abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56784921
Ik keek laatst een debat tussen twee gelovigen en twee atheisten op youtube. Het nivo was heel hoog van beide kanten en elke partij kwam met hele sterke punten over "Does God Not Exist". Wat me opviel van de atheisten kant is dat ze het niet bestaan van een God verklaarden door de theorie van zwarte gaten. Hun redenering ging ongeveer zo: dat het universum gecreerd kon worden zonder toedoen van een God, omdat een zwart gat uitzichzelf een universum kon creeeren. Dus God was niet nodig voor de creatie van het universum, dus God bestaat niet.

Ik ben geen natuurkundige, maar stel dat de theorie van de zwarte gaten impliceert dat het creeren van een universum mogelijk is zonder toedoen van een God, dan rijzen er bij mij toch enkele vragen. Bijvoorbeeld hoe zijn die zwarte gaten dan ontstaan of wie zegt dat die theorie klopt, want voor zover ik weet, houdt een theorie slecht een periode stand totdat er iets anders voor in de plaats komt, en een theorie is sowieso gewoon een soort rekenmodel. En zo heb ik nog meer vragen maar zulke vragen kan ik zelf opzoeken en ben ik niet eens in geintresseerd.

De vraag waar ik wel antwoord op zoek is het volgende. Hoe kan een nuchtere atheist zo zelfverzekerd zijn van het bestaan van een zwarte gat als hij hem nog nooit heeft gezien? Ik weet dat de meeste zullen zeggen, iets in de trant van: je kan het afleiden uit zus en zo, maar zijn ze dan niet op dezelfde wijze bezig als iemand die wel in God gelooft?
En hoe durven atheisten de onzichtbare (God) te ontkennen met een theorie die gebasserd is op iets onzichtbaars (zwarte gat)?

Mijn stelling is dus: Atheisten die in zwarte gaten geloven en andere niet zichtbare dingen (bijv. snaren met 11 dimensies , zeg ik het goed Haushofer) hebben totaal geen recht om mensen die wel geloven in een onzichtbare God "voor gek te verklaren", totdat ze zelf met een duidelijk zichtbare feit komen over de onzichtbare dingen waarin ze zelf geloven.

ps. voor de video moet je op youtube het volgende typen in het zoekveld:
Theist Vs Atheist Debate: "Does God Not Exist"
de video bestaat uit 2 delen.
pi_56784933
Wie zegt dat zwarte gaten universa creëren ?
pi_56784949
info: een zwart gat is zichtbaar(op de een of andere manier), theoretisch verklaarbaar en je zou het van de baan van allerlei dingen in de ruimte kunnen afleiden..

Ene god is theoretisch niet aantoonbaar (dmv wetten enz) en een zwart gat wel.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_56784960
quote:
Op zondag 17 februari 2008 02:33 schreef Salvad0R het volgende:
Wie zegt dat zwarte gaten universa creëren ?
de twee geleerden in de video beweren dat.
Als je morgenmiddag niks te doen hebt kan ik je de video aanraden. het duurt wel 3 uur maar is het kijken meer dan waard.
pi_56784979
quote:
Op zondag 17 februari 2008 02:36 schreef DuracelPlus het volgende:

[..]

Als je morgenmiddag niks te doen hebt kan ik je de video aanraden. het duurt wel 3 uur maar is het kijken meer dan waard.
Ik ben in ieder geval geïnteresseerd!
pi_56785003
quote:
Op zondag 17 februari 2008 02:34 schreef MouzurX het volgende:
info: een zwart gat is zichtbaar(op de een of andere manier), theoretisch verklaarbaar en je zou het van de baan van allerlei dingen in de ruimte kunnen afleiden..

Ene god is theoretisch niet aantoonbaar (dmv wetten enz) en een zwart gat wel.
laat maar een plaatje zien van een zwart gat.
pi_56785004
ik zou eerst eens een natuurkundige worden en je verdiepen in de theorie waar je nu waarschijnlijk nog helemaal niks van snapt.
bij de theorie valt er opzich iets te onderzoeken waarbij je bij god niet verder komt dan 'geloven'.

[ Bericht 21% gewijzigd door roburt op 17-02-2008 02:46:58 ]
"The sailor does not pray for wind, he learns to sail."
  zondag 17 februari 2008 @ 02:42:38 #8
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_56785017
Geloof je in lucht?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_56785033
linkje naar de video?

edit.

ps. voor de video moet je op youtube het volgende typen in het zoekveld:
Theist Vs Atheist Debate: "Does God Not Exist"
de video bestaat uit 2 delen.
pi_56785039
* roburt roept klit
pi_56785059
quote:
Op zondag 17 februari 2008 02:41 schreef roburt het volgende:
ik zou eerst eens een natuurkundige worden en je verdiepen in de theorie waar je nu waarschijnlijk nog helemaal niks van snapt.
Moet ik eerst de theorie snappen voor ik een zwart gat kan zien? Zijn mijn 2 ogen niet voldoende?
pi_56785067
quote:
Op zondag 17 februari 2008 02:36 schreef DuracelPlus het volgende:

[..]

