quote:Kruiswijk: Kruistocht in Brussel
GRONINGEN - Met pijn in het hart verruilt Arnold Kruiswijk na dit seizoen FC Groningen voor Anderlecht. Maar voordat het zover is, wil de centrale verdediger zijn periode bij de 'Trots van het Noorden' met een positief gevoel afsluiten. Ondanks dat hij met zijn club de laatste wedstrijden veel punten heeft gemorst, ziet de 23-jarige Groninger de toekomst met veel vertrouwen tegemoet. "Het belangrijkste is dat we Europees voetbal halen."
Na ruim elf jaar als speler aan FC Groningen verbonden te zijn geweest, besloot Kruiswijk onlangs definitief voor een nieuwe uitdaging te kiezen. Hoewel ook een aantal laagvliegers uit grote voetballanden als Spanje, Italië en Duitsland interesse toonde, zette hij zijn handtekening onder een vierjarig contract bij Anderlecht, de huidige nummer vijf in de Belgische Eerste Klasse. "Ik ga ervan uit dat die klassering een incident is. Anderlecht blijft een topclub met historie. Ik heb bewust niet tot de zomer gewacht met het vinden van een nieuwe club. Nu ik een keuze heb gemaakt, kan ik me volledig op FC Groningen blijven concentreren", aldus de oud-jeugdinternational, die binnenkort wel een opfriscursus Frans zal volgen om zich overal in Brussel goed verstaanbaar te kunnen maken.
Met zijn overstap naar Anderlecht treedt Kruiswijk, al jarenlang een vertrouwd gezicht in de basis van FC Groningen, in de voetsporen van een aantal illustere landgenoten. Onder anderen Rob Rensenbrink, Arie Haan, Graeme Rutjes, John Bosman en provinciegenoot Jan Mulder droegen in het verleden het paarswitte shirt. "Toen ik ter kennismaking bij Anderlecht was, viel mij op dat ze de Nederlanders nog niet zijn vergeten", zegt Kruiswijk, die het niveau van de Belgische competitie redelijk vergelijkbaar vindt met de eredivisie. "In België gaat het er iets fysieker aan toe. Maar voor de rest zal ik het moeten ondervinden."
Na een heel goede eerste competitiehelft dreigt zijn huidige werkgever FC Groningen, die de zesde plaats in de eredivisie bezet, weg te zakken op de ranglijst. "De transferperiode, waarin Erik Nevland, Rasmus Lindgren en Bruno Silva zijn vertrokken, is heel vervelend voor ons geweest. Er zijn goede spelers voor teruggekomen, maar we hebben tijd nodig om aan elkaar te wennen. Dat is lastig midden in het seizoen."
Afgelopen weekeinde tegen Vitesse verspeelde FC Groningen (2-1 verlies, red.) opnieuw dure punten. "Twee punten uit de laatste drie wedstrijden is te weinig. Onze doelstelling is om bij de eerste negen te eindigen, maar een plaats bij de beste vijf klinkt veel mooier. Dat laatste is zeker mogelijk, want alles staat dicht bij elkaar. Maar het is duidelijk dat we een goede laatste serie moeten neerzetten. Ik wil mijn periode bij FC Groningen hoe dan ook goed afsluiten."
Na de transfers van Nevland en Lindgren en de blessures van Paul Matthijs en Evgeniy Levchenko is Kruiswijk gepromoveerd tot aanvoerder. Veel succes heeft dat dus nog niet opgeleverd. "Misschien moet ik die band maar weer inleveren. Ik kijk het nog een paar wedstrijden aan...", grapt de noorderling, die een sterk en stabiel seizoen doormaakt.
In de eigen Euroborg moet hij zondag proberen de weinig trefzekere spitsen van AZ uit te schakelen. Kruiswijk: "Zeker thuis gaan we voor de winst. AZ maakt een heel moeilijke periode door. We moeten ervoor zorgen dat ze niet tegen FC Groningen de negatieve spiraal doorbreken."
Televaag
Het beest..quote:"FC Groningen haalt verdediger Segerstrom"
FC Groningen lijkt zich met ingang van volgend seizoen te gaan versterken met de Zweedse centrumverdediger Gustav Segerstrom (25). IK Sirius TD Danny Frydman meld dit vandaag op de website van de club. Segerstrom had een gelimiteerde transfersom en voor hem zou een contract voor vier seizoenen klaarliggen bij de Trots van het Noorden.
Met het aantrekken van de lange aanvoerder zou Groningen wederom wel eens een hele goede slag kunnen hebben geslagen op de transfermarkt. Hans Nijland c.s. troefden ondermeer topclub AIK Stockholm, IFK Norrkoping, Gelfe IF en het Engelse Derby County af; ook zij hadden verregaande belangstelling voor "het beest".
Het beestquote:Op dinsdag 12 februari 2008 10:40 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Het beest..
Maargoed, er staat geen zak op hun website dus zal wel dikke onzin zijn.
Maar toch..![]()
Komt wel goed met Cahais.quote:Cahais wil graag extra lessen Nederlands
’Heren als ik jullie niet meer zie, tot zondag’. Directeur voetbalzaken Marcel Brands van AZ groet de aanwezigen in de bestuurskamer van GRC Groningen en gaat terug naar het veld. De rust van Jong FC Groningen-Jong AZ zit er bijna op, de tweede helft staat op het punt van beginnen.
Zondag treffen de grote jongens van beide clubs elkaar in de Euroborg. Trainer Ron Jans van FC Groningen tekent ongetwijfeld blind voor het resultaat van de krachtmeting tussen de belofteteams. Jong FC Groningen wint met 2-0. De doelpunten zijn van Belgische makelij. Phillipe Janssens, een kleine middenvelder met een grote drive, maakt met een schitterend afstandsschot de 1-0. Sepp de Roover zet na een prachtige aanval, met Rogier Krohne in een belangrijke bijrol, de eindstand op het bord.
Jong FC Groningen-Jong AZ is de tweede wedstrijd van Matías Cahais in het shirt van zijn nieuwe club. FC Groningen nam de Argentijn, die debuteerde in een uitwedstrijd van het belofteteam tegen ADO Den Haag en met een kopbal direct scoorde, in de winterstop over van Boca Juniors. Hij is de beoogde opvolger van Arnold Kruiswijk, die aan het eind van dit seizoen verkast naar Anderlecht.
Ron Jans ziet Cahías voor het eerst ’live’ in actie in een wedstrijd. "Hij beantwoordt aan het beeld dat ik van hem heb. Verdedigend komt hij niet in de problemen. Hij is rustig aan de bal en kiest voor voetballende oplossingen. Dat is prettig om te zien." Cahais, zo wordt ook duidelijk, heeft eveneens organisatorische kwaliteiten. Gehinderd weliswaar door een taalbarrière probeert hij zijn medespelers zo goed en zo kwaad als dat gaat te coachen.
Jans: "Specifieke voetbaltermen als ’links’, ’rechts’ en ’kaatst’ kent hij al wel. Hij wil de mensen om hem heen goed neerzetten. Matías is leergierig. Hij heeft al extra lessen Nederlands aangevraagd." Matías Cahais is een potige jongen. Hij oogt aan de trage kant en ook wat lomp, maar is volgens Jans sneller dan hij op het eerste gezicht lijkt. "Hij is de sterkste gozer die ze hier ooit hebben gekeurd", zegt Jans. "Neem maar van mij aan dat er heel veel spierkracht in dat lichaam van hem zit."
Afgezien van een schoonheidsfoutje in de slotfase waarmee hij AZ bijna aan een tegentreffer helpt, speelt Cahais een solide wedstrijd. Vooralsnog moet de aanvoerder van het Argentijnse jeugdelftal dat afgelopen zomer wereldkampioen werd in Canada niettemin genoegen nemen met een plaats op de reservebank bij de hoofdmacht en wedstrijden met het belofteteam. Jans: "Maar dat kan over een maand al anders zijn. Wij zijn niet bang om hem in te zetten, maar gunnen hem de tijd om te acclimatiseren." (bron: DvhN, Jan Mennega)
iddquote:Op dinsdag 12 februari 2008 11:37 schreef Grulez het volgende:
tsja. wat een kop idd....
quote:Skelper en FC starten officiële handelsplaats
Skelper en FC Groningen lanceren vandaag in een uniek samenwerkingsverband dé online handelsplaats voor FC Groningen kaartjes: http://fcgroningen.skelper.nl.
Dankzij het unieke concept van Skelper kunnen seizoenkaarthouders per wedstrijd hun niet gebruikte plaats aanbieden. Supporters zonder kaartje kunnen op deze manier toch een plaats bemachtigen in Euroborg. Na Feyenoord en N.E.C. is dit voor Skelper het derde partnership met een eredivisieclub. Skelper verwacht binnenkort additionele partnerships aan te kondigen.
Vanaf vandaag kunnen FC Groningen seizoenkaarthouders, die om welke reden dan ook niet bij een thuiswedstrijd van FC Groningen aanwezig kunnen zijn, op Skelper hun seizoenkaart aanbieden aan andere supporters. FC Groningen en Skelper zorgen dat de (seizoen)kaart van een verkoper per verkochte wedstrijd wordt geblokkeerd waarna FC Groningen een kaartje uitgeeft aan de koper. De seizoenkaarthouder hoeft dus niet zijn seizoenkaart af te geven.
Skelper heeft sinds haar introductie met Feyenoord aangetoond dat er onder supporters een grote vraag naar haar service bestaat. Duizenden seizoenkaarthouders benutten de mogelijkheid om een plaats te verkopen voor een wedstrijd waar zij niet heen gaan. Tegelijkertijd krijgen supporters de kans een kaartje te vinden voor tot nu toe altijd uitverkochte vakken, tegen standaard prijzen. Voor het handelen via deze website dient eenmalig een account te worden aangemaakt en bij transacties wordt om de barcode van de (seizoen)clubkaart gevraagd. Het aanbieden van een kaart alleen is niet voldoende om als kaarthouder geld te ontvangen. De kaart moet ook daadwerkelijk worden afgenomen.
Fleur Sytsema, algemeen directeur van Skelper: “De aangekondigde samenwerking zorgt ervoor dat nu ook tienduizenden FC Groningen supporters gebruik kunnen maken van het unieke Skelper platform. Wij zijn erg blij dat ook de Trots van het Noorden, FC Groningen, voor Skelper heeft gekozen. Dit is voor ons een belangrijke stap voor het verdere succes van Skelper. Wij kijken ernaar uit om zoveel mogelijk FC Groningen supporters optimaal van dienst te zijn.”
Hans Nijland, algemeen directeur van FC Groningen: “Al sinds de opening van Euroborg hebben wij een capaciteitsprobleem. Er is meer vraag naar kaarten, dan wij kunnen aanbieden. Gebleken is dat niet iedere seizoenkaarthouder alle thuiswedstrijden van FC Groningen kan bezoeken. Deze plaatsen bleven tot nu toe onbezet en dat is jammer in de wetenschap dat veel andere supporters wel belangstelling hebben onze wedstrijden bij te wonen. Door dit nieuwe platform bieden wij FC-geïnteresseerden een extra mogelijkheid alsnog een kaart te bemachtigen. Hierdoor krijgen we een optimale bezettingsgraad in Euroborg en dat is heel prettig.”
Over Skelper
Dankzij het unieke concept van Skelper kunnen fans en supporters veilig en gegarandeerd kaartjes kopen en verkopen. Skelper creëert transparantie in een traditioneel onveilige markt die tot voor kort beheerst werd door kaartjesdoorverkopers. Skelper reguleert vraag en aanbod op een centrale plaats.
Naast Eredivisieclubs heeft Skelper ook partnerships met ID&T en Art of Entertainment. Daarnaast is Skelper partner van Right to Play, de internationale humanitaire organisatie die sport en spel gebruikt als middel om de levens van kinderen in ontwikkelingslanden te verbeteren.
Bron: FC Groningen
quote:Haverkort fluit FC Groningen-AZ
ALKMAAR- Scheidsrechter Ben Haverkort is door de KNVB aangewezen om zondag de competitiewedstrijd tussen FC Groningen en AZ te fluiten. Langs de zijlijnen wordt hij in het Euroborg Stadion bijgestaan door assistent-scheidsrechters Edwin de Vree en Coen Droste. Ed Janssen is aangesteld als vierde official. FC Groningen-AZ begint om 14:30 uur.
Bang?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 13:07 schreef Brammie het volgende:
Even een Nostradamusje: Ik ben bang dat Cahais de revelatie van volgende seizoen word
Groningen scout fantastisch de afgelopen tijd. Tezamen met een groter budget worden ze gevaarlijk voor de top 3
Dus waarschijnlijk komen de 'grote' clubs em direct ophalen uit Groningen. Denk dat ie daar bang voor is.quote:
Hoe gaat het eigenlijk met zijn carriere bij Forward?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 12:50 schreef Prosac het volgende:
"Trainen is voor de talentlozen, Studeren ook"
ik dacht nog altijd trainertquote:Op dinsdag 12 februari 2008 21:58 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Hoe gaat het eigenlijk met zijn carriere bij Forward?
quote:Op dinsdag 12 februari 2008 14:44 schreef W2O het volgende:
Mooi initiatief, dat Skelper.
quote:op dit moment geen aanbod
op dit moment geen aanbod
quote:FC Groningen wil trio talenten langer vastleggen.
Skohdran Metaj (20), Tom Hiariej (19) en Stef Nijland (19) tekenen op korte termijn een verbeterd contract met FC Groningen. De drie talenten liggen dan tot de zomer van 2012 vast. "Ze hebben hun kans gegrepen en laten zien dat ze het niveau aankunnen", zegt Technisch manager Henk veldmate. "Wij zijn daar erg gelukkig mee, vandaar deze aanbieding." De genoemde jongelingen braken dit seizoen definitief door en maakten al meermalen hun opwachting in het eerste elftal van trainer Ron Jans. "Ze hadden allemaal nog een doorlopend contract met een optie. Bij de ondertekening van hun eerste verbintenis spraken we af dat we, als ze de stap naar het eerste hadden gezet, we onze waardering daarvoor zouden laten blijken. die afspraak komen we nu na."
VI
Gisteren was er één kaartje in de verkoop.. maar toen knipperde ik een keer met mijn ogen en was 'ie ookal weer wegquote:
Goed signaal naar die jongens toe, doen het ook fantastisch!quote:
Das alleen een gerucht geloof ik. Ik zou em graag bij Feijenoord willen zien, alleen ik denk dat ie het wel goed vind bij Grunn. Daar is ie beter op z'n plek.quote:Op donderdag 14 februari 2008 01:04 schreef Inca het volgende:
En feyenoord achter Ron Jans aan????
Hoop toch wel dat hij dat afwijst
quote:Jeugdig duo verlengt contract bij FC
Twee jonge talenten, afkomstig uit de eigen opleiding, hebben een nieuw contract getekend bij FC Groningen. De jeugdinternationals Tom Hiariej en Stefan Nijland zijn beiden met de club een verbeterde verbintenis tot medio 2012 overeengekomen.
Tom Hiariej speelt sinds 2001 voor FC Groningen. De 19-jarige verdediger begon dit seizoen bij de selectie van Jong FC Groningen maar werd gedurende het seizoen overgeheveld naar het team van hoofdtrainer Ron Jans. Nadat Bruno Silva in januari had aangegeven niet langer voor FC Groningen te willen spelen om een overgang naar Ajax te forceren, nam Hiariej zijn plek over. Tot volle tevredenheid van de technische staf. De jeugdinternational speelde tot nu toe in 13 officiële wedstrijden, waarvan elf in de Eredivisie. Hiariej, afkomstig van ZNC, had een contract in Euroborg tot medio 2009. Dit is nu opengebroken, verbeterd en verlengd tot medio 2012.
“Ik ben er enorm blij mee”, stelt Hiariej. “Het is allemaal heel snel gegaan de laatste maanden. Ik ben pas vanaf november aan de eerste selectie toegevoegd en toen dat goed ging, wilde de club over contractverlenging praten. Ik wil nu op het veld het in mij gestelde vertrouwen waarmaken.”
Diezelfde contractvoorwaarden gelden voor Stefan Nijland. De eveneens pas 19-jarige aanvaller kreeg in de voorbereiding van het seizoen een kans bij de eerste selectie om zich te laten zien aan de technische staf. Nijland maakte een dermate goede indruk dat Ron Jans hem vlak voor de start van de competitie definitief toevoegde aan zijn groep. De ranke aanvaller kwam tot dusver in 17 officiële duels in actie, waaronder een Europese en een bekerwedstrijd, waarin hij twee keer doel trof. In de Eredivisie scoorde de uit Hoogezand-Sappemeer afkomstige Nijland tot nu toe drie keer. De jeugdinternational maakt eveneens sinds 2001 onderdeel uit van de jeugdopleiding van FC Groningen.
“Ik ben ontzettend blij met en supertrots op dit nieuwe contract”, laat Stefan Nijland in een reactie weten. “Ik krijg bij FC Groningen de kans me verder te ontwikkelen en proef veel vertrouwen van de mensen binnen de club. Ik heb heel veel zin om de komende jaren in Euroborg te voetballen.”
Manager technische zaken Henk Veldmate is eveneens zeer te spreken over de contractverlenging van het jeugdige duo. “Beide spelers hadden al een contract met FC Groningen dat doorliep tot medio 2009. Maar wij hebben eerder met elkaar afgesproken dat wanneer de ontwikkeling van hen beter en/of sneller zou gaan, dat we dan met elkaar om de tafel zouden gaan zitten. In een half jaar tijd is er veel gebeurd met zowel Hiariej als Nijland, in positieve zin. Daar zijn we heel blij mee. Die ontwikkeling hebben wij willen belonen en we zijn onze afspraak om het contract in dat geval aan te passen aan hun nieuwe status nagekomen. Wij als club zijn er heel blij mee dat we twee van dergelijke jonge talenten nu voor een langere periode aan ons hebben weten te binden.”
quote:Op donderdag 14 februari 2008 15:56 schreef Grunner het volgende:
Van mij mag ie weg.
Na vorig seizoen zou ik gezegd hebben dat het absoluut een versterking zou zijn, als ik het lopende seizoen bekijk heb ik daar mijn twijfels over.quote:
Ik ben wel fan van Ekramy.quote:Op donderdag 14 februari 2008 19:33 schreef The_Verve het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke keeper we volgend seizoen onder de lat hebben staan. Van Loo heeft nog steeds geen aanbieding gehad en zal die waarschijnlijk ook niet meer krijgen.
Enkele opties:
Ekramy van Feyenoord
Mäenpää van Den Bosch
Neuh, ik heb niet voor niets een Ajax avatarquote:Op dinsdag 12 februari 2008 20:54 schreef don-diablo het volgende:
[..]
Dus waarschijnlijk komen de 'grote' clubs em direct ophalen uit Groningen. Denk dat ie daar bang voor is.
en in mijn beleving opvallend vaak geblesseerd voor een keeper.quote:Op donderdag 14 februari 2008 21:49 schreef DutchGooner het volgende:
[..]
Na vorig seizoen zou ik gezegd hebben dat het absoluut een versterking zou zijn, als ik het lopende seizoen bekijk heb ik daar mijn twijfels over.
Heeft dit seizoen al in zeker 3,4 wedstrijden fouten gemaakt die ons punten hebben gekost, Nikki mag eerst bewijzen dat ie een seizoen constant kan blijven.
2 maal tot nu toe volgens mij waarvan de meest recente keer door een ongelukkige botsing met een doelpaal die niet meegaf.quote:Op donderdag 14 februari 2008 23:14 schreef Prosac het volgende:
[..]
en in mijn beleving opvallend vaak geblesseerd voor een keeper.
Ik ook. Ik schat hem ook hoger in dan Timmer. Maar bij Feyenoord hebben ze sowieso een beroerde kijk op keepers de laatste jaren (Lodewijks uitgezonderd).quote:
Ondanks dat Lodewijks een uitstekende keeper was, moet ik als ik zijn naam zie toch altijd aan zijn blunder denken.quote:Op donderdag 14 februari 2008 23:38 schreef The_Verve het volgende:
[..]
Ik ook. Ik schat hem ook hoger in dan Timmer. Maar bij Feyenoord hebben ze sowieso een beroerde kijk op keepers de laatste jaren (Lodewijks uitgezonderd).
quote:Ziekenboeg wordt nog niet leger
FC Groningen speelt zondagmiddag in een uitverkocht Euroborg tegen AZ. Na drie duels zonder zege strijdt de ploeg van Ron Jans tegen de geplaagde ploeg uit Alkmaar. Trainer Ron Jans heeft al een aantal weken niet de beschikking over het vijftal Marnix Kolder (lies), Paul Matthijs (enkel), Luciano da Silva (pink), Ondrej Svejdik (arm) en Evgeniy Levchenko (kuit). Ook Koen van de Laak moest zich door de naweeën van een hersenschudding helaas weer in de ziekenboeg melden. De rest van de selectie is fit, ondanks diverse kleine klachten gedurende de week.
Trainer Ron Jans in het programmaboekje van aanstaande zondag: “Het staat heel dicht bij elkaar. Tegen Roda hebben we twee punten verloren, tegen Vitesse hebben we één laten glippen. We willen zo snel mogelijk duidelijkheid over een plek bij de eerste negen. En dan zolang mogelijk mee blijven doen voor de eerste vijf. Maar daarvoor moeten we eerst zelf de punten pakken, voordat we kijken wat de andere ploegen gedaan hebben.”
Zijn collega Louis van Gaal van AZ: “AZ heeft te maken met de Wet van Murphy. Als er eenmaal iets mis gaat, blijft alles mis gaan. Dat hebben we de afgelopen weken gezien. Nu moeten we er met elkaar zien uit te komen in het restant van de competitie. En daar heb ik alle vertrouwen in.”
Zou mooi zijn als Metaj weer in de basis staat!!quote:Metaj waarschijnlijk in basis tegen AZ
GRONINGEN - Shkodran Metaj staat zondag in de thuiswedstrijd tegen AZ waarschijnlijk in de basis van FC Groningen.
Metaj vervangt dan Mark-Jan Fledderus links op het middenveld. Verder is het team van Ron Jans ongewijzigd ten opzichte van de vorige wedstrijd tegen Vitesse.
In de ziekenboeg is wél een kleine wijziging. Koen van de Laak is namelijk buiten de selectie gelaten, omdat hij weer last heeft van de hersenschudding die hij opliep in de eerste wedstrijd van het seizoen tegen NAC. Verder zijn Evgeniy Levchenko, Ondrej Svejdik, Paul Matthijs, Marnix Kolder én Luciano da Silva nog steeds geblesseerd.
De vermoedelijke opstelling:
Van Loo in de goal. Achterin spelen Hiariej, Sankoh, Kruiswijk, Stenman. Het middenveld bestaat uit Meerdink, Holla, Lovre, Metaj. Spitsen zijn Berg en Powel.
rtvnoord
quote:De Roover ondergaat speciale tests
Sepp De Roover is deze week in het Belgische Leuven getest om te zien of hij topprestaties kan leveren in de klimatologische omstandigheden van Peking, waar de Olympische Spelen doorgaan.
In Peking is het heel warm en vochtig en dus is het niet evident om daar topprestaties te leveren. De Roover (Groningen), Sébastien Pocognoli (AZ) en Jeanvion Yulu-Matondo (Roda JC) ondergingen daarom fysieke proeven in een hypoxiekamer.
In die kamer wordt de temperatuur en de luchtvochtigheid de hoogte ingejaagd om dezelfde klimatologisch omstandigheden te creëeren als in China. "We doen deze proef om te weten te komen met wie we moeten oppassen, wie zijn lichaam minder goed reageert op de omstandigheden", aldus bondscoach Jean-François De Sart in GvA.
Deze week waren naast De Roover, Pocognoli en Yulu-Matondo ook Logan Bailly, Faris Haroun, Laurent Ciman en Landry Mulemo aan de beurt. Nicolas Lombaerts en Jonathan Legear deden de tests eerder al. De andere spelers volgen later.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |