winslow / Matt Halliday ?)
KV Racing - Paul Tracy (ipv Tagliani ?)
SAMAX Motorsports - Mario Dominguez
Partial:
Davey Hamilton (HP Sponsorship) (Team - Unknown)
Rahal/Letterman zou een tweede coureur willen, waarschijnlijk Scheckter
Samax zou ook samen kunnen gaan met Dreyer & Reinbold Racing. Dominguez zou dan op zoek moeten naar een ander zitje.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |