Klopt ja. Aan het ijs kun je duidelijk de invloed van de golfstroom zien.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 22:22 schreef IHVK het volgende:
Dat is toch gewoon de golfstroom op zijn best, als je zo dat plaatje bekijkt?
interessant stukje.quote:
Mede door toedoen van de griep, wat zich het meest in de winter openbaart.quote:Cold is more damaging than heat.
Fijn dat die bewering "Cold is more damaging than heat" ook wordt gestaafd met argumenten... en hoe koud, hoe warm. Is dit voor de mens, of voor de natuur? Directe gevolgen of indirecte gevolgen? ... (Ik weet het antwoord al)quote:Op woensdag 27 februari 2008 22:20 schreef aloa het volgende:
[..]
Mede door toedoen van de griep, wat zich het meest in de winter openbaart.
eh, als het gemiddeld 1,2 graden warmer was geworden en nu 1,2 graden kouder is NU de gemiddelde temperatuurstijging toch teniet gedaan. Daarnaast is het niet bedoeld als propaganda van non-believers ofzo, gewoon een feitelijk stukje wat precies past in wat ook in dit topic geconstateerd was. Het is best koud geweest en dat lijkt een trendbreuk te zijn.quote:Op woensdag 27 februari 2008 22:48 schreef ItaloDancer het volgende:
Beetje kort door de bocht allemaal...
Als ik dat grafiekje bekijk, was het in 1995 en 1996 ongeveer ook zo koud als nu...
En de temperatuur van de laatste twaalf maanden wordt afgezet tegen de gemiddelde temperatuursstijging van de laatste honderd jaar om tot de conclusie te komen dat dit jaar in één keer de gemiddelde temperatuursstijging van de laatste honderd jaar teniet doet?Volgens mij moeten we dan nog honderd jaar deze zelfde temperaturen behalen maar goed...
Zolang er weinig extremen zijn is gemiddeld 21 graden erg prettig.... Zie de canarische eilanden. Daar noemen ze het eeuwige lente.quote:Volgens mij moeten we dan nog honderd jaar deze zelfde temperaturen behalen maar goed...
Ook wordt er nog en passant gesteld dat "Humans -- and most of the crops and animals we depend on -- prefer a temperature closer to 70." 70 F = dikke 21 C. Gemiddeld?? Nee dank je
Historisch gezien is koude inderdaad schadelijker dan warmte.quote:Fijn dat die bewering "Cold is more damaging than heat" ook wordt gestaafd met argumenten... en hoe koud, hoe warm. Is dit voor de mens, of voor de natuur? Directe gevolgen of indirecte gevolgen? ... (Ik weet het antwoord al)
quote:Op woensdag 27 februari 2008 22:56 schreef Swetsenegger het volgende:
Laten we niet vergeten dat er 40 jaar geleden nog gewaarschuwd werd voor global cooling!
http://www.usatoday.com/w(...)global-cooling_N.htmquote:The supposed "global cooling" consensus among scientists in the 1970s — frequently offered by global-warming skeptics as proof that climatologists can't make up their minds — is a myth, according to a survey of the scientific literature of the era.
The '70s was an unusually cold decade. Newsweek, Time, The New York Times and National Geographic published articles at the time speculating on the causes of the unusual cold and about the possibility of a new ice age.
But Thomas Peterson of the National Climatic Data Center surveyed dozens of peer-reviewed scientific articles from 1965 to 1979 and found that only seven supported global cooling, while 44 predicted warming. Peterson says 20 others were neutral in their assessments of climate trends.
The study reports, "There was no scientific consensus in the 1970s that the Earth was headed into an imminent ice age.
"A review of the literature suggests that, to the contrary, greenhouse warming even then dominated scientists' thinking about the most important forces shaping Earth's climate on human time scales."
Ja, ondertussen weten we wel dat er voor elk artikel een tegen artikel te vinden is. Ik geef alleen aan hoe snel opinies kunnen veranderenquote:Op woensdag 27 februari 2008 23:02 schreef Monidique het volgende:
[..]
[..]
http://www.usatoday.com/w(...)global-cooling_N.htm
quote:One of the sources of this idea may have been a 1971 paper by Stephen Schneider, then a climate researcher at NASA's Goddard Space Flight Center in Maryland, US. Schneider's paper suggested that the cooling effect of dirty air could outweigh the warming effect of carbon dioxide, potentially leading to an ice age if aerosol pollution quadrupled.
This scenario was seen as plausible by many other scientists, as at the time the planet had been cooling (see Global temperatures fell between 1940 and 1980). Furthermore, it had also become clear that the interglacial period we are in was lasting an unusually long time (see Record ice core gives fair forecast).
