Ik heb die GOTM ook gespeeld, ookal was ik te laat.
Space Race win in 1953 voor 35k punten.
Ik probeer normaal op immortal te spelen, wat nog niet altijd lukt maar emperor is wel te makkelijk zegmaar

. Dus zon prince gamepje met raging barbs en aggresive AI leek me wel een keer leuk.
Mijn strategie: Het leek me heel goed mogelijk op Prince met aggresive AI een CS slingshot te doen. Maar gezien holkans een van de betere Rush UU's zijn wilde ik in het geval er een tegenstander dichtbij was die holkanrushen. Ook zijn ze een stuk beter tegen de barbs dan archers.
Dus mijn techpath van het begin was Hunting>AH>BW
Omdat ik dus een cs slingshot wilde doen had ik natuurlijk wel cottages nodig om de science gedaan te krijgen. Dus hierna ging ik Wheel>Pottery>Writing>Poly>Priesthood>Mathematics>CoL>CS
Fishing heb ik in het begin genegeerd omdat ik toch de floodplains met cottages wilde bewerken evenals de grasland mines. Dus in 600BC had ik Bureacracy. Ondertussen had ik 4 steden gebouwd in de richting van Peter en Charlemagne.
![]()
Ondertussen techte ik fishing>sailing>Om toch maar aan de fish te beginnen Masonry>Construction voor die 3happy UB en MC>Machinery voor Maceman. Ondertussen breidde ik nog een beetje uit. In 525 AD verklaarde Charlemagne opeens vanuit het niets war

maar er was niet zoveel aan het handje gezien ik dus al een paar Maceman had. Maar geen aanvalsleger dus ik verdedigde gewoon wat wel makkelijk is als je units zoveel sterker zijn en maakte peace 200 jaar later.
![]()
In 970 gebruikte ik de Great Artist van music om zonder anarchie te revolten naar Hereditary rule pacifism en caste system. Caste system vooral om van die vervelende slave revolts af te zijn.
![]()
In mijn golden age begon ik een leger op te bouwen om Charlemagne een lesje te leren. Ook bouwde ik tussen 1k ad en 1250 The Pyramids met een GE en normaal Parthenon Hanging Gardens en Statue of Zeus vooral zodat mijn tegenstander hem niet kon maken. Ondertussen werd Peter een vassal van Julius wat ik vrij irritant vond want dan moest ik ze tegelijk aanpakken als ik het continent voor mezelf wilde. In 1265 werd het nog erger toen werd Charlemagne ook een vassal van Julius en was ik automatisch at war met heel het continent
![]()
Omdat de War weariness wel uit de hand begon te lopen switchte ik naar police state en pakte al Charlemagne's steden. Waarna ik erachter kwam dat complete kills aanstond

gelukkig renouncte Charlie zich als vassal en kon ik peace met hem maken. Ondertussen had ik de steden die Peter links van me had overgenomen om niet op 3 fronten te hoeven vechten. hierna maakte ik peace om te hergroeperen.
![]()
Hier is ook waar ik minder begon te spelen. Met te lange wars en omdat ik niet groot genoege stacks bouwde ging het allemaal traag en had ik dus superlang dikke war weariness. In 1630 maakte ik Peter af die geen vasal van Julius meer was omdat hij onder 50% van zijn oorspronkelijke land zat
![]()
In 1702 kreeg ik liberalism

en daarmee liep ik nog vér voor op de rest ik wilde er oorspronkelijk een biology slingshot mee doen maar dankzij de wars was mijn science superslecht en settlede ik voor printing press.
![]()
Het afmaken van Julius schoot echt voor geen meter op gezien hij tegen 1700 op dezelfde military techs zat als ik. Uiteindelijk kreeg ik hem in 1866 pas dood toen ik mijn CR3 Combart 3 maceman had geupgrade naar Grenadiers. Dat was iets te overpower voor arme julius

![]()
Hierna ging ik in ubersnelheid op weg naar het spaceship omdat ik echt geen zin had het andere continent met 2 grootmachten te invaden voor domination. Ook al had ik met 2 of 3 era's tech voorsprong dat kunnen doen.
In 1919 had ik Het apolla programma af maar 217 jaar na liberalism

ik techte echt met 2000 breakers per turn ofzo. Ik kon nadat julius dood was echt met het grootste gemak naar het einde cruisen. Ik heb ook geen military meer gebouwd nadat julius dood was.
Hier nog wat graphs.
![]()
aan mijn GNP kun je wel zien dat ik heel lang op matige research bleef hangen en echt millenia niet vooruitging dankzij die oorlogen

daarna ging het met zeven mijlslaarzen omhoog zonder 15 war unhappyness. en dat was in police state XD. Tech traden is niet echt gelukt de AI wist op 2 of 3 techs na niks nuttigs te researchen voordat ik het had.
Mijn Powerrating blijft ook gelijke trend houden met de tegenstander. dat ben ik niet gewend normaal lig ik zon beetje de hele game royaal op achterstand. Maar als je gelijkbent heb je eigenlijk het voordeel gezien de computer zuigt met oorlogvoeren.
![]()
en nog een laatste statsdingetje

![]()
Gezien de ervaringen van de anderen zou ik zoals al meer gezegd hebben de raging barbs en of aggresive AI uitzetten. al is aggresive AI uit eigenlijk moeilijker. Gezien de computer voor geen meter kan techen met de legers die ze maken met agg AI. aan het einde van mijn game hadden ze nog steeds geen liberalism. Als je het begin overleeft kan je ze met veel hogere techunits sweepen. Ik zou wel de complete kills uitzetten. Ik zie niet echt wat dit toevoegd behalve achter dat laatste bootje aanjagen

De volgende keer doe ik zeker weer mee.