Kom maar op!
Heb wel meer loze docu's bekeken
pi_56785076

Maarja dit zal wel gewoon een gemaakt plaatje zijn. zwarte gaten zijn iig aangetoond, god niet
pi_56785081
quote:
Op zondag 17 februari 2008 02:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Geloof je in lucht?
Wat wil je daarmee zeggen?
pi_56785089
quote:
Op zondag 17 februari 2008 02:48 schreef DuracelPlus het volgende:

[..]

dat god niet meer als lucht is denk ik
pi_56785113
quote:
Op zondag 17 februari 2008 02:47 schreef MouzurX het volgende:
[ afbeelding ]
Maarja dit zal wel gewoon een gemaakt plaatje zijn. zwarte gaten zijn iig aangetoond, god niet
zal mischien aan mijn pc liggen maar ik zie alleen een rode kruisje
pi_56785121
quote:
Op zondag 17 februari 2008 02:49 schreef roburt het volgende:

[..]

dat god niet meer als lucht is denk ik
Dat je lucht ook niet kan zien

Kijk je anders ff naar de link en plak je die in een nieuw tabblad, dat zal wel werken.
pi_56785150
Stellen dat alles om ons heen nergens vandaan komt, is gewoon gemakzucht.

There are no Atheists in Foxholes.
  zondag 17 februari 2008 @ 02:57:13 #19
pi_56785161
quote:
Op zondag 17 februari 2008 02:46 schreef DuracelPlus het volgende:

[..]

Moet ik eerst de theorie snappen voor ik een zwart gat kan zien? Zijn mijn 2 ogen niet voldoende?
Nee. Je kan met je ogen geen gamma straling zien.

Grafitationele lenswerking wel, maar niet zonder een telescoop.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zondag 17 februari 2008 @ 02:58:10 #20
pi_56785174
quote:
Op zondag 17 februari 2008 02:48 schreef DuracelPlus het volgende:

[..]

Dat zie je meestal ook niet.
pi_56785176
quote:
Op zondag 17 februari 2008 02:51 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Dat je lucht ook niet kan zien

Kijk je anders ff naar de link en plak je die in een nieuw tabblad, dat zal wel werken.
ik begrijp ook wel dat hij dat wil zeggen, maar ik ben niet degene die het onzichtbare ontkent.
Voor de duidlijkheid, ik heb niet beweerd dat ik niet in zwarte gaten geloof, ik zeg alleen dat ik het vreemd vindt dat atheisten niet in een onzichtbare God geloven maar wel in zwarte gaten en 11 snaren.
pi_56785204
quote:
Op zondag 17 februari 2008 02:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee. Je kan met je ogen geen gamma straling zien.

Grafitationele lenswerking wel, maar niet zonder een telescoop.
met onzichtbaar bedoel ik met geen enkel hulpmiddel zichtbaar. zwarte gaten zijn niet met een telescoopzichtbaar.
  zondag 17 februari 2008 @ 03:03:35 #23
pi_56785226
quote:
Op zondag 17 februari 2008 02:58 schreef DuracelPlus het volgende:

[..]

ik begrijp ook wel dat hij dat wil zeggen, maar ik ben niet degene die het onzichtbare ontkent.
Voor de duidlijkheid, ik heb niet beweerd dat ik niet in zwarte gaten geloof, ik zeg alleen dat ik het vreemd vindt dat atheisten niet in een onzichtbare God geloven maar wel in zwarte gaten en 11 snaren.
Die snaren zijn wiskundig berekend. Die zwarte gaten zijn gemeten (maar niet in zichtbaar licht).

De enige aanwijzing van God zijn religies.
  zondag 17 februari 2008 @ 03:06:00 #24
pi_56785257
quote:
Op zondag 17 februari 2008 03:00 schreef DuracelPlus het volgende:

[..]

met onzichtbaar bedoel ik met geen enkel hulpmiddel zichtbaar. zwarte gaten zijn niet met een telescoopzichtbaar.
Je hebt nog nooit van gravitationele vervorming gehoord?
pi_56785561
Zwarte gaten zélf zijn niet direct zichtbaar als je denkt aan weerkaadst / uitgestraald licht. Da´s logisch. Maar er zijn vele andere manieren om er een indirect waar te nemen. Als je bijvoorbeeld een zwart gat voor een grote lichtbron zet (sterrenstelsel) dan zie je een zwarte vlek lijkt me. Niet dat er ooit op deze manier een zwart gat is waargenomen, maar ik denk dat het theoretisch een van de vele manieren is om het te doen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwart_gat#Waarneming
XBL: Koning Stoma
PSN: Koning_Stoma
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')