Over 100 jaar is het gemiddeld 1,2 graden warmer geworden en gedurende één jaar is het 1,2 graden kouder en dan staat dat gemiddelde weer op nul?quote:Op woensdag 27 februari 2008 22:54 schreef Swetsenegger het volgende:
eh, als het gemiddeld 1,2 graden warmer was geworden en nu 1,2 graden kouder is NU de gemiddelde temperatuurstijging toch teniet gedaan. Daarnaast is het niet bedoeld als propaganda van non-believers ofzo, gewoon een feitelijk stukje wat precies past in wat ook in dit topic geconstateerd was. Het is best koud geweest en dat lijkt een trendbreuk te zijn.
21 graden gemiddeld noemen we in Nederland toch hoogzomer... geen lente... (is dag en nacht he).quote:Zolang er weinig extremen zijn is gemiddeld 21 graden erg prettig.... Zie de canarische eilanden. Daar noemen ze het eeuwige lente.
Je zegt precies hetzelfde als het artikel maar nog steeds zonder onderbouwing...quote:Historisch gezien is koude inderdaad schadelijker dan warmte.
Het maakt mij niet uit of het een koud jaar is of niet. Of wel, ik vind het fijn dat het een koud jaar is. Hopelijk zet dit zich door in de komende jaren tot een trend. Maar ik vrees ervoor.quote:Op woensdag 27 februari 2008 23:13 schreef Swetsenegger het volgende:
Waarom moeten al die global warming neuroten direct komen posten dat het *stampvoet* wél *stampvoet* warmer word? Zelfs als dat totaal irrelevant is voor het topic?
Het was een koud jaar.... leg je er bij neer.
Nee, het is een onderzoek, met als conclusie dat in de populaire media er geen consensus was over "global cooling" (dimming vooral, te wijten aan bepaalde deeltjes in de lucht, waarvan de hoeveelheid verminderd is en het effect minder gebleken dan mogelijk werd geacht) en dat de wetenschappelijke wereld al helemaal niet dacht dat er sprake zou zijn van global cooling (daarnaast is er in de loop der tijd geen sprake geweest van veranderende opinies, maar van weet niet tot we weten niet genoeg tot mogelijk tot waarschijnlijk tot zeer waarschijnlijk en niet cooling naar warming en weer van cooling en nu weer warming):quote:Op woensdag 27 februari 2008 23:12 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja, ondertussen weten we wel dat er voor elk artikel een tegen artikel te vinden is. Ik geef alleen aan hoe snel opinies kunnen veranderen
quote:But Thomas Peterson of the National Climatic Data Center surveyed dozens of peer-reviewed scientific articles from 1965 to 1979 and found that only seven supported global cooling, while 44 predicted warming. Peterson says 20 others were neutral in their assessments of climate trends.
The study reports, "There was no scientific consensus in the 1970s that the Earth was headed into an imminent ice age.
"A review of the literature suggests that, to the contrary, greenhouse warming even then dominated scientists' thinking about the most important forces shaping Earth's climate on human time scales."
(...)
Just as it's hard for people today to think much about global warming in the dead of winter, it was also hard for the public – and the media – to focus on a warming world, while at the same time enduring some of the coldest winters on record.
However, as Peterson notes in the paper, "even cursory review of the news media coverage of the issue reveals that, just as there was no consensus at the time among scientists, so was there also no consensus among journalists."
Ze zeggen alleen dat het 1, graden warmer was en dit jaar 1,2 graden kouder. Natuurlijk wordt niet het langjarig gemiddelde genoemd.quote:Op woensdag 27 februari 2008 23:14 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Over 100 jaar is het gemiddeld 1,2 graden warmer geworden en gedurende één jaar is het 1,2 graden kouder en dan staat dat gemiddelde weer op nul?
[..]
Je en... wat zegt dat over de aangenaamheid van de temperatuur. 21 graden gemiddeld zonder extremen is erg prettig. Gaan we nu twijfelen aan het comfort van een bepaalde temperatuur?quote:21 graden gemiddeld noemen we in Nederland toch hoogzomer... geen lente... (is dag en nacht he).
[..]
Nou, zoals je in mijn volgende linkjes kon lezen nam eind jaren 70 de opbrengst van de west europese akkers sterk af door koude. Het lijkt me ook geen rakettechnologie hoor dat plantjes gemiddeld beter gedijen in een warmer klimaat.quote:Je zegt precies hetzelfde als het artikel maar nog steeds zonder onderbouwing...
Wat is historisch gezien? Over de laatste 1000 jaar? Ja dan geloof ik wel dat "koude" schadelijker is dan "warmte", want we hebben in de Westerse wereld geen extreme hitte gekend.
Nou waar is JOUW Onderbouwing? voorlopig wordt het al tien jaar warmer en gaan we niet met bosjes dood.quote:Een warmer klimaat is zeespiegelstijging, meer natuurrampen, bosbranden, grotere kans op uitsterven van diersoorten, snellere verspreiding van meer ziekten (ook bv muggen)... nou ja je kent het rijtje wel...
Tja, en ik plaatste een stuk waaruit bleek dat dat wel zo was. Wie heeft er nu gelijk hequote:Op woensdag 27 februari 2008 23:17 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee, het is een onderzoek, met als conclusie dat in de populaire media er geen consensus was over "global cooling" (dimming vooral, te wijten aan bepaalde deeltjes in de lucht, waarvan de hoeveelheid verminderd is en het effect minder gebleken dan mogelijk werd geacht) en dat de wetenschappelijke wereld al helemaal niet dacht dat er sprake zou zijn van global cooling (daarnaast is er in de loop der tijd geen sprake geweest van veranderende opinies, maar van weet niet tot we weten niet genoeg tot mogelijk tot waarschijnlijk tot zeer waarschijnlijk en niet cooling naar warming en weer van cooling en nu weer warming):
[..]
quote:This scenario was seen as plausible by many other scientists, as at the time the planet had been cooling
O, oké,quote:Op woensdag 27 februari 2008 23:21 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Tja, en ik plaatste een stuk waaruit bleek dat dat wel zo was. Wie heeft er nu gelijk he
[..]
Tja, jouw niveau he "IK plaats een stukje en dat is wél waar"quote:
quote:Op woensdag 27 februari 2008 23:13 schreef Swetsenegger het volgende:
Waarom moeten al die global warming neuroten direct komen posten dat het *stampvoet* wél *stampvoet* warmer word? Zelfs als dat totaal irrelevant is voor het topic?
By the way, het was één van de warmste jaren sinds men begonnen is met meten.quote:Op woensdag 27 februari 2008 23:13 schreef Swetsenegger het volgende:
Wanneer was het 1,2 graden warmer?quote:Op woensdag 27 februari 2008 23:20 schreef Swetsenegger het volgende:
Ze zeggen alleen dat het 1, graden warmer was en dit jaar 1,2 graden kouder. Natuurlijk wordt niet het langjarig gemiddelde genoemd.
Een toename van de gemiddelde temperatuur op aarde met 9 graden... mwah nee inderdaad ik denk dat het belangrijkste gevolg daarvan toch met name een lekker barbecueweertje zal zijn...quote:Je en... wat zegt dat over de aangenaamheid van de temperatuur. 21 graden gemiddeld zonder extremen is erg prettig. Gaan we nu twijfelen aan het comfort van een bepaalde temperatuur?
Gebieden zoals Noord-Europa zullen een grotere oogst krijgen (mits ze goed inspelen op de ontwikkelingen maar dat nemen we maar even aan); gebieden rond de evenaar worden van een temperatuursstijging alleen maar droger (tot verwoestijning aan toe) en daar zullen de oogsten teruglopen. Niet geheel toevallig zijn dat ook de gebieden waar de kleine boeren al nauwelijks aan een redelijk inkomen kunnen komen.quote:Nou, zoals je in mijn volgende linkjes kon lezen nam eind jaren 70 de opbrengst van de west europese akkers sterk af door koude. Het lijkt me ook geen rakettechnologie hoor dat plantjes gemiddeld beter gedijen in een warmer klimaat.
Ik kan wel een heel verhaal houden, maar dat zou een vreemde vorm van discussie zijn. Persoon A begint iets te beweren, zonder te onderbouwen, maar persoon B moet vervolgens wel zijn tegenspraak uitgebreid onderbouwen... beetje tijdverspilling in dit gevalquote:Nou waar is JOUW Onderbouwing? voorlopig wordt het al tien jaar warmer en gaan we niet met bosjes dood.
Maar dan echt op het strand van de Veluwe, want de temperatuur op de noordpool (zuidpool weet ik niet zeker) stijgt een aantal malen sneller dan het gemiddelde.quote:Op woensdag 27 februari 2008 23:37 schreef ItaloDancer het volgende:
Een toename van de gemiddelde temperatuur op aarde met 9 graden... mwah nee inderdaad ik denk dat het belangrijkste gevolg daarvan toch met name een lekker barbecueweertje zal zijn...
Dat is niet het enige wat die website zegt: "The total amount of cooling ranges from 0.65C up to 0.75C -- a value large enough to wipe out nearly all the warming recorded over the past 100 years." Oftewel, een koude januari van 2008 is bijna genoeg om all the warming recorded over the past 100 years te vernietigen, teniet te doen. "All in one year's time"!quote:Op woensdag 27 februari 2008 23:20 schreef Swetsenegger het volgende:
[Over 100 jaar is het gemiddeld 1,2 graden warmer geworden en gedurende één jaar is het 1,2 graden kouder en dan staat dat gemiddelde weer op nul?]
Ze zeggen alleen dat het 1, graden warmer was en dit jaar 1,2 graden kouder.
Das niet waar Popo.., het is een complot van de illuminati om global warming te verbergen.quote:Op woensdag 27 februari 2008 23:55 schreef popolon het volgende:
Een record, zo kun je het wel noemen ja, ik zit nog ingegraven. In Michigan is er sinds jaren niet zoveel sneeuw gevallen.
Maar globaal gezien is het blijkbaar een koud jaar geweestquote:Oh en Swets, +3 's nachts is niet koud, da's vrij warm zelfs.
Nee: "The previous year was the planet's second-warmest in a century, fulfilling predictions and pointing at even warmer years to come, say scientists from NASA's Goddard Institute for Space Studies."quote:Op donderdag 28 februari 2008 08:09 schreef Swetsenegger het volgende:
Maar globaal gezien is het blijkbaar een koud jaar geweest
We willen hier wel wat van je lenen, anders,quote:Op woensdag 27 februari 2008 23:55 schreef popolon het volgende:
Een record, zo kun je het wel noemen ja, ik zit nog ingegraven. In Michigan is er sinds jaren niet zoveel sneeuw gevallen.
van de smeltende noordpool stijgt het niveau van de zeespiegel niet. Ijs op de noordpool drijft, en smeltend drijfijs doet niets met de waterspiegel.quote:Op woensdag 27 februari 2008 23:47 schreef Monidique het volgende:
Maar dan echt op het strand van de Veluwe, want de temperatuur op de noordpool (zuidpool weet ik niet zeker) stijgt een aantal malen sneller dan het gemiddelde.
Klopt, er ligt alleen wel wat meer: Groenland, Canada en Siberië. IJs en sneeuw en gletsjers. Die smelten dan wel, wat niet genoeg zal zijn om de zee tot de Veluwe te laten komen (denk ik), maar als de aarde gemiddeld negen graden warmer is, dan is de Zuidpool geheid ook grotendeels gesmolten. Daarnaast zorgt het verdwijnende ijs, zelfs op zee, ervoor dat er meer warmte wordt vastgehouden.quote:Op donderdag 28 februari 2008 11:13 schreef Ared het volgende:
van de smeltende noordpool stijgt het niveau van de zeespiegel niet. Ijs op de noordpool drijft, en smeltend drijfijs doet niets met de waterspiegel.
helemaal mee eens, maar van over de hele wereld komen ook berichten over record koude temperaturen, Afghanistan, Irak, Zuid-China, en halverwege vorig jaar van het zuidelijk halfrond ook van Australië en Zuid-Amerika. Vanaf hier in Nederland/West-Europa gezien zou je het niet zeggen, maar de wereld heeft echt een koude winter gehad.quote:Op donderdag 28 februari 2008 10:56 schreef Montov het volgende:
Trouwens, he, als ik ook even een nuance mag aanbrengen, of beter gezegd een verduidelijking van een hardnekkig misverstand, en, wat zou ik ook alweer zeggen?
Oh ja: meer sneeuw betekent meer neerslag, niet noodzakelijkerwijs meer kou. Die twee zaken moet je niet met elkaar verwarren, ondanks dat sneeuw alleen kan vallen wanneer het koud is. Meer sneeuw in poolgebied kan nog steeds betekenen dat de temperatuur is gestegen van -20 naar -10.
Niet om iemand nu persoonlijk aan te spreken hoor! Gebruikte namen in mijn verhaal zijn fictief en gelijkenissen met bestaande personen berusten op louter toeval, ondaks dat ik geen namen heb genoemd.
Canada en Siberië hebben geen ijskappen die tot een significante stijging van de zeespiegel zouden leiden als ze zouden smelten. Groenland wel inderdaad. Als die volledig zou smelten zou het de zeewaterspiegel met 7 meter stijgen. Wetenschappers hebben ontdekt dat tijdens het vorige intergalciaal (toen de temperaturen 5 graden hoger waren dan nu) de gletsjers niet volledig zijn weggesmolten.quote:Op donderdag 28 februari 2008 11:16 schreef Monidique het volgende:
Klopt, er ligt alleen wel wat meer: Groenland, Canada en Siberië. IJs en sneeuw en gletsjers. Die smelten dan wel, wat niet genoeg zal zijn om de zee tot de Veluwe te laten komen (denk ik), maar als de aarde gemiddeld negen graden warmer is, dan is de Zuidpool geheid ook grotendeels gesmolten. Daarnaast zorgt het verdwijnende ijs, zelfs op zee, ervoor dat er meer warmte wordt vastgehouden.
Regionaal of mondiaal? Hoe dan ook, nogmaals, wederom, het gaat over een mondiale stijging van negen graden, dus, ik zeg maar wat, minstens vijftien graden op de noordpool.quote:Op donderdag 28 februari 2008 11:39 schreef Ared het volgende:
(toen de temperaturen 5 graden hoger waren dan nu)
hier is een grafiek van de Bilt volgens GISS voor aanpassingen:quote:
Gelukkig zijn wij objectief, ligt de waarheid in het midden, en willen we gewoon de waarheid weten...quote:Kwade tongen noemen het Orwelliaanse geschiedvervalsing. Apologisten noemen het niet-significante schoonheidsfoutjes.
Dat klopt inderdaad, maar onderzoek heeft aangetoond dat het een minderheid betrof:quote:Op woensdag 27 februari 2008 22:56 schreef Swetsenegger het volgende:
Laten we niet vergeten dat er 40 jaar geleden nog gewaarschuwd werd voor global cooling!
Als je dat zegt ben je een Global Warming Neuroot en trouwens, er is ook een website ergens die iets anders zegt.quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:19 schreef 6liNes het volgende:
[..]
Dat klopt inderdaad, maar onderzoek heeft aangetoond dat het een minderheid betrof:
[ afbeelding ]
Goed punt. Er was laatst een item op televisie over de Great Lakes. Die stonden bijzonder laag de laatste jaren. Deze neerslag, of het nou sneeuw of regen is, was en is zeer welkom. En hoe 't kwam die lage stand? Ja daar zijn dus weer verschillende theorien over.quote:Op donderdag 28 februari 2008 10:56 schreef Montov het volgende:
Trouwens, he, als ik ook even een nuance mag aanbrengen, of beter gezegd een verduidelijking van een hardnekkig misverstand, en, wat zou ik ook alweer zeggen?
Oh ja: meer sneeuw betekent meer neerslag, niet noodzakelijkerwijs meer kou. Die twee zaken moet je niet met elkaar verwarren, ondanks dat sneeuw alleen kan vallen wanneer het koud is. Meer sneeuw in poolgebied kan nog steeds betekenen dat de temperatuur is gestegen van -20 naar -10.
Niet om iemand nu persoonlijk aan te spreken hoor! Gebruikte namen in mijn verhaal zijn fictief en gelijkenissen met bestaande personen berusten op louter toeval, ondaks dat ik geen namen heb genoemd.
quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:30 schreef 6liNes het volgende:
Als je dat zegt ben je een Global Warming Neuroot en trouwens, er is ook een website ergens die iets anders zegt.
Bespeur ik hier een hint van cynisme? Zo ja, jammer dat je niet inhoudelijk in gaat op de kwaliteit en aanpassing van data door GISS.quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:13 schreef Monidique het volgende:
Gelukkig zijn wij objectief, ligt de waarheid in het midden, en willen we gewoon de waarheid weten...
Een hint van cynisme? Het is puur cynisme! Ten eerste, ik kan er niet inhoudelijk op ingaan, omdat, ja, jij komt met: "hey, deze twee grafieken zijn verdacht, ik weet niet of het wat is, maar wie weet..." Tsja, kan ik weinig mee. Is ook niet erg belangrijk en zeker niet on-topic, ook niet in een heel brede zin.quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:10 schreef Ared het volgende:
Bespeur ik hier een hint van cynisme? Zo ja, jammer dat je niet inhoudelijk in gaat op de kwaliteit en aanpassing van data door GISS.
No problem.quote:Zo niet, vergeef me dat ik je reactie verkeerd beoordeeld heb.
Of middels een voorbeeld: De wintermaanden zijn kouder in de data, maar toch stijgt de temperatuur alsmaar, kwade tongen noemen het Orwelliaanse geschiedvervalsing. Apologisten menen dat dat een volledig natuurlijk verschijnsel is.quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:18 schreef Monidique het volgende:
Dus, nee, daar kan ik niets mee, maar wel met het volgende: "Kwade tongen noemen het Orwelliaanse geschiedvervalsing. Apologisten noemen het niet-significante schoonheidsfoutjes."
Dit heeft niets te maken met 'och, ik weet het niet, maar het is wel verdacht.' Het is simpel, dat moet meteen duidelijk zijn
Niet belangrijk? Die grafieken zijn bewijs dat de algoritmes van GISS data bewerken op een manier die niet goed is! Of wou jij zeggen dat de aangepaste versie een realistisch beeld van het temperatuurverloop in Nederland in de 20e eeuw laat zien? Deze algoritmes beoordelen en bewerken alle data van alle meetstations, daar komt geen mens aan te pas. Hoe kun je vertrouwen in een database hebben, als je weet dat dit soort fouten er in zit, je niet weet waar ze door veroorzaakt worden en je niet weet hoe vaak de fout voorkomt?quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:18 schreef Monidique het volgende:
Een hint van cynisme? Het is puur cynisme! Ten eerste, ik kan er niet inhoudelijk op ingaan, omdat, ja, jij komt met: "hey, deze twee grafieken zijn verdacht, ik weet niet of het wat is, maar wie weet..." Tsja, kan ik weinig mee. Is ook niet erg belangrijk en zeker niet on-topic, ook niet in een heel brede zin.
Sorry, het was niet mijn bedoeling om er een of/of van te maken, ik gaf de extremen aan. Natuurlijk kan het dat deze fouten maar in een heel klein percentage van de stations voorkomt, en dat ze dus onbetekenend zijn. Ik weet niet wat de waarheid is. Ik zou alleen verwachten dat de mensen die deze database beheren, als ze die kennis hebben, verklaren waar de fouten vandaan komen, hoe vaak ze voorkomen, wat het gevolg is voor de database als geheel en wat ze er aan gaan doen. En als ze die kennis niet hebben, dat ze dat dan ook toegeven en op zoek gaan naar die kennis. Helaas doen ze dat niet, maar wuiven ze de kritiek weg, en dat begrijp ik niet. Als je bona-fide wetenschapper bent, en iemand wijst je op fouten in je database en/of algoritmes, dan ga je die toch herstellen?quote:Dus, nee, daar kan ik niets mee, maar wel met het volgende: "Kwade tongen noemen het Orwelliaanse geschiedvervalsing. Apologisten noemen het niet-significante schoonheidsfoutjes."
Dit heeft niets te maken met 'och, ik weet het niet, maar het is wel verdacht.' Het is simpel, dat moet meteen duidelijk zijn: Het is of Orwelliaanse geschiedvervalsing, nou ja, dat is natuurlijk niet goed, maar aan de andere kant heb je de apologisten, zij die het goedpraten, het bagatelliseren.
Zou het... misschien niet zo kunnen zijn... dat het gewoon "niet-significante schoonheidsfoutjes" zijn? Wel, als je dat beweert ben je natuurlijk een apologist. En laten we wel wezen, dat is een negatieve term.
oh ja, dat is waar ook, de validiteit van een argument wordt bepaald door de bronquote:Op donderdag 28 februari 2008 14:23 schreef Monidique het volgende:
En voor volledige openheid van zaken (het is niet goed of slecht ofzo, maar het lijkt me wel zo eerlijk) moet ik erbij vermelden dat deze verdachtmakingen komen van de "sceptische" website Climate Audit.
quote:Op woensdag 27 februari 2008 23:14 schreef ItaloDancer het volgende:
Een warmer klimaat is zeespiegelstijging, meer natuurrampen, bosbranden, grotere kans op uitsterven van diersoorten, snellere verspreiding van meer ziekten (ook bv muggen)... nou ja je kent het rijtje wel...
CBSquote:Ook minder sterfte door griep
Hittegolven veroorzaken veel extra doden. Toch zijn de sterftecijfers in de winter altijd hoger dan in de zomer. Vooral in combinatie met een griepgolf leiden lage temperaturen tot meer sterfgevallen. Zo veroorzaakte een langdurige griepgolf in de winter van 2003/2004 hogere sterftecijfers. In de periode die op de griepgolf volgde, waren de cijfers lager dan gemiddeld. In 2005, 2006 en 2007 kwam griep verhoudingsgewijs minder vaak voor.
Het is maar hoe je het vergelijkt. Als het in Nederland 10 graden gaat vriezen, zal er geen mens doodvriezen. Als het in India 5 graden boven nul is, dan sterven er mensen aan onderkoeling.quote:De ongebruikelijke koudegolf die sinds januari China teistert, heeft al aan 129 mensen het leven gekost. Vier personen zijn nog steeds vermist. Dat meldt de kracht Beijing News zondag op basis van cijfers van minister van civiele zaken Li Liguo.
Een vorige balans maakte gewag van 107 doden. Daarnaast moesten meer dan 1,7 miljoen mensen worden geëvacueerd na zware sneeuwval en als gevolg van de zwaarste koudegolf in 50 jaar. Door het slechte weer raakten ook 485.000 woningen beschadigd. De schade voor de economie wordt op 151,7 miljard yuan (meer dan 14 miljard euro) geraamd.
Ik heb nergens gezegd dat het een meerderheid betrof. Dat was de conclusie die Mondidingus trok. Maar die is nogal anaal gefixeerd als het op het klimaat aankomt. Zelfs in totaal irrelevante topics moet hij komen roepen dat het god..ver...domme warmer wordtquote:Op donderdag 28 februari 2008 13:19 schreef 6liNes het volgende:
[..]
Dat klopt inderdaad, maar onderzoek heeft aangetoond dat het een minderheid betrof:
[ afbeelding ]
Zie de openingspost:quote:Op donderdag 28 februari 2008 10:56 schreef Montov het volgende:
De temperaturen in het het noordpoolgebied liggen in de winter rond de -40 graden. (Op de zuidpool zijn temperaturen van -30 graden heel normaal in de zomer. )quote:Een deel van de grote temperatuurafwijkingen naar beneden in Azië kan bijna niet anders dan met die sneeuwlaag te maken hebben gehad. Sneeuw reflecteert veel meer zonnestraling dan het bruine landschap, dat ze er normaal in de wintermaanden zien (denk aan de gebruikelijke beelden uit het verwoestijnde Afghanistan, dat er deze winter grotendeels wit bij ligt). Een veel lagere dan gemiddelde temperatuur staat dan zo in de boeken. Mogelijk heeft de inactieve zon (we zitten in een zonnevlekkenminimum) ook een rol gespeeld.
Ja, duidelijk. Jij komt met "Laten we niet vergeten dat er 40 jaar geleden nog gewaarschuwd werd voor global cooling!" en ik weerleg dat met een onderzoek. Althans, ik kom in ieder geval met een nuance. Want je weet, het wordt gebruikt als 'zie je wel, die wetenschappers zeggen dan weer dat en later weer dat, hoe betrouwbaar is dat.'quote:Op donderdag 28 februari 2008 21:38 schreef Swetsenegger het volgende:
Maar die is nogal anaal gefixeerd als het op het klimaat aankomt.
Waar zeg ik dat, Swetsenegger, waar zeg ik dat?quote:Zelfs in totaal irrelevante topics moet hij komen roepen dat het god..ver...domme warmer wordt
Zomer en winter zullen er altijd blijven. Je kunt je afvragen waartoe een winter instaat is in een warmer klimaat. Is de winter van 2008 een eendagsvlieg of gaat iets dergelijks vaker voor komen in de toekomst.quote:Op donderdag 28 februari 2008 21:59 schreef ItaloDancer het volgende:
aloa... structureel warmer of kouder is niet te vergelijken met zomer of winter.
Bij een hele warme zomer is het niet zo dat er een overstroming is, of dat er ineens diersoorten uitsterven.
Dat is de vraag.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 18:48 schreef ItaloDancer het volgende:
Vaker een koude winter? Of vaker een warme winter?
quote:Op vrijdag 29 februari 2008 20:04 schreef popolon het volgende:
World's tallest snowwoman unveiled in Maine
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat zou dan voor een korte tijd het geval zijn (als het al elke zomer gebeurd.)quote:Op vrijdag 29 februari 2008 20:48 schreef 6liNes het volgende:
ff offtopic: voor de nederlandse havens zal het toch wat zijn als je dwars over die Noordpool kan varen. Je bent zo in Japan en China...(lijkt me)...
Meer...quote:Global Warming: Is It Really a Crisis?
John McCain, Barack Obama, and Hillary Clinton all promise massive new regulations that will cost trillions of dollars to combat global warming. McCain says that it will be his first task if he wins the presidency. After consulting with Al Gore, Obama feels the problem is so imminent that it is not even really possible to wait until he becomes president.
Ironically, this political unanimity is occurring as global temperatures have been cooling dramatically over the last decade.
Global temperatures have now largely eliminated most of the one degree Celsius warming that had previously occurred over the last 100 years. Hundreds of climate scientists have warned that there is not significant man-made global warming.
weeronlinequote:De gemiddelde, wereldwijde wintertemperatuur was dit jaar erg laag. Vooral in Azië en Noord-Amerika was dit goed te merken aan de hoeveelheden sneeuw en de strenge vorst. West-Europa bleef grotendeels buiten schot.
Wereldwijde metingen tonen aan dat de afgelopen winter een gemiddelde temperatuur op aarde kende die aanzienlijk lager lag dan het gemiddelde van de afgelopen honderd jaar. Daarmee wordt mogelijk een scenario herhaald dat eerder is voorgekomen: tot 1978 daalde de temperatuur wereldwijd en waren sommige wetenschappers bevreesd voor een nieuwe ijstijd. In de afgelopen 30 jaar steeg de temperatuur daarentegen. Mogelijk gaan we nu weer terug naar een geleidelijk kouder wordende aarde.
Veel astronomen gaan daarvan uit op basis van de cycli in zonneactiviteit. Ook paleoklimatologen gaan er grotendeels vanuit dat een temperatuurdaling waarschijnlijker is dan een temperatuurstijging. Zij werken met gegevens uit het verleden in plaats van met modellen. Het IPCC (klimaatpanel van de V.N.) gaat juist uit van een temperatuursstijging.
Wereldwijde kou
Satellietopnames uit januari geven aan dat er op het noordelijk halfrond in de afgelopen 42 jaar nog nooit zoveel gebieden met een sneeuwpakket waren bedekt. Ook het zuidelijk halfrond vertoont opmerkelijke tekenen van afkoeling: uit satellietopnames blijkt dat het pakijs rondom Antarctica in januari nog nooit zo’n groot gebied had bedekt sinds de opnames in 1979 begonnen. De omvang van het ijs was maar liefst 30% groter dan het gemiddelde over de afgelopen 30 jaar.
Uhh?quote:Wereldwijde metingen tonen aan dat de afgelopen winter een gemiddelde temperatuur op aarde kende die aanzienlijk lager lag dan het gemiddelde van de afgelopen honderd jaar. Daarmee wordt mogelijk een scenario herhaald dat eerder is voorgekomen: tot 1978 daalde de temperatuur wereldwijd en waren sommige wetenschappers bevreesd voor een nieuwe ijstijd. In de afgelopen 30 jaar steeg de temperatuur daarentegen. Mogelijk gaan we nu weer terug naar een geleidelijk kouder wordende aarde.
Veel astronomen gaan daarvan uit op basis van de cycli in zonneactiviteit. Ook paleoklimatologen gaan er grotendeels vanuit dat een temperatuurdaling waarschijnlijker is dan een temperatuurstijging. Zij werken met gegevens uit het verleden in plaats van met modellen. Het IPCC (klimaatpanel van de V.N.) gaat juist uit van een temperatuursstijging.
Als dat zo is, dan zou hij dat misschien maar moeten delen met duizenden andere wetenschappers, zodat ze dat kunnen gebruiken, want aan een ingezonden brief met standaard "sceptische" argumenten heeft de wetenschappelijke wereld niet al te veel.quote:Met andere woorden, misschien is het antwoord op je vraag wel: omdat zij iets weten wat jij niet weet
En: "The January global land surface average was below the 20th century mean for the first time since 1982." en "Global - Land and Ocean - +0.18°C (+0.32°F)". (1961-1990).quote:Wereldwijde metingen tonen aan dat de afgelopen winter een gemiddelde temperatuur op aarde kende die aanzienlijk lager lag dan het gemiddelde van de afgelopen honderd jaar.
Het is een begin....quote:Op donderdag 13 maart 2008 21:50 schreef ItaloDancer het volgende:
Koudste sinds 2001 maar liefst, nou nou
Precies.quote:Op woensdag 27 februari 2008 23:13 schreef Swetsenegger het volgende:
Afhankelijk van of je de correcties aan de meetapparatuur wel of niet meetelt.quote:Op woensdag 27 februari 2008 23:26 schreef Monidique het volgende:
[..]
By the way, het was één van de warmste jaren sinds men begonnen is met meten.
Inderdaad! Ik wil ook schaatsen!quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:21 schreef Monidique het volgende:
Maar on-topic, hè: Overal sneeuw. In Oost-Europa, in Zuid-Europa. In Bagdad, in Jeruzalem. En wat hebben wij al die jaren gehad? Absoluut niets.!
Of misschien is het antwoord simpelweg dat ze het ook niet weten, maar toch wat moeten zeggen om hun salaris te verdedigen.quote:Op maandag 10 maart 2008 14:35 schreef Ared het volgende:
Omdat kimaatverandering een vlak is waar waanzinnig veel disciplines samenkomen, en waar wetenschappers vanuit hun eigen discipline het gevoel hebben dat er belangrijke details van het grote geheel niet kloppen. Zo heb je stapels biologen die er van overtuigd zijn dat je met jaarringen van bomen geen fatsoenlijke reconstructie van historische temperaturen kunt maken. Zo heb je biologen die proefondervindelijk hebben aangetoond dat planten sneller groeien en beter tegen extreme temperaturen kunnen als de CO2 in de lucht toeneemt. Astrofysici menen dat de invloed van de zon veel belangrijker is dan klimatologen aannemen. Entymologen en doctoren weten dat de malariamug tot halverwege de 20e eeuw gewoon in Europa en Noord-Amerika voorkwam, terwijl het toen kouder was dan nu.
Je kunt je afvragen of deze wetenschappers gewoon allemaal dom zijn, een alternatieve agenda hebben, een te beperkte blik hebben omdat ze alleen vanuit hun eigen discipline kijken, of dat ze juist hun eigen discipline beter begrijpen dan de klimatologen die van alles een beetje weten. Met andere woorden, misschien is het antwoord op je vraag wel: omdat zij iets weten wat jij niet weet.
*zucht*quote:
Geeft niks. Jouw mening heeft evenveel waarde als de mijne.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 20:05 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
*zucht*
Ik weet niet wat je precies met deze reply wil, aangezien ik hier al een reactie op geschreven heb. Ga ik niet nog eens doen.
Global Warming bestaat niet meer?quote:Op vrijdag 14 maart 2008 19:59 schreef DiGuru het volgende:
[..]
Daarom heet het nu officieel ook "Global Climate Change", en niet meer "Global Warming".
Dat is toch een apart statement, aangezien jij komt binnenvallen met wat loze kreten...quote:Op vrijdag 14 maart 2008 20:09 schreef DiGuru het volgende:
[..]
Geeft niks. Jouw mening heeft evenveel waarde als de mijne.
Als je er een wetenschappelijke discussie over wilt opzetten ben ik van de partij, maar ik twijfel over de haalbaarheid van zoiets op dit forum.
Nou, dat vind ik toch wel flink agressief.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 20:33 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Dat is toch een apart statement, aangezien jij komt binnenvallen met wat loze kreten...
De winter wellicht, maar het jaar niet: "Meanwhile, the global surface temperature for 2007 is expected to be fifth warmest since records began in 1880."quote:Op vrijdag 14 maart 2008 22:16 schreef ItaloDancer het volgende:
Dat het een kouder jaar is dan 2002, 2003, 2004, 2005 en 2006 neem ik zo aan. Dat zijn de feiten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |