abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 maart 2008 @ 17:55:01 #151
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57480855
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 17:46 schreef Montov het volgende:
Leuk pfaf.

Wat is trouwens de officiele sluitingsdag van de GOTM1?

Mijn suggesties voor GOTM2: geen Agg AI en geen Raging Barbs, en eventueel een andere type map. De rest zijn wel goede instellingen.
Ben ik het mee eens , al vind ik raging barbs nog acceptabel (gewoon great wall bouwen ).

Terra lijkt me wel een leuke maptype. Alle civs beginnen op continent A en later kan je een kleiner continent B ontdekken en koloniseren. Ik weet alleen niet in hoeverre de colonisation penalty dit maptype verpest heeft...
pi_57488972
Zoals gezegd was ik in mjin eerste echte probeersel hopeloos ingemaakt door de barbs. Nog voor het echt begonnen was. Ik ding niet mee met de gotm, maar...

...nieuwsgierig als ik was (en omdat het toch de gotm blijft en ik mee wil praten) heb ik 't nog eens geprobeerd en zie hier het verslagje. Zoals eerder gezegd waren de raging barbs echt annoying. Ik was te druk met mijn steden te defenden om mij ook nog met andere zaken bezig te houden. En eigenwijs niet archery onderzoeken, maar gaan voor de copper en iron revelaling techs.

Echter, nadat mijn heldhaftige warriors de boel staande hadden gehouden ben ik uitgebreid naar de rivier west om een commerce stad te bouwen. Daarna een stad omhoog bij het ijzer neergezet. Ook nog een stad voorbij de bergen NW van mijn capitol van de barbs ingenomen. Tussen de hills direct nw van mijn capital een production dorpje erbij. Later ook nog een dorp aan de kust weten te bemachtigen en dat was het wel.

Het ging redelijk voor de wind met 3 religies gefound en the oracle in mijn capitol (tevens gpp farm). Maar al snel begon de aggressive ai in de vorm van ceasar moeilijk te doen. Geen echte schade aan overgehouden, mijn maceman bleken te sterk (CS slingshot woei ), maar echt bevordelijk is het nooit zo'n tussendoor oorlogje.

Peter was inmiddels mijn best buddy met dezelfde religie en hij zou uiteindelijk op +23 friendly uitkomen in de relationstab. Beetje jammer dat hij geen weerstand kon bieden aan ceasar die op hem en charlemagne ging inhakken. Charles werd C's zijn vassal en Peter doet niet veel meer, behalve mij lastig vallen om ceasar aan te pakken. (Jaja, ik doe mijn best, stop pestering me ) Ik besluit toch serieus ceasar aan te pakken op het moment dat zijn score mij overschrijd, maar het blijft een kat en muis spelletje door zijn grote empire tegen mijn technologie en handjevol steden.

Zoals Pfaf ook aangaf, had ook ik geen horse of olifanten en had meer pikemen moeten bouwen om niet zoveel onnodige verliezen te leiden.

Eenmaal liberalism als eerste onderzocht en de wereld rond gegaan kwam ik de toen al een skyrocketed hannibal tegen. Ik wist eigenlijk hier al dat dit geen victory meer zou worden. Hanni leek toch vriendelijk en sloot monster trades met mij af. Helaas niet veel later, in dezelfde beurt dat ik horse van hem mag traden, declared hij war vanuit 'pleased' toestand en verrast een van me kuststeden. (Meer troops in coastals houden voortaan ) De stad wel weer terug gepakt met riflemen uiteindelijk, maar na nog een stadje van charles met moeite binnen te vallen vind ik het wel goed zo.

Groen is nu een vasal van oranje, en geel van paars. Ik sla peter als vassal af.

Het is nu een gebed zonder einde met Ceasar die zijn forces elke zoveel beurten stukloopt op mijn defenses die ik elke keer net weer op orde heb. En hannibal die maar blijft groeien. Ik retire en zie dat hanni, hatti al flink opzij heeft gezet in de early days en dat daar mijn kansen al vergooid waren eigenlijk.

Al met al boeiend potje, en raging barbs waren... interessant. Thanks voor deze gotm , kom maar op met de volgende Ben benieuwd, mischien iets makkelijker

Nog wat screenies:
Check de uber rush van Hannie ondanks de barbs:

En het verschil in landmass dat hierdoor te verdelen is:



Score:

Power: ( Hoe doet die AI dat altijd, zulke dikke power en ook nog buildings bouwen en researchen...)

Culture:
  donderdag 20 maart 2008 @ 11:21:23 #154
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57496441
Leuk. Ook omdat het heel anders verlopen is. Je bent zelf ook naar het noordwesten getrokken, achteraf misschien ook wel het beste om C&C af te stoppen. Ik ben echter ook gebeelined naar BW en bij de eerste copper gaan settelen, dit was aan de oostkant. Overigens was dit wel een erg sterke stad. Maar het belemmerde m'n expansie wel nog meer.
  donderdag 20 maart 2008 @ 11:22:26 #155
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57496460
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 17:55 schreef pfaf het volgende:
Gisteren was de officiele sluitingsdatum.
M is hier de Bepaler.
Géén kloon van tvlxd!
  donderdag 20 maart 2008 @ 11:28:17 #156
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57496571
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 10:35 schreef Frollo het volgende:
Sluitingsdatum lijkt mij over een maand, het heet niet voor niks Game of the Month.

Maar omdat februari zo kort is, zullen we dan gewoon 30 dagen doen? Dus 19 maart?
  donderdag 20 maart 2008 @ 11:29:06 #157
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57497079
Jaja, maar hoe gaat het nu verder dan, ?
pi_57497158
Ja, komt er nog een nieuwe, ik sta te springen (en misschien wel handig om het voor het paasweekend te doen).
pi_57498998
Euhm, er moet nog even iemand tot winnaar gekroond worden, maar volgens mij is dat niet heel erg spannend meer.

En voor het weekend een nieuwe is misschien wel leuk inderdaad .
pi_57539678
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 11:54 schreef stbabylon het volgende:
Ja, komt er nog een nieuwe, ik sta te springen (en misschien wel handig om het voor het paasweekend te doen).
Jaaa, gief new GOTM plx!
pi_57556607
Ik weet nog niet wat ik er precies mee ga doen, maar hier komt een stad, ziet er te vaag uit:

  zondag 23 maart 2008 @ 16:13:42 #163
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57559751
1 tile NE pak je een extra heuvel mee, zonder verlies van een resource.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 11:59:06 #164
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_57596713
Ik wist niet eens dat er een civ-topic is .

Heb zelf dit weekend mijn eerste game op Monarch gewonnen met de Engelsen (redcoats ). De stap naar een hoger level valt me altijd vies tegen. Op Prince win ik meestal wel, maar op Monarch kon ik tot dit weekend nooit winnen. Ik speel zelf eigenlijk altijd op een Hemispheres map met zoveel mogelijk op random.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
  dinsdag 25 maart 2008 @ 12:13:50 #165
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_57596982
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 11:59 schreef PirE het volgende:
Ik wist niet eens dat er een civ-topic is .
Het is ook pas het tiende deel...
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 12:26:12 #166
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_57597221
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 12:13 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Het is ook pas het tiende deel...
Ik kom zelden in GAM.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
  dinsdag 25 maart 2008 @ 12:35:20 #167
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_57597429
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 12:26 schreef PirE het volgende:

[..]

Ik kom zelden in GAM.
Dat is te merken
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 17:14:18 #168
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_57602998
Ik heb al moeite met noble , wat ik eigenlijk wel stompzinnig en nooberig vind. Bij civ 2 was op een gegeven moment zelfs deity vrij goed te doen, omdat de AI volgens mij meer moeite kreeg dan ik met dat level en sowieso dr wat standaard foutjes waren in de AI, dat natuurlijk ook .
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_57698007
Sitting Bull, Totem (Stonehenge), Barracks, Stables en maar Horse Archers pompen is leuk
  maandag 31 maart 2008 @ 17:05:52 #170
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_57740048
quote:
Op zondag 23 maart 2008 14:00 schreef stbabylon het volgende:
Ik weet nog niet wat ik er precies mee ga doen, maar hier komt een stad, ziet er te vaag uit:

[ afbeelding ]
ja heb ik ook een keer gehad.. 5 bevers in de nabije tile van de stad

( ik heb nooit hoger dan monarch geprobeerd, scheelt dat veel?)
je oogst wat je zaait
  maandag 31 maart 2008 @ 17:07:06 #171
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_57740079
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 17:14 schreef Falco het volgende:
Ik heb al moeite met noble , wat ik eigenlijk wel stompzinnig en nooberig vind. Bij civ 2 was op een gegeven moment zelfs deity vrij goed te doen, omdat de AI volgens mij meer moeite kreeg dan ik met dat level en sowieso dr wat standaard foutjes waren in de AI, dat natuurlijk ook .
de AI is wel een stuk beter geworden. eerst vielen ze steeds een beetje los aan, zodat je bijna nooit een stad verliest. Nu komen ze echt met hele legers.
je oogst wat je zaait
pi_57772389
Ik heb die GOTM ook gespeeld, ookal was ik te laat.
Space Race win in 1953 voor 35k punten.
Ik probeer normaal op immortal te spelen, wat nog niet altijd lukt maar emperor is wel te makkelijk zegmaar . Dus zon prince gamepje met raging barbs en aggresive AI leek me wel een keer leuk.

Mijn strategie: Het leek me heel goed mogelijk op Prince met aggresive AI een CS slingshot te doen. Maar gezien holkans een van de betere Rush UU's zijn wilde ik in het geval er een tegenstander dichtbij was die holkanrushen. Ook zijn ze een stuk beter tegen de barbs dan archers.
Dus mijn techpath van het begin was Hunting>AH>BW
Omdat ik dus een cs slingshot wilde doen had ik natuurlijk wel cottages nodig om de science gedaan te krijgen. Dus hierna ging ik Wheel>Pottery>Writing>Poly>Priesthood>Mathematics>CoL>CS
Fishing heb ik in het begin genegeerd omdat ik toch de floodplains met cottages wilde bewerken evenals de grasland mines. Dus in 600BC had ik Bureacracy. Ondertussen had ik 4 steden gebouwd in de richting van Peter en Charlemagne.



Ondertussen techte ik fishing>sailing>Om toch maar aan de fish te beginnen Masonry>Construction voor die 3happy UB en MC>Machinery voor Maceman. Ondertussen breidde ik nog een beetje uit. In 525 AD verklaarde Charlemagne opeens vanuit het niets war maar er was niet zoveel aan het handje gezien ik dus al een paar Maceman had. Maar geen aanvalsleger dus ik verdedigde gewoon wat wel makkelijk is als je units zoveel sterker zijn en maakte peace 200 jaar later.


In 970 gebruikte ik de Great Artist van music om zonder anarchie te revolten naar Hereditary rule pacifism en caste system. Caste system vooral om van die vervelende slave revolts af te zijn.


In mijn golden age begon ik een leger op te bouwen om Charlemagne een lesje te leren. Ook bouwde ik tussen 1k ad en 1250 The Pyramids met een GE en normaal Parthenon Hanging Gardens en Statue of Zeus vooral zodat mijn tegenstander hem niet kon maken. Ondertussen werd Peter een vassal van Julius wat ik vrij irritant vond want dan moest ik ze tegelijk aanpakken als ik het continent voor mezelf wilde. In 1265 werd het nog erger toen werd Charlemagne ook een vassal van Julius en was ik automatisch at war met heel het continent



Omdat de War weariness wel uit de hand begon te lopen switchte ik naar police state en pakte al Charlemagne's steden. Waarna ik erachter kwam dat complete kills aanstond gelukkig renouncte Charlie zich als vassal en kon ik peace met hem maken. Ondertussen had ik de steden die Peter links van me had overgenomen om niet op 3 fronten te hoeven vechten. hierna maakte ik peace om te hergroeperen.


Hier is ook waar ik minder begon te spelen. Met te lange wars en omdat ik niet groot genoege stacks bouwde ging het allemaal traag en had ik dus superlang dikke war weariness. In 1630 maakte ik Peter af die geen vasal van Julius meer was omdat hij onder 50% van zijn oorspronkelijke land zat


In 1702 kreeg ik liberalism en daarmee liep ik nog vér voor op de rest ik wilde er oorspronkelijk een biology slingshot mee doen maar dankzij de wars was mijn science superslecht en settlede ik voor printing press.


Het afmaken van Julius schoot echt voor geen meter op gezien hij tegen 1700 op dezelfde military techs zat als ik. Uiteindelijk kreeg ik hem in 1866 pas dood toen ik mijn CR3 Combart 3 maceman had geupgrade naar Grenadiers. Dat was iets te overpower voor arme julius


Hierna ging ik in ubersnelheid op weg naar het spaceship omdat ik echt geen zin had het andere continent met 2 grootmachten te invaden voor domination. Ook al had ik met 2 of 3 era's tech voorsprong dat kunnen doen.

In 1919 had ik Het apolla programma af maar 217 jaar na liberalism ik techte echt met 2000 breakers per turn ofzo. Ik kon nadat julius dood was echt met het grootste gemak naar het einde cruisen. Ik heb ook geen military meer gebouwd nadat julius dood was.

Hier nog wat graphs.


aan mijn GNP kun je wel zien dat ik heel lang op matige research bleef hangen en echt millenia niet vooruitging dankzij die oorlogen daarna ging het met zeven mijlslaarzen omhoog zonder 15 war unhappyness. en dat was in police state XD. Tech traden is niet echt gelukt de AI wist op 2 of 3 techs na niks nuttigs te researchen voordat ik het had.

Mijn Powerrating blijft ook gelijke trend houden met de tegenstander. dat ben ik niet gewend normaal lig ik zon beetje de hele game royaal op achterstand. Maar als je gelijkbent heb je eigenlijk het voordeel gezien de computer zuigt met oorlogvoeren.


en nog een laatste statsdingetje


Gezien de ervaringen van de anderen zou ik zoals al meer gezegd hebben de raging barbs en of aggresive AI uitzetten. al is aggresive AI uit eigenlijk moeilijker. Gezien de computer voor geen meter kan techen met de legers die ze maken met agg AI. aan het einde van mijn game hadden ze nog steeds geen liberalism. Als je het begin overleeft kan je ze met veel hogere techunits sweepen. Ik zou wel de complete kills uitzetten. Ik zie niet echt wat dit toevoegd behalve achter dat laatste bootje aanjagen
De volgende keer doe ik zeker weer mee.
  woensdag 2 april 2008 @ 10:16:18 #173
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57774910
Stoer gedaan hoor.
Ik blijf het knap vinden hoe jullie / jij zo konden expanderen in het begin.
pi_57777157
Om snel uit te breiden in het begin bouw ik meestal als 1e build een worker en research worker techs.
Vervolgens bouw je warriors of archers in dit geval soms holkans tot je op je happy cap zit. Dan heb je vrijwel altijd wel aardig goede productie en spuw je een paar settlers uit. Eventueel kan je nog naar size 6 groeien en je eerste settler voor 3 pop whippen en dan teruggroeien naar 4. Choppen voor workers en settlers is ook heel handig maar in deze game had je weinig forests bij je capital die ik pas chopte met math.

Je tweede en derde stat kan je meestal het bestte op een plek dichtbij bouwen die redelijk snel goede productie heeft. Daarna moet je zorgen dat je wat steden hebt die de maintenance rekening betalen. al is die op prince nog niet heel hoog.
  woensdag 2 april 2008 @ 12:38:52 #175
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57777450
Mja, klinkt allemaal leuk en aardig, maar als een compleet leger Barbs bij de grenzen staat kom en durf ik m'n Settler niet weg te sturen. Laat staan dat ik alle recourses nodig had om me te weren tegen de verdedigers.

Maar misschien probeer ik de game nog wel een keer. Vooral dus om eens proberen de barbs uit de steden tet houden én uit te breiden...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')