abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56719687
Als je de klimaat neemt en je kijkt de geschiedenis in naar hoe de mens zich heeft gedragen tegenover moeder-natuur dan valt er statistische overduidelijk op dat men iets is gaan doen wat nog nooit eerder is voorgekomen. Men is als bezetenen fossiele brandstoffen gaan gebruiken.
als we nou voor het gemak zeggen dat de mens al 50000 jaar rondscharrelt dan is er in de laatste 100 jaar een dusdanig toename wat een mogelijk aanduiding kan zijn dat de natuur ook echt naar de klote gaat.

voorbeeld: Fossiele brandstof gebruik
1800-1900 een toename van 11% tenopzichte van het vorige eeuw als je erbij rekent dat de wereldbevolking mee groeiet dus de vraag logischer wijs ook zal toenemen.
maar dan heb je opeens:
1900-2008 een toename van 99999999999% ten opzichte van het vorige eeuw.

De mens is iets aan het verbranden op zon onvoorstelbaar snelheid en dat heeft het nooit eerder in geschiedenis gedaan dus wat zou de gevolgen ervan kunnen zijn ?
In principe verbranden we heel veel dood dier dus trekken sommige spirituality-freaks er snel een radicaal conclusie bij.
Officeel word beweerd dat de aarde erdoor opwarmt maar daar heb ik altijd al sterke twijfels bij getrokken. Feit is echter dat we er sterk afhankelijk van zijn.

Ik persoonlijk denk dat de wereld zoals wij die kennen door dit toedoen er over 50 jaar heel anders zal kunnen uitzien. Sterker nog dat weet ik wel zeker want ze raken simpelweg op. Maar het probleem is dat alles in de wereld erom draaiet.
Religeuze mensen geloven in een soort eind-tijd. Er word dan gesproken over een zeer verandert wereld waar dingen als corruptie, bedriegingen en illusies aan de orde van de dag staan waarna er een extreme verschuiving plaatsvind.
De verschuiving zie ik zo niet even gebeuren maar de wereld is wel heel erg verandert t.o.v. hoe het vroeger er aan toeging.
Zou dat wat mij dus opviel er een mogelijke link van kunnen zijn naar dat waar de vroegere leiders over hebben gewaarschuwd ? Ik heriner me wel altijd al van kinds af aan dat ik op de een of ander manier aardolie associeer met apocalyptische gedachten maar heb het nooit echt kunnen onderbouwen waarom.

Mijn punt echter betreft het onderwerp is dat de mens iets aan het op maken is en dat wat het opmaakt is vreemd spul waar men nooiet eerder een behoefte aan had tenminste niet op zon abnormaal explosief schaal.
En dat is vreemd !
Ik bekijk het vanuit een evolutie-lijn benadering(dus een beetje open-minded) en een beetje vanuit een religeus kant want tussen die twee werelden worstelen we meestal. religie waarschuwt namelijk over een grote catastrofe voor mens (dat zijn joden, moslims en christenen). In hun visie is een van het meest kenmerkend voorteken dat we allen eraan gaan nadat we een dieptepunt bereiken(qua spiritualiteit).

Maar zo heb je nog vele voortekenen welke per geloofsovertuiging soms net een tikkie anders is maar als we voor het gemak het meest kenmerkende nemen dan is het een feit dat de wereldbevolking sterk is toegenomen tenopzichte van vroeger terwijl het relatie met god juist het tegenovergestelde heeft bereikt en toenemende(Over het algemeen onder religeuzen denkt men zelfs haast nooiet in het alledaags leven aan god plus de sterk gelovige worden steeds minder).
Je zou kunnen zeggen dat het dieptepunt is bereikt of komende is gezien men steeds vrijer wil worden waar god geen plek in heeft(Als je het bekijkt naar hoe politiek en maatschappij ons bestuurd). 100 jaar geleden en alles dat daarvoor heeft afgespeelt stond god wel op een (meer) centraal plek dus zou je dit ook als een vreemd ontwikkeling kunnen zien. Hierbij heeft religie wel gelijk gekregen met hun bewering dat de mens steeds verder zal afdwalen (tenminste als je het vanuit hun approach neemt) want we weten immers van alles en nog wat maar god willen we niks over weten of we geloven er totaal niet in.

En nu komt ie:
Juist anno 2008 dus waar het voor religeuze mensen een kritiek toestand is van wege hun dieptepunt en het afwachten is geblazen naar de biggbang is er nog een vreemd ontwikkeling in de natuur namelijk dat men fossiele brandstoffen als nooit eerder tevoren aan het verbranden is en ook nog op zodanig wijze dat het hele wereldvooraad binnen enkele jaren zodanig is verminderd en dat de wereldeconomie er zodanig van afhankelijk is dat er wel vrijwel twijfeloos iets heel groots/revolutionair gaat beginnen binnen 10 á 20 jaar. (Dit is overigens als je aanneemt dat wetenschappers aardolie reserves accuraat hebben voorspeld)
Het zou dus ook goed kunnen dat de sci-fi future niets meer is als een illusie en dat de mens het simpelweg niet eens metelkaar word of nog erger er een derde wereldoorlog uitbreekt waarna "De catastrofe" waar men in religie ergens in de boekjes over sprak een feit word.
ALS dit in de toekomst een feit word dan doe ik mijn petje af voor religie want zodanige voorspellingen gedaan 1000e jaren door gasten die in de naam van een ene god komen vind ik knap !!!
Je zou het nu misschien vergezocht kunnen vinden maar zo gaat het altijd voor de anti-religie kant. Als je in iedere geval op een dag heel bang word (dus in geval dat religie gelijk kreeg en dat de bovengenoemde theorie een feit word) dan weet je in iedere geval nog dat hun side of the story wel es de totale waarheid had kunnen zijn aangezien zo`n voorspeling anders niet mogelijk is voor de normale mens.

Sommige zeggen: The greatest trick the devil ever accomplished was that he didnt even exist.
Hoe satan Haat, illusie en bedrog onder ons zaaiet is totaly 21st century

Dit is mijn punt ! discussiëren mogelijk tot elk punt maar ik`vind vooral dat mensen eens niet zo krampachtig moeten doen en wat meer open moeten zijn voor anders denkende. ik denk echter dat hier iets sterks achter zit en dat heel veel mensen het met me eens zullen worden in grote lijnen dus zal je het zoiezo ergens moeten naageven op religie.
Het is dan trouwens nog wel de probleem of je islamiet, jood of christenen word want hoewel ze kwa verhaallijn over het zelfde vertellen kan er maar 1 de (meest precies) waarheid bezitten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Imagine-Peace op 14-02-2008 03:47:18 ]
pi_56719722
Ik bekijk het allemaal wat positiever, ik denk dat er zeker een bewustzijn onder mensen is dat bepaalde bronnen niet onuitputtelijk zijn. Vandaar ook de zonne-energie projecten en niet te vergeten windenergie. Er werd door de Maya's geschreven over het jaar 2012, ik denk dat we tegen die tijd idd een ander soort bewustzijn opgebouwd hebben. Niet plotsklaps zoals de cynici vaak opwerpen, maar geleidelijk. En dat is nu al bezig. Ik zie het aan mijn kinderen die mij meer leren dan ik hen ooit kan leren. Zij denken al anders, meer relaxed, meer dat het wel goed komt. En zo dacht ik ook toen ik klein was............zo hoort het ook. Doemdenken over Satan, de hel en weet ik veel wat is niet alleen voor jezelf schadelijk maar ook voor de mensen om je heen. Niet doen. Bekijk de positieve ontwikkelingen en steek liever daar je energie in.
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
pi_56719727
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 04:15 schreef Morwen het volgende:
Ik bekijk het allemaal wat positiever, ik denk dat er zeker een bewustzijn onder mensen is dat bepaalde bronnen niet onuitputtelijk zijn. Vandaar ook de zonne-energie projecten en niet te vergeten windenergie. Er werd door de Maya's geschreven over het jaar 2012, ik denk dat we tegen die tijd idd een ander soort bewustzijn opgebouwd hebben. Niet plotsklaps zoals de cynici vaak opwerpen, maar geleidelijk. En dat is nu al bezig. Ik zie het aan mijn kinderen die mij meer leren dan ik hen ooit kan leren. Zij denken al anders, meer relaxed, meer dat het wel goed komt. En zo dacht ik ook toen ik klein was............zo hoort het ook. Doemdenken over Satan, de hel en weet ik veel wat is niet alleen voor jezelf schadelijk maar ook voor de mensen om je heen. Niet doen. Bekijk de positieve ontwikkelingen en steek liever daar je energie in.
ik denk niet dat jij het positiever inziet als mij.. dit is niks persoonslijks
pi_56719733
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 04:22 schreef Imagine-Peace het volgende:

[..]

ik denk niet dat jij het positiever inziet als mij.. dit is niks persoonslijks
Non taken.

Maar waarom je laten leiden door krachten waar jij blijkbaar in geloofd? Waarom neem je zelf de verantwoordelijkheid niet om het te veranderen? Ga iets doen op het gebied van millieu of iets dergelijks.

Sorry hoor, maar ik vind het nogal makkelijk om alles af te schuiven op de slechte mens en daar zal Satan dan wel achter zitten. Ik geloof er helemaal niks van, naief misschien, maar dat is mijn manier.
Only Human
pi_56719749
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 04:31 schreef Morwen het volgende:

[..]

Non taken.

Maar waarom je laten leiden door krachten waar jij blijkbaar in geloofd? Waarom neem je zelf de verantwoordelijkheid niet om het te veranderen? Ga iets doen op het gebied van millieu of iets dergelijks.
Naar mijn inziens zijn het gewoon wat feiten die ik wil delen waar veel mensen het me me eens zullen zijn (denk ik).
Voor de rest gaat het gewoon erg goed met me hoor, ben gezond enzo
pi_56719762
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 04:57 schreef Imagine-Peace het volgende:

[..]

Naar mijn inziens zijn het gewoon wat feiten die ik wil delen waar veel mensen het me me eens zullen zijn (denk ik).
Voor de rest gaat het gewoon erg goed met me hoor, ben gezond enzo
Mooi

Maar jouw OP en TT komt nogal opruiend over, wat is je punt? En feiten? Mja, dat is maar net wat jij als feiten beschouwd. Ik zie de toekomst gewoon anders in gebaseerd op mijn ervaringen en kennis. Misschien niet theoretisch maar wat mijn gevoel is en misschien is dat wel sterker dan feiten. Denk aan de kracht van het denken en zeker als een heleboel dat doen op dezelfde tijd.

En ik ben hier weer weg, want ik ga nu een hele berg kritiek over me heen krijgen Veel plezier hier in deze/dit topic met jullie ongetwijfeld onderbouwde intelligente aangeleerde gaapverwekkende duffe verklaringen.
Only Human
pi_56720037
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 03:39 schreef Imagine-Peace het volgende:
Als je de klimaat neemt...
...toen hield ik al op met lezen
I'm an individual, yeah, but I'm part of a movement...My movement told me be a consumer and I consumed it....They told me to just do it, I listened to what that swoosh said....Look at what that swoosh did...
pi_56720100
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 07:41 schreef Plus1 het volgende:

[..]

wees blij, dan heb je in ieder geval de rest van de spel~ en grammatica-fouten niet gezien...

@TS,
quote:
ik vind vooral dat mensen eens niet zo krampachtig moeten doen
dat is nu net wat je OP wel is.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  donderdag 14 februari 2008 @ 08:03:24 #9
11974 Brupje
Nu 10% gratis!
pi_56720149
Alle mensen die roepen dat er een einde aan de wereld komt krijgen een keer gelijk. Dat is niet knap.
We, the unwilling, let by the unqualified are accomplishing the impossible for the ungrateful
Mijn software: http://www.snidesoft.eu
  donderdag 14 februari 2008 @ 08:45:00 #10
27611 The_Dogfather
It's good to be bad
pi_56720519
quote:

[..]

same here
HERE I AM, WHAT ARE YOUR OTHER 2 WISHES
pi_56720645
quote:

[..]

Dat dus. Tijd om eens stevig je best te doen voor een opleiding, veel nuttiger dan je druk maken over hetgeen je in je topic aan de orde probeert te brengen.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  donderdag 14 februari 2008 @ 08:58:01 #12
9039 GateWayX
Divide by Zero
pi_56720665
quote:

[..]

Ik wilde het net zeggen....
  donderdag 14 februari 2008 @ 09:17:57 #13
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_56720911
quote:
*knip* blabla verhaal */knip*
ALS dit in de toekomst een feit word dan doe ik mijn petje af voor religie want zodanige voorspellingen gedaan 1000e jaren door gasten die in de naam van een ene god komen vind ik knap !!!
Ik niet. Er wordt al millenia voor het jodendom laat staan het Christendom of Islam. gesproken over apocalyptische tijden. Voor vele volkeren is dat ook ooit een keertje voor gekomen, op het moment bijvoorbeeld als het rijk waarin die volkeren in elkaar stortte of verovert werd door een ander volk of wanneer er een enorme natuurramp voor deed.

Zo'n voorspelling heet trouwens gewoon een self fulfilling profecy.
quote:
Je zou het nu misschien vergezocht kunnen vinden maar zo gaat het altijd voor de anti-religie kant.
Ja ik vind het vergezocht en nee zo gaat het altijd in voor de religiueze kant, op het moment dat een religie wordt gestart, zal men het onmiddelijk hebben over een eindtijd, dat is niet zo gek, omdat zelfs mensen in de oudheid wel door hadden dat alles wat een begin heeft, ook een einde heeft. Daar speelt met op in, met een zo vaag mogelijk verhaal, waardoor je dat verhaal op elk tijdstiop uit de kast kan halen en zeggen..."Zie je wel, we hadden gelijk" Zoals ik al aangaf een "self fulfilling profecy".

Dat doe jij nu ook, wat niks anders bewijst, dan dat jij er niet goed over heb nagedacht imho.
quote:
Als je in iedere geval op een dag heel bang word (dus in geval dat religie gelijk kreeg en dat de bovengenoemde theorie een feit word) dan weet je in iedere geval nog dat hun side of the story wel es de totale waarheid had kunnen zijn aangezien zo`n voorspeling anders niet mogelijk is voor de normale mens.
Niet mogelijk voor een normaal mens? Onzin, er zijn letterlijk tientallen apocalyptische verhalen en overleveringen, in elke generatie is er wel iemand die zo'n soort verhaal verzint. De mens is geweldig in verhalen verzinnen en geen ander verhaal spreekt zo tot de verbeelding als een apocalyptisch verhaal.

Geloof mij, gedurende de tweede wereld oorlog, zeiden mensen links en rechts dat het de eind der tijden was....en verhip...dat was het dus niet.

Jij kijkt enkel naar een probleem dat voor ons ligt, de olie die opraakt....het is makkelijker daar een eind-der-tijden-verhaal aan te plakken, dan te zoeken naar oplossingen. En dat is wat jij dus doet, bij gebrek aan wat anders.
quote:
Sommige zeggen: The greatest trick the devil ever accomplished was that he didnt even exist.
Hoe satan Haat, illusie en bedrog onder ons zaaiet is totaly 21st century
Tuurlijk zeggen sommige dat, andere zeggen dat we een groot allien experiment zijn, om te kijken hoe een semi-intelligent wezen met grote problemen kan omgaan...en zo zijn er nog honderden dingen die "sommige" mensen zeggen. Waarom kies jij dit verhaal?
quote:
Dit is mijn punt !
Je punt is? Dat mensen goed gelovig zijn?
quote:
discussiëren mogelijk tot elk punt maar ik`vind vooral dat mensen eens niet zo krampachtig moeten doen en wat meer open moeten zijn voor anders denkende.
Maar dat is het probleem...jij bent krampachtig.
quote:
ik denk echter dat hier iets sterks achter zit en dat heel veel mensen het met me eens zullen worden in grote lijnen dus zal je het zoiezo ergens moeten naageven op religie.
Ik denk dat er vast wel mensen zijn die het met je eens zijn, maar ik mag toch hopen dat de meesten wel snappen dat dit gewoon weer eens het volgende apocalyptisch praatje is en men gewoon verder zoekt naar oplossingen voor de vele problemen die wij als moderne mens voor ons zien liggen, waar olie er 1 van is. Het is een groot probleem, dat geef ik toe, maar de mens is creatief. Dat kan je onder andere zien aan jouw verhaal, jammer dat je je creativiteit niet beter gebruikt.
quote:
Het is dan trouwens nog wel de probleem of je islamiet, jood of christenen word want hoewel ze kwa verhaallijn over het zelfde vertellen kan er maar 1 de (meest precies) waarheid bezitten.
De waarheid... Als ik een Euro kon krijgen voor elke idioot met een apocalyptisch verhaal die beweerde de waarheid te spreken...

[ Bericht 0% gewijzigd door Semisane op 14-02-2008 09:30:28 ]
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  donderdag 14 februari 2008 @ 09:18:58 #14
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_56720931
Moet dit verder niet naar Truth of BNW?
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_56721046
quote:

Chapeau dat je een quote aan haalt, maar haal dan wel de goeie aan.
Zoals ie daar staat issie fout
pi_56721064
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he doesn’t exist

Zo dus
pi_56721086
quote:
Same here TS, doe echt even wat aan alle fouten in je OP, misschien lees ik hem dan wel verder door.
Op zich best een interessant onderwerp, maar dat doet me pijn aan m'n ogen
pi_56721095
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 09:25 schreef NED het volgende:
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he doesn’t exist

Zo dus
The greatest trick mankind ever pulled was convincing the world there is an invisible men in the clouds

pi_56721291
Tip (gratis!) aan de TS: Als je serieus wil worden genomen, let dan bij het schrijven van een dergelijke OP eens op de spelling!

Verder ben ik er nog niet helemaal uit wat je nu precies wil zeggen. Ik zou niet teveel voorspellende gaven aan "oude" beschavingen en religies toeschrijven daar het vaak in zeer algemene bewoordingen geschreven dingen zijn. Dat is hetzelfde als wanneer ik zeg dat er in de toekomst een ramp gaat gebeuren. Op den duur krijg ik zeer waarschijnlijk gelijk, ben ik dan alwetend of een godspersoon? Verre van. Daarnaast moet je de apocalyptische voorspellingen zien als iets dat bedoeld is om mensen angst aan te jagen en er zou voor te zorgen dat ze kiezen voor een bepaald geloof waardoor ze verlossing zullen vinden.

Je notie dat het geloof een steeds kleinere rol in de samenleving speelt is natuurlijk wel een typisch Nederlands/West Europees, gezien de ontkerkelijking en ontzuiling die hier plaatsvindt. In andere regio's is religie veel minder aan erosie onderhevig, of groeit dit zelfs nog.
pi_56721321
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 09:18 schreef Semisane het volgende:
Moet dit verder niet naar Truth of BNW?
Ik zou het in ONZ zetten.
  donderdag 14 februari 2008 @ 09:46:43 #21
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_56721429
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 09:40 schreef IBAZ het volgende:

[..]

Ik zou het in ONZ zetten.
Wellicht moet dat in dit geval wel ja, want ze hebben het al een keer en BNW geprobeert.

Wat mij nou opvalt...
pi_56721456
"Satan" betekent "tegenstander". Ik neem aan dat je de boel ook bijbels wilt bekijken, dus hier m'n paar centjes.

In het oude testament wordt de menselijke aard heel mooi uiteengezet. Eva eet van een verboden vrucht, waarbij wordt gepoogd te verklaren waarom de dood er is. Je ziet de vermenging tussen mens en Goden even verderop. Verder wordt er in Genesis verhaald over de toren van Babel, Sodom en Gemorra etc. Dit zijn allemaal verhalen die eigenlijk proberen te verklaren waar die hoogmoed van de mens toch vandaan komt en dat ze steeds weer in zonde valt.

In de Tenach worden er vaak vergelijkingen gebruikt voor God: Rechter ( shofeet ), de hemelse vader ( aba shebashamajim ), oorlogsveroorzaker ( iesh milchamah ) etc. Om dit verder te concretiseren kwam er natuurlijk ook een personificatie van alles wat er mis ging in de wereld, en daar was Satan.

Die verhalen zijn in mijn ogen bijzonder wijs en mooi. Ze laten heel mooi de aard van de mens zien. Maar waarom mensen dan weer moeten geloven dat Satan echt bestaat, da's weer een stukje concretisatie te ver, denk ik. Maar ieder zijn/haar ding
  donderdag 14 februari 2008 @ 09:53:39 #23
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_56721535
Trouwens wat DivineJester is ook een erg goed punt. Over de gehele wereld gezien zit religie gewoon nog keihard in de lift.

De enige landen waar religie wat minder in de lift zit of waar zelfs een verval is te constateren, zijn een handvol landen in Noord-West Europa. (Scandinavische landen, Nederland, Zwitserland, Oosterijk?? Frankrijk??, Duitsland??)

Dus daar valt je gehele verhaal gewoon al in duigen TS, of geld op eens de apocalyps nu enkel voor die landen en de rest van de wereld gaat door?

Oh well, het is ook lastig om verder dan je eigen "straat" te kijken, vandaar dat gelovigen in Nederland nog wel eens het gevoel krijgen dat religie in de gehele wereld onder druk staat.
pi_56721542
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 09:27 schreef Pakspul het volgende:

[..]

The greatest trick mankind ever pulled was convincing the world there is an invisible men in the clouds

Leuk, maar die klopt dus ook niet.
Het is zoals het daar nu staat fout. Het moet óf "man" zijn, óf "are" ipv "is"

pi_56722166
Why the fck let iedereen op de spelling? Ik erger me dood aan reacties over verkeerde spelling.. *verwacht nu zelf commentaar *

Ik geloof overigens niet dat religie boven ons staat en dus een verband heeft met dit alles. Het is alleen een manier om ergens achter te schuilen of om mee te lopen om een 'houvast' te hebben. Iemand begint met een religie en opeens geloven er veel mensen in zijn of haar theorie.

De mens is niet perfect, velen zijn eigenwijs en egoistisch, om een voorbeeld te geven : "sinds geld uitgevonden is draait het meestal hierom". In dit geval is het gebruik van grondstoffen dat ooit opraakt o.a. een geldkwestie.. ['greed' dus]

Mensen worden nu langzaam bewust van het feit dat het ooit op raakt. Vandaar ook de zonne panelen etc.

Echter heeft het niets met global warming te maken, heel wat jaren terug was dit hetzelfde als de dag van vandaag. (zogenaamd de natuur van slag door polen die wisselen). Er zijn ontzettend veel stukken tekst hierover te vinden.

Verder zijn fouten er om van te leren. Die mogelijkheid bestaat voor ons om van fouten te leren.
Een derde wereld oorlog zal heus niet zomaar ontstaan. Je denkt nu vast aan het feit dat grondstoffen opraken, en hier een 'ruzie' zou ontstaan bij zo'n plek. Maar aangezien er steeds meer 'natuurgetrouw' gewerkt wordt (hopelijk in een stijgende lijn) aan de hand van bijv. zonnepanelen, zou het probleem (oorlog?) voor grondstoffen niet ontstaan.

Zo kan je veel meer oorzaken opzoeken. Geloof wat je wil geloven, maar probeer wel positief te blijven de komende jaren ipv jezelf gek te maken dat er (ooit) een einde komt. Dat kan morgen zijn maar ook over vele jaren. Dus blijf positief, en maak geen onnodige paniek.

Graag commentaar.
waarom..?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')