Jaja, heeft u nog boetes staan, komt de politie in uw kofferbak gluren (PS: daar moeten ze een huiszoekingsbevel voor kunnen overleggen, kofferbak openen zonder rechterlijk bevel is op vrijwillige basis. Zouden de agenten die bestuurder van z'n rechten in kennis gesteld hebben denk je?)quote:De nieuwe politieauto’s van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) worden uitgerust met het systeem Automatic Number Plate Recognition (ANPR), ook wel bekend als ‘Catchken’.
Met dit systeem kan de KLPD direct zien of er op het kenteken van een passerende auto nog bekeuringen openstaan. Het systeem geeft tevens een melding wanneer het om een gestolen, niet gekeurde of niet verzekerde auto gaat.
Pilot Catchken
In 2007 is de KLPD al begonnen met een pilot met de ANPR. Volgens woordvoerder Frans Zuiderhoek was deze pilot erg succesvol. Met zeven scanners werden er gemiddeld 300.000 kentekens per maand gescand, wat elke maand tussen de vijfhonderd en duizend ‘hits’ opleverde. “Ongeveer de helft daarvan was CJIB-gerelateerd”, aldus de woordvoerder. Vooral wanneer het zaken betreft die in het OPS-bestand voorkomen, biedt de ANPR uitkomst. Voor het CJIB betekent dit dat de kans toeneemt dat bekeuringen die in een eerder stadium niet geïnd konden worden, nu alsnog betaald worden.
Door middel van een camera op het dashboard wordt elke auto gescand die de wagen van de KLPD inhaalt. Wanneer de KLPD een auto inhaalt, wordt deze door een andere camera opgenomen. Wanneer het systeem het passerende kenteken in bijvoorbeeld het OPS-bestand tegenkomt, geeft de computer een melding, waarna de politie de automobilist direct staande kan houden.
Vernieuwing wagenpark
De komende twee jaar wordt het wagenpark van de KLPD met de komst van 95 Volvo’s volledig vernieuwd. De ANPR wordt standaard in deze nieuwe auto’s ingebouwd, waardoor auto’s op de snelwegen voortaan massaal gescand worden. “De eerste negen nieuwe auto’s met ingebouwde ANPR staan nu klaar”, zegt Zuiderhoek. “Tegen het einde van deze maand zullen zij de weg opgaan.”
Helemaal nieuw is de ANPR niet. In verschillende regiokorpsen wordt al gebruik gemaakt van dit systeem. Vooral bij grote verkeerscontroles wordt de ANPR geregeld ingezet. Hoeveel extra inningen dit systeem voor het CJIB op gaat leveren, is op dit moment nog niet te zeggen, aldus de woordvoerder. “Maar de pilot van het afgelopen jaar heeft al het nodige opgeleverd. Zo werd gisteren nog een onverzekerde BMW door de Catchken opgemerkt. Bij nadere controle bleek de bestuurder twintig kilo wiet in de kofferbak te hebben.”
Niet overdreven, maar het is in feite waar de burger zelf voor heeft gekozen. Helaas weigeren veel mensen de verantwoordelijkheid voor hun keuzes te dragen.quote:Op donderdag 14 februari 2008 19:27 schreef sigme het volgende:
Big Brother is watching you. Overdreven?
Nee, het systeem checkt álle auto's, niet de auto's waarmee iets aan de hand is. Alle inhalende en alle ingehaalde auto's worden langs de bestanden gehaald.quote:Op donderdag 14 februari 2008 19:41 schreef __Saviour__ het volgende:
ik zie het probleem niet. Het systeem pikt auto's eruit waarmee iets aan de hand is. Terecht dat de politie die dan aan de kant zet.
Uiteraard. Alles controleren is nodig om auto's eruit te kunnen pikken waarmee iets aan de hand is. Maar als je niks op je kerfstok hebt, rij je gewoon vrolijk door en is er geen probleem.quote:Op donderdag 14 februari 2008 19:44 schreef sigme het volgende:
Nee, het systeem checkt álle auto's, niet de auto's waarmee iets aan de hand is. Alle inhalende en alle ingehaalde auto's worden langs de bestanden gehaald.
Aan elkaar linken inderdaad, nog ergens een registratie van de gescande plekken van de diverse voertuigen en kijken of dat overeenkomt met de kilometerheffing. AIVD heeft natuurlijk ook toegang, je zal maar vaak langs paleis het loo rijden ofzo.quote:Op donderdag 14 februari 2008 20:12 schreef Boze_Appel het volgende:
Hoera! Eindelijk een manier om samenwerking tussen belastingdienst en politie (wat pas gedaan is, mensen controleren op openstaande boete's en openstaande belastingschulden) nog efficienter te doen. Mensen ondersteboven houden om de muntjes eruit te schudden is zoooooooooo vorig millenium.
Leuker kunnen we het niet maker, efficienter wel.
En registreert ondertussen alle auto's die worden gespot. Persoonlijk heb ik namelijk wel iets te vergen, te weten mijn privacy; en ik hoef niet geregistreerd te worden, ongeacht of ik mogelijk crimineel ben of niet.quote:Op donderdag 14 februari 2008 19:41 schreef __Saviour__ het volgende:
ik zie het probleem niet. Het systeem pikt auto's eruit waarmee iets aan de hand is. Terecht dat de politie die dan aan de kant zet.
Nee. In 1948 werd dit al voorspelt door George Orwell.quote:Op donderdag 14 februari 2008 19:27 schreef sigme het volgende:
Big Brother is watching you. Overdreven?
quote:Op donderdag 14 februari 2008 19:27 schreef sigme het volgende:
[..]
Jaja, heeft u nog boetes staan, komt de politie in uw kofferbak gluren (PS: daar moeten ze een huiszoekingsbevel voor kunnen overleggen, kofferbak openen zonder rechterlijk bevel is op vrijwillige basis. Zouden de agenten die bestuurder van z'n rechten in kennis gesteld hebben denk je?)
http://zbs.denhaag.nl/risdoc/2003/RIS111148.PDFquote:De douane heeft de bevoegdheid om auto’s te controleren op
sigaretten en drank. Indien de douane in een aangehouden auto ook wapens en/of drugs vindt, is de
politie gerechtigd, door het leerstuk van de verlengde toepassing, deze wapens en/of drugs in beslag
te nemen. Dus door ‘mee te liften’ op de bevoegdheden van andere diensten, kan de politie delicten
opsporen die anders niet opgespoord zouden kunnen worden.
De verklaring die ik hoorde (radio1 of bnr) van de politie was dat alle kentekens openbaar zijn (maar niet alle gegevens die erachter hangen) en dus gescand mogen worden. Dat recht hadden ze vroeger al maar was praktisch onuitvoerbaar door het ontbreken van de techniek.quote:Op donderdag 14 februari 2008 19:44 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, het systeem checkt álle auto's, niet de auto's waarmee iets aan de hand is. Alle inhalende en alle ingehaalde auto's worden langs de bestanden gehaald.
Dan begrijp je niet wat (of wie) Big Brother is.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 10:35 schreef U het volgende:
Het wordt pas een BB-verhaal als ze ook alle auto's registreren + opslaan die geen openstaande issues hebben en analyses (zou bij god niet weten wat voor, maar ok) op die data loslaten volgens mij (en dat ze dat doen haal ik niet uit de tekst). Dus lijkt me niet zo'n erg verhaal dit.
Welke privacy dan? Welke info kan de politie hiermee inzien, waarvan jij liever niet hebt dat zij die zien? Bij beveiligingscamera's, fouilleren, etc. kan ik de klacht begrijpen, maar hier totaal niet.quote:Op donderdag 14 februari 2008 20:27 schreef Reya het volgende:
Persoonlijk heb ik namelijk wel iets te vergen, te weten mijn privacy;
Precies waarom je heel kritisch moet zijn ten opzichte van een politieapparaat dat *iedereen* scant. Dat gaat niet alleen gebruikt worden voor boetes. Dat is het argument om het in te voeren, en daarna blijk er zoveel meer mee te kunnen. En nee, zie bovenstaand, dat is geen paranoia om dat te verwachten.quote:Het voorstel om vanaf juni volgend jaar vingerafdrukken te nemen van aanvragers van een nieuw identiteitsbewijs was oorspronkelijk bedoeld om paspoortfraude tegen te gaan. Bijleveld wil de afdrukken onder voorwaarden nu ook verstrekken aan politie en justitie.
Het College Bescherming Persoonsgegevens is kritisch over het voorstel. Het college wees er eerder na een adviesaanvraag al op dat als zo'n register met persoonsgegevens al nodig is, dit alleen voor een strikt doelgebonden gebruik moet zijn. Als deze database ook het karakter krijgt van opsporingsregister voor bepaalde misdrijven, is dit een ernstige inbreuk op de persoonlijke levenssfeer, omdat ook de gegevens van niet-verdachte personen erin zijn opgenomen.
Leg mij eens uit hoe je binnen een overheid 'onafhankelijkheid' denkt te kunnen creëren.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 08:56 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Uiteraard moet ook de politie onafhankelijk gecontroleerd worden.
Als een agent over het Leidseplein loopt scant hij dan ook niet iedereen in de omgeving? Is dit zoveel anders?quote:Op donderdag 14 februari 2008 19:43 schreef sigme het volgende:
Ik weet niet precies hoe ik ervoor heb gekozen standaard gescand te worden.
Je kan die agent niet aan het eind van de dag alle geregistreerde informatie laten ophoesten, dus ja, dat is anders. Ten tweede houdt die observerende agent de geobserveerden tegen een heel andere meetlat, namelijk tegen de vraag "geeft die persoon reden tot navraag?".quote:Op zaterdag 16 februari 2008 13:25 schreef Napalm het volgende:
[..]
Als een agent over het Leidseplein loopt scant hij dan ook niet iedereen in de omgeving? Is dit zoveel anders?
Goh, wat denk je dat zo'n scanapparaat doet met valse kentekens, en wat zo'n maatregel doet met valse kentekensquote:Trouwens het wordt echt hoogste tijd dat er actiever naar de rondrijdende auto`s wordt gekeken want het aantal niet-verzekerden/ valse kentekens/ gestolen/ verlopen APK auto`s is toch echt veel hoger dan velen denken..
En joden te deporteren. (Ja, Godwin huggers, kom er maar in!)quote:Op dinsdag 19 februari 2008 13:39 schreef Elfletterig het volgende:
Prima zaak. Wie zich op de weg begeeft, heeft zich aan regels te houden. Wie boetes krijgt, moet deze betalen. Deze techniek biedt ook legio mogelijkheden om misdadigers te traceren.
Maar lang niet voor elke abonnementsvorm.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 18:32 schreef Hukkie het volgende:
Volgens deze site is er al een anonieme OV chipkaart.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |