Bij ons heeft het heel wat hoofdbrekens gekost.
Ik heb 2 voornamen, mijn vrouw 3. Sterker nog haar ouders en broer hebben allemaal 3 voornamen.
Aan mijn kant hebben mijn ouders gewoon 1 voornaam en die zijn nog redelijk Hollands ook.
Zij wilde graag 3 namen voor ons kind, ik vond 2 meer dan genoeg. We sloten toen een 'deal' (niet echt natuurlijk

2 namen en 2 kinderen. Ik ben enig kind en vond 1 voldoende, zij is zelf 1 van de 2 en vind 2 perfect

We hebben lijsten gemaakt, op internet naar namen gekeken en gewoon in bed reeksen met namen lopen roepen.
En vaak kwam er dan een naam van iemand die we zelf kenden. Dan was het van "doe die maar
niet, dat is geen leuk persoon" ofzo.
We wilden niet hernoemen, wilden geen naam die voor zowel een jongen als een meisje kon zijn, geen naam die makkelijk zou rijmen op een pestwoord, geen initialen die verwarring konden verzoorzaken of een rare afkorting zouden vormen en zo hadden we nog veel meer wensen.
Plotseling hadden we de naam voor een meisje. 2 voornamen die gecombineerd werden tot de roepnaam. Dat vonden we zelf erg leuk. Als geintje maakten we er toen een afspraak van. Kindje krijgt 2 namen en 1 afgeleide roepnaam. Dus stiekem toch 3 namen.
Helaas is die zwangerschap na 8 a 9 weken fout gegaan, maar de naam is behouden. Bij de tweede zwangerschap hadden we nog steeds geen jongensnaam. We wilden wel hetzelfde principe aanhouden van de 2 voornamen met 1 afgeleide roepnaam. Dus weer een hele lijst gemaakt. Enkele namen stonden vrij lang bovenaan het lijstje. Er was er eentje die ik heel erg mooi vond, maar zij niet. Silvester Alain, roepnaam Silvain. Het is een beetje een elitaire naam en die blijkt in haar stamboom al bijna 200 jaar voor te komen, alle 3 de namen trouwens. Deze naam viel dus helaas snel af.
En plotsklaps was daar de naam Xander Yarno. Roepnaam Xarno.
(en dan wel met een echte "X". Uitgesproken als "Ks" en niet als "S" zoals je ook vaak hoort.
"Sander" i.p.v. "Ksander". De "Y" wordt echter wel uitgesproken als een "J")Een heel bijzondere naam vonden wij en hij lag ook lekker in de mond.
En eigenlijk voldeed de naam aan alle eisen.
Totdat Xarno werd geboren en ik de naam bekend maakte.
De eerste reactie die ik kreeg.. "Leuk het is een jongen, XY-chromosoom".
Daar hadden we dus niet bij stilgestaan.
Soms google ik wel eens op zijn namen, kijken of er soortgelijke namen zijn.
Laat er nou een paar jaar eerder ene Sander Jarno geboren zijn
[ Bericht 3% gewijzigd door FF op 10-01-2009 00:55:10 ]