Er zijn genoeg aanwijzingen voor evolutie om er niet in te hoeven geloven.quote:Op maandag 18 februari 2008 12:34 schreef kazakx het volgende:
[..]
Jij bent zo erg vastgeroest in het evolutie idee dat je niet meer eens anders kan nadenken. Bij jou is die waanzin zelfs zo diepgeworteld dat je zelfs dogmatisch bent over evolutie.
Er is meer dan genoeg gediscussieerd over evolutie en irreducable complexity op Fok! Heb je alle evolutie topics gemist? Misschien moet je er eens 1 openen.quote:Ik vertel het je nogmaals. Er is geen enkel bewijs voor de evolutietheorie. Allemaal fabeltjes hoe het gegaan kan zijn, toevalstreffers of domme materie die denkt het te kunnen overleven als hij een armpje of vleugeltje extra krijgt. Get a life man. Heb je wel een gehoord van irreducable complexity?
Dat is een leuk creationistisch standpunt. Men heeft tot nu toe niet aangetoond dat er zaken zijn die zich niet kunnen ontwikkelen.quote:Je hebt onderdelen ilk elk levend wezen wat niet geleidelijk ontstaan kan zijn maar moet een in een keer gecreeerd zijn.
Je bent duidelijk niet wetenschappelijk geschoold. Je weet niet wat het woord "theorie" in de wetenschap betekend. Misschien moet je je eens wat meer in wetenschap verdiepen ipv de Koran.quote:Maar jij zit zo diep in de dogma dat je niet anders kan denken. Je mag zelf weten wat je gelooft maar kom niet met dat soort onzin wat een theorie is en niks meer dan dat.
Dit zijn stuk voor stuk zeer selectieve en ook weersproken interpretaties. Hetgeen over zout en zoet water geschreven is slechts met een moeizame interpretatie waar. Het is niet zo dat zout en zoet water niet mengt. Vanwege de verschillende dichtheid blijft het relatief goed gescheiden, maar natuurlijk mengt het op den duur.quote:Op maandag 18 februari 2008 12:22 schreef kazakx het volgende:
[..]
Omdat deze boeken niet bedoeld zijn als wetenschapsboeken. Er staan heel wat feitelijkheden in zoals het uitdijend heelal, en het niet mengen van zout en zoet water of een verwijzing naar electriciteit maar dit zijn voorbeelden om de grootheid van God te laten zien en beperkt zich tot het duidelijk maken van iets in dat stukje van de Koran en is tevens een aanwijzing hoe je naar het heelal moet kijken.
Wat patente nonsens is. Waarom gebruik je dat niet om de wetenschappelijkheid van de Koran aan te tonen? Omdat het niet in je straatje past. Met selectief interpreteren kun je tal van kanten op, en dat maakt je zaak niet sterk.quote:totdat hij het verste punt in de richting van de ondergaande zon bereikte, en deze in een bron van modderig water zag ondergaan, waarbij hij een (ongelovig) volk aantrof.
Haushofer voor vastgeroest en dogmatisch uitmaken.quote:Op maandag 18 februari 2008 12:34 schreef kazakx het volgende:
[..]
Jij bent zo erg vastgeroest in het evolutie idee dat je niet meer eens anders kan nadenken. Bij jou is die waanzin zelfs zo diepgeworteld dat je zelfs dogmatisch bent over evolutie.
Ik vertel het je nogmaals. Er is geen enkel bewijs voor de evolutietheorie. Allemaal fabeltjes hoe het gegaan kan zijn, toevalstreffers of domme materie die denkt het te kunnen overleven als hij een armpje of vleugeltje extra krijgt. Get a life man. Heb je wel een gehoord van irreducable complexity? Je hebt onderdelen in elk levend wezen wat niet geleidelijk ontstaan kan zijn maar moet een in een keer gecreeerd zijn. Maar jij zit zo diep in de dogma dat je niet anders kan denken. Je mag zelf weten wat je gelooft maar kom niet met dat soort onzin wat een theorie is en niks meer dan dat.
Evolutie en de evolutietheorie zijn niet hetzelfde.quote:Op maandag 18 februari 2008 12:34 schreef kazakx het volgende:
[..]
Jij bent zo erg vastgeroest in het evolutie idee dat je niet meer eens anders kan nadenken. Bij jou is die waanzin zelfs zo diepgeworteld dat je zelfs dogmatisch bent over evolutie.
Ik vertel het je nogmaals. Er is geen enkel bewijs voor de evolutietheorie. Allemaal fabeltjes hoe het gegaan kan zijn, toevalstreffers of domme materie die denkt het te kunnen overleven als hij een armpje of vleugeltje extra krijgt. Get a life man. Heb je wel een gehoord van irreducable complexity? Je hebt onderdelen in elk levend wezen wat niet geleidelijk ontstaan kan zijn maar moet een in een keer gecreeerd zijn. Maar jij zit zo diep in de dogma dat je niet anders kan denken. Je mag zelf weten wat je gelooft maar kom niet met dat soort onzin wat een theorie is en niks meer dan dat.
En dit moet jij die continu met oneliners discussieert en die nog niks inhoudelijks gezegd heeft tot nu toe tegen mij zeggen?quote:Op maandag 18 februari 2008 12:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er zijn genoeg aanwijzingen voor evolutie om er niet in te hoeven geloven.
[..]
Er is meer dan genoeg gediscussieerd over evolutie en irreducable complexity op Fok! Heb je alle evolutie topics gemist? Misschien moet je er eens 1 openen.
[..]
Dat is een leuk creationistisch standpunt. Men heeft tot nu toe niet aangetoond dat er zaken zijn die zich niet kunnen ontwikkelen.
[..]
Je bent duidelijk niet wetenschappelijk geschoold. Je weet niet wat het woord "theorie" in de wetenschap betekend. Misschien moet je je eens wat meer in wetenschap verdiepen ipv de Koran.
Je hebt gelijk ik had dat onderscheid beter meteen kunnen doen.quote:Op maandag 18 februari 2008 12:49 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Evolutie en de evolutietheorie zijn niet hetzelfde.![]()
Waarom ga je niet op de one-liners in? Of be je bang dat je van je geloof af valt?quote:Op maandag 18 februari 2008 12:53 schreef kazakx het volgende:
[..]
En dit moet jij die continu met oneliners discussieert en die nog niks inhoudelijks gezegd heeft tot nu toe tegen mij zeggen?
Ga je een beetje inlezen man.
Ik ben het niet gewend om zo oppervlakkig te zijn als jou.quote:Op maandag 18 februari 2008 12:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waarom ga je niet op de one-liners in? Of be je bang dat je van je geloof af valt?
De pot verwijt de ketel. Wat is je volgende stap? Ga je beweren dat zolang niet bewezen is dat Navier-Stokes vergelijkingen altijd op te lossen zijn, dit een voorbeeld is van dusdanige complexiteit dat dit wel Gods hand moet zijn? Er zijn tal van experimenten om soortvorming in laboratoria waar te nemen ondernomen, evolutie heeft een groot inzicht geleverd in de manier waarop bacteriën resistent worden, heeft succesvol voorspeld waar bepaalde tussenvormen logischerwijs geleefd moeten hebben.quote:Op maandag 18 februari 2008 12:34 schreef kazakx het volgende:
[..]
Jij bent zo erg vastgeroest in het evolutie idee dat je niet meer eens anders kan nadenken. Bij jou is die waanzin zelfs zo diepgeworteld dat je zelfs dogmatisch bent over evolutie.
Ik vertel het je nogmaals. Er is geen enkel bewijs voor de evolutietheorie. Allemaal fabeltjes hoe het gegaan kan zijn, toevalstreffers of domme materie die denkt het te kunnen overleven als hij een armpje of vleugeltje extra krijgt. Get a life man. Heb je wel een gehoord van irreducable complexity? Je hebt onderdelen in elk levend wezen wat niet geleidelijk ontstaan kan zijn maar moet een in een keer gecreeerd zijn. Maar jij zit zo diep in de dogma dat je niet anders kan denken. Je mag zelf weten wat je gelooft maar kom niet met dat soort onzin wat een theorie is en niks meer dan dat.
Lol, hier wil ik toch wel even op inhaken, heb je de betreffende vers wel zelf gelezen over wie en waarover het gaat?quote:Op maandag 18 februari 2008 12:48 schreef Iblis het volgende:
Soera 18:86 meldt:
totdat hij het verste punt in de richting van de ondergaande zon bereikte, en deze in een bron van modderig water zag ondergaan, waarbij hij een (ongelovig) volk aantrof.
Wat patente nonsens is. Waarom gebruik je dat niet om de wetenschappelijkheid van de Koran aan te tonen? Omdat het niet in je straatje past. Met selectief interpreteren kun je tal van kanten op, en dat maakt je zaak niet sterk.
Een episode over een heilig man die is gezonden door God om een volk te redden van een aantal wreedheden, hij wordt zo geleid, dat hij het pad moet volgen tot zon in water eindigt.quote:018.086
YUSUFALI: Until, when he reached the setting of the sun, he found it set in a spring of murky water: Near it he found a People: We said: "O Zul-qarnain! (thou hast authority,) either to punish them, or to treat them with kindness."
PICKTHAL: Till, when he reached the setting-place of the sun, he found it setting in a muddy spring, and found a people thereabout. We said: O Dhu'l-Qarneyn! Either punish or show them kindness.
SHAKIR: Until when he reached the place where the sun set, he found it going down into a black sea, and found by it a people. We said: O Zulqarnain! either give them a chastisement or do them a
benefit.
Een vrachtwagen vol aan bewijs.quote:Op maandag 18 februari 2008 12:34 schreef kazakx het volgende:
[..]
Er is geen enkel bewijs voor de evolutietheorie.
Laten we even aannemen dat het waar is dat bepaalde onderdelen in 1x gecreerd zijn.quote:Op maandag 18 februari 2008 12:34 schreef kazakx het volgende:
Je hebt onderdelen in elk levend wezen wat niet geleidelijk ontstaan kan zijn maar moet een in een keer gecreeerd zijn. Maar jij zit zo diep in de dogma dat je niet anders kan denken. Je mag zelf weten wat je gelooft maar kom niet met dat soort onzin wat een theorie is en niks meer dan dat.
Nee, natuurlijk is dat niet beweerd. En waarom niet, omdat het baarlijke nonsens zou zijn dat te beweren. En dat is het punt met selectieve interpretatie. Er is een vers dat klaarblijkelijk geïnterpreteerd kan worden dat twee wateren, zout en zout, niet mengen. (Die interpretatie geschiedt een beetje op een moeilijke manier, sommigen maken er zelfs rivieren en zeeën van, terwijl dat in het Arabisch, zo heb ik mij laten vertellen, niet zo duidelijk is, er staat gewoon 'wateren' of 'zeeën').quote:Op maandag 18 februari 2008 13:08 schreef Triggershot het volgende:
En als laatste, geen enkel moslimgeleerde of wetenschapper heeft ooit beweerd of geleerd dat de zon in een modderpoel neer gaat, had je kunnen weten Iblis.
Waar baseer je mijn mening over de evolutietheorie op, of dat ik dogmatisch ben ? Ik constateer alleen selectiviteit.quote:Op maandag 18 februari 2008 12:34 schreef kazakx het volgende:
[..]
Jij bent zo erg vastgeroest in het evolutie idee dat je niet meer eens anders kan nadenken. Bij jou is die waanzin zelfs zo diepgeworteld dat je zelfs dogmatisch bent over evolutie.
"Wat een theorie is en niet meer dan dat"? Zullen we alles wat "slechts een theorie is" dan maar in naam van religie overboord gooien? Ik vind je kijk op de zaak ook nogal krom. Hoe zou jij het vinden als ik de Islam belachelijk vind met als argumentatie "Mohammed was immers slechts de groenteboer van Jezus"? Dat zou toch ook een enorme misvatting zijn?quote:Ik vertel het je nogmaals. Er is geen enkel bewijs voor de evolutietheorie. Allemaal fabeltjes hoe het gegaan kan zijn, toevalstreffers of domme materie die denkt het te kunnen overleven als hij een armpje of vleugeltje extra krijgt. Get a life man. Heb je wel een gehoord van irreducable complexity? Je hebt onderdelen in elk levend wezen wat niet geleidelijk ontstaan kan zijn maar moet een in een keer gecreeerd zijn. Maar jij zit zo diep in de dogma dat je niet anders kan denken. Je mag zelf weten wat je gelooft maar kom niet met dat soort onzin wat een theorie is en niks meer dan dat.
Ja hoi,quote:Op maandag 18 februari 2008 13:15 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk is dat niet beweerd. En waarom niet, omdat het baarlijke nonsens zou zijn dat te beweren. En dat is het punt met selectieve interpretatie. Er is een vers dat klaarblijkelijk geïnterpreteerd kan worden dat twee wateren, zout en zout, niet mengen. (Die interpretatie geschiedt een beetje op een moeilijke manier, sommigen maken er zelfs rivieren en zeeën van, terwijl dat in het Arabisch, zo heb ik mij laten vertellen, niet zo duidelijk is, er staat gewoon 'wateren' of 'zeeën').
Hoe dan ook, dit vers zou, mits de zon in een modderige poel water onder zou gaan best als bewijs voor de wetenschappelijkheid van de Koran aangevoerd kunnen worden. Nu is het duidelijk dat dat niet zo is, dus niemand die het maar in z'n hoofd haalt dat te doen.
Er wordt naar het antwoord toegewerkt. Idem met degenen die beweren dat er wetenschap in de Bijbel staat. Er staan tal van passages in de Bijbel die net zulke 'sterke' wetenschappelijke uitspraken doen, maar die worden voor het gemak genegeerd, omdat het iedereen duidelijk is dat ze niet waar zijn.
Ik begrijp niet helemaal wat je wilt zeggen, maar ik vermoed dat jij stelt dat sommige (verzen in) soera's vanwege de context duidelijk maken dat ze geschikt zijn om als wetenschappelijk feit gebruikt te worden, terwijl andere (verzen in) soera's dat duidelijk niet zijn.quote:Op maandag 18 februari 2008 13:23 schreef Triggershot het volgende:
Het gaat er namelijk niet om wat ik of iemand anders als 'wetenschappelijk' bewijs voor waarheidsgehalte van de Koran of Allah gebruiken, maar het gaat er om dat Allah een aantal verzen als voorbeeld gebruiken om zijn goddelijkheid te openbaren, vandaar ook in mijn vorige voorbeeld verzen als 'Zien de ongelovigen niet dat' etc.
Dat aannemen als 'wetenschappelijk' bewijs uit de Koran, rest van de voorbeelden waarin Allah dit niet doet is inderdaad selectieve keuze en interpretatie, maar om een verhaal te gebruiken als Godswoorden ter referentie om zijn waarheidsgehalte te bewijzen komt maar op een ding neer en dat is heel hoofdstuk Kahf niet begrijpen.
Waarom wordt de vooroordeel in me dat je soerat Al-Kahf niet hebt gelezen steeds sterker in me? Heb je überhaupt wel de verzen er voor en er na gelezen voor dat je de desbetreffende vers plaatste? De voorbeeld in de vers gaat om iets wat hij 'ziet' en welke richting de zon op gaat. Lees ook eens de verzen er na zou ik zeggen.quote:Op maandag 18 februari 2008 13:43 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik begrijp niet helemaal wat je wilt zeggen, maar ik vermoed dat jij stelt dat sommige (verzen in) soera's vanwege de context duidelijk maken dat ze geschikt zijn om als wetenschappelijk feit gebruikt te worden, terwijl andere (verzen in) soera's dat duidelijk niet zijn.
Waarom is het niet geschikt? Omdat in één geval Allah dit zelf doet en in een ander geval iets doet wat Allah niet in zijn boek heeft gedaan met desbetreffende verzen misschien? Als je het over selectief shoppen hebt, prima, waarom heb je de verzen er na niet gequote? Waarom erken je niet dat er een gebrek is aan een referentie van God aan de niet-gelovigen als - wetenschappelijk bewijs- ? Wat dus een duidelijk verschil maakt tussen de verzen die God WEL aanhaalt als zodanig bedoeld en verzen die God niet aanhaalt, maar als verhaal.quote:Dat is leuk en aardig, maar ik vind dat een cirkelredenatie. Waarom is het niet geschikt? Omdat het niet zou kloppen als het wel wetenschappelijk was. Daar komt het au fond op neer. En dan kun je er heel veel om heen zwetsen over interpretatie zus, en interpretatie zo, maar dat is hoe je selecteert, vanuit mijn optiek
Hey ik sta open voor kritiek hoor, ook wat betreft de Koran, maar om verschillen tussen verzen die een ander doel hebben te verenigen en argumenten te diskwalificeren omdat de moslims Koran als feilloos accepteren vind ik net zo nutteloos.quote:Nu snap ik dat Moslims de Koran al a priori als foutloos zien, maar dat maakt het ook zo moeizaam. Ze zullen nooit ontdekken dat een vers een wetenschappelijke voorspelling doet die niet klopt. Dat kan simpelweg weg niet. Dus áls er al iets in staat wat ogenschijnlijk niet klopt, dan wordt het geïnterpreteerd. Zo trek je jezelf aan je haren uit het moeras.
Het blijft zo dat er pas naderhand wetenschap in de Koran ontdekt wordt, dat deze vorm van apologetiek van recente aard is, en dat ze moeizame interpretatie vereist en nooit voorspellend is.
Ik heb nog wel wat voor je als je wilt.quote:Op maandag 18 februari 2008 13:53 schreef Het_is_At het volgende:
Dat was 3 uur van m'n leven....maar wel een gaaf debat.
Nou eigenlijk heb ik hem gisternacht gekeken en ik heb niet extra lang uitgeslapen ofzo. Dus technisch gezien heb ik deze tijd gewoon gekocht ten koste van mn gezondheid en humeurquote:Op maandag 18 februari 2008 13:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik heb nog wel wat voor je als je wilt.
quote:Op maandag 18 februari 2008 14:01 schreef Het_is_At het volgende:
[..]
Nou eigenlijk heb ik hem gisternacht gekeken en ik heb niet extra lang uitgeslapen ofzo. Dus technisch gezien heb ik deze tijd gewoon gekocht ten koste van mn gezondheid en humeur.
Jij ageert tegen de specifieke interpretatie, terwijl het mij om het even is wat de 'juiste' is en dat mijns inziens voor mijn punt niet uitmaakt. Al jouw argumenten waarom het linksom danwel rechtsom geïnterpreteerd moet worden, prima. Ik maal er niet om.quote:Op maandag 18 februari 2008 13:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Waarom wordt de vooroordeel in me dat je soerat Al-Kahf niet hebt gelezen steeds sterker in me? Heb je überhaupt wel de verzen er voor en er na gelezen voor dat je de desbetreffende vers plaatste? De voorbeeld in de vers gaat om iets wat hij 'ziet' en welke richting de zon op gaat. Lees ook eens de verzen er na zou ik zeggen.
[..]
Waarom is het niet geschikt? Omdat in één geval Allah dit zelf doet en in een ander geval iets doet wat Allah niet in zijn boek heeft gedaan met desbetreffende verzen misschien? Als je het over selectief shoppen hebt, prima, waarom heb je de verzen er na niet gequote? Waarom erken je niet dat er een gebrek is aan een referentie van God aan de niet-gelovigen als - wetenschappelijk bewijs- ? Wat dus een duidelijk verschil maakt tussen de verzen die God WEL aanhaalt als zodanig bedoeld en verzen die God niet aanhaalt, maar als verhaal.
[..]
Hey ik sta open voor kritiek hoor, ook wat betreft de Koran, maar om verschillen tussen verzen die een ander doel hebben te verenigen en argumenten te diskwalificeren omdat de moslims Koran als feilloos accepteren vind ik net zo nutteloos.
Als jij niet verschil ziet tussen iets wat Allah beweert en hoe iemand iets ziet op een aangekomen locatie.
Dus wat volgens Allah (God) is en wat volgens Qarneyn (mens) lijkt vanaf een locatie, omdat naar voren te schuiven als 'fout' van de Koran.
Als jij vooringenomen standpunten hebt over hoe ik als moslim met de Koran omga en de verschillen niet ziet tussen de verzen die ik herhaaldelijk heb aangekaart, waar jij niet inhoudelijk op hebt gereageerd, tsjaah, waarom zijn we dan nog in discussie?
De 'je' in mijn reactie zijn geheel algemeen gericht, richting de woorden die ik lees, geen enkel personificatie (gericht)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |