abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56758281
Sneeuwbedekking

Uit metingen van het zogeheten Snow Lab van de Rutgers University in de Amerikaanse staat New Jersey blijkt dat de sneeuwbedekking van het noordelijk halfrond sinds 1978 niet zo groot is geweest als in de 4e week van de afgelopen januarimaand dit jaar, in een meetreeks die in het jaar 1966 is begonnen. In week 4 was een oppervlakte van 52,11 miljoen vierkante kilometer van de landgebieden op het noordelijk halfrond bedekt met sneeuw, 4 tot 5 miljoen vierkante kilometer meer dan normaal. Voor de maand als geheel kwam de gemiddelde sneeuwbedekking op het noordelijk halfrond op iets boven 50 miljoen vierkante kilometer uit, ruim 3 miljoen vierkante kilometer meer dan normaal. Dit levert een tweede plaats op, achter het nog altijd recordmaximum van februari 1978.

In de meetreeks was de 52,11 miljoen vierkante kilometer in week 4 eveneens goed voor een tweede plaats, achter week 7 in het jaar 1978. Toen was een oppervlakte 53,89 miljoen vierkante kilometer van het noordelijke halfrond bedekt met sneeuw. Sindsdien is de totale sneeuwbedekking alleen in de tweede week van 1985 nog in de buurt gekomen van die van week 4 van dit jaar, maar verder zat zij er de meeste jaren toch duidelijk onder. De grootste afwijkingen werden de afgelopen maand vooral geregistreerd in Azië, waar de kou het hardste toesloeg.

Een deel van de grote temperatuurafwijkingen naar beneden in Azië kan bijna niet anders dan met die sneeuwlaag te maken hebben gehad. Sneeuw reflecteert veel meer zonnestraling dan het bruine landschap, dat ze er normaal in de wintermaanden zien (denk aan de gebruikelijke beelden uit het verwoestijnde Afghanistan, dat er deze winter grotendeels wit bij ligt). Een veel lagere dan gemiddelde temperatuur staat dan zo in de boeken. Mogelijk heeft de inactieve zon (we zitten in een zonnevlekkenminimum) ook een rol gespeeld.

IJsbedekking

Ten slotte kijken we nog naar de ijsbedekking van de zeeën in het noordpoolgebied. Daar werd de afgelopen herfst een absoluut minimum aan zeeijs geregistreerd. Het record van een jaar eerder werd spectaculair scherper gesteld. In oktober liep het tekort aan ijs op de noordelijke ijszeeën tijdelijk op tot ongeveer 3 miljoen vierkante kilometer. Sindsdien is er veel veranderd. In de maanden november, december en ook in januari is het tekort ten opzichte van normaal snel teruggelopen. Op dit moment bedraagt het nog om en nabij 500.000 vierkante kilometer. En dat tekort komt vrijwel volledig voor rekening van de (warme) Europese sector (Barentszee). Aan de westzijde van Groenland wordt, door het koude weer daar, nu een boven normale bedekking aan zeeijs geregistreerd, in de andere sectoren ligt slechts een klein beetje minder dan normaal of ongeveer de normale hoeveelheid ijs. Het meeste ijs is nieuw gevormd en daardoor natuurlijk niet heel erg dik.

bron:

Veel sneeuw...behalve in West Europa.
pi_56758298
Wij zijn gewoon altijd de lul, of juist niet , het is maar hoe je het bekijkt.
pi_56759583
De huidige stand van zaken.

pi_56760672
Dat is toch gewoon de golfstroom op zijn best, als je zo dat plaatje bekijkt?
pi_56760903
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 22:22 schreef IHVK het volgende:
Dat is toch gewoon de golfstroom op zijn best, als je zo dat plaatje bekijkt?
Klopt ja. Aan het ijs kun je duidelijk de invloed van de golfstroom zien.
pi_56997144
Gedurende de afgelopen 42 jaar is de sneeuwbedekking op het Noordelijk Halfrond niet eerder zo groot geweest. Volgens het Global Snow Laboratory van de Rutgers University, was in januari 50 miljoen km2 met sneeuw bedekt. Dat was ruim 3 miljoen km2 meer dan normaal. Dat zoveel land door sneeuw werd bedekt had alles te maken met de enorme omvang van het sneeuwdek in Azië. Op het kaartje zien we de afwijkingen ten opzichte van normaal vanaf 1966 in miljoenen km2 (bron: NOAA).

jan visser

FOK!-Schrikkelbaas woensdag 27 februari 2008 @ 17:56:26 #7
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_57021603
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 17:56 schreef Swetsenegger het volgende:
Wide scale global cooling
interessant stukje.
quote:
Cold is more damaging than heat.
Mede door toedoen van de griep, wat zich het meest in de winter openbaart.
pi_57022412
Beetje kort door de bocht allemaal...
Als ik dat grafiekje bekijk, was het in 1995 en 1996 ongeveer ook zo koud als nu...
En de temperatuurafname van de laatste twaalf maanden wordt afgezet tegen de gemiddelde temperatuursstijging van de laatste honderd jaar om tot de conclusie te komen dat dit jaar in één keer de gemiddelde temperatuursstijging van de laatste honderd jaar teniet doet? Volgens mij moeten we dan nog honderd jaar deze zelfde temperaturen behalen maar goed...
Ook wordt er nog en passant gesteld dat "Humans -- and most of the crops and animals we depend on -- prefer a temperature closer to 70." 70 F = dikke 21 C. Gemiddeld?? Nee dank je
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 22:20 schreef aloa het volgende:

[..]

Mede door toedoen van de griep, wat zich het meest in de winter openbaart.
Fijn dat die bewering "Cold is more damaging than heat" ook wordt gestaafd met argumenten... en hoe koud, hoe warm. Is dit voor de mens, of voor de natuur? Directe gevolgen of indirecte gevolgen? ... (Ik weet het antwoord al)
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 27 februari 2008 @ 22:54:20 #10
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_57022590
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 22:48 schreef ItaloDancer het volgende:
Beetje kort door de bocht allemaal...
Als ik dat grafiekje bekijk, was het in 1995 en 1996 ongeveer ook zo koud als nu...
En de temperatuur van de laatste twaalf maanden wordt afgezet tegen de gemiddelde temperatuursstijging van de laatste honderd jaar om tot de conclusie te komen dat dit jaar in één keer de gemiddelde temperatuursstijging van de laatste honderd jaar teniet doet? Volgens mij moeten we dan nog honderd jaar deze zelfde temperaturen behalen maar goed...
eh, als het gemiddeld 1,2 graden warmer was geworden en nu 1,2 graden kouder is NU de gemiddelde temperatuurstijging toch teniet gedaan. Daarnaast is het niet bedoeld als propaganda van non-believers ofzo, gewoon een feitelijk stukje wat precies past in wat ook in dit topic geconstateerd was. Het is best koud geweest en dat lijkt een trendbreuk te zijn.
quote:
Volgens mij moeten we dan nog honderd jaar deze zelfde temperaturen behalen maar goed...
Ook wordt er nog en passant gesteld dat "Humans -- and most of the crops and animals we depend on -- prefer a temperature closer to 70." 70 F = dikke 21 C. Gemiddeld?? Nee dank je
Zolang er weinig extremen zijn is gemiddeld 21 graden erg prettig.... Zie de canarische eilanden. Daar noemen ze het eeuwige lente.
quote:
Fijn dat die bewering "Cold is more damaging than heat" ook wordt gestaafd met argumenten... en hoe koud, hoe warm. Is dit voor de mens, of voor de natuur? Directe gevolgen of indirecte gevolgen? ... (Ik weet het antwoord al)
Historisch gezien is koude inderdaad schadelijker dan warmte.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 27 februari 2008 @ 22:56:39 #11
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_57022660
Laten we niet vergeten dat er 40 jaar geleden nog gewaarschuwd werd voor global cooling!
pi_57022841
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 22:56 schreef Swetsenegger het volgende:
Laten we niet vergeten dat er 40 jaar geleden nog gewaarschuwd werd voor global cooling!
quote:
The supposed "global cooling" consensus among scientists in the 1970s — frequently offered by global-warming skeptics as proof that climatologists can't make up their minds — is a myth, according to a survey of the scientific literature of the era.

The '70s was an unusually cold decade. Newsweek, Time, The New York Times and National Geographic published articles at the time speculating on the causes of the unusual cold and about the possibility of a new ice age.

But Thomas Peterson of the National Climatic Data Center surveyed dozens of peer-reviewed scientific articles from 1965 to 1979 and found that only seven supported global cooling, while 44 predicted warming. Peterson says 20 others were neutral in their assessments of climate trends.

The study reports, "There was no scientific consensus in the 1970s that the Earth was headed into an imminent ice age.

"A review of the literature suggests that, to the contrary, greenhouse warming even then dominated scientists' thinking about the most important forces shaping Earth's climate on human time scales."
http://www.usatoday.com/w(...)global-cooling_N.htm
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 27 februari 2008 @ 23:12:04 #13
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_57023117
quote:
Ja, ondertussen weten we wel dat er voor elk artikel een tegen artikel te vinden is. Ik geef alleen aan hoe snel opinies kunnen veranderen
quote:
One of the sources of this idea may have been a 1971 paper by Stephen Schneider, then a climate researcher at NASA's Goddard Space Flight Center in Maryland, US. Schneider's paper suggested that the cooling effect of dirty air could outweigh the warming effect of carbon dioxide, potentially leading to an ice age if aerosol pollution quadrupled.

This scenario was seen as plausible by many other scientists, as at the time the planet had been cooling (see Global temperatures fell between 1940 and 1980). Furthermore, it had also become clear that the interglacial period we are in was lasting an unusually long time (see Record ice core gives fair forecast).
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 27 februari 2008 @ 23:13:42 #14
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_57023155
Waarom moeten al die global warming neuroten direct komen posten dat het *stampvoet* wél *stampvoet* warmer word? Zelfs als dat totaal irrelevant is voor het topic?

Het was een koud jaar.... leg je er bij neer.
pi_57023196
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 22:54 schreef Swetsenegger het volgende:
eh, als het gemiddeld 1,2 graden warmer was geworden en nu 1,2 graden kouder is NU de gemiddelde temperatuurstijging toch teniet gedaan. Daarnaast is het niet bedoeld als propaganda van non-believers ofzo, gewoon een feitelijk stukje wat precies past in wat ook in dit topic geconstateerd was. Het is best koud geweest en dat lijkt een trendbreuk te zijn.
Over 100 jaar is het gemiddeld 1,2 graden warmer geworden en gedurende één jaar is het 1,2 graden kouder en dan staat dat gemiddelde weer op nul?
quote:
Zolang er weinig extremen zijn is gemiddeld 21 graden erg prettig.... Zie de canarische eilanden. Daar noemen ze het eeuwige lente.
21 graden gemiddeld noemen we in Nederland toch hoogzomer... geen lente... (is dag en nacht he).
quote:
Historisch gezien is koude inderdaad schadelijker dan warmte.
Je zegt precies hetzelfde als het artikel maar nog steeds zonder onderbouwing...
Wat is historisch gezien? Over de laatste 1000 jaar? Ja dan geloof ik wel dat "koude" schadelijker is dan "warmte", want we hebben in de Westerse wereld geen extreme hitte gekend. Een warmer klimaat is zeespiegelstijging, meer natuurrampen, bosbranden, grotere kans op uitsterven van diersoorten, snellere verspreiding van meer ziekten (ook bv muggen)... nou ja je kent het rijtje wel...
pi_57023262
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:13 schreef Swetsenegger het volgende:
Waarom moeten al die global warming neuroten direct komen posten dat het *stampvoet* wél *stampvoet* warmer word? Zelfs als dat totaal irrelevant is voor het topic?

Het maakt mij niet uit of het een koud jaar is of niet. Of wel, ik vind het fijn dat het een koud jaar is. Hopelijk zet dit zich door in de komende jaren tot een trend. Maar ik vrees ervoor.

Ik stoorde me eraan dat volgens het artikel door dit ene koude jaar nu de opwarming van de afgelopen 100 jaar teniet is gedaan. Dat is nogal een domme constatering.
pi_57023269
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:12 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja, ondertussen weten we wel dat er voor elk artikel een tegen artikel te vinden is. Ik geef alleen aan hoe snel opinies kunnen veranderen
Nee, het is een onderzoek, met als conclusie dat in de populaire media er geen consensus was over "global cooling" (dimming vooral, te wijten aan bepaalde deeltjes in de lucht, waarvan de hoeveelheid verminderd is en het effect minder gebleken dan mogelijk werd geacht) en dat de wetenschappelijke wereld al helemaal niet dacht dat er sprake zou zijn van global cooling (daarnaast is er in de loop der tijd geen sprake geweest van veranderende opinies, maar van weet niet tot we weten niet genoeg tot mogelijk tot waarschijnlijk tot zeer waarschijnlijk en niet cooling naar warming en weer van cooling en nu weer warming):
quote:
But Thomas Peterson of the National Climatic Data Center surveyed dozens of peer-reviewed scientific articles from 1965 to 1979 and found that only seven supported global cooling, while 44 predicted warming. Peterson says 20 others were neutral in their assessments of climate trends.

The study reports, "There was no scientific consensus in the 1970s that the Earth was headed into an imminent ice age.

"A review of the literature suggests that, to the contrary, greenhouse warming even then dominated scientists' thinking about the most important forces shaping Earth's climate on human time scales."

(...)

Just as it's hard for people today to think much about global warming in the dead of winter, it was also hard for the public – and the media – to focus on a warming world, while at the same time enduring some of the coldest winters on record.

However, as Peterson notes in the paper, "even cursory review of the news media coverage of the issue reveals that, just as there was no consensus at the time among scientists, so was there also no consensus among journalists."
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 27 februari 2008 @ 23:20:23 #18
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_57023342
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:14 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Over 100 jaar is het gemiddeld 1,2 graden warmer geworden en gedurende één jaar is het 1,2 graden kouder en dan staat dat gemiddelde weer op nul?
[..]
Ze zeggen alleen dat het 1, graden warmer was en dit jaar 1,2 graden kouder. Natuurlijk wordt niet het langjarig gemiddelde genoemd.
quote:
21 graden gemiddeld noemen we in Nederland toch hoogzomer... geen lente... (is dag en nacht he).
[..]
Je en... wat zegt dat over de aangenaamheid van de temperatuur. 21 graden gemiddeld zonder extremen is erg prettig. Gaan we nu twijfelen aan het comfort van een bepaalde temperatuur?
quote:
Je zegt precies hetzelfde als het artikel maar nog steeds zonder onderbouwing...
Wat is historisch gezien? Over de laatste 1000 jaar? Ja dan geloof ik wel dat "koude" schadelijker is dan "warmte", want we hebben in de Westerse wereld geen extreme hitte gekend.
Nou, zoals je in mijn volgende linkjes kon lezen nam eind jaren 70 de opbrengst van de west europese akkers sterk af door koude. Het lijkt me ook geen rakettechnologie hoor dat plantjes gemiddeld beter gedijen in een warmer klimaat.
quote:
Een warmer klimaat is zeespiegelstijging, meer natuurrampen, bosbranden, grotere kans op uitsterven van diersoorten, snellere verspreiding van meer ziekten (ook bv muggen)... nou ja je kent het rijtje wel...
Nou waar is JOUW Onderbouwing? voorlopig wordt het al tien jaar warmer en gaan we niet met bosjes dood.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 27 februari 2008 @ 23:21:14 #19
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_57023364
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:17 schreef Monidique het volgende:

[..]

Nee, het is een onderzoek, met als conclusie dat in de populaire media er geen consensus was over "global cooling" (dimming vooral, te wijten aan bepaalde deeltjes in de lucht, waarvan de hoeveelheid verminderd is en het effect minder gebleken dan mogelijk werd geacht) en dat de wetenschappelijke wereld al helemaal niet dacht dat er sprake zou zijn van global cooling (daarnaast is er in de loop der tijd geen sprake geweest van veranderende opinies, maar van weet niet tot we weten niet genoeg tot mogelijk tot waarschijnlijk tot zeer waarschijnlijk en niet cooling naar warming en weer van cooling en nu weer warming):
[..]
Tja, en ik plaatste een stuk waaruit bleek dat dat wel zo was. Wie heeft er nu gelijk he
quote:
This scenario was seen as plausible by many other scientists, as at the time the planet had been cooling
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 27 februari 2008 @ 23:23:09 #20
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_57023416
Ik ga slapen hoor. Tis lekker koud vannacht
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 27 februari 2008 @ 23:24:01 #22
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_57023441
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:23 schreef Monidique het volgende:

[..]

O, oké, .
Tja, jouw niveau he "IK plaats een stukje en dat is wél waar"
quote:

pi_57023510
quote:
By the way, het was één van de warmste jaren sinds men begonnen is met meten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Monidique op 27-02-2008 23:35:31 ]
pi_57023798
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:20 schreef Swetsenegger het volgende:

Ze zeggen alleen dat het 1, graden warmer was en dit jaar 1,2 graden kouder. Natuurlijk wordt niet het langjarig gemiddelde genoemd.
Wanneer was het 1,2 graden warmer?
quote:
Je en... wat zegt dat over de aangenaamheid van de temperatuur. 21 graden gemiddeld zonder extremen is erg prettig. Gaan we nu twijfelen aan het comfort van een bepaalde temperatuur?
Een toename van de gemiddelde temperatuur op aarde met 9 graden... mwah nee inderdaad ik denk dat het belangrijkste gevolg daarvan toch met name een lekker barbecueweertje zal zijn...
quote:
Nou, zoals je in mijn volgende linkjes kon lezen nam eind jaren 70 de opbrengst van de west europese akkers sterk af door koude. Het lijkt me ook geen rakettechnologie hoor dat plantjes gemiddeld beter gedijen in een warmer klimaat.
Gebieden zoals Noord-Europa zullen een grotere oogst krijgen (mits ze goed inspelen op de ontwikkelingen maar dat nemen we maar even aan); gebieden rond de evenaar worden van een temperatuursstijging alleen maar droger (tot verwoestijning aan toe) en daar zullen de oogsten teruglopen. Niet geheel toevallig zijn dat ook de gebieden waar de kleine boeren al nauwelijks aan een redelijk inkomen kunnen komen.
quote:
Nou waar is JOUW Onderbouwing? voorlopig wordt het al tien jaar warmer en gaan we niet met bosjes dood.
Ik kan wel een heel verhaal houden, maar dat zou een vreemde vorm van discussie zijn. Persoon A begint iets te beweren, zonder te onderbouwen, maar persoon B moet vervolgens wel zijn tegenspraak uitgebreid onderbouwen... beetje tijdverspilling in dit geval
Gelukkig zie jij ook in dat het warmer wordt op aarde. Dat is in ieder geval al iets.
De gevolgen zijn al duidelijk, en zullen steeds duidelijker worden, maar Noord-Europa heeft voorlopig inderdaad vooral een lekker lenteweertje. Geniet er van
pi_57024074
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:37 schreef ItaloDancer het volgende:
Een toename van de gemiddelde temperatuur op aarde met 9 graden... mwah nee inderdaad ik denk dat het belangrijkste gevolg daarvan toch met name een lekker barbecueweertje zal zijn...
Maar dan echt op het strand van de Veluwe, want de temperatuur op de noordpool (zuidpool weet ik niet zeker) stijgt een aantal malen sneller dan het gemiddelde.
  woensdag 27 februari 2008 @ 23:55:37 #26
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_57024317
Een record, zo kun je het wel noemen ja, ik zit nog ingegraven. In Michigan is er sinds jaren niet zoveel sneeuw gevallen.

Oh en Swets, +3 's nachts is niet koud, da's vrij warm zelfs.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_57024472
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:20 schreef Swetsenegger het volgende:

[Over 100 jaar is het gemiddeld 1,2 graden warmer geworden en gedurende één jaar is het 1,2 graden kouder en dan staat dat gemiddelde weer op nul?]

Ze zeggen alleen dat het 1, graden warmer was en dit jaar 1,2 graden kouder.
Dat is niet het enige wat die website zegt: "The total amount of cooling ranges from 0.65C up to 0.75C -- a value large enough to wipe out nearly all the warming recorded over the past 100 years." Oftewel, een koude januari van 2008 is bijna genoeg om all the warming recorded over the past 100 years te vernietigen, teniet te doen. "All in one year's time"!

En de subkop ook al: "Twelve-month long drop in world temperatures wipes out a century of warming".

[ Bericht 1% gewijzigd door Monidique op 28-02-2008 00:06:54 ]
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 28 februari 2008 @ 08:09:05 #28
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_57027439
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:55 schreef popolon het volgende:
Een record, zo kun je het wel noemen ja, ik zit nog ingegraven. In Michigan is er sinds jaren niet zoveel sneeuw gevallen.
Das niet waar Popo.., het is een complot van de illuminati om global warming te verbergen.
quote:
Oh en Swets, +3 's nachts is niet koud, da's vrij warm zelfs.
Maar globaal gezien is het blijkbaar een koud jaar geweest
pi_57029651
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:55 schreef popolon het volgende:
We willen hier wel wat van je lenen, anders, ...
  donderdag 28 februari 2008 @ 10:56:21 #31
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57030088
Trouwens, he, als ik ook even een nuance mag aanbrengen, of beter gezegd een verduidelijking van een hardnekkig misverstand, en, wat zou ik ook alweer zeggen?

Oh ja: meer sneeuw betekent meer neerslag, niet noodzakelijkerwijs meer kou. Die twee zaken moet je niet met elkaar verwarren, ondanks dat sneeuw alleen kan vallen wanneer het koud is. Meer sneeuw in poolgebied kan nog steeds betekenen dat de temperatuur is gestegen van -20 naar -10.

Niet om iemand nu persoonlijk aan te spreken hoor! Gebruikte namen in mijn verhaal zijn fictief en gelijkenissen met bestaande personen berusten op louter toeval, ondaks dat ik geen namen heb genoemd.
Géén kloon van tvlxd!
pi_57030436
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:47 schreef Monidique het volgende:
Maar dan echt op het strand van de Veluwe, want de temperatuur op de noordpool (zuidpool weet ik niet zeker) stijgt een aantal malen sneller dan het gemiddelde.
van de smeltende noordpool stijgt het niveau van de zeespiegel niet. Ijs op de noordpool drijft, en smeltend drijfijs doet niets met de waterspiegel.

In Antarctica is over de 20e eeuw geen duidelijke trend waarneembaar. Soms wordt het wat warmer, soms wat kouder, op sommige plekken daalt de temperatuur en op anderen stijgt 'ie (meest bekende voorbeeld het Antarctisch schiereiland, waar Gore, Greenpeace en dergelijke hun dramatische foto's van afbrokkelend ijs vandaan halen).

Volgens Svensmark heeft Antarctica zelfs de neiging om op te warmen als de rest van de planeet afkoelt, en omgekeerd. Hij denkt dat dit komt omdat wolken normaal gesproken een koelend effect hebben, maar op Antartica houden wolken juist de warmte vast en is het onbewolkt kouder. Voor hem is dat één van de bewijzen dat wolkvorming de voornaamste reden van klimaatverandering is, niet CO2.
linkje
pi_57030522
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 11:13 schreef Ared het volgende:
van de smeltende noordpool stijgt het niveau van de zeespiegel niet. Ijs op de noordpool drijft, en smeltend drijfijs doet niets met de waterspiegel.
Klopt, er ligt alleen wel wat meer: Groenland, Canada en Siberië. IJs en sneeuw en gletsjers. Die smelten dan wel, wat niet genoeg zal zijn om de zee tot de Veluwe te laten komen (denk ik), maar als de aarde gemiddeld negen graden warmer is, dan is de Zuidpool geheid ook grotendeels gesmolten. Daarnaast zorgt het verdwijnende ijs, zelfs op zee, ervoor dat er meer warmte wordt vastgehouden.
pi_57030612
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 10:56 schreef Montov het volgende:
Trouwens, he, als ik ook even een nuance mag aanbrengen, of beter gezegd een verduidelijking van een hardnekkig misverstand, en, wat zou ik ook alweer zeggen?

Oh ja: meer sneeuw betekent meer neerslag, niet noodzakelijkerwijs meer kou. Die twee zaken moet je niet met elkaar verwarren, ondanks dat sneeuw alleen kan vallen wanneer het koud is. Meer sneeuw in poolgebied kan nog steeds betekenen dat de temperatuur is gestegen van -20 naar -10.

Niet om iemand nu persoonlijk aan te spreken hoor! Gebruikte namen in mijn verhaal zijn fictief en gelijkenissen met bestaande personen berusten op louter toeval, ondaks dat ik geen namen heb genoemd.
helemaal mee eens, maar van over de hele wereld komen ook berichten over record koude temperaturen, Afghanistan, Irak, Zuid-China, en halverwege vorig jaar van het zuidelijk halfrond ook van Australië en Zuid-Amerika. Vanaf hier in Nederland/West-Europa gezien zou je het niet zeggen, maar de wereld heeft echt een koude winter gehad.

Overigens geldt daar ook een beetje kip-ei verhaal bij, om nog verder te nuanceren. De ongewone sneeuwval en record oppervlakte's zee-ijs bij de Zuidpool en Noordpool zorgen voor een hogere albedo, waardoor temperaturen afnemen. Of komt het doordat temperaturen afnemen dat er meer sneeuw en ijs mogelijk is? Moeilijk, moeilijk.
pi_57030696
Het is dan ook redelijk koud. Nog steeds is het warmer dan base period: 1951-1980, maar in vergelijking met andere jaren is de vorige maand redelijk koud geweest.

Tsja, jammer dat wij er niets van gemerkt hebben.
pi_57031036
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 11:16 schreef Monidique het volgende:
Klopt, er ligt alleen wel wat meer: Groenland, Canada en Siberië. IJs en sneeuw en gletsjers. Die smelten dan wel, wat niet genoeg zal zijn om de zee tot de Veluwe te laten komen (denk ik), maar als de aarde gemiddeld negen graden warmer is, dan is de Zuidpool geheid ook grotendeels gesmolten. Daarnaast zorgt het verdwijnende ijs, zelfs op zee, ervoor dat er meer warmte wordt vastgehouden.
Canada en Siberië hebben geen ijskappen die tot een significante stijging van de zeespiegel zouden leiden als ze zouden smelten. Groenland wel inderdaad. Als die volledig zou smelten zou het de zeewaterspiegel met 7 meter stijgen. Wetenschappers hebben ontdekt dat tijdens het vorige intergalciaal (toen de temperaturen 5 graden hoger waren dan nu) de gletsjers niet volledig zijn weggesmolten.
pi_57031103
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 11:39 schreef Ared het volgende:
(toen de temperaturen 5 graden hoger waren dan nu)
Regionaal of mondiaal? Hoe dan ook, nogmaals, wederom, het gaat over een mondiale stijging van negen graden, dus, ik zeg maar wat, minstens vijftien graden op de noordpool.

-edit-

En dan ook nog eens over een niet-serieuze post over barbecue-en en de Veluwer zeekust, .

[ Bericht 4% gewijzigd door Monidique op 28-02-2008 11:50:42 ]
pi_57032840
quote:
hier is een grafiek van de Bilt volgens GISS voor aanpassingen:
http://data.giss.nasa.gov/cgi-bin/gistemp/gistemp_station.py?id=633062600003&data_set=0&num_neighbors=1

Je ziet dat er duidelijk continuïteitsproblemen zijn bij de overgangen van de ene meetserie naar de andere. Trendlijn is in alle delen licht stijgend, in het begin wat minder en aan het eind wat meer, maar de gemiddelden verspringen bijzonder wild. Terecht dus dat daar een aanpassing op wordt losgelaten. Dit is de grafiek na aanpassing:
http://data.giss.nasa.gov/cgi-bin/gistemp/gistemp_station.py?id=633062600003&data_set=2&num_neighbors=1

WTF?!? De verspringingen zitten er nog steeds in (dus het totale gemiddelde en de totale trendlijn is nog steeds onbruikbaar), maar de algoritmes van NASA hebben wel even zonder reden de trend tussen 1880 en 1940 verdubbeld.

Volgens critici zit de database van GISS vol met dit soort dingen. Aanpassingen die bedoeld zijn om continuïteit te creëren en het UHI uit de data te filteren, leiden er toe dat het verleden onterecht afgekoeld wordt (daarmee de opwarming versterkend). Kwade tongen noemen het Orwelliaanse geschiedvervalsing. Apologisten noemen het niet-significante schoonheidsfoutjes. Ik heb willekeurig van ieder continent één station bekeken en zag bij praktisch allemaal continuïteitsproblemen, maar zo'n kunstmatige afkoeling van het verleden als in de Bilt heb ik verder alleen gezien bij stations die door critici als posterchild gebruikt worden. Moet je GISS adjusted vertrouwen? Ik weet het niet. Ik kan in m'n eentje gewoon niet beoordelen hoeveel van dit soort fouten er in de database zitten, en wat het gevolg is voor het geheel. Ik hoop dat ze zo snel mogelijk openheid geven over hoe en waar data wordt aangepast, wat het gevolg is voor de trend van de wereldtemperatuur in de 20e eeuw, en dat ze (in ieder geval naar buiten toe) eens een keer de schijn gaan wekken dit soort fouten serieus te nemen en te corrigeren, want dat doen ze op het moment niet.

Ik weet alleen dat er op veel plaatsen op de wereld lokaal temperaturen gemeten zijn die sinds de jaren 70 niet meer zijn voorgekomen, en dat de gevolgen voor mens en natuur dramatisch zijn. Zie bijvoorbeeld dit topic. Misschien kwam het vroeger vaker voor? In dat geval zou ik zeggen dat AGW inderdaad ook positieve kanten heeft. Of misschien leidt het globaal niet tot een bijzondere waarde vanwege aanpassingen van histroische data, met oceanen die niet in een maand tijd even afkoelen, met UHI vervuiling in de data, etc.
pi_57033266
quote:
Kwade tongen noemen het Orwelliaanse geschiedvervalsing. Apologisten noemen het niet-significante schoonheidsfoutjes.
Gelukkig zijn wij objectief, ligt de waarheid in het midden, en willen we gewoon de waarheid weten...
pi_57033411
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 22:56 schreef Swetsenegger het volgende:
Dat klopt inderdaad, maar onderzoek heeft aangetoond dat het een minderheid betrof:

pi_57033445
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 13:19 schreef 6liNes het volgende:

[..]

Dat klopt inderdaad, maar onderzoek heeft aangetoond dat het een minderheid betrof:

[ afbeelding ]
Als je dat zegt ben je een Global Warming Neuroot en trouwens, er is ook een website ergens die iets anders zegt.
pi_57033470
Maar on-topic, hè: Overal sneeuw. In Oost-Europa, in Zuid-Europa. In Bagdad, in Jeruzalem. En wat hebben wij al die jaren gehad? Absoluut niets. !
  donderdag 28 februari 2008 @ 13:23:54 #43
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_57033548
quote:

Goed punt. Er was laatst een item op televisie over de Great Lakes. Die stonden bijzonder laag de laatste jaren. Deze neerslag, of het nou sneeuw of regen is, was en is zeer welkom. En hoe 't kwam die lage stand? Ja daar zijn dus weer verschillende theorien over.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_57033770
Als je dat zegt ben je een Global Warming Neuroot en trouwens, er is ook een website ergens die iets anders zegt.
[/quote]

Leg uit, en waar is die website?
pi_57033875
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 13:30 schreef 6liNes het volgende:

Leg uit, en waar is die website?
[/quote]

Bijna recordhoeveelheid sneeuw Noordelijk halfrond
pi_57034050
Soms is het inderdaad handig om het hele topic te lezen alvorens een reactie te plaatsen.

We hebben volgens mij dezelfde reactie ge-link'ed
pi_57034810
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 13:13 schreef Monidique het volgende:
Gelukkig zijn wij objectief, ligt de waarheid in het midden, en willen we gewoon de waarheid weten...
Bespeur ik hier een hint van cynisme? Zo ja, jammer dat je niet inhoudelijk in gaat op de kwaliteit en aanpassing van data door GISS.

Zo niet, vergeef me dat ik je reactie verkeerd beoordeeld heb.
pi_57035016
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 14:10 schreef Ared het volgende:
Bespeur ik hier een hint van cynisme? Zo ja, jammer dat je niet inhoudelijk in gaat op de kwaliteit en aanpassing van data door GISS.
Een hint van cynisme? Het is puur cynisme! Ten eerste, ik kan er niet inhoudelijk op ingaan, omdat, ja, jij komt met: "hey, deze twee grafieken zijn verdacht, ik weet niet of het wat is, maar wie weet..." Tsja, kan ik weinig mee. Is ook niet erg belangrijk en zeker niet on-topic, ook niet in een heel brede zin.

Dus, nee, daar kan ik niets mee, maar wel met het volgende: "Kwade tongen noemen het Orwelliaanse geschiedvervalsing. Apologisten noemen het niet-significante schoonheidsfoutjes."

Dit heeft niets te maken met 'och, ik weet het niet, maar het is wel verdacht.' Het is simpel, dat moet meteen duidelijk zijn: Het is of Orwelliaanse geschiedvervalsing, nou ja, dat is natuurlijk niet goed, maar aan de andere kant heb je de apologisten, zij die het goedpraten, het bagatelliseren.

Zou het... misschien niet zo kunnen zijn... dat het gewoon "niet-significante schoonheidsfoutjes" zijn? Wel, als je dat beweert ben je natuurlijk een apologist. En laten we wel wezen, dat is een negatieve term.

Wij staan in het midden, precies waar de waarheid is. Er moet wel iets fout zijn. Waar rook is, is vuur. Nog wat van die clichés.

Dat heeft niets met waarheidbevinding te maken.
quote:
Zo niet, vergeef me dat ik je reactie verkeerd beoordeeld heb.
No problem.
pi_57035141
En voor volledige openheid van zaken (het is niet goed of slecht ofzo, maar het lijkt me wel zo eerlijk) moet ik erbij vermelden dat deze verdachtmakingen komen van de "sceptische" website Climate Audit.
pi_57035281
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 14:18 schreef Monidique het volgende:
Dus, nee, daar kan ik niets mee, maar wel met het volgende: "Kwade tongen noemen het Orwelliaanse geschiedvervalsing. Apologisten noemen het niet-significante schoonheidsfoutjes."

Dit heeft niets te maken met 'och, ik weet het niet, maar het is wel verdacht.' Het is simpel, dat moet meteen duidelijk zijn
Of middels een voorbeeld: De wintermaanden zijn kouder in de data, maar toch stijgt de temperatuur alsmaar, kwade tongen noemen het Orwelliaanse geschiedvervalsing. Apologisten menen dat dat een volledig natuurlijk verschijnsel is.

Het gaat niet om het voorbeeld van wintermaanden (want die is bar slecht, ), het gaat om de implicaties van jouw constructie. Het moge duidelijk zijn dat het een tamelijk gemaakt dilemma is.
pi_57035305
En het blijft off-topic.
pi_57036156
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 14:18 schreef Monidique het volgende:
Een hint van cynisme? Het is puur cynisme! Ten eerste, ik kan er niet inhoudelijk op ingaan, omdat, ja, jij komt met: "hey, deze twee grafieken zijn verdacht, ik weet niet of het wat is, maar wie weet..." Tsja, kan ik weinig mee. Is ook niet erg belangrijk en zeker niet on-topic, ook niet in een heel brede zin.
Niet belangrijk? Die grafieken zijn bewijs dat de algoritmes van GISS data bewerken op een manier die niet goed is! Of wou jij zeggen dat de aangepaste versie een realistisch beeld van het temperatuurverloop in Nederland in de 20e eeuw laat zien? Deze algoritmes beoordelen en bewerken alle data van alle meetstations, daar komt geen mens aan te pas. Hoe kun je vertrouwen in een database hebben, als je weet dat dit soort fouten er in zit, je niet weet waar ze door veroorzaakt worden en je niet weet hoe vaak de fout voorkomt?
quote:

Dit heeft niets te maken met 'och, ik weet het niet, maar het is wel verdacht.' Het is simpel, dat moet meteen duidelijk zijn: Het is of Orwelliaanse geschiedvervalsing, nou ja, dat is natuurlijk niet goed, maar aan de andere kant heb je de apologisten, zij die het goedpraten, het bagatelliseren.

Zou het... misschien niet zo kunnen zijn... dat het gewoon "niet-significante schoonheidsfoutjes" zijn? Wel, als je dat beweert ben je natuurlijk een apologist. En laten we wel wezen, dat is een negatieve term.
Sorry, het was niet mijn bedoeling om er een of/of van te maken, ik gaf de extremen aan. Natuurlijk kan het dat deze fouten maar in een heel klein percentage van de stations voorkomt, en dat ze dus onbetekenend zijn. Ik weet niet wat de waarheid is. Ik zou alleen verwachten dat de mensen die deze database beheren, als ze die kennis hebben, verklaren waar de fouten vandaan komen, hoe vaak ze voorkomen, wat het gevolg is voor de database als geheel en wat ze er aan gaan doen. En als ze die kennis niet hebben, dat ze dat dan ook toegeven en op zoek gaan naar die kennis. Helaas doen ze dat niet, maar wuiven ze de kritiek weg, en dat begrijp ik niet. Als je bona-fide wetenschapper bent, en iemand wijst je op fouten in je database en/of algoritmes, dan ga je die toch herstellen?

Overigens vindt ik zelf Orwelliaanse geschiedvervalsing ook te ver gaan hoor. Dat zou inhouden dat de programmeurs willens en wetens subroutines toevoegen die het verleden steeds iets kouden maken dan ze waren om het probleem van opwarming erger te laten lijken. James Hansen is wel een zeloot, maar dat hij zo ver zou gaan zou ik niet durven beweren.
pi_57036306
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 14:23 schreef Monidique het volgende:
En voor volledige openheid van zaken (het is niet goed of slecht ofzo, maar het lijkt me wel zo eerlijk) moet ik erbij vermelden dat deze verdachtmakingen komen van de "sceptische" website Climate Audit.
oh ja, dat is waar ook, de validiteit van een argument wordt bepaald door de bron

Voor de duidelijkheid: die twee grafieken zijn van GISS zelf, als er iets niet goed mee is, kun je Climate Audit daar de schuld niet van geven.
pi_57045111
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:14 schreef ItaloDancer het volgende:
Een warmer klimaat is zeespiegelstijging, meer natuurrampen, bosbranden, grotere kans op uitsterven van diersoorten, snellere verspreiding van meer ziekten (ook bv muggen)... nou ja je kent het rijtje wel...
quote:
Ook minder sterfte door griep
Hittegolven veroorzaken veel extra doden. Toch zijn de sterftecijfers in de winter altijd hoger dan in de zomer. Vooral in combinatie met een griepgolf leiden lage temperaturen tot meer sterfgevallen. Zo veroorzaakte een langdurige griepgolf in de winter van 2003/2004 hogere sterftecijfers. In de periode die op de griepgolf volgde, waren de cijfers lager dan gemiddeld. In 2005, 2006 en 2007 kwam griep verhoudingsgewijs minder vaak voor.
CBS

Een kouder klimaat betekent ook meer natuurrampen.
Deze winter b.v. in China
quote:
De ongebruikelijke koudegolf die sinds januari China teistert, heeft al aan 129 mensen het leven gekost. Vier personen zijn nog steeds vermist. Dat meldt de kracht Beijing News zondag op basis van cijfers van minister van civiele zaken Li Liguo.

Een vorige balans maakte gewag van 107 doden. Daarnaast moesten meer dan 1,7 miljoen mensen worden geëvacueerd na zware sneeuwval en als gevolg van de zwaarste koudegolf in 50 jaar. Door het slechte weer raakten ook 485.000 woningen beschadigd. De schade voor de economie wordt op 151,7 miljard yuan (meer dan 14 miljard euro) geraamd.
Het is maar hoe je het vergelijkt. Als het in Nederland 10 graden gaat vriezen, zal er geen mens doodvriezen. Als het in India 5 graden boven nul is, dan sterven er mensen aan onderkoeling.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 28 februari 2008 @ 21:38:26 #55
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_57045652
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 13:19 schreef 6liNes het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik heb nergens gezegd dat het een meerderheid betrof. Dat was de conclusie die Mondidingus trok. Maar die is nogal anaal gefixeerd als het op het klimaat aankomt. Zelfs in totaal irrelevante topics moet hij komen roepen dat het god..ver...domme warmer wordt
pi_57046034
quote:

Zie de openingspost:
quote:
Een deel van de grote temperatuurafwijkingen naar beneden in Azië kan bijna niet anders dan met die sneeuwlaag te maken hebben gehad. Sneeuw reflecteert veel meer zonnestraling dan het bruine landschap, dat ze er normaal in de wintermaanden zien (denk aan de gebruikelijke beelden uit het verwoestijnde Afghanistan, dat er deze winter grotendeels wit bij ligt). Een veel lagere dan gemiddelde temperatuur staat dan zo in de boeken. Mogelijk heeft de inactieve zon (we zitten in een zonnevlekkenminimum) ook een rol gespeeld.
De temperaturen in het het noordpoolgebied liggen in de winter rond de -40 graden. (Op de zuidpool zijn temperaturen van -30 graden heel normaal in de zomer. )
pi_57046334
aloa... structureel warmer of kouder is niet te vergelijken met zomer of winter.
Bij een hele warme zomer is het niet zo dat er een overstroming is, of dat er ineens diersoorten uitsterven.
  vrijdag 29 februari 2008 @ 00:22:33 #58
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_57050801
Even een gestolen plaatje van dat andere topic:

Records, ook in de VS

Ik zit zelf in Grand Rapids.
pi_57057253
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 21:38 schreef Swetsenegger het volgende:
Maar die is nogal anaal gefixeerd als het op het klimaat aankomt.
Ja, duidelijk. Jij komt met "Laten we niet vergeten dat er 40 jaar geleden nog gewaarschuwd werd voor global cooling!" en ik weerleg dat met een onderzoek. Althans, ik kom in ieder geval met een nuance. Want je weet, het wordt gebruikt als 'zie je wel, die wetenschappers zeggen dan weer dat en later weer dat, hoe betrouwbaar is dat.'
quote:
Zelfs in totaal irrelevante topics moet hij komen roepen dat het god..ver...domme warmer wordt
Waar zeg ik dat, Swetsenegger, waar zeg ik dat? . In dit topic? Kun je dat alsjeblieft citeren?

Maar ja, Swetsenegger komt in een topic over recordhoeveelheid sneeuw met een irrelevante en onjuiste opmerking, maar...

Monidique is de anaal gefixeerde global warming neuroot die *stampvoet* *stampvoet* moet komen roepen dat het god..ver...domme warmer wordt.

Wat laat jij je ongelóóflijk kennen, zeg, .
pi_57066386
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 21:59 schreef ItaloDancer het volgende:
aloa... structureel warmer of kouder is niet te vergelijken met zomer of winter.
Bij een hele warme zomer is het niet zo dat er een overstroming is, of dat er ineens diersoorten uitsterven.
Zomer en winter zullen er altijd blijven. Je kunt je afvragen waartoe een winter instaat is in een warmer klimaat. Is de winter van 2008 een eendagsvlieg of gaat iets dergelijks vaker voor komen in de toekomst.
pi_57066514
Vaker een koude winter? Of vaker een warme winter?
pi_57068249
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 18:48 schreef ItaloDancer het volgende:
Vaker een koude winter? Of vaker een warme winter?
Dat is de vraag.

Ik had deze winter totaal niet verwacht. Een recordhoeveelheid ijs gesmolten op de Noordpool (dan zou je een warme winter verwachten), maar dat is in rap tempo weer dichtgevroren.

Nu afwachten wat de zomer gaat doen.
  vrijdag 29 februari 2008 @ 20:04:58 #63
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_57068381
World's tallest snowwoman unveiled in Maine

BETHEL, Maine (AP) — The world's tallest snowman, which is actually a snowwoman, is being unveiled in the western Maine town of Bethel.

"Olympia," named for Maine Sen. Olympia Snowe, is said to be about 122 feet tall. That's 10 feet taller than "Angus, King of the Mountain," who has held the record as tallest snowman since 1999. He was named for Angus King, who was governor at the time.

Olympia's creators say she has eyelashes made from skis and bright red lips crafted from painted tires. She wears a giant pink hat and gets some bling from a snowflake pendant that's more than six feet in diameter. Her arms were created from pine trees.

pi_57068460
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 20:04 schreef popolon het volgende:
World's tallest snowwoman unveiled in Maine

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
pi_57068499
even een zoekplaatje

pi_57069694
ff offtopic: voor de nederlandse havens zal het toch wat zijn als je dwars over die Noordpool kan varen. Je bent zo in Japan en China...(lijkt me)...
pi_57076410
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 20:48 schreef 6liNes het volgende:
ff offtopic: voor de nederlandse havens zal het toch wat zijn als je dwars over die Noordpool kan varen. Je bent zo in Japan en China...(lijkt me)...
Dat zou dan voor een korte tijd het geval zijn (als het al elke zomer gebeurd.)
Ik heb ergens gelezen dat het zo'n 7000 km scheelt.

pi_57149216
FOXNews maakt het nog wat bonter... kijkers voorliegen mag dan wel hun core business zijn, maar toch blijft het onaangenaam om te lezen aangezien miljoenen Amerikanen dit voor waar gaan aannemen...
quote:
Global Warming: Is It Really a Crisis?

John McCain, Barack Obama, and Hillary Clinton all promise massive new regulations that will cost trillions of dollars to combat global warming. McCain says that it will be his first task if he wins the presidency. After consulting with Al Gore, Obama feels the problem is so imminent that it is not even really possible to wait until he becomes president.

Ironically, this political unanimity is occurring as global temperatures have been cooling dramatically over the last decade.

Global temperatures have now largely eliminated most of the one degree Celsius warming that had previously occurred over the last 100 years. Hundreds of climate scientists have warned that there is not significant man-made global warming.
Meer...
pi_57240024
Erg koude winter wereldwijd
quote:
De gemiddelde, wereldwijde wintertemperatuur was dit jaar erg laag. Vooral in Azië en Noord-Amerika was dit goed te merken aan de hoeveelheden sneeuw en de strenge vorst. West-Europa bleef grotendeels buiten schot.

Wereldwijde metingen tonen aan dat de afgelopen winter een gemiddelde temperatuur op aarde kende die aanzienlijk lager lag dan het gemiddelde van de afgelopen honderd jaar. Daarmee wordt mogelijk een scenario herhaald dat eerder is voorgekomen: tot 1978 daalde de temperatuur wereldwijd en waren sommige wetenschappers bevreesd voor een nieuwe ijstijd. In de afgelopen 30 jaar steeg de temperatuur daarentegen. Mogelijk gaan we nu weer terug naar een geleidelijk kouder wordende aarde.
Veel astronomen gaan daarvan uit op basis van de cycli in zonneactiviteit. Ook paleoklimatologen gaan er grotendeels vanuit dat een temperatuurdaling waarschijnlijker is dan een temperatuurstijging. Zij werken met gegevens uit het verleden in plaats van met modellen. Het IPCC (klimaatpanel van de V.N.) gaat juist uit van een temperatuursstijging.

Wereldwijde kou
Satellietopnames uit januari geven aan dat er op het noordelijk halfrond in de afgelopen 42 jaar nog nooit zoveel gebieden met een sneeuwpakket waren bedekt. Ook het zuidelijk halfrond vertoont opmerkelijke tekenen van afkoeling: uit satellietopnames blijkt dat het pakijs rondom Antarctica in januari nog nooit zo’n groot gebied had bedekt sinds de opnames in 1979 begonnen. De omvang van het ijs was maar liefst 30% groter dan het gemiddelde over de afgelopen 30 jaar.
weeronline
pi_57241243
quote:
Wereldwijde metingen tonen aan dat de afgelopen winter een gemiddelde temperatuur op aarde kende die aanzienlijk lager lag dan het gemiddelde van de afgelopen honderd jaar. Daarmee wordt mogelijk een scenario herhaald dat eerder is voorgekomen: tot 1978 daalde de temperatuur wereldwijd en waren sommige wetenschappers bevreesd voor een nieuwe ijstijd. In de afgelopen 30 jaar steeg de temperatuur daarentegen. Mogelijk gaan we nu weer terug naar een geleidelijk kouder wordende aarde.
Veel astronomen gaan daarvan uit op basis van de cycli in zonneactiviteit. Ook paleoklimatologen gaan er grotendeels vanuit dat een temperatuurdaling waarschijnlijker is dan een temperatuurstijging. Zij werken met gegevens uit het verleden in plaats van met modellen. Het IPCC (klimaatpanel van de V.N.) gaat juist uit van een temperatuursstijging.
Uhh? .
pi_57246862
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 12:50 schreef Monidique het volgende:

[..]

Uhh? .
Echt waar
pi_57282630
bij paleoclimatologie moet je wel opmerken dat ze met daling bedoelen in de komende X duizend jaar.

en ik ben ook wel benieuwd op welke meetgegevens ze onder het gemiddelde van 100 jaar baseren.
pi_57283284
Dat is niet duidelijk, want het staat niet in de originele bron.
pi_57283372
Jemig, het is een "scepticus", dat verklaart het wel een beetje...

De dingen die hij meent: "It is not possible to stop climate change, a natural phenomenon that has affected humanity through the ages. (...) The United Nations Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) has issued increasingly alarming conclusions about the climatic influences of human-produced carbon dioxide (CO2), a non-polluting gas that is essential to plant photosynthesis. (...) Consistent with this, and despite computer projections of temperature rises, there has been no net global warming since 1998. That the current temperature plateau follows a late 20th-century period of warming is consistent with the continuation today of natural multi-decadal or millennial climate cycling. (...) In stark contrast to the often repeated assertion that the science of climate change is "settled," significant new peer-reviewed research has cast even more doubt on the hypothesis of dangerous human-caused global warming."

Echt, .

Ik snap dat niet. Dan heb je een wetenschapper, per definitie al geen domme jongen lijkt mij, en dan komt-ie met zulke onzin. Waarom? Hoe?

[ Bericht 16% gewijzigd door Monidique op 10-03-2008 14:05:19 ]
pi_57284076
Omdat kimaatverandering een vlak is waar waanzinnig veel disciplines samenkomen, en waar wetenschappers vanuit hun eigen discipline het gevoel hebben dat er belangrijke details van het grote geheel niet kloppen. Zo heb je stapels biologen die er van overtuigd zijn dat je met jaarringen van bomen geen fatsoenlijke reconstructie van historische temperaturen kunt maken. Zo heb je biologen die proefondervindelijk hebben aangetoond dat planten sneller groeien en beter tegen extreme temperaturen kunnen als de CO2 in de lucht toeneemt. Astrofysici menen dat de invloed van de zon veel belangrijker is dan klimatologen aannemen. Entymologen en doctoren weten dat de malariamug tot halverwege de 20e eeuw gewoon in Europa en Noord-Amerika voorkwam, terwijl het toen kouder was dan nu.

Je kunt je afvragen of deze wetenschappers gewoon allemaal dom zijn, een alternatieve agenda hebben, een te beperkte blik hebben omdat ze alleen vanuit hun eigen discipline kijken, of dat ze juist hun eigen discipline beter begrijpen dan de klimatologen die van alles een beetje weten. Met andere woorden, misschien is het antwoord op je vraag wel: omdat zij iets weten wat jij niet weet.
pi_57284261
quote:
Met andere woorden, misschien is het antwoord op je vraag wel: omdat zij iets weten wat jij niet weet
Als dat zo is, dan zou hij dat misschien maar moeten delen met duizenden andere wetenschappers, zodat ze dat kunnen gebruiken, want aan een ingezonden brief met standaard "sceptische" argumenten heeft de wetenschappelijke wereld niet al te veel.
pi_57284595
Op zich ben ik het daarmee eens. Maar deze open brief was ook niet voor wetenschappers bedoeld.

Het probleem is dat politici zich over het algemeen niet met de inhoud van wetenschappelijke studies/argumenten bezig houden. En terecht! Daar zouden ze zich niet mee bezig moeten houden. Het IPCC is in theorie de organisatie die alle wetenschappelijke argumenten (voor en tegen) verzamelt en politici een samenvatting voor leken geeft. Maar wat doe je als wetenschapper als je het gevoel hebt dat het IPCC rapport geen recht doet aan de open vraagstukken die er in jouw discipline nog zijn? Een open brief met de boodschap dat er problemen zijn met het rapport is dan een aardig middel. Het idee is dat de politiek de schrijvers van het IPCC gaat vragen waar de feiten in de open brief vandaan komen, wat er waar van is, in welke mate er nog discussie of onzekerheid is, en waarom ze dat niet eerder verteld is.
pi_57285398
Toch even gaan zoeken. Ik dacht de daarin vermelde bron slechts op de plaatsjes sloeg (immers: Global Cooling: Amazing pictures of countries joining Britain in the big freeze), maar het blijkt dus dat het artikel van The Daily Mail gewoon vertaald is.

Nou goed, daarin staat dus: "In light of such similar news from so many places round the world, it may not seem surprising that U.S. satellite data for January shows the extent of snow cover in the northern hemisphere as reaching its highest level since 1966, 42 years ago - and that temperatures were lower than their average for the whole of the 20th century." en dat lijkt gebaseerd op "For the contiguous United States, the average temperature for January was 30.5°F (-0.8°C), which was 0.3°F (0.2°C) below the 20th century mean and ranked as the 49th coolest January on record, based on preliminary data."

Tsja. Je kunt zien dat dat nét iets warmer is dan andere januari's van de afgelopen paar jaar - in de Verenigde Staten. Het is niet echt boeiend.

Bekijken we ook nog even het mondiale plaatje: "During January 2008, there were above average temperatures across Europe, northern Asia, the eastern parts of the contiguous U.S, and most of Australia. According to the Bureau of Meteorology (BoM), Australia had its warmest January on record. Temperatures were 3-4°C (5-7°F) above average across large areas in Western and Central Australia. The January 2008 average temperature for the nation was 1.23°C (2.21°F) above the 1961-1990 mean, which exceeded the previous anomaly record of +1.16°C (+2.09°F) set in January 1999. Elsewhere, cooler-than-average conditions occurred in the Middle East, central Asia, southeast China, the western U.S., and western Alaska. The anomalously cool conditions over central Asia and southeast China were associated with the largest January snow cover extent on record for the Eurasian continent and for the Northern Hemisphere."

Oftewel: Yawn. Gebruikelijke onzin.
quote:
Wereldwijde metingen tonen aan dat de afgelopen winter een gemiddelde temperatuur op aarde kende die aanzienlijk lager lag dan het gemiddelde van de afgelopen honderd jaar.
En: "The January global land surface average was below the 20th century mean for the first time since 1982." en "Global - Land and Ocean - +0.18°C (+0.32°F)". (1961-1990).

-edit nummer zoveel-

Jammer dus dat KennisLink met deze onzin meegaat, zeker als ik het volgende lees: "Kennislink wordt in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) uitgevoerd door Stichting Nationaal Centrum voor Wetenschap en Technologie (NCWT). Kennislink maakt wetenschappelijke informatie toegankelijk voor een breed publiek. Vooral scholieren behoren tot de doelgroep."

[ Bericht 2% gewijzigd door Monidique op 10-03-2008 16:03:25 ]
pi_57286705
Sorry, ik snap het punt van je laatste post niet helemaal. Wereldwijde temperaturen boven land waren voor het eerst sinds 1982 weer beneden het gemiddelde van de 20e eeuw, en inclusief oceanen slechts marginaal boven de 1961-1990 normaal. Natuurlijk is dat geen bewijs dat global warming niet bestaat. Net zo min als een enkele orkaan bewijs is dat global warming wel bestaat. Is het opmerkelijk? Ach, het is wel verfrissend (no pun intended) om weer eens wat anders te horen dan "record warmte hier, record droogte daar". Om dat uit te buiten om aandacht te vragen voor je kritische standpunten is puur politiek en heeft inderdaad weinig met wetenschap te maken.
pi_57359954
Winter 2007 - 2008 was op mondiaalniveau de koudste sinds 2001

Noaa heeft vandaag bekend gemaakt dat winter 2007 - 2008 de koudste is sinds 2001. Toch was de winter nog 0.32C warmer dan het klimatologisch gemiddelde. Een van de oorzaken van de wat koudere winter is de redelijk sterke La Niña die sinds een aantal maanden aan de gang is. Ook de winter van 2001 was er sprake van een La Niña. Wat verder opviel was de recordhoge sneeuwbedekking in de maandjanuari. Dit werd mede veroorzaakt door de zware sneeuwstormen die China hebben getroffen. Mogelijk dat het te warme water van de Chinese zee hierbij een rol heeft gespeeld
De laatste weken is de sneeuwbedekking snel afgenomen en momenteel ligt de sneeuwbedekking al weer onder het langjarig gemiddelde.

vwk
pi_57361571
Koudste sinds 2001 maar liefst, nou nou
pi_57362042
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 21:50 schreef ItaloDancer het volgende:
Koudste sinds 2001 maar liefst, nou nou
Het is een begin....
pi_57381909
quote:

Precies.
pi_57382079
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:26 schreef Monidique het volgende:

[..]

By the way, het was één van de warmste jaren sinds men begonnen is met meten.
Afhankelijk van of je de correcties aan de meetapparatuur wel of niet meetelt.

Oftewel: volgens de meetapparatuur is het nu warmer of kouder dan de hele afgelopen eeuw, al naar gelang hoe je die waardes beoordeeld.

En, gezien al die wereldwijde rapporten van "extreme kou", lijkt het me eerder dat je de voorgaande, ongecorrigeerde resultaten moet wantrouwen.
pi_57382208
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 13:21 schreef Monidique het volgende:
Maar on-topic, hè: Overal sneeuw. In Oost-Europa, in Zuid-Europa. In Bagdad, in Jeruzalem. En wat hebben wij al die jaren gehad? Absoluut niets. !
Inderdaad! Ik wil ook schaatsen!

Maar, een veranderend klimaat wil niet zeggen dat het overal warmer of kouder word. Alleen maar dat het verandert.

Daarom heet het nu officieel ook "Global Climate Change", en niet meer "Global Warming".
pi_57382310
quote:
Op maandag 10 maart 2008 14:35 schreef Ared het volgende:
Omdat kimaatverandering een vlak is waar waanzinnig veel disciplines samenkomen, en waar wetenschappers vanuit hun eigen discipline het gevoel hebben dat er belangrijke details van het grote geheel niet kloppen. Zo heb je stapels biologen die er van overtuigd zijn dat je met jaarringen van bomen geen fatsoenlijke reconstructie van historische temperaturen kunt maken. Zo heb je biologen die proefondervindelijk hebben aangetoond dat planten sneller groeien en beter tegen extreme temperaturen kunnen als de CO2 in de lucht toeneemt. Astrofysici menen dat de invloed van de zon veel belangrijker is dan klimatologen aannemen. Entymologen en doctoren weten dat de malariamug tot halverwege de 20e eeuw gewoon in Europa en Noord-Amerika voorkwam, terwijl het toen kouder was dan nu.

Je kunt je afvragen of deze wetenschappers gewoon allemaal dom zijn, een alternatieve agenda hebben, een te beperkte blik hebben omdat ze alleen vanuit hun eigen discipline kijken, of dat ze juist hun eigen discipline beter begrijpen dan de klimatologen die van alles een beetje weten. Met andere woorden, misschien is het antwoord op je vraag wel: omdat zij iets weten wat jij niet weet.
Of misschien is het antwoord simpelweg dat ze het ook niet weten, maar toch wat moeten zeggen om hun salaris te verdedigen.
pi_57382336
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 19:47 schreef DiGuru het volgende:

[..]

Precies.
*zucht*

Ik weet niet wat je precies met deze reply wil, aangezien ik hier al een reactie op geschreven heb. Ga ik niet nog eens doen.
pi_57382430
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 20:05 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

*zucht*

Ik weet niet wat je precies met deze reply wil, aangezien ik hier al een reactie op geschreven heb. Ga ik niet nog eens doen.
Geeft niks. Jouw mening heeft evenveel waarde als de mijne.

Als je er een wetenschappelijke discussie over wilt opzetten ben ik van de partij, maar ik twijfel over de haalbaarheid van zoiets op dit forum.
pi_57382949
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 19:59 schreef DiGuru het volgende:

[..]

Daarom heet het nu officieel ook "Global Climate Change", en niet meer "Global Warming".
Global Warming bestaat niet meer?
pi_57383082
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 20:09 schreef DiGuru het volgende:

[..]

Geeft niks. Jouw mening heeft evenveel waarde als de mijne.

Als je er een wetenschappelijke discussie over wilt opzetten ben ik van de partij, maar ik twijfel over de haalbaarheid van zoiets op dit forum.
Dat is toch een apart statement, aangezien jij komt binnenvallen met wat loze kreten...
pi_57384633
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 20:33 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Dat is toch een apart statement, aangezien jij komt binnenvallen met wat loze kreten...
Nou, dat vind ik toch wel flink agressief.

Bedoel je daar mee, dat jij de waarheid in pacht hebt en mensen die het niet met je eens zijn eerst met jou moeten overleggen of ze die mening hier wel mogen ventileren?

Of dat de algemene consensus hier heilig is en mensen die het daar niet mee eens zijn toch wel verdomd goede argumenten moeten hebben als ze niet meteen afgeschoten willen worden?

Of gewoon dat je hier de vrede wilt bewaren als moderator, en daarom liever niet hebt dat mensen de discussie weer opvieren, wat weer flames en ongewenst gedrag oproept?

Ik ben helemaal voor een wetenschappelijke discussie.
pi_57385591
Agressief, kom op. Jij zegt dat je graag een wetenschappelijke discussie wilt opzetten, maar je twijfelt over de haalbaarheid daarvan op dit forum (en dus over het niveau hier). Dat vind ik vreemd, als je zelf wat willekeurige dingen quote, waarover al lang een breed een duidelijke reply op is. Reageer daar dan op.
Jij hebt de indruk dat hier geen behoorlijke discussie gevoerd kan worden, maar doet tegelijkertijd zelf ook geen enkele poging daartoe.

Ik zal nu nogmaals een reply geven op die post, ook al heb ik dat al weken geleden gedaan. Ik heb totaal niet de behoefte om overal maar te melden dat het toch echt warmer wordt. En al helemaal niet als het topic daar niet over gaat, zoals in de post van Swetsenegger wordt beweerd (en waar jij het mee eens bent). Het is juist zo dat in een topic over "recordhoeveelheid sneeuw" een artikel wordt geplaatst waarin beweerd wordt dat één koud jaar de gehele opwarming van de afgelopen eeuw teniet wordt gedaan. Dat is, logischerwijs, onmogelijk en is een nogal domme constatering. Dat het een kouder jaar is dan 2002, 2003, 2004, 2005 en 2006 neem ik zo aan. Dat zijn de feiten. Waarom zou ik daar een probleem mee hebben... Ik hoop dat er meer koude jaren volgen.

Maar ik moet er wel op wijzen dat er binnen de wetenschappelijke wereld geen verdeeldheid is over het bestaan van klimaatverandering, alleen wel over de toekomst daarvan en hoe dat al dan niet te voorkomen. Als mensen dan menen met één zin (bijvoorbeeld: de meetapparatuur klopt niet, dit is een verzinsel om geld uit de zak van de burger te kloppen, het is ergens in de wereld koud dus global warming is een fabel, etc.) die consensus onderuit te kunnen halen, dan vraag ik me toch af of daar ook argumenten voor gebruikt kunnen worden.
pi_57385656
Deal. Geef me even een half uurtje.
pi_57387240
Weer en klimaat

Wat is het verschil?

Weer is lokaal (kleinschalig) en kortstondig. Een momentopname. Zodra je daar lange termijn voorspellingen over wilt doen die betrekking hebben over een groter gebied wordt het klimaat genoemd.

Het specifieke klimaat is dus een benoeming van een gemiddelde waarde.

Historie

Toen de aarde net gevormd was, bestond de atmosfeer voornamelijk uit CO2 en waterdamp, voornamelijk omdat die moleculen de hoogste bindingsenergie hebben van de massaal aanwezige, gasvormige bestanddelen van de aarde. Er was er geen vrije zuurstof en het was overal erg heet. Het CO2 in de lucht en de radioactieve kern hielpen de zon mee om de aarde zeer heet te houden.

Er waren veel aktieve vulkanen en er was continu ook een heleboel zwavelzuur en stof in de lucht. Het stof hielp mee om de temperatuur te verlagen door het zonlicht te reflecteren, en het zwavelzuur hielp om de grond te eroderen.

Na vele miljoenen jaren was de aarde voldoende afgekoeld zodat er zich wolken konden vormen en het kon regenen. Nog een heleboel miljoen jaren later was daardoor de aarde zover afgekoeld dat er zich plassen water konden vormen.

In deze plassen evolueerde leven. En na weer vele miljoenen jaren kwamen daar cellen uit voort die met zonlicht CO2 konden omzetten in zuurstof en koolstof. Dat laatste gebruikten ze om verder te evolueren tot grotere, stevigere en complexere cellen, en daarna tot meercellige organismen. Ook dat duurde natuurlijk heel erg lang.

Deze planten begonnen steeds meer CO2 om te zetten en zuurstof vrij te maken. Totdat er genoeg zuurstof in het water zat om organismen mogelijk te maken die zuurstof en planten gebruikten om te leven en groeien. Dieren.

Maar, de planten wonnen de strijd, simpelweg door zich sneller te reproduceren dan de dieren ze op konden eten. En ondertussen maakten ze natuurlijk steeds meer zuurstof vrij.

Uiteindelijk koelde de aarde zover af en was er zoveel vrije zuurstof in de lucht aanwezig, dat planten en dieren zich ook op het land konden vestigen.

De planten overwoekerden vrijwel de hele aarde en koelden het af door zonlicht te absorberen, CO2 af te breken en waterdamp te creeren. Die waterdamp absorbeert zonnestraling, maar vormt wolken die het zonlicht reflecteren en de aarde afkoelen door regen.

En als er te veel wolken zijn krijgen de planten onvoldoende zonlicht om te groeien, waardoor de hoeveelheid waterdamp en wolken afneemt. Waardoor de planten weer harder groeien en meer waterdamp produceren. Evenwicht door terugkoppeling.

Nog veel later werd het zo koud door de aanhoudende vulkaanuitbarstingen, dat de aarde voor een steeds groter deel bedekt raakte met ijs. Dat ijs reflecteert ook veel zonnestraling, waardoor het steeds kouder werdt. Een volledige bevriezing lag er aan te komen.

Echter, door al dat ijs nam uiteindelijk de hoeveelheid waterdamp weer toe door sublimatie, in een periode dat er weinig vulkaanuitbarstingen (en dus stof in de lucht) waren. Waardoor het langzaam weer warmer werdt en de planten rond de evenaar zich flink konden uitbreiden, waardoor het ook weer warmer werdt.

Sindsdien is het geologische klimaat altijd Glacial (ijstijd) of Inter-glacial (tussen twee ijdtijden) geweest. We zitten nu natuurlijk al een tijdje tussen twee ijstijden.

Invloed

Wat heeft er nu allemaal invloed op de globale temperatuur?

1. De afstand van de aarde tot de zon. Maar die is vrij constant.
2. De hoeveelheid straling die de zon produceert.
3. De hoeveelheid waterdamp (en dus ook wolken) in de atmosfeer.
4. De hoeveelheid reflecterend ijs.

Alle andere dingen hebben slechts een hele kleine invloed op de temperatuur. CO2 staat niet eens in de top 10.

En daar het belangrijkste regelmechanisme het water is, bevroren voor reflectie, vloeibaar voor plantgroei, gasvormig voor warmte absorbtie en als wolken voor reflectie, is het erg zinnig om eerst te bekijken wat dat water nu doet.

Evenwicht

Dus, hoe werkt dat nu eigenlijk, die temperatuurhuishouding door al dat water? Dat is een hele goede vraag!

We weten het wel ongeveer, maar om nu te zeggen dat we daar nu ook duidelijke (en vooral absolute) waardes aan kunnen hangen...

De onzekerheid is al gauw groter dan de berekende verandering.

Verstoring

Dus, hebben we nu het evenwicht verstoord?

Hm, dat is een goede vraag. Het zou om te beginnen wel heel makkelijk zijn, als we ook wisten hoe dat verwachtte klimatologische evenwicht zich uit in het weer van jaar op jaar. En wat de normale afwijkingen zijn.

Weet jij het?

[ Bericht 0% gewijzigd door DiGuru op 14-03-2008 23:39:01 ]
pi_57387357
Dubbel.
pi_57395403
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 22:16 schreef ItaloDancer het volgende:
Dat het een kouder jaar is dan 2002, 2003, 2004, 2005 en 2006 neem ik zo aan. Dat zijn de feiten.
De winter wellicht, maar het jaar niet: "Meanwhile, the global surface temperature for 2007 is expected to be fifth warmest since records began in 1880."
pi_57398807
Ja klopt ik haal dingen door elkaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')