abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56696980
Als je de klimaat als onderwerp neemt en je kijkt de geschiedenis in naar hoe de mens zich heeft gedragen tegenover moeder-natuur dan valt er statistische overduidelijk op dat men iets is gaan doen wat nog nooiet eerder is voorgekomen. Men is als bezetenen fossiele brandstoffen gaan gebruiken.
als we nou voor het gemak zeggen dat de mens al 50000 jaar rondscharrelt dan is er in de laatste 100 jaar een dusdanig toename wat een mogelijk aanduiding kan zijn dat de natuur ook echt naar de klote gaat.

voorbeeld: Fossiele brandstof gebruik
1800-1900 een toename van 11% tenopzichte van het vorige eeuw als je erbij rekent dat de wereldbevolking mee groeiet dus de vraag logischer wijs ook zal toenemen.
maar dan heb je opeens:
1900-2008 een toename van 99999999999% ten opzichte van het vorige eeuw.

De mens is iets aan het verbranden op zon onvoorstelbaar snelheid en dat heeft het nooiet eerder in geschiedenis gedaan dus wat zou de gevolgen ervan kunnen zijn ?
In principe verbranden we heel veel dood dier dus trekken sommige spirituality-freaks er snel een radicaal conclusie bij.
Officeel word beweerd dat de aarde erdoor opwarmt maar daar heb ik altijd al sterke twijfels bij getrokken.

Ik persoonlijk denk dat de klimaat zoals wij die kennen door dit toedoen er over 50 jaar heel anders zal kunnen uitzien. Sterker nog heriner ik altijd al van kinds af aan dat ik op de een of ander manier aardolie
associeer met apocalyptische gedachten maar heb nooiet echt kunnen onderbouwen waarom.

Religeuze mensen geloven al in een soort eind-tijd. Er word dan gesproken over een zeer verandert wereld waar dingen als corruptie, bedriegingen en illusies aan de orde van de dag staan waarna er een extreme verschuiving plaatsvind.
De verschuiving zie ik zo niet even gebeuren maar de wereld is wel heel erg verandert t.o.v. hoe het vroeger er aan toeging.
Zou dat wat mij dus opviel er een mogelijke link van kunnen zijn naar dat waar de vroegere leiders over hebben gewaarschuwd ?
(Dan heb ik in iedere geval uiteindelijk kunnen onderbouwen waarom ik altijd al aardolie synoniem zie aan apocalypse)
  woensdag 13 februari 2008 @ 08:44:03 #2
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_56697540
Nooiet?
bij de 1e dacht k n typfout..
maar bij 3x

ot: Fossiele brandstoffen zijn ook ooit es eens op. Kan de planeet zich gelijk weer herstellen

[ Bericht 1% gewijzigd door marcel-o op 13-02-2008 09:50:54 (typtyfus kan gebeuren, maar niet 3 keer nooiEt :')) ]
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_56697543
Het is altijd leuk om te roepen dat de wereld in de toekomst zal vergaan. Feit is, de wereld zal ophouden met bestaan, net als de rest van ons zonnestelsel. Dus? Mensen die dat soort dingen verkondigen/verkondigden zullen gelijk krijgen. Dus bij deze, de wereld vergaat! In de toekomst zal onze wereld vergaan. Ik weet het zeker. En ook ik zal gelijk krijgen...
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  woensdag 13 februari 2008 @ 09:23:02 #4
7744 DJ_Scuff
D.I.L.L.I.G.A.F.
pi_56697959
En hoe verklaar je dan de warme middeleeuwen, waarin rond londen wijn verbouwd werd? Gevolgd door de kleine ijstijd, waarijn het zo koud was dat de thames dichtvroor?
ik vouw m'n handen samen en doe m'n ogen dicht,
en bid dat na het amen m'n gehaktbal er nog ligt...
  woensdag 13 februari 2008 @ 09:42:11 #5
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_56698219
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 09:23 schreef DJ_Scuff het volgende:
En hoe verklaar je dan de warme middeleeuwen, waarin rond londen wijn verbouwd werd? Gevolgd door de kleine ijstijd, waarijn het zo koud was dat de thames dichtvroor?
Alles wat uit de Angelsaksische hoek komt kan net zogoed een grote leugen zijn
pi_56703877
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 09:23 schreef DJ_Scuff het volgende:
ik heb geen tijdmachine en ben ook geen wetenschapper.
Ik verklaar eigenlijk helemaal niets, er viel me alleen iets sterk op in de ontwikkeling van de mens wat nog nooiet eerder is gebeurt.
Dat wat jij beweert over de middeleeuwen is nietteachterhalen naar zekerheid maar dat de mens spul aan het verbranden is wat anders miljoenen jaren kost weer optebouwen en dat nooiet eerder heeft gedaan staat wel vast.
  woensdag 13 februari 2008 @ 19:23:03 #7
7744 DJ_Scuff
D.I.L.L.I.G.A.F.
pi_56709719
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 14:29 schreef Imagine-Peace het volgende:

[..]

Ik verklaar eigenlijk helemaal niets, er viel me alleen iets sterk op in de ontwikkeling van de mens wat nog nooiet eerder is gebeurt.
Dat wat jij beweert over de middeleeuwen is nietteachterhalen naar zekerheid maar dat de mens spul aan het verbranden is wat anders miljoenen jaren kost weer optebouwen en dat nooiet eerder heeft gedaan staat wel vast.
Daar heb je gelijk in, alleen staat niet zonder enige vorm van twijfel vast welke invloed wij hebben op het klimaat wereldwijd. Een druppel op een gloeiende plaat heeft invloed op de temperatuur van die plaat, alleen niet erg veel...
pi_56715147
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 14:29 schreef Imagine-Peace het volgende:

[..]

Niet te achterhalen.....???

" Uit recent onderzoek blijkt dat de Kleine IJstijd, een belangrijke bron van inspiratie voor schilders van winterlandschappen (o.a. Pieter Breugel)

Uit historisch onderzoek van het KNMI, gebaseerd op talloze bronnen, zoals dagboeken, stadsrekeningen en jaarringen van bomen. blijkt dat de laagste kwart van de zestiende eeuw waarschijnlijk het koudste was in de afgelopen duizend jaar. Deze periode is het dieptepunt van de Kleine IJstijd. Ook de eerste kwart van de 17e eeuw was nog koud, maar daarna trad een duidelijk herstel op en werd het zelfs relatief zacht. Zo waren de winters van 1636 en 1637 in West-Europa zacht en de zomers in die jaren zelfs warm met opnieuw vroege en rijke wijnoogsten. De Kleine IJstijd kende dus grote natuurlijke variaties: koude periodes werden afgewisseld door series minder koude jaren."

KNMI

[ Bericht 1% gewijzigd door -CRASH- op 13-02-2008 22:44:53 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_56719490
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 22:30 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Niet te achterhalen.....???

" Uit recent onderzoek blijkt dat de Kleine IJstijd, een belangrijke bron van inspiratie voor schilders van winterlandschappen (o.a. Pieter Breugel)
[ afbeelding ]

Uit historisch onderzoek van het KNMI, gebaseerd op talloze bronnen, zoals dagboeken, stadsrekeningen en jaarringen van bomen. blijkt dat de laagste kwart van de zestiende eeuw waarschijnlijk het koudste was in de afgelopen duizend jaar. Deze periode is het dieptepunt van de Kleine IJstijd. Ook de eerste kwart van de 17e eeuw was nog koud, maar daarna trad een duidelijk herstel op en werd het zelfs relatief zacht. Zo waren de winters van 1636 en 1637 in West-Europa zacht en de zomers in die jaren zelfs warm met opnieuw vroege en rijke wijnoogsten. De Kleine IJstijd kende dus grote natuurlijke variaties: koude periodes werden afgewisseld door series minder koude jaren."

KNMI

Mijn punt echter betreft het onderwerp is niet temperatuur schommelingen in de kleine ijstijd of anders misschien het broeikaseffect. Maar dat de mens iets aan het op maken is en dat wat het opmaakt is vreemd spul waar men nooiet eerder een behoefte aan had tenminste niet op zon abnormaal explosief schaal.
En dat is vreemd !
Ik bekijk het vanuit een evolutie-lijn benadering en een beetje vanuit een religeus kant. religie waarschuwt namelijk over een grote catastrofe voor mens (dat zijn joden, moslims en christenen). In hun visie is een van het meest kenmerkend voorteken dat we allen eraan gaan nadat we een dieptepunt bereiken(qua spiritualiteit).

Maar zo heb je nog vele voortekenen welke per geloofsovertuiging soms net een tikkie anders is maar als we voor het gemak het meest kenmerkende nemen dan is het een feit dat de wereldbevolking sterk is toegenomen tenopzichte van vroeger terwijl het relatie met god juist het tegenovergestelde heeft bereikt en toenemende.
Je zou kunnen zeggen dat het dieptepunt is bereikt of komende is gezien men steeds vrijer wil worden waar god geen plek in heeft. 100 jaar geleden en alles dat daarvoor heeft afgespeelt stond god wel op een (meer) centraal plek dus zou je dit ook als een vreemd ontwikkeling kunnen zien. Hierbij heeft religie wel gelijk gekregen met hun bewering dat men steeds verder zal afdwalen want we weten immers van alles en nog wat maar god willen we niks over weten of we geloven er totaal niet in.

Maaar nu komt ie:
En juist in deze periode dus waar het voor religeuze mensen het afwachten is geblazen naar de biggbang is er nog een vreemd ontwikkeling in de natuur namelijk dat men fossiele brandstoffen als nooiet eerder tevoren aan het verbranden is en ook nog op zodanig wijze dat het hele wereldvooraad binnen enkele jaren zodanig is verminderd en dat de wereldeconomie er zodanig van afhankelijk is dat er wel vrijwel twijfeloos iets heel groots/revolutionair gaat gebeuren binnen nu en 10 á 20 jaar.
Het zou dus ook goed kunnen dat de sci-fi future niets meer is als een illusie en dat de mens het simpelweg niet eens metelkaar word of nog erger er een derde wereldoorlog uitbreekt waarna "De catastrofe" waar men in religie ergens in de boekjes over sprak een feit word.
ALS dit in de toekomst een feit word dan doe ik mijn petje af voor religie want zodanige voorspellingen gedaan 1000e jaren door gasten die in de naam van een ene god komen vind ik knap !!!
Je zou het nu misschien vergezocht kunnen vinden maar zo gaat het altijd voor de anti-religie kant. Als je in iedere geval op een dag heel bang word (dus in geval dat religie gelijk kreeg en dat de bovengenoemde theorie een feit word) dan weet je in iedere geval nog dat hun side of the story wel es de totale waarheid had kunnen zijn aangezien zo`n voorspeling anders niet mogelijk is door de normale mens.

Dit is mijn punt ! discussiëren mogelijk tot elk punt maar ik`vind vooral dat mensen eens niet zo krampachtig moeten doen en wat meer open-minded moeten zijn voor anders denkende. ik denk echt dat hier iets sterks achter zit en dat heel veel mensen het met me eens zullen worden in grote lijnen dus zal je het zoiezo ergens moeten naageven op religie.
Het is dan trouwens nog wel de probleem of je islamiet, jood of christenen word want hoewel ze kwa verhaallijn over het zelfde vertellen kan er maar 1 de (meest precies) waarheid bezitten.
pi_56720721
Aha

DE -> BNW
  donderdag 14 februari 2008 @ 10:58:10 #11
7744 DJ_Scuff
D.I.L.L.I.G.A.F.
pi_56722624
Dat soort vage voorspellingen komen altijd wel een keer uit, dat is het mooie eraan.
Als ik nu zeg dat het gaat regenen en het blijft 3 weken droog en dan pas gaat het regenen heb ik nog gelijk, want ik heb geen tijd erbij vermeld. Zo weet ik ook zeker dat de wereld zoals wij hem nu kennen een keer aan zijn einde komt. Wanneer? Geen idee, maar pas over een paar miljoen jaar vergaat de zon en dan zijn we in ieder geval de lul....
pi_56765467
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 10:58 schreef DJ_Scuff het volgende:
Dat soort vage voorspellingen komen altijd wel een keer uit, dat is het mooie eraan.
Als ik nu zeg dat het gaat regenen en het blijft 3 weken droog en dan pas gaat het regenen heb ik nog gelijk, want ik heb geen tijd erbij vermeld. Zo weet ik ook zeker dat de wereld zoals wij hem nu kennen een keer aan zijn einde komt. Wanneer? Geen idee, maar pas over een paar miljoen jaar vergaat de zon en dan zijn we in ieder geval de lul....
Erg Kortzichtig.
Jij weet bijvoorbeeld niet wat voor voorspellingen er zijn gemaakt door bepaalde belangrijke personen.
Dan kan je ook niet zomaar een oordeel geven zoiezo iemand die de boeken in is gegaan als profeet is niet zomaar iemand die zegt dat het gaat regenen.
Je geeft zelfs de stelling dat we zoiezo over een paar miljoen jaar de lul zijn omdat de zon vergaat. Dit slaat echt helemaal nergens op als de zon vandaag zou vergaan zouden er zelfs survivors kunnen zijn laat staan waar we zouden kunnen zijn over 100 jaar of 500?
nogmaals erg kortzichtig hoor je moet niet zomaar iets roepen. je zou op eerste indruk kunnen denken dat ik dat wel doe maar het overgrote gedeelte van mijn beweringen komen uit boeken.
(Niet dat ik daarmee wil zeggen dat die boeken ook perse naar waarheid zijn geschreven maar dat het vanuit onderbouwende boeken komen.
  zondag 17 februari 2008 @ 09:54:03 #13
7744 DJ_Scuff
D.I.L.L.I.G.A.F.
pi_56786632
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 04:09 schreef Imagine-Peace het volgende:

[..]

Erg Kortzichtig.
Jij weet bijvoorbeeld niet wat voor voorspellingen er zijn gemaakt door bepaalde belangrijke personen.
Dan kan je ook niet zomaar een oordeel geven zoiezo iemand die de boeken in is gegaan als profeet is niet zomaar iemand die zegt dat het gaat regenen.
Je geeft zelfs de stelling dat we zoiezo over een paar miljoen jaar de lul zijn omdat de zon vergaat. Dit slaat echt helemaal nergens op als de zon vandaag zou vergaan zouden er zelfs survivors kunnen zijn laat staan waar we zouden kunnen zijn over 100 jaar of 500?
nogmaals erg kortzichtig hoor je moet niet zomaar iets roepen. je zou op eerste indruk kunnen denken dat ik dat wel doe maar het overgrote gedeelte van mijn beweringen komen uit boeken.
(Niet dat ik daarmee wil zeggen dat die boeken ook perse naar waarheid zijn geschreven maar dat het vanuit onderbouwende boeken komen.
De meest bekende voorspeller is toch wel Nostradamus, toch? Hij heeft zo veel dingen voorspelt die uitgekomen zijn. Nou, het probleem is het juist interpreteren van de originele teksten. Ze zijn heel vaag geschreven in een taal die nu nergens meer gesproken word. Dus is niet met zekerheid te zeggen dat hij gezien heeft wat er zou gaan gebeuren.

En over dat de zon vergaat en er dan mensen zouden kunnen zijn die het overleven, ga dan eens lezen over sterren die vergaan. Zoals hier, en dan het stukje over rode reus. Daar staat: "De Aarde zal dan in essentie een bol vloeibare lava zijn geworden waarop leven onmogelijk is." Nou duurt dat wel even vanaf het moment dat het proces begint tot het zover is, maar toch...
  † In Memoriam † maandag 18 februari 2008 @ 01:49:28 #14
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_56806801
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 02:27 schreef Imagine-Peace het volgende:

[..]

Ik bekijk het vanuit een evolutie-lijn benadering en een beetje vanuit een religeus kant. religie waarschuwt namelijk over een grote catastrofe voor mens (dat zijn joden, moslims en christenen). In hun visie is een van het meest kenmerkend voorteken dat we allen eraan gaan nadat we een dieptepunt bereiken(qua spiritualiteit).

[...]

Maaar nu komt ie:
En juist in deze periode dus waar het voor religeuze mensen het afwachten is geblazen naar de biggbang is er nog een vreemd ontwikkeling in de natuur namelijk dat men fossiele brandstoffen als nooiet eerder tevoren aan het verbranden is en ook nog op zodanig wijze dat het hele wereldvooraad binnen enkele jaren zodanig is verminderd en dat de wereldeconomie er zodanig van afhankelijk is dat er wel vrijwel twijfeloos iets heel groots/revolutionair gaat gebeuren binnen nu en 10 á 20 jaar.
Het zou dus ook goed kunnen dat de sci-fi future niets meer is als een illusie en dat de mens het simpelweg niet eens metelkaar word of nog erger er een derde wereldoorlog uitbreekt waarna "De catastrofe" waar men in religie ergens in de boekjes over sprak een feit word.

Onze invloed is op veel gebied exponentieel toegenomen. Van een irrigatiegeul een paar duizend jaar geleden tot de Drieklovendam in China. Je zou kunnen zeggen dat we dat kritieke punt in onze ontwikkeling op meerdere manieren bereikt hebben.
En natuurlijk vooral de ontwikkeling van kernwapens is een aanwijsbaar punt. Hoewel conventionele oorlogen heel wat dood en vernietiging kunnen veroorzaken, een oorlog met kernwapens is van een heel andere orde. We kunnen onszelf letterlijk uitroeien.

Op veel gebied is onze invloed zo groot geworden dat we onszelf restricties moeten opleggen. Gewoon onze impulsen volgen gaat niet meer, daarvoor kunnen we te veel.

De vraag die je stelt is de grote vraag die niemand weet. Gaat het ons, de mensheid, lukken om dit punt heelhuids voorbij te komen?

Wie pessimistisch is zal genoeg aanwijzingen zien dat ons lot bezegelt is en we gedoemd zijn onszelf collectief van de klif te storten.
Wie optimistisch is zal genoeg aanwijzingen zien dat, hoewel misschien met vallen en opstaan, we bezig zijn om een nieuwe weg in te slaan en er voor de mensheid licht gloort aan het einde van de tunnel.

Wie heeft er gelijk? Ik zou het niet weten.

Je tweede vraag of profeten oid. dit voorzien hebben is meer van religieuze aard. Zou beter in TRU passen daarom.

Dood en verderf, vernietiging op grote schaal komen in veel religieuze geschriften en in mythen voor. En niet alleen als voorspelling naar de toekomst maar ook als gebeurtenissen in het verleden. Zoals oa. de zondvloed. En de Mahabharata (Hindoeïsme) bijvoorbeeld beschrijft een oorlog uit het verleden die apocalyptisch aandoet en volgens de Maya's waren er voor de huidige wereld vier andere die allemaal vernietigd zijn geworden.

Verder dan vaststellen dat "het einde van de wereld" in nagenoeg alle religies een terugkerend thema is kom je eigenlijk niet. Een verhaal moet een begin en een einde hebben zou je nuchter kunnen zeggen. De rest hangt af van hoeveel waarde je er zelf aan geeft.
  maandag 25 februari 2008 @ 15:42:16 #15
194524 tgs.
unleash hell at my command
pi_56965714
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 09:42 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

Alles wat uit de Angelsaksische hoek komt kan net zogoed een grote leugen zijn

Oh ja.. krijgen we die invalshoek weer. Voegt weinig toe he zo een opmerking
"When there is no peril in the fight, there is no glory in the triumph."
  maandag 25 februari 2008 @ 21:09:18 #16
51443 JaZekerZ