Heb ik ook betaald. Maar wel van mijn eigen geld.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 15:00 schreef Het_Biertje het volgende:
die afleveringhet is wel just het stereotype volk, want leent hoor.
1400 euro voor een computer!
1400!
ik ook maar 1400 euro. voor een pcquote:Op dinsdag 19 februari 2008 15:34 schreef Verbal het volgende:
[..]
Heb ik ook betaald. Maar wel van mijn eigen geld.
V.
Schitterend fragment!quote:Op dinsdag 19 februari 2008 15:33 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ja, die ja. Die vrouw van die man "Ja, met onze kinderen moesten we wel een tv"
"Hoezo"
"Ja, ze hebben ADHD, en dan moeten ze worden beziggehouden"
"En waarom dan geen tweedehands tv?"
"Ja, niet aan gedacht".
Over naar die man:
"Ja, en met de surroundset erbij werd het wel duurder dan we dachten, dus moesten we bijlenen"
"Surroundset? Maar dat hoeft toch niet?"
"Ja, die hoorde bij de versterker"
V.
Mijn laatste pjoeter was 250 euroquote:Op dinsdag 19 februari 2008 15:34 schreef Verbal het volgende:
[..]
Heb ik ook betaald. Maar wel van mijn eigen geld.
V.
quote:Op dinsdag 19 februari 2008 15:37 schreef Het_Biertje het volgende:
[..]
ik ook maar 1400 euro. voor een pcdat betaal ik mijn studie 1 jaar van
![]()
die gezichten bij de dynabyte toen ik een laptop in de aanbieding (zoveel per maand) met cash geld betaalde
Dat kan ookquote:Op dinsdag 19 februari 2008 15:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mijn laatste pjoeter was 250 euro![]()
Ja, maar die heb ik al betaaldquote:Op dinsdag 19 februari 2008 15:37 schreef Het_Biertje het volgende:
[..]
ik ook maar 1400 euro. voor een pcdat betaal ik mijn studie 1 jaar van
![]()
Een moeder zoals er meerdere zouden moeten zijn tegenwoordig. Mijn complimentenquote:Op dinsdag 19 februari 2008 16:55 schreef Stiemie het volgende:
Vroeger was het bij ons ook altijd eerst sparen dan kopen. Echt mijn ouders hadden het niet ruim, maar je kunt ook tevreden zijn met een kampeervakantie op Texel in plaats van zoals de buren naar een tropisch eiland. Waarom moeten mensen toch altijd hebben wat anderen ook hebben?
Wil mijn dochter dan ook echt gaan leren dat je soms gewoon iets niet kunt kopen. Wil je het toch hebben? Dan moet je ervoor gaan sparen. Misschien duurt dat wel heel lang, maar het is gewoon niet anders
quote:Op zondag 17 februari 2008 23:23 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Helaas hechten we in dit land teveel aan vrijheid en is eigen verantwoordelijkheid een groot goed.
Ik had een keer een collega die tegen een maxed out credit card aanliep. 5000 euro open, en 'nee mevrouw, we hogen niet nog een keer op, eerst maar eens wat aflossen'.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 16:55 schreef Stiemie het volgende:
Ik kan me gewoon echt niet voorstellen dat je niet denkt aan de gevolgen van een lening.
Waarom zou de overheid op gaan treden tegen de kredietverstrekkers als ze hiermee onvermijdelijk de economische groei afremmen?quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:47 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Interessante aflevering. Als je nagaat dat er al minimaal 50.000 mensen kampen met ernstige schulden, kun je inderdaad van een groot maatschappelijk probleem spreken. Het is mijns inziens dan ook de taak van de overheid om op zo'n moment in te grijpen. Niet alleen achteraf, met gemeentelijke kredietbanken, maar eerder preventief.
quote even waar dat gezegd word.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:37 schreef brooklynzoo het volgende:
Hebben alle moraalridders in dit topic enig idee wat er gebeurd als consumenten stoppen met lenen?
Jouw onderliggende aanname is dat economische groei per definitie goed is voor een maatschappij. Echter, moet je je in dit geval afvragen om welke economische groei het gaat. Van wie precies? Van kredietverstrekkers? Je verwart welvaart met welzijn. Ironisch genoeg daalt vaak de kwaliteit van leven als het BNP per capita stijgt. Economische groei is niet heilig. Bovendien, wat heb je als maatschappij aan economische groei als minimaal 50.000 mensen met ernstige schuldproblemen kampen? Is dat wat je als overheid na moet streven?quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:49 schreef brooklynzoo het volgende:
[..]
Waarom zou de maatschappij op gaan treden tegen de kredietverstrekkers als ze hiermee onvermijdelijk de economische groei gaan afremmen?
Het gaat zeker niet om zwakbegaafden, maar om doodgewone gezinnen. Meestal mensen met een modaal inkomen, of iets daar onder. Natuurlijk is het fout om leningen af te sluiten voor luxeproducten, als plasma's, pc's, stereo's, etc Echter wordt het zo misleidend voorgesteld en zo makkelijk gemaakt om dergelijke leningen af te sluiten, dat het geen wonder is dat zoveel mensen in de problemen komen. Bovendien vind ik het persoonlijk misselijkmakend om op die manier je geld te moeten verdienen, over de rug van naieve mensen heen.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:57 schreef thaleia het volgende:
Als ik en ieder ander met een normale intelligentie mezelf in de schulden help omdat ik zo nodig een plasma-tv nodig meen te hebben mag iedereen "eigen verantwoordelijkheid" roepen, erop wijzen dat ik het volledig aan mezelf te danken heb en dat de lenende instanties geen blaam treft.
Maar in hoeverre is het iemands eigen verantwoordelijkheid dat ie gewoon niet zo snugger geboren is?
(Ik heb de docu niet gezien hoor, weet niet of het in dit geval ging om zwakbegaafden, of om gewoon normaal slimme mensen die te hebberig waren)
Ik heb de docu wel gezien, het waren gewoon slimme mensen die te hebberig waren en zich vooral te rijk rekenen.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:57 schreef thaleia het volgende:
(Ik heb de docu niet gezien hoor, weet niet of het in dit geval ging om zwakbegaafden, of om gewoon normaal slimme mensen die te hebberig waren)
Je betoogt eerst helder en duidelijk waar een leencultuur toe kan leiden, enorme economische luchtbellen, vergroting van de kloof tussen arm en rijk, alle bijbehorende sociale problemen etcetera. En vervolgens betoog je dat de overheid vooral niet mag ingrijpen in dit toekomstscenario... Dat klinkt me wat tegenstrijdig in de oren.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 20:06 schreef brooklynzoo het volgende:
Bottomline van dit topic is: Als iedereen spaart voor wat ie wil hebben, dan groeit de economie niet. Het uit te geven spaarbedrag zal namelijk exact gelijk zijn aan de prijs van de aankoop. Door de kredietcultuur in het Westen kunnen banken meer geld uit lenen dan er gespaard wordt (staat van 1:10). Hierdoor wordt er voortdurend geld geschept en in de economie gepompt. Dit is vervolgens echt geld, wat er voorheen niet was en alleen de eerste persoon (de lener) heeft een schuld: de objecten of diensten die hij er van koopt brengen echt geld in de economie: De economie groeit dus.
De leencultuur zoals die nu is in Amerika, zal hier ook gaan ontstaan. Het is de enige manier om de economie te laten groeien. De politiek zal er alles aan doen om groeicijfers te laten zien, de banken ook. Zo werken we met z'n allen aan een gigantische luchtbel die ooit gaat klappen. De huizenmarkt is hier met z'n huursubsidie en hypotheekrenteaftrek (lees: schuld-stimulerende instrumenten) ook debet aan. Sterker nog: de huizenprijzen zijn eigenlijk helemaal niet gestegen, geld is slechts minder waard geworden de laatste dertig jaar.
En hier komt psychologie om de hoek kijken: Economie is psychologie. Als door geldcreatie meer geld in de economie komt en dus groeit, voelen de consumenten zich lekker en zullen ze meer van dit geschepte geld gaan uitgeven waardoor de economie nog meer groeit, de huizenprijzen stijgen etc. De Economische Cirkel.
Het enige dat dit kan remmen is inflatie. En zowel de overheid als de banken zullen er alles aan doen om de inflatie te remmen. Ze doen dit door de rente laag te houden en een steeds groter wordende groep consumenten meer te laten lenen. Met als gevolg een grotere kloof tussen de "lenende armen" en de rijken. De middenklasse zal wegvallen. De rijken leven straks direct van de armen. (zie Amerika).
Het is wel duidelijk dat de mensen die in dit topic pleiten voor overheidsingrijpen uit de linkse hoek komen en daarmee de ballen verstand hebben van economie. Een kapitalistisch systeem, waar we ook hier in Nederland al lang in zitten, sorry linkse rakkers, kan alleen bestaan door middel van eigen verantwoordelijkheid.
Nergens zie ik iemand jouw stelling bestrijden: dat lenen tot economische groei leidt. De discussie tussen links en rechts gaat dan ook niet over bovenstaande stelling, maar of economische groei voor de samenleving als geheel wel zo heilzaam is. Ironisch genoeg geef je zelf genoeg voorbeelden van de minder heilzame, zeg maar gerust destructieve, werking (huizenbubbel, kloof tussen arm en rijk, etc) van economische groei. Het is derhalve ook onzinnig om te stellen dat mensen uit de linkse hoek geen verstand hebben van economie. Het verschil is dat linkse partijen niet enkel economische groei nastreven, maar ook kijken naar de nadelige aspecten, zoals de verslechterde kwaliteit van leven etc.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 20:06 schreef brooklynzoo het volgende:
Bottomline van dit topic is: Als iedereen spaart voor wat ie wil hebben, dan groeit de economie niet. Het uit te geven spaarbedrag zal namelijk exact gelijk zijn aan de prijs van de aankoop. Door de kredietcultuur in het Westen kunnen banken meer geld uit lenen dan er gespaard wordt (staat van 1:10). Hierdoor wordt er voortdurend geld geschept en in de economie gepompt. Dit is vervolgens echt geld, wat er voorheen niet was en alleen de eerste persoon (de lener) heeft een schuld: de objecten of diensten die hij er van koopt brengen echt geld in de economie: De economie groeit dus.
De leencultuur zoals die nu is in Amerika, zal hier ook gaan ontstaan. Het is de enige manier om de economie te laten groeien. De politiek zal er alles aan doen om groeicijfers te laten zien, de banken ook. Zo werken we met z'n allen aan een gigantische luchtbel die ooit gaat klappen. De huizenmarkt is hier met z'n huursubsidie en hypotheekrenteaftrek (lees: schuld-stimulerende instrumenten) ook debet aan. Sterker nog: de huizenprijzen zijn eigenlijk helemaal niet gestegen, geld is slechts minder waard geworden de laatste dertig jaar.
En hier komt psychologie om de hoek kijken: Economie is psychologie. Als door geldcreatie meer geld in de economie komt en dus groeit, voelen de consumenten zich lekker en zullen ze meer van dit geschepte geld gaan uitgeven waardoor de economie nog meer groeit, de huizenprijzen stijgen etc. De Economische Cirkel.
Het enige dat dit kan remmen is inflatie. En zowel de overheid als de banken zullen er alles aan doen om de inflatie te remmen. Ze doen dit door de rente laag te houden en een steeds groter wordende groep consumenten meer te laten lenen. Met als gevolg een grotere kloof tussen de "lenende armen" en de rijken. De middenklasse zal wegvallen. De rijken leven straks direct van de armen. (zie Amerika).
Het is wel duidelijk dat de mensen die in dit topic pleiten voor overheidsingrijpen uit de linkse hoek komen en daarmee de ballen verstand hebben van economie. Een kapitalistisch systeem, waar we ook hier in Nederland al lang in zitten, sorry linkse rakkers, kan alleen bestaan door middel van eigen verantwoordelijkheid.
Waarom denk je dat Fondsmanagers in de US pakketten met hoge risico's doorverkochten terwijl ze wisten dat het financiele tumoren waren? Omdat ze daarmee winstcijfers konden laten zien. Als er een Economische Luchtbel is, dan moet je meeliften, voor je eigenbelang. Zaak is echter dat je op tijd uitstapt.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 20:15 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Je betoogt eerst helder en duidelijk waar een leencultuur toe kan leiden, enorme economische luchtbellen, vergroting van de kloof tussen arm en rijk, alle bijbehorende sociale problemen etcetera. En vervolgens betoog je dat de overheid vooral niet mag ingrijpen in dit toekomstscenario... Dat klinkt me wat tegenstrijdig in de oren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |