Joh. Ik noemde de christenen omdat deze makkelijker afstand doen van hun scheppingsverhaal dan andere gelovigen.quote:Op maandag 11 februari 2008 00:51 schreef rutger05 het volgende:
Dat zou dan, zoals jij dat wil stellen, niet alleen voor christenen gelden.
Volgens mama is flappie nu in de konijnenhemel! Mijn mama zou toch niet liegen!?quote:Op maandag 11 februari 2008 01:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Gaan dieren niet naar de hemel dan?
Volgens mij is de Bijbel daar niet duidelijk over. Maar als ook andere dieren dan de mens naar de Hemel gaan, dan is het inderdaad wel opgelost (al zou ik dan veel insectenspray meenemen, met al die eendagsvliegjes daar..).quote:Op maandag 11 februari 2008 01:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
huh?quote:Op maandag 11 februari 2008 02:20 schreef Triggershot het volgende:
LB
Het lijkt me nogal makkelijk goed te praten als je dat wilt. Eerst waren er alleen apen. Toen wilde God de mens maken en pakte Hij een aap en stopte Hij er een ziel in. Daarna pakte Hij een vrouwtjesaap en gaf die ook een ziel. Vanaf dat moment waren er twee apen die mens waren geworden, omdat ze een ziel van God hadden gekregen. De mens is dan dus superieur t.o.v. het dier omdat ze een extra niveau van bewustzijn hebben bezitten. Zoiets lijkt me redelijk plausibel als je als christen het scheppingsverhaal wilt combineren met de evolutietheorie.quote:Op maandag 11 februari 2008 00:47 schreef qwertysss336 het volgende:
Als je gelooft dat de mens na zijn dood naar de Hemel (of de Hel of het Vagevuur) gaat, dan kan je toch onmogelijk ook geloven dat de mens afstamt van de aap? Want dat zou dan betekenen dat ergens in de evolutie van de aap naar de mens, een punt is waar een soort (of eigenlijk zelfs een individu) meer aap dan mens is (en dus niet naar de Hemel kan gaan), maar (één van) de daaropvolgende soort(en) (of eigenlijk zelfs het daaropvolgende individu) wel naar de Hemel gaat (, want meer mens dan aap). Ergens moet dus de grens getrokken worden, en dat lijkt me op zijn minst arbitrair, zo niet ondoenlijk. Feit is echter dat er christenen zijn die zowel in een Hemel voor gestorven mensen geloven als in evolutie, hoe zien zij dit dan?
Jij snapt Evolutie niet. De mens stamt namelijk niet af van de aap volgens de evolutie theorie. Ze hebben gemeenschappelijke voorouders. DUS: een organisme met gemeenschappelijke eigenschappen. Echter in 1 omgeving is deze geëvolueerd in een mens en de ander is de bomen in gegaan en is een chimpanzee of een andere aap geworden.quote:Op maandag 11 februari 2008 00:47 schreef qwertysss336 het volgende:
Als je gelooft dat de mens na zijn dood naar de Hemel (of de Hel of het Vagevuur) gaat, dan kan je toch onmogelijk ook geloven dat de mens afstamt van de aap?
Geloof is nooit wetenschappelijk te bewijzen. Maar dat stuk dat de aap en de mens gemeenschappelijke voorouders hebben vind ik aannemelijk, zo had ik er nog niet over nagedacht......... Ik dacht altijd dat wij geevolueerd waren van de aap, maar de vraag rees dan bij mij: Waarom bestaat de aap dan nog?quote:Op maandag 11 februari 2008 04:36 schreef Zeitgeist het volgende:
[..]
Jij snapt Evolutie niet. De mens stamt namelijk niet af van de aap volgens de evolutie theorie. Ze hebben gemeenschappelijke voorouders. DUS: een organisme met gemeenschappelijke eigenschappen. Echter in 1 omgeving is deze geëvolueerd in een mens en de ander is de bomen in gegaan en is een chimpanzee of een andere aap geworden.
Niet dat ik gelovig ben maar het 1 sluit het ander nog niet uit. Daarvoor zijn er te weinig wetenschappelijke feiten.
Dat is dus, zoals je zelf al zegt, afwijkend van de evolutietheorie.quote:Op maandag 11 februari 2008 03:49 schreef NumberNine het volgende:
[..]
Het lijkt me nogal makkelijk goed te praten als je dat wilt. Eerst waren er alleen apen. Toen wilde God de mens maken en pakte Hij een aap en stopte Hij er een ziel in. Daarna pakte Hij een vrouwtjesaap en gaf die ook een ziel. Vanaf dat moment waren er twee apen die mens waren geworden, omdat ze een ziel van God hadden gekregen. De mens is dan dus superieur t.o.v. het dier omdat ze een extra niveau van bewustzijn hebben bezitten. Zoiets lijkt me redelijk plausibel als je als christen het scheppingsverhaal wilt combineren met de evolutietheorie.
Jaja, doe niet zo bijdehand. Ik had wellicht beter 'aapachtige boombewoner' of iets dergelijks kunnen schrijven, maar dat maakt voor het punt niet uit: ergens op de evolutionaire lijn moet de grens getrokken worden tussen de aapachtige boombewoner (of hoe je de voorouder van de mens ook wil noemen) zonder ziel en potentiele hemeltoegang en de mens met.quote:Op maandag 11 februari 2008 04:36 schreef Zeitgeist het volgende:
[..]
Jij snapt Evolutie niet. De mens stamt namelijk niet af van de aap volgens de evolutie theorie. Ze hebben gemeenschappelijke voorouders. DUS: een organisme met gemeenschappelijke eigenschappen. Echter in 1 omgeving is deze geëvolueerd in een mens en de ander is de bomen in gegaan en is een chimpanzee of een andere aap geworden.
De mens stamt niet van een aap af. Soms zijn er ook nog randgevallen bij soorten. Als je de kwestie op deze manier stelt wordt het al lastig om te bepalen wat nu eigenlijk de eerste mens(achtige) was..quote:Op maandag 11 februari 2008 00:47 schreef qwertysss336 het volgende:
Als je gelooft dat de mens na zijn dood naar de Hemel (of de Hel of het Vagevuur) gaat, dan kan je toch onmogelijk ook geloven dat de mens afstamt van de aap?
Waarom sluit je dieren nu per definitie uit van de hemel, hel en vagevuur? Wie weet dat dieren daar ook heen gaan. Misschien beschrijven de eerste hoofdstukken van Genesis wel de komst van meer bewustzijn bij mensen, waardoor mensen meer verantwoordelijkheid kregen, waarmee de mens vervolgens niet goed overweg kon.quote:Want dat zou dan betekenen dat ergens in de evolutie van de aap naar de mens, een punt is waar een soort (of eigenlijk zelfs een individu) meer aap dan mens is (en dus niet naar de Hemel kan gaan), maar (één van) de daaropvolgende soort(en) (of eigenlijk zelfs het daaropvolgende individu) wel naar de Hemel gaat (, want meer mens dan aap). Ergens moet dus de grens getrokken worden, en dat lijkt me op zijn minst arbitrair, zo niet ondoenlijk. Feit is echter dat er christenen zijn die zowel in een Hemel voor gestorven mensen geloven als in evolutie, hoe zien zij dit dan?
True, maar da's niet waar het me om gaat. Wat exact de voorouder is van de mens, is verder niet relevant voor de discussie.quote:Op maandag 11 februari 2008 07:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
De mens stamt niet van een aap af. Soms zijn er ook nog randgevallen bij soorten. Als je de kwestie op deze manier stelt wordt het al lastig om te bepalen wat nu eigenlijk de eerste mens(achtige) was..
quote:Op maandag 11 februari 2008 07:08 schreef Alicey het volgende:
Waarom sluit je dieren nu per definitie uit van de hemel, hel en vagevuur? Wie weet dat dieren daar ook heen gaan. Misschien beschrijven de eerste hoofdstukken van Genesis wel de komst van meer bewustzijn bij mensen, waardoor mensen meer verantwoordelijkheid kregen, waarmee de mens vervolgens niet goed overweg kon.
Wat opzich logisch is, de Bijbel gaat immers over menselijk gedrag, en hoe je als mens je plaats in de hemel kan zekerstellen. Volgt uiteraard niet uit dat dieren niet naar de hemel gaan (opzich kan je ook stellen dat omdat dieren geen vrije wil hebben, ze niet kunnen zondigen, en dus automatisch naar de hemel gaan), maar da's wel de opvatting van een deel van de christenen. En die opvatting lijkt me lastig met 'geloof' in de evolutietheorie te mengen, dus dan rest een christelijke evolutietheorie-aanhanger maar 1 optie.quote:the Bible is silent regarding an afterlife for animals.
http://www.clarifyingchristianity.com/pets.shtml
Lijkt me vaag als je alles zo zwart-wit zietquote:Op maandag 11 februari 2008 09:01 schreef kazakx het volgende:
Lijkt me vaag dat je in een gedeelte van een heilig boek gelooft en in een ander helft niet.
Wat is een grijs gebied aan het idee dat Adam de eerste mens was. Was hij half mens half aap bedoel je?quote:Op maandag 11 februari 2008 09:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Lijkt me vaag als je alles zo zwart-wit ziet
Nou, bijvoorbeeld dat je niet hoeft te geloven dat een "heilig boek" rechtstreeks van God komt. ( dat geloven Joden en Christenen trouwens ook niet, maar dat wist je al ) Je kunt ook geloven dat verhalen zijn geïnspireerd door God. Daarbij zit er een hoop folklore en mythologie in zowel de Bijbel als de Koran. Je kunt er dus ook voor kiezen om het pragmatisch te benaderen; er zit een flinke scheut wijsheid in, maar ook een flinke scheut toen geldende moraal, ethiek en cultuur. En wat daar precies achterzit weet je niet, je kunt alleen gissen.quote:Op maandag 11 februari 2008 10:41 schreef kazakx het volgende:
[..]
Wat is een grijs gebied aan het idee dat Adam de eerste mens was. Was hij half mens half aap bedoel je?
Het hele concept van een 'eerste mens' is uberhaupt onzinnig. Er is sprake van een continu spectrum van opeenvolgende organismen, waarbij er niet een specifiek aan van te wijzen als 'de eerste homo sapiens'.quote:Op maandag 11 februari 2008 10:47 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind het persoonlijk nogal idioot om te geloven dat Adam de allereerste mens was. Het verhaal wordt er niks mooier om als je het symbolisch opvat. Het is in mijn ogen niks minder primitief dan om een paal dansen om regen te krijgen. Maar religie is in staat om mensen de meest onlogische zaken te laten geloven. Da's jammer, want het draait in mijn ogen om de boodschap, en niet om de feitelijkheden.
Bedoel je dat God verhalen verteld die niet op waarheid berusten, alleen om maar iets duidelijk te maken? Dat versta ik namelijk onder mythologie.quote:Op maandag 11 februari 2008 10:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, bijvoorbeeld dat je niet hoeft te geloven dat een "heilig boek" rechtstreeks van God komt. ( dat geloven Joden en Christenen trouwens ook niet, maar dat wist je al ) Je kunt ook geloven dat verhalen zijn geïnspireerd door God. Daarbij zit er een hoop folklore en mythologie in zowel de Bijbel als de Koran. Je kunt er dus ook voor kiezen om het pragmatisch te benaderen; er zit een flinke scheut wijsheid in, maar ook een flinke scheut toen geldende moraal, ethiek en cultuur. En wat daar precies achterzit weet je niet, je kunt alleen gissen.
Ik vind het persoonlijk nogal idioot om te geloven dat Adam de allereerste mens was. Het verhaal wordt er niks mooier om als je het symbolisch opvat. Het is in mijn ogen niks minder primitief dan om een paal dansen om regen te krijgen. Maar religie is in staat om mensen de meest onlogische zaken te laten geloven. Da's jammer, want het draait in mijn ogen om de boodschap, en niet om de feitelijkheden.
Ik (en jij ook, neem ik aan) heb god nog nooit verhalen horen vertellen.quote:Op maandag 11 februari 2008 11:18 schreef kazakx het volgende:
[..]
Bedoel je dat God verhalen verteld die niet op waarheid berusten, alleen om maar iets duidelijk te maken? Dat versta ik namelijk onder mythologie.
Mag ik hieruit opmaken dat jij het scheppingsverhaal letterlijk neemt?quote:Het verhaal van Adam is een van de meest fundamentele dingen in de heilige boeken. Het is niet alleen een antwoord wat de eerste mens maakt maar ook een antwoord op het hoe en waarom voor het creeeren van het heelal, mensheid en duivel. In dat opzicht is dat het meest ultieme antwoord op wie we zijn, waar we vandaan komen en waar we naar toe gaan. Ik zou het niet bestempelen als iets simpels, tenzij ik het alleen zou zien als de antwoord op de vraag hoe de eerste mens is ontstaan.
Je beseft dat Kazakx eenmoslim is en er grote verschillen zijn tussen de Islamitische en Christelijke beleving van het scheppingsverhaal?quote:Op maandag 11 februari 2008 11:30 schreef Mr.Zed het volgende:
[..]
Ik (en jij ook, neem ik aan) heb god nog nooit verhalen horen vertellen.
Het enige wat van god te kennen valt, is wat door mensen is geschreven.
[..]
Mag ik hieruit opmaken dat jij het scheppingsverhaal letterlijk neemt?
Dat geeft dan wel weer dat TS een punt heeft...
Volgens mij is dit de werkelijkheid zo proberen te verdraaien dat die past in jouw mythe.quote:Op maandag 11 februari 2008 03:49 schreef NumberNine het volgende:
[..]
Het lijkt me nogal makkelijk goed te praten als je dat wilt. Eerst waren er alleen apen. Toen wilde God de mens maken en pakte Hij een aap en stopte Hij er een ziel in. Daarna pakte Hij een vrouwtjesaap en gaf die ook een ziel. Vanaf dat moment waren er twee apen die mens waren geworden, omdat ze een ziel van God hadden gekregen. De mens is dan dus superieur t.o.v. het dier omdat ze een extra niveau van bewustzijn hebben bezitten. Zoiets lijkt me redelijk plausibel als je als christen het scheppingsverhaal wilt combineren met de evolutietheorie.
Voortschrijdend inzicht door nieuwe kennis lijkt me iets positiefs. Het is meer de werkelijkheid tot je nemen, dan dat je de werkelijkheid verdraait.quote:Op maandag 11 februari 2008 11:31 schreef averty het volgende:
[..]
Volgens mij is dit de werkelijkheid zo proberen te verdraaien dat die past in jouw mythe.
Als ik het heb over de Koran dan heb ik het over God die praat.quote:Op maandag 11 februari 2008 11:30 schreef Mr.Zed het volgende:
[..]
Ik (en jij ook, neem ik aan) heb god nog nooit verhalen horen vertellen.
Het enige wat van god te kennen valt, is wat door mensen is geschreven.
[..]
De scheppingsverhaal van Adam en Eva (Hawa) neem ik inderdaad letterlijk.quote:Mag ik hieruit opmaken dat jij het scheppingsverhaal letterlijk neemt?
Dat geeft dan wel weer dat TS een punt heeft...
Maar de basis van wat hij daar stelt is geen nieuwe kennis of uberhaupt kennis. Het is het zoveel mogelijk blijven volhouden aan de juistheid van de bijbel, door de nergens op gebaseerde veronderstelling dat apen geen ziel hebben en een mens wel.quote:Op maandag 11 februari 2008 11:39 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Voortschrijdend inzicht door nieuwe kennis lijkt me iets positiefs. Het is meer de werkelijkheid tot je nemen, dan dat je de werkelijkheid verdraait.
Als je een beetje bekend bent met de wetenschappelijke ontwikkelingen in de biologie de afgelopen 150 jaar wel.quote:Op maandag 11 februari 2008 14:04 schreef kazakx het volgende:
Kijk als je gelooft dat God de eerste oorzaak is van de big bang is het toch niet zo moeilijk om te geloven dat God Adam heeft gecreerd uit een beetje aarde? En van Adams rib heeft hij Eva gecreeerd.
Het is ook niet wetenschappelijk wat hij doet, dus wordt er inderdaad geen kennis gecreerd. Het is nieuwe inzichten krijgen in je religieuze overtuigingen met behulp van de wetenschap. Dat die inzichten alleen gelden voor mensen met dezelfde religieuze overtuigingen is duidelijk. Als jij die overtuigingen niet deelt is dat je goed recht.quote:Op maandag 11 februari 2008 14:28 schreef averty het volgende:
[..]
Maar de basis van wat hij daar stelt is geen nieuwe kennis of uberhaupt kennis. Het is het zoveel mogelijk blijven volhouden aan de juistheid van de bijbel, door de nergens op gebaseerde veronderstelling dat apen geen ziel hebben en een mens wel.
Wat hij doet, en hij zegt het zelf is het scheppingsverhaal combineren met de evolutietheorie. Nog afgezien dat wat hij doet werkelijk niets uitstaande heeft met de evolutietheorie is het ook nog eens allemaal gebaseerd op zijn mening dat het allemaal wel plausibel klinkt.
Dat wat hij beweert wordt werkelijk nergens gestaafd door bewijs en verklaart ook nog eens helemaal niets.
Maar waar is hij dan wetenschappelijk te werk gegaan? Wetenschappelijke inzichten zijn juist niet verschillend per religieuze overtuiging.quote:Op maandag 11 februari 2008 15:21 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Het is ook niet wetenschappelijk wat hij doet, dus wordt er inderdaad geen kennis gecreerd. Het is nieuwe inzichten krijgen in je religieuze overtuigingen met behulp van de wetenschap. Dat die inzichten alleen gelden voor mensen met dezelfde religieuze overtuigingen is duidelijk. Als jij die overtuigingen niet deelt is dat je goed recht.
Vertel.quote:Op maandag 11 februari 2008 14:40 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als je een beetje bekend bent met de wetenschappelijke ontwikkelingen in de biologie de afgelopen 150 jaar wel.
Hij heeft kennis genomen van de wetenschap inzake de evolutie. Die kennis pas je toe op je levensbeschouwing. Rijmt het met elkaar? Zonee, dan kun je kijken of je misschien bepaalde ideeen moet aanpassen. Dacht je bijvoorbeeld eerst dat Adam en Eva uit het niets waren geschapen, dan kun je nu mogelijk denken dat Adam en Eva twee apart door God geroepen mensapen zijn geweest.quote:Op maandag 11 februari 2008 16:29 schreef averty het volgende:
[..]
Maar waar is hij dan wetenschappelijk te werk gegaan? Wetenschappelijke inzichten zijn juist niet verschillend per religieuze overtuiging.
Verder is wetenschap niet iets dat alleen kan worden gebruikt wanneer het jou dan uitkomt.
Als we kijken naar waar het allemaal om ging; Het superieur worden van de mens t.o.v. de aap, omdat god 2 apen had genomen en die van een ziel had voorzien. Deze hypothese op basis van geen enkele empirisch waarneming opstellen en dat dan aanduiden als plausibel wederom op basis van niets anders dan een mening. Dat heeft werkelijk niets met wetenschap uitstaande.
De wetenschap wordt juist heel serieus genomen. De kracht ervan wordt ingezien en het heeft invloed op de levensbeschouwing. Hoe serieuzer kun je de wetenschap nemen? Geen idee hoe je bij dat onbegrip komt.quote:ik snap nooit zo goed wat de wetenschap misdaan heeft om deze overmaat van onbegrip er over te rechtvaardigen.
Huh?quote:Op maandag 11 februari 2008 14:04 schreef kazakx het volgende:
Kijk als je gelooft dat God de eerste oorzaak is van de big bang is het toch niet zo moeilijk om te geloven dat God Adam heeft gecreerd uit een beetje aarde? En van Adams rib heeft hij Eva gecreeerd.
Kan je zelf niks bedenken? Je moet toch wel enkele voorbeelden kunnen geven waar je sterk van overtuigd bent neem ik aan.quote:
Of dat hij een mens is geworden en gestorven is voor onze zonden.quote:Op maandag 11 februari 2008 14:04 schreef kazakx het volgende:
Dat eerste lijkt mij ook maar dat de oorzaak van de big bang God is is wel waarschijnlijk?quote:Op maandag 11 februari 2008 17:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Of dat hij een mens is geworden en gestorven is voor onze zonden.
Het is inderdaad niet moeilijk. Wel hoogst onwaarschijnlijk.
Ik luister niet naar kinderen (avatar)quote:Op maandag 11 februari 2008 17:36 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Huh?
In het Christendom/Jodendom gelooft men dat Eva uit Adam geschapen is, niet in de Islam. Populaire misvatting zowel onder Moslims als niet-Moslims.
Volgens de Koran hebben de man en de vrouw dezelfde aard en zijn zei beide uit dezelfde eenheid ontstaan. Nergens vind je in de Koran verzen die zodanig geinterpreteerd kunnen worden dat ze een suggestie doen of verklaren dat de man eerder dan de vrouw is geschapen of dat de vrouw uit de man is gecreeerd. Meerdere malen verklaart de Koran dat de mensen uit dezelfde 'nafs' zijn gecreeerd. Zie verzen: 4:1, 6:98, 7:189.
Dat veel Moslims -onterecht- geloven dat Eva uit de rib van Adam is geschapen komt door de invloed van het Jahawistische verhaal over de schepping van de vrouw, waarmee een bepaalde Hadith ook door sommige commentatoren als zodanig is geinterpreteerd.
In de desbetreffende hadith is de frase "gevormd als een rib" niet lettelijk bedoeld, maar metaforisch.
In de context van dat vrouwen fragieler zijn dan mannen, dus ga niet tekeer tegenover je vrouwen en dochters, en behandel ze mild en zachter.
Hehe waarom denken ongelovigen dat rationaliteit gelimiteerd is met hun eigen kennisquote:Op maandag 11 februari 2008 17:53 schreef teamlead het volgende:
waarom denken niet-gelovigen toch altijd dat geloof rationeel zou zijn
Ik vind God in het geheel onwaarschijnlijk.quote:Op maandag 11 februari 2008 17:45 schreef kazakx het volgende:
[..]
Dat eerste lijkt mij ook maar dat de oorzaak van de big bang God is is wel waarschijnlijk?
Inderdaad. Er kunnen nu wel allemaal mensen gaan reageren dat mijn verklaring onwetenschappelijk en onlogisch is, maar dat is natuurlijk ook gewoon zo. Ik probeer de hemel en de evolutie ook niet wetenschappelijk aan elkaar te koppelen, ik probeer alleen te laten zien hoe een christen dit persoonlijk voor zichzelf zou kunnen goedpraten. Ik denk niet dat heel veel christenen er moeite mee hebben dat sommige dingen wetenschappelijk niet 100 procent te verklaren zijn, simpelweg omdat ze toch al in een onwetenschappelijke God geloven.quote:Op maandag 11 februari 2008 17:53 schreef teamlead het volgende:
Ook veel gelovigen, zoals Plantinga, stellen dit. Swinburne hecht veel waarde aan de ratio. De Katholieke kerk ziet rede naast geloof, maar het is de rede die het mogelijk maakt diep door te dringen tot in hetgeen het geloof heeft geopenbaard. Pius X zei: "Deum [...] naturali rationis lumine per ea quae facta sunt, hoc est per visibilia creationis opera, tanquam causam per effectus certo cognosci adeoque demostrari etiam posse, profiteor" "Dat God door het licht van de natuurlijke rede, door hetgeen wat gemaakt is, door de zichtbare werken der schepping, zoals de oorzaak gekend kan worden door de effecten, zeker gekend kan worden en zijn bestaan zo aangetoond kan worden, verklaar ik." (Latijnse zinsconstructies FTW)quote:Op maandag 11 februari 2008 17:53 schreef teamlead het volgende:
Ok check deze logica:quote:Op maandag 11 februari 2008 18:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik vind God in het geheel onwaarschijnlijk.
Ik nummer je stellingen even. 1) Lijkt me valide. Dat observeer ik vaak genoeg. Ik eet, dan dan ga ik 's ochtends naar de WC, en wat er dan uitkomt, zou ik niet opeten, dus ik vind dat wat anders. Akkoord. 2) Wat is niets? Verder zijn er wat natuurkundige theoriën die toch in vacua deeltjes laten onstaan. Echter.quote:Op maandag 11 februari 2008 18:58 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ok check deze logica:
1) Van iets kan iets komen.
2) Van Niets komt niets
3) Bij oorzaak gevolg kan de oorzaak niet eeuwig terug doorgaan. (trekkracht van wagonnetjes en locomotief). 4) Onbewogen beweger verhaal.
5) Dus moet er een eerste beweger zijn. Zo kom ik tot de conclusie God.
Lijkt mij dus zeer waarschijnlijk
Probeer eerst eens een oorzaak van God te bedenken. Want als God geen oorzaak nodig heeft, waarom een universum (zonder God) dan wel?quote:Op maandag 11 februari 2008 18:58 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ok check deze logica:
Van iets kan iets komen.
Van Niets komt niets
Bij oorzaak gevolg kan de oorzaak niet eeuwig terug doorgaan. (trekkracht van wagonnetjes en locomotief). Onbewogen beweger verhaal.
Dus moet er een eerste beweger zijn. Zo kom ik tot de conclusie God.
Lijkt mij dus zeer waarschijnlijk
okquote:Op maandag 11 februari 2008 19:07 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik nummer je stellingen even. 1) Lijkt me valide. Dat observeer ik vaak genoeg. Ik eet, dan dan ga ik 's ochtends naar de WC, en wat er dan uitkomt, zou ik niet opeten, dus ik vind dat wat anders. Akkoord.
Laten we uit een selectie van theorieen die ene pakken die ons deugd zou ik zeggen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een theorie onderuit word gehaald met een andere.quote:2) Wat is niets? Verder zijn er wat natuurkundige theoriën die toch in vacua deeltjes laten onstaan. Echter.
Maar bij het voorbeeld met de locomotief en de wagonnetjes vind je het wel logisch dat de locomotief de enige trekker is die niet getrokken hoeft te worden. Omdat hij namelijk zelf een intrinsieke trekkracht bezit. Namelijk zijn eigen motor (of stoommachine whatever). En de locomotief heeft niet dezelfde eigenschappen als die wagons, toch?quote:3) Nemen we 3 aan, dan is er echter een probleem, want dan is er een eerste oorzaak. Die oorzaak is 'iets'. Echter, 'voor' die oorzaak, was er niets. (Of eigenlijk: Niets wat de oorzaak van datgeen was. We hebben dus een oorzaakloos product dat uit het niets is ontstaan.) En volgens 2) kan dat niet. Want van niets komt niets. Dus die eerste oorzaak is in tegenspraak met 2). Je hebt dus een inconsistent systeem van aannames. Daar we een contradictie hebben, hebben we elk mogelijk resultaat, want ex falsum quodlibet.
Met de locomotief zal dit wel wat waardevoller zijn geworden. En de rest van je verhaal kan je ook toetsen met dit voorbeeld.quote:Ergo, de conclusie dat God niet bestaat volgt met evenveel recht uit deze premissen. Waardeloos (en dat meen ik! argument.)
Niet aan mij gericht maar ik wil hier even op reageren.quote:Op maandag 11 februari 2008 07:08 schreef Alicey het volgende:
Waarom sluit je dieren nu per definitie uit van de hemel, hel en vagevuur? Wie weet dat dieren daar ook heen gaan.
Dieren moeten uiteraard wel goed behandeld worden, maar ze hebben geen speciale voorrechten zoals de mens die heeft. Verder IS een dier een ziel net als een mens dat IS en dus hebben zowel dieren als mensen geen onsterfelijk deel dat doorleeft na hun dood.quote:2 Petrus 2
12 Maar deze [mensen] zullen, net als redeloze dieren, die van nature geboren zijn om gevangen en vernietigd te worden, in de dingen waarvan zij onwetend zijn en schimpend spreken, in hun eigen [loopbaan van] vernietiging ook de vernietiging ondergaan,
1. Iemand heeft die locomotief gemaakt. 2. De locomotief beweegt niet uit zichzelf. Er is spraken van de vorming van stoom, het verbranden van diesel of het omzetten van elektrische energie. De locomotief beweegt dus niet uit zichzelf. Als analogie voor God dus behoorlijk zwak.quote:Op maandag 11 februari 2008 19:29 schreef kazakx het volgende:
Maar bij het voorbeeld met de locomotief en de wagonnetjes vind je het wel logisch dat de locomotief de enige trekker is die niet getrokken hoeft te worden. Omdat hij namelijk zelf een intrinsieke trekkracht bezit. Namelijk zijn eigen motor (of stoommachine whatever). En de locomotief heeft niet dezelfde eigenschappen als die wagons, toch?
Echter, dat is een andere analogie. Een vergelijkbare systeem van stellingen zou zijn:quote:Op maandag 11 februari 2008 19:29 schreef kazakx het volgende:
Maar bij het voorbeeld met de locomotief en de wagonnetjes vind je het wel logisch dat de locomotief de enige trekker is die niet getrokken hoeft te worden. Omdat hij namelijk zelf een intrinsieke trekkracht bezit. Namelijk zijn eigen motor (of stoommachine whatever). En de locomotief heeft niet dezelfde eigenschappen als die wagons, toch?
Een locomotief zie je ook een helling op bewegen.quote:Op maandag 11 februari 2008 19:59 schreef Iblis het volgende:
[..]
...
Jij bent er erg op gespitst om zodra je concludeert dat er een oorzaak is (een conclusie die dus al rammelt), te concluderen dat die oorzaak God is. Echter, het kan ook iets anders zijn. Wat het universum betreft: Stel dat we aannemen dat er inderdaad een eerste oorzaak moet zijn, dan is dat een dusdanig abstract begrip, dat je nog niet bij het godsbeeld van de Koran bent, nog lang niet.
Je kunt natuurlijk zeggen: "Die eerste oorzaak noem ik God", maar dan zou het best kunnen dat je de Big-bang 'God' noemt. Want waarom zou de Big-Bang een oorzaak moeten hebben? Dat is logisch niet meer of minder dwingend dan de God van de Koran erbij trekken. We kunnen ook nog verder gaan, en zeggen dat de God van de Koran door de Hulk gemaakt is. En dat de Hulk oorzaakloos is. Logisch net zo plausibel.
Je argument bewijst dus véél minder dan jij eruit wilt concluderen. Jij ziet wagonnetjes, en denkt aan een locomotief. Maar het is misschien wel een schuine helling. Het enige dat we kunnen zeggen is dat het een zekere kracht uitoefent op de wagonnetjes. En dat kan zoveel zijn.
Natuurlijk snap ik dat je een locomotief ook een helling op ziet bewegen. Misschien is dat echter wel omdat er een heel sterke magneet is die die wagentjes voortrekt. Het punt is echter, wij zien die locomotief niet! Wij zien alleen de wagentjes! En dan bedenken wij dat er een eerste wagentje moet zijn dat we locomotief noemen!quote:Op maandag 11 februari 2008 20:25 schreef kazakx het volgende:
Een locomotief zie je ook een helling op bewegen.
Het gaat er helemaal niet om dat we het over een God van de Koran hebben. Daar heb je andere argumenten voor.
Wat ik je probeer duidelijk te maken, en ik snap je analogie prima, en ik snap prima welke kant je ermee opwilt, is dat je analogie niet deugd. Wie zien die locomotief niet. En dan kan het best zijn dat er een andere oorzaak is dan de oorzaak die wij hebben bedacht. Dat wil ik maar duidelijk maken. Wagentjes op een hellend vlak bewegen ook, zonder locomotief.quote:De analogie gaat erom dat er iets bestaat die opzichzelf bestaat (de ultieme trekker van die wagonnetjes) en die de andere meetrekt en dat de locomotief niet hetzelfde is als die wagonnetjes.
Dus als die wagonnetjes een dimensionaal waren en alleen maar zichzelf en de trekkende wagon voor zich zou zien zouden ze nooit achter komen wat een locomotief zou zijn. Maar hun logica zou ook zeggen dat dat dit nieuw eeuwig kan voortzetten en dat er iets moet zijn aan het begin die zelf de trekkracht bezit. Voorstellen kunnen ze niet maar wel beredeneren dat er zoiets moet bestaan.
Maar, hoe kan het dat iets wat niet uit materie en energie bestaat wel materie en energie in gang kan zetten? En hoe kom je erbij dat dit uniek is? Zou dit niet telkens en voortdurend plaats kunnen hebben? Dus dat we helemaal geen 'oer-oorzaak' of 'oer-locomotief' hebben, maar een hele reeks van beginnetjes? En waar baseer je de aannemelijkheid van zoiets op, ik neem aan dat je het nog nooit hebt gezien.quote:Zo ook vind ik het zeer aannemelijk dat er buiten deze materie en energie iets moet zijn dit geheel in gang heeft gezet en die zelf niet uit energie en materie bestaat (omdat die dingen niet de eigenschap hebben iets vanzelf in gang te zetten). Dat is God. Een eigenschap van hem hebben wij al en dat is dat hij niet bestaat uit materie en energie. En wat die God is en wat zijn eigenschappen zijn moeten we in een andere discussie voortzetten.
Je zegt dat je de analogie begrijpt maar daar lijkt het helemaal niet op. Ik heb het hier over een locomotief waarvan we weten dat hij de drijvende kracht in zich heeft. Hij is niet als diegenen die hij trekt (wagons). Dit is wat wij weten van deze simpele allerdaagse voorbeeld en we zien dus die twee eigenschappen terugkomen. Gezien dit feit probeer ik aan te tonen dat het bestaan van God zeer aannemelijk is en niet onwaarschijnlijk zoals papierversnipperaar beweert.quote:Op maandag 11 februari 2008 20:35 schreef Iblis het volgende:
[..]
Natuurlijk snap ik dat je een locomotief ook een helling op ziet bewegen. Misschien is dat echter wel omdat er een heel sterke magneet is die die wagentjes voortrekt. Het punt is echter, wij zien die locomotief niet! Wij zien alleen de wagentjes! En dan bedenken wij dat er een eerste wagentje moet zijn dat we locomotief noemen!
Als we konden zien of, en wat de eerste oorzaak was, dan zouden we nu niet zo zitten te delibereren.
[..]
Wat ik je probeer duidelijk te maken, en ik snap je analogie prima, en ik snap prima welke kant je ermee opwilt, is dat je analogie niet deugd. Wie zien die locomotief niet. En dan kan het best zijn dat er een andere oorzaak is dan de oorzaak die wij hebben bedacht. Dat wil ik maar duidelijk maken. Wagentjes op een hellend vlak bewegen ook, zonder locomotief.
[..]
Maar, hoe kan het dat iets wat niet uit materie en energie bestaat wel materie en energie in gang kan zetten? En hoe kom je erbij dat dit uniek is? Zou dit niet telkens en voortdurend plaats kunnen hebben? Dus dat we helemaal geen 'oer-oorzaak' of 'oer-locomotief' hebben, maar een hele reeks van beginnetjes? En waar baseer je de aannemelijkheid van zoiets op, ik neem aan dat je het nog nooit hebt gezien.
En waarom zou hetgeen waar God uit bestaat niet aan een eigen oorzaak gevolg keten onderhevig zijn? Het is dan weliswaar buiten de oorzaak-gevolg keten van energie en materie geplaatst, maar je verschuift het probleem domweg. Je zou net zogoed kunnen stellen dat onder bepaalde omstandigheden (die wij nog niet kennen) energie en materie wel uit het niets kunnen ontstaan. Dat kun je ook niet controleren.
Nogmaals: Jij redeneert naar een einddoel toe. In jouw logica is niets, maar dan ook niets – en dat is vooral wat je probeer duidelijk te maken, ik snap best hoe die analogie werkt – wat de door jou getrokken conclusie aannemelijker maakt dan een hondertal andere conclusies die je op basis van de door jou aangedragen principes zou kunnen trekken.
Hoezo 'bedenken'? Er is zo belachelijk veel bewijs voor de evolutionaire geschiedenis van de mens dat ik geen specifieke voorbeeldjes hoef te 'bedenken'.quote:Op maandag 11 februari 2008 17:36 schreef kazakx het volgende:
[..]
Kan je zelf niks bedenken? Je moet toch wel enkele voorbeelden kunnen geven waar je sterk van overtuigd bent neem ik aan.
Nou, we stammen dan niet af van een van de tegenwoordig nog bestaande apensoorten, maar ik denk dat jij en ik de gemeenschappelijke voorouder van mens en chimpansee op basis van zijn uiterlijk en zijn gedrag toch wel als een aap zouden beschouwen. Je kunt ook vragen: waarom bestaan er vissen als mensen uiteindelijk uit vissen zijn geëvolueerd? Alle gewervelde landdieren zijn voortgekomen uit een soort vis met poten die zich (letterlijk) ook op het land staande kon houden, en wiens afstammelingen geleidelijk het vermogen verloren om in de oceaan te leven. Wij zijn rechtstreeks voortgekomen uit een groep rechtoplopende, savannebewonende aaseters, terwijl de chimpansee het beter doet als woudbewonende vruchtenverzamelaar. Beide stammen we af van één, inmiddels uitgestorven, apensoort die op geen van beide gebeiden gespecialiseerd was. De chimpansee bestaat nog omdat hij het in zijn specifieke niche veel beter doet dan zijn concurrenten. Wij bestaan omdat we destijds die concurrentie niet zijn aangegaan maar ons in een andere richting hebben ontwikkeld.quote:Op maandag 11 februari 2008 04:48 schreef Morwen het volgende:
[..]
Geloof is nooit wetenschappelijk te bewijzen. Maar dat stuk dat de aap en de mens gemeenschappelijke voorouders hebben vind ik aannemelijk, zo had ik er nog niet over nagedacht......... Ik dacht altijd dat wij geevolueerd waren van de aap, maar de vraag rees dan bij mij: Waarom bestaat de aap dan nog?
Al denk ik en dat is misschien wel heel ver gezocht, dat wij gewoon een volledig ander ras zijn. Misschien wel hier neergezet door een andere beschaving. Ik krijg Egypte en Atlantis gewoon niet echt uit mijn systeem, net als de Maya's. Maar ook dat is niet te bewijzen dus meer iets wat ik voel/denk/geloof.
Dat was ook de reden waarom ik vroeg. Je kent er 'belachelijk veel bewijzen' voor maar dan verwijs je naar een boek? Een simpel bewijs in je post zou toch afdoende moeten zijn.quote:Op maandag 11 februari 2008 21:18 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hoezo 'bedenken'? Er is zo belachelijk veel bewijs voor de evolutionaire geschiedenis van de mens dat ik geen specifieke voorbeeldjes hoef te 'bedenken'.
O jaa zo zit het dus. Dus de overgangssoorten redden het omdat ze geschikter zijn voor die omgeving en dan sterven ze toch uit in een nieuwere omgeving terwijl de wat mindere species (waar ze van afstammen) toch doorleven en ook de wat betere afstammelingen van die tussenvorm. Grappig dat je dan overal gaps krijgt en dat dat leefomstandigheid zo snel wijzigt dat het allemaal mogelijk is.quote:Op maandag 11 februari 2008 21:21 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Nou, we stammen dan niet af van een van de tegenwoordig nog bestaande apensoorten, maar ik denk dat jij en ik de gemeenschappelijke voorouder van mens en chimpansee op basis van zijn uiterlijk en zijn gedrag toch wel als een aap zouden beschouwen. Je kunt ook vragen: waarom bestaan er vissen als mensen uiteindelijk uit vissen zijn geëvolueerd? Alle gewervelde landdieren zijn voortgekomen uit een soort vis met poten die zich (letterlijk) ook op het land staande kon houden, en wiens afstammelingen geleidelijk het vermogen verloren om in de oceaan te leven. Wij zijn rechtstreeks voortgekomen uit een groep rechtoplopende, savannebewonende aaseters, terwijl de chimpansee het beter doet als woudbewonende vruchtenverzamelaar. Beide stammen we af van één, inmiddels uitgestorven, apensoort die op geen van beide gebeiden gespecialiseerd was. De chimpansee bestaat nog omdat hij het in zijn specifieke niche veel beter doet dan zijn concurrenten. Wij bestaan omdat we destijds die concurrentie niet zijn aangegaan maar ons in een andere richting hebben ontwikkeld.
Nee jij begrijpt het niet. jij gaat uit van een drijvende kracht, daarom kom je met de analogie van een trein met locomotief. Maar in de echte wereld zien we geen locomotief. We zien alleen oorzaak en gevolg. Die drijvende kracht verzin je er zelf bij.quote:Op maandag 11 februari 2008 21:16 schreef kazakx het volgende:
[..]
Je zegt dat je de analogie begrijpt maar daar lijkt het helemaal niet op. Ik heb het hier over een locomotief waarvan we weten dat hij de drijvende kracht in zich heeft. Hij is niet als diegenen die hij trekt (wagons). Dit is wat wij weten van deze simpele allerdaagse voorbeeld en we zien dus die twee eigenschappen terugkomen. Gezien dit feit probeer ik aan te tonen dat het bestaan van God zeer aannemelijk is en niet onwaarschijnlijk zoals papierversnipperaar beweert.
Als sterren materie fuseren, de sterren ontploffen, de materie planeten en het bijbehorende leven creëert, de planeten door zwarte gaten worden opgeslokt, de uitgestoten materie samen klontert in nevels waarin nieuwe sterren gevormd worden, dan heb je toch een cyclus? Een continue uitdijen en in elkaar zakkend universum is ook een mooie cyclus. En een stuk waarschijnlijker dan een God.quote:En wat jij beweerd over dat cyclus is hoogst onwaarschijnlijk, want dat zou je dan ook in het hedendaagse moeten zien. Aangezien ik geen homogene cyclus kan creeeren die die wagonnetjes eeuwig kan trekken (helling, sterke magneet etc) kan dat cyclus verhaal dus ook niet werken in het heelal lijkt me. Als je dat voor elkaar zou krijgen met die wagonnetjes verhaal dan zou je ook automatisch een perpetium mobile gecreeerd hebben en daarmee zou je ook rijk worden![]()
Stel eerst eens de eigenschappen van God vast. Dan kunnen we wellicht bewijzen dat ie niet bestaat.quote:Voor de rest van je verhaal ben je bezig met de eigenschappen van die God te achterhalen. Daar lijkt mij deze analogie te simpel voor.
quote:Op maandag 11 februari 2008 21:16 schreef kazakx het volgende:
[..]
Je zegt dat je de analogie begrijpt maar daar lijkt het helemaal niet op. Ik heb het hier over een locomotief waarvan we weten dat hij de drijvende kracht in zich heeft. Hij is niet als diegenen die hij trekt (wagons). Dit is wat wij weten van deze simpele allerdaagse voorbeeld en we zien dus die twee eigenschappen terugkomen. Gezien dit feit probeer ik aan te tonen dat het bestaan van God zeer aannemelijk is en niet onwaarschijnlijk zoals papierversnipperaar beweert.
Volgens mij snap je niet helemaal hoe het werkt. De kracht van het bewijs is juist de grote hoeveelheid en de overeenstemming van vele verschillende lijnen van bewijs. Maar als je specifiek 'bewijs' tegen het idee van Adam en Eva wilt hebben, dan kun je bijvoorbeeld denken aan het feit dat op basis van DNA analyse 'Adam' (de meest recente gemeenschappelijke, mannelijke voorouder van alle mensen) en 'Eva' (de meest recente gemeenschappelijke, vrouwelijke voorouder van alle mensen) in compleet andere tijden hebben geleefd.quote:Op maandag 11 februari 2008 21:24 schreef kazakx het volgende:
[..]
Dat was ook de reden waarom ik vroeg. Je kent er 'belachelijk veel bewijzen' voor maar dan verwijs je naar een boek? Een simpel bewijs in je post zou toch afdoende moeten zijn.
Ik vind je verhaal onduidelijk. Wat is precies je kritiek?quote:Op maandag 11 februari 2008 21:46 schreef kazakx het volgende:
[..]
O jaa zo zit het dus. Dus de overgangssoorten redden het omdat ze geschikter zijn voor die omgeving en dan sterven ze toch uit in een nieuwere omgeving terwijl de wat mindere species (waar ze van afstammen) toch doorleven en ook de wat betere afstammelingen van die tussenvorm. Grappig dat je dan overal gaps krijgt en dat dat leefomstandigheid zo snel wijzigt dat het allemaal mogelijk is.
Geloof je dit zelf nog?
Maar met een dergelijk uitgangspunt kun je het al geen wetenschap meer noemen. Dat maakt het per definitie niet wetenschappelijk. Het is voor jou een onwrikbare waarheid die alleen moet worden ingeleverd waar het echt niet anders kan. het staat niet ter discussie.quote:Op maandag 11 februari 2008 16:40 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Hij heeft kennis genomen van de wetenschap inzake de evolutie. Die kennis pas je toe op je levensbeschouwing. Rijmt het met elkaar? Zonee, dan kun je kijken of je misschien bepaalde ideeen moet aanpassen. Dacht je bijvoorbeeld eerst dat Adam en Eva uit het niets waren geschapen, dan kun je nu mogelijk denken dat Adam en Eva twee apart door God geroepen mensapen zijn geweest.
Voor dat laatste is inderdaad geen wetenschappelijke data beschikbaar. Het uitgangspunt is dat God de mens heeft gemaakt. Dat is het uitgangspunt. (Die jij blijkbaar niet deelt) Het hoe wordt dan ingevuld met de wetenschappelijke methode.
[..]
De wetenschap wordt juist heel serieus genomen. De kracht ervan wordt ingezien en het heeft invloed op de levensbeschouwing. Hoe serieuzer kun je de wetenschap nemen? Geen idee hoe je bij dat onbegrip komt.
Mijn kat die we hebben laten inslapen is nu in de kattenhemel, dat is wegens plaatsgebrek in het hiernamaals tevens de muizenhel.quote:Op maandag 11 februari 2008 01:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Analogie voorbeelden geef je om dingen duidelijker te maken. Bij dit soort voorbeelden gebruik je een simpel voorbeeld waarvan je de details al weet. Daarom de locomotief voorbeeld omdat we weten dat hij een stoomturbine in zich heeft en die zichzelf voortstuwt. Als ik iets anders duidelijk wilde maken had ik iets met een hellend vlak (van te voren duidelijk kracht wat hem voortbeweegt). Ik heb dit voorbeeld gebruikt om oorzaak en gevolg wat te simplificeren. Voor de duidelijkheid nogmaals hebben wij met dit voorbeeld 2 conclusies achterhaald.quote:Op maandag 11 februari 2008 21:52 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik snap dat jij je God voorstelt als een locomotief (in de zin van de analogie, verder niet neem ik aan.). En dit is een mogelijke verklaring. Het punt is echter dat wij de locomotief niet kunnen zien. Wij kunnen niet terugkijken tot in de tijd van het ontstaan van het universum.
Het enige dat wij hebben is een besef van oorzaak en gevolg, en wat we nu kunnen waarnemen. Wat we dus in feite zien van jouw analogie, zijn de wagons. We zien een voortschrijdende reeks wagentjes. En wij zien dat wij elk wagentje z'n opvolger trekt, zoals oorzaak en gevolg elkaar opvolgen.
Nu denken wij na over wat dat eerste wagentje voor iets speciaals moeten zijn. Jouw propositie is dat het God is. Ik zeg bijvoorbeeld dat het door een hellend vlak komt. In het geval van die locomotieven zouden we mijn voorstel kunnen controleren door een knikker naast de rails te leggen. Rolt die ook in de richting van de rijdende wagons, dan is dat ondersteuning voor mijn hypothese. Jouw almachtige locomotief voldoet natuurlijk óók.
Maar, nogmaals, die locomotief is een hypothese. Ik snap je analogie, ik snap hoe jij je God voorstelt, en ik zie dat dat mogelijk is; echter het is en blijft een hypothese voor een proces waar meer dan een uitleg mogelijk is, en waar die van jou tamelijk arbitrair is.
Dat ik het niet begrijp is zeker. Maar dat ga jij mij haarfijn uitleggen toch.quote:Op maandag 11 februari 2008 21:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Volgens mij snap je niet helemaal hoe het werkt. De kracht van het bewijs is juist de grote hoeveelheid en de overeenstemming van vele verschillende lijnen van bewijs. Maar als je specifiek 'bewijs' tegen het idee van Adam en Eva wilt hebben, dan kun je bijvoorbeeld denken aan het feit dat op basis van DNA analyse 'Adam' (de meest recente gemeenschappelijke, mannelijke voorouder van alle mensen) en 'Eva' (de meest recente gemeenschappelijke, vrouwelijke voorouder van alle mensen) in compleet andere tijden hebben geleefd.
Voor de duidelijkheid:quote:Op maandag 11 februari 2008 22:13 schreef kazakx het volgende:
[..]
Analogie voorbeelden geef je om dingen duidelijker te maken. Bij dit soort voorbeelden gebruik je een simpel voorbeeld waarvan je de details al weet. Daarom de locomotief voorbeeld omdat we weten dat hij een stoomturbine in zich heeft en die zichzelf voortstuwt. Als ik iets anders duidelijk wilde maken had ik iets met een hellend vlak (van te voren duidelijk kracht wat hem voortbeweegt). Ik heb dit voorbeeld gebruikt om oorzaak en gevolg wat te simplificeren. Voor de duidelijkheid nogmaals hebben wij met dit voorbeeld 2 conclusies achterhaald.
- De laatste in de keten (stuwende kracht cq loco) is niet van dezelfde soort als de getrokkene
- De wagonnetjes kunnen elkaar (zonder loco) niet eeuwig doortrekken.
Mitochondria worden enkel en alleen overgedragen via vrouwen. D.m.v. DNA analyse kunnen we terugrekenen wat de meest recente vrouw was waarvan alle hedendaagse mensen afstammen, de zogenaamde 'mitochondrial eve'. Deze vrouw heeft pakweg zo'n 140.000 jaar geleden geleefd. Hetzelfde kunnen we aan de hand van Y chromosomen doon voor 'Y-chromosomal Adam', de meest recente man waarvan alle hedendaagse mensen afstammen. Die heeft pakweg zo'n 60.000-90.000 jaar geleden geleefd.quote:Op maandag 11 februari 2008 22:15 schreef kazakx het volgende:
[..]
Dat ik het niet begrijp is zeker. Maar dat ga jij mij haarfijn uitleggen toch.
Wat bedoel je met dat ze in andere tijden hebben geleefd?
Nou je hebt de evolutie van A naar B en dan naar C. B is de tussenvorm. Je ziet overal dat die B is uitgestorven Dus geen tussenvormen. Terwijl er miljarden soorten "B"'s geweest moet zijn en van die miljarden moeten er nog een biljarden in de omloop geweest moeten zijn omdat zij vrij lang geleefd moeten hebben, want anders was er niet voldoende tijd om tot C te evolueren.quote:Op maandag 11 februari 2008 21:59 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik vind je verhaal onduidelijk. Wat is precies je kritiek?
Aan de hand van het Y-chromosoom (dat alleen van vader op zoon wordt doorgegeven) kunnen we traceren wanneer een gezamenlijke voorvader van alle thans levende mannen geleefd heeft. Er is echter een aantal zaken dat je goed in de gaten moet houden:quote:Op maandag 11 februari 2008 22:15 schreef kazakx het volgende:
[..]
Dat ik het niet begrijp is zeker. Maar dat ga jij mij haarfijn uitleggen toch.
Wat bedoel je met dat ze in andere tijden hebben geleefd?
Dat zie je verkeerd. Uit A kunnen B,C,D, E... enz. ontstaan. Binnen korte tijd zullen de meeste varianten uitsterven, sommige varianten houden het langer uit. Dan houden we bijvoorbeeld B en C over. B (mens) en C Chimpansee) hebben een gemeenschappelijke voorouder (A). De voorouder zelf en de meeste tussenvormen zijn uitgestorven.quote:Op maandag 11 februari 2008 22:27 schreef kazakx het volgende:
[..]
Nou je hebt de evolutie van A naar B en dan naar C. B is de tussenvorm. Je ziet overal dat die B is uitgestorven Dus geen tussenvormen. Terwijl er miljarden soorten "B"'s geweest moet zijn en van die miljarden moeten er nog een biljarden in de omloop geweest moeten zijn omdat zij vrij lang geleefd moeten hebben, want anders was er niet voldoende tijd om tot C te evolueren.
En het grappige nog erbij is dat toevallig A en C overleven en B niet.
In principe muteren levensvormen continue. Jou intelligentie, de kleur van je ogen... allemaal tussenvormen. Bacteriën evolueren onder gunstige omstandigheden zeer snel. Binnen enkele uren kan je een duidelijke nieuwe variant kweken. Tegenwoordig bestaan er bacteriën die nylon eten haringen zijn de laatste tientallen jaren door overbevissing significant kleiner geworden. Pure evolutie.quote:En dan nog erbij dat er miljoenen soorten species zijn met die tussenvormen heb je er dus nog nog nog meer. Wou je zeggen dat er in de afgelopen 500 miljoen jaar zo veel is geevolueerd dat er om de paar jaar wat gemuteerd is?
Nee, je hebt geen miljarden en biljarden nodig. Ten eerste, 'soorten' zijn een indelingsmodel dat wij hanteren. Er is nooit een moment geweest waarop je kunt zeggen: "De moeder is soort A", "de zoon is soort B". Het is een continu proces. Alleen omdat uit die hele waaier van soorten er telkens maar een paar segmenten overblijven, en er dus duidelijke gaten in de continuïteit zijn, kunnen wij makkelijk soorten indelen, alhoewel het soms niet altijd mogelijk is. Dat zijn Ring soorten.quote:Op maandag 11 februari 2008 22:27 schreef kazakx het volgende:
[..]
Nou je hebt de evolutie van A naar B en dan naar C. B is de tussenvorm. Je ziet overal dat die B is uitgestorven Dus geen tussenvormen. Terwijl er miljarden soorten "B"'s geweest moet zijn en van die miljarden moeten er nog een biljarden in de omloop geweest moeten zijn omdat zij vrij lang geleefd moeten hebben, want anders was er niet voldoende tijd om tot C te evolueren.
En het grappige nog erbij is dat toevallig A en C overleven en B niet.
En dan nog erbij dat er miljoenen soorten species zijn met die tussenvormen heb je er dus nog nog nog meer. Wou je zeggen dat er in de afgelopen 500 miljoen jaar zo veel is geevolueerd dat er om de paar jaar wat gemuteerd is?
Ik heb je verhaal nu 3 keer gelezen maar ik word er niet wijzer var. Misschien kan je beter een link geven waar het beter word uitgelegd. Uit jou verhaal haal ik dus dat de vrouwlijke mens 140k en de mannelijk mens 60k jaar oud is?quote:Op maandag 11 februari 2008 22:36 schreef Iblis het volgende:
[..]
Aan de hand van het Y-chromosoom (dat alleen van vader op zoon wordt doorgegeven) kunnen we traceren wanneer een gezamenlijke voorvader van alle thans levende mannen geleefd heeft. Er is echter een aantal zaken dat je goed in de gaten moet houden:De gezamenlijke voorvader was niet de enige man destijds die leefde. Het is 'titel', geen persoon, en de titel kan dus overgaan op iemand anders.
Laat ik het illustreren. We beginnen met drie mannen, zoon van X, en zij heten A,B en C. Zij krijgen allen kinderen. A echter, krijgt alleen dochters. Zijn Y-chromosoom is verdwenen (dat wil niet zeggen dat al z'n genen uit de genenpoel zijn). B krijgt een zoon B1, die naar ver weg verhuist. C krijgt twee zonen C1 en C2.
Op dat moment (aannemende dat er verder alleen vrouwen zijn), is de Y-chromosomale Adam persoon X. Nu echter verwekt B1 een zoon bij een vrouw, te weten B2. B1 sterft, en B2 sterft kinderloos. Nu hebben we alleen C1 en C2 nog die wel zoons hebben gekregen. De Y-chromosomale Adam is nu niet meer X, maar C. De andere takken (A en B) zijn immers uitgestorven.
C was echter niet de enige die leefde, hij had ook twee broers.
Voor vrouwen is er een andere genetische marker (Mitochondriaal DNA), en als we dat terugvolgen, dan komen we op een vrouw uit die ca. 140 duizend jaar geleden leefde. De mannelijke voorvader leefde 60,000 jaar geleden.
De verklaring hiervan is dat een man in feite geen limiet heeft aan het aantal nakomelingen dat hij kan verwekken. Dit kunnen er honderden zijn. Een vrouw kan echter zelden meer dan 15 kinderen krijgen. En zeker geen 100. Een 'machtige man' kan een hele harem bezwangeren, en zo ook zorgen dat relatief veel tijdgenoten zich niet voort kunnen planten.
Dit is waarschijnlijk gebeurd, zoals ook in apenkolonies het hoofdmannetje degene is die met alle vrouwtjes paart.
Overigens is een algemene voorouder van iedereen die tegenwoordig leeft veel dichterbij. Dat is zo'n 2000-5000 jaar geleden. De eis dat we alleen de mannelijke of vrouwelijke lijn volgen is namelijk veel restrictiever. Neem je opa. dat is een voorvader van je tante, maar ook van je vader en je zus. Volgen we echter de vrouwelijke lijn, dan kan het nog wel even duren voordat je een gezamelijke overgrootmoeder vindt die zowel bij je zus in de vrouwelijke lijn zit, als bij die tante van vaders zijde.
Vandaar de verschillende dateringen. Als er echter één Adam & Eva zouden zijn geweest zoals de Bijbel dit zou hebben voorspeld (nl. 6000 jaar geleden), dan zouden we dat, gezien de snelheid van genetische mutatie, duidelijk terug moeten vinden. En dat doen we niet.
quote:Op maandag 11 februari 2008 21:24 schreef kazakx het volgende:
[..]
Dat was ook de reden waarom ik vroeg. Je kent er 'belachelijk veel bewijzen' voor maar dan verwijs je naar een boek? Een simpel bewijs in je post zou toch afdoende moeten zijn.
quote:Op dinsdag 12 februari 2008 09:23 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik heb je verhaal nu 3 keer gelezen maar ik word er niet wijzer var. Misschien kan je beter een link geven waar het beter word uitgelegd. Uit jou verhaal haal ik dus dat de vrouwlijke mens 140k en de mannelijk mens 60k jaar oud is?
Een ziel groeit volgens de meeste theisten niet op een natuurlijke manier, die wordt geplaatst. Het kan goed dat de evolutie de menselijke schil heeft doen evolueren, waarna god op een gegeven moment besloot dat het goed was, en de ziel erin stopte. Dat was Adam. Ben je gelijk ook van de vraag af waar die andere mensen toch vandaan kwamen waar Kain een gemeenschap mee stichtte.quote:Op maandag 11 februari 2008 00:47 schreef qwertysss336 het volgende:
Als je gelooft dat de mens na zijn dood naar de Hemel (of de Hel of het Vagevuur) gaat, dan kan je toch onmogelijk ook geloven dat de mens afstamt van de aap? Want dat zou dan betekenen dat ergens in de evolutie van de aap naar de mens, een punt is waar een soort (of eigenlijk zelfs een individu) meer aap dan mens is (en dus niet naar de Hemel kan gaan), maar (één van) de daaropvolgende soort(en) (of eigenlijk zelfs het daaropvolgende individu) wel naar de Hemel gaat (, want meer mens dan aap). Ergens moet dus de grens getrokken worden, en dat lijkt me op zijn minst arbitrair, zo niet ondoenlijk. Feit is echter dat er christenen zijn die zowel in een Hemel voor gestorven mensen geloven als in evolutie, hoe zien zij dit dan?
Precies. De wetenschap heeft bewezen dat er niet zoiets als een ziel bestaat.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 10:02 schreef speknek het volgende:
[..]
Gegeven de moderne wetenschap is het bestaan van een soort binaire ziel (of uberhaupt het bestaan van een ziel) natuurlijk krankzinnig, maar daar ben je gelovig voor.
Nou ben ik ook maar een leekje op dit gebied, maar zover ik begrijp wordt er aangegeven dat via DNA onderzoek aangetoont kan worden dat de genen van de moderne mens teruggevoerd kan worden op een vrouw die ongeveer 140 duizend jaar geleden leefde en een man die tussen de 90 en 60 duizend jaar leefde.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 09:23 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik heb je verhaal nu 3 keer gelezen maar ik word er niet wijzer var. Misschien kan je beter een link geven waar het beter word uitgelegd. Uit jou verhaal haal ik dus dat de vrouwlijke mens 140k en de mannelijk mens 60k jaar oud is?
Nee, de wetenschap heeft ons inzichten gegeven waardoor het bestaan van een ziel hoogst problematisch wordt.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 10:07 schreef Dwerfion het volgende:
Precies. De wetenschap heeft bewezen dat er niet zoiets als een ziel bestaat.
Ben blij dat ik ook dezelfde conclusie trok en niet de enige ben die het niet begrijptquote:Op dinsdag 12 februari 2008 10:09 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nou ben ik ook maar een leekje op dit gebied, maar zover ik begrijp wordt er aangegeven dat via DNA onderzoek aangetoont kan worden dat de genen van de moderne mens teruggevoerd kan worden op een vrouw die ongeveer 140 duizend jaar geleden leefde en een man die tussen de 90 en 60 duizend jaar leefde.
Dat wil niet zeggen dat die vrouw of man de enige levende mensen exemplaren waren, enkel daar komen onze x en y chromosoompjes vandaan.
Of begrijp ik het ook verkeerd, dames en heren die het wel snappen?![]()
Ik heb net een collegereeks over lichaam en geest afgerond en ben weinig problematisch tegengekomen.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 10:17 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee, de wetenschap heeft ons inzichten gegeven waardoor het bestaan van een ziel hoogst problematisch wordt.
Ik denk dat je het goed begrijpt. Het helpt misschien als je even de andere kant op redeneert. Stel nu dat jij en je (toekomstige) vrouw twee kinderen krijgen. Ieder van deze kinderen krijgen weer twee kinderen etc. De y-chromosoom in deze kinderen van de kinderen zijn traceerbaar naar jou. Op een gegeven moment kan het gebeuren dat alle mensen op de hele wereld afstammeling van je zijn. Dat betekent natuurlijk niet dat jij de stamvader bent ofzo. Je kinderen zijn bijvoorbeeld met andere mensen getrouwd en hun kinderen dragen ook de genen met zich mee van die andere mensen. Daarbij is een verdere vereiste dat er elke keer een mannelijke afstammeling moet zijn. Als je kinderen alleen meisjes krijgen, houdt het alweer op. Dus het kan ook zijn dat je op een veel eerder moment al vader van alle mensen op de wereld bent, maar dan kan de wetenschap dat moeilijk achterhalen.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 10:09 schreef Semisane het volgende:
Nou ben ik ook maar een leekje op dit gebied, maar zover ik begrijp wordt er aangegeven dat via DNA onderzoek aangetoont kan worden dat de genen van de moderne mens teruggevoerd kan worden op een vrouw die ongeveer 140 duizend jaar geleden leefde en een man die tussen de 90 en 60 duizend jaar leefde.
Dat wil niet zeggen dat die vrouw of man de enige levende mensen exemplaren waren, enkel daar komen onze x en y chromosoompjes vandaan.
Of begrijp ik het ook verkeerd, dames en heren die het wel snappen?![]()
Wat zei het college over de geest van Alzheimer patienten? Vegetatieve mensen? Pasgeboren kinderen?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 10:25 schreef Dwerfion het volgende:
Ik heb net een collegereeks over lichaam en geest afgerond en ben weinig problematisch tegengekomen.
Dat een geest zich niet goed kan manifesteren in een beschadigd lichaam lijkt me duidelijk. Wat daar anti-dualistisch aan is, is me niet duidelijk.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 10:37 schreef speknek het volgende:
[..]
Wat zei het college over de geest van Alzheimer patienten?
Niets. Het ging wel over de evolutie van bewustzijn.quote:Vegetatieve mensen? Pasgeboren kinderen?
En mensen die door een beschadiging compleet van persoonlijkheid veranderen? Wordt hun geest dan slechts getransformeerd weergegeven door het lichaam? Wat voor betekenis heeft je idee van geest dan nog?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 10:42 schreef Dwerfion het volgende:
Dat een geest zich niet goed kan manifesteren in een beschadigd lichaam lijkt me duidelijk. Wat daar anti-dualistisch aan is, is me niet duidelijk.
Hoe veel weegt een ziel?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 10:07 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Precies. De wetenschap heeft bewezen dat er niet zoiets als een ziel bestaat.
Misschien wel niet zo veel nee in zo'n geval.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 10:52 schreef speknek het volgende:
[..]
En mensen die door een beschadiging compleet van persoonlijkheid veranderen? Wordt hun geest dan slechts getransformeerd weergegeven door het lichaam? Wat voor betekenis heeft je idee van geest dan nog?
Geen idee. Heb je een artikel waar het in staat?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 10:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hoe veel weegt een ziel?
Waar is een ziel van gemaakt?
Krijg je garantie op je ziel?
Komen zielen ook in het geel?
Wanneer worden zielen eindelijk multitasking?
Naar mijn idee kun je praktisch alleen een dualist zijn als je geest een invisible pink unicorn is, iets dat geen directe relatie heeft met hoe het zich in de werkelijkheid manifesteert. Dan is krankzinnig wel wat gechargeerd.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 11:03 schreef Dwerfion het volgende:
Misschien wel niet zo veel nee in zo'n geval.
Maar ik weet niet eens of ik zelf wel een dualist ben, maar ik vond alleen de uitspraak veel te boud, dat je geen dualist zou kunnen zijn als je de wetenschap serieus neemt.
Nee, als ik google kom ik op Fok! terechtquote:Op dinsdag 12 februari 2008 11:09 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Geen idee. Heb je een artikel waar het in staat?
Om dit te kunnen begrijpen zul je nou eenmaal enige biologische kennis moeten hebben. Zoals ik al aangaf leefde de 'meest recente vrouw waarvan alle nu levende mensen afstammen' zo'n 140.000 jaar geleden, terwijl de 'meest recente man waarvan alle nu levende mensen afstammen' zo'n 60.000 tot 90.000 jaar geleden leefde. Maar goed, neem jouw familiestamboom. Als we als jou en je broers / zussen nemen en gaan kijken wie de meest recente vrouw is waarvan jullie afstammen, dan komen we bij jullie moeder terecht. Nemen we jou, je broers / zussen en je neven / nichten, dan komen we bij je oma uit. Dit kun je steeds verder uitbreiden totdat de groep mensen iedereen op aarde omvat. De meest recente vrouw waarvan de groep mensen afstamt zal bij uitbreiding steeds een stapje verder in het verleden geleefd hebben. Natuurlijk berekenen biologen die datum niet door steeds een stapje verder te gaan aangezien dat onbegonnen werk is en bovendien geen betrouwbare methode. In plaats daarvan gebruiken ze de zogenaamde genetische klok. D.m.v. statistische berekeningen uit te voeren op genetische mutaties kan men een goede schatting maken van de datum waarop deze vrouw geleefd heeft en dat is dus zo'n 140.000 jaar geleden.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 09:23 schreef kazakx het volgende:
[..]
Evolutie is een wetenschappelijke theorie op basis van empirische ondersteuning, die bovendien testbare voorspellingen doet. Dat is heel wat anders dan een aanname.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 11:46 schreef Boswachtertje het volgende:
Tja.. evolutie is een aanname, net als de hemel
Wat moet dit bewijzen btw? Dat adam niet 6000 jaar geleden geleefd kan hebben? Als dat zo is so what?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 10:36 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik denk dat je het goed begrijpt. Het helpt misschien als je even de andere kant op redeneert. Stel nu dat jij en je (toekomstige) vrouw twee kinderen krijgen. Ieder van deze kinderen krijgen weer twee kinderen etc. De y-chromosoom in deze kinderen van de kinderen zijn traceerbaar naar jou. Op een gegeven moment kan het gebeuren dat alle mensen op de hele wereld afstammeling van je zijn. Dat betekent natuurlijk niet dat jij de stamvader bent ofzo. Je kinderen zijn bijvoorbeeld met andere mensen getrouwd en hun kinderen dragen ook de genen met zich mee van die andere mensen. Daarbij is een verdere vereiste dat er elke keer een mannelijke afstammeling moet zijn. Als je kinderen alleen meisjes krijgen, houdt het alweer op. Dus het kan ook zijn dat je op een veel eerder moment al vader van alle mensen op de wereld bent, maar dan kan de wetenschap dat moeilijk achterhalen.
Zoiets is in het verleden gebeurd, en de man resp. vrouw waar het om gaat leefden zo lang geleden.
Wellicht beter onderbouwd dan het geloof, maar m.i. nog steeds een aanname...quote:Op dinsdag 12 februari 2008 12:06 schreef Monolith het volgende:
Evolutie is een wetenschappelijke theorie op basis van empirische ondersteuning, die bovendien testbare voorspellingen doet. Dat is heel wat anders dan een aanname.
Leuk verhaal maar is dit bewezen? En zo ja wat zegt dit? Miischien dat Adam 140.000 jaar oud is? Of misschien dah Noah zo oud is omdat hij een soort van tweede vader van de mensheid is?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 12:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Om dit te kunnen begrijpen zul je nou eenmaal enige biologische kennis moeten hebben. Zoals ik al aangaf leefde de 'meest recente vrouw waarvan alle nu levende mensen afstammen' zo'n 140.000 jaar geleden, terwijl de 'meest recente man waarvan alle nu levende mensen afstammen' zo'n 60.000 tot 90.000 jaar geleden leefde. Maar goed, neem jouw familiestamboom. Als we als jou en je broers / zussen nemen en gaan kijken wie de meest recente vrouw is waarvan jullie afstammen, dan komen we bij jullie moeder terecht. Nemen we jou, je broers / zussen en je neven / nichten, dan komen we bij je oma uit. Dit kun je steeds verder uitbreiden totdat de groep mensen iedereen op aarde omvat. De meest recente vrouw waarvan de groep mensen afstamt zal bij uitbreiding steeds een stapje verder in het verleden geleefd hebben. Natuurlijk berekenen biologen die datum niet door steeds een stapje verder te gaan aangezien dat onbegonnen werk is en bovendien geen betrouwbare methode. In plaats daarvan gebruiken ze de zogenaamde genetische klok. D.m.v. statistische berekeningen uit te voeren op genetische mutaties kan men een goede schatting maken van de datum waarop deze vrouw geleefd heeft en dat is dus zo'n 140.000 jaar geleden.
Nou iig dat de Adam en Eva van de huidige moderne mens, niet gezamelijk in de zelfde tijdperiode leefde en dat de Eva veel ouder is dan de Adam.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 12:10 schreef kazakx het volgende:
[..]
Wat moet dit bewijzen btw? Dat adam niet 6000 jaar geleden geleefd kan hebben? Als dat zo is so what?